Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka päättää, millä nimellä isovanhempia kutsutaan?

Vierailija
07.07.2017 |

Isoäiti on ollut tyttärien lapsille mummu, ja haluaisi olla mummu myös pojan lapsille, mutta pojan vaimo puhuu itsepintaisesti fammusta. Kukaan ei ole ruotsinkielinen, vaan täysin suomenkielisiä kaikki. Eikö mummu itse saa päättää, että hän on mummu?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin anoppi tahtoi että häntä kutsutaan italialaisittain nonnaksi kun se muka kuulostaa nuorekkaammalta. Ja tämä anoppi siis on tuiki suomalainen ja koskaan ole Italiassa edes käynyt. Noh tämä aina nonnatteli itseään lapsenlapsille ja kaveri mummitteli kun hänestä nonnattelu on turhaa pröystäilyä ja anoppia ärsytti kun lapsenlapset kutsu mummiksi. Tämähän kärjisty siihen että anoppi poltti hihat ja alkoi valitus ja kaveri sanoi että jos mummi ei kelpaa niin voidaan ihan etunimellä kutsua ja alkoi näin tekemään ja pari kk myöhemmin lapset käytti isän äidistä etunimeä ja äidin äidistä mummi nimeä ja yhtäkkiä tämä nonna olisikin kelpuuttanut sen mummi nimikkeen.

Vierailija
22/50 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, että kun isäni ilmoitti olevansa "äijä" kun veljeni sai ekan lapsensa, niin saatoin sanoa että mun lapsille ei kyllä sitten aikanaan ole. Äijä :D :D :D Mutta on se kuitenkin, lapsenlapsia on nyt viisi joista kaksi minun lapsiani.

Äänestän että isovanhempi. Se on kuitenkin sen isovanhemman lempinimi/arvonimi/kutsumanimi, kyllä minusta hän saa sen päättää, kunhan nyt ei keksi mitään "kutsukaa mua kakkosäidiksi".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän tuon fammuttelun, koska lasta voi hämmentää, jos kumpaakin isoäitiä kutsutaan mummuksi. Jos taas on mummu ja fammu, lapsi tietää heti, kummasta isoäidistä on kyse. Mutta sinä voit ihan hyvin kutsua itseäsi mummuksi ja poika ja miniä sinua fammuksi.

Jos kummankin mummun kutsumanimi on mummu, siihen voi tarvittaessa liittää etunimen.

Tietenkin voi. Voi liittää ihan mitä sanoja vaan. Vaikka paikkakunnan, isoisän rippipäivän ja edesmeneen koiran nimen. Vanhemmat kuitenkin päättävät, mitä nimitystä käyttävät, kun puhuvat lastensa kanssa isovanhemmista. Isovanhempi voi sitten itse käyttää mitä nimitystä haluaa. 

Eihän se sitten varmaan vanhemmillekaan ole niin tarkkaa, jos isovanhemmat haluavat kutsua lasta mieluummin toisella tai kolmannella nimellä kutsumanimen sijaan?

Vierailija
24/50 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän tuon fammuttelun, koska lasta voi hämmentää, jos kumpaakin isoäitiä kutsutaan mummuksi. Jos taas on mummu ja fammu, lapsi tietää heti, kummasta isoäidistä on kyse. Mutta sinä voit ihan hyvin kutsua itseäsi mummuksi ja poika ja miniä sinua fammuksi.

Jos kummankin mummun kutsumanimi on mummu, siihen voi tarvittaessa liittää etunimen.

Tietenkin voi. Voi liittää ihan mitä sanoja vaan. Vaikka paikkakunnan, isoisän rippipäivän ja edesmeneen koiran nimen. Vanhemmat kuitenkin päättävät, mitä nimitystä käyttävät, kun puhuvat lastensa kanssa isovanhemmista. Isovanhempi voi sitten itse käyttää mitä nimitystä haluaa. 

Eihän se sitten varmaan vanhemmillekaan ole niin tarkkaa, jos isovanhemmat haluavat kutsua lasta mieluummin toisella tai kolmannella nimellä kutsumanimen sijaan?

Kutsumanimi ja lempinimi kuten mummi on eri asia

Vierailija
25/50 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ehdottomasti kysyttiin isovanhemmilta. Onhan se nyt kivempi kaikille niin, että samalla nimellä kaikki puhuu. Ja että kaikki tykkää nimestä millä heitä puhutellaan.

Meillä on mummo ja ukki sekä mummu ja ukki. Kotona tai muualla käytämme etunimeä lisänä kun puhumme heistä, esim pekka-ukki tai matti-ukki. Silloin tietenkään ei, kun ollaan heidän luona kylässä, silloin on itsestäänselvää kummasta puhutaan.

Vierailija
26/50 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsumanimi ja lempinimi kuten mummi on eri asia

Mummi käyttää toista nimeä lempinimenä.

Vierailija
27/50 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isovanhempi on aikuinen ihminen joka osaa kertoa millä nimellä toivoo tulevansa puhutelluksi, ja sitä sopii kunnioittaa ellei ole jotain perusteltua syytä toimia toisin (jos hän nyt vaikka haluaisi olla Perse niin en purematta nielisi). Lapsen kutsumanimen päättää vanhemmat kunnes lapsella on oma mielipide, ja jos lapsi sitten haluaa että isovanhempi kutsuu toisella nimellä niin mitäpä se vanhemmalle kuuluu...

Vierailija
28/50 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi mummua. Mun äiti on mummu joten lapsilla on 3 mummua. Eli 2xisomummu ja 1xmummu. Kaikkia kutsutaan mummuksi. Ei ole mitään ongelmia. Kaikki tietää kenestä puhutaan. Tarvittaessa lisätään etunimi.

Mielestäni isovanhemman valinta. Ja se tulee yleensä suvusta. Äidille oli itsestään selvää että on mummu. Onhan mullakin mummu ja äidillä oli mummu. Ei mulla ole oikeutta vaatia muuta. Isovanhempi itse päättää.

Vierailija
29/50 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti isovanhempi päättää. Kyseessähän on nimitys, se, miksi häntä sanotaan.

Vierailija
30/50 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoäitini ovat molemmilta puolilta olleet mummeja. Ei ole mitään sekaannusta, kun heistä puhuttaessa käytetään heidän etunimiään: Maija-mummi, Marja-mummi. Heidän seurassaan heitä voi sitten kutsua ihan mummiksi. Äidilleni puhun hänen äidistään mummina, isäni äidistä "Maija-mummina". Isäni seurassa taas puhun hänen äidistään ihan vain mummina ja puolestaan äidin äidistä "Marja-mummina". Mummieni seurassa ollessani kuitenkin kutsun heitä ihan vain mummiksi. Ja kaiken lisäksi isoisiänikin kutsutaan samalla lempinimellä, mutta olen tottunut siihen, koska se on ollut niin syntymästäni asti. Ei lapset siitä hämmenny, ihan pienestä asti tuo on ollut minulle täysin normaali asia.

Isovanhemmat sen päättää miksi heitä kutsutaan. Ei ole mielestäni soveliasta pojan vaimolta tuputtaa jotakin "fammua". Jos isoäiti ei tunne itseään "fammuksi" vaan mummoksi, antaa hänen olla mummo. Älkää aliarvioiko lapsia, kyllä he oppivat.

Lempinimet on vähän sama asia (mitä mummot, mummit ym. vähän ovatkin): et saa kutsua toista lempinimellä, josta nimen kantaja ei pidä. Kaikki saavat itse päättää miksi heitä kutsutaan. Antakaa mummollekkin se oikeus. Varsinkin tuo ruotsinkielisyys on outoa, kerta olette kaikki kuitenkin suomalaisia. Jos minun nimeni olisi Nella, en haluaisi lempinimeni olevan venäläinen "Nadja". Varsinkaan kun minussa ei ole lainkaan venäläistä verta. Ja en haluaisi muutenkaan mitään yhteyksiä Venäjään, sillä anteeksi nyt vain, mutta se ei kuulu suosikkimaihini. Miksi siis suomalaisen mummon pitäisi olla ruotsalainen fammu jos hän ei halua olla sellainen?

Vierailija
31/50 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kesus, kaikesta täällä tapellaankin! :D

Vierailija
32/50 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusu äitiä mammaksi :D

Vierailija
33/50 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isovanhemmat valitsivat nimityksensä itse. En olisi valinnut kuten he, mutta tottuuhan niihin. Teini-ikäisestä lapsestani nimitykset ovat niin nolot, että hän on päättänyt siirtyä kutsumaan isovanhempiaan etunimillä.

Vierailija
34/50 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miniäni alkaisi fammutella, puhuisin hänestä ja pojastani lapsille mammana ja pappana.

Vierailija
35/50 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi mummia. 

Kumpikin halusi olla mummi. Mikä ongelma tuo nyt on? Jos on kinkkinen tilanne, niin sitten voi nimellä tarkentaa, että Tuula-mummi. 

Meillä on työhteisössä kolme Mattia ja kyllä se tavalla tai toisella selväksi tulee kenestä puhutaan. 

Totta kai isovanhempi itse päättää. 

Vierailija
36/50 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai jonkun muun etuliitteen. Äidinäiti voi olla vaikka ykkösmummi ja isänäiti kakkosmummi. 

Vierailija
37/50 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoäitini ovat molemmilta puolilta olleet mummeja. Ei ole mitään sekaannusta, kun heistä puhuttaessa käytetään heidän etunimiään: Maija-mummi, Marja-mummi. Heidän seurassaan heitä voi sitten kutsua ihan mummiksi. Äidilleni puhun hänen äidistään mummina, isäni äidistä "Maija-mummina". Isäni seurassa taas puhun hänen äidistään ihan vain mummina ja puolestaan äidin äidistä "Marja-mummina". Mummieni seurassa ollessani kuitenkin kutsun heitä ihan vain mummiksi. Ja kaiken lisäksi isoisiänikin kutsutaan samalla lempinimellä, mutta olen tottunut siihen, koska se on ollut niin syntymästäni asti. Ei lapset siitä hämmenny, ihan pienestä asti tuo on ollut minulle täysin normaali asia.

Isovanhemmat sen päättää miksi heitä kutsutaan. Ei ole mielestäni soveliasta pojan vaimolta tuputtaa jotakin "fammua". Jos isoäiti ei tunne itseään "fammuksi" vaan mummoksi, antaa hänen olla mummo. Älkää aliarvioiko lapsia, kyllä he oppivat.

Lempinimet on vähän sama asia (mitä mummot, mummit ym. vähän ovatkin): et saa kutsua toista lempinimellä, josta nimen kantaja ei pidä. Kaikki saavat itse päättää miksi heitä kutsutaan. Antakaa mummollekkin se oikeus. Varsinkin tuo ruotsinkielisyys on outoa, kerta olette kaikki kuitenkin suomalaisia. Jos minun nimeni olisi Nella, en haluaisi lempinimeni olevan venäläinen "Nadja". Varsinkaan kun minussa ei ole lainkaan venäläistä verta. Ja en haluaisi muutenkaan mitään yhteyksiä Venäjään, sillä anteeksi nyt vain, mutta se ei kuulu suosikkimaihini. Miksi siis suomalaisen mummon pitäisi olla ruotsalainen fammu jos hän ei halua olla sellainen?

Ei voi myöskään lapsen vanhemmilta pyytää kutsumaan ketään lempinimellä joka saa tuntemaan itsensä oudoksi ja jonka kanssa ei tunne luonnolisuutta käyttää

Vierailija
38/50 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy varmaankin tehdä kansalaialoite ja säätää laki, että saadaan selvyys siihen, kuka tästä tärkeästä kysymyksestä oikein päättää.

Vierailija
39/50 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisin vastaavan ongelman niin, että isovanhempia kutsutaan etunimillä. Anoppi aluksi nikotteli vastaan, mutta ei hän voinut väittää, että hänen nimensä ei olisi "Riitta ".

Vierailija
40/50 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi mummua. Mun äiti on mummu joten lapsilla on 3 mummua. Eli 2xisomummu ja 1xmummu. Kaikkia kutsutaan mummuksi. Ei ole mitään ongelmia. Kaikki tietää kenestä puhutaan. Tarvittaessa lisätään etunimi.

Mielestäni isovanhemman valinta. Ja se tulee yleensä suvusta. Äidille oli itsestään selvää että on mummu. Onhan mullakin mummu ja äidillä oli mummu. Ei mulla ole oikeutta vaatia muuta. Isovanhempi itse päättää.

Tää oli kyllä vaikeaa luettavaa.

Kävelin ulkona. Näin linnun. Satoi.

Sait kahdeksan kertaa ängettyä sanan "mummu" ja kerran "isomummu" yhteen viestiin. Äidinkieli ei tainnut olla vahvin aineesi koulussa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän