Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei rahat riitä, mitä teen väärin? :(

Vierailija
19.07.2017 |

Olen kahden lapsen (koululaisia) keskipalkkainen yh. Luulin, että pärjään ihan hyvin taloudellisesti, että pystyn hyvällä taloudenpidolla ja tarkkaan harkitsemalla selviytymään kaikista pakollisista menoista niin, että pikkuisen jäisi säästöönkin, mutta tiukkaa tekee ja tuntuu että elämme kuitenkin yli varojemme vaikka tuntuu että mitään ei koskaan osteta, missään ei käydä eikä mihinkään ole varaa.

Mihin ne rahat oikein katoaa? Tiedän, että asumme kalliisti, ja minun on varmaan pakko luopua omistusasunnosta liian isojen lainamenojen takia. Mutta en silti tajua, mihin ne rahat katoaa, kun laskelmieni (ja pankin laskelmien myös) minun pitäisi pystyä ihan mainiosti elämään näillä tuloilla ja menoilla.

Pelkään ihan kamalasti, että jonain päivänä rahat ovat oikeasti ihan loppu ja seuraavaan rahapäivään (palkka, lapsilisät, elatustuki) on vielä viikko.

Miten te muut ei-suurituloiset yh:t pärjäätte? Mistä tingitte, miten säästätte?

Kommentit (281)

Vierailija
201/281 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuetun loman voi saada myös terveydellisin perustein tai sosiaalisin perustein. Talveksi voit hakea. Tai ensi kesäksi!

Vierailija
202/281 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen niin samaa mieltä! En suostu uskomaan, että me eletään tosi leveästi ja tuhlaillen, jos käydään hampurilaisella ja elokuvissa kerran tai kaksi kuussa, ostetaan vaatteet kirpputorilta, ei koskaan ikinä matkustella ulkomaille (ei, nyt valehtelen, käytiinhän me Tallinnan-risteilyllä kerran) ja syödään vaan Lidlin tarjousruokaa. Olen kuitenkin ihan ok-palkkaisessa kokopäivätyössä, en mikään sosiaalituilla eläjä, en saa omistusasunnon kuluihin edes asumistukea. Ainut tuki, jonka saan, ovat Kelan elatustuki (koska lasten isä on vapautettu elatusmaksuista) ja lapsilisien huikeat 40 euron yh-korotukset. Minulla ei ole aikaa eikä varsinkaan osaamista ommella vaatteita enkä voi tehdä kokopäivätyön lisäksi mitään lisähommia.

Itse asiassa hain sellaista tuettua lomaa kesälle. Sain hylkäävän päätöksen, koska olemme olleet kaksi vuotta sitten tällaisella lomalla Lapissa, ja hakijoissa oli nyt paljon ensikertalaisia. Muistan silloin kaksi vuotta sitten, miten monet niistä kanssalomailijoista matkustivat ensinnäkin täältä etelästä Lappiin joko lentäen tai omalla autolla (me mentiin halvimmalla yöjunalla) ja sitten heillä oli varaa käydä omalla kustannuksella joka päivä laskettelmassa. Monilla oli myös omat lasketteluvarusteet mukana, niin että heillä oli siis varaa harrastaa laskettelua muutenkin. Että niin kova oli se tuetun loman tarve heillä.

ap

Tiedätkö ap mikä mättää, se että olet yh. Jos teitä olisi kaksi elättäjää, toisen palkka olisi tähän päälle, eli periaatteessa ylimääräistä.

Mutta jos ei nyt kuitenkaan puututa tähän, vaan raha-asioihin. Mieti teidän asumiskustannuksia, olisiko mahdollista myydä nykyinen asunto ja ostaa hieman halvempi muualta. Jos koet ettet halua niin tehdä,pysy nykyisessä ja laita muut menot kohdalleen.

Onko se auto oikeasti pakollinen pk-seudulla? Tai voisitko myydä sen ja vaihtaa halvempaan? Selvitä onko myynti/vaihto kannattavaa.

Tarvitsetteko ollenkaan laajakaistaa? Siitä mokkulasta pääsette kohta eroon. Itse teen meinaan etätyötkin kännykän netin kautta ja hyvin toimii..

Miksi lapsen kaverin lahja maksoi 40€? Eikö se ole aika iso summa kaverilahjaan?

Mikä teillä kotona hajosi, kun jouduit maksamaan 150€ omavastuun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/281 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kallis maa ja syyt löytyvät päättäjistämme. Esim uuden asunnon hinnasta 40 prosenttia on erilaisia veroja ja maksuja. Siis 40 prosenttia!

Joku viisas kirjoitti jo 2008 että maamme piilevä talousjarru on liian kallis asuminen. Oikeassa oli mutta mitä päättäjät ovat tehneet? Eivät mitään. Ap:lläkin jäisi enemmän pätäkkää jos asumisen kustannukset olisivat kohtuulliset. Hus taisi rakennuttaa asuntoja taannoin työntekijöilleen jotta heillä on varaa asua ja työskennellä pk-seudulla. Aika hälyyttävää minusta. No jospa tämä asumishaaste korjaantuu päättäjien harjoittamalla ns strutsi-menetelmällä: pää puskaan ja toivotaan parasta...

Vierailija
204/281 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnosta tinkisin viimeisenä. Kirjoita tulot ja menot ylös, monesti "ruokaan" menee turhaa rahaa mehut, karkit ja valmispöperöt. Vaatteet alesta ja kirppareilta, lapset kasvaa nopeasti ja itse en edes viitsi ostaa mitään "merkkivaatetta". Lelut, kännykät ja muut mitä pitää saada, näihin voi tehdä säännöt "synttäreinä ja jouluna tai säästä itse".

Vierailija
205/281 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. nyt ketjun lukeneena suosittelisin sitä, että kun olet maksanut laskut ja kiinteät kulut, tuikkaat vaikka 200 e säästöön toiselle tilille. Sitten päätät tulla toimeen lopulla loppukuun. Laskelmasi perusteella sen pitäisi hyvin riittää. Silti jäljelle jäävä 400 ylimääräistä tarkoittaa n. satasta per viikko. Tällainen "pakkosäästö" voisi tapauksessasi olla parasta, koska kuun lopussa tili on tyhjä kuitenkin. Luotolla tai osarilla älä osta mitään, se vie ojasta allikkoon.

Asuminen ei sinällään muutu välttämättä halvemmaksi halvemmalla kämpällä, vastike/muu varsinainen kulu on se oleellinen, lainaa kuitenkin maksat itsellesi jemmaan eikä tuo lyhennys nyt mitenkään erityisen ylisuurelta kuulostanu. Nyrkkisääntönä asuminen omilla on paljon kannattavampaa kuin vuokralla, jos siis vaivautuu itse työssä käymään.

Muutenkin kääntäsiin katseeni tuohon "kiinteiden summaan". Vakuutukset ja puhelinliittymät ja sähkön kilpailuttamalla voi helposti muutaman satasen vuodesta puristaa tuosta summasta pois elämänlaadun heikkenemättä. Autosta ei välttämättä kannata luopua jos sitä koet tarvitsevanne, mutta tuolla aiemmin oli hyvä vinkki siitä, että valkkaa mitä priorisoi ja mikä tuottaa iloa, ja lyö niihin sitten resursseja. 

Meillä lapsille on tarjoiltu jätskiä (1 e litra tarjouksesta) ja lettuja (käytännössä ilmasia), ja olen tehnyt pizzaa itse, tai iltapalaksi pannaria. Halpaa kun saippua ja lapset ja niiden kaverit tykkää. Muutenkin ruokakauppaostoksia sillä silmällä katsoen olen säästänyt kanssa hyvän siivun, esim. pääraaka-aineen päätän monesti vasta kaupassa kun tsekkaan josko olisi sopivaa -30% tarjouksessa (monesti on), yleensä saa juuri kalleimman raaka-aineen edullisemmin. Hesessä syödään kupongeilla ja harvoin.

Tilanteesi ei kuulosta ollenkaan mahdottomalta, tsemppiä.

ps. lataa joku äppi kännyyn johon on nopea ja helppo merkitä kaikki kulut kun ne syntyvät. Helpottaa seuraamista ja vain seuraamalla löytää ne oikeasti turhat, jotta osaa miettiä jo ostopäätöstä tehdessä onko tästä nyt vastaavaa hyötyä.

Vierailija
206/281 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tarvitse eikä kannata opetella rahansäästön vuoksi ompelemaan! Täällä on paljon hyviä neuvoja, mutta kyllä tosiaan voi ostaa vaatteet valmiina eikä tarvitse peseytyä uimahallin ylijäämäshampoilla! :D

Tuettuja lomia saa silloin kun saa, haet vaan jatkossakin ja katsot milloin tärppää. Tuettuja lomia saa tosiaan myös vaikkapa sillä perusteella, että perheessä on ollut paljon sairautta - kaikki eivät ole siellä pienituloisuuden vuoksi.

Koeta laskea niitä pakollisia tai säännöllisesti toistuvia menoja kuukautta kohden, vaikka ne maksettaisiinkin vain silloin tällöin. Muutoin talous uhkaa kaatua yhden ison laskun myötä.

Ymmärrän, että auto on sinulle rakas. Se on kuitenkin pienituloiselle tosi kallis harrastus, kuten vissiin olet huomannut...

Vierailija
207/281 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

omanelämäntalousneuvoja kirjoitti:

Hmm. nyt ketjun lukeneena suosittelisin sitä, että kun olet maksanut laskut ja kiinteät kulut, tuikkaat vaikka 200 e säästöön toiselle tilille. Sitten päätät tulla toimeen lopulla loppukuun. Laskelmasi perusteella sen pitäisi hyvin riittää. Silti jäljelle jäävä 400 ylimääräistä tarkoittaa n. satasta per viikko. Tällainen "pakkosäästö" voisi tapauksessasi olla parasta, koska kuun lopussa tili on tyhjä kuitenkin. Luotolla tai osarilla älä osta mitään, se vie ojasta allikkoon.

Asuminen ei sinällään muutu välttämättä halvemmaksi halvemmalla kämpällä, vastike/muu varsinainen kulu on se oleellinen, lainaa kuitenkin maksat itsellesi jemmaan eikä tuo lyhennys nyt mitenkään erityisen ylisuurelta kuulostanu. Nyrkkisääntönä asuminen omilla on paljon kannattavampaa kuin vuokralla, jos siis vaivautuu itse työssä käymään.

Muutenkin kääntäsiin katseeni tuohon "kiinteiden summaan". Vakuutukset ja puhelinliittymät ja sähkön kilpailuttamalla voi helposti muutaman satasen vuodesta puristaa tuosta summasta pois elämänlaadun heikkenemättä. Autosta ei välttämättä kannata luopua jos sitä koet tarvitsevanne, mutta tuolla aiemmin oli hyvä vinkki siitä, että valkkaa mitä priorisoi ja mikä tuottaa iloa, ja lyö niihin sitten resursseja. 

Meillä lapsille on tarjoiltu jätskiä (1 e litra tarjouksesta) ja lettuja (käytännössä ilmasia), ja olen tehnyt pizzaa itse, tai iltapalaksi pannaria. Halpaa kun saippua ja lapset ja niiden kaverit tykkää. Muutenkin ruokakauppaostoksia sillä silmällä katsoen olen säästänyt kanssa hyvän siivun, esim. pääraaka-aineen päätän monesti vasta kaupassa kun tsekkaan josko olisi sopivaa -30% tarjouksessa (monesti on), yleensä saa juuri kalleimman raaka-aineen edullisemmin. Hesessä syödään kupongeilla ja harvoin.

ps. lataa joku äppi kännyyn johon on nopea ja helppo merkitä kaikki kulut kun ne syntyvät. Helpottaa seuraamista ja vain seuraamalla löytää ne oikeasti turhat, jotta osaa miettiä jo ostopäätöstä tehdessä onko tästä nyt vastaavaa hyötyä.

Ihanan kannustava viesti, kiitos :).

Minäkin toimin juuri noin ruokakaupassa: pyrin suunnittelemaan ruoat etukäteen ja käytän kauppalistaa, mutta jos kaupassa on vaikka siskonmakkara -30 % niin sitten syödään sinä päivänä siskonmakkarakeittoa. Ja herkkuna on useinkin lettuja ja äitini tekemää hilloa. Pitsaa teen myös itse, mutta joskus kyllä tilataankin.

Pikaruoka- ja herkkukuluista pystyn varmasti säästämään lähemmäs 100 e kuussa.

Vakuutukset mulla on toisen lapsen terveysvakuutusta lukuun ottamatta OP:ssa eli koti- ja autovakuutus, koska saan OP:n asuntolainasta kertyvillä bonuksilla maksettua vakuutukset kaikkein edullisimmin. Muuten ne vakuutukset olisivat OP:ssa verraten kalliit, mutta nuo bonukset (joita kertyy ison asuntolainan takia paljon), tekevät siitä kannattavaa.

Se 40 euron kaverisynttärilahja oli siis lapseni ja hänen kaverinsa sisäänpääsy yhteen aktiviteettipaikkaan, 20 e per nenä. Ei meidän kaverilahjat yleensä tuon hintaisia ole.

Ja se vakuutusomavastuu: ei ole olennaista, mitä tapahtui, mutta kyseessä oli isompi vahinko, jonka kotivakuutus korvaa mutta omavastuu on 150 e.

Olen harkinnut jopa omistusasunnon myyntiä ja muuttoa halvempaan vuokralle. Tämän halvempaa omistusasuntoa on vaikea löytää, mutta yksin maksettavaksi lainani on silti ihan kauhean iso. Asumme ns. hyvällä ja todella rauhallisella alueella, enkä missään nimessä aio muuttaa mihinkään ihan kamalaan kerrostalolähiöön, jossa saisin kolmion reilusti alle 200 000 eurolla. Muualla kolmioiden hinnat pääosin alkavat kakkosella täällä pääkaupunkiseudulla, ellei sitten ole joku putkiremontti tulossa tai muuten kunto sellainen, että joutuisi isosti remontoimaan.

ap

Vierailija
208/281 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen muuttuu kyllä halvemmaksi halvemman asunnon myötä. Laske huviksesi vaikka 25 vuoden laina jossa molemmissa on sama korko ja sama prosentuaalinen lyhennys velasta a) 200 000 ja b) 100 000. Kumpi maksaa vähemmän per kuukausi?

Ja mitä hyödyttää maksaa älyttömiä summia "jemmaan" sitten joskus realisoitavaksi kun elämä (sekä rahantarve) on tässä ja nyt?

Vierailija
209/281 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Laskitko mukaan KAIKEN? Siis sen yhden vaniljalaten arkiaamuisin? Hinta 4€. Eiku, 20x4=80€/kk. Laskitko myös sen ripsarin ja ne kivat kesäkengät alesta? Sen kesäksi ostamasi topin? Hiustenhoitoaineen ja meikinpoistoaineen....

Moni kyllä laskee "isommat" menot mut samalla ostaa noita asioita jotka maksaa 2-10€ ja huomaamattaan on kuluttanut niihin helposti kerralla yli 50€, vaikkei mielestään ostanut mitään, ainakaan mitään kallista joka vaikuttaisi budjettiin. Jos käytät kuukaudessa joka päivä 3,5€ niin se tekee 105€.

Eli se tarkastele nyt uudestaan kuinka halpa se parin euron ostos on kuukaudessa. Tai kantsisko sekin lisätä aina niihin laskelmiin. Ne joka päivä töissä ostetut kahvi ja vesipullo ei olekaan ihan ilmaisia.

No en todellakaan osta vaniljalatteja, ja koska ostan kaiken kosmetiikankin nykyään marketista, ne sisältyvät siihen suunnilleen 400 euron ruokabudjettiin. Tosin varmasti minulla kertyy noita 2-10 e ostoksia, joita en ole eritellyt minnekään, eli niissä voi olla osa selityksestä.

Töissä meillä ei luojan kiitos sentään kahvista ja vedestä joudu maksamaan :D!

ap

No juu, . Nuo olikin vaan esimerkkejä siitä, miten joku pieni ostos ei sinällään ole kallis, mutta jos sen saman pienen rahan käyttää johonkin joka päivä, siitä kertyy iso summa.

Ajatellaan toisinpäin. Laita joka päivä säästöön 3,5€ niin kuukaudessa olet säästänyt n. 100€ ja vuodessa 1200€

Vierailija
210/281 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuminen muuttuu kyllä halvemmaksi halvemman asunnon myötä. Laske huviksesi vaikka 25 vuoden laina jossa molemmissa on sama korko ja sama prosentuaalinen lyhennys velasta a) 200 000 ja b) 100 000. Kumpi maksaa vähemmän per kuukausi?

Ja mitä hyödyttää maksaa älyttömiä summia "jemmaan" sitten joskus realisoitavaksi kun elämä (sekä rahantarve) on tässä ja nyt?

Sehän tässä onkin ongelma, kun nykyinen asuntoni on oikeastaan halvin, mitä voi saada täältä päin. 100 000 eurolla saa pk-seudulta ehkä yksiön. Tuo b ei siis ole vaihtoehto.

Ap

Vierailija
211/281 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet vain alesta. Nykyään netistä saa ihan asiallisia vaatteita 70% alennuksella. Kyllä noiolla sun tuloilla pitäisi pärjätä vaikka 600 euroa ei ole paljon 3 ihmisen käyttörahaksi. Ei sillä hirveästi juhlita. Vuokra-asunto ei välttämättä tule halvemmaksi kuin vastaava omistusasunto.  Halvempaan siirtyminen sitten osaltaan voi vähentää asumisviihtyvyyttä ja lasten tyytyväisyyttä.

Vierailija
212/281 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheellisen onkin vaikea säästää.  Osta lapsille vaatteet käytettynä tai ompele itse mikäli aikaa on.

Lasken itsekin menot joka kk, silti huomaan osa menee kankkulan kaivoon niin sanotusti.  Jos annat lapsille viikkorahaa, opeta heidät säästämään omiin tavoitteisiinsa.

Säästin nyt kuluneena vuonna n 200 e tekemällä osan itse. 

Oliko tämä säästöä verrattuna vastaaviin vaatteisiin uutena vai olisitko säästänyt 400 ostamalla ne vaatteet käytettyinä? Varsinkin FB-kirppiksillä myydään aivan uudenveroisia vaatteita muutamalla eurolla, samoin tavallisilta kirpputoreilta löytää ainakin pienemmille lapsille oikeastaan kaiken. Isommille ei sitten juuri löydäkään, paitsi ulkovaatteita ja urheiluvarusteita.

Vertailin edellisvuoteen kun meni 1000 euroa vaatteisiin ja kenkiin, en nykyään ole käynyt kirpparilla.

Omaa kokoa ei ole helppo löytää käytettynä.

Vierailija
213/281 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet YH ja sinulla on tuloihisi verrattuna liian suuret asumiskustannukset. Tiedän, että pk-seudulla on kallista asua, mutta on myös vähemmän suosittuja alueita joilla saa 80 neliötä parilla sadalla tonnilla (putkiremppaa ei tulossa 15 vuoteen). Pidennä lainan takaisinmaksuaikaa jos mahdollista. Pk-seutu ei ole mikään paras tai helpoin paikka asua kahden lapsen huoltajalle.

Vierailija
214/281 |
21.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet YH ja sinulla on tuloihisi verrattuna liian suuret asumiskustannukset. Tiedän, että pk-seudulla on kallista asua, mutta on myös vähemmän suosittuja alueita joilla saa 80 neliötä parilla sadalla tonnilla (putkiremppaa ei tulossa 15 vuoteen). Pidennä lainan takaisinmaksuaikaa jos mahdollista. Pk-seutu ei ole mikään paras tai helpoin paikka asua kahden lapsen huoltajalle.

No, sellainen mulla just on, 80 neliötä ei-niin-suositulla mutta kivalla ja rauhallisella alueella, hinta n. 200 000 e, ja ne asumiskulut kaikkineen sen 1300 kuussa :(.

ap

Vierailija
215/281 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheellisen onkin vaikea säästää.  Osta lapsille vaatteet käytettynä tai ompele itse mikäli aikaa on.

Lasken itsekin menot joka kk, silti huomaan osa menee kankkulan kaivoon niin sanotusti.  Jos annat lapsille viikkorahaa, opeta heidät säästämään omiin tavoitteisiinsa.

Säästin nyt kuluneena vuonna n 200 e tekemällä osan itse. 

Oliko tämä säästöä verrattuna vastaaviin vaatteisiin uutena vai olisitko säästänyt 400 ostamalla ne vaatteet käytettyinä? Varsinkin FB-kirppiksillä myydään aivan uudenveroisia vaatteita muutamalla eurolla, samoin tavallisilta kirpputoreilta löytää ainakin pienemmille lapsille oikeastaan kaiken. Isommille ei sitten juuri löydäkään, paitsi ulkovaatteita ja urheiluvarusteita.

Vertailin edellisvuoteen kun meni 1000 euroa vaatteisiin ja kenkiin, en nykyään ole käynyt kirpparilla.

Omaa kokoa ei ole helppo löytää käytettynä.

No tuolla logiikalla jos edellisvuonna olisit ostanut 3000 eurolla vaatteita, olisit tänä vuonna säästänyt 200 euron sijaan 2200 euroa.

Vierailija
216/281 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää vielä tuohon asumismenoasiaan, että asumismenoni eivät tule nykyisessä asunnossa laskemaan koskaan, ne voivat ainoastaan nousta. Se on pikkuisen ahdistavaa.

Vierailija
217/281 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos hakisit pankilta lyhyen lyhennysvapaan asuntolainaan. Maksaisit sen pikkulainan pois ja säästäisit vararahastoa.

Ainakin Danskebankilla pystyy hakemaan alle 6kk lyhennysvapaan verkkopankissa, ilman pankkikäyntiä.

Vierailija
218/281 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap lisää vielä tuohon asumismenoasiaan, että asumismenoni eivät tule nykyisessä asunnossa laskemaan koskaan, ne voivat ainoastaan nousta. Se on pikkuisen ahdistavaa.

Jos muuttaisitte vaikkapa Kuopioon (asuinpaikan vedin hatusta), voisit saada vastaavan asumistason jopa 600 eurolla kuussa. Julkisella sektorilla palkkakin olisi sama. Valintojahan nämä on. Pk-seudulla varmaan pääsisitte jonkin verran halvemmalla, jos muuttaisitte etäämmälle? Toki työmatka silloin pitenee, jos työpaikka pysyy samana. Toisaalta pk-seudulla on työpaikan vaihtaminen helpompaa kuin muualla maassa.

Vierailija
219/281 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainaan en saa lyhennysvapaata, koska laina-aika on jo maksimissa eli 25 v.

Koska työpaikkani ja koko elämäni on aina ollut Etelä-Suomessa, tuntuu utopistiselta muuttaa jonnekin aivan muualle ainoastaan halvemman asumisen toivossa. En ole sellaiseen tarpeeksi rohkea. Yksin voisin lähteäkin, mutta en lasten kanssa. Ja tietenkin sieltä muualta pitäisi ensin löytyä se työpaikka. Ja sen pitäisi löytyä ennen kuin myyn asunnon, ja sitten sen asunnon pitäisi mennä kaupaksi ennen kuin siellä työssä aloittaa... Aika hankalaa ja epävarmaa.

Ei ole helppoa tämä. Hatunnosto niille yksinhuoltajille, jotka ilman suuria tuloja selviävät, ja samoin niille pareille, joilla on mahdollisesti tuplaten suuremmat asumis- ja muut menot ja saavat rahat riittämään.

ap

Vierailija
220/281 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiallisista kommenteista ja hyvistä vinkeistä :).

En tajua, miten noihin muutamiin leffakäynteihin ja satunnaisiin ei-pakollisiin menoihin voi mennä lähemmäs 600 e/kk.

Mä en tajua miten kellään on varaa  käydä  leffassa Suomessa. Sehän on sikakallista lisukkeineen ja jos se toistuu monta kertaa kuussa niin onhan tuo  aivan holtitonta tuhlaamista. Itse en ole raaskinut tähdä  niin varmaan viiteen vuoteen vaikkei  alaikäisiä elätettäviä enää olekaan. Stoppi tuohon samantien!