Kirjallisuutta, kirjallisuustiedettä, Suomen kirjallisuutta tmv. yliopistossa opiskelleet - mihin työllistyitte?
Tilanne on se, että minulla on kaksi yhtä huonosti työllistävää opiskelupaikkaa tiedossa ja jompi kumpi pitäisi valita. Toinen on hieman vastaavanlainen taide/kulttuuriala amk:issa, ja toinen kirjallisuus pääaineena yliopistossa (FM).
Mutta mihin kirjallisuutta (tai vastaavaa pääainetta) opiskelleet oikein työllistyvät, jos eivät tähtää äidinkielen ja kirjallisuuden opettajiksi? Kokemuksia?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Olen Otavalla töissä markkinointi hommissa. Sivuaineena minulla oli markkinointi.
Eipä suomen kielen opiskelustakaan olisi ollut haittaa!
Vastaan siskoni puolesta, joka on toimittaja ja kirjailija. On ollut tekemässä jotain opetusmateriaaleja.
Yrittäjänä työmahdollisuudet ovat kohtalaiset, mikäli valitst sivuaineet hyvin.
Työskentelen keskisuuressa (tai ehkä pitäisi sanoa keskipienessä) kustantamossa kustannustoimittajana.
Suosittelisin noista vaihtoehdoista kirjallisuutta, ja suosittelisin myös äidinkielenopettajan pätevyyden tekemistä. Itseäni vähän harmittaa, kun en sitä tehnyt, ajattelin vähän naiivisti että sitten päätyisin väistämättä opettajaksi enkä uskaltaisi ponnistaa muihin kulttuurialan tehtäviin. Mutta eihän se pätevyys mikään jalkakahle ole, kustannustoimittajissakin on paljon päteviä opettajia.
Yhden kirjallisuustiedettä opiskelleen tiedän, joka tekee nyt väitöskirjaa. Kuulemma apurahaa/töitä jotenkuten mahdollista saada vielä ennen väittelyä, mutta tutkijan uralle on turha haaveilla suuntaavansa kovan kilpailun vuoksi.
Tuosta näkee että aika monenlaiseen työhön voi työllistyä:
https://toissa.fi/sijoittuminen-tyoelamaan/show/kirjallisuus
Naurattaa tuo töissä.fi. Kaikki jotain johtajia tai viestintäalalla... Mistä nuo tiedot on kerätty, kun niin harva vastannut on ollut työttömänä?
Olen Otavalla töissä markkinointi hommissa. Sivuaineena minulla oli markkinointi.