Mitä mieltä olette: Voinko viedä lapsenlapseni parturiin, kun tulevat mummolaan?
Tyttäreni on puhunut siitä hiustenleikkuusta jo monta kertaa ja yllätyksenä haluaisin viedä pienet tukanleikkuuseen. Tytöltä lyhennettäisiin vain otsatukka, mutta pikkupojalta siistittäisiin koko kuontalo.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksei kukaan huomioi, että ehkä lasten isältäkin pitäisi kysyä?
Siis MITÄ pitäisi kysyä?!! Keskustelussa luulisi kaikille tulleen selväksi, että mukuloiden hiukset pitää siistiä ja äiti on samaa mieltä!
Mikä teitä urpoja oikeen vaivaa?!!!!AV-periaate 1: mummot ovat helvetistä koska auttavat.
AV-periaate 2: mummot ovat helvetistä, koska eivät auta.
Omapäinen touhuilu selän takana ei ole auttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä läheiariippuvaisen käytösyä: ylitetään rajat ja ollaan riippuvaisia siitä yllättämusestä.
Ja mitähän tämäkin tarkoitti?
Mitä kohtaa et ymmärrä?
Läheisriippuvainen ei kunnioita rajoja, vaan toimii kuin norsu lasiliikkeessä. Hän myös päiviystää sen uhrinsa elämää ja järjestää näitä "yllätyksiä" havaintojensa pohjalta. On koukussa siihen yllätyshetkeen, haluaa lukea sen ylätyksen ja "ilon" uhrinsa kasvoilta. Koukuttuu siihen, että hallitsee näillä puuttumisilla uhrinsa elämää.
Siskoni on läheisriippuvainen ja todellakin tunnistan tämän käytöksen. Normaali ihminen tarjoutuu antamaan rahaa tai auttamaan kuskaamisessa, läheisriippuvainen järjestää "pikkuyllätyksiä" kävellen samalla sinne toisen reviirille ja ottaen vähitellen vähä vähältä lisää päätösvaltaa siltä uhrilta.
Juuri näin, ja sellainen toiminta pitäisi saada kriminalisoitua ja lähestymiskielto mahdollistettua sen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Tietty ei leikata. Tosin en minä lastenlasten hiuksia kampaa. Jos hiukset on ylipitkät, niin en tee siitä ongelmaa. Antaa mennä takkuun.
Nekö ne vaihtoehdot ovat? Joko lyhyet tai "ylipitkät", jolloin menkööt takkuun?
No niin. Lapseni ovat aikuisia ja minulla on kuusi lastenlasta. Minua ei kiinnosta pätkääkään hengailla leikkipuistoissa tai muutakaan. Sen tein jo omien lasteni kanssa ja teen sitä yhä, jos tarve on. Autan heitä aina kun voin ja niin tekee pappakin. Itseasiassa pappa on vaihtamassa autoa ja kriteeri kuulemma on, että sinne pitää mahtua ainakin viisi heinäpaalia.
Tyypillistä kontrollihullun toimintaa. Punoo juontansa vielä oikein netissä julkisesti, jotta saisi vielä suuremman vallantunteen. Kyselee vierailta, mutta ei tyttäreltään. On oikein suunnitellut asian ja aikoo "yllättää". Vastenmielistä. Näkyy varmasti myös muussa toiminnassa.
- ap - kirjoitti:
No niin. Lapseni ovat aikuisia ja minulla on kuusi lastenlasta. Minua ei kiinnosta pätkääkään hengailla leikkipuistoissa tai muutakaan. Sen tein jo omien lasteni kanssa ja teen sitä yhä, jos tarve on. Autan heitä aina kun voin ja niin tekee pappakin. Itseasiassa pappa on vaihtamassa autoa ja kriteeri kuulemma on, että sinne pitää mahtua ainakin viisi heinäpaalia.
Vietiinkö auto vaihtoon salaa ja yllätyksenä?
Vierailija kirjoitti:
- ap - kirjoitti:
Vietiinkö auto vaihtoon salaa ja yllätyksenä?
Ei viety yllätyksenä. Tuolla se edelleen on 😆🚗
- ap - kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit painajaisisovanhempi. Tuollaista ei tehdä yllätyksenä. Toivottavasti et myös muissa asioissa toimi tai yritä toimia samoin. Ylikontrolloivat ja tuppautuvat isovanhemmat ovat kauheita ja aiheuttavat paljon mielipahaa.
Ikinä en tuppaudu lasteni perheiden elämään. Tuskin koskaan edes soitan. Olen vain taustalla ja lapset tietävät, että apua on saatavilla, jos sitä tarvitaan.
Sama. Itse tosin myyn kämpän ja muutan kauas pohjoiseen, kun nuorin on omillaan.
Mikä siinä on että isovanhempien on pakko puuttua lastenlasten hiusasioihin? Eivät meillä ole sentään leikanneet itse, mutta aina pitää olla kommentoimassa hiusten vikoja. Toisella tytölläni on luonnonkiharat hiukset ja siksi nousevat itsestään pystyyn. Äitini on sitä mieltä, että niitä ei ole harjattu, vaikka on. Anoppini taas on sitä mieltä, että lapsilla ja pienten lasten äideillä ei voi olla pitkät hiukset. Lasten hiukset, myös tyttöjen, pitäisi leikata kesäksi siiliksi.
Tallitytöt oli leikanneet hevoseltani harjan ilman lupaa. Raivostuin. Raivostuisin varmasti vielä enemmän jos kyseessä olisi lapseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietty ei leikata. Tosin en minä lastenlasten hiuksia kampaa. Jos hiukset on ylipitkät, niin en tee siitä ongelmaa. Antaa mennä takkuun.
Nekö ne vaihtoehdot ovat? Joko lyhyet tai "ylipitkät", jolloin menkööt takkuun?
Lyhyet menee harvemmin takkuun. Ja jos lapsen vanhempi ei katso asiakseen leikkauttaa lapsen hiuksia, ei ole minun tehtäväni parturia tilata tai yrittää selvittää takkutukkaa itkun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin ilmenee toisinaan. Ei käytetä saunassa/suihkussa pariin viikkoon, kun ei ole muorin asia hoitaa. Lapset ovat vain hoidossa, eikä ne hikoilekaan kuten aikamiehet.
Käykö sun lapset päiväkodissa saunomassa? Aika outoa ajatella, että joku vie lapset mummolaan pariksi viikoksi eikä välitä lapsistaan sen vertaa, että haluaisi olla niiden kanssa.
Täällä nyt vouhkataan äidin oikeuksista lastensa hiuksiin. Onko kellään tullut mieleen, mitä LAPSET itse haluavat? Jos pojan hiukset on mallia "koko kuontalo uusiksi", niin onko tullut mieleen, että poika ei halua leikkauttaa hiuksiaan, vaan kasvattaa niitä? Tai jos tyttö haluaa eroon otsatukasta? Ehkä siinä on syynsä, miksi äiti ei ole lapsiaan leikkauttamaan vienyt.
Mä en ole ikinä ymmärtänyt tätä, että miksi se on aina, joka jumalan kerta äiti, joka päättää lasten hiuksista? Miksi miksi miksi? Miksi ei kysytä isän tai jopa lapsen omaa mielipidettä? Äiti aina monsterina siellä määräämässä miten laitetaan. Mulle olisi aivan sama, jos anoppi tai äitini päättäisi lähteä lapseni kanssa parturissa/kampaajalla käymään. Kunhan lapsi itse olisi tyytyväinen leikkaukseen tai anoppi tai äitini... C'moon hiukset kasvaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoäitinä, ihan höpsönä sellaisena, voisin viedä lapsenlapset parturiin, mutta en todella yllätyksenä vanhemmille.
Tosin äitinä en ymmärrä mikä ihmeen Simpsonin taikavoima niissä hiuksissa on, että ajattelemattomaan hiusten leikkautajaan täytyy välit katkaista. Takaisin ne kasvaa.Perusasioita ettei toisten lasten hiuksia mennä leikkelemään eikä leikkauttamaan. Ihan hullu ajatuskin.
Ahdistava ajatus että omistat lapsesi niin, että vain sinä voit päättää jostain niin turhasta asiasta kuin hiukset.
Suurin osa lapsista jossain vaiheessa saa käsiinsä sakset ja äidin kasvattama otsatukka saa uuden mallin.
Ihme ketju todella naurettavan pienestä asiasta.
No miten on niin vaikeeta kysyä suoraan? Siinä mitään #tun ylläriä tarvi...
Meillä oli juuri tämmöinen tilanne, että anoppi halusi vähän "yllättää". Meillä tytöllä on aika ohut tukka ja oltiin pidetty sitä sen takia aika lyhyenä siihen asti, kunnes tyttö itse sanoi, että haluaa pitkät hiukset ja kasvattaa vielä otsiksenkin pois.
Minulle tietysti oli tärkeämpää nähdä lapsi onnellisena kuin tyylikkään näköisellä hiuksilla, joista ei pidä. Ja tähän vielä haluan sanoa, että aina aamulla laitettiin liehuva tukka jotenkin siististi ja silmillä roikkuva otsatukka nostettiin pinneillä tai pannalla ylös.
Anopille ei ilmeisesti mennyt perille, että hiuksia kasvatetaan, vaan ajatteli ihanasti yllättää meidät raahaamalla tytön parturiin. Oltiin pari tuntia pois ja kun tultiin takaisin vastassa oli itkevä tyttö polkkatukassa ja otsis leikattuna. Anoppi ylpeänä kertoi, kuinka säästettiin meidän aikaa ja rahaa, kun leikkauttivat saman mallin, mikä oltaisiin kohta leikattu kuitenkin. "Nyt se vähän itkee, mutta kyllä se tuosta rauhoittuu". Ollaan työssäkäyviä ihmisiä, joten parikymppiä jostain lapsen kampaajakäynnistä ei tunnu missään ja toisekseen, kuka raahaa itkevän lapsen parturiin? Yllättäen parturi oli anopin tuttava, joten anoppi oli vain ronskisti sanonut, että anna mennä vain. Anoppi on vanhan liiton emäntä, joten hän ei selkeästikään ymmärtänyt, että nautittiin tytön kanssa kampausten tekemisestä, vaan hänestä se oli tottakai ajanhukkaa.
Nyt sitten tytöllä on taas kasvatusprojekti käynnissä ja eihän tuommoinen hiirenhäntä liian nopeasti kasva. Ja meidän ja varsinkin tytön luottamus anoppiin meni samassa rytäkässä.
Pahoittelut ylipitkästä viestistä, mutta rupesi taas ärsyttämään tämä tapaus. Uskon että ap ei pakottaisi itkevää lasta parturiin, mutta tässäpä tarina siitä, miten isovanhemmat luulevat että on haluttu pysyä samassa hiusmallissa ja vievät ihanana yllätyksenä lapsen parturiin.
Ei missään nimessä. Mummi leikkautti tyttöni hiuksiin kamalan pottapolkan ja puoli päätä otsahiuksien pituuteen. Minä häpesin suorastaan kampausta. Vihasin tapahtunutta. Lapselta ei kysytty, yllätys molemmille mitä tapahtui. Meni yli vuosi, että hiukset olivat sen jäljiltä hyvät.
Saatan olla poikkeus, mut olen kyllä tytön isältä aina varmistanut jos leikataan muutakin kuin otsatukkaa. Minustä tytölle sopii pitkä tukka, mutta aika tasaisesti joka kolmas vuosi tyttö haluaa lyhentää kunnon polkkatukan. Ekan kerran hän leikkasi sen itse kolme vuotiaana, sen jälkeen minä olen leikannut aina kun pyytää.
Tälläinen salailu ja salaa tekeminen on merkki pinnan alla kytevästä suuren suuresta kontrolliongelmasta. Ap:n lapsi todennäköisesti aivan helisemässä äitinsä päähänpistojen kanssa. Minkä verran mahtaa lapata vaatteita pyytämättä taloon ym?