Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei rahat riitä, mitä teen väärin? :(

Vierailija
19.07.2017 |

Olen kahden lapsen (koululaisia) keskipalkkainen yh. Luulin, että pärjään ihan hyvin taloudellisesti, että pystyn hyvällä taloudenpidolla ja tarkkaan harkitsemalla selviytymään kaikista pakollisista menoista niin, että pikkuisen jäisi säästöönkin, mutta tiukkaa tekee ja tuntuu että elämme kuitenkin yli varojemme vaikka tuntuu että mitään ei koskaan osteta, missään ei käydä eikä mihinkään ole varaa.

Mihin ne rahat oikein katoaa? Tiedän, että asumme kalliisti, ja minun on varmaan pakko luopua omistusasunnosta liian isojen lainamenojen takia. Mutta en silti tajua, mihin ne rahat katoaa, kun laskelmieni (ja pankin laskelmien myös) minun pitäisi pystyä ihan mainiosti elämään näillä tuloilla ja menoilla.

Pelkään ihan kamalasti, että jonain päivänä rahat ovat oikeasti ihan loppu ja seuraavaan rahapäivään (palkka, lapsilisät, elatustuki) on vielä viikko.

Miten te muut ei-suurituloiset yh:t pärjäätte? Mistä tingitte, miten säästätte?

Kommentit (281)

Vierailija
121/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymppi sinne tänne päivittäin on jo 200-300 per kk

Tämä on niin totta. Ja sillä kympillä ei edes saa mitään, kun on kahden lapsen kanssa kaupungilla, tai jossain tapahtumassa. Nyt kesälomalla rahan kulutus on huipussaan. Itse varaan huvituksiin, harrastuksiin ja ulkonasyömisiin 150 e kk. Se ei riitä nyt kun lapset ovat kesälomalla.

Olet niin oikeassa: pahin rahasyöppö taitavat olla nuo kympit tai kahdet sinne ja tänne. Ja vaikka yritän karsia niitä rankalla kädellä, ne kirpaisevat joka kerta. Ja niitä on näköjään joka tapuksessa meillä liikaa,  vaikka luulen että niitä on vähän.

Ja nyt kesälomalla, siis kun olen itsekin lomalla lasten kanssa, rahaa menee ihan älyttömästi ihan peruselämiseen. Kaksi koululaista syökin jo tosi paljon, kun ei ole sitä kouluruokailua kuluja vähentämässä.

Lomani alkajaisiksi menimme syömään kesän ekat (ja toistaiseksi ainoat) irtojäätelöt jäätelökioskille. Kolme jäätelöä maksoi 12 euroa! Ihan älytöntä! En enää ikinä osta irtojäätelöä.

Juuri äsken tutkin ja laskin, ja tutkin ja laskin, oikein tarkkaan ns. kiinteitä kuukausittaisia menojani, joihin lasken myös lapsen urheiluharrastuksen ja vakuutukset (molemmat erääntyy maksettavaksi muutaman kerran vuodessa, niin että todellinen hinta hämärtyy). Olin arvellut noiden molempien hinnaksi noin 50 e/kk, mutta urheiluharrastuksesta tuleekin lisenssimaksuineen 72 e/kk ja vakuutuksista 62 e. Taas pari kymppiä laskuvirhettä, niin budjetti heittää. Tuo harrastusmaksu nousee iän myötä joka vuosi, mutta pihistän mistä vaan muusta, jos saan teinipojan pidettyä urheiluharrastuksessaan edes muutaman vuoden vielä.

Kiinnitin myös huomiota niihin epämääräisiin "muihin menoihin", joihin mulla tuntuu menevän se 600 euroa kuussa. Oikeasti se summa ei varmaan ole 600 em. laskuvirheistä johtuen. Mutta esim. yhdet pitsat, leffakäynti herkkuineen ja yksi hampurilaisateria per nenä ja vaikka ne irtojäätelöt meille kolmelle KERRAN KUUSSA maksaa jo satasen!

Nyt alkaa tiukka kulukuuri, ja tallensin jo Marttojen sivuilta budjetti-Excelin. :)

ap

Hyvähyvä! :) Tänne voit halutessasi listata myös niitä kiinteitä kulujasi. Kannattaa myös käydä läpi nuo vakuutukset, mitä tuohon hintaan sisältyy (aika kallis mielestäni), vertaile kilpailijan hintoihin ja voisiko jostain luopua. Auton vakuutuksen hinnan suosittelen ajattelemaan autoilun kuluna. Saat toki autosi pitää jos haluat, mutta tietäisit vähän todenmukaisemmin mitä autoilusi maksaa kuin se "40 € kuussa bensaan". :)

Hyvin se menee! 

Vierailija
122/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin puhun vain töistä kauan poissaolleen henkilön näkökannalta, on eri asia saada vaikka pitkät housut 35 eurolla kuin 75 eurolla valmisvaatteena.  Moniin valmisvaatteisiin pätee sanonta:  kaikki ei ole sitä miltä näyttää.   Silkkitunika itse tehden maksaa vain murto-osan valmiista.

Nähty on tuhattaitureita jotka eivät onnistu silti lisäämään varakkuutta, koska heidän on vaikea pysyä paikoillaan, pikku juttuihin kahvilassa käyntiin ja muihin kuluu rahaa.

Selviytymiskamppailussa on kärsivällisyys kova sana, sekin ettei ole liikaa läheisriippuvainen. 

WTF? Selviytymiskamppailu? :D  AP on työssäkäyvä oman alansa ammattilainen, joka tarvitsee vain neuvoja arkielämänsä parantamiseksi. 

Vielä enemmän tietysti säästää, kun kesäkauden on kotona ilman vaatteita. Vähentää tekstiilien kulumista. Talvikaudella on sisälämpötila tietysti +17 C, silloin voi käyttää kotona valmiiksi puhkikuluneita vaatteita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ainakin hyvin tarkka talous, mutta mies (ex-nykyisin) sekosi jotenkin ja on tehnyt nimiini 5000 kulutusluoton. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja tulot 1100. Tuon ukon tekemän lainan takia talous todella sekausin. Itsellä vaikea astma. Lääkkeisiin menee ihan kiitettävästi rahaa. Lisänä pakolliset lääkärissäkäynnit aina välillä. En saa toimeentulotukea edes isompiin kuluihin, kun oletetaan minun tehneen sen velan. Rikosilmoituksen olen tehnyt reilu vuosi sitten. Poliisilla yhä käsittelemättä sekin. Vuokralla asun ja kaiken jo karsinut, mitä voin. Ei mitään ylinämääräistä. Aina ei naurata. :-(

Vierailija
124/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samansuuruiset tulot (palkka ja lapsilisä yhteensä nettona 2500 e) kuin sinulla, lapsia on tosin vain yksi. Myös menoni ovat suunnilleen samansuuruiset (asuntolainan lyhennys ja vastike 1000 e, lisäksi opintolainan lyhennys, vakuutus, sähkö, puhelinlaskut, harrastuskulut, lehtitilaukset) kuin sinulla, eli kuussa jää laskujen jälkeen noin 1000 e. Silti olen tänä kesänä tehnyt yhden ulkomaanmatkan (lennot ja majoitus noin 500 e) ja lähden myöhemmin vielä yhdessä tyttäreni kanssa matkalle (lennot ja majoitus kahdelta 1100 e). Olemme käyneet myös huvipuistossa ja erilaisissa kesätapahtumissa.

Palkkani riittää muutenkin ihan hyvin elämiseen. Tässä lista asioista, joiden arvioisin pitävän kulumme kohtuullisina:

- En käy kosmetologilla tai hierojalla kuin ulkomailla. Kampaajalla käyn harvoin, puolivuosittain. Sävytän itse hiukset kotona, ja kampaaja ainoastaan siistii latvat. Hiukseni ovat puolipitkät, ja pidän niitä yleensä kiinni. Suosin erilaisia lettikampauksia ja nutturoita.

- Meillä ei ole autoa. Asumme keskustassa pyöräilymatkan päässä tyttären koulusta ja minun työpaikastani.

- Syömme ulkona, tilaamme pizzaa tai ostamme valmisruokia harvoin. Lounaaksi töissä syön edellisenä päivänä kotona laittamani päivällisen tähteitä.

- En polta. Alkoholia käytän kohtuullisesti, ja silloin kun käytän, en istu iltaa terassilla tai baarissa vaan pidän illanistujaiset kotona. Myöskään kahviloissa en juuri käy.

- Mietin, mistä ostan hygieniatuotteet ja kosmetiikan. Sampoita ja hoitoaineita myydään kampaamokaupoissa edullisesti litran pakkauksissa. Ostan hammastahnoja, deodorantteja, ladyshaverin vaihtoteriä ym. varastoon alennusmyynneistä.

- En osta merkkielektroniikkaa, -kosmetiikkaa, -vaatteita tai -asusteita. Myös huonekalumme ja astiamme ovat perus-Ikeaa.

Vierailija
125/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lailla samoilla tuloilla ja menoilla voin todeta että elämä on valintoja. Asun kalliisti ja minulla on auto, mutta olen koti-ihminen ja en juuri koskaan käy missään. Rakastan autoilua ja käydään usein ihan vaan kotimaan lähiseuduilla - se on matkustamiseni. En oikeastaan ymmärrä jatkuvaa matkustamistarvetta. Jengi säästää hulluna ja hassaa isot rahat yhteen viikkoon jossain etelässä.

Säästössä noin 15 000 hätätilillä ja noin 150 menee kuussa rahastoihin.

Vierailija
126/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä pysty ajattelemaan arkea jonain selviytymiskamppailuna, kun olen kuitenkin ihan ok-tuloinen työssäkäyvä ihminen.

Ne kiinteät kulut: asuminen lohkaisee mulla liian ison osan, 46 % nettotuloista. Ja se auto: se on osamaksulla, ja sen takia siinä on pakko olla kalliit kasko-vakuutukset sun muut.

Muuttaisitteko mun asemassa halvempaan asuntoon?

Ap

Vierailija
127/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä "köyhällä" akalla on siis melkein 5k bruttotulot. Siis mitvit. Hah mikä trolli;

Jotain vikaa Suomen systeemissä on, jos ihminen jolla on hyvät tulot, voi käydä ulkona syömässä (pikaruokapaikka) kerran kesässä ja jäätelökioskille ei ole asiaa ja mitä muuta tuossa nyt olikaan. Miten mikään yritystoiminta voi kannattaa, kun keski- ja hyvätuloiset ei voi enää kuluttaa?

Vierailija
128/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koti on sinulle se mistä haluat maksaa niin älä muuta. Eli saisit pari sataa enemmän kuussa mutta se tarkoittaisi epämukavampaa ympäristöä ja kotia.

Nipistät muusta.

Vierailija
129/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä "köyhällä" akalla on siis melkein 5k bruttotulot. Siis mitvit. Hah mikä trolli;

Jotain vikaa Suomen systeemissä on, jos ihminen jolla on hyvät tulot, voi käydä ulkona syömässä (pikaruokapaikka) kerran kesässä ja jäätelökioskille ei ole asiaa ja mitä muuta tuossa nyt olikaan. Miten mikään yritystoiminta voi kannattaa, kun keski- ja hyvätuloiset ei voi enää kuluttaa?

Tätä olen miettinyt. Nyt olen eronnut mutta kun olin naimisissa oli meille yhteiset tulot noon 7000e. Silti tuntuu ettei mihinkään ylimääräiseen todellakaan ollut rahaa. Nyt tosiaan vielä vähemmän kun olen eronnut.

Vierailija
130/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta kaikki vaatteet kirppikseltä tai -60-70% ALEsta.

Mene prismaan happyhouriin, osta ruokia -60%. Pakasta ale ruokia.

Tee itse ale ruoista ruokaa.

Kilpailuta sähkösopimus.

Älä tee heräteostoksia.

Aina kun näet tarjousilmoituksia ja kylttejä, siirry sivuun, et tod näk tarvitse tuotetta.

Lukekaa paljon, se sivustää (kurjastosta kirjat).

Lapsi ei tarvitse kalliita harrastuksia, leikkikää,pelatkaa naapurin lasten kanssa.

Käykää seurakunan kerhossa.

Ap:n lapset taisi olla liki tai jo teinejä...

Vierailija
131/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä säästettiin 20vuotta osakkeisiin. Pihistettiin ja pihistettiin.

Nyt on säästöistä kertyneillä tuloilla ostettu sijoitusasunto, jonka tuottoja laitetaan osakkeisiin.

Eläkää omaa elämäänne älkääkä yrittäkö matkia jotain lifestyle blogeja, jotka ovat usein taloudellisesti kytketty mainostajiin.

Irtaantukaa kuluttamisesta!

Vierailija
132/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä pysty ajattelemaan arkea jonain selviytymiskamppailuna, kun olen kuitenkin ihan ok-tuloinen työssäkäyvä ihminen.

Ne kiinteät kulut: asuminen lohkaisee mulla liian ison osan, 46 % nettotuloista. Ja se auto: se on osamaksulla, ja sen takia siinä on pakko olla kalliit kasko-vakuutukset sun muut.

Ap

Laskepas nyt uudestaan sen autoilun kulut! 40 € kuussa bensaan, sitten se kallis kaskovakuutus (paljonko kuussa?) ja auton osamaksu (paljonko kuussa?). Toki puhutaan arvostuksista, mutta pääsääntöisesti halvalla autolla pääsee ihan yhtä hyvin pisteestä A pisteeseen B. Henkilökohtaisesti ennemmin ajaisin halvalla autolla (jopa tyyliin tosi läjä) ja laittaisin siitä säästyvää rahaa muuhun kulutukseen. Mutta minulle tärkeää olisi vain päästä sinne minne haluan. Se kallis kahvilalatte taas ei ole minulle vain kahvi, vaan usein ihana tilaisuus höpöttää ystävättären kanssa maailma paremmaksi.

Vierailija
133/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Missä se asunto sijaitsee? Jos vaihtaisitte asuntoa, voisitteko säästää kilometreissä, ajassa ja hinnassa? Olisiko joku sellainen asuinalue, mistä pääsisit nopsaan ja julkisilla tai pyörällä töihin, kaupat olisivat lähellä, pääsisitte näppärästi harrastuksiin ja minne ikinä haluattekaan mennä? Näistä voisi tulla lisäsäästöä, jos luopuisitte autosta hyvien kulkuyhteyksien äärellä. Toki saat autosi pitää jos haluat, mutta se vaan on kallis olemassa. :)

Vierailija
134/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos saan sanoa, en muuttaisi omistusasunnosta pois.  Pitäisin kiinni.  Vie se vuokrakin melkein puolet.

Vierailija
135/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä säästettiin 20vuotta osakkeisiin. Pihistettiin ja pihistettiin.

Nyt on säästöistä kertyneillä tuloilla ostettu sijoitusasunto, jonka tuottoja laitetaan osakkeisiin.

Eläkää omaa elämäänne älkääkä yrittäkö matkia jotain lifestyle blogeja, jotka ovat usein taloudellisesti kytketty mainostajiin.

Irtaantukaa kuluttamisesta!

Tässä ketjussa ideana oli kuitenkin laadukkaampi ja parempi arkielämä, ei "pihistely ja pihistely". Ap ei edes käy kampaajalla eikä taida kotiaan sisustaa vaan laittaa rahansa pääsääntöisesti asuntolainaan ja ruokakauppaan, mikä on aika kaukana lifestyle-blogielämästä. Jokainen toki tulkoon onnelliseksi tavallaan, mutta ehkä saarnasi sopisi paremmin toiseen ketjuun.

Vierailija
136/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika lailla samoilla tuloilla ja menoilla voin todeta että elämä on valintoja. Asun kalliisti ja minulla on auto, mutta olen koti-ihminen ja en juuri koskaan käy missään. Rakastan autoilua ja käydään usein ihan vaan kotimaan lähiseuduilla - se on matkustamiseni. En oikeastaan ymmärrä jatkuvaa matkustamistarvetta. Jengi säästää hulluna ja hassaa isot rahat yhteen viikkoon jossain etelässä.

Säästössä noin 15 000 hätätilillä ja noin 150 menee kuussa rahastoihin.

Toivottavasti et viitannut viestiäsi edeltävään viestiin? Viestin kirjoittajana totean, että en "säästä hulluna" ja "hassaa" rahojani vaan veronpalautukset, satunnaiset bonukset, lomarahat ja se, mitä ilman erityistä säästämistä jää kuukausittain menojen jälkeen tilille, riittävät hyvin matkusteluun.

Toteat, että elämä on valintoja, mutta tapa, jolla puhut matkustamisesta, kuulostaa siltä, että pidät omaa elämäntapaasi verrattomasti parempana. Minä taas tulisin hulluksi, jos asuisin jossain syrjässä ja joutuisin viettämään illat kotona ja lomat kotimaassa. Haluan nähdä vuoria, meriä, erilaisia kaupunkeja, tavata erilaisia ihmisiä, kuulla erilaisia kieliä, maistaa erilaisia ruokia ja vaalia näistä kertyneitä muistoja.

En myöskään käsitä, mitä15 000 euron hätätilillä ja rahastoilla tekee, jos ei halua käydä missään eikä ostaa mitään. Mikä tällöin on säästämisen konkreettinen tavoite? Vaikka en arvosta samoja asioita kuin sinä, en kuitenkaan lyttää sinun valintojasi. Tärkeintä on, että olet itse onnellinen. Toivottavasti suot muillekin saman, annat muiden olla onnellisia omalla tavallaan. Kun tienaa itse rahansa, ei pitäisi muilla olla asiaan sanomista.

Vierailija
137/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on samansuuruiset tulot (palkka ja lapsilisä yhteensä nettona 2500 e) kuin sinulla, lapsia on tosin vain yksi. Myös menoni ovat suunnilleen samansuuruiset (asuntolainan lyhennys ja vastike 1000 e, lisäksi opintolainan lyhennys, vakuutus, sähkö, puhelinlaskut, harrastuskulut, lehtitilaukset) kuin sinulla, eli kuussa jää laskujen jälkeen noin 1000 e. Silti olen tänä kesänä tehnyt yhden ulkomaanmatkan (lennot ja majoitus noin 500 e) ja lähden myöhemmin vielä yhdessä tyttäreni kanssa matkalle (lennot ja majoitus kahdelta 1100 e). Olemme käyneet myös huvipuistossa ja erilaisissa kesätapahtumissa.

Palkkani riittää muutenkin ihan hyvin elämiseen. Tässä lista asioista, joiden arvioisin pitävän kulumme kohtuullisina:

- En käy kosmetologilla tai hierojalla kuin ulkomailla. Kampaajalla käyn harvoin, puolivuosittain. Sävytän itse hiukset kotona, ja kampaaja ainoastaan siistii latvat. Hiukseni ovat puolipitkät, ja pidän niitä yleensä kiinni. Suosin erilaisia lettikampauksia ja nutturoita.

- Meillä ei ole autoa. Asumme keskustassa pyöräilymatkan päässä tyttären koulusta ja minun työpaikastani.

- Syömme ulkona, tilaamme pizzaa tai ostamme valmisruokia harvoin. Lounaaksi töissä syön edellisenä päivänä kotona laittamani päivällisen tähteitä.

- En polta. Alkoholia käytän kohtuullisesti, ja silloin kun käytän, en istu iltaa terassilla tai baarissa vaan pidän illanistujaiset kotona. Myöskään kahviloissa en juuri käy.

- Mietin, mistä ostan hygieniatuotteet ja kosmetiikan. Sampoita ja hoitoaineita myydään kampaamokaupoissa edullisesti litran pakkauksissa. Ostan hammastahnoja, deodorantteja, ladyshaverin vaihtoteriä ym. varastoon alennusmyynneistä.

- En osta merkkielektroniikkaa, -kosmetiikkaa, -vaatteita tai -asusteita. Myös huonekalumme ja astiamme ovat perus-Ikeaa.

Minulla on nuo kaikki säästökeinosi jo käytössä seuraavin eroin:

- en osta kampaamokauppojen kalliita aineita vaan samppoot ovat markettikamaa, hiuksia en sävytä enkä käy kosmetologilla tai hierojalla koti-enkä ulkomailla

- asumiskuluni on 300 enemmän kuin sulla ja minulla on se auto, jossa on kalliit vakuutukset

- lapsia on kaksi, ja lähinnä vanhempi heistä aiheuttaa noita elektroniikka- ja harrastuskuluja :)

- matkustus ja huvipuistoreissu kolmelle hengelle on paljon kalliimpaa kuin kahdelle, eikä me voida asuakaan missään kaksiossa

Autosta: ajoin pitkään ikivanhalla velattomalla autolla, mutta se alkoi lopulta tulla tiensä päähän ja korjaaminen kävi liian kalliiksi. Mikään kallis ei nykyinenkään autoni ole, vaan mahdollisimman pieni, edullinen ja kuitenkin taloudellinen ja kestävä. Osamaksu on 120 e/kk.

Tämä elämäntilanne eron jälkeen on minulle melko uusi. Ehkä vaan kestää aikansa saada kaikki balanssiin ja säästöjä kerrytettyä? Joohan?

Ap

Vierailija
138/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne pienet tulot vaan ne suuret menot. Jos 1000 € jää käteen pakollisten menojen jälkeen, ei tili voi millään näyttää nollaa. Mitä jos laittaisit "pakolliseksi menoksi" joka kuukausi vaikka 200 €, joten teidän olisi pakko miettiä mihin sitä loppurahaa todella käytätte? Miten paljon tuhlaatte rahaa vaatteisiin? 

Vierailija
139/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen miettinyt. Nyt olen eronnut mutta kun olin naimisissa oli meille yhteiset tulot noon 7000e. Silti tuntuu ettei mihinkään ylimääräiseen todellakaan ollut rahaa. Nyt tosiaan vielä vähemmän kun olen eronnut.

Kaikki maksut, verot, alv ovat nousseet ja ne syövät ihmisten ostovoimaa - varsinkin kun palkat eivät ole nousseet melkein ollenkaan. Esim auton vuosittainen käyttömaksu oli 2014 minulla 100 euroa ja nyt se on 260 euroa. Melkoinen korotus..Valtion budjetti ei kestä kun meillä on iso määrä eläkeläisiä (taisi olla 1,5 milj.), työttömyys on korkealla ja siihen vielä opiskelijat + lapset. Harvan harteilla on kustantaa palvelut ja sos etuudet. Jopa Norja joka on rikas maa on vaikeuksissa ikääntyvän väestön kanssa. Tulevat sukupolvet ovat köyhempiä kuin vanhempansa ja ns perinnöt jäävät historiaan kun vanhukset laitetaan maksamaan ensin omaisuudestaan hoitokulut ja sitten vasta valtio avustaa.

Herätkääpä nyt tähän todellisuuteen - maksuosuutemme tulee jatkossa vain kasvamaan ja köyhdymme vuosi vuodelta.

Vierailija
140/281 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se etusivulla mainittu yksi pieni lainanlyhennys on? Paljonko se on kuussa ja milloin se loppuu?