käsityön opettajaksi
Olen KM, jolla opettajan pedagogiset (60 op) suoritettuna.
Miten voin pätevöityä käsityönopettajaksi? Avoimessa yliopistossa ei enää näytä olevan käsityötieteen opintoja tarjolla. Onko ainoa vaihtoehto tutkinto-opiskelijaksi hakeminen? Pääaineena olisi kuitenkin kasvatustiede, josta olen jo valmistunut... Onko ongelma hakiessa?
Kommentit (6)
Siis mitä? Tekstiilityö on muuttumassa askarteluksi?
Avoimessa yliopistossa on pystynyt lukemaan perusopinnot. Sen jälkeen täytyy kyllä hakeutua tutkinto-opiskelijaksi, mutta työhän on aika pieni, jos perusopinnot on jo pohjalla.
Sinänsä tuo työllisyysjuttu on kyllä niin totta. Lisäksi käsityötä ollaan siirtämässä komboksi eli tekniset ja tekstiilit on yhtä ja samaa.
https://courses.helsinki.fi/fi/open-university/subjects/k%C3%A4sity%C3%…
Esimerkiksi. Tosin sitä ei järjestet ensi vuonna. Katso Turun yliopistosta vastaavat, en jaksa googlettaa.
t: edellinen
Off topic, aika harmi että taide- ja taitoaineita ei enää taideta oikein arvostaa. Itse otin aikoinani vapaaehtoisiksi aineiksi yläasteella atk:n, ranskan ja ilmaisutaidon. Ranskaa en osaa pätkääkään. Wordin ja Excelin olisi oppinut pakosyi muutenkin. Ilmaisutaito antoi kyllä esiintymisvarmuutta. Nyt sitten opettelen kolmekymppisenä tekemään itse vaatteita, koska olen totaalisesti hurahtanut käsitöihin. Pidin niistä kyllä ennenkin. Nyt ottaisin tekstiilityön atk:n tai ranskan sijasta.
Pääaine on Helsingissä nykyään aina käsityötiede, ei kasvatustiede, jos siis hakee tutkinto-opiskelijaksi. Vielä vuosi sitten olisi voinut halutessaan ottaa pääaineeksi kasvatustieteen.
Kässänopettajilla on isoja ongelmia saada tunnit täyteen. Vain suurimissa kouluissa on tarpeeksi opetusta.
Lisäksi osassa kouluista käsityö kutistuu askarteluksi uuden opsin myötä. Ei tehdä enää erillistä teknisen työn luokkaa vaan kaikki on samassa.
Kässän opeksi voi kouluttautua vain ryhtymällä päätoimiseksi käsityönopettaja opiskelijaksi.