Ystävä petti kesken hääjärjestelyjen pari vuotta sitten, nyt ikävöin häntä ja mietin, soittaisinko
Meillä meni välit poikki. En viitsi kovin tarkasti tunnistettavuuden takia kuvailla, mutta minulle oli suunniteltu polttarit yllätyksenä, ja oltiin 6 hengen porukalla siellä. Olin vähän harmistunut, kun oli sovittu seuraavalle aamulle hääharkat ja piti mennä katsomaan myös juhlapaikkaa. Lähdin itse ajoissa nukkumaan, mutta ystäväni jäi vielä terasseille. Seuraavana aamuna ei ilmestynyt hääharjoituksiin, ei hääpaikalle, eikä vastannut puhelimeen. Kun sain yhteyden monen päivän päästä, hän sanoi vaan, että älä pingota, hyvin se menee. Hääpäivän aamuna sama juttu. Oli ollut edellisenä iltana festarikeikalla, eikä vastannut aamulla puhelimeen. Hän oli luvannut tulla juhlapaikkaa koristelemaan. Minä menin mieheni ystävän ja anoppini avuksi, koska hommaa oli paljon. Ystäväni ei tullut edes paikalle. Tuli kuitenkin häihin ja esiintyi siellä kuin ei mitään ongelmaa. Sen jälkeen ei olla kumpikaan otettu yhteyttä. Minä ikävöin häntä, ja olisi kiva nähdä. Toisaalta olisin odottanut edes anteeksipyyntöä noista tuplaohareista. Pitäisiköhän soittaa vai ei... Sydänystäväksi en häntä enää huoli ikinä, mutta kaikki mokaa joskus, ja voihan sitä olla kavereita ilman syvempää ystävyyttä.
Kommentit (35)
Vanha suola janottaa, mutta se pitää jättää siihen. Tai varautua, että kohti uusia pettymyksiä mennään. Ei kannata ottaa yhteyttä.
Todennäköisesti sinä muistat paremmin nuo koska olit se loukattu. Jos haluat jättää nuo asiat taakse ja ottaa yhteyttä, hän varmaan vain ihmettelee että mitä olet puuhannut. Vaikka noissa asioissa häneen ei ole luottamista (tuskin sinulle hänen alkoholinkäyttötavat tuli kuitenkaan yllärinä) hän on varmaan edelleen ihan hyvä kaveri asioissa, jotka ei vaadi että pystyy lopettamaan ottamisen kun on vauhtiin päästy.
Alkoholismiahan se on mutta Suomessa tosi tavallista.
Riippuu millä motiiveilla otat yhteyttä. MIksi yhtäkkiä kahden vuoden jälkeen? Onko omassa elämässäsi kenties tapahtunut jotakin ja kaipaat tätä ystävää siihen? Jos tilanne tämä, niin ei kannata ottaa yhteyttä.
Jos olette olleet sydänystäviä niin nyt sinulle riittäisi kaveruus, koska kaikki mokaa joskus? Luulenpa että kaveruus ei tulisi toimimaan, jos aiemmin olette olleet todella läheisiä.
Mene eteenpäin, varmasti ystäväsikin on jo mennyt. Turha haikailla ystävän perään enää kahden vuoden välirikon jälkeen. Hän on varmasti asian osaltaan käsitellyt silloin pari vuotta sitten niin turha "repiä vanhoja haavoja auki." Asia olisi pitänyt käsitellä aikanaan. Ystävät eivät ole mitään välineitä, jotka voi hylätä nurkkaan, kun nämä loukkaa ja sitten muutaman vuoden päsätä taas lämmitellä uudelleen välejä, kun sattuukin tarvitsemaan kaveria.
Taisit olla bridezilla ja meni häästressi överiksi? Soita ja pyydä anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti sinä muistat paremmin nuo koska olit se loukattu. Jos haluat jättää nuo asiat taakse ja ottaa yhteyttä, hän varmaan vain ihmettelee että mitä olet puuhannut. Vaikka noissa asioissa häneen ei ole luottamista (tuskin sinulle hänen alkoholinkäyttötavat tuli kuitenkaan yllärinä) hän on varmaan edelleen ihan hyvä kaveri asioissa, jotka ei vaadi että pystyy lopettamaan ottamisen kun on vauhtiin päästy.
En olekaan ajatellut asiaa tuolta kannalta, että jos hän ei oikeasti pysty lopettamaan juhlimista ennenkuin viimeisetkin baarit sulkeutuu. Olin ajatellut, että hän ei vain välitä. Että jotenkin ajattelee, että hyvien bileiden takia voi tehdä oharit muille. Mutta jos hän ei oikeasti pysty lopettamaan juhlimista, vaikka on aamulla tärkeä meno, niin kyllä siitä olisi voinut ilmoittaa, että juttu meni nyt näin. Hän sanoi minulle niistä hääharkkaohareista, että älä pingota, hyvin se menee. Ihan kuin se olisi mitätön pikkujuttu, ettei tullut paikalle.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olekaan ajatellut asiaa tuolta kannalta, että jos hän ei oikeasti pysty lopettamaan juhlimista ennenkuin viimeisetkin baarit sulkeutuu. Olin ajatellut, että hän ei vain välitä. Että jotenkin ajattelee, että hyvien bileiden takia voi tehdä oharit muille. Mutta jos hän ei oikeasti pysty lopettamaan juhlimista, vaikka on aamulla tärkeä meno, niin kyllä siitä olisi voinut ilmoittaa, että juttu meni nyt näin. Hän sanoi minulle niistä hääharkkaohareista, että älä pingota, hyvin se menee. Ihan kuin se olisi mitätön pikkujuttu, ettei tullut paikalle.
-ap
Ystäväsi teki tökerösti mutta ei sinunkaan käytöksesi ihan oppikirjasta ole mennyt, jos asiasta et ole voinut suoraan sanoa. Voihan olla vastaavasti, että ystävä on kokenut käytöksesi väsyttävänä tms. mutta ei ole halunnut pilata päivääsi sanomalla tästä suoraan.
Itse olen saanut vanhoilta kavereilta yhteydenottoja. Ilman, että taustalla on mitään välirikojakaan, välit ovat vain viilenneet. Aluksi olen ilahtunut yhteydenotosta mutta sitten vähän ajan päästä onkin paljastunut jotakin minkä takia minuun on otettu yhteyttä, esim. on kaivattu kuuntelijaa eron hetkellä tms.
Siksi olen vähän skeptinen näihin vanhojen suhteiden uudelelen lämmittelyyn. Toki voit ottaa yhteyttä siinä mielessä, että puhuisitte asiat selviksi. Mutta ei kuitenkaan sillä ajatuksella, että olet automaattisesti haluamassa hänet kaveriksi takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Minusta tuo kuvio on ihan selvä. Illalla terassi/konsertti, aamulla ei tule minne piti eikä vastaa puhelimeen. Juhlinta säännönmukaisesti lähtenyt lapasesta. Tultu kotiin kauheassa tuubassa viiden aikaan ja loppu päivää oltu tosi heikossa kunnossa. Liian häpeissään krapulassa kertomaan sinulle totuutta.
Sinä taas: et näköjään ymmärtänyt ystävästäsi mitään, jos hänellä on ollut alkoholismi jo tuossa kohtaa etkä ole sitä edes tunnistanut. Lisäksi vaikka asia ei ole liittynyt varsinausesti sinuun, eikä sitä ole tehty ollenkaan sinun kiusaksesi eikä mietitty sinua ollenkaan, sinä olet kokenut että kyse on sinusta ja se on tehty tahallaan.
Tuota ei enää voi korjata. Sen sijaan yritä ottaa tästä oppia miehesi kanssa.
-Kaikki ei liity sinuun
-Jos loukkaannut jostain, sano se, ja kerro mistä loukkaannuit, ja mitä kuvittelit että toinen on ajatellut sitä tehdessään. Hyväksy se että selitys onkin jotain muuta.
Näin ehkä pysytte yhdessä kauemmin kuin viisi vuotta.
Siis sinähän loukkasit ystävääsi ja rankasti kun pilasit polttarisi. Olisin käyttäytynyt tismalleen samoin kuin ystäväsi moisen jälkeen.
Miten ajattelisit ottaa tähän ystävään yhteyttä?: "Moikka, sillon kaksi vuotta sitten loukkaannuin sulle. Jos olet ihmetellyt miksei musta ole kuulunut mitään mutta nyt tajusin, että kaikki mokaa joskus. En sinusta enää sydänystävää haluaisi mutta sellaista pintapuolista kaveria, miten olisi?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Minusta tuo kuvio on ihan selvä. Illalla terassi/konsertti, aamulla ei tule minne piti eikä vastaa puhelimeen. Juhlinta säännönmukaisesti lähtenyt lapasesta. Tultu kotiin kauheassa tuubassa viiden aikaan ja loppu päivää oltu tosi heikossa kunnossa. Liian häpeissään krapulassa kertomaan sinulle totuutta.
Sinä taas: et näköjään ymmärtänyt ystävästäsi mitään, jos hänellä on ollut alkoholismi jo tuossa kohtaa etkä ole sitä edes tunnistanut. Lisäksi vaikka asia ei ole liittynyt varsinausesti sinuun, eikä sitä ole tehty ollenkaan sinun kiusaksesi eikä mietitty sinua ollenkaan, sinä olet kokenut että kyse on sinusta ja se on tehty tahallaan.
-Kaikki ei liity sinuun
-Jos loukkaannut jostain, sano se, ja kerro mistä loukkaannuit, ja mitä kuvittelit että toinen on ajatellut sitä tehdessään. Hyväksy se että selitys onkin jotain muuta.
Näin ehkä pysytte yhdessä kauemmin kuin viisi vuotta.
Ei se mikään pätevä syy ole, että juhlinta lähtee lapasesta! Jestas!
Mitä se auttaisi, vaikka kyseinen morsian olisikin sanonut, että nyt sulla on tainnu lähtee viinan kanssa homma lapasesta, kun et tullut hääharjoituksiin saati auttanut järjestelyissä, vaikka sä lupasit. Ne virheet oli jo tehty, liittyi ne sitte viinaan tai hedonistiseen ja itsekkääseen elämäntyyliin.
Jos jostain on sovittu niin onhan se tietysti töykeää, jos sovitut ei pidä eikä edes vastata puhelimeen. Mutta tuskinpa kovin tärkeästä ystävästä oli kyse, jos olit valmis hänet tällaisen takia hylkäämään. Eikö riitä, että nämä viisi muuta olivat harjoituksissa mukana. Varmasti harmitti mutta kuulostat ehkä hieman dramaattiselta sinun toimintasi kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-Kaikki ei liity sinuun
Näin ehkä pysytte yhdessä kauemmin kuin viisi vuotta.Ei se mikään pätevä syy ole, että juhlinta lähtee lapasesta! Jestas!
Mitä se auttaisi, vaikka kyseinen morsian olisikin sanonut, että nyt sulla on tainnu lähtee viinan kanssa homma lapasesta, kun et tullut hääharjoituksiin saati auttanut järjestelyissä, vaikka sä lupasit. Ne virheet oli jo tehty, liittyi ne sitte viinaan tai hedonistiseen ja itsekkääseen elämäntyyliin.
Millainen ihminen loukkaantuu, kääntää selän ja ottaa asian puheeksi vasta kaksi vuotta myöhemmin?
Totta että alkoholistit vetää juuri tuollaisia stuntteja, pettää luottamuksen, jättää pulaan. Morsian oli oikeassa että häneltä olisi pitänyt pyytää anteeksi. Mutta tässä jäi kyllä kaivelemaan, että hän on tehnyt sen aivan vääristä syistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos jostain on sovittu niin onhan se tietysti töykeää, jos sovitut ei pidä eikä edes vastata puhelimeen. Mutta tuskinpa kovin tärkeästä ystävästä oli kyse, jos olit valmis hänet tällaisen takia hylkäämään. Eikö riitä, että nämä viisi muuta olivat harjoituksissa mukana. Varmasti harmitti mutta kuulostat ehkä hieman dramaattiselta sinun toimintasi kyllä.
Mistä viidestä sinä nyt puhut? Sulhanen eli mieheni, anoppi, appi, minun äitini ja bestman sekä hänen vaimonsa ja lapsensa olivat paikalla. Ei minusta ole oikein jättää tulematta paikalle, jos on luvannut. Olkoon sinusta dramaattista, minusta ihan normaalia suuttua asiasta. Miksi kukaan edes lupaisi olla mukana hääharkoissa tai hoitaa koristelut juhlatilassa, jos ei voi pitää lupaustaan? En itse toimisi samoin. Se johti välirikkoon, ettei hän pyytänyt edes anteeksi.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä viidestä sinä nyt puhut? Sulhanen eli mieheni, anoppi, appi, minun äitini ja bestman sekä hänen vaimonsa ja lapsensa olivat paikalla. Ei minusta ole oikein jättää tulematta paikalle, jos on luvannut. Olkoon sinusta dramaattista, minusta ihan normaalia suuttua asiasta. Miksi kukaan edes lupaisi olla mukana hääharkoissa tai hoitaa koristelut juhlatilassa, jos ei voi pitää lupaustaan? En itse toimisi samoin. Se johti välirikkoon, ettei hän pyytänyt edes anteeksi.
-ap
Ihan tekstistäsi sain sen kuvan. :-) Kyllä ystäväsi teki väärin, tottakai. Mutta dramaattista on kahden vuoden välirikko ja, kuinka ikään kuin nyt vasta olet valmis unohtamaan asian ja ottamaan hänet jälleen elämääsi. Miksi tätä ei voinuut tehdä kaksi vuotta sitten? Oletko kaksi vuotta vihoitellut hänelle? Miksi ystäväsi ei ole ottanut sinuun yhteyttä, onko kenties niin, että olet hänen mielestään myös tehnyt jotakin väärin?
Aika passiivis-aggressiivista katkaista välit pariksi vuodeksi loukkaantumisen takia ja sen jälkeen valmis jatkamaan kaveruutta. Jos ystäväsi ei myöskään ole ottanut sinuun kahteen vuoteen yhteyttä, niin tuskin hän innolla ystävyyttänne on jatkamassa.
Kaipaat häntä, ota siis yhteyttä.