Mitkä ilmiöt, muotivillitykset yms. ovat vuosien varrella ärsyttäneet teitä eniten?
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansan lihominen kun hoikkana pienenä naisena en saa enää istuvia vaatteita mistään.
Öööh, mielestäni juuri pienille naisille löytyy vaatteita ja vähän muodokkaammille ei mitään. Yritä nyt vaikka farkkuja löytää nii joko ei mee perseestä yli tai sitte liian isot vyötäröltä :D
Pienille löytyy paremmin vaatteita ja heille myös sopii laajempi kirjo malleja. Tällainen lyhyt omenavartalo ei löydä kivoja yläosia kun eivät mahdu rintojen kohdalta kiinni. Jos otat isomman numeron ne ovat hartioista laatikoita. Ns isojen tyttöjen vaatteet ovat puoli metriä liian pitkiä, yleensä kaameita rumanvärisiä ja huonolaatuisia säkkejä.
Lohdullista kuulla että meitä on monenpituisia ja levyisiä jotka ei saa vaatteita, ja jos saa niin malleja ja värejä ja materiaaleja et pääse paljoa enää kronklaamaan.
Itse olen 175 cm pitkä hoikka nainen ja vaikeata on vaatteen saanti.
Eikö XL naisten vaateliikkeet myy ollenkaan lyhyiden ja XL kokoisten naisten vaatteita? En ole tutustunut valikoimaan mutta jos on niin että ne ovat kaikki pitkille ja pulleille, niin jossain menee metsään. Eivät kaikki pulskat ole meinaan pitkiä vaan kuten Sinä, teitä on lyhyempiäkin.
Yhtälailla tällaiselle hongankolistajatytölle ei meinaa löytyä. Jos alkaisin treenaan hartioita ja mulla olisi isot tissit, en löytäisi enää yhtikäs mitään ;) koska nytkin paidat ja takit kiristävät monesti hartioista vaikka otan isoimman koon mikä rekissä roikkuu. Kauppaan jää siis.
Tässä ilmoittautuu 180 cm pitkä, harteikas ja rintava nainen. En todellakaan löydä mitään. Tai siis löydän, koska alastikaan ei voi kulkea, mutta mikään vaate ei istu.
Rintojen takia joudun käyttämään esim. takeissa L-kokoa (/42). No, niihin mahtuisi kaksi minua vyötärön kohdalle. Sitten pitää keksiä jokin ihme vyöviritelmä, jolla kuroo ylimääräisen kankaan kasaan vyötäröltä, jottei näytä valtavalta. Voin kertoa, että tällä pituudella ja sillä, että näyttää vielä lihavalta, ollaan aikamoisessa jääkaappipakastin-efektissä. Paidoissa käytänkin suosiolla isoa XS-kokoa tai normaalia S-kokoa. Ne venyvät rintojen kohdalta riittävästi kyllä ja jippii, minulla on vyötärö.
Sitten kun on vielä pitkät jalat, pitää housut ostaa erikoisliikkeistä.
Olisi ihanaa, jos joku hoksaisi, että naisia on eri kokoisia ja -mallisia. Ja jokaisen vartalolle löytyisi jotakin.
Nyt tuntuu, että 165 pitkät vartaloltana täysin tasapaksut ja rinnattomat kyllä löytävät vaatteita, ja me kaikki muut jäämme tuskailemaan erilaisten istuvuusongelmien kanssa.
Sori, mutta pakko sanoa, vaikka saankin rankasti alapeukkuja. Minusta tuntuu, että nämä ainaiset valittajat vaatekauppojen itselleen sopimattomista valikomista eivät vaan ymmärrä, että heidän tavoittelemansa tyyli ei yksinkertaisesti sovi heidän vartalolleen. Esikuvana on joku ihan erilaisen vartalotyypin edustaja tai vaatteiden leikkaus, ja eihän silloin "mikään istu" omalle vartalolle, jos ko. ihanne ei ole sama kuin vartalosi. Ihmisillä ei ole tyylitajua, jolloin osaisi tunnistaa oman vartalonsa ominaisuudet, hyväksyä ne ja sitten vaatteilla pyrkiä peittämään ja korostamaan. Kaikille kyllä löytyy vaatteita, eri valmistajia ja kohderyhmiä on niin paljon. Sinun pitää vaan keskittyä tutkimaan esimerkiksi pitkille tai raamikkaille naisille suunnattuja merkkejä ja löytää niistä omasi. Normaalikauppojen tai XL-vaatteiden valmistajat eivät ole vastaus sinulle, koska sinulla ei ole sellainen vartalo, jolle ne vaatteet on mietitty.
Hei, olen se 175 cm pitkä ja hoikka tapaus :) en tosiaan itse ainakaan yritä etsiä mitään epäsopivia ja kummallisia vai ovatko perusfarkut, mustat asialliset housut, paitapuserot, teepparit, talvi/urheiluvaatteet, perusmekot tai hameet joitain erikoista? :) Ja joo, XL osasto ei ole osoitteeni koska en ole paksu.
Tunnistan ilmiön joidenkin kohdalla toki. Vähän sama kun nainen menee kampaajalle mukanaan jonkun hiusmallin kuva ja sanoo lirulettisenä kampaajalle, että tällainen, tänks! :)
Se että kännyä raahataan joka paikkaan. Varsinkin suomalaisilla on tämä pakkomielle, amerikkalaisten lisäksi.
Jopa ruokapöytään tai vessaan. Eikö sen vertaa voi olla erossa siitä että käy syömässä ja juttelee ihmisten kanssa kasvotusten, tai pissii&kakkii rauhassa?
Luksusmerkkikengät.
Olen itsekin sortunut tähän pariin kertaan kun kengät ovat olleet niin kauniita ja ostin eräät mm häihini, mutta mitä iloa on ohutnahkapohjaisista, satiinisista tai kiiltonahkaisista 1000 euron kengistä jotka likaantuvat huonon näköisiksi yhden käyttökerran jälkeen.
Luksusmerkkilaukku kestää sentään vuosikymmenet mutta kengistä ei voi sanoa samaa.
Borat-uima-asu. Tänäänkin hietsussa oli varmaan lähes 10 miestä niissä. Ei näyttänyt hyvältä kenenkään päällä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla parhaimpina muistuu mieleen karppausboomi. Yhteen aikaan kun tämä fitnessmeininki alkoi nostamaan päätään, niin erilaisia rahkoja ja portskujuttuja ilmestyi perusmarketteihin hyllykaupalla ja peruspulliainenkin alkoi vetämään runsasporteiinisia rahkoja jne vaikkei mitään syytä olisikaan ollut. Vaikka karppaus ja protskutuotteiden tarjonta ovat edelleen nähtävissä, on se vouhotus laantunut kummasti. Onneksi.
Voi sen nähdä niinkin, että on enemmän vaihtoehtoja näiden erilaisten buumien ja virtausten ansiosta. Jos ei olisi, me kaikki söisimme edelleen pottumuussia ja kalapuikkoja, sopi ne tai ei.
Itse syön kasvispitoista karppiruokaa, koska se on ainoa keino pitää verensokerin heilahtelut eli siis kakkostyypin diabetes aisoissa. Lihaa välttelen myös terveyssyistä ja onpa ihanaa kun nykyään on kaikenlaista vaihtoehtoa kaupan laarit pullollaan! Joten tervetuloa vaan, ruokavillitykset! Aina sieltä jotain hyödyllistäkin voi ottaa itselleen!
Deanarit -80 luvulla. Onneksi asuin silloin ulkomailla, mutta myötähäpeä oli kova täällä käydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-koko SOME
-bloggaaminen ja vloggaaminen
-kaikenlainen kehujen kerääminen netin kautta
-ihon paljasteleminen, heruttaminen tuntemattomille instagrameissa ja muussa
-feikkiglamourikulissielämän väkisin esittäminen kaikille muille, vaikka oikea elämä olisi ihan vastakohta
-fillerillä pumpatut ankkahuulet jotka saa naisen näyttämään siltä että sillä on viikset nenän alla kun siihen tulee varjo
-merkkilogotuotteiden palvonta
Ei lisättävää tähän.
Mutta tähän vaatekeskusteluun: itse käytän aika useinkin ompelijaa: kun löydän todella kauniin vaatteen, missä on jotain "vikaa" istuvuudessa, vien sen ompelijalle. Epäsopivat jäävät kauppaan. Ei haittaa maksaa pikkuisen ylimääräistä, jos ei siten tarvitse ostaa aina uusia, kun tuntuu, ettei mikään omassa vaatekaapissa istu.
Minä taas en viitsisi käyttää ompelijaa, koska vaatteet eivät nykyään kestä. Tuntuu hullulta maksaa ompelijalle, kun vaate näyttää hyvältä muutamia kuukausia ja sitten on ihan nukkainen. Eli huonolaatuiset vaatteet ovat se ilmiö, mikä ärsyttää todella paljon. Sama koskee kyllä elekroniikkaakin. Meidän pitäisi pikemminkin valmistaa kestäviä tuotteita ja ostaa vähemmän, jotta luonnonvarat säästyisivät. Sen sijaan, että yrittäisimme suojella maapalloa ja ympäristöä, valmistamme kertakäyttökamaa jotta ihmiset ostaisivat enemmän. Prkl.
Lopettakaa tuo vaatekokojankkaus! Taas menee hyvä ketju pilalle.
Typerä kankainen Marimekko-kassi. Ihan kaikilla, ainakin Helsingissä. Voi laumasieluisuuden ylistys :D
Pari vuotta sitten ärsytti Mulberry-ruutukaulahuivit. Kaikilla sama tai ainakin niillä, jotka pyöri kellon alla.
Ja tämä nyt ei ikinä ärsyttänyt , ennemmin huvittaa näin vuosien jälkeen; tunikamallinen yläosa, joka kurottiin venyvällä kuminauhamaisella vyöllä rintojen alta suppuun :D
Tatuointeja en tajua, aina ne vanhenee. Ei ole olemassa "klassista" tatuointia.
Mä oon onnellisesti unohtanut, miten monet trendi-ilmiöt ovat aiheittaneet ärsyyntymistä, niin siksi mieleeni tulee nyt tuorein: kieli huulten välissä hymyily. Laitetaan siis kieli velttona alahuulen ja ylähampaiden väliin niin kuin vauvat tekee. Sitten hymyillään, suljetaan silmäluomet laiskasti puolilleen ja otetaan selfie alakulmasta. Tää on etenkin nuorten feministinaisten suosiossa. Olen itsekin nuori feministinainen, mutta jokin tossa posessa on hyvin raivostuttavaa. Kun se kieli ei edes ole mitenkään kujeilevasti tai leikittelevästi "terävänä" vaan ihan rennosti laiskana.
Hesarikeskeisyys. Sillä on viestiä " tästä maailmasta", ollaan " ystävien seurassa" ym. Teennäistä, aliarvioivaa. Tietynlainen narsismin suosiminen.
Vierailija kirjoitti:
Tiukat, ihoamyötäilevat, liikaa paljastavat, läpinäkyvät, epäkäytännölliset vaatteet. On silkka mahdottomuus löytää kaupasta vaatteita joita voisi oikeasti käyttää muutenkin kuin vain ulkonäön takia. Kamelinvarvas tahtoo näkyä, vaikka olisi kuinka isot vaatteet päällä, jaloista meinaa veri lakata kiertämästä, rintaliivit paistaa vaatteiden läpi niin pitää kesälläkin tehdä kerrospukeutumisia, liian pienet taskut ei pysty piettämään kännykkää ei lompakkoa tai avaimia taskussa vaan yritetään pakottaa kantamaan laukkua olalla mistä selkäni ei tykkää. Jos vaate on muuten sopiva se hinkkaa kainaloista, jos ostan asteen verran isompaa kokoa niin paljastaa aivan liikaa eikä meinaa päällä pysyä... Onhan noita.
Mä oon nykyään ommellut vaatteeni itse, kun en kaupoista löydä mitään juuri koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansan lihominen kun hoikkana pienenä naisena en saa enää istuvia vaatteita mistään.
Öööh, mielestäni juuri pienille naisille löytyy vaatteita ja vähän muodokkaammille ei mitään. Yritä nyt vaikka farkkuja löytää nii joko ei mee perseestä yli tai sitte liian isot vyötäröltä :D
Pienille löytyy paremmin vaatteita ja heille myös sopii laajempi kirjo malleja. Tällainen lyhyt omenavartalo ei löydä kivoja yläosia kun eivät mahdu rintojen kohdalta kiinni. Jos otat isomman numeron ne ovat hartioista laatikoita. Ns isojen tyttöjen vaatteet ovat puoli metriä liian pitkiä, yleensä kaameita rumanvärisiä ja huonolaatuisia säkkejä.
Lohdullista kuulla että meitä on monenpituisia ja levyisiä jotka ei saa vaatteita, ja jos saa niin malleja ja värejä ja materiaaleja et pääse paljoa enää kronklaamaan.
Itse olen 175 cm pitkä hoikka nainen ja vaikeata on vaatteen saanti.
Eikö XL naisten vaateliikkeet myy ollenkaan lyhyiden ja XL kokoisten naisten vaatteita? En ole tutustunut valikoimaan mutta jos on niin että ne ovat kaikki pitkille ja pulleille, niin jossain menee metsään. Eivät kaikki pulskat ole meinaan pitkiä vaan kuten Sinä, teitä on lyhyempiäkin.
Yhtälailla tällaiselle hongankolistajatytölle ei meinaa löytyä. Jos alkaisin treenaan hartioita ja mulla olisi isot tissit, en löytäisi enää yhtikäs mitään ;) koska nytkin paidat ja takit kiristävät monesti hartioista vaikka otan isoimman koon mikä rekissä roikkuu. Kauppaan jää siis.
Tässä ilmoittautuu 180 cm pitkä, harteikas ja rintava nainen. En todellakaan löydä mitään. Tai siis löydän, koska alastikaan ei voi kulkea, mutta mikään vaate ei istu.
Rintojen takia joudun käyttämään esim. takeissa L-kokoa (/42). No, niihin mahtuisi kaksi minua vyötärön kohdalle. Sitten pitää keksiä jokin ihme vyöviritelmä, jolla kuroo ylimääräisen kankaan kasaan vyötäröltä, jottei näytä valtavalta. Voin kertoa, että tällä pituudella ja sillä, että näyttää vielä lihavalta, ollaan aikamoisessa jääkaappipakastin-efektissä. Paidoissa käytänkin suosiolla isoa XS-kokoa tai normaalia S-kokoa. Ne venyvät rintojen kohdalta riittävästi kyllä ja jippii, minulla on vyötärö.
Sitten kun on vielä pitkät jalat, pitää housut ostaa erikoisliikkeistä.
Olisi ihanaa, jos joku hoksaisi, että naisia on eri kokoisia ja -mallisia. Ja jokaisen vartalolle löytyisi jotakin.
Nyt tuntuu, että 165 pitkät vartaloltana täysin tasapaksut ja rinnattomat kyllä löytävät vaatteita, ja me kaikki muut jäämme tuskailemaan erilaisten istuvuusongelmien kanssa.
Täällä taas se 175 cm hoikka joka tuskailee vaatekaupassa :)
miten saat s-kokoisia vaatteita päällesi, en siis kettuile vaan kysyn? :) Mulla on kaikki ollut aina 40 tai L-koon ja nyt kun näitä makkarankuorivaatteita on ollut muodissa jo hyvän aikaa, meinaa ahdistaa noissakin. Jos ostat vaikka takin/paidan kokoa s, eikö hihat ole sitten kovin lyhyet? En tiedä mikä apinakäsi sitten itse olen mutta joskus L-koon paidat ja takitkin ovat kovin lyhythihaisia... aarg..
Jos ostan kokoa L vaikka kalliimmankin pukeutumispaidan, tuntuu kuin kuristuisin, pitäisiköhän hakeutua hoitoon tai hankkia ompelutaito ja -kone mutta en tykkää näistä makkaran kuori-vaatteista. En halua korostaa perusarjessani "muotojani" eli suomeksi esitellä tissejäni. Bileolosuhteet toki eri juttu.
Takeissa suosin kanssa sellaisia mitkä saa "kuristettua" vyötäröltä niin on vähän paremman näköinen kuin tasapaksu laatikko..
Pitkien housujen kanssa kaupassa on tuskaa, tiedän koska suhteessa raajani ovat pidemmät kuin jollain toisilla - eli apinakädet :) ja jalat :) . Sitten kun löydän jonkun kivan hameen tai mekon niin ne näyttävät mineiltä päälläni koska niiden tarkoitus olisi kai ylettyä polviin mutta eivät ne pääse minun päälläni polviin asti koska jalka on pidempi kuin se standardinainen jonka mitoille nämä on tehty..
Juu saa kysyä!
Venyttämällä :D Eli nuo paidat, joita käytän, ovat venyvää materiaalia. Vyötärön kohdalta S-koko istuu sopivana, mutta onhan se tiukkana rintojen kohdalta. Niin kauan kuin hengittämään pystyy, kaikki on hyvin :D
Ja kyllä, hihat ovat AINA lyhyet. Niitä on joko koko ajan nykimässä alaspäin tai sitten käärii suosiolla ylös.
Ja mitä tulee "oman vartalon mukaan pukeutumisesta", mitä joku tuossa kommentoi, niin pukeudun hyvinkin oman vartaloni mukaisesti, silloin kun se on mahdollista. Monen kaipaama tiimalasivartalo (tai minun tapauksessani kai vaasi, koska olen niin pitkä) on vain todella vaikea pukea, ETENKIN ketjuliikkeiden vaatteilla. Mitä olen kuullut, niin aika moni tuskailee saman asian kanssa, ja siksi toivonkin, että liikkeiden valikoimia parannettaisiin. Mitä nyt katsoo ihmisten vaatteita, niin aika harvalla on istuvat vaatteet.
Tällaista tämä on:
- jos jokin alaosa sopii takamuksen kohdalta, on se vyötärön kohdalta löysä
- hameet ja housut ovat aina liian lyhyitä
- yläosien leikkaukset ovat tarkoitetut tasapaksummille, eli voin siis valita JOKO rintojen TAI vyötärön kohdalta istuvia vaatteita. Molempia en saa, ellen osta kahta eri vaatetta.
- paidat ja takit ovat aina liian lyhyitä ja niissä on liian lyhyet hihat.
- Jne.
Ja kyllä, haluan pukeutua niin, että näytän omasta mielestäni hyvältä. Joku pukisi minun mielellään varmaan laatikkomallisiin tunikoihin, joissa on olkatoppaukset ja rintatasku. Minä vain en halua sellaisia laittaa.
Ihmeen paljon herätti närkästystä alkuperäinen viestini. Liekö sitä luettu kuin piru raamattua? :)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon onnellisesti unohtanut, miten monet trendi-ilmiöt ovat aiheittaneet ärsyyntymistä, niin siksi mieleeni tulee nyt tuorein: kieli huulten välissä hymyily. Laitetaan siis kieli velttona alahuulen ja ylähampaiden väliin niin kuin vauvat tekee. Sitten hymyillään, suljetaan silmäluomet laiskasti puolilleen ja otetaan selfie alakulmasta. Tää on etenkin nuorten feministinaisten suosiossa. Olen itsekin nuori feministinainen, mutta jokin tossa posessa on hyvin raivostuttavaa. Kun se kieli ei edes ole mitenkään kujeilevasti tai leikittelevästi "terävänä" vaan ihan rennosti laiskana.
Ai saakeli, vihaan tätä tyyliä yli kaiken. Tekisi mieli läpsäistä jokaista, joka ottaa tuollaisia kuvia itsestään. :D
Tämän hetkisistä akuankkahuulet, jotka näyttävät ihan alapäältä. Syöminen ja puhuminenkin on joillain naisilla vaikeata. Ja monta senttiä paksut silmäripset, jotka räpyttelevät kuin linnun siivet. HUH! Eikö nämä ihmiset ymmärrä, miten rumia ovat?!
Alushousuissa olevat lippulappuset, jotka ovat paksuja kuin kirja. Niitä sitten leikkelemään!
Kaikenmaailman ylimääräiset lenkit vaatteissa, hyi h......!
Naamaan sataa eriväriä häivytystä ja korostusta, hahaaa
Napapaidat, matalat farkut, some, jatkuva kalliinnäköisen vesipullon kanniskelu, duckface, typerännäköinen korkeakupuinen räp-lippalakki vinoittain päässä...eikun tämä taitaakin olla edelleen in.
Oranssinen "rusketus", muotiasusteina käytetyt pienirotuiset koirat.
Pakko sanoa yksi mitoitus-/kaavoitusjuttu joka minua ihmetyttää. Olen rintavahko, keskimittainen, vaatekoko yleensä 38. Useamman kerran on tullut vastaan istuviksi tehtyjä vaatteita, esim. mekko tai kauluspaita jotka ensi silmäyksellä istuvat tosi hyvin, mutta kun katsoo selkää peilistä niin lapaluiden väliin jää joku ihme pussi. Siis oikeasti näyttää siltä kuin sinne kuuluisi joku kyttyrä tai varatissi, ainoa millä se pussi "katoaa" on jos köyristän selkää oikein lysyyn. Nämä vaatteet ovat kaikki olleet vyötäröltä ihan sopia,rintojen kohdalta ihan sopivia, mekot takapuolenkin kohdalta mutta selässä tuo kummallisuus. Olen pitkään ihmetellyt että onko muilla jotkut megaselkämuskelit jotka tarvitsevat paljon tilaa, superhuono ryhti (sellainen jota monet koomikot käyttävät kun näyttelevät apaattisia teinejä) vai mistä mahtaa olla kyse. Onko kukaan muu havainnut samaa?