Miksei rahat riitä, mitä teen väärin? :(
Olen kahden lapsen (koululaisia) keskipalkkainen yh. Luulin, että pärjään ihan hyvin taloudellisesti, että pystyn hyvällä taloudenpidolla ja tarkkaan harkitsemalla selviytymään kaikista pakollisista menoista niin, että pikkuisen jäisi säästöönkin, mutta tiukkaa tekee ja tuntuu että elämme kuitenkin yli varojemme vaikka tuntuu että mitään ei koskaan osteta, missään ei käydä eikä mihinkään ole varaa.
Mihin ne rahat oikein katoaa? Tiedän, että asumme kalliisti, ja minun on varmaan pakko luopua omistusasunnosta liian isojen lainamenojen takia. Mutta en silti tajua, mihin ne rahat katoaa, kun laskelmieni (ja pankin laskelmien myös) minun pitäisi pystyä ihan mainiosti elämään näillä tuloilla ja menoilla.
Pelkään ihan kamalasti, että jonain päivänä rahat ovat oikeasti ihan loppu ja seuraavaan rahapäivään (palkka, lapsilisät, elatustuki) on vielä viikko.
Miten te muut ei-suurituloiset yh:t pärjäätte? Mistä tingitte, miten säästätte?
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kylmällä ilmalla ei voi pyöräillä? Ainoastaan paha sohjo tai jääurat estää pyöräilyn, ei lämpötila.
Mikään ei estä pyöräilyä, terveisin 90-luvun lapsi
Aluksi selvitä mistä ne menot koostuvat, pidä tarkkaa kirjaa KAIKESTA. Varmaan on sanottu jo monta kertaa.
Luokittele menot pää- ja alakategorioihin. Esim Asunto/ruoka/terveys ja hyvinvointi/liikkuminen/vapaa-aika ... muut menotjne. Ja kukin pääkategoria 6..10 alaluokkaan. Huomaat, että ei-budjetoituihin menoihin kertyy säännöllisen epäsäännöllisesti ehkä 100..300 kuussa (hautajaisreissu, häälahja, pesukone, polkupyörä, hammasremontti, lakanat,....). Sitten kun näet menorakenteen, niistä voi alkaa karsimaan ja säätämään. Esim. kiinteää nettiä ei ehkä tarvitse jos puhelimessa on datarajaton 4G, jonka voi jakaa tietokoneelle. Auton pitäminen on Suomessa kallista mutta monelle välttämätön - mitä kaikkea saakaan auton vuosikustannuksilla. Lainat voi kilpailuttaa ja maksaa kalliit pois. Mahdollisuuksia on paljon. Usein kaikesta mitä suuhunsa tunkee voi säästää - ulkolounaat ja pikaruokalat ovat kalliita.
Tässäkin ketjussa mainittu kolikkopurkki on muuten tosi kätevä systeemi rahan "säästöön" (kaikkein parashan on tietysti se ettei osta mitään ns. turhaa :))
Itse tässä ajattelin ruveta pistämään jemmaan pikkukolikoiden lisäksi myös viiden euron setelit. Saa nähdä toimiiko pidemmän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Teeppä excel. Laita siihen vuoden päivät, laita tulot ja menot ja se nätisti (kun laitat kaavat) laskee sinulle kuinka paljon sinulle jää käteen tai menet miinukselle ja pystyt vilkuilemaan rahojasi kuukausien päähän.
Iso peukku tälle, paitsi ei nyt ihan päiväkohtaisesti tarvitse seurata, kuukausitasoilla riittää.
Itselläni oli joskus vuosia sitten saman suuntainen tilanne. Olen yksin asuva ja lapseton ja siihen nähden palkkani piti riittää vallan mainiosti. Kuitenkin aina oli sellainen fiilis, että rahat on loppu. Kuun alussa maksoin palkasta kaikki laskut mukaan lukien luottokortin ja sitten loppukuusta piti taas vinguttaa sitä Visaa, kun tilillä ei ollut rahaa.
Ongelman ratkaisu oli itkettävän helppo. Maksoin useampaa pienempää luottoa tasaisesti joka kuukausi ja näin ollen myös jokaisesta korkoa ja tilinhoitokuluja tms. Maksoin siis kalleimman ensin kokonaan pois, muista minimin. Seuraavaksi toiseksi kalleimman jne.
Menoexcelistä huomasin pienet ylimääräiset (esim. joka kauppareissulla tapahtuvat turhat pikkuostokset) kulut ja siitä oli helppo ruveta karsimaan.
Itse pidin aikanaan yh:na kuittikirjekuorta, jonne laitoin jokaisen ostokseni ja menoni.
Tienasin tuolloin 1400 e kuussa nettona. Minulla ei ollut autoa ja kuljin 2,5 km matkan töihin pyörällä, jalan tai bussilla.
Huomasin, että kun jätin heräteostokset ja nettishoppailut yms pois, niin sain säästöön jopa 400-700 e kuussa :D Vuokra oli tuolloin 600 e, yksi puh.lasku, yksi netti ja vakuutus.
Nykyään tienaan 2100 e kuussa käteen ja säästöön jää 1500 e, joskus ylikin. En osta uusia vaatteita kuin harvoin ja aina kirppareilta 0,50 - 4,50 e:lla :D Lapsille ostan yleensä uudet, laadukkaat talvivaatteet ja kevätvaatteet, joskus nekin uudenveroisina kirppareilta. Meitä on perheessä 2 lasta, mies (tulot 2800 brutto), omakotitalo on, 2 autoa, vakuutukset kaikille ja lainaa talosta maksetaan 600-700 e kk ;) Hyvin pärjäillään. Mieskään ei ole törsääjä. On paljon kivempaa, kun voi säästää omalle tilille ja lasten tileille, kuin tuhlata heräteostoksiin ja turhuuksiin. Nauroin just miehelle, että ne 3 säkillistä uudenveroista kesävaatetta, mitä ostin 20 eurolla kirpparilta jää käyttämättä, kun kesä on mitä on - ja ei muuten haittaa :D 20 e:lla ja monta paitaa, juhlamekko, juhlahousut, kuin 20 e / paita, uudenveroinen juhlamekko varmasti 40-60 e.. Vaatteista ois tullut sitten n. lähemmäs 200 e.
Itse saatan käydä joka kuukausi kirpparilla tekemässä löytöjä 20 eurolla - 30 eurolla, se ei tunnu lompakossa ja tyydyttää shoppailuhalut.
Eiköhän poika pärjäisi hitaammallakin netillä? Jos teillä on kotona laajakaista, sen voi jakaa puhelimeen ja netata sen kautta. Kaverien kotona hyvin mahdollisesti laajakaista myös. Koulussa voisi ihan hyvä olla vain hitaampi netti käytössä, tulisi keskityttyä pelaamisen sijaan opiskeluun ja kavereihin. Poika tietty on eri mieltä kalliin netin tarpeellisuudesta, mutta aikuisten päätettävä asia se on. :)
Ja jos kaikilla on jo netti kännyssä, niin mitä jos käyttäisitte sitä mobiililaajakaistaa, josta kuitenkin joudutte maksamaan. Sitten kun se sopimus päättyy niin avaatte laajakaistan uudestaan. Säästäisitte 30 € kuussa ja ehtisitte tutkia mahdollista halvempaa laajakaistaa jatkoon.
Haluatko avata, mitä ne yllättävät menot ovat olleet? Elämässä toki voi tulla vastaan mitä kauheimpia yllätyksiä, mutta esim. kodinkoneiden ja muiden kestokulutustavaroiden hajoamiset nyt vaan ovat osa elämää. Tietysti sellaiset menot usein tulevat pompseissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten bensaan voi mennä yli satanen, jos autolla ajaa vain "todellisen tarpeen" eikä edes työmatkoja?? Se tekee vähintään noin 80litraa bensaa, jolla ajaa luokkaa 1600km. 1600km pakollisia (ei työ- tai koulumatkoja) joka kuukausi?!
Okei, bensan taisin arvioida reippaasti yläkanttiin. Tässä kuussa olen tankannut vain kerran kuun alussa (40 e) ja se riittää kyllä kuun loppuun. Tässä kuussa ei ole ollut lapsen harrastuskuskauksia eikä työmatka-ajoa. Mummolassa on käyty kerran.
Kyllä omassa vanhassa autossa tankillisella eli n 90 e on ehkä 600km ajoa, ei todellakaan riitä koko kuukaudeksi vaikka en aja juuri ikinä ylimääräistä. Bensa nytkin yli 1,40 litra, sadalla kilometrillä menee yli 10 litraa.
Jos tästä on apua ap:lle tai jollekin, niin kerron miten meillä yh:n ja kolmen lapsen talous pelaa:
Tulot yht. 3900:
- palkka nettona 2500
- elatustuet 500
- lapsilisät 500
- vuokratulot 400
Menot yht. 3200:
- vastike 400
- asuntolaina 400
- vakuutukset, sähkö, puhelimet, netti 200
- ruoka ja käyttötavara 800
- auto ja bussit 200
- lasten harrastukset 200
- mäkkärit, leffat, kaverisynttärit jms. sälä 200
- vaatteet 200
- rahastoihin 100
- vuokra-asuntojen lainat 300
- matkatilille säästöön 200
Edelliseltä kuukaudelta jääneen plussasaldon siirrän aina tilipäivänä puskuritilille, josta teen isommat, ei-säännölliset hankinnat. En pidä ostamisesta eli pyrin hankkimaan vain tarpeeseen. En myöskään siedä taloudellista epävarmuutta eli en osta luotolla muuta kuin sijoitusasuntoja, jolloin vuokralainen maksaa lainakuluni. Lasten hankinnat ovat etusijalla, omani minimoin eli en harrasta maksullisesti, mutta tykkään kuitenkin pukeutua kivasti, joten ostan harvoin harkitusti. Kotimme on melko pieni, mutta meille riittävä. Syömme hyvin, mutta ravintoloissa ainoastaan lomilla. En ole saanut perintöjä enkä saa taloudellista tukea sukulaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidin aikanaan yh:na kuittikirjekuorta, jonne laitoin jokaisen ostokseni ja menoni.
Tienasin tuolloin 1400 e kuussa nettona. Minulla ei ollut autoa ja kuljin 2,5 km matkan töihin pyörällä, jalan tai bussilla.
Huomasin, että kun jätin heräteostokset ja nettishoppailut yms pois, niin sain säästöön jopa 400-700 e kuussa :D Vuokra oli tuolloin 600 e, yksi puh.lasku, yksi netti ja vakuutus.Nykyään tienaan 2100 e kuussa käteen ja säästöön jää 1500 e, joskus ylikin. En osta uusia vaatteita kuin harvoin ja aina kirppareilta 0,50 - 4,50 e:lla :D Lapsille ostan yleensä uudet, laadukkaat talvivaatteet ja kevätvaatteet, joskus nekin uudenveroisina kirppareilta. Meitä on perheessä 2 lasta, mies (tulot 2800 brutto), omakotitalo on, 2 autoa, vakuutukset kaikille ja lainaa talosta maksetaan 600-700 e kk ;) Hyvin pärjäillään. Mieskään ei ole törsääjä. On paljon kivempaa, kun voi säästää omalle tilille ja lasten tileille, kuin tuhlata heräteostoksiin ja turhuuksiin. Nauroin just miehelle, että ne 3 säkillistä uudenveroista kesävaatetta, mitä ostin 20 eurolla kirpparilta jää käyttämättä, kun kesä on mitä on - ja ei muuten haittaa :D 20 e:lla ja monta paitaa, juhlamekko, juhlahousut, kuin 20 e / paita, uudenveroinen juhlamekko varmasti 40-60 e.. Vaatteista ois tullut sitten n. lähemmäs 200 e.
Itse saatan käydä joka kuukausi kirpparilla tekemässä löytöjä 20 eurolla - 30 eurolla, se ei tunnu lompakossa ja tyydyttää shoppailuhalut.
Arvostan säästeliäisyyttä mutta en valehtelua tai loistavista. Yyhoona elit jopa 100 eurolla kuussa jos sait rahaa 1400 ja vuokran jälkeen jäi 800 euroa. Säästöön 700 euroa. Unohtuiko lapsilisät, elarit tai muiden rahoitus? Nyt elät miehen rahoilla kun menonne ovat tuollaiset ja säästöön jää sulta noin paljon. On ihan eri asia kun maksaa kaiken itse tai edes puoliksi kuin elää muiden rahoilla. Silloin on helppo säästää.
Ryyppääminen on kallista. Rajoittakaa baarissa sekoilua ja miettikää vaihtoehtojanne:
http://kolttonen.fi/blog/2017-07-02.html
http://kolttonen.fi/blog/2017-07-20.html
Juuh: jos netto 1400 siitä vuokra 600 = 800? Ja jää säästöön joskus jopa 700 euroa???
Eli et syö oikeastaan mitään koko kuukautena, koska satasella kuukausi ei jää ruokarahaa kun on kuitenkin ainakin sillä satasella muitakin maksuja ja ostoja ihmisellä kuin se vuokra.
Nuukuus on joskus hyväkin "hyve", mutta en tykkää rehvastelusta.
Laskin yhteen kaikki viimeisen kuukauden aikana tapahtuneet "ylimääräiset" menot, jotka pitäisi siis kattaa siitä asumisen, ruoan ja muiden enemmän tai vähemmän kiinteiden kulujen jälkeen jäävästä 600 eurosta (joka on oikeasti varmaan alle sen 600). Summa: 633 e! Kääk!
Tämä lomakuukausi on ollut poikkeuksellinen, yleensä emme pikaruokaile näin monta kertaa emmekä käy elokuvissa joka kuukausi, ja summaan sisältyy myös yksi kotivakuutuksen omavastuuosuus 150 e, auton tankkaus 40 e, lapsen kesäleirimaksu 30 e, lapsen kaverille synttärilahjaksi tarjoama aktiviteettijuttu yhteensä 40 e, yksi synttärilahja, yhdensuuntainen junamatka Tampereelle, lapsen parturikäynti, poikkeuksellisen paljon herkkuja, pitsaa ja muuta, koska lapsilla on käynyt kavereita yökylässä ja olen sitten sortunut tilaamaan heille pitsaa, ja muutenkin ollaan syöty vähän epänormaalisti nyt lomalla. Mutta että niistä tulee noin iso summa!
Vaikka tuosta vähentäisi ns. ei-niin-turhat eli se vakuutusomavastuu, bensa, synttärilahjat, leiri, junaliput, noista on-todellakin-turhaa -menoista tulee noin 350 e. Aivan älytöntä. Ja ne ei-niin-turhat ei mun mielestä ole mitenkään poikkeuksellisia menoja, vaan varmasti joka kuukausi tulee vastaavansuuruisia, pois lukien se vakuutusjuttu. Ei siis todellakaan riitä, että varaa 100 e kuussa niihin ns. muihin menoihin, niin kuin joku täällä ehdotti, ja loput voi laittaa säästöön. Näissä menoissa ei esimerkiksi ole yhtään vaatetta tai kenkää mukana.
Nopeasti muutamista vanhoista tiliotteista laskemalla mulla on mennyt noin 300-400 e kuussa kaikkeen muuhun kuin niihin pakollisiksi luokittelemiini kuluihin. Niitä ovat esim. se yksi pikaruokakäynti kuussa, bensat, bussikortin lataus, apteekki, synttärilahja lapsen kaverille, kesäkukat puutarhamyymälästä jne. Pieniä ostoksia, mutta niistä kertyy kauhea summa. Huhhuh.
Selviääkö joku oikeasti vähemmällä, jos katsoo nyt ihan oikeita menojaan eikä vain mutuile?
Nyt aion kyllä karsia noista kaikki turhat syömisjutut ja pikkuostokset sun muut pois. Mutta pelkään, ettei niistä silti pysty ihan mahdottomasti karsimaan. Asunto- ja autoasioita täytyy ruveta miettimään vakavasti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Perheellisen onkin vaikea säästää. Osta lapsille vaatteet käytettynä tai ompele itse mikäli aikaa on.
Lasken itsekin menot joka kk, silti huomaan osa menee kankkulan kaivoon niin sanotusti. Jos annat lapsille viikkorahaa, opeta heidät säästämään omiin tavoitteisiinsa.
Säästin nyt kuluneena vuonna n 200 e tekemällä osan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheellisen onkin vaikea säästää. Osta lapsille vaatteet käytettynä tai ompele itse mikäli aikaa on.
Lasken itsekin menot joka kk, silti huomaan osa menee kankkulan kaivoon niin sanotusti. Jos annat lapsille viikkorahaa, opeta heidät säästämään omiin tavoitteisiinsa.
Säästin nyt kuluneena vuonna n 200 e tekemällä osan itse.
Oliko tämä säästöä verrattuna vastaaviin vaatteisiin uutena vai olisitko säästänyt 400 ostamalla ne vaatteet käytettyinä? Varsinkin FB-kirppiksillä myydään aivan uudenveroisia vaatteita muutamalla eurolla, samoin tavallisilta kirpputoreilta löytää ainakin pienemmille lapsille oikeastaan kaiken. Isommille ei sitten juuri löydäkään, paitsi ulkovaatteita ja urheiluvarusteita.
Kyllä tässä joku mättää, kun työtä tekemällä ei tule toimeen. Tai no, pysyy kyllä hengissä kun KOSKAAN ei osta mitään ekstraa, ei käy missään eikä harrasta mitään. Säästää ja laskee, työpäivän päälle toki. Ei kannata töihin mennä, kun samaan pääsee kotona makaamalla. Säästäminen ja tarjousten perässä juokseminen ja kaiken itse alusta loppuun tekeminen on helppoa, kun ei ole sitä 9h päivässä vievää työtä. Lomilla voi sitten rentoutua jossain tuetulla lomalla kylpylässä täyshoidolla ja yllättävät menot esim. jos joku hajoaa voi kiikuttaa sossuun joka maksaa.
Pistää niin vihaksi nämä "jos joku hajoaa voi kiikuttaa sosuun joka maksaa"-kommentit.
Kuten on sanottukin ne tietävät asiat aina paremmin, joilla on mutu-tuntuma tai "Kerttukin" sanoi...
Ap, 350€ kuussa todellakin on paljon. Vaikka siitä 633€:sta puolet oli ns. tarpeellisia, niin 350€ pelkkään roskaruokaan yms. on todellakin paljon.
Pitsaa voi tehdä kotona kun lapsille tulee kavereita kylään, vrt. 3kpl 8-9€:n pitsoja kotiinkuljetettuna vs. tekisit vaikka kolme pitsaa kotona, ei todellakaan maksa noin paljoa.
Otapa pari kuukautta sillä meiningillä, että rahaa ei ole yhtään ylimääräistä. Hampurilaisella ei siis käydä. Nuukaile siis pari kuukautta, ni sinulla on säästössä 700€. Ja mieti, vain kahdessa kuukaudessa. Ihan eri kuin laittaisit 50€ kuussa säästöön, tuohon summaan saisit säästää 14 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä joku mättää, kun työtä tekemällä ei tule toimeen. Tai no, pysyy kyllä hengissä kun KOSKAAN ei osta mitään ekstraa, ei käy missään eikä harrasta mitään. Säästää ja laskee, työpäivän päälle toki. Ei kannata töihin mennä, kun samaan pääsee kotona makaamalla. Säästäminen ja tarjousten perässä juokseminen ja kaiken itse alusta loppuun tekeminen on helppoa, kun ei ole sitä 9h päivässä vievää työtä. Lomilla voi sitten rentoutua jossain tuetulla lomalla kylpylässä täyshoidolla ja yllättävät menot esim. jos joku hajoaa voi kiikuttaa sossuun joka maksaa.
Olen niin samaa mieltä! En suostu uskomaan, että me eletään tosi leveästi ja tuhlaillen, jos käydään hampurilaisella ja elokuvissa kerran tai kaksi kuussa, ostetaan vaatteet kirpputorilta, ei koskaan ikinä matkustella ulkomaille (ei, nyt valehtelen, käytiinhän me Tallinnan-risteilyllä kerran) ja syödään vaan Lidlin tarjousruokaa. Olen kuitenkin ihan ok-palkkaisessa kokopäivätyössä, en mikään sosiaalituilla eläjä, en saa omistusasunnon kuluihin edes asumistukea. Ainut tuki, jonka saan, ovat Kelan elatustuki (koska lasten isä on vapautettu elatusmaksuista) ja lapsilisien huikeat 40 euron yh-korotukset. Minulla ei ole aikaa eikä varsinkaan osaamista ommella vaatteita enkä voi tehdä kokopäivätyön lisäksi mitään lisähommia.
Itse asiassa hain sellaista tuettua lomaa kesälle. Sain hylkäävän päätöksen, koska olemme olleet kaksi vuotta sitten tällaisella lomalla Lapissa, ja hakijoissa oli nyt paljon ensikertalaisia. Muistan silloin kaksi vuotta sitten, miten monet niistä kanssalomailijoista matkustivat ensinnäkin täältä etelästä Lappiin joko lentäen tai omalla autolla (me mentiin halvimmalla yöjunalla) ja sitten heillä oli varaa käydä omalla kustannuksella joka päivä laskettelmassa. Monilla oli myös omat lasketteluvarusteet mukana, niin että heillä oli siis varaa harrastaa laskettelua muutenkin. Että niin kova oli se tuetun loman tarve heillä.
ap
Sitä mielenrauhaa todella kaipaan, ja siksi olen oikeasti motivoitunut säästämään. On ihan kauhea ajatus, että jos jotain sattuu tai jokin paikka hajoaa tai itse hajoan, putoamme tyhjän päälle. Tähän asti on pärjätty jotenkin, ja en olisi saanut niitä yllättäviä menoja maksettua, jos ei olisi ollut niitä pieniä säästöjä.
Puhelinliittymät aion nyt kilpailuttaa. Lähinnä sen pojan liittymän. Parturikulut meillä on mielestäni maltilliset, koska pojan tukka leikataan noin kahden kuukauden välein ja siihen menee 25-30 e kerralla. Itse en kerta kaikkiaan osaa leikata, siitä ei tule yhtään mitään, ja poika on siis jo 12 niin että on tietyt vaatimuksetkin hänellä :). Tyttö on käynyt viimeksi varmaan puoli vuotta sitten kampaajalla ja minä, ööö, kaksi vuotta sitten...
Johonkin pieniin ostoksiin, hampurilaisiin ja satunnaisiin leffakäynteihin meidän rahat nyt taitaa huveta. Plus että asumiskulut on mulla ihan kamalat (se 46 % nettotuloista) ja sitten se auto. Jota ilman en pärjää, vaikka pitäisi!
ap