Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokratyöntekijä ei sitoudu työhön eikä hänellä ole lojaliteettivelvoitetta asiakasyritystä kohtaan

Vierailija
20.07.2017 |

En ymmärrä lainkaan miksi vuokratyöntekijäitä käytetään muissa kun aivan lyhytaikaisimma sijaisuuksissa ellei kyse ole aivan lyhytaikaisesta sijaisuudesta.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipähän pääse leipiintymään, niin ku vakkarityössä. Itseä ei työn fyysinen rankkuus haittaa ja mulla on aina ollu niinpäin et kun tiedän et työ loppuu jossain vaiheessa, se lisää mun motivaatiota.

Vierailija
42/68 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä pyydetään uudelleen, jotka tekee työnsä hyvin. Siinä mitataan se, onko susta siihen. Itseä on aina pyydetty takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt monta vuotta keikkatyötä ja tämä on kyllä hyvä systeemi. Tietenkin ärsyttää ettei aina tiedä onko vuoroja ja tuleeko rahaa mutta hyvin paljon pystyy vaikuttamaan vuoroihin ja myös siihen missä tekee. Vapaata pidän just silloin kun haluan ja nostan soviteltua päivärahaa. Osa työntekijöistä on laiskoja, osa ahkeria niin kuin esimerkiksi minä. Tämä koskee niin vakkareita kuin sijaisia. Töitä on paljon eli vakkarit on niitä jotka saikuttaa ja paljon! Palkka on tesin mukainen, muut korvaukset tulee asiallisesti. Irtisanomisaika on tietenkin niin kuin kuuluukin olla!

Vierailija
44/68 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

43 lisää vielä että mulla ei ole pienintäkään mielenkiintoa päästä vakkariksi tai kokoaikaiseksi.

Vierailija
45/68 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt monta vuotta keikkatyötä ja tämä on kyllä hyvä systeemi. Tietenkin ärsyttää ettei aina tiedä onko vuoroja ja tuleeko rahaa mutta hyvin paljon pystyy vaikuttamaan vuoroihin ja myös siihen missä tekee. Vapaata pidän just silloin kun haluan ja nostan soviteltua päivärahaa. Osa työntekijöistä on laiskoja, osa ahkeria niin kuin esimerkiksi minä. Tämä koskee niin vakkareita kuin sijaisia. Töitä on paljon eli vakkarit on niitä jotka saikuttaa ja paljon! Palkka on tesin mukainen, muut korvaukset tulee asiallisesti. Irtisanomisaika on tietenkin niin kuin kuuluukin olla!

Ettei vain olisi samassa taloudessa se vakkarityössä oleva mies, jonka avulla taloustilanne pysyy varsin vakaana sinun tulojesi heilahteluista huolimatta...?

Vierailija
46/68 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä pyydetään uudelleen, jotka tekee työnsä hyvin. Siinä mitataan se, onko susta siihen. Itseä on aina pyydetty takaisin.

Miksi alapeukku?

Vierailija
47/68 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokratyön tekeminen on kuin se stereotyyppinen prostituoitu: heti kun on jotain muuta tiedossa, jäävät vuokratyöt siihen paikkaan.

Tein kolme vuotta vuokratöitä pitkin kaupunkia, ja ehdin kiertämään siinä ajassa melkein kaikki oman alani toimipisteet lähikuntia myöten. Missään vaiheessa ei edes tarjottu koulutusta vastaavaa työtä pidemmäksi ajaksi, vaikka aina välillä lounastauon aikana keskusteltiin kuinka lisätyövoimaa tarvittaisiin siihen-ja-siihen tehtävään. Istuin ihan vieressä, mutta ilmeisesti en sitten istunutkaan: olinhan pelkkä vuokratyöntekijä. Erinäisiä hanttihommia kyllä tarjottiin vakituiseksi, mutta sekin tiukasti kyseisen vuokratyöfirman kautta (siis ei kyseisen yrityksen palkkalistoille oikeana työntekijänä otettuna).

Ja luonnollisesti kuvaan kuului se, että mitä tahansa ongelmaa syntyikin, oli se aina jollain tavalla vuokratyöntekijän vika. Loppua kohti "asenteestani" tehdyt valitukset lähtivät nousuun, kun en enää jaksanut ottaa kaikkea vastaan hiljaa. Siinä vaiheessa oli jo kuitenkin kertynyt alan koulutuksen ohella se kaksi vuotta työkokemusta, ja monenlaista paikkaa oli jo ehtinyt nähdä.

Vuokratyöntekijä kutsutaan yleensä siihen kiireeseen ja/tai silloin kun asiat on jo valmiiksi hoidettu huonosti (koska apua tarvitaan ÄKKIÄ), eikä ketään tietenkään kiinnosta perehdyttää tehtävään. Ja kun sitten tekee jotain eri tavalla (siis ei väärin) kuin mihin kyseisessä paikassa ollaan totuttu, saa toki kuulla kunniansa. Minulla kesti aika tarkasti vähän yli vuosi opetella kantapään kautta sellainen perusrutiini, joka toimi ehkä 90% niistä paikoista, joihin olin menossa. Palaute tuli tietysti yleensä jälkeenpäin valitusten muodossa. Jälkeenpäin olen ajatellut, että olinko naisvaltaisella alalla fyysisesti niin isokokoinen ja/tai uhkaavan näköinen, ettei minulle aina annettu palautetta kasvotusten.

Vuokratyöt jäivät sillä sekunnilla, kun onnistuin saamaan ns. oikean työn. Itsetunnon kohoamisessa edes tavalliselle tasolle kesti tämän jälkeen rapia 8 kk. Tarkoitan nyt normaalilla sitä, että tietää osaavansa työnsä, kokee sen mielekkääksi ja kokee olevansa tarpeellinen ja toivottu osa työyhteisöä. Koenkin olevani paratiisissa seuraavista syistä:

1) tiedän aamulla, mitä teen kyseisenä päivänä

2) tiedän, missä työn teen

3) tiedän milloin työ alkaa, ja milloin se päättyy

4) jos sairastun, saan palkkaa sairasajalta

5) minulla on ihan oikea kesäloma

6) tiedän osaavani työni, ja saan myös kuulla siitä

7) tiedän tarkasti etukäteen, paljonko saan palkkaa

Jos ei ole ihan pakko niin en enää ikinä vuokratyöntekijäksi ryhdy.

Minäkin tiedän aamulla mitä teen, missä teen työvuoron, milloin työ alkaa/päättyy, jos sairastun saan sairasajalta 8h palkan, saan lomakorvausta ja oikeaa lomaa, tiedän osaavani työni ja minulle on kerrottu niin ihan kysymättä, tiedän etukäteen suunilleen kuinka paljon saan palkkaa, ylitöitä kun en osaa vielä ennustaa.

Olen irtisanoutunut "oikeasta" työpaikasta (koska siellä nuo asiat ei kaikki oikein toteutuneet), siirtyäkseni vuokrafirmaan. Ja koska vuokrafirmassa palkka ollut aina parempi kun "oikeasa"työssä. Olen siis ollut myös vakityössä muutamassakin paikassa, mutta jos vaan mahdollista, niin teen vuokratyötä.

Vierailija
48/68 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

43 lisää vielä että mulla ei ole pienintäkään mielenkiintoa päästä vakkariksi tai kokoaikaiseksi.

Lisäät mun kommiin ja miksi? :D Oikea 43 lisää, etten ole tehnyt vielä päivääkään vuokratöitä vaan ihan vakkari paikkoihin on pyydelty.

Vierailija
49/68 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on tarjottu vakkaripaikkaa, en ole ottanut.

Vaikka vuokratyössä teen yhtä paljon tunteja kun vakkarina, mua ei ole ikinä ahdistanut niin paljon kun sillon kun olin vakkarityössä.

Itsetunto pysyy kohdillaan kun tekee vuokratyötä. Tietää että mua ei pidetä siellä vaan siksi kun on soppari, vaan siksi että osaan työni.

Vierailija
50/68 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Vierailija kirjoitti:

Lisäät mun kommiin ja miksi? :D Oikea 43 lisää, etten ole tehnyt vielä päivääkään vuokratöitä vaan ihan vakkari paikkoihin on pyydelty."

Tässä on kiteytettynä se, mitä naiset ovat toisilleen. Anonyyminäkin pitää yrittää ampua alas. Ihmeellinen on tuon ihmisen ajatusmaailma, joka tuollaista tekee.

Vierailija
51/68 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se löysässä hirressä roikkuminen paranna kenenkään motivaatiota tehdä töitä.

Vai antaisitko itse kaikkesi työpaikan eteen jota sinulla ei välttämättä huomenna edes ole?

Ja mites tilanne eroaa suorasta työsuhteesta?

Se, joka antaa kaikkensa, jää yleensä viimeisenä kun nuo lojaliteettivelvollisuudettomat lentää...

Vuokrasuhde saattaa joskus myös olla pidempi "työhaastattelu" eli kannattaa tsempata.

Tunnen tyypin, joka sai vakiduunin oltuaan ensin 'vuokralla'.

Vierailija
52/68 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokratyössä ei ole irtisanomisaikaa. Tai teoriassa on mutta mikään pakko ei ole ottaa eikä antaa vuoroja. Itselläni työsuhde on aina loppunut siihen päivään kun asiasta ilmoitan. Olen ollut neljällä eri vuokrafirmalla.

Vierailija
53/68 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettei vain olisi samassa taloudessa se vakkarityössä oleva mies, jonka avulla taloustilanne pysyy varsin vakaana sinun tulojesi heilahteluista huolimatta...?

Ihan yksin tässä talouttani pyöritän :) Niin kuin sanoin, nostan soviteltua päivärahaa. Olen matalapalkka-alalla joten sinänsä on ihan sama minkä verran teen. Päiväraha ja asumistuki kompensoi. Eikä minulle tuota vaikeuksia elää tulojen mukaan.

Vierailija
54/68 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäät mun kommiin ja miksi? :D Oikea 43 lisää, etten ole tehnyt vielä päivääkään vuokratöitä vaan ihan vakkari paikkoihin on pyydelty.

Voi kauhia paikka. Olen todella pahoillani tästä. Kommenttisi ei ollut ehtiä päivittyä sillä aikaa kun kirjoitin.

Vierailija
55/68 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokratyössä ei ole irtisanomisaikaa. Tai teoriassa on mutta mikään pakko ei ole ottaa eikä antaa vuoroja. Itselläni työsuhde on aina loppunut siihen päivään kun asiasta ilmoitan. Olen ollut neljällä eri vuokrafirmalla.

Niin mutta jos vuorot on luvattu ja sovittu valmiiksi niin niitä ei voi perua.

Vierailija
56/68 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. En sitoudu, koska varsinainen työn teettäjäkään ei sitoudu minuun. Lojaaliuskin niin ja näin, miksi en sanoisi ääneen epäkohtia, jotka näen? Työni teen kyllä kunnolla ja ammattiylpeydellä.

Insinööri / konsultti joka tekee niitä samoja töitä vuokrafirman kautta kuin ennen potkut saatuaan. Asiakasfirma, se potkujenantaja, haluaa minut tekemään työt. Itsesanelen palkan,mutta en sitoudu e kä ole lojaali. teen vain työni, ja saan paremman liksan kuin vakityöntekijänä.

Vierailija
57/68 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yksin tässä talouttani pyöritän :) Niin kuin sanoin, nostan soviteltua päivärahaa. Olen matalapalkka-alalla joten sinänsä on ihan sama minkä verran teen. Päiväraha ja asumistuki kompensoi. Eikä minulle tuota vaikeuksia elää tulojen mukaan.

Ja mitä sitten, vaikka oliskin? Mitä sillä on väliä, miten teidän talous pysyy kasassa, kunhan jotakin yrittää. Varmaan joku lompakkoloinen projisoi taas. Sivusta.

Vierailija
58/68 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvii asua ketään samassa taloudessa, kun tekee työnsä hyvin.

-eri

59/68 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokratyöt on hyväksikäyttöä. Miksi kukaan lähtee sellaiseen mukaan?

Kertoisitko että ketä siinä hyväksikäytetään ja kuinka?

Liian vähän työvuoroja tai 4 h työtä per pv. Tarjotaan työvuoroa 2 h varoitusajalla (matkakulut 17 e) ja 4 h töitä. Käteen jää 13 e.

Kyseessä matalapalkka-ala. Työpäivän pituus matkoineen 7 h...

Vuokratyön hyvä puoli on se että työstä voi aina kieltäytyä. On tietenkin väärin että vuokratyöläisiä käytetään hyväksi eikä palkata vakituisia työntekijöitä mutta vuokratyö sopii hyvin esimerkiksi opiskelijalle tai jos etsitään työntekijää vuokratyöllä voidaan katsoa miten työntekijä sopii yritykseen.

60/68 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä sitten, vaikka oliskin? Mitä sillä on väliä, miten teidän talous pysyy kasassa, kunhan jotakin yrittää. Varmaan joku lompakkoloinen projisoi taas. Sivusta.

Jotkut väittävät että Suomessa ei tarvitse maksaa kovin suurta palkkaa koska meillä on hyvät sosiaalietuudet. Samoin voidaan matalapalkka-aloilla teettää osa-aikatyötä ja työntekijät saavat palkan lisäksi sosiaalitukia. Valtio tukee työnantajia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä