Mökkilokit: kertokaa tänne itse, miksi taas menitte toisten mökille kutsumatta koko perheen voimin päiväkausiksi.
Nyt annetaan puheenvuoro lokeille itselleen. Kertokaa, miksi taas menitte lomailemaan ystävien tai sukulaisten mökille tai entiselle kotitilallenne, jonka sisaruksenne on lunastanut oman perheensä kodiksi eikä suvun ilmaiseksi majataloksi.
Sanokaa nyt, mikä siinä on niin nastaa mennä neljän lapsen kanssa toisten nurkkiin osallistumatta ruokakustannuksiin ja töihin.
Kommentit (96)
Tä "toimii" toisinkin päin. Minä ja mies ollaan molemmat ammattikokkeja. Meidät on niin kiva kutsua pariksi päivksi mökille ("me hommataan ruokatarpeet") ja sitten perillä käy ilmi, että raaka-aineita on kyllä hommattu, mutta meidän oletetaan sitten kaksisteen kokkaavan niistä kahden päivän safkat koko kymmenpäiselle joukkueelle. Grillaaminen kukin itselleen kelpaa yhden illan ohjelmaksi, mutta muuten ne raaka-aineet on sellaisia, että ne pitää ihan oikeasti valmistaa. "Eikä niitä nyt voi poiskaan heittää..." Nykyään osaan ihan kylmästi sanoa kutsun tullessa, että "me tuodaan sitten omat safkat mukanamme ja kokataan vain itsellemme". Pari naamaa on siinä venähtänyt, mutta se on voivoi: jos en kelpaa vieraaksi näill spekseillä, niin antaa olla!
Vierailija kirjoitti:
Mökkilokit kuulostaa ihan urbaanilegendalta. Siis onko niitä ihan oikeasti olemassa?!
On, ja sukulaisiahan ne TIETENKIN suurin osa on. Ilmoitetaan vaan "tulemme silloin ja silloin" käteväähän se on. Ja meidän loma menee vieraita kattellessa vaikka itse olen sosiaalisessa työssä ja tarvitsisin omaa aikaa lomalla.....ÄRSYTTÄÄ NIIN PALJON. Toivon että edes joku änkeilijä lukee näitä ja lopettaa toimintansa.
Kertoo tulevansa käymään, mutta juuttuisi viikoksi jos en ilmoittaisi että ei käy. Ei tarvitse mitään syömistä, koska ruoka ei kuulemma maistu. Ahtaa kuitenkin suuhunsa kaikki mitä tarjotaan.
Perustaa koko lomamatkansa tällaiseen systeemiin.
Onhan se edullista mökkeilyä kun toiset maksaa kiinteistöveron, sähköt, vedet, remontit, polttopuut, wc-paperit, pesuaineet jne. Valmiiit ruuat ja ylöspito. Mukava lomailla toisten kustannuksella ja käyttää rahat omiin menoihin.
Lokki Lappeenrannasta
Vierailija kirjoitti:
Vierestä ihmetellyt kirjoitti:
Siskoni valittaa samasta joka kesä. Kaikki kaveriperheensä kutsuu sinne itsensä peräjälkeen, eikä sisko henno kieltää. Sanoi viimeksi, että vieraiden välissä pitäisi olla edes pari välipäivää, että ehtisi käydä kaupassa, nukkua ja tyhjentää paskahuusi. Minäkään en sopinut sinne viime kesänä, kun oli niin paljon vieraita.
Lupauduin syntipukiksi, miksi vieraat eivät ole tervetulleita. Nyt on ollut vähän rauhallisempaa, menen sinne itsekin ensi viikolla ja tyydyn aittaan enkä tuppaudu tupaan. On se kuitenkin minunkin kesämökkini siinä kuin sisareni.
Toi on ihan omaa tyhmyyttä jos ei voi sanoa että ei voi tulla.
Me kyllä sanomme ettei nyt sovi, on sitä ja tätä menoa sovittu. Mutta osa porukasta on sellaisia, että siitä alkaa vain se loputon he lve tillinen koko kesän jankutus, että milloin teille sopisi, onko teillä maanantaina jotain, ai jaa mitä teillä sit on maanantaina, mitä tiistaina, mitä keskiviikkona, entä seuraavalla viikolla??? Jos tullaan edes pikaisesti piipahtamaan, olisi hei kiva nähdä, jos jossain välissä vaikka, minä päivänä te olette edes hetken kotona niin jos siinä sopisi tulla? Ei näistä paarmoista pääse eroon kuin hoitamalla sen pakollisen vierailun mahdollisimman nopeasti pois alta. Sen jälkeen voi aloittaa loman.
En omista mökkiä, joten ei ongelmaa. Jos minut ja mieheni kutsutaan jonkun mökille, niin siellä olemme korkeintaan yhden päivän ja yhden yön. Sitten lähdemme. Se on kaikille riittävä ja sopiva aika. Mieluiten käyn vain kylässä ja juon kahvit. Jos oikein pyytelevät, niin voimme iltapäiväksi jäädä grillaamaan.
Omissa piireissä 'tulkaa käymään' on iltapäivän ennalta sovittu kahvivierailu, tuliaisina ehkä jotain kahvipöytään, kukkia tm. 'Voisitte tulla yöksikin' on ennalta sovittu päivämäärä ja tuomisina ruokaa, juomia, yleensä vielä soitetaan matkan varrelta jos heillä on jotain erityistä tarvetta kaupasta mukaan. Ja matka jatkuu seuraavana päivänä aamiaisen jälkeen.
Sosiaalisen kanssakäymisen suhteen autistit ja sellaista esittävät lokit ovat pudonneet näistä tuttavapiirieistä jo aikaa sitten. Mökille itseään tyrkyttäjät joille pitää taivuttaa rautalangasta mikä on sopivaa, voivat puiolestani mennä vaikka vuokramökille tai jäädä kotiinsa viettämään lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Omissa piireissä 'tulkaa käymään' on iltapäivän ennalta sovittu kahvivierailu, tuliaisina ehkä jotain kahvipöytään, kukkia tm. 'Voisitte tulla yöksikin' on ennalta sovittu päivämäärä ja tuomisina ruokaa, juomia, yleensä vielä soitetaan matkan varrelta jos heillä on jotain erityistä tarvetta kaupasta mukaan. Ja matka jatkuu seuraavana päivänä aamiaisen jälkeen.
Sosiaalisen kanssakäymisen suhteen autistit ja sellaista esittävät lokit ovat pudonneet näistä tuttavapiirieistä jo aikaa sitten. Mökille itseään tyrkyttäjät joille pitää taivuttaa rautalangasta mikä on sopivaa, voivat puiolestani mennä vaikka vuokramökille tai jäädä kotiinsa viettämään lomaa.
Kuka haluaa mökille luonnon keskelle kukkia tuliaisiksi? 😨
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskoni valittaa samasta joka kesä. Kaikki kaveriperheensä kutsuu sinne itsensä peräjälkeen, eikä sisko henno kieltää. Sanoi viimeksi, että vieraiden välissä pitäisi olla edes pari välipäivää, että ehtisi käydä kaupassa, nukkua ja tyhjentää paskahuusi. Minäkään en sopinut sinne viime kesänä, kun oli niin paljon vieraita.
Lupauduin syntipukiksi, miksi vieraat eivät ole tervetulleita. Nyt on ollut vähän rauhallisempaa, menen sinne itsekin ensi viikolla ja tyydyn aittaan enkä tuppaudu tupaan. On se kuitenkin minunkin kesämökkini siinä kuin sisareni.
Me kyllä sanomme ettei nyt sovi, on sitä ja tätä menoa sovittu. Mutta osa porukasta on sellaisia, että siitä alkaa vain se loputon he lve tillinen koko kesän ja
Nämä on pahimpia!
"Tulkaa käymään, tulitte nyt".
Onko se sit lokkeilua kun menee?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tehnyt tilan töitä ja vienyt tuliaisia selkä vääränä.
Silti kyllä välillä tuntuu, että sanovat että voin tulla milloin vain käymään, niin ei aina ole kovin tervetullut olo.
Ajattelen, etten ole tehnyt töitä tarpeeksi.
Olen pessyt pyykit, mattoja, ikkunoita ja imuroinut, pessyt lattioita. Maalannut navettoja, siivonnut laitumia, pystyttänyt aitaa, poistanut rikkaruohoja.. ruokkinut eläimiä ja hoitanut niitä muuten.
Välillä olen kokannut itse tuomistani aineksista. En ole kovin hyvä kokki.
Herää kysymys: miksi?
Miksi ihmeessä haluat mennä kenenkään toisen mökille puuhaamaan ja puurtamaan ja sittenkin vielä tuntemaan olosi ei-toivotuksi?
Minusta olisi ylipäätään toisen mökillä oleminen tuskallista. Koko ajan on kuitenkin vieras siellä, ei voi olla ihan miten huvittaa.
En menisi kirveelläkään. Jonkun asian takia voisin mennä, sanotaan vaikka jos siellä vietettäisiin synttäreitä tai jotain vastaavaa. Olisin siellä sen hetken kun juhlat kestää, sitten pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me kyllä sanomme ettei nyt sovi, on sitä ja tätä menoa sovittu. Mutta osa porukasta on sellaisia, että siitä alkaa vain se loputon he lve tillinen koko kesän ja
Mitä hittoa? Oletteko te niin rakastettuja ihmisiä, että joittenkin on pakko nähdä ja tavata teitä? En kyllä käsitä. Vai siinä kesämökissäkö se tyköveto on niin kova? Mitä siellä niin ihmeellistä on?
Vierailija kirjoitti:
Meidän mökille KUKAAN ei ole tullut ominpäin ilman kutsua eikä kukaan ole kutsunut itse itseään. Ihmettelen missä muka näitä tuppautujia on? Meillä on laaja tuttavapiiri ja kutsutaan silloin tällöin porukkaa mökillemme istumaan iltaa, uimaan ja saunomaan ja syömään. Kaikki ovat tuoneet mukanaan jotain pientä, vaikka todellakin ollaan sanottu, että ei tarvitse, kunhan omat pyyhkeet ja lakanat tuo mukanaan. Jos kauheasti kaikki tuovat syömistä ja juomista, niin niiden roudaaminen saaresta ei käy ihan helposti ja on kurjaa heittää ruokaa pois, kun ei mahdu jääkaappiin tai pakastimeen ja moni ei suostu viemään mukanaan :D
Luultavasti harvinaisempaa on, ettei kukaan ole tuppautunut.
Lakkasin kokonaan käymästä mökillä, vaikka olen osaomistaja, kun ikinä ei saanut lomailla. Aina, siis jokaikinen kerta tuli kutsumattomia vieraita.
Näille vieraille parin päivän vierailu voi tuntua pikku asialta, mutta sille mökillä olijalle se voi olla ainoa mökkiloma sinä kesänä.
Ei tulisi mieleenkään mennä jonkun puolitutun mökille moneksi päiväksi. Ehkä kahvilla voisin poiketa jos olisin lähistöllä. Tai nopeasti saunomassa ja uimassa.
Vierailija kirjoitti:
Mökki on, kavereita ja tuttavia ei.
Kukaan ei tule, vaikka kutsuisinkin.
M44
Saanko mä tulla? Tuon paljon ruokaa ja juomaa mukana.
N42
Jotkut eivät mene kylään vaikka kutsutaan. Meilläkin on sukulaisia, tuttavia ja kavereita joille olemme ihan oikeasti sanoneet ja tarkoittaneet, että tulkaa käymään.
Käymään siis, tarkoittaa esim kahvittelua kun liikkuvat lähistöllä. Ei siis tarkoita sitä, että voisi majoittua luonamme.
Sitten on oma joukkonsa nämä, jotka kutsuvat itse itsensä eivätkä lähde kulumallakaan.
Käymään/ poikkeamaan/ kahville/ piipahtamaan/ kylään tarkoittaa mielestäni noin 1-3 tunnin vierailua kahvittelun merkeissä ellei erikseen ole sovittu ruokailusta tai yöpymisestä.
Itse menisin mielelläni kutsuttuna esimerkiksi mökille saunomaan/ uimaan/ grillaamaan mutta lähtisin yöksi pois mikäli muuta ei ole sovittu.
Tuliaisia kuuluu viedä aina, oli kyseessä sitten kahvittelu tai grillaaminen. Tuliaisten määrä pitää sovittaa vierailun kestoon.