Mökkilokit: kertokaa tänne itse, miksi taas menitte toisten mökille kutsumatta koko perheen voimin päiväkausiksi.
Nyt annetaan puheenvuoro lokeille itselleen. Kertokaa, miksi taas menitte lomailemaan ystävien tai sukulaisten mökille tai entiselle kotitilallenne, jonka sisaruksenne on lunastanut oman perheensä kodiksi eikä suvun ilmaiseksi majataloksi.
Sanokaa nyt, mikä siinä on niin nastaa mennä neljän lapsen kanssa toisten nurkkiin osallistumatta ruokakustannuksiin ja töihin.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
En tajunnut, että isännän esittämä kutsu ei olekaan voimassa, jos hän ei ensin hyväksytä kutsua vaimollaan.
No ei tietenkään, koska yleensä se on vaimo, joka joutuu palvelemaan ja viihdyttämään vieraita samalla kun isäntä osallistuu vain viihdyttämiseen jos siihenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle se kerran sanottiinkin, kun kielsin suoraan tulemasta. Intettiin vastaan ja sanottiin, että ei ole varaa, kun ehdotin leirintäalueelle menoa.
Eli on ihmisiä, jotka lomailevat toisten kustannuksella.
Mitäpä haittaa tai lisäkuluja siitä tulee sinulle jos teltassa pihalla nukkuvat yön tahi kaksi? Ihmispelko?
On tuolla metsiä muuallakin jossa nukkua. Vaikka kansallispuistossa.
Vierailija kirjoitti:
No tykkään käydä kylässä ja tykkään kun meillä käydään kylässä. Kysymys on kai vähän siitä mihin tottuu lapsuudessa. Meillä on sellainen suku ja perhetuttavapiiri, että voi vaikka koputtaa ovelle ja pyytää majapaikkaa.
Voihan sitä sanoa jos ei tykkää, minusta yö tai pari menee helposti mutta ilmeisesti kaikki ei tykkää. Tajusin sen vasta tällä palstalla. Jatkuvasti aloituksia, joista käy ilmi ettei saa tehdä yllätysvierailuja eikä oikeastaan pyytää yöpaikkaa etukäteenkään.
No hyvä että tajusit nyt, että sinun oppima tapasi ei ole ainoa oikea. Eiväthän kaikki pahaa tarkoita tai lokkeilla, mutta niin se todella on, ettei suurin osa ihmisistä halua vieraita kotiinsa kuin kutsuttuna ja lyhyeksi aikaa. Siinä voi jopa ystävyys olla vaarassa, jos tupataan väkisin lomailemaan toisen kotiin tai mökille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tykkään käydä kylässä ja tykkään kun meillä käydään kylässä. Kysymys on kai vähän siitä mihin tottuu lapsuudessa. Meillä on sellainen suku ja perhetuttavapiiri, että voi vaikka koputtaa ovelle ja pyytää majapaikkaa.
Voihan sitä sanoa jos ei tykkää, minusta yö tai pari menee helposti mutta ilmeisesti kaikki ei tykkää. Tajusin sen vasta tällä palstalla. Jatkuvasti aloituksia, joista käy ilmi ettei saa tehdä yllätysvierailuja eikä oikeastaan pyytää yöpaikkaa etukäteenkään.No hyvä että tajusit nyt, että sinun oppima tapasi ei ole ainoa oikea. Eiväthän kaikki pahaa tarkoita tai lokkeilla, mutta niin se todella on, ettei suurin osa ihmisistä halua vieraita kotiinsa kuin kutsuttuna ja lyhyeksi aikaa. Siinä voi jopa ystävyys olla vaarassa, jos tupataan väkisin lomailemaan toisen kotiin tai mökille.
Joo. Siis en vain ollut ajatellut asiaa toisin aiemmin, koska lähes kaikki mökilliset ympärilläni ovat sellaisia jotka kutsuvat kyläilemään ja vierailevat itsekin spontaanisti. Tuntuu että tähän keskusteluun liittyy voimakkaita tunteita monella, koska kun olen aiemmin sanonut tästä niin on tullut tosi aggressiivisiakin kommentteja. Alapeukkujakaan en ymmärrä, koska vastasin vain kysymykseen. Ehkä kaikilla olisi mukavampi olo jos vain hyväksyttäisiin että ihmisten tavat sekä tottumukset ovat erilaisia, eikä se tarkoita että toinen on tahallaan vmäinen tai hyväksikäyttäjä. Ne omat tarpeet pitää vain sanoittaa jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille ilmoitti pariskunta, että tulevat käymään. Täysin selvänä pidin, että he käyvät päiväseltään. Niin mitä vielä, tää pari istuskeli vielä kolmantena päivänä mun keittiössä aamupalalla, kun heräsin.
Pyörittelin silmiä, ne varmaan huomasi sen. Oli lähellä se, että sanon "vieläkö te täällä olette"?
En siis kutsunut pariskuntaa, enkä missään nimessä tarjonnut yöpymisiä saatikka ruokailuja. Pöyristyttävää lokkeilua.
Nukuitko kaksi päivää putkeen?
En nukkunut putkeen. Aamuisin herään. Se että ollaan safkaamassa mun ruokia minun vielä ollessa nukkumassa on jo hävytöntä.
Mä tykkään vieraista ja kyläilyistä vaikka vähän yllättäenkin, mutta vaikka tykkään, niin paras vierailun kesto on max yksi yö. Sitten iloiset heipat ja nähdään ensi kesänä!
Jos mulla oisi rahaa ostaa mökki niin yhtään kutsumatonta vierasta en sinne haluaisi! Tuskin edes kutsuisin ketään, nauttisin rennosti alastomana saunasta, järvestä ja grillimakkarasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tehnyt tilan töitä ja vienyt tuliaisia selkä vääränä.
Silti kyllä välillä tuntuu, että sanovat että voin tulla milloin vain käymään, niin ei aina ole kovin tervetullut olo.
Ajattelen, etten ole tehnyt töitä tarpeeksi.
Olen pessyt pyykit, mattoja, ikkunoita ja imuroinut, pessyt lattioita. Maalannut navettoja, siivonnut laitumia, pystyttänyt aitaa, poistanut rikkaruohoja.. ruokkinut eläimiä ja hoitanut niitä muuten.
Välillä olen kokannut itse tuomistani aineksista. En ole kovin hyvä kokki.
Eihän tuo ole mikään mökki vaan maatila.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tehnyt tilan töitä ja vienyt tuliaisia selkä vääränä.
Silti kyllä välillä tuntuu, että sanovat että voin tulla milloin vain käymään, niin ei aina ole kovin tervetullut olo.
Ajattelen, etten ole tehnyt töitä tarpeeksi.
Olen pessyt pyykit, mattoja, ikkunoita ja imuroinut, pessyt lattioita. Maalannut navettoja, siivonnut laitumia, pystyttänyt aitaa, poistanut rikkaruohoja.. ruokkinut eläimiä ja hoitanut niitä muuten.
Välillä olen kokannut itse tuomistani aineksista. En ole kovin hyvä kokki.
Jos he eivät halua vieraita, niin ei sitä millään työnteolla voi hyvittää.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin, että " tulkaapa käymään " on kutsu. Kysyin mitä voisi tuoda, ei mitään. Silti tuntuu, että olen ei-toivottu vieras.
Aivan. Mökin omistajien kannattaisi olla suorapuheisempia. Jos ei haluta vieraita, heitä ei kutsuta. Jos halutaan, että tuodaan jotain, se kerrotaan. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin, että " tulkaapa käymään " on kutsu. Kysyin mitä voisi tuoda, ei mitään. Silti tuntuu, että olen ei-toivottu vieras.
Aivan. Mökin omistajien kannattaisi olla suorapuheisempia. Jos ei haluta vieraita, heitä ei kutsuta. Jos halutaan, että tuodaan jotain, se kerrotaan. Jne.
Jokainen nyt tajuaa kuitenkin aikuisena ihmisenä sen, että on itse vastuussa omista ruuistaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli kukaan täällä ei ole lopulta mennyt mökille kutsumatta, ilman tuomisia päiväkausiksi?
Minä en ole koskaan edes käynyt kenenkään mökillä, en kutsuttuna enkä kutsumatta. Mitä ihmettä sitä toisten mökillä tekisi?
Vierailija kirjoitti:
Eli kukaan täällä ei ole lopulta mennyt mökille kutsumatta, ilman tuomisia päiväkausiksi?
Minä olen. Vien tuliaisia vain jos pyydetään tai jos ehdottomasti tiedän mikä ilahduttaisi isäntäväkeä. Tykkään itse emännöidä ja inhoan ylimääräistä tavaraa ja syötävää, jota porukka tuo pyytämättä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän Kokoomuslaisessa perheessa opetettiin varhaisesta iästä lähtien, että kaikki minkä pystyy varastamaan tai maksattamaan hölmöillä,on aina kotiin päin.Esimerkkinä voin sanoa että vessapaperia ei ostettu ikinä,koska äiti pölli ne kahviloista ja ravintoloista.
Kyllä tuo enemmänkin vasemmistolaiselta vaikuttaa.
Jos et halua lokkeja riesaksi niin älä hyvä ihminen kerro, että sinulla on mökki, tai älä ainakaan missä se sijaitsee, tai milloin itse olet siellä.
Eli kutsutte porukkaa mökille ja sanotte, että ei sitten tarvi tuoda ruokaa. Jos joku erehtyy tulemaan niin hän on lokki.
Kuulostaa siltä, että nämä mökinomistajamammat ovat niitä lokkeja. Haluavat ilmaista ruokaa ja paljon. Vaikka eivät ehkä ulkonäkönsä vuoksi kehtaa sitä toivetta suoraan esittää?
En erityisemmin viihdy mökillä. Muiden mökillä oleminen on kärsimys potenssiin kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Suvulta perinnönjaossa lunastettu talo. Eli siis ihan (laina)rahalla ostettu ja ja sillä rahalla maksettu. Silti koko suku kuvittelee että se on jokin koko suvun yhteinen juhlienvietto- ja lomailupaikka jonne voi vaan tulla kun huvittaa.
Minä maksan asuntolainaa, kiinteistöveroa, jätemaksut, sähkömaksut, vesimaksut, tiemaksut, remontit... enkä halua sinne sukulaisia narisemaan siitä kuinka kukkapenkki on huonosti hoidettu tai nojatuoli siirretty väärään paikkaan.
Hauskinta koko hommassa on se, että ketään ei kiinnostanut minun olemassaoloni viiteentoista vuoteen ennen kuin ostin talon. Ei kutsuja mihinkään juhliin, ei edes joulukorttia, puhumattakaan että lapseni edes tuntisivat sukulaisiaan.
Varma keino saada selville elossa olevat sukulaiset, on ostaa kesämökki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille ilmoitti pariskunta, että tulevat käymään. Täysin selvänä pidin, että he käyvät päiväseltään. Niin mitä vielä, tää pari istuskeli vielä kolmantena päivänä mun keittiössä aamupalalla, kun heräsin.
Pyörittelin silmiä, ne varmaan huomasi sen. Oli lähellä se, että sanon "vieläkö te täällä olette"?
En siis kutsunut pariskuntaa, enkä missään nimessä tarjonnut yöpymisiä saatikka ruokailuja. Pöyristyttävää lokkeilua.
Nukuitko kaksi päivää putkeen?
En nukkunut putkeen. Aamuisin herään. Se että ollaan safkaamassa mun ruokia minun vielä ollessa nukkumassa on jo hävytöntä.
Mietin vain, mikset jo edellisenä päivänä sanonut, että olisi aika nyt lähteä?
Tätä ehkä eniten tässä keskustelussa ihmettelen, ettei miksei sanota suoraan, että nyt ei sovi?
"Me voitaisiin nukkua tuossa vierashuoneessa"
"Yökylä ei valitettavasti tällä kertaa käy. Mutta ihanaa kun kävitte, tulen kaupunkiin viikolla x niin käydään vaikka kahvilla :) "
Vertauksena vastaus:
"Joo... kai se käy. Mä käyn hakee teille puhtaat lakanat".
Osa jopa alunperin kutsuttu, mutta vieraat nyt ei tajunneen kutsun olleen vaan vitsiä.
Menin serkkupojan perheen luokse lappiin 3 päiväksi. Vein keksipaketin.