Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei rahat riitä, mitä teen väärin? :(

Vierailija
19.07.2017 |

Olen kahden lapsen (koululaisia) keskipalkkainen yh. Luulin, että pärjään ihan hyvin taloudellisesti, että pystyn hyvällä taloudenpidolla ja tarkkaan harkitsemalla selviytymään kaikista pakollisista menoista niin, että pikkuisen jäisi säästöönkin, mutta tiukkaa tekee ja tuntuu että elämme kuitenkin yli varojemme vaikka tuntuu että mitään ei koskaan osteta, missään ei käydä eikä mihinkään ole varaa.

Mihin ne rahat oikein katoaa? Tiedän, että asumme kalliisti, ja minun on varmaan pakko luopua omistusasunnosta liian isojen lainamenojen takia. Mutta en silti tajua, mihin ne rahat katoaa, kun laskelmieni (ja pankin laskelmien myös) minun pitäisi pystyä ihan mainiosti elämään näillä tuloilla ja menoilla.

Pelkään ihan kamalasti, että jonain päivänä rahat ovat oikeasti ihan loppu ja seuraavaan rahapäivään (palkka, lapsilisät, elatustuki) on vielä viikko.

Miten te muut ei-suurituloiset yh:t pärjäätte? Mistä tingitte, miten säästätte?

Kommentit (281)

Vierailija
161/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan kolmiossa eli kaikille ei ole omaa makkaria, jaan isomman makkarin tytön kanssa ja pojalla on ola huone.

Kerroin jo aiemmin, että en käy kampaajalla, ravintoloissa (paitsi ne pikaruokaretket lasten kanssa tyyliin kerran tai kaksi kuussa), en tilaa lehtiä, ostan lähes kaiken käytettynä, en osta itselleni vaatteita kuin harvoin ja nekin kirppikseltä. Tänä kesänä olen joutunut ostamaan kaikille kolmelle kengät.

Oma liikuntaharrastukseni on kundali/jumppa, ja siitä en haluaisi tinkiä, koska kroppa ei kestä ilmanliikuntaa ja se on ainoa oma juttuni, se pitää mut järjissäni. Maksan siitä 57 e/kk.

Lasteni isä ei valitettavasti juurikaan osallistu lasten kuluihin eikä elämään. Hän on hyvin pienituloinen (siksi saankin Kelan elatustukea). Tästä voi päätellä, että emme ole eläneet leveästi ennen eroakaan.

Kysyin aloituksessani "mitä teen väärin", ja siihen olenkin saanut hyviä neuvoja. Kiitos!

Vaikka joku epäilikin, että lapset eivät kunnioita minua ja neuvoi, että "sanot vaan lapsille, että meidän perhe ei nyt matkusta eikä mene Lintsille vaan me leikitään leikkipuistossa", niin tiedoksenne vain, että lapseni ovat jo sen verran isoja, että tietävät ainakin jollain tasolla, mitä mikäkin tekeminen maksaa ja miksi ei voida mennä ja surevat sitä kovasti. He ovat kateellisia kavereille, jotka matkustelevat ja ostelevat tuosta vaan milloin mitäkin. Vaikka kateus ja "miksen mä saa kun toikin saa" ärsyttää minua, ei ole mitään mukavaa sanoa aina, että ei me voida, kun ei ole varaa. Joudun sanomaan heille noin tosi usein.

Ap

Oho, tulipas näppäilyvirheitä: ola huone on oma huone ja kundali on kuntosali :D

Vierailija
162/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ap:n lapset sit jo sen ikäisiä, että voisivat tehdä jotain töitä? Ymmärtävät ettei ole varaa,niin voisiko sitä omaa rahaa tienata jostain?

Pk-seudulla nuoren on hankala hankkia töitä, ymmärrän sen kyllä. Mutta entä kaikki tutut/isovanhemmat,olisiko heillä jotain töitä antaa? Ja niistä sitten pyydetään palkkaa kohtuullisesti, ei mitään aikuisen koulutetun ihmisen tuntipalkkaa. Kukaan ei toista kertaa palkkaa nuorta jolle pitää parin tunnin työstä maksaa 50€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikuntosalini käsittää vitosella ostetun vanhan kuntopyörän, kahvakuulat, käsipainot, kuminauhan ja nilkkapainot, stepperin sekä luudanvarren ja jumppapallon. Maksullisiin saleihin minulla ei ole halua laittaa rahaa, uimahallikäynnit on poikkeus. Saadaan töistä liikuntaseteleitä eli epassi.

Harkitsisin sinuna sitä maksullista salia..57 euroa tekee vuodessa yli 700 euroa.

Terv kolmen koululaisen yh, nettotulot palkka 2200 euroa + elarit + lapsilisät.

Vierailija
164/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotikuntosalini käsittää vitosella ostetun vanhan kuntopyörän, kahvakuulat, käsipainot, kuminauhan ja nilkkapainot, stepperin sekä luudanvarren ja jumppapallon. Maksullisiin saleihin minulla ei ole halua laittaa rahaa, uimahallikäynnit on poikkeus. Saadaan töistä liikuntaseteleitä eli epassi.

Harkitsisin sinuna sitä maksullista salia..57 euroa tekee vuodessa yli 700 euroa.

Terv kolmen koululaisen yh, nettotulot palkka 2200 euroa + elarit + lapsilisät.

Täällä toinen.

Mun ex on ladannut mulle netistä steppivideoita, 20 erilaista. Ohjelma kestää reilu 40 min ja on sen jälkeen hiki. Sen jälkeen kun fillaroin töihin ja takas, on liikuntakiintiö päivälle täynnä . Jumppaan siis ma-pe ennen töihin menoa.

Käytössä kirpparilta ostettu steppilauta ja yli 5 v vanhat jumppakengät. Ja pieni pyyhe ja jumppamatto.

Vierailija
165/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko ap:n lapset sit jo sen ikäisiä, että voisivat tehdä jotain töitä? Ymmärtävät ettei ole varaa,niin voisiko sitä omaa rahaa tienata jostain?

Pk-seudulla nuoren on hankala hankkia töitä, ymmärrän sen kyllä. Mutta entä kaikki tutut/isovanhemmat,olisiko heillä jotain töitä antaa? Ja niistä sitten pyydetään palkkaa kohtuullisesti, ei mitään aikuisen koulutetun ihmisen tuntipalkkaa. Kukaan ei toista kertaa palkkaa nuorta jolle pitää parin tunnin työstä maksaa 50€.

Ovat sen verran nuoria, että eivät voi itse oikein tienata, alakoululaisia molemmat.

Ap

Vierailija
166/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat heti hakemassa eroa jos avioliitossa on vaikeaa. Kuvitellaan että vapautumalla sen kahleista kaikki ongelmat ratkeavat. Maailma on täynnä mahdollisuuksia mutta ne ovat suurimmaksi osaksi vain näennäisiä.

Vierailija
167/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnon antimia kirjoitti:

Miedän taloudwn suuri pelastaja on veljeni, joka toi nytkin pohjoisen reissulta 7 kg lohen. Syksyllä hän käy metsästämässä, otti viime syksynä 15v poikani mukaan ja saimme syksyn aikana 11 kg jäniksen lihaa. Lisäksi hän oli ostanut huutokaupasta kolarihirven lihaa ja antoi lihan meille. Onneksi olen lapsuuden kodissa oppinut tekemään itse jauhelihan, pihvit ja muut, nuilla pärjäsimme puoli vuotta ja oli varmasti monen monen satasen säästä. Onneksi on ihana veli.

Voi tätä uusavuttomuuden määrää. Veljesi kalaonnen varaan ei voi paljon ruokamenoja laskea. Pakko olla provo?

Vierailija
168/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoilu on hyvä ja kannatettava harrastus, ja siitä kannattaa pitää kiinni. Kannattaa kuitenkin vertailla salien hintoja, löytäisitkö ihan hyvän halvemmallakin kuukausimaksulla. Lisäksi hintaa pudottaisi, jos voisit käydä salilla josta voi ostaa kuukausikortin jatkuvan jäsenyyden sijaan. Kuukausikorttien väliin kun sijoittaa aina pari kolme lepopäivää, saa kuntoilla vuoden 11 kuukausimaksun hinnalla.

Edelleen olisi kiva kuulla ne kuukauden kännykkä- ja nettilaskut. Ehkä niistäkin voisi trimmata kuukauteen ylimääräisen leffalipun tai kaksi. :)

Vierailija
169/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikeasti tajua mitä ap jättää kertomatta. Lapset on alakoulukäisiä (eli ei vielä teinin menoja) eikä raha siltikään riitä. Omat nettotulot niin kolmanneksen ap:n tuloista ja raha riittää ihan hyvin. Olen aina ollut säästäväinen ja se tulee multa luonnostaan.

Vierailija
170/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teille ihmisille ole kotona opetettu yhtään mitään?Sen jälkeen kun töihin menee, joka ikisestä tilistä laitetaan automaattisena siirtona säästöön vähintään 10 % niistä nettotuloista. Aikuisella ihmisellä tulee olla säästössä heti realisoitavissa (ei siis osakkeissa vaan ihan rahana) vähintään kolmen kuukauden menoja vastaava summa: tämä siksi että voi vaikkapa yllättäen jäädä työttömäksi ja joutua odottamaan ansiosidonnaista tms.

Miksi pitäisi tilillä pitäisi olla kolmen kuukauden  rahat?  Miten osakkeet eivät ole virtuaalisesti heti realisoitavissa (selvitysaika 2-3 pv riippuen mistä ostettu)? Normaalit arvo-osakkeet ovat käytännössä helposti realisoitavaa.

Useimmat meistä eivät halua myydä osakkeitaan silloin kun niiden hinta on alhaalla vaan odottaa optimaalista hetkeä. Siksi se puskurirahasto on ihan vaan tilillä, ei ainakaan arvo ole alentunut muuta kuin inflaation verran. Kyllä sitä rahaa jää osakkeisiinkin, usko pois. Tuon kolmen kuukauden puskurin kun säästää vuodessa ensimmäisistä palkoistaan.

Jos siis haluaa. Sehän näissä keskusteluissa aina nähdään, että ei haluta säästää. Koska kaikki muu on niin paljon kivempaa. Ja sitten stressataan kun rahat ei riitä.

Vierailija
171/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä luovu salikortista - etsi vain huokeampi. Esim Elixian saa nykyään edullisemmin (45e) jos ottaa pelkän salin, ei jumppatunteja.

Itse erottuani mietin myös säästökohteita ja olin tovin ilman salikorttia ja jumppasin kotona. Sitten alkoi hajota pää: sali oli myös mahdollisuus kohdata ihmisiä ja olla ihmisten ilmoilla, ainoa paikka töiden lisäksi koska rahaa ei ollut mihinkään ravintoloihin tms. Ostin kortin uudelleen ja en ole katunut.

Vierailija
172/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teille ihmisille ole kotona opetettu yhtään mitään?Sen jälkeen kun töihin menee, joka ikisestä tilistä laitetaan automaattisena siirtona säästöön vähintään 10 % niistä nettotuloista. Aikuisella ihmisellä tulee olla säästössä heti realisoitavissa (ei siis osakkeissa vaan ihan rahana) vähintään kolmen kuukauden menoja vastaava summa: tämä siksi että voi vaikkapa yllättäen jäädä työttömäksi ja joutua odottamaan ansiosidonnaista tms.

Miksi pitäisi tilillä pitäisi olla kolmen kuukauden  rahat?  Miten osakkeet eivät ole virtuaalisesti heti realisoitavissa (selvitysaika 2-3 pv riippuen mistä ostettu)? Normaalit arvo-osakkeet ovat käytännössä helposti realisoitavaa.

Samaa mieltä, osakkeet on ihan riittävän likvidejä puskuriksi. Jos tulee työttömyyttä tai sairautta, niin eihän silloin tarvitse heti samana päivänä nostaa kymmeniä tuhansia euroja, se rahantarve tulee hiljalleen. Meillä ainoa tilanteet kun on tarvittu yllättäen suurempi summa rahaa nopeassa tahdissa on olleet sellaisia, kun on heräteshopattu vene ja asunto. Jos ei heräteshoppaile veneitä ja asuntoja, niin rahojen kotiuttamisen voi suunnitella vähän pidemmällä aikajänteellä.

Vierailija
173/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnitin myös huomiota niihin epämääräisiin "muihin menoihin", joihin mulla tuntuu menevän se 600 euroa kuussa. Oikeasti se summa ei varmaan ole 600 em. laskuvirheistä johtuen. Mutta esim. yhdet pitsat, leffakäynti herkkuineen ja yksi hampurilaisateria per nenä ja vaikka ne irtojäätelöt meille kolmelle KERRAN KUUSSA maksaa jo satasen!

Nyt alkaa tiukka kulukuuri, ja tallensin jo Marttojen sivuilta budjetti-Excelin. :)

ap

Onko sinulla jotenkin hämärtynyt, kuinka usein ihmisillä on tapana käydä elokuvissa? Meillä on ihan ok tulot (6000€ netto vaikka minä olen työtön) mutta ei me käydä elokuvissa kuin muutaman kerran vuodessa. Eikä koskaan osteta niitä normaalihintaisia lippuja, vaan käytän Finnairin pisteitä osamaksuna niin että saan liput 7€/kpl. Finnairin pisteitä meillä tulee siitä, kun maksetaan luottokortilla kaikki ostokset. Käytän niitä sitten osamaksuna elokuvalippuihin ja ravintolalahjakortteihin. 

Elokuvissa ei käydä läheskään aina koko perheellä. Välillä käyn tytön kanssa kahdestaan, välillä miehen kanssa kahdestaan, joskus yksinkin, kun elokuvamaut meillä vähän poikkeaa. Kun elokuvissa käy harvakseltaan, niin tulee mentyä vain sellaisiin jotka oikeasti kiinnostaa - ja rahaa säästyy.

Jos teillä nyt on ollut tapana, että samalle kuukaudelle tulee sekä pitsat että hampurilaiset, niin noista voi jomman kumman tipauttaa pois. Hampurilaiset on helppo tehdä kotonakin ja ne maistuu paremmilta kuin jotkut Mäkkärin hampurilaiset. 

Vierailija
174/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat meistä eivät halua myydä osakkeitaan silloin kun niiden hinta on alhaalla vaan odottaa optimaalista hetkeä. Siksi se puskurirahasto on ihan vaan tilillä, ei ainakaan arvo ole alentunut muuta kuin inflaation verran. Kyllä sitä rahaa jää osakkeisiinkin, usko pois. Tuon kolmen kuukauden puskurin kun säästää vuodessa ensimmäisistä palkoistaan.

Jos siis haluaa. Sehän näissä keskusteluissa aina nähdään, että ei haluta säästää. Koska kaikki muu on niin paljon kivempaa. Ja sitten stressataan kun rahat ei riitä.

Säästämisessä olet oikeassa, mutta säästöä voi olla sekin, että miettii missä puskurirahastoaan makuuttaa. Keskituloisella puhutaan kuitenkin 6000-12000 euron rahasummasta ja sen voi odottaa tuottavan 35-90 euroa kuukaudessa.

Käyttelytilillä ei nyt tarvitse pitää kk-palkkaa enempää, kun jokainen nyt kuitenkin säästää sen 10-50% tuloistaan, niin ei ole pelkoa tilin ylityksestä. Kaikki sijoittamisesta jotain ymmärtävät eivät kuitenkaan pidä kaikkia rahojaan osakkeissa, niin eiköhän sieltä pitkistä koroista jotain irtoa uuteen pesukoneeseen.

Vierailija
175/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se etusivulla mainittu yksi pieni lainanlyhennys on? Paljonko se on kuussa ja milloin se loppuu?

Se on vuosi sitten otettu kulutusluotto, joka loppuu vuoden päästä. Lyhennys on 80 e/kk.

Ja mikä mahtaa olla korko? Veikkaan, että saat parhaan tuoton rahoillesi, kun maksat tuon nyt pois ja vähän vauhdilla. Kiristät vyötä ja maksat vaikka 320€/kk niin se on maksettu alta aikayksikön ja sen jälkeen sinulla on 80€/kk enemmän pelivaraa. 

Jos asut pääkaupunkiseudulla, harkitse vakavasti CityCarClubia. Me selvisimme lapsiperheenä hyvin ilman autoa ensimmäiset 10 vuotta, kun käytimme satunnaisiin ajoihin tilanteen mukaan joko taksia, CCC:n autoa (voi vuokrata pakettiautonkin välillä, jos tulee sellainen tarve eteen) ja vuokra-autoja. Ostimme auton vasta kun sain hieman perintöä ja rahatilanne helpotti. Pienituloisella auton pitäminen on ihan hasardi ja syö kohtuuttoman paljon rahaa. 

Vierailija
176/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovu autosta jos voit ap. Se on rahasyöppö. Autoni on velaton mutta 12 000 km vuosiajolla se kustantaa minulle 2100 eur..tähän sisältyy kaikki bensat, arvioitu korjauskulu per vuosi, vakuutukset, katsastus ym.

Lasten kulut senkun kasvaa vuosittain, auttavatko esim isovanhemmat että ostaisitte lahjoina esim kännykät kimpassa?

Säästöön on pakko saada rahaa jos on lapsia, lukio maksaa ja ajokortti ym. Näihin olen säästänyt lapselleni jo muutaman vuoden vaikka lapsi on vasta 13. Vähän hirvittää että mitä jos työ menee alta, sairastun tms. Säästö pienentää pelkoa vähän muttei poista sitä.

Vierailija
177/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä kukaan täällä voisi tietää minne sinä rahasi kylvät jos et itsekään sitä tiedä?!

Erittäin hyvä kysymys! :D

Tulot kaikkineen nettona: 2800

Pakolliset kiinteät kuukausittaiset menot  eli asuminen, auto (joo, on oikeasti pakollinen), yksi pieni lainanlyhennys, netti, puhelimet, vakuutukset, sähkö, lapsen ja oma liikuntaharrastus (yht. n. 100 e) :  n. 1800

Eli tonni jäisi ruokaan ja muuhun. Olen pitänyt taulukko kuukausittaisista ruoka- ja muista menoista, ja ruokaan menee n. 400 e/kk.

Tänään laskin tiliotteelta kaikki viimeisen kuukauden menot. Olemme käyneet kesäloman aikana kerran leffassa, pari kertaa pikaruokapaikassa syömässä, lapset on saaneet pari kymppiä karkki- ja jätskirahaa ym. Ja niin on taas talous kuralla. :(

t. ap

Laskitko mukaan KAIKEN? Siis sen yhden vaniljalaten arkiaamuisin? Hinta 4€. Eiku, 20x4=80€/kk. Laskitko myös sen ripsarin ja ne kivat kesäkengät alesta? Sen kesäksi ostamasi topin? Hiustenhoitoaineen ja meikinpoistoaineen....

Moni kyllä laskee "isommat" menot mut samalla ostaa noita asioita jotka maksaa 2-10€ ja huomaamattaan on kuluttanut niihin helposti kerralla yli 50€, vaikkei mielestään ostanut mitään, ainakaan mitään kallista joka vaikuttaisi budjettiin. Jos käytät kuukaudessa joka päivä 3,5€ niin se tekee 105€.

Eli se tarkastele nyt uudestaan kuinka halpa se parin euron ostos on kuukaudessa. Tai kantsisko sekin lisätä aina niihin laskelmiin. Ne joka päivä töissä ostetut kahvi ja vesipullo ei olekaan ihan ilmaisia.

Vierailija
178/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikeasti tajua mitä ap jättää kertomatta. Lapset on alakoulukäisiä (eli ei vielä teinin menoja) eikä raha siltikään riitä. Omat nettotulot niin kolmanneksen ap:n tuloista ja raha riittää ihan hyvin. Olen aina ollut säästäväinen ja se tulee multa luonnostaan.

Siis tulosi ovat alle tonnin kuussa ja elätät sillä yksin kaksi lasta ja itsesi? En ihan usko.

Mä en itsekään tiedä, mitä jätän kertomatta :(. Varmasti pystyn karsimaan vielä niistä muka pakollisista menoistani ja säätämään esim. puhelinkuluja pienemmiksi. Meillä on puhelinlaskut yhteensä n. 65 e, netti 30 e ja lisäksi maksan vielä muutaman kuukauden typerää määräaikaista liikkuvaa laajakaistaa, joka hankittiin aikoinaan pojan synttärilahjaksi saamaan tablettiin ja jota en saa irtisanottua kesken sopimuskauden. Se on 23 e kuussa ja loppuu marraskuussa. En taida enää haksahtaa noihin määräaikaisiin juttuihin... Se kulutusluotto, jossa lyhennys 80 e, loppuu onneksi myös vuoden päästä.

Puhelinlaskut on mulla ja tytöllä pienet, pojalla on joku rajaton liittymä 29,90 kuussa. Hän käyttää niin paljon nettiä ja pelaa, että siksi näin. Nämä varmaan kannattaisi kaikki kilpailuttaa?

Sehän tässä tuntuukin niin epäreilulta ja omituiselta, kun olen pitänyt itseäni tosi säästäväisenä ja fiksuna rahankäyttäjänä, enkä taida sitä ollakaan, kun rahat vaan katoaa :(. Ja huom. olen saanut yksinhuoltajana ollessani pari tonnia säästöön, mutta ne on ollut pakko käyttää yllättäviin ikäviin menoihin. Ei siis mihinkään huvituksiin eikä lapsiin vaan oikeasti pakollisiin juttuihin. Tuntuu, että mulla on ollut tänä vuonna tosi huono tuuri - koko ajan sattuu jotain.

ap

Vierailija
179/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[

Laskitko mukaan KAIKEN? Siis sen yhden vaniljalaten arkiaamuisin? Hinta 4€. Eiku, 20x4=80€/kk. Laskitko myös sen ripsarin ja ne kivat kesäkengät alesta? Sen kesäksi ostamasi topin? Hiustenhoitoaineen ja meikinpoistoaineen....

Moni kyllä laskee "isommat" menot mut samalla ostaa noita asioita jotka maksaa 2-10€ ja huomaamattaan on kuluttanut niihin helposti kerralla yli 50€, vaikkei mielestään ostanut mitään, ainakaan mitään kallista joka vaikuttaisi budjettiin. Jos käytät kuukaudessa joka päivä 3,5€ niin se tekee 105€.

Eli se tarkastele nyt uudestaan kuinka halpa se parin euron ostos on kuukaudessa. Tai kantsisko sekin lisätä aina niihin laskelmiin. Ne joka päivä töissä ostetut kahvi ja vesipullo ei olekaan ihan ilmaisia.

No en todellakaan osta vaniljalatteja, ja koska ostan kaiken kosmetiikankin nykyään marketista, ne sisältyvät siihen suunnilleen 400 euron ruokabudjettiin. Tosin varmasti minulla kertyy noita 2-10 e ostoksia, joita en ole eritellyt minnekään, eli niissä voi olla osa selityksestä.

Töissä meillä ei luojan kiitos sentään kahvista ja vedestä joudu maksamaan :D!

ap

Vierailija
180/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hups olin kirjoittanut että tuloni ovat kolmanneksen ap:n tuloista. Tuossa oli kirjotusvirhe eli piti lukea että kolmanneksen vähemmän. Tuloni ovat siis nettona 1900 e.

Minun säästövinkkini on että ei ole yhtään osaria. 80 e kk on kuitenkin paljon rahaa. 23 e jostain määräaikaisesta sopimuksesta on myös tosi paljon. Meillä ei ole mitään tuollaisia, ei myöskään cmorea tai netflixiä. 30 e kk liittymästä on myös paljon, omani maksaa 14,9 e kk sis puhelut ja rajattoman netin. Tosin tuo on vanha liittymä mutta uskoisin että parilla kympillä voisi nykyään löytyä. Onko muuten erillinen netti ihan välttämätön? Minä oon jakanu puhelimesta netin tabletteihin.

Parturikuluissa säästää pitkän pennin kun leikkaa itse. Oli alussa vaikeaa mutta sen oppii nopeasti. Itselläni siis kaksi poikaa. Vähän aikaa sitten käytin vanhemman parturissa kun oli hyvä tarjous, mutta huomasin ettei jälki juuri sen parempaa ollut kuin itse leikaten. Toki kun kasvavat niin pääsevät kyllä parturiinkin, mutta ainakin vielä (pojat nyt 6 ja 9) äidin leikkaama saa kelvata.

Tiedän kyllä ettei köyhistely ole aina niin mukavaa, mutta itselleni säästöt tuovat hurjasti mielenrauhaa. Jos kodinkone hajoaa tai tulee joku muu yllättävä kulu, se ei ole maailmanloppu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme