Vuokratyöntekijä ei sitoudu työhön eikä hänellä ole lojaliteettivelvoitetta asiakasyritystä kohtaan
En ymmärrä lainkaan miksi vuokratyöntekijäitä käytetään muissa kun aivan lyhytaikaisimma sijaisuuksissa ellei kyse ole aivan lyhytaikaisesta sijaisuudesta.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se löysässä hirressä roikkuminen paranna kenenkään motivaatiota tehdä töitä.
Vai antaisitko itse kaikkesi työpaikan eteen jota sinulla ei välttämättä huomenna edes ole?Ja mites tilanne eroaa suorasta työsuhteesta?
Se, joka antaa kaikkensa, jää yleensä viimeisenä kun nuo lojaliteettivelvollisuudettomat lentää...Vuokrasuhde saattaa joskus myös olla pidempi "työhaastattelu" eli kannattaa tsempata.
Tunnen tyypin, joka sai vakiduunin oltuaan ensin 'vuokralla'.
Niin mäkin sain. Olin puoli vuotta vuokralla ja joka paikassa kuulutin, että haluaisin vakitöitä. Yksi sitten palkkasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt monta vuotta keikkatyötä ja tämä on kyllä hyvä systeemi. Tietenkin ärsyttää ettei aina tiedä onko vuoroja ja tuleeko rahaa mutta hyvin paljon pystyy vaikuttamaan vuoroihin ja myös siihen missä tekee. Vapaata pidän just silloin kun haluan ja nostan soviteltua päivärahaa. Osa työntekijöistä on laiskoja, osa ahkeria niin kuin esimerkiksi minä. Tämä koskee niin vakkareita kuin sijaisia. Töitä on paljon eli vakkarit on niitä jotka saikuttaa ja paljon! Palkka on tesin mukainen, muut korvaukset tulee asiallisesti. Irtisanomisaika on tietenkin niin kuin kuuluukin olla!
Ettei vain olisi samassa taloudessa se vakkarityössä oleva mies, jonka avulla taloustilanne pysyy varsin vakaana sinun tulojesi heilahteluista huolimatta...?
Ihan yksin tässä talouttani pyöritän :) Niin kuin sanoin, nostan soviteltua päivärahaa. Olen matalapalkka-alalla joten sinänsä on ihan sama minkä verran teen. Päiväraha ja asumistuki kompensoi. Eikä minulle tuota vaikeuksia elää tulojen mukaan.
Nostat yhteiskunnalta työttömyyspäivärahaa ja asumistukea => Et ole "omillaan toimeen tuleva".
Tukia on tarkoitus nostaa väliaikaisesti silloin, kun etsii sitä "oikeaa" työtä. Kyse ei ole mistään pysyvästä järjestelystä, johon jäädään loppuiäksi. Yhteiskunnalliset turvaverkot ovat hieno asia, mutta kaltaisesi ovat juurikin systeemin väärinkäyttäjiä.
Ensinnäkään en ole sanonut että tulen toimeen omillani. Sanoin että ei ole kumppania tms jakamassa kuluja. Toisekseen saisin asumistukea vaikka tuloni olisi bruttona 3000 euroa kuussa eli käytännössä aina tällä alalla. Se tuskin on minun vikani. Kolmanneksi en ole koskaan laskenut että minkä verran minun kannattaa tehdä töitä tai ei kannata vaan nostan mieluummin palkkaa. Monethan laskee että heidän ei kannata mennä tai eivät mene muutaman satasen takia. Ja neljänneksi, jos haluaisin tai en olisi näin itsepäinen voisin saikuttaa koko ajan / hakeutua työkyvyttömyyseläkkeellä. Sen sijaan pidän äärimmäisen epäreiluna sitä että ottaisin kokoaikatyön vastaan koska tiedän että joutuisin saikuttamaan paljon. Tätähän itse asiassa monet vakkarit käyttävät. Laskevat että heillä on "oikeus" tiettyyn määrään saikkuja vuodessa. Että nyt taisi mennä haukkuminen väärään suuntaan :)
Vierailija kirjoitti:
Työntekijästä pääsee eroon helposti eikä aiheudu turhia kustannuksia. Rahan vuoksi käytetään vuokratyöntekijöitä.
Taitaa yritykset enempikin haluta pitää vuokratyöntekijät kun hankkiutua heistä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt monta vuotta keikkatyötä ja tämä on kyllä hyvä systeemi. Tietenkin ärsyttää ettei aina tiedä onko vuoroja ja tuleeko rahaa mutta hyvin paljon pystyy vaikuttamaan vuoroihin ja myös siihen missä tekee. Vapaata pidän just silloin kun haluan ja nostan soviteltua päivärahaa. Osa työntekijöistä on laiskoja, osa ahkeria niin kuin esimerkiksi minä. Tämä koskee niin vakkareita kuin sijaisia. Töitä on paljon eli vakkarit on niitä jotka saikuttaa ja paljon! Palkka on tesin mukainen, muut korvaukset tulee asiallisesti. Irtisanomisaika on tietenkin niin kuin kuuluukin olla!
Ettei vain olisi samassa taloudessa se vakkarityössä oleva mies, jonka avulla taloustilanne pysyy varsin vakaana sinun tulojesi heilahteluista huolimatta...?
Ihan yksin tässä talouttani pyöritän :) Niin kuin sanoin, nostan soviteltua päivärahaa. Olen matalapalkka-alalla joten sinänsä on ihan sama minkä verran teen. Päiväraha ja asumistuki kompensoi. Eikä minulle tuota vaikeuksia elää tulojen mukaan.
Nostat yhteiskunnalta työttömyyspäivärahaa ja asumistukea => Et ole "omillaan toimeen tuleva".
Tukia on tarkoitus nostaa väliaikaisesti silloin, kun etsii sitä "oikeaa" työtä. Kyse ei ole mistään pysyvästä järjestelystä, johon jäädään loppuiäksi. Yhteiskunnalliset turvaverkot ovat hieno asia, mutta kaltaisesi ovat juurikin systeemin väärinkäyttäjiä.
Kun työkkäri ja kela VAATII ilmoittamaan kaikki työt ja työsopimukset. Sitten katkaisevat työttömyyskorvauksen ja myöntävät tilalle sovitellun päivärahan. Kerran kuussa ilmoitat tulot, viet palkalaskelman ja ilmoituksen työtunneista ja työttömistä päivistä. Laskevat sitten oletko enää palkan jälkeen oikeutettu saamaan kelalta sitä soviteltua päivärahaa. Myös asumistuki suhteutetaan keskimääräisiin tuloihin ja sitä tarkistellaan joitakin kertoja vuodessa.
Eli väärinkäyttöä tämä ei ole, vaan näin on velvoitettu tekemään, joka kuukausi. Mutta tietenkään vuokratyöläinen ei sitä soviteltua päivärahaa saa jos tekee tarpeeksi tunteja. Itselläni on myös vuokratyöntekijänä oikeus tuohon soviteltuun rahaan, mutta on ollut sen verran tunteja, ettei sitä soviteltua rahaa ole minulle maksettu pariin vuoteen penniäkään. Silti on se ilmoitus liitteineen toimitettava kelalle, vaikka tietäisi ettei sieltä mitään ole tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se löysässä hirressä roikkuminen paranna kenenkään motivaatiota tehdä töitä.
Vai antaisitko itse kaikkesi työpaikan eteen jota sinulla ei välttämättä huomenna edes ole?Ja mites tilanne eroaa suorasta työsuhteesta?
Se, joka antaa kaikkensa, jää yleensä viimeisenä kun nuo lojaliteettivelvollisuudettomat lentää...Vuokrasuhde saattaa joskus myös olla pidempi "työhaastattelu" eli kannattaa tsempata.
Ai miten eroaa? No siten, että koska tahansa sinut voidaan heivata ja ottaa joku toinen tilalle. Työsuhdetta koskee irtisanomissuoja.
Oletko koskaan kuullut sanaa YT NEUVOTTELUT ja tiedätkö sen merkityksen?
Kyllä tiedän. Itse asiassa viime viikolla tästä viimeksi täällä näistä asioista väänsin. Yt-neuvottelut nimenomaan ovat osa sitä irtisanomissuojaa. Vuokratyöntekijä voidaan laittaa ulos ilman yt-neuvotteluja ja irtisanomisaikaa.
Mutta ymmärrätkö sen, että vaikka sinulla olisi vakkarityö, ei ole mitään takuuta, ettei teidän firmassa voitaisi pitää yt-neuvottelut ja vakkarityöntekijän työ päättyy. Että ihan sama ootko vuokratyöntekijä vai vakkari, voi eteen tulla tilanne että sinulle ilmoitetaan että kiitos ja heippa. Vakkarilla voi olla muutaman viikon irtisanomisaika, mutta silti. Eikä vuokratyöntekijöitäkään potkita pihalle noin vaan ilman mitään syytä.
Käyttäjä2123 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokratyöt on hyväksikäyttöä. Miksi kukaan lähtee sellaiseen mukaan?
Kertoisitko että ketä siinä hyväksikäytetään ja kuinka?
Liian vähän työvuoroja tai 4 h työtä per pv. Tarjotaan työvuoroa 2 h varoitusajalla (matkakulut 17 e) ja 4 h töitä. Käteen jää 13 e.
Kyseessä matalapalkka-ala. Työpäivän pituus matkoineen 7 h...
Vuokratyön hyvä puoli on se että työstä voi aina kieltäytyä. On tietenkin väärin että vuokratyöläisiä käytetään hyväksi eikä palkata vakituisia työntekijöitä mutta vuokratyö sopii hyvin esimerkiksi opiskelijalle tai jos etsitään työntekijää vuokratyöllä voidaan katsoa miten työntekijä sopii yritykseen.
No hyvähän se on hyvätuloisten huudella taas.
Mutta kyllä mä mieluummin otan sen n 2000€/kk bruttona vuokratyöstä, kun oon jollain muutaman satasen työttömyyskorvauksella.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2123 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokratyöt on hyväksikäyttöä. Miksi kukaan lähtee sellaiseen mukaan?
Kertoisitko että ketä siinä hyväksikäytetään ja kuinka?
Liian vähän työvuoroja tai 4 h työtä per pv. Tarjotaan työvuoroa 2 h varoitusajalla (matkakulut 17 e) ja 4 h töitä. Käteen jää 13 e.
Kyseessä matalapalkka-ala. Työpäivän pituus matkoineen 7 h...
Vuokratyön hyvä puoli on se että työstä voi aina kieltäytyä. On tietenkin väärin että vuokratyöläisiä käytetään hyväksi eikä palkata vakituisia työntekijöitä mutta vuokratyö sopii hyvin esimerkiksi opiskelijalle tai jos etsitään työntekijää vuokratyöllä voidaan katsoa miten työntekijä sopii yritykseen.
No hyvähän se on hyvätuloisten huudella taas.
Mutta kyllä mä mieluummin otan sen n 2000€/kk bruttona vuokratyöstä, kun oon jollain muutaman satasen työttömyyskorvauksella.
Haluaisin muuten kuulla, että ihanko oikeasti olisi minulle reilumpaa olla työtön ja saada kelalta se muutama sata euroa työttömyyskorvausta? Ehkä teille hyvätuloisille tuo on pieni palkka, mutta mulle kyllä kelpaa.
Enkä tunne että minua hyväksikäytetään, koska vakkarityöntekijät saavat saman verran ja tekevät samoja työtehtäviä. Eli vakkarina en tienaisi yhtään enempää.