Aamupaino tänään 73,1kg. Lähtöpaino 103,9 kiloa. Meni siis 30 kiloa rikki!!
Lähtöpaino otettu 1.1.2016. Täydellinen elämäntapamuutos alkoi silloin. Pääsin yhteen ryhmään, jossa seurataan merkittävästi ylipainoisten ihmisten elämäntapamuutosta ja laihtumista normaalipainoon 10 vuoden ajan. Syksyllä 2015 oli paljon tapaamisia, joissa käytiin läpi ruokavaliota, liikuntaa, elimistön toimintaa, lihavuudesta aiheutuvia sairauksia jne. Ravintoterapeutti, sairaanhoitaja ja oma liikunnanohjaaja seuraa tätä projektia.
Täytyy sanoa, etten olisi uskonut itsestäni. En ole laihdutuskuurilla, vaan olen opetellut syömään normaalisti ja oikein. Samoin liikkumaan normaalisti ja oikein, enkä laihtuakseni. Syön herkkuja, juon alkoholia, olen välillä kuukaudenkin liikkumatta. Kaikki tämä kuuluu elämään. Kunhan on hyvä balanssi, niin ne herkut ja löhöilyt mahtuvat elämään erinomaisesti.
En laihduta enää ikinä! 10 kiloa tavoitepainoon ja sen saavutan joskus, pikku hiljaa.
Kommentit (57)
Hienoa ap! Minä en ole osallistunut mihinkään tutkimukseen, mutta oma elämäntapamuutos lähti syömishäiriöklinikalta. Osallistuin siellä yhtenä syksynä aikuisten ahmimishäiriöisten keskusteluryhmään ja pidin sitä aivan turhana ryhmänä. Siellä sairaanhoitajat yrittivät kyllä auttaa ja kertoa, että pitäisi syödä porkkanaa ja vähemmän pullaa, mutta kun niillä ei ollut omakohtaista kokemusta ahmimishäiriöstä, niin tuntui ihan ääliömäisiltä ohjeilta.
Mulla kesti vuoden, että ne ohjeet kytivät takaraivossa. Sitten vain päätin, että pakkohan mun on lopettaa se ikuinen jojoilu ja syötävä oikein. Etsin netistä hyviä reseptejä ja mä kyllä laskin alussa kaloreita ja punnitsin tosi tarkkaan kaiken, mitä söin. Meni varmaan vuosi, että opin laskematta ja punnitsematta arvioimaan ruokamääriä.
Mä laihduin lopulta 52 kiloa (alkupaino oli luonnollisesti kolminumeroinen) ja tässä painossa olen pysynyt kolme vuotta.
Vain ruokavalion muuttaminen pysyvästi auttaa, ei mitkään dieetit. Harmi vaan, että huomasin sen vasta nelikymppisenä. Meni nuoruus laihduttaessa!
Vierailija kirjoitti:
Uskotteko oikeasti tuon ap:n juttuja? Ettekö ole vieläkään tajua sitä, että liian hyvää ollakseen totta :)
Ehdin jo iloita, että nyt on kerrankin positiivinen ketju av:lla kun ei ole yhtäkään alapeukkua aloituksessa, mutta eikö joku päässyt jo tästäkin mielensä pahoittamaan. :D
Paljonko syöt päivän aikana kaloreissa?
Vierailija kirjoitti:
Paljonko syöt päivän aikana kaloreissa?
En enää laske kaloreita, mutta ruokavalio laskettiin noin 2000kcal tarpeisiin. Ennen noita tapaamisia meidän pitää kirjoittaa viikon ruokapäiväkirjaa, jolloin tarkistetaan pysyykö kalorit suurin piirtein siellä missä pitäisikin. Sitä se on suurinpiirtein aina ollutkin.
ap
Jejee! Vikat kilot sit voi olla vaikea saada irti, toivottavasti kuitenki lähtevät. Vaikka se jos jää ihan pari kiloa ylipainoa ole kauhean pahaasia, varsinkin jos viskoosirasva on kohtuurajoissa.
Itsellä on pieni operaatio kun oli huomaamattani 74.8:ssa kilossa,normaalin painonraja on vain 72,1 eli ei kaukana, mutta joten ei meinannu yhtää saada numeroo alas varsinkin siinä kohtiin kun oli lähellä tuota.nyt on parina aamuna ollut 71.9. Salaisuus vaikuttaa olevan kunnolla syöminen (mutta kuitenkin hiuka lii vähän) koska olen keveim illäni aina kunnon ruokailujen jälkeisinä päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko siitä ryhmästä enemmän. Missä toimii, minkälaiset ihmiset vetävät, mitä maksaa?
Ollaan kaikki aikuisia ja merkittävästi ylipainoisia ihmisiä, asutaan eri puolilla Suomea. Tämä on yhden terveydenalan yrityksen tutkimus, johon valittiin ihmisiä pari vuotta sitten. Valituille ei maksa mitään ja tätä vetää toki ammattilaiset. Kun meitä on näin vähän, niin en tämän enempää halua tunnistettavuussyistä kertoa. Tämä ei ole terapiaryhmä, eli ei keskitytä varsinaisesti niihin syihin, miksi oltiin lihavia, vaan siihen, miten koko ikänsä väärin syöneet ihmiset saataisiin oikeilla ruokatottumuksilla normaalipainoisiksi ja pysymään siinä.
Tässä etsitään malleja pysyvään painonhallintaan erilaisilla ihmisillä ja erilaisilla elämäntavoilla.
Taisi ollakin pelkkää unelmointia :)
Haikaile sinä siellä unelmoiden ja kateellisena suklaatia syöden :D Minä olen laihtunut omin konstein elämäntapamuutoksella. Painoa on pudonnut melkein 40 kiloa!
Mahtavaa AP!!! Huippuhienoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilijöille: HÄH? Ymmärrän, että kaikenlaisia hömppädieettejä mainostetaan ja epäillään, mutta jos joku kerrankin laihtuu syömällä oikein ja terveellisesti, niin mikähän tässä nyt on epäiltävää?
Olen laihtunut siis reilussa 1,5 vuodessa 30 kiloa. Se tarkoittaa noin 1,5 kiloa KUUKAUDESSA. Se on tosi tosi maltillinen ja hyvä vauhti. Jopa niin hidas, ettei monikaan haluaisi laihtua näin hitaasti vaan turvautuu niihin hömppädieetteihin.
Tämä ei ole dieetti, enkä laihduta, vaan laihdun syömällä oikein. Viimeiset kilot lähtevät vielä hitaammin, koska energiavajetta ei lähellä lopullista ihannepainoa enää juurikaan ole. Olen siis alusta lähtien syönyt sen verran, mitä normaalipainoisen minun pituisen ihmisen pitäisi syödä, enkä lähtenyt mihinkään kalorivajeisiin.
ap
Ei olekaan mitään vikaa tuollaisessa laihduttamisessa, se on ok. Tuo ryhmä pani epäilemään koko juttua haaveiluksi. Kuvailemasi ryhmä on kyllä aivan varmasti utopiaa, siihen en usko.
Kyllä kaikenlaisia tutkimuksia tehdään jatkuvasti ja hyvällä tuurilla niihin pääsee mukaan koekaniiniksi. Itse pääsin edellisvuonna sellaiseen tutkimukseen, jossa tehtiin pään magneettikuvaus, otettiin veren paastoarvot, maksa-arvot ja kolesteroli, tehtiin ns. älykkyystesti ja mitattiin kehon koostumus ja vielä paljon muutakin. Kaikki tämä täysin ilmaiseksi. Itse asiassa minulle vielä maksettiin osallistumisesta pieni nimellinen summa. Oli todella kiinnostavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtava juttu! Ole ylpeä itsestäsi. Jos mä lihoisin ylipainoiseksi, en ikinä jaksaisi laihduttaa itseäni takaisin normaaliksi :D
Ei se välttämättä mikään mahdoton urakka ole. Se motivaatio voi tulla pienestäkin jutusta ja kun homma lähtee käyntiin, niin se menee kuin itsestään ja tuntuu jopa vähän liiankin helpolta. Se laihdutusvaihe on mielestäni se kaikkein helpoin. Eikä aloitus ole edes se kaikkein vaikein vaihe, vaan se on laihdutuksen lopettamisen jälkeinen vaihe, kun pitäisi vakiinnuttaa se paino siihen saavutettuun määrään.
Tuossa ylläpidossa ryhmä voi auttaa. Ap, yritä ystävystyä joidenkin ryhmäläisten kanssa, jatkatte keskusteluja ja meilailette jos on hankalampia vaiheita. Yhdessä tsempaten ne alkoholistitkin parhaiten onnistuu pitämään raittiuden vertaistukiryhmissä. Lykkyä matkaan! Keventyneen olon ja paremman terveystilan lisäksi tunnut saavan kohennusta mielialaan ja itsetuntoon, tuo auttaa ylläpitämään nykyistä elämäntapaa.
Upea suoritus! Tsemppiä lopputavoitteeseen :)
Ihanaa!
Mulla pt, joka kummallista kyllä käskee mun syödä ihan tavallista ruokaa mutta tietyin hienosäädöin ;) odotin jotain maitorahkamässäilyä, yäk! Ja voin hyvin, isoin työ on pään sisällä meneillään. En tiedä laihtumisesta, kun puntarilla en käy, mutta vaatteet löpöttää :)
Ryhmiä on monenlaisia ja ne on ihan totta. Mullekin ehdotettiin aikoinaan jo vuosia sitten terveyskeskuksessa Kelan kuntoutus/laihdutusryhmää, mutta sainkin sitten ihan itse tsempin päälle. -47
Hyvä ketju tämä. Mulla ei ole ylipainoa ihan mahdottomasti, mutta olen yrittänyt aloittaa juuri samalla lailla elämänmuutosta, eli lisäämällä ruokaan kasviksia ja syömällä lautasmallin mukaa. Tämä on vasta alussa mutta toivottavasti jaksan jatkaa ja samalla saada muutaman kilon pois.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ketju tämä. Mulla ei ole ylipainoa ihan mahdottomasti, mutta olen yrittänyt aloittaa juuri samalla lailla elämänmuutosta, eli lisäämällä ruokaan kasviksia ja syömällä lautasmallin mukaa. Tämä on vasta alussa mutta toivottavasti jaksan jatkaa ja samalla saada muutaman kilon pois.
Joo, ei ikinä mitään kikkailuja tai elimistön näännytysdieettejä, vaan ihan oikeaa, terveellistä ja monipuolista ruokaa hyvistä aineksista itselle sopivina annoksina ja säännöllisesti pitkin päivää. Minäkin lisäsin runsaasti vihanneksia ja raasteita yms. lautaselle ensin ja vasta sitten sen pienehkön ruokaosuuden, ja kappas vaan kun nälkä lähti ja paino alkoi tippua. Samoin jo itse ruokaan kaikkea mahdollista, juureksia jne.
Herkunkin saa pienen ottaa, kunhan ei päästä petoa irti. Alku on vaikea, kun pitää päästä niistä vanhoista ja ilmeisen vääristä tavoista ja tottumuksista pois, mutta yllättävän äkkiä homma menee rutiiniksi, eikä koko ajatusmaailma enää pyörikään sen ruokailun ympärillä. Sulle ja kaikille kamppaileville kannustusta täältä!!! -Tuo melkein 40 kiloa pudottanut :)
Ei se välttämättä mikään mahdoton urakka ole. Se motivaatio voi tulla pienestäkin jutusta ja kun homma lähtee käyntiin, niin se menee kuin itsestään ja tuntuu jopa vähän liiankin helpolta. Se laihdutusvaihe on mielestäni se kaikkein helpoin. Eikä aloitus ole edes se kaikkein vaikein vaihe, vaan se on laihdutuksen lopettamisen jälkeinen vaihe, kun pitäisi vakiinnuttaa se paino siihen saavutettuun määrään.