Huhtiksien perjantai mölinät!!
Kommentit (37)
Neuvolasta tulin taas vaihteeksi, täti onneksi oli sitä mieltä, että masu olisi jo synnytyssalikamaa... :) Jippii! No, veikkailut ei silti auta, ellei ala supistuksia tulemaan tai vedet mene. Maha on kuulemma niin täynnä vauvaa, ettei omille sisuskaluille jää juuri tilaa. Kiitos, olen sen asian huomannut ihan itsekin.
Jälleen tapahtui sama ilmiö vauvan sykkeiden kanssa kuin viime viikollakin. Kyljellään maatessani sykkeet pomppi normaalin oloisesti noin 150-160, mutta kun käännyin selälleni, putosivat nopeasti alle 120. Minulle tulee kyllä itsellenikin tosi nopeasti huono olo selällään, joten ilmeisesti vauvakaan ei saa kunnolla happea, jos makaan selälläni. Tuli siis ehdoton kielto olla selällään. Eipä kyllä sekään juuri elämää hetkauta, sillä kukapa ehdoin tahdoin olisi selällään, jos muutamassa minuutissa alkaa pyörryttää, oksettaa ja heikottaa?? Eli arvata saattaa, että tarkkaan olen pysytellyt kyljellään kotioloissa.
Muutoin kaikki ok, pissa puhdas, paineet normaalit, painoa ei ollut tullut lainkaan sitten viime viikon. Hb oli nyt 116, josta täti sanoi, että voin ottaa lisärautaa, jos tuntuu siltä, mutta ei se ole välttämätöntä. Taidan jättää vielä sen ottamisen, kun ei ole tuntunut erityistä tarvetta sille. Sf oli taas vaihteeksi vähän kasvanut, tätin mielestä johtui siitä, että vauva oli pungannut itsensä lähtövalmiusasentoon. Pää oli ihan alhaalla kiinnittyneenä. Toivottavasti tässä nyt lähtö tulisikin pian! Seuraava käynti otettiin vasta 10.4. mutta täti sanoi, että hyvin on voinut vauva jo syntyä siihen mennessä, joten ehkä oli vika käynti ilman vauvaa. Saa nyt nähdä.
Mansikka taisi moittia Kuopiota painoarvioiden puutteesta. Eipä niitä täällä Oulussakaan anneta, ellei jostain syystä joudu tarkempiin tutkimuksiin keskusäitiysneuvolaan. Minut sinne passitettiin viikolla 28 tavallista pehmeämmän kohdunkaulan vuoksi. Silloin sain myös painoarvion, johon lääkäri viittasi synnytystapa-arviossa. Itse en kyllä luota siihen kovin vahvasti, kun vauvalla on ollut tässä 3 kk aikaa ottaa loppukiri kasvussa. Toivottavasti ei, sillä lääkärin mielestä kovin suuri vauva ei mahdu tulemaan, mutta hyvä, että painoarvio oli pienenpuoleinen... Kiva huomata sitten salissa monen tunnin äherryksen jälkeen, että kas, eihän tämä mahdukaan tulemaan, kun on kasvanutkin isommaksi! Yritän kuitenkin olla toistaiseksi stressaamatta moisella, tuskin asia siitä paremmaksikaan muuttuu.
Nyt kuitenkin ruoanlaittopuuhiin!
Kissankello 39+1
täällä lumisissa tunnellimissa perjantaita vietellään. nyt on ne energiat hukassa ja varmaan loppuun kulutettu, mita vielä viikko sitten esiintyi.
tänään ois ollut oikeasti siivouspäivä, mutta ajattelin luovuttaa. sotku täällä on kumminkin sitten kun minä haen vauvaa ja iskä saa siivota ennen meidän kotiutumista ja siksi toisekseen, kun olen nyt kantapään kautta kokeillut että vauva ei S-jutuista välitä tai siis kohtua ei kiinnosta supistella vaikka kuin touhuaa, joten minä jätän tuollaiset ylimääräiset touhut muille (varmaan pitää kuitenkin vielä illalla kokeilla sitä yhtä ässää miehen kanssa ja ehkä huomenna kuitenkin siivota ja ja ...)
mulla on muuten taas joku ihme ajatus pukannut päähän: en haluais että vauva syntyy aprilli-päivänä, siis huomenna! vaikka eihän se ole sen kummallisempi päivä jos ajattelee vaikka sitten synttäreiden viettämistä myöhemmin. vois vaan moni luulla pilaksi jos huomenna ilmoittelis, että meille on syntynyt vauva! ..ei voi kun ihmetellä että mistä noi mietteet tuonne päähän pukkaa? ;)
nyt pitää mennä syömään leipää tai jotain kunnollista, kun alkaa tulemaan huono olo ja iltaruokaan asti en jaksa odottaa.
mukavata viikonloppua!
-lotta ja ukkeli 39+3-
Raskauteen ei kuulu mitään ihmeellistä. Tuntuu kyllä liikkuvan urakalla. Liitoskipuja on. Onko kellään muulla alapää paisunut/turvoksissa?en tiedä mitä tuo sitten tarkoittaa raskauden edistymisen kannalta. Koskaan ennen en ole muissa mun raskauksissa huomannut tätä. Äityspkl:lle aika vajaan kahden viikon kuluttua. Päätäkin särkenyt tämän päivän. Vaivoja vaivojen perään. Olispa ohi jo raskaus... Tänään en ole saanut mitään aikaiseksi. Päiväunet täytyi äskettäin ottaa.
Jospa huomenna olisi parempi päivä...Täytyy lähteä tekemään ruokaa lapsille.
Mari-anna rv 36+0
Pitkä äitipolin reissu...
Huh huh...Lieviä raskausmyrkytyksen oireita olisi tiedossa..
Lekuri teki taas poitsulle kokoarvion ja sai HURJAT 4,5 kg!Samaan lauseeseen tokaisi että taidatpa mennä lantiokuviin=)
Ei taida mahtua...
Jäi vähän hätäinen olo koko reissusta (vaikka kestikin 5,5h) mutta kun lääkäri joutui kesken kaiken leikkaukseen...
Suppareita satelee vähän liiankin kanssa....ei tarvisi nyt alkaa syntymään kun tiistaina saisi kuvien tulokset ja kuulemma todennäköisesti tiistai on sitten se minun nyytin haku reissu joko sektiolla tai käynnistyksellä=)Jee!Eräpäivä siis määrätty
Levätä pitäisi,mutta ei oikein malta kun haluttaisi saada paikat tiptop ennen tiistaita=)
No mutta tämä mamma siirtyy nyt kyökin puolelle aterian tekoon..
jos sitten saisi illalla vietettyä miehen kanssa laatuaikaa viimeisiä kertoja ihan kahden kesken=)
Lamisa + poitsu rv 38
Kyllä meillekin on tulossa ensimmäinen lapsi, ei oo mies kertonut syytä miksei vatsaani pahemmin koske, mutta ei se kyllä muutenkaan ole mikään hellyyden mestari. Tiedän kuitenkin että hän kovasti odottaa vauvaa, siitä huolimatta tuntuu kurjalta...
Koiristakin täällä oli jotain juttua. Meillä on kans koira, joka on tottunut olemaan meidän " lapsi" , nukkuu esim. meidän sängyssä (keskikokoinen terrieri uros n.2v.) Ollaan ajateltu kans että mies tuo sairaalasta, jonkun vaatteen tai muun jossa on vauvan tuoksu, että saa vähän etukäteen haistella. Onneksi koiruus on luonteeltaan tosi suvaitsevainen ei mikään ärripurri.Meillä tosiaan on myös muutto edessä, että en tiedä onko se helpompi vai vaikeampi, jos koira joutuu samalla totuttelemaan uuteen lauman jäseneen ja uuteen kotiin.
Tuulia-77 rv37+5
Nyt on taas siivottu, tällä kertaa menin lattiat läpi niin perusteellisesti etten kyllä muuton jälkeen. Mies tuli kotiin juuri ja yllättyi iloisesti, kun oli matot lattialla pitkästä aikaa! Kolme tuntia siinä suunnilleen meni ja tulos: ei supistuksen supistusta. Kyllähän minä uskon, ettei se vauva tule ulos ennenkuin on valmis, mutta... voisi se äitinsä kärsimättömän luonteen kuitenkin perimänä tulla jo!
Miehen masun huomioimisesta, esikoiselle huomiota tuntui riittävän yllin kyllin, nyt on ilmeisesti arki jo niin sekoittanut kuviot että aika vähäiseksi jää. Tällä kertaa miestä on latistanut myös se, ettei sydänääniä ole kuulunut kuin ihan nyt isoilla viikoilla mahan päältä johtuen istukan sijainnista. Mutta en ole huolissani, kiitollinen olen ollut sen sijaan siitä että esikoiselle riittää huomiota ja minä saan levätä välillä...
Ja tuosta ruokahalusta, voin lohduttaa että makuaisti ja ruokahalu palaavat heti synnytyksen jälkeisenä päivänä!!! Muistan itse yllättyneenä istuneeni aamupalalla ja ajatelleeni, että hitsi vieköön, ei yhtään okseta ja tämähän maistuu joltakin!
Mutta nyt pitää alkaa valmistautua mummolaan lähtöön. Onpa ainakin koti kunnossa, jos lähtö viimein tulisi...
eikkuli, 39+1 edelleen
Oli pakko vastata, kun oli kuin olisin omaa tarinaani kirjoittanut, supistellut enemmän ja vähemmän jo pari viikkoa, eritoten tällä viikolla jo monena kertana siihen malliin, että jo ajatellut että lähtö tulee, mutta ei niin ei, aina loppuvat supparit kuin seinään, tosi turhauttavaa! Esikoinen meni viikon yli, eli itseäni yritän " psyykata" , että varmasti menee tämäkin yli, mutta kuitenkin...mulla samana päivänä kanssa la kun sulla, mutta kyllä olisin jo enemmän kun valmis lähtemään synnärille! No ei muuta kun sunnuntaita odotellessa, mulla varattua ma neuvola, jos ja kun menee yli....
jaahas ja taas perjantai!!onnea kaikille synnyttäneille!! täällä ei supistuksi tule kun muutama kivuton päivässä...huoh
midän isäntä kyllä koskettelee ja puhuu vauvalle paljon, monesti päivässä!! välillä vähän huvittaakin...olen mässyttänyt koko päivän jotain herkkuja..=/ suklaata suklaata ja suklaata...
kalluppi: joko teillä on vauvalle nimi valmiina? meillä on, kutsutaankin jo poikaa omalla nimellään..=). masussa aika hiljaista ollut tänään..pientä myllerrystä vaan.no hyvät viikonloput kaikille!!
peetu 35+6
On pirun kipeenä istumalihakset tai jotku luut tuola alkerrassa ja niinku ankka pitää kävellä.
Yö meni pyöriessä, mutta onneks sain kunnon päiksyt nukuttua.
Meillä on ollu esikoisilla sitteri ja nytkin saatiin lainaan. Mä tykkään kyllä siitä.
Sit yks joka oli ehdoton esikoisilla. Laitettiin iso koukku kattoon ja siitä turvakaukalo keinuksi. Vähä rauhoittui ilta huudot. Ei toki kauaa voi pitää, mut hyvä oli.
Meilläkin mies kokee aika arkiseksi tän mun odotuksen ja ei paljoo koskettel vauvaa. Ei oo ollu ultrissa mukana mutta synnytykseen tulee.
Mä jotenkin ymmärrän sitä, mut joskus se ärsytää.
esikoiset 4.v. on sitte kyllä iskänkin puolesta kiinnostuneita masu vauvasta ja puhuu siitä usien. =)
Ke sitte käynnistykseen, onks muita tulossa ens vkolla SEKS:iin?
tiä vaikka nähtäis.
Meillä ke aamulla prenalle 7.30 meno käynnistykseen.
Nyt huilimaan sohvalle...
... vaikkei mies sitä pahemmin koskettele niin on käynyt kaikissa ultrissa/lääkärikäynneissä ja ensimmäisissä ihan perus neuvolakäynneissä...
Noista nimistä, niin meille ei lääkäri eikä kukaan mukaan suostunut kertomaan kumpaa sukupuolta vauva olisi, joten tuntuu vähän hankalalta miettiä noita nimiä vielä...
Iluvatar-76 rv 36+0
Onpas ollut pari päivää railakasta menoa...
En päässyt eilen näytttämään kättäni lääkärille kun röntgen oli kiinni, lähdimme sitten tampereelle kun mulla oli siellä yksi kurssi. Illalla ajeltiin sitten takaisin kotiin ja tämän aamupäivän vietin sitten kirran polilla kuvissa ja lääkärissä. No, onneksi käsi (joska päälle rojahdin ke iltana) ei ollut murtunut, on vaan tärähtänyt ja venähtänyt, joten sen puolesta kaikki ok. Paitsi että on ihan tautisen kipeä. Positiivista tietty se, että muut raskausoireet ei tunnu kun kättä särkee...
Omaan napaan ei uutta, ja nyt ei saa vauva ennen ensi to syntyäkään, kun mies on Tukholmassa työmatkalla. Joten jalat risttin vaan;)
Ihanan pitkiä pinoja! Huomaa että alkaa mammat käydä kärsimättömiksi! Huomenna juhlitaan sitten kunnolla, ALKAA MEIDÄN KUUKAUSI!!!!
Lala37+6
Onko jollain muullakin maha tipahtanut äkillisesti? Mulla se kävi eilen kyykistellessä, kun samalla hieroin mahaa ja tuli supistus. Onkohan luottamista, että vauva syntyis nyt parin viikon sisällä? Tasaisesti supistelee päivin ja öin.
Minullakin tekee jatkuvasti makeaa mieli. Toisaalta syön ihan hyvällä omalla tunnolla, mutta toisaalta ei haluis kasvattaa lasta sokeriliemessä, vaikka ei olekaan sokeritautia mulla. Paino noussu viime viikkoina vain vähän, joten saa kai syödä mitä huvittaa.
t. hukka rv 37
Moi,
meidän mies on kanssa vähän sen tyylinen, että sitä saa lämmitellä näihin juttuihin. Ei sekään ensin pitänyt kättä masun päällä, mutta kun sen pakolla siihen laitoin muutaman kerran, niin se tottui siihen. Niillä tuntuu olevan vain vaikeampi ymmärtää asia. Ei siitä mikään paha mieli todellakaan ole tullut. Ei se mulle kukkiakaan aikoinaan ostanut, ennenkuin sanoin, että perkele kyllä niitä pitää alkaa tulemaan. Nyt se lähettelee siskolleen ja äidilleenkin niitä. Sama juttu illallisten ja muiden semmoisten kanssa, ne kun ei vaan aina heti ymmärrä miten meitä miellytetään eikä ne viitsi mistään elokuvistakaan lähteä kopioimaan. Suosittelen sanomaan, itsevain kyllästyin vihjaamaan ja sanoin, että jumankauta.
Olen kanssa miettinyt tuota käynnistelyä ja synnytys aikataulussa pysymistä, koska tällä hetkellä mieheni on vielä töissä ulkomailla. Sain varattua lennot hänelle 3 päivää ennen laskettua aikaani, toivottavasti ehtii. Itselleni tämä on ensimmäinen synnytys ja kätilöt sanoivat, että ne menevät yleensä päivälleen tai ehkä ylikin, ei ole kokemusta, mutta ajattelin viettää viimeiset viikot jalat ristissä ihan varuilta, ettei vaan ala tapahtua ennenkuin mieheni on täällä. Olisihan se ihan mukava, että hänkin ehtisi mukaan kuuntelemaan kiroiluani ja tavaroiden heittelyä...
Odottelemisen Onnea ja muistakaahan, että kohta voi taas perjantaina käydä hakemassa kopan keski olutta ja makkaraa tai vaihtoehtoisesti pullon Riojaa ja kupillisen oliiveja tai kuten minä pullon sakea ja läjäpäin sushia!
X
S.C
Kyselit SEKS:iin tulijoita, täällä yksi. Menen tiistaiaamuna sektioon, puoli kahdeksalta on aika annettu minullekin. Sinä sitten seuraavana aamuna tositoimissa :)
Saatetaan siis nähdä siellä :)
Iski aivan hillitön sushin himo eikä se sakekaan pahaa tekisi!! Tunnustettakoon, että olen kyllä syönyt sushia nyt myös raskaana ollessa mutta nyt vikan kuukauden aikana olen yhtäkkiä alkanut karttaa kaikkea mahdollisesti riskialtista... Sushia pyydän kyllä jonkun tuomaan heti sairaalaan!
Viimeksi yritin ehdottaa miehelle, että hän salakuljettaisi mulle yhden hyvän mojito-drinkin termarissa sairaalaan, mutta se ei ottanut mua vakavissaan ;-)) Itse asiassa niissä hormonihöyryissä ja nestehukassa se drinkki olisi varmaan tappanut mut ;-)
Ajattelin vielä ommella hetken, sain ihme luovuuden puuskan tänään ja rupesin väsäämään vauvalle pientä tilkkupeittoa. Kesken se varmasti jää niinkuin suurin osa mun ' taideprojekteista' mutta ei tässä jaksa enää mitään vaativampaakaan väsätä.
Jep, havana club ja sokeri kaapissa, mintut kasvamassa ja jäät pakkasessa.
Kiva niitä on katsella (2 viikkoa 6 päivää 2 tuntia 15 sec)
olin tänään polilla viimeistä kertaa ennen tiistain sektiota. Ottivat verikokeet ja käyrää ym.
Lääkäri uskalsi melkein varmaksi luvata, ettei vauva ala omia aikojaan syntymään ennen tiistaita. Niin oli paikat epäkypsät vielä. Ja jos alkaa, niin sitten leikataan saman tien. Kaikki oli hyvin, painoarvio ultralla välille 3500g-3900g. Että nyt ei kun lasketaan tunteja tiistaiaamuun klo 7.30 :)
Flunssa vaivaa edelleen, ja yritän jo nyt välttää yskimästä ettei nielu ärsyynny. Ettei sitten tiistaina tarvitsisi yskiä...
Hipsu kyseli sitteristä, meillä se on ollut hyvä ostos. Molemmat lapset ovat olleet siinä alusta alkaen hereillä ollessaan, juuri niin, että on saanut esim jotain kotitöitä tehtyä. Samoin ollaan siinä annettu ensimmäiset kiinteät. Nytkin ostettiin vauvalle sitteri, kun ollaan myyty vanha pois jo monta vuotta sitten.
Minä en voi osaltani valittaa, ettei mies huomioisi kasvavaa vatsaa. Välillä vähän liiankin kanssa. Mutta, kuten joku jo sanoikin, tämä olotila on miehelle sellainen mysteeri, että en minäkään usko, että raskauden aikaisella suhtautumisella on merkitystä siihen, miten mies suhtautuu vauvaan kun se on syntynyt. Sitten se vasta on miehelle oikeasti olemassa, toisin kuin meille äideille vauva on ollut niin totta, niin totta, ainakin siitä lähtien kun liikkeet ovat tuntuneet.
Eusenia 38+4, tunteja laskien :)