Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en jaksa näitä "kesä meni pilalle" kun lomarahat leikattiin -valittajia

Vierailija
18.07.2017 |

Se on kuitenkin työnantajalle iso summa maksaa 1,5 -kertainen palkka siitä, että työntekijä ei tee tulosta lomansa aikana. Lisäksi itse olin työtön, enkä sen ajan lakien mukaan saanut mistään mitään vastavalmistuneena ja ennen opiskelua määräaikaisia osa-aikatöitä tehneenä. Keräsin meille lomarahat pulloilla ja marjoilla ja lomailtiin varojen mukaan tai ei lomailtu. En meillä kesät menneet pilalle, vaikka joskus ei päästy mihinkään. Joo lompakkoloinen olin, toisaalta mun säästöjen ansiosta saatiin ostettua asunto ja nyt tienaan taas normaalisti. Lomarahat vaihdoin vapaaksi, saadakseni pitää työpaikkani, jossa loppuvuodesta on perinteisesti aika vähän tekemistä.

Kommentit (204)

Vierailija
101/204 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitaisko sopia niin, että kun täällä tuntuu olevan runsaasti niitä, joille palkanalennus sopii eikä tunnu missään, vaikka olisi kuinka pieni palkka, niin leikataan teiltä tuplasti eikä kosketa meidän muiden palkkoihin?

Toivottavasti jokainen, joka on nähnyt vaivaa täällä tai muulla palstalla solvata meitä, joilta leikattiin, ottaa nyt laskimen, laskee vastaavan summan omasta lomarahastaan, valitsee mieluisen hyväntekeväisyyskohteeseen ja tallettaa samantien. Ei huomenna, ei seuraavasta palkasta, vaan seuraavan viiden minuutin sisään.

Vasta sitten sopii sanoa, ettei tunnu missään ja ilolla annoin tuon summan pois.

Toivottavasti ens viikon alussa näkyy lööpeissä, miten joku hyväntekeväisyystaho iloitsee kasvaneista resursseista. Jos ei, olette jatkossa minulle keskusteluissa valehtelijoita ja pidän teitä huonoina taloudenpitäjinä, koska yllättäin sitä irtorahaa ei ollutkaan antaa suurista puheistanne huolimatta pois tarvitseville.

Joku jo ehdotusta hädissään alapeukutti, koska ei sitä rahaa sitten rehvastelevista puheista huolimatta ollutkaan antaa tai se ei antaminen ollutkaan niin kivaa kuin käskeä toista antamaan palkastaan osa pois...

Vierailija
102/204 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitaisko sopia niin, että kun täällä tuntuu olevan runsaasti niitä, joille palkanalennus sopii eikä tunnu missään, vaikka olisi kuinka pieni palkka, niin leikataan teiltä tuplasti eikä kosketa meidän muiden palkkoihin?

Toivottavasti jokainen, joka on nähnyt vaivaa täällä tai muulla palstalla solvata meitä, joilta leikattiin, ottaa nyt laskimen, laskee vastaavan summan omasta lomarahastaan, valitsee mieluisen hyväntekeväisyyskohteeseen ja tallettaa samantien. Ei huomenna, ei seuraavasta palkasta, vaan seuraavan viiden minuutin sisään.

Vasta sitten sopii sanoa, ettei tunnu missään ja ilolla annoin tuon summan pois.

Toivottavasti ens viikon alussa näkyy lööpeissä, miten joku hyväntekeväisyystaho iloitsee kasvaneista resursseista. Jos ei, olette jatkossa minulle keskusteluissa valehtelijoita ja pidän teitä huonoina taloudenpitäjinä, koska yllättäin sitä irtorahaa ei ollutkaan antaa suurista puheistanne huolimatta pois tarvitseville.

No yksityisen puolen tuntityöntekijöille tuli 3x8h taksvärkki ilman palkkaa. Eli noin 24x15€ jää saamatta.

Apua, joku luulee vielä ettei kikytunteja tullut julkiselle! Päinvastoin, me todella ne tehdään ja monet yksityiset ei (tai saa käyttää esim omaehtoiseen liikuntaan eikä sitä sen kummemmin vahdita edes.) Julkisilla monilla paikoilla vaaditaan tehtävän kokonaisina päivinä vielä.

Meillä niitä tehdään arkipyhinä ja vkl 8h pätkissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/204 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kohdin, kun julkisen puolen lomat leikataan vastaamaan pituudeltaan yksityisen puolen lomia tunnen myötätuntoa lomarahojen leikkausta kohtaan. Sitä ennen en. Ja juu, meillä mies valtiolla töissä eli leikkaus tuntuu meidänkin lomabudjetissamme.

Vierailija
104/204 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lomamatkan peruja kirjoitti:

En valita, vaikka tulot putosi satoja euroja lomarahan pienennyttyä. Ei vaan sitten matkustettu Suomessa. Ei toi iso juttu ole meille. Enempikin suomalaisille lomakeskusyrittäjille, heiltähän se raha on pois. Elämyksiä saamme kyllä kotiseudullakin.

Aivan. Jos sinä et voi matkustella 5vk kesälomalla ja lomarahalla, niin miten kuvittelet muiden pystyvän lomailemaan, kun kesäloma on 4 vk ja 4 vk maksetaan lomaraha.

Yhä edelleen saat ylimääräistä lomarahaa viikon ajalta ja tietysti työstä vapaata. Ja silti ei kannata matkustella.

Julkisen puolen pidemmät lomat ovat kompensaatiota huonoista palkoista. Ihan vaan tiedoksesi, jos et tiennyt. Esim. omalla työpaikallani (kunta) maksetaan insinööreille, arkkitehdeille, juristeille ym. ihan naurettavia palkkoja yksityiseen sektoriin verrattuna. Lomat ja lomarahat ovat olleet pieni kompensaatio tästä epäsuhdasta.

Vierailija
105/204 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä kohdin, kun julkisen puolen lomat leikataan vastaamaan pituudeltaan yksityisen puolen lomia tunnen myötätuntoa lomarahojen leikkausta kohtaan. Sitä ennen en. Ja juu, meillä mies valtiolla töissä eli leikkaus tuntuu meidänkin lomabudjetissamme.

Jos sun mies on vanha(hko), hänellä on tosiaan pitkät lomat. Mutta ei kaikki ole olleet julkisella niin kauan töissä, että olisivat vielä ehtineet pitkät lomat saada.😢 Todennäköisesti myös niillä nuoremmilla on muutenkin pienemmät palkat kuin miehelläsi eli ehkä normaalilla ihmisellä nyt pitäis kuitenkin myötätunto riittää jo nykyiseenkin tilanteeseen vaikka sä nyt näin julmasti (miehesi lomasta kateellisena?) mietit.

Vierailija
106/204 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sen jos niiden lomarahoja leikataan joiden vuosilomat ovat YLI 5 VIIKKOA VUODESSA.

Sen sijaan reilua on että kaikki saavat sen normimäärän eli 5 vkon lomarahat vuodessa.

Onko toimialoja tai yrityksiä joissa pelkän 5 vkon lomarahoista olisi leikattu jotain veke?

Vierailija
107/204 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomarahojen leikkaus jää varmasti pysyväksi ja hallitus tietää sen jo nyt. Tää 3 vuotta ilmoitettiin vaan alkuun, mutta ihmiset ehtii tottua ajatukseen tässä ajassa ja hiljaisuudessa tuota leikkausta sitten jatketaan.

Voit olla varma, että AY-liike ei tätä hyväksy ilman sellaista lakkoilua, jolla valtiovarainministerilläkin lirahtaa lahkeeseen.

Vierailija
108/204 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otin laskimen käteen. Olen ollut työelämässä 25v.

Kuukausipalkka on 2400€ ja kun se jaetaan 25 (lauantait mukaan) = 96€ ja se kun kerrotaan lomapäivillä 24 (4vk kun lauantait mukana) saadaan 2304€ + lomaltap.raha 50%= 1152€= yht. 3456€

Kesälomaa on 4 viikkoa ja saa siitä 3456€.

Mites teillä julkisella puolella? Esimerkkejä kiitos. Silloin voisi solvauksetkin vähentyä.

Ps. Leikkauksista huolimatta julkisella puolella on edelleen viikko ylimääräistä lomaa ja siitä myös lomakorvaus. Ei pitäisi olla aihetta valittaa.

Vierailija
109/204 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisen puolen pidemmät lomat ovat kompensaatiota huonoista palkoista. Ihan vaan tiedoksesi, jos et tiennyt. Esim. omalla työpaikallani (kunta) maksetaan insinööreille, arkkitehdeille, juristeille ym. ihan naurettavia palkkoja yksityiseen sektoriin verrattuna. Lomat ja lomarahat ovat olleet pieni kompensaatio tästä epäsuhdasta.

Näissä hommissa se osaavampi väki hakeutuu kilpaillulle yksityiselle puolelle tähtäämään koviin tulostavoitteisiin ja vähemmän osaava tyytyy julkisen puolen turvalliseen, pienempipalkkaiseen ja leppoisaan vaihtoehtoon. Työntekijöiden ammattitaito, tehtävien vaativuustaso, työnteon tehokkuus ja työstä maksettava palkka ovat ihan balanssissa. 

Vierailija
110/204 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukausipalkka on 2400€ ja kun se jaetaan 25 (lauantait mukaan) = 96€ ja se kun kerrotaan lomapäivillä 24 (4vk kun lauantait mukana) saadaan 2304€ + lomaltap.raha 50%= 1152€= yht. 3456€

Mites teillä julkisella puolella? Esimerkkejä kiitos. Silloin voisi solvauksetkin vähentyä.

Ps. Leikkauksista huolimatta julkisella puolella on edelleen viikko ylimääräistä lomaa ja siitä myös lomakorvaus. Ei pitäisi olla aihetta valittaa.

Eli et halunnut antaa rahaa hyväntekeväisyyteen ja sen sijaan avasit tulotietosi pyytämättä tänne kaikelle kansalle ja kerrot vielä haluavasi jatkaa solvaamista. Nolo olet.

Vierailija
111/204 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä hommissa se osaavampi väki hakeutuu kilpaillulle yksityiselle puolelle tähtäämään koviin tulostavoitteisiin ja vähemmän osaava tyytyy julkisen puolen turvalliseen, pienempipalkkaiseen ja leppoisaan vaihtoehtoon. Työntekijöiden ammattitaito, tehtävien vaativuustaso, työnteon tehokkuus ja työstä maksettava palkka ovat ihan balanssissa. 

Mutta ongelmahan on just se, kun noi "osaavat" ei osanneetkaan, vientiä ei ollut ja siksi tämä pelastusoperaatio nimeltä kiky piti keksiä. Koska jotkut vetää suurta palkkaa, tumpeloi töissään eikä yritykset sen takia pärjää.

Vierailija
112/204 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmallista on se, että julkisella puolella on niin "monen kerroksen väkeä" omine etuineen. Vanhemmalla polvella on 7 viikon lomia, viroissa olevilla ei ole riskiä potkujen saamisesta. Nuoremmat ovat samoilla lomilla kuin yksityisetkin (max 5 vkoa vuodessa) eikä virasta ja sen tuomista eduista toivoakaan, paljon määräaikaisia sopimuksia.

Meidän perheen juuri eläköitynyt julkisella puolella, yhden työnantajan palveluksessa uransa tehneen on TODELLA suuria vaikeuksia käsittää, millaisia työsuhteita nuoremmilla on.

- luulee, että työsuhteen irtisanominen työnantajan puolelta on todella harvinaista

- ei ymmärrä, että tosiaan sitä kesälomaa on maksimissaan 4 viikkoa. Horisee juuri "pekkaspäivistä" tai muista harvinaisuuksista

- kun kerroin kaverin firmasta missä helatorstaista tuli työpäivä, vaihtoi välittömästi aihetta ja kertoi, miten "lauantai oli työpäivä heilläkin"..... Milloinkas 6 päivän työviikosta luovuttiinkaan? Hän puhui kuin olisi lähes koko työuransa tehnyt lauantait töitä :). Eli välittömästi kun joku rupeaa puhumaan viimeaikaisista tiukennuksista alkaa marttyyrirooli, miten kukaan ei ole tehnyt niin paljon töitä kuin valtion suojatyöpaikkaan 70-luvulla päässyt....

Vierailija
113/204 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja saa lomarahoista vastinetta eli tehtyä työtä. Toisin kuin yhteiskunta, joka maksaa kaiken maailman kotiäitiloisille, maahanmuuttajille ym. siipeilijöille ilmaista rahaa lapsilisien, asumistukien, äitiyspäivärahojen, kotihoidontukien ym. muodossa.

Lomarahojen poisto on häpeällistä varastamista ahkerilta ja rehellisiltä ihmisiltä.

Nyt nousi karvat pystyyn. Olipa ikävästi kaikkia lapsiperheitä kohtaan sanottu. Onko Suomalainen yhteiskunta täynnä "siipeileviä" äitejä, jotka kotona hoitavat äitiyspäivärahojen ja lapsilisien päällä maaten tulevia veronmaksajia? Olen eri mieltä. Äitiysloma kestää sen 9kk, okei. Jos ei yhteiskunnalla ole varaa maksaa (=verojen keruu) äideille siitä hienosta työstä, jota he 24/7 tekevät, on yhteiskunta paska! Minä maksan mieluusti veroni, kun tiedän että veroja käytetään sosiaali-ja terveyspalveluihin, lapsilisiin, äitiyslomiin, isyyslomiin yms.. Ja nostan hattua aiemmalle kommentoijalle, joka sanoi saavansa suunnilleen saman rahan käteen vaikka olisi työttömänä, mutta vihaa siipeilyä!!! Niin minäkin, mutta äitiys ja isyys ei ole mielestäni siipeilyä. Suomi on rakennettu hyvinvointivaltioksi sotien jälkeen ja on ollut tarkoitus että tuetaan toisiamme. Olen samaa mieltä, että jotkin tuet ovat hiukan liikaa ja työttömiä pitäisi kannustaa ja tukea hiukan eritavoin kuin suurella työttömyyskorvauksella.

Itse olin esikoisen synnyttyä päivätyössä ja iltaopiskelin (paremman ja valoisamman tulevaisuuden vuoksi) ammattia. Siitä ilosta työnantaja antoi potkut ja jäin työttömäksi, paitsi että työkkäri sanoi että olen opiskelija - mene Kelaan. Menin Kelaan ja sanoivat työttömäksi. En saanut 3kk töitä, enkä penniäkään mistään! Kiitos valtionalaiset elimet. Kumpi oli oikeassa? Olinko työtön vai opiskelija? No liitostakaan ei sitten herunut mitään. Tuolloin toivoin, että olisipa ollut joku polku mistä saisi tukea. Ei.

Nyt olen kunnallisella puolella pienituloinen perheenisä, jolta otettiin lomarahasta 1/3 pois. En ole katkera. Olen iloinen, että minulla on työpaikka. En silti lähde barrikaadeille huutelemaan että toisilla on suuri ja toisilla pieni palkka. En valita siitä, että toiset valittavat. Eksyin vauva.fi-sivulle vahingossa kun etsin googlesta aivan jotain muuta ja näin tämän ketjun. Oli ihan pakko "avautua" teille lukijoille. Elämä on julmaa ja toisia se potkii vähemmän päähän. Täällä roikkuminen ainakin pilasi minun hyvän päiväni. Ja aionkin lähteä nyt työpäiväni jälkeen (joka loppui jo ennen kuin aloin kirjoittamaan tätä) perheeni luo ja unohdan koko keskustelun. PISTE

Vierailija
114/204 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua vaan vituttaa että ennestään pieni palkkani pieneni koska kiky.

Lomarahat ovat osa vakkareiden palkkaa.

Tässä puhutaan palkanalennuksista, ei mistään työnantajan armohippusista.

Antakaa itse palkkanne Sipilälle lyhentämättömänä jos hallituspolitiikka noin upeaa on.

Vierailija
115/204 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ongelmahan on just se, kun noi "osaavat" ei osanneetkaan, vientiä ei ollut ja siksi tämä pelastusoperaatio nimeltä kiky piti keksiä. Koska jotkut vetää suurta palkkaa, tumpeloi töissään eikä yritykset sen takia pärjää.

Ne palkat aleni valtion ja kuntien töissä.

Miten tämä yksityisyrittäjää auttaa?

Vierailija
116/204 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, lauantai on lopetettu työpäivänä vuonna 1970..... Mitenköhän meidän myöhemmin 70-luvulla työuransa aloittanut sukulainen on omien puheidensa mukaan tehnyt pitkään lauantait töitä :)

Vierailija
117/204 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen opettaja. Haluaisin tietää, miten se, että istun kiky-koulutuksissa tuntien jälkeen ja näin ollen teen tunnit ja luen esseet vkloppuna, auttaa Suomea nousuun? Mulla on mennyt motivaatio, samoin muilla. Ennen olin sairaana töissä. Tänä vuonna sairastin kotona.

Vierailija
118/204 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pikkasen vajaa 4000€/kk bruttopalkka. Ajan 20 vuotta vanhalla autolla (töihin pyörällä) ja asun pienessä rivitalossa (25 vuoden laina-aika) . Silti lomarahojen leikkaus kirpaisi pahasti, eikä palkasta jää muutenkaan säästöön.

Niin ja olen lapseton, puolisoni maksaa puolet asumiskustannuksista.

Vierailija
119/204 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos julkisella puolella palkka 2.400€ ja lomapäiviä 24 pv, johon ei lasketa lauantai päiviä lomapäiviksi.

2.400€ : 21pv= 114,28€/pv x 24 pv= 2743€ x 50% lomaltapaluuraha 1371€= yhteensä 4114€

Ja 5 viikkoa lomaa, koska lauantai päiviä ei lasketa lomapäiviksi.

Sama yksityisellä 3456€ ja kesälomaa 4 viikkoa.

Eli leikkauksen tarvetta olisi edelleen ja lauantai päivät pitäisi saada julkisella puolella lomapäiviksi, niin kuin ne ovat yksityisellä sektorilla.

Vierailija
120/204 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et halunnut antaa rahaa hyväntekeväisyyteen ja sen sijaan avasit tulotietosi pyytämättä tänne kaikelle kansalle ja kerrot vielä haluavasi jatkaa solvaamista. Nolo olet.

Kiitos. Minua ei hetkauta kenenkään palkka tai lomarahat, muutoin kuin jos siitä jaksetaan vielä valittaa, jos edut ovat paremmat kuin keskimäärin muilla työntekijälle. Valitus kuulostaa ahneudelta, kun mikään ei riitä eikä ole tarpeeksi. Ja usein valitetaan vielä sellaiselle, jonka työsuhde edut ovat alhaisemmat.

Kuuntelin entistä työkaverini valitusta ja hän on ollut pitkään sairaalan insinöörinä ja hänellä on ollut jo vuosia 72 lomapäivää/vuosi + lauantait. Ja tietysti sen mukainen lomapalkka. Ja tietysti muut arkipyhävapaat päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi