Mitä mieltä olette: Voinko viedä lapsenlapseni parturiin, kun tulevat mummolaan?
Tyttäreni on puhunut siitä hiustenleikkuusta jo monta kertaa ja yllätyksenä haluaisin viedä pienet tukanleikkuuseen. Tytöltä lyhennettäisiin vain otsatukka, mutta pikkupojalta siistittäisiin koko kuontalo.
Kommentit (132)
Näiltä mummoilta voisi käydä leikkelemässä hiukset kun nukkuvat. Ihan vaan mukavana yllätyksenä. Kyllähän niitä hiuksia olisi joka tapauksessa joskus leikkautettu.
Minusta nää on juttuja jotka ei vaan kuulu tukijoukoille.
Hiustenleikkuu ja yleensä lasten ulkonäkö, ekaan koulupäivään saattaminen, valokuvaan vieminen, synttäreiden järjestäminen (paitsi jonkin tietyn jutun hoitamienn vanhemman pyynnöstä)...
Juu, älä. Oma mummoni päätti aikanaan kesäloman viimeisillä viikoilla kun olin mummolassa (olin 10v) leikkauttaa tukkani, eikä edes kysynyt tyttäreltään (eli äidiltäni) mitään asiasta, eikä edes kuunnellut mitä minä itse tahtoisin. Lopputuloksena hirveää pottakampaus(!!) Ja äitini oli hirveän vihainen mummolle kun tulin kotiin ja kävi ilmi tämä. Ja minä itkin ja anelin ettei tarvitse mennä kouluun sen tukan takia. (Olin jo muutenkin kiusattu)
Tottakai voit ap, hyvältä kuulostava suunnitelma. Täällä porukka nyt on vähän vinksallaan olevaa draamaqueen kansaa, jotka jopa tuollaisesta pienestä seikasta vetäisivät herneet nokkaan. Tyttäresi on varmasti normaalimpi. Tärkeää on tosiaan ettet tee mitään radikaalia esim. leikkauta pojan pitkiä hiuksia lyhyiksi, koska mielestäsi niin kuuluu olla.
Vierailija kirjoitti:
- ap - kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hinku isoäideillä on mennä ominpäin leikkaamaan tai leukkauttamaan lastenlapsien hiuksia?
On nimittiän sen verran yleistä ja järjenvastaista toimintaa, että taustalla täytyy olla jotain psykologista.
Enhän minä nyt itse niitä "ominpäin" leikkauttasi vaan toteuttaisin tyttären toiveen ja säästäisin hänen rahojaan. Itse hän veisi lapset samalle kampaajalle kuin ennekin, kunhan kiireiltään kerkiäsi.
Keksi joku yllätys, jossa et luvatta kajoa lasten hiuksiin.
Tyttäresi ilahtuu, vaikka pyytäisit luvan. Minulle ei tulisi mieleenkään puuttua lastenlasteni "kuontaloihin" kysymättä. - Vaikka on oma tyttäresi, saattaa olla pinnanalaisia lapsuustraumoja, jotka aktivoituvat, jos alat järkätä mokomia ylläreitä.
Pyydä lupa.
Kyllä niitä aktivoituneita traumoja taitaa mielumminkin olla henkilöllä, joka puuttuu salaa toisten lapsien hiustenleikkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
- ap - kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hinku isoäideillä on mennä ominpäin leikkaamaan tai leukkauttamaan lastenlapsien hiuksia?
On nimittiän sen verran yleistä ja järjenvastaista toimintaa, että taustalla täytyy olla jotain psykologista.
Enhän minä nyt itse niitä "ominpäin" leikkauttasi vaan toteuttaisin tyttären toiveen ja säästäisin hänen rahojaan. Itse hän veisi lapset samalle kampaajalle kuin ennekin, kunhan kiireiltään kerkiäsi.
Tyttäresi ilahtuu, vaikka pyytäisit luvan. Minulle ei tulisi mieleenkään puuttua lastenlasteni "kuontaloihin" kysymättä. - Vaikka on oma tyttäresi, saattaa olla pinnanalaisia lapsuustraumoja, jotka aktivoituvat, jos alat järkätä mokomia ylläreitä.
Pyydä lupa.
Ei helevetti! 😆😃😜
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voit ap, hyvältä kuulostava suunnitelma. Täällä porukka nyt on vähän vinksallaan olevaa draamaqueen kansaa, jotka jopa tuollaisesta pienestä seikasta vetäisivät herneet nokkaan. Tyttäresi on varmasti normaalimpi. Tärkeää on tosiaan ettet tee mitään radikaalia esim. leikkauta pojan pitkiä hiuksia lyhyiksi, koska mielestäsi niin kuuluu olla.
Nimenomaan toteutettaisiin samalla tavalla kuin aina ennenkin - ei siis mitään radikaalia.
Anoppi leikkasi itse keittiösaksilla salaa. Kuulemma siisti...jälkeenpäin vielä aikoi lrikata vielä lisää. Sanoin että siitä vaan jos rohkeutta riittää kun leikkaan samanverran anopilta itseltäänkin.
Mun äiti leikkeli yhtenään salaa lasteni hiuksi kun olivat pieniä. Heti kun poistuin pieneksikin aikaa miehen kanssa oli heti saksimassa. Muutaman kerran saatiin mojova tappelukin aikaan kun oli kyninyt hiukset typerän näköisiksi, ilman lupaa tietenkin kuten aina. Pakkomielteinen saksiminen loppui, kun lapset ei enää suostuneet siihen hiukan isompina.
EN SUOSITTELE.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti leikkeli yhtenään salaa lasteni hiuksi kun olivat pieniä. Heti kun poistuin pieneksikin aikaa miehen kanssa oli heti saksimassa. Muutaman kerran saatiin mojova tappelukin aikaan kun oli kyninyt hiukset typerän näköisiksi, ilman lupaa tietenkin kuten aina. Pakkomielteinen saksiminen loppui, kun lapset ei enää suostuneet siihen hiukan isompina.
EN SUOSITTELE.
Eikä ollut parturi-kampaaja, vaan konttorityöläinen joka taloussaksilla leikkeli.
T. äskeinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap - kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä lupa.
Kyllä niitä aktivoituneita traumoja taitaa mielumminkin olla henkilöllä, joka puuttuu salaa toisten lapsien hiustenleikkaukseen.
Ehkä on sama asia - äidin ja tyttären välillä saattaa olla haudattuja vallankäyttökokemuksia, joista seuraa, ettei omapäiset parturikeikat vain ole hyvä idea, vaikka olisikin hyvät suhteet ja tiedettäisiin toisen aikomukset.
Vanhemmat päättävät lastensa asioista - isovanhemmat hoitavat, vievät eläintarhaan ja vaikka mökille, mutta vanhempien luvalla, ei yllärinä, josta vanhemmat saa tietää myöhemmin.
Miksi hiusten leikkuu pitäisi olla yllätys? Jos haluat auttaa tytärtä, miksi et voi etukäteen sopia asiasta ja kysyä, onko ok, jos hoidat asian? Minusta tuo olisi yllätyksenä outo, mutta sovittuna asiana ok. Jos lähdet tuollaista tekemään yllätyksenä, varaudu siihen, että vastaanotto ei ehkä ole positiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi leikkasi itse keittiösaksilla salaa. Kuulemma siisti...jälkeenpäin vielä aikoi lrikata vielä lisää. Sanoin että siitä vaan jos rohkeutta riittää kun leikkaan samanverran anopilta itseltäänkin.
Oletko kännissä? Anoppisi toivottavasti fiksumpi.
Voi olla, että hiuksia ei ole tarkoituskaan leikata siten kuin ennen on leikattu. Ehkä niitä ollaan kasvattamassa? Olisi hyvä kysyä ennen kuin menee leikkauttamaan.
Tässä keskusteluketjussa on ihan älyttömästi ihmisiä, jotka eivät tajua, mitä juuri lukivat vaan jankkaavat omia juttujaan!
Tyypillistä läheiariippuvaisen käytösyä: ylitetään rajat ja ollaan riippuvaisia siitä yllättämusestä.
Oletko varma että tyttäresi haluaa hiukset leikattava kuten ennenkin? Ettei esim ole tarkoitus kasvattaa otsatukkaa pois? Ja mitä tarkoittaa tuo että pojalta siistitään koko kuontalo?
Minusta tämä on hyvä idea vain, jos varmistat etukäteen tyttäreltäsi että tämä on ok.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että hiuksia ei ole tarkoituskaan leikata siten kuin ennen on leikattu. Ehkä niitä ollaan kasvattamassa? Olisi hyvä kysyä ennen kuin menee leikkauttamaan.
- ap - kirjoitti:
....lasten hiukset laitetaan samaan kuosiin kuin miten äitinsäkin on ne aina halunnut.
Näin.
Vierailija kirjoitti:
Miten vanhempia loukkaisi, jos pikkutytön otsatukkaa lyhennettäisiin pari senttiä? Varsinkin kun siitä on keskusteltu.
Mammat eivät käsitä. Kyselevät vaan täällä ukkojensa sukuelinten pituutta.
Äitini varmaan olisi tehnyt samoin. Hän jankkasi joka kerta käydessämme, miten pojan tukka oli sellainen kuontalo. Harmi vaan hänelle, että poika itse halusi juurikin vähän pidempää tukkaa. Joten en antanut leikata "kuontaloa". Kuka lapsen puolta muuten pitäisi.
Minustakin kiva ylläri olisi se, kun mummo soittaisi äidille ja kysyisi, saako viedä jo lapset tutulle parturille, kun tuota aikaa olisi, ja maksaisi myös. Jos on oikealla asialla, ja oikeasti luotto tässä pelaa, niin se puhelu ja tarjoaminen on se kiva ylläri..
Pyydä lupa.