Mökkilokit: kertokaa tänne itse, miksi taas menitte toisten mökille kutsumatta koko perheen voimin päiväkausiksi.
Nyt annetaan puheenvuoro lokeille itselleen. Kertokaa, miksi taas menitte lomailemaan ystävien tai sukulaisten mökille tai entiselle kotitilallenne, jonka sisaruksenne on lunastanut oman perheensä kodiksi eikä suvun ilmaiseksi majataloksi.
Sanokaa nyt, mikä siinä on niin nastaa mennä neljän lapsen kanssa toisten nurkkiin osallistumatta ruokakustannuksiin ja töihin.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille ilmoitti pariskunta, että tulevat käymään. Täysin selvänä pidin, että he käyvät päiväseltään. Niin mitä vielä, tää pari istuskeli vielä kolmantena päivänä mun keittiössä aamupalalla, kun heräsin.
Pyörittelin silmiä, ne varmaan huomasi sen. Oli lähellä se, että sanon "vieläkö te täällä olette"?
En siis kutsunut pariskuntaa, enkä missään nimessä tarjonnut yöpymisiä saatikka ruokailuja. Pöyristyttävää lokkeilua.
Nukuitko kaksi päivää putkeen?
En nukkunut putkeen. Aamuisin herään. Se että ollaan safkaamassa mun ruokia minun vielä ollessa nukkumassa on jo hävytöntä.
Mietin vain, mikset jo edellisenä päivänä sanonut, että olisi aika nyt lähteä?
Tätä e
Olen eri, mutta sulla ei näköjään ole lokeista kokemusta. Tietenkin kyse on myös väärästä kiltteydestä, mutta lokit ovat myös äärettömän röyhkeitä. Kerroinkin jo yhdestä ketjun alussa, joka pokkana totesi, kun sanoin ettei käy ja ehdotin leirintäaluetta, että ei heillä ole varaa leirintäalueeseen. Olivat siis jo lähteneet ajamaan kotoaan, ilmoitusasiana vain, että tulossa ollaan. Jouduin siis sanomaan aika tiukasti, että tehkää mitä haluatte, mutta tänne ette tule nyt. Ja se olikin viimeinen vierailu, meni yli minun rajani, että väkisin vängätään vain, että tulemme nyt.
Olen myös törmännyt kahteen muuhun samanlaiseen eli he tulevat ja ovat vain, joutuu sanomaan suoraan, että nyt sinun pitää lähteä kotiisi. Kaiken huippu oli, kun toinen näistä sanoi, että kai hän voi tulla kahden päivän päästä uudelleen, kun käy muualla toisella kaverillaan pari yötä. Sanoin, että se ei nyt käy. Vaikka kyseessä oli vain yksi ihminen, niin hänkin oli jo neljä päivää ollut, kyllä se yhdelle vierailulle on jo kaksi päivää liikaa. Nyt en enää tiedä kutsuako häntä enää koskaan käymään, kun ymmärräystä ei ole. Ei ole mitenkään kiva sanoa suoraan tuollaisia asioita. Pitäisi itse ymmärtää mikä on sopivaa. Jokaisella ihmisellä on omat menonsa ja lomansa, jota ei haluta käyttää muiden kestisemiseen, vaan oman perheen kanssa lepäämiseen. Loma-aikoinahan nämä yleensä ovat.
Näitä on ollut kaikkiaan kolme, joista kaksi on vähävaraisia, mutta yksi on ihan kykeneväinen maksamaan hotellin. Hän tuo aina runsaat tuliaiset, mutta en silti pidä siitä, että hän tulee ja tuo usein myös kaverinsa kylään mukanaan. Viimeksi sanoin heille kun soittivat pihasta (en ollut kotona), että meille ei nyt käy. He olisivat tulleet noin vain käymäään, neljä henkeä. Sen jälkeen hän ei ole meillä käynytkään, ehkä viesti meni perille?
Vähävaraisen tilanne on ymmärrettävä, mutta ystävyyteen ei kuulu jatkuva lokkeilu silti. Eikä väkisin kylään tunkeminen. Jos sitä jatkuu, menettää kyllä valtaosan ystävistään.
Menen vain käymään, jos kutsutaan. Se ei ole kutsu, jos sanotaan, että tulkaahan joskus poikkeamaan. Pitää olla selkeästi päivä ja aika. En tykkäisi, jos kotiinikin joku tulisi poikkeemaan.
Tämä on 2024 vuoden kumma juttu. Toivottavasti HS tekee laajan jutun.
Kahvipaketin ja keksien kera voi hyvin piipahtaa tuttujen mökillä.
Ei tehdä tästä yhtään hankalampaa!
Vierailija kirjoitti:
Kahvipaketin ja keksien kera voi hyvin piipahtaa tuttujen mökillä.
Ei tehdä tästä yhtään hankalampaa!
Ei kutsumatta edes piipahtamaan, kiitos.
En lokkeile muiden mökeillä. Kesämökkielämä ei houkuttele millään tasolla vaikka olen kutsuja saanut. Ei nyt eikä tulevaisuudessa.
Kuka on toisen mökillä useamman päivän? Kaukaa tulleet ovat ehkä 1-2 yötä maksimi 3, mutta en tiedä ketään kuka olisi ollut pidempään. Pakkohan näitä on tietysti olla kun tämä on todettu ongelmaksi.
Vierailija kirjoitti:
"Tulkaa käymään" ei tarkoita "tulkaa majoittumaan useiksi päiviksi". Käydä jossakin tarkoittaa että tullaan, ollaan hetki ja sitten lähdetään tiehensä.
Ajetaan viisi tuntia, ollaan hetki ja ajetaan toiset viisi tuntia takaisin?
Mulla on ollut päinvastainen ongelma. Koko ajan ruinataan tulkaa mökillemme, saunotaan ja olkaa yötä. Pari kertaa astuimme tähän ansaan. Kuumana kesäpäivänä työleirihän siellä oli odottamassa. Ei koskaan enää.
Luulin, että seurustelisimme ja juttelisimme, mutta ADHD- mökkiemäntä vaatii kokoajan touhuamaan hiki hatussa. Kivien kantoa polkua varten (järkäleitä), mustikkaan, sieneen yms.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut päinvastainen ongelma. Koko ajan ruinataan tulkaa mökillemme, saunotaan ja olkaa yötä. Pari kertaa astuimme tähän ansaan. Kuumana kesäpäivänä työleirihän siellä oli odottamassa. Ei koskaan enää.
Luulin, että seurustelisimme ja juttelisimme, mutta ADHD- mökkiemäntä vaatii kokoajan touhuamaan hiki hatussa. Kivien kantoa polkua varten (järkäleitä), mustikkaan, sieneen yms.
Tämäkin on yhdenlainen ongelma. Jos pyydetään mökille istumaan iltaa ja kyläilemään niin siihen ei kuulu silloin työleiri ellei sitä ole erikseen mainittu. Tietenkin normaalit auttamiset ruoanlaitossa, tiskauksessa yms. kuuluu, mutta rankakasan tekeminen polttopuiksi, kitkeminen yms. ei kuulu. Pahimmillaan näitä aletaan teettämään vaikkei vierailla ole edes työvaatteita mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tulkaa käymään" ei tarkoita "tulkaa majoittumaan useiksi päiviksi". Käydä jossakin tarkoittaa että tullaan, ollaan hetki ja sitten lähdetään tiehensä.
Ajetaan viisi tuntia, ollaan hetki ja ajetaan toiset viisi tuntia takaisin?
On se niin vaikeaa. Meillä saa olla monta yötä mutta mökkiä ei ole. Ei käydä kenenkään mökillä niin ei tule paha mieli.
Nykyään kaikki on niin kallista! Lokkeilulla hyvinä tuloksia vähällä vaivalla.
Onko tämä nyt oikeasti joku yleinenkin ilmiö? Itse en tunne ketään joilla tämä nyt ongelmaksi asti paisunut. Meillä on suvussa ja lähipiirissä lähes kaikilla kesämökit ja kaikilla kyllä vierailee vain kutsutut vieraat sovitun ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin, että " tulkaapa käymään " on kutsu. Kysyin mitä voisi tuoda, ei mitään. Silti tuntuu, että olen ei-toivottu vieras.
Aivan. Mökin omistajien kannattaisi olla suorapuheisempia. Jos ei haluta vieraita, heitä ei kutsuta. Jos halutaan, että tuodaan jotain, se kerrotaan. Jne.
Jokainen nyt tajuaa kuitenkin aikuisena ihmisenä sen, että on itse vastuussa omista ruuistaan.
Ajattelen, että yhteinen vietetty aika ystävien kanssa on positiivinen asia molemmille. Silloin on kohtuullista, että kustannukset jaetaan. JOS vieras tulee kaukaa ja maksaa matkakustannukset, minusta on kohtuullista, että isäntäväki maksaa ruuan.
Karkkivasu tyhjeni. Piti saada puppalta täytettä
Ei tulisi mieleenkään mennä jonkun mökille ilman kutsua, yötä en halua siellä viettää. Parin tunnin kahvittelu riittää ja sitten kotiin. Isälläni on mökki mutta en sielläkään käy ellei hän itse kutsu, joskus hänelle tulee ikävä omaa tytärtään ja silloin soittaa ja pyytää kahville ja että toisin jotain kahvipullaa tullessani. Kiva paikka se on mutta en jää sinne riesaksi.
Mökkilokit kuulostaa ihan urbaanilegendalta. Siis onko niitä ihan oikeasti olemassa?!
Äiti laittoi minut ja sisarukseni jonnekin mökeille, maalle yms isäntäperheiltä kysymättä. Kivaa oli olla. Kuin ois Beirutissa tai Groznyssa asunut. Ja muut teki meille samaa. Kotona (asuttiin maalla) oli joskus väkeä niin paljon että piti lainata teltta että pääsi nukkumaan muutenkin kuin taivasalle.
Nyt minulla on kaupunkiasunto ja pikkumökki. Ei vieraita vaikka aikanaan sitäkin joku kokeili.