Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni on pahin matkija, jonka olen tuntenut

Vierailija
17.07.2017 |

Siis mitä ihmettä? Jos vaikka sanon että haluaisin vaaleanpunaisen laukun niin kohta sen hän jo omistaa. Tiedän että en voi varata mitään, mutta eihän se nyt kovin kohteliasta ole. Kun ystäväni näki tuttumme päällä eräänlaisen asun, niin toki hänellä oli kohta samanlainen. Kun hän näki minun pitävän takkia olalla, niin tietty hänenkin oli takki laittaa samalla tavalla. Jos sanon, että pidän keltaisesta vaatteissa, niin hänkin alkaa ostaa keltaisia vaatteita. Lisäksi ystäväni aina väittää käyneensä kaikkialla. Jos vaikka olemme kaupungilla ja ehdotan että mennäänkö vaikka Pizzariumiin, kun en ole ikinä käynyt, niin ystäväni sanoo heti että joo se on kiva paikka. Sitten kysyn mitä kannattaisi tilata, nii hän ei osaa sanoa mitään ja on muutenkin vaivautunut ja kiertelee ja kaartelee! Eikö voi vaan sanoa suoraan että ei ole ennen käynyt. (Tätä tapahtuu usein) Ystävälläni on myös muita raivostuttavia tapoja kuten päälle puhuminen ja hän ei ikinä jaksa kuunnella muiden juttuja vaikka itse jauhaa samasta asiasta tunnin. Onko kellään fiiliksiä tästä? Ärsyttääkö teitäkin?

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun ostatte vaatteenne valmiina, ettekä tee itse, ette voi syyttää ketään matkimisesta koska vaatteenne on joku muu suunnitellut ja valmistanut usean kappaleen sarjana. Niitä saa ostaa kuka haluaa vaikka teitä suututtaisi kuinka.

Vierailija
62/89 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ala väittää, että pidät inhokkiväristäsi ja katso vierestä kun hän ostaa rumia vaatteita.. Tätä voi toki soveltaa. Sano rumasta laukusta, että onpas hieno.

Mutta eniten mua ärsyttäisi toi valehtelu, ja päälle puhuminen, sekä kiinnostuksen puute asioihin.

Mulla ja mun parhaalla kaverilla on aikalailla samanlainen tyyli, joten jos käydään yhdessä shoppailemassa, niin vähintään puolet niistä vaatteista on samanlaisia. Ja mua ei haittaa yhtään, vaikka kuljettaisiin samanlaisissa vaatteissa. Jos näyttää hyvältä molempien päällä, niin miksi ei. Samalla sitä saa tyylivinkkejä. Sama kengät ja laukut, yleensä kyselen mistä on ostanut, kun on niin hienot, mutta läheskään aina en niitä osta, sillä ystävälläni vähän kalliimpi maku kuin minulla. En ikinä käyttäisi yli 100e kenkiin, mutta hän ostaa kevyesti 200e kenkiä. Toisaalta itse matkustelen sitten niillä rahoilla senkin edestä.

N22

Miksi annat tuollaisia neuvoja alussa mutta sitten kerrot harrastavasi kaverisi kanssa ihan samaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tällainen ystävä, johon tutustuin opintojen aikana. Hän oli aluksi mukavaa seuraa ja tykkäsin, kun löytyi paljon yhteistä juteltavaa ja tekemistä. Vähitellen ystäväni alkoi kuitenkin tehdä asioita tismalleen kuten minä. Hän alkoi käydä salilla, juoksemassa ja valokuvata. Hän osti tismalleen identtisiä vaatteita kuin minulla ja yhdisteli niitä samoin. Jos sanoin haaveilevani tietystä asusteista tai sisustusasiasta, löytyi se muutaman viikon sisällä häneltä. Pahinta oli, että hän alkoi käyttämään ideoitani omissa koulutehtävissään. Samat vaatteet, sisustus ja harrastukset ovat pientä siihen verrattuna, kun ystävä kerää opettajilta kiitosta keksimästään tutkimusaiheesta ja joudut itse vaihtamaan aihetta vain koska hän ehti ensin. Aihe myös oli sellainen, ettei hän millään todennäköisyydellä ollut keksinyt aihetta aiemmin - eikä hän siitä koskaan ennen ollut mitään puhunutkaan, kuten ei siitäkään, että aikoo vaihtaa aihetta samaan entä minä.

Viimeinen niitti kuitenkin oli, kun huomasin hänen keksimillään valheilla minusta rikkoa ystävyyssuhteitakin muiden ihmisten kanssa. Päätin siinä vaiheessa ottaa etäisyyttä ystävääni, joka kopioi minua kaikessa instagramin kuvia ja tägejä myöten. Niin paljon, että yhteiset tuttummekin huomauttelivat matkimisesta, vaikka en siitä kenellekään ollut maininnut.

Kerran aiheesta tuli keskustelua erään yhteisen tuttumme kanssa ja hän sanoi, että oli aiemmin vähitellen jättäytynyt matkojen seurasta, koska ahdistui hänen käytöksestään. Kyseinen henkilö oli tyyliltään täysin erilainen kuin minä, mutta tarkemmin ajateltuna juuri kuten matkija ystävyytemme alussa. Otettuani etäisyyttä matkijaan on hän löytänyt ympärilleen muita ystäviä, ja jälleen muuttanut tyyliään heidän mukaisekseen.

Ei minuakaan haittaa, jos ystäväni ostavat samanlaisia vaatteita ja sisustavat samanhenkisesti. Erona matkijaan kuitenkin on, että heillä on myös omia näkemyksiä ja persoonallisia valintoja. Myös minä voin inspiroitua heistä ja soveltaa heidän tyyliään omaani. On eriä ostaa samanlainen paita ja sovittaa se omaan tyyliin, entä laittaa koko vaatekaappi uusiksi. Eriä pitää päivästä toiseen asuja, jotka matkija kopioi kokonaan. Etenkin kun omasta tyylistään aina saanut kehuja, koska se tavanomaisuudestaan huolimatta on kuitenkin omaperäinen ja itseni näköinen.

Matkiminen on oikeasti yllättävän raskasta, sillä tuntuu kuin pala palalta minuus viedään ja kaikki mitä teet on suurennuslasin alla. Ahdistuin itse siin määrin, että lopetin hetkeksi somen käytön ja lopetin systemaattisesti itsestäni kertomisen. Pukeuduin tapaamisiimme tylsästi ja sovin treffejä kaupungille, jossa myin matkijalle ideoita mitä hirveämmistä ja kalliimmista vaatteista.. Sainkin hänet ostamaan eräät ihan hirveät housut, joita hän taisi pitää peräti muutaman vkon ajan kunnes kai itsekin tajusi niiden typeryyden. En ole ylpeä tästä, mutta halusin nähdä miten pitkälle häntä voi ohjailla. Melko pitkälle. Vähitellen jättäydyin ystävyydestämme ja täytyy kyllä sanoa, että ei ole ikävä.

Se mikä matkijoissa on hämmentävintä ja ahdistavaa on, ettei heidän persoonallisuudestaan pääse koskaan perille. He ovat kuin tyhjiä tauluja, jotka uusia ihmisiä kohdatsessaan maalaavat taulunsa peilin kaltaiseksi. Kuva muuttuu muiden ihmisten mukana, eikä oikein ikinä pääse perille siitä, kuka kyseinen ihminen on. Hänen persoonallisuutensa jää täysin kysymysmerkiksi, vuosienkin ystävyyden jälkeen kokonaan tuntemattomaksi. Minua ainakin ihmissuhteissa kiinnostaa nimenomaan ihmiset ja heidän ajatukset, ne samankaltaiset mutta myös erilaiset näkemykset eri aihepiireistä. Pahimpien matkijoiden kanssa tuntuu vain, kuin keskustelisit itsesi kanssa vailla minkäänlaista vuorovaikutusta.

Vierailija
64/89 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli opiskeluaikoina ystävä, joka kertoi, että hänen entinen ystävänsä oli yrittänyt kaikessa matkia häntä. Ystäväni usein luuli, että minäkin matkin häntä: esim. jos meillä sattui olemaan molemmilla farkut ja musta paita päällä samana päivänä, niin hän koki, että matkin häntä - vaikken tietenkään voinut tietää, mitä hän aamulla päätti pukea päälleen.

Hän myös suuttui, jos hän esim. sanoi, että unohtelee herkästi tavaroita, ja minä vastasin, että minäkin olen huolimaton ja unohtelen helposti. Minä kuulemma koitin olla kuin hän, enkä osannut olla oma itseni. Huoh. Ei olla enää ystäviä. Tosin ystävyys loppui eri asiaan: tämän tyyppi alkoi olla rasittavan itsekäs ja epäkohtelias.

Vierailija
65/89 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinit on toistensa kopioita ja tosissaan itkevät jos joku matkii. Menkää jo takasin kouluun.

Sori, me teinit ollaan nyt kesälomalla

Vierailija
66/89 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ainakaan haittaa vaikka kaveri ostaisi samanlaisia asioita kuin minulla, miksi edes haittaisi..onko se edes matkimista jos hommaa sellaisen asian mihin on tykästynyt kun nähnyt toisella. Tosiaan alaaste meininkiä ajatella niin.

Vierailija
67/89 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan ap:n olevan teini, teineinä harvalla on vielä omaa tyyliä. Matkiminen ei mielestäni ole kovin paha asia tässä maailmassa, mutta eihän se hauskaa ole:)

Vierailija
68/89 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala kehua tavaroita joista et tykkää.Oikein rumia ja kalliita.

"Rupesin fanittaa Cheekkii ja mull on nyt kaikki sen fanijutut" :DDDDDDD

Vierailija
69/89 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta tulee teiniajat mieleen. Minulla oli kaveri, joka oli ulospäin suuntautuneempi ja kovaäänisempi. Usein hän ehti ensin sanoa pitävänsä jostain asiasta, ja jos minäkin pidin, se oli matkimista. Rasittavaa se oli, koska olimme tietyissä asioissa hyvin samanhenkisiä, ja sitten se olikin minun puoleltani "matkimista". Jos hän itse hankki/teki jotain samanlaista kuin minä, se kävi huomaamatta. Siksi pidän matkimisesta puhumista ärsyttävänä ja teinimäisenä, ellei se ole oikeasti häiritsevää. Samanväristä vaatetta tai laukkua en tod. pidä sellaisena.

Vierailija
70/89 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ihan samanlainen kaveri. On taloudellisesti paremmassa asemassa kuin minä. Aika hauskaa, kun ostelee aina niitä vaatteita ja tavaroita, mistä minä olen haaveillut. Esim. nyt vaihtoi autonsa parempaan eikä ollut yhtään yllätys, että päätyi valitsemaan minun kuolaamaani vaihtoehtoon :D.

Otan imarteluna hyvästä sisustusmaustani sen, että hänellä on minun unelmakeittiöni, unelmaolohuoneeni sekä unelmamakuuhuoneeni. Oli valinnut jo keittiöönsä kaakelit ja ne oli tilattukin. Menin hänen kanssaan noutamaan niitä, ja ohimennen huomautin yksistä toisista kaakeleista, että jos teemme tulevaisuudessa keittiöremppaa, haluaisin nuo tilalle. No, hänhän heti kysymään kassalta, että voiko vielä vaihtaa kaakelinsa kyseisiin. Pienen sakkomaksun kerahan se onnistui.

Miksi ihmeessä haluat vielä jatkaa ystävyyttänne?

Vierailija
71/89 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvakaa aikuiseksi. Naurettavaa vahtaamista, mitä kukakin ostaa. Samat kamat samoissa kaupoissa, niin täällä on aika monet samalla kaavalla pukeutuneita, vaikkei ketään matkikaan.

Minun mielestäni nuo matkijat voisivat kasvaa aikuiseksi. Se on vähän eri asia, jos on ostanut saatumalta saman/samankaltaisen vaatteen. Mutta se, että kaveri ostaa nenäsi edessä juuri saman vaatteen, jota itse olet ostamassa- eikä sattumalta vaan siksi että sinä valitsit sen- se on aika lapsellista käytöstä. Ja nimenomaan matkimista. Näköjään löytyykin yllättävän paljon tällaisia naisia, joilla ei ole omaa persoonaa tai omaa tyyliä. Minusta on naurettavaa matkia muita.

Vierailija
72/89 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei varmaankaan osaa olla omanlaisensa persoona, ei omista omia mielipiteitä eikä oikein uskalla tehdä mitään, mitä joku toinen tuntemansa ei olisi jo tehnyt. Voithan sä vaikka huomauttaa, että kappas, onpas meillä samanlainen tyyli ja maku, kun aina kuljetaan samoissa vaatteissa ja asusteissa. Tai yksinkertaisesti lakkaa hengaamasta ihmisen kanssa, joka ärsyttää matkimisellaan. Jotkut vaan on sellasia, saattavat ihan huomaamattaankin kopioida kaiken muilta koska eivät omaa mielikuvitusta/ovat huonoitsetuntoisia.

Vierailija
73/89 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikoinaan 80-lusun puolella kaveri, joka matki. Oltiin lähdössä isommalla porukalla johonkin ravintolaan niin hän soitti pari tuntia ennen tapaamista, että mitä mulla on päällä. No tyhmyyksissäni kerroin, mitä olin ajatellut pukea. Meni ehkä tunti niin soitti varmistaakseen, että mulla nyt on se asu, josta olin puhunut. Itsellään oli sitten jokin samantyyppinen valinta ... ärsytti se soittelu ja  tsekkaus!

Vierailija
74/89 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun matkija oli yli viiskymppinen, entinen työkaveri :D Osti samat vaatteet ja asusteet. Samanlaiseen autoon hänellä ei ollut varaa mutta osti saman värisen kuin minulla. Hiippaili meidän asuinalueella ja yritti kurkkia meille sisään että miltä sisustus näyttää, vaikka asui itse 15 km päässä meistä. Mieheni huomasi illalla kun vei roskia.

Esiintyi minun etunimelläni baarissa (huom jäi siitä kiinni kahdelle muulle työkaverille), samanlaisessa asussa ja kampauksessa. Onneksi sai potkut töissä enkä ole nähnyt häntä lähes viiteen vuoteen.

Sitten kun murtautuu teille sisään ja esiintyy miehellesi sinuna niin tästä voisi tehdä leffankin...damn, siitähän on jo tehty leffa! Nuori Naimaton Nainen.

Arvaa tuliko tuo leffa itsellä mieleen tuossa vaiheessa! Toki siinä leffassahan ne naiset oli kämppiksiä ja siitä se alkoi.

Meillä ikäeroakin 16 vuotta tuon matkijan kanssa eli olen 16 vuotta nuorempi joten sinänsä ihmeellistä että matki minua, koska itselleni ei tulisi mieleen matkia ketään itseäni 16 vuotta nuorempaa tai edes 10 vuotta nuorempaa, ei nyt eikä silloin.

Henkilö oli kuitenkin muuten melko vaaraton ja jopa ujohko. Mieheni oli hänen mielestään kelvoton, koska ei näyttänyt George Clooneyltä joten sitä vaaraa ei ollut että hän olisi yrittänyt iskeä miestäni :D Tuo matkiminen alkoi vaan ottaa päähän, ja vaikka muut työkaverit siitä hänelle huomauttivatkin ja kiusoittelivat niin ei tajunnut lopettaa. Seurasi minua, vaatteitani ja tekemisiäni työpaikalla niin tiiviisti että hänellä jäi omat työt hoitamatta, onneksi sai potkut.

Mielikuva tyypistä kopioimassa työtehtävätkin XD Siinä olisi pomolla ihmeteltävää, miksi saa samat raportit tms aina kaksin kappalein XD

Vierailija
75/89 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulussa minulla oli luokalla ystävä, joka tuppasi aina viemään ihastuksen kohteeni. Seurustelin muutaman pojan kanssa ja aina kun sattui ero, ei mennyt kuin viikko kunnes tämä tyttönen oli jo seukkaamassa exäni kanssa.

Tai mainitsin edes pitäväni/kehuvani jotakin poikaa ulkonäöllisesti, meni viikko ja hänellä oli jo ihastukseni puhelinnumero hallussa ja "nähdään koulun jälkeen -treffit". Ai että mä muistan kuinka mulla silloin kiehui yli.

Vasta aikuisiällä tajusin irroittautua tästä ystävästä, koska jatkoi 18v. ikävuoteen saakka näitä suhteideni kalasteluja. En voi edelleenkään ymmärtää, mutta tätä ketjua lukemalla sain jonkinlaisen mielenrauhan, että tällaisia ihmisiä on todella olemassa enemmän.

Vierailija
76/89 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulussa minulla oli luokalla ystävä, joka tuppasi aina viemään ihastuksen kohteeni. Seurustelin muutaman pojan kanssa ja aina kun sattui ero, ei mennyt kuin viikko kunnes tämä tyttönen oli jo seukkaamassa exäni kanssa.

Tai mainitsin edes pitäväni/kehuvani jotakin poikaa ulkonäöllisesti, meni viikko ja hänellä oli jo ihastukseni puhelinnumero hallussa ja "nähdään koulun jälkeen -treffit". Ai että mä muistan kuinka mulla silloin kiehui yli.

Vasta aikuisiällä tajusin irroittautua tästä ystävästä, koska jatkoi 18v. ikävuoteen saakka näitä suhteideni kalasteluja. En voi edelleenkään ymmärtää, mutta tätä ketjua lukemalla sain jonkinlaisen mielenrauhan, että tällaisia ihmisiä on todella olemassa enemmän.

Kuulostaapa kamalalta😳 Eiks se nii mee et kaverin exään ei kosketa..

77/89 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyyyf nyyf.  Ongelmasi on siis too-deel-la vakava hei. Ihan seriousli, nyt kannattaa mennä hei puhuu jonkun seurakunnan tai muun osaajan kanssa.  Ai kauheeta.

Krhm, siltä varalta ettei aloittaja ymmärtänyt vitt..sarkasmia, kysyn, että lipsahtiko se kysymys vahingossa tänne eikä Demi:lle

Vierailija
78/89 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä oli nuorena sellainen kaveriporukka, reissattiin, harrastettiin ja shoppailtiin yhdessä. Yksi porukasta vinkkasi muillekin paikasta, josta sai kesätöitä, ja suositteli opiskelupaikkaa johon haki itsekin. Seurauksena samanlaisia vaatteita, samaa kesätyö- , harrastus- opiskelupaikkaa.

Yksi tyyppi kuitenkin aiheutti ongelmia. Mm. makasi toisen kaverin entisen poikaystävän kanssa. Yritti  miestä, josta minä olin kiinnostunut. Pilasi välejä puhumalla pahaa ristiin kaveriporukassa, miten muka joku oli sanonut pahaa toisesta, ja toisinpäin. Itsekin ihmettelin, miksi eräs toinen oli alkanut ottaa etäisyyttä, kun ei ollut mitään syytä. Pari kertaa kun suunnittelin reissua ihmisen kanssa, joka oli ihan muista ympyröistä,  tämä yksi suuttui. Muutenkin tuntui, että kaikki yritimme olla suututtamatta häntä.

Kerran erehdyin ostamaan samanlaiset housut kuin tällä tyypillä, olinkin kuulemma matkinut ne ja vaikka mitä muuta. Tai oliko ongelma se, etten ollut pyytänyt mukaan shoppailemaan vaan menin yksin, en tiedä. No, ei siinä mitään koska aika oli kyllä jo muutenkin siirtyä pois siitä parikymppisten pintamuodista, kaikilla aina samanlaista päällä. Plus porukka alkoi ihan aiheesta etääntyä toisistaan.

Tämän tyypin kohdalla silmäni avautuivat lopullisesti, kun kuulin muualta, mitä kaikkea oli tehnyt. Onneksi onnistuin liukenemaan suututtamatta sen enempää. 

Vierailija
79/89 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa on kuuskymppinen emäntä joka matkii kolmekymppistä bloggaajaa :D Pakkomielteisesti.

Selittää minulle että kävi ostamassa kaikki kosmetiikkatuotteet jotka tämä esitteli ja oli aiemmin ostellut samanlaisia vaatteita, laukkuja, kenkiä ja matkustanut muutamissa samoissa paikoissa.

Uskon että rahansa menivät hukkaan ainakin kosmetiikan osalta sillä kolmekymppisen ja kuuskymppisen ihot ovat rakenteeltaan ja tarpeiltaan hyvin erilaiset...

Vierailija
80/89 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut huomattua että matkiihan nuo bloggaajatkin maailmanjulkkiksia ihan pokalla, SofiaRuusila hankki samanlaisen hääpuvun koruineen (halvempina versioina) kuin Kim Kardashianilla oli toisissa häissään :D Hamstrasi Vegsista Kardashianien vaatemalliston rättejä jotka oli kopioita oikeiden designereiden asuista.

Uinoaino matkii Kylie Jenneriä huulifilleripistoksista, meikeistä, hiuksista, pyllymuokkauskuvista, luksusmerkkilaukuista ja luksusmerkkiaurinkolaseista lähtien.

Mungolaiffi ostelee kaikki merkkituotteet muiden bloggaajien perässä, noin 2-3 vuotta jälkijunassa ja vielä kaksin, kolmin kappalein :DDD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi