Vuokratyöntekijä ei sitoudu työhön eikä hänellä ole lojaliteettivelvoitetta asiakasyritystä kohtaan
En ymmärrä lainkaan miksi vuokratyöntekijäitä käytetään muissa kun aivan lyhytaikaisimma sijaisuuksissa ellei kyse ole aivan lyhytaikaisesta sijaisuudesta.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tämä vuokratyöntekijöiden solvaus oikein on. Aina välillä lukee/kuulee kuinka vuokratyöt on sitä ja vuokratyöntekijät tätä. Vai onko tää jonkinlaista netissä tapahtuvaa työpaikkakiusaamista, vai mikä ihme saa ihmiset laittamaan kaiken vuokratyöntekijöiden syyksi? Ja vielä haukkumaan miten laiskoja ja vastuuttomia vuokratyöntekijät on.
Eihän vuokratyössä mitään vikaa jos on kiva ja kevyt toimistotyö tai vastaava.
Olin aikanaan vuokrafirman kautta eräässä kahvilaketjussa. Menin eräänä sovittuna työvuorona paikalle aamulla, ja listasta olikin pyyhitty nimeni yli, ja tilalle oli tullut joku vanha työntekijä joka oli ollut poissa jonkin aikaa. Kahvilan pomoa ei näkynyt, joten kysyin tältä työntekijältä että mikä tässä on homman nimi, ja ei tiennyt muuta kuin että hänet oltiin kutsuttu töihin. Itselleni ei ilmoitettu työvuoron peruuntumisesta yhtään mitään, annettiin vain tulla paikalle toteamaan asia. Pomon kun sain kiinni(nuori likka) hän vain totesi että kysy sieltä vuokrafirmasta, hän ei tiedä mitään, vaikka listalta mikä kahvilan seinällä riippui,oli nimeni yli vedetty. Olisin sen verran odottanut, että edes tekstiviestillä olisi ilmoitettu työvuoron peruuntumisesta.
Ja kuulemma työvuoron pois ottaminen oli johtunut "vähentyneestä työmotivaatiostani". Tämä oli sikäli erikoista, koska hoidin pöytiin näiden vakituisten "hyvä motivaatioistenkin" tilaukset, ennen kuin juoruamiseltaan ehtivät tajuta että hups, se patonkihan piti olla valmis jo. Niin, no minä tein sen, vein sen ja asiakas jo söi sen ja kävi kiittämässä erikseen että olipas mehukas leipä tällä kertaa.
Eräs vakituinen sitten tämän kiitoksen kuuli ja heti alkoi moittimaan että varmaan olit laittanut ihan liikaa täytteitä kun et vielä osaa. Sanoin itseni siitä paskasta sitten irti hyvin pian ja enää en mene vuokralle mihinkään firmaan, eikä enää onneksi tarvitsekaan. En suosittele yhdellekään. Kyllä se asenne vuokratyöntekijää kohtaan paistoi niin kirkkaasti läpi! Samaisen ketjun toisessa pisteessä kahvilan pomo(nuorehko jätkä)ei osannut edes suuta avata vastatakseen huomenta-toivotukseeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se löysässä hirressä roikkuminen paranna kenenkään motivaatiota tehdä töitä.
Vai antaisitko itse kaikkesi työpaikan eteen jota sinulla ei välttämättä huomenna edes ole?Ja mites tilanne eroaa suorasta työsuhteesta?
Se, joka antaa kaikkensa, jää yleensä viimeisenä kun nuo lojaliteettivelvollisuudettomat lentää...Vuokrasuhde saattaa joskus myös olla pidempi "työhaastattelu" eli kannattaa tsempata.
Ai miten eroaa? No siten, että koska tahansa sinut voidaan heivata ja ottaa joku toinen tilalle. Työsuhdetta koskee irtisanomissuoja.
Huonon työntekijän irtisanominen on hankalaa. Siksi noita vuokratöitä niin paljon onkin. Sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijästä pääsee eroon helposti eikä aiheudu turhia kustannuksia. Rahan vuoksi käytetään vuokratyöntekijöitä.
Vuokratyöntekijä on yritykselle kalliimpi kuin suoraan palkattu.
Vierailija kirjoitti:
Vuokratyöt on hyväksikäyttöä. Miksi kukaan lähtee sellaiseen mukaan?
Se, joka haluaa duunia, kokemusta ja palkkaa. Ja mahdollisesti siinä firmassa vakkaripaikan.
Jännittävää miten tulee aina mulle ajankohtaisista aiheista negatiivisia keskusteluja. Ehkä niihin tulee vaan kiinnitettyä nyt huomiota, kun on ajankohtaisia. Yleiseen mielipiteeseen nämä pierut nyt ei mitenkään vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se löysässä hirressä roikkuminen paranna kenenkään motivaatiota tehdä töitä.
Vai antaisitko itse kaikkesi työpaikan eteen jota sinulla ei välttämättä huomenna edes ole?Ja mites tilanne eroaa suorasta työsuhteesta?
Se, joka antaa kaikkensa, jää yleensä viimeisenä kun nuo lojaliteettivelvollisuudettomat lentää...Vuokrasuhde saattaa joskus myös olla pidempi "työhaastattelu" eli kannattaa tsempata.
Ai miten eroaa? No siten, että koska tahansa sinut voidaan heivata ja ottaa joku toinen tilalle. Työsuhdetta koskee irtisanomissuoja.
Oletko koskaan kuullut sanaa YT NEUVOTTELUT ja tiedätkö sen merkityksen?
Kyllä tiedän. Itse asiassa viime viikolla tästä viimeksi täällä näistä asioista väänsin. Yt-neuvottelut nimenomaan ovat osa sitä irtisanomissuojaa. Vuokratyöntekijä voidaan laittaa ulos ilman yt-neuvotteluja ja irtisanomisaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko että ketä siinä hyväksikäytetään ja kuinka?
Liian vähän työvuoroja tai 4 h työtä per pv. Tarjotaan työvuoroa 2 h varoitusajalla (matkakulut 17 e) ja 4 h töitä. Käteen jää 13 e.
Kyseessä matalapalkka-ala. Työpäivän pituus matkoineen 7 h...
Palkat ja tunnit on kai vähän asemasta kiinni. Ja koulutuksesta.
Jenkkifirmassa jossa oli pitkiä vuokratyösuhteita, nämä ihmiset sai samat palkat, samat edut ja samat tunnit kuin muutkin.
Jos enempää duunia ei ole kun esim 4 tuntia päivässä, miksi pitäisi maksaa enemmästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiedän. Itse asiassa viime viikolla tästä viimeksi täällä näistä asioista väänsin. Yt-neuvottelut nimenomaan ovat osa sitä irtisanomissuojaa. Vuokratyöntekijä voidaan laittaa ulos ilman yt-neuvotteluja ja irtisanomisaikaa.
Onneksi. Ei tarvi mennä konkkaan saadakseen paskan ulos.
Olin opiskeluaikoina töissä niin kaupan omilla listoilla kuin opiskelujen loppupuolella vuokratyöntekijänä. Olihan se lojaliteetti ihan eri silloin alkuaikoina kun jaksoin kulkea viikonloppuisin kotipaikkakunnalle kauppaan töihin. Otin asiakkaiden toiveet aina ylös, pidin kunnia-asiana että kaupastamme sai hyvää palvelua. Viimeisenä vuonna halusin kesälläkin keskittyä enemmän graduun ja päätin tehdä vain vuokratyökeikkoja opiskelukaupungin kaupoissa. Ei ollut mitään syytä antaa kaikkeaan kun olin siellä kaupassa vain silloin tällöin. Kassalla asiakas pyysi että voisiko kauppaan tilata jotain mutta en yleensä muistanut edes mainita niistä toiveista eteenpäin. En tuntenut huonoa omatuntoa myöhemmin koska en tuntenut mitään sidettä kyseiseen kauppaan. Onneksi sain heti valmistuttuani oman alan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokratyöntekijä on työsuhteessa vuokrafirmaan ja sitä työsuhdetta koskee ihan sama työsopimuslaki kuin missä tahansa muuallakin. Irtisanomissuoja on vähän väärä termi tässä yhteydessä, mutta kyllä työsopimuslaki rajoittaa työnantajan oikeutta irtisanoa työsuhde.
Niin, mutta se, että työntekijä on työsuhteessa vuokrafirmaan ei takaa työntekijälle työtä irtisanomisajaksi. Vuokratyöntekijä ostetaan vuoroksi kerrallaan ilman mitään velvoitetta palkata häntä jatkossakin.
Oletko sinä sellaisessa työsuhteessa, jossa et tiedä, onko tämän päivän työvuoro viimeinen?
Mua ei irtisanottu vaikka pyysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko että ketä siinä hyväksikäytetään ja kuinka?
Liian vähän työvuoroja tai 4 h työtä per pv. Tarjotaan työvuoroa 2 h varoitusajalla (matkakulut 17 e) ja 4 h töitä. Käteen jää 13 e.
Kyseessä matalapalkka-ala. Työpäivän pituus matkoineen 7 h...
Mutta plussia on: työpäivä alkaa yleensä aina samaan aikaan, joskus on lyhyempiä päiviä, mutta yleensä ei, ja töitä on kuitenkin yleensä 5pv/vko.
Jos sattuu joskus joku hiljainen viikko, niin noilla lyhyen varoitusajan hommilla saa sen työviikon venytettyä siihen viiteen päivään.
Vuokratyön tekeminen on kuin se stereotyyppinen prostituoitu: heti kun on jotain muuta tiedossa, jäävät vuokratyöt siihen paikkaan.
Tein kolme vuotta vuokratöitä pitkin kaupunkia, ja ehdin kiertämään siinä ajassa melkein kaikki oman alani toimipisteet lähikuntia myöten. Missään vaiheessa ei edes tarjottu koulutusta vastaavaa työtä pidemmäksi ajaksi, vaikka aina välillä lounastauon aikana keskusteltiin kuinka lisätyövoimaa tarvittaisiin siihen-ja-siihen tehtävään. Istuin ihan vieressä, mutta ilmeisesti en sitten istunutkaan: olinhan pelkkä vuokratyöntekijä. Erinäisiä hanttihommia kyllä tarjottiin vakituiseksi, mutta sekin tiukasti kyseisen vuokratyöfirman kautta (siis ei kyseisen yrityksen palkkalistoille oikeana työntekijänä otettuna).
Ja luonnollisesti kuvaan kuului se, että mitä tahansa ongelmaa syntyikin, oli se aina jollain tavalla vuokratyöntekijän vika. Loppua kohti "asenteestani" tehdyt valitukset lähtivät nousuun, kun en enää jaksanut ottaa kaikkea vastaan hiljaa. Siinä vaiheessa oli jo kuitenkin kertynyt alan koulutuksen ohella se kaksi vuotta työkokemusta, ja monenlaista paikkaa oli jo ehtinyt nähdä.
Vuokratyöntekijä kutsutaan yleensä siihen kiireeseen ja/tai silloin kun asiat on jo valmiiksi hoidettu huonosti (koska apua tarvitaan ÄKKIÄ), eikä ketään tietenkään kiinnosta perehdyttää tehtävään. Ja kun sitten tekee jotain eri tavalla (siis ei väärin) kuin mihin kyseisessä paikassa ollaan totuttu, saa toki kuulla kunniansa. Minulla kesti aika tarkasti vähän yli vuosi opetella kantapään kautta sellainen perusrutiini, joka toimi ehkä 90% niistä paikoista, joihin olin menossa. Palaute tuli tietysti yleensä jälkeenpäin valitusten muodossa. Jälkeenpäin olen ajatellut, että olinko naisvaltaisella alalla fyysisesti niin isokokoinen ja/tai uhkaavan näköinen, ettei minulle aina annettu palautetta kasvotusten.
Vuokratyöt jäivät sillä sekunnilla, kun onnistuin saamaan ns. oikean työn. Itsetunnon kohoamisessa edes tavalliselle tasolle kesti tämän jälkeen rapia 8 kk. Tarkoitan nyt normaalilla sitä, että tietää osaavansa työnsä, kokee sen mielekkääksi ja kokee olevansa tarpeellinen ja toivottu osa työyhteisöä. Koenkin olevani paratiisissa seuraavista syistä:
1) tiedän aamulla, mitä teen kyseisenä päivänä
2) tiedän, missä työn teen
3) tiedän milloin työ alkaa, ja milloin se päättyy
4) jos sairastun, saan palkkaa sairasajalta
5) minulla on ihan oikea kesäloma
6) tiedän osaavani työni, ja saan myös kuulla siitä
7) tiedän tarkasti etukäteen, paljonko saan palkkaa
Jos ei ole ihan pakko niin en enää ikinä vuokratyöntekijäksi ryhdy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi. Ei tarvi mennä konkkaan saadakseen paskan ulos.
Ime munaa.
Tuota, ne yt-neuvottelut kun on, niin silloin talosta lähtee just niitä vakkareita. Siis irtisanotaan niitä vakkareita.
Ihanaa kun ei tarvi homehtua samassa paikassa koko aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tämä vuokratyöntekijöiden solvaus oikein on. Aina välillä lukee/kuulee kuinka vuokratyöt on sitä ja vuokratyöntekijät tätä. Vai onko tää jonkinlaista netissä tapahtuvaa työpaikkakiusaamista, vai mikä ihme saa ihmiset laittamaan kaiken vuokratyöntekijöiden syyksi? Ja vielä haukkumaan miten laiskoja ja vastuuttomia vuokratyöntekijät on.
Eihän vuokratyössä mitään vikaa jos on kiva ja kevyt toimistotyö tai vastaava.
On vuokratyö, on kiva, mutta ei lähelläkään kevyttä toimistotyötä.
Samaa työtä ne vakkaritkin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokratyöntekijä on työsuhteessa vuokrafirmaan ja sitä työsuhdetta koskee ihan sama työsopimuslaki kuin missä tahansa muuallakin. Irtisanomissuoja on vähän väärä termi tässä yhteydessä, mutta kyllä työsopimuslaki rajoittaa työnantajan oikeutta irtisanoa työsuhde.
Ei rajoita mikään. Sanotaan vaan että töitä ei ole. Tai ei tarjota enää vuoroja. Siinä vaiheessa työntekijä tajuaa ottaa hatkat.
No en helvetissä tee yhtään enempää, kuin ns. tarvitsee.
Millä tavalla vuokratyöntekijän pitäisi sitoutua työhön?
Ainakin itsellä todella sekavat työvuorot. Kalenteriin tulee työvuoroja ja työkohde vaihtuu moneen kertaan päivässä.
Ihan eri jos on kevyt toimistotyö kivassa firmassa.