Taaperoimetyksestä;
MINÄ en ymmärrä kenen mielihyvällä sitä perustellaan, voisko joku kertoa mulle miksi taaperoa pitäis imettää???
Jos 2-v tarvitsisi rintamaitoa niin kai evoluutio menisi niin että saataisiin hampaat ja opittaisiin kävelemään vasta sitten 3-, 4-, 5-vuotiaana????
Kommentit (60)
En todellakaan ajanut takaa eikä pointtini ollut sinun imetyksesi/imettämättömyytesi. Jos luet oikein ajatuksella 28 tuon kirjoituksesi ja sitten minun vastineeni sinulle (jätä vaikka se eka rivi missä puhun imetyksestäsi kokonaan huomioimatta ettei se sekota sinua) niin ehkä löydät sen pointinkin sieltä, ainakin se olisi suotavaa ja toivottavaa.
Vierailija:
Ottakaa selvää vähän biologiasta. Ihminen on biologisesti " määrätty" imettämään aika pitkään, siis vuosia, ei kuukausia. Kaikilla nisäkkäillä on joku " sisäänrakennettu" imetysaika ja vieroittumisikä, johon keskimäärin mennään, jos prosessia ei keinotekoisesti häiritä. Ihmisen lapset on tarkoitettu imemään useamman vuoden (maitohampaat, aivan totta, alkavat tippua imetysajan loppupuolella), esim. heidän immuunisysteeminsä ei ole vielä kehittynyt jne.
Maitohampaat alkavat tippua kouluikäiseltä... Kouluikä TUSKIN on enää mitään imetysaikaa.
Alkavat tippua tyyliin neljävuotiailta ensimmäiset?
Puhuin kahdesta eri asiasta kuten esimerkiksi kirjoittaja nro 28. Taaperoimetyksestä JA curling-vanhemmuudesta. JA curling-vanhemmuus+imetys eivät liity toisiinsa eikä yksikään vaikkapa median esille tuoma esimerkki curlingmaisesta vanhemmuudesta ole nostanut esille sitä että 1-2v taaperon imetys olisi sellaista käytöstä, siis curlingmaista vanhemmuutta.
Siihenhän 28 viittasi että taaperoa imettävä olisi kuten curling vanhempi vaikkei ilmeisesti termiä tiennytkään mutta yhtä kaikki pettymyksien tuottamisesta lapselle oli kysymys.
En vain ymmärrä mikä taaperoimetyksen vastustamisperuste tämä on olevinaan? Taaperoimetetyt saavat läheisyyttä imetyksestä JA niillä muilla tavoilla. Ja tarkoitukseni ei tosiaan ole sanoa, että ne lapset, joita ei imetetä pitkään jäisivät vaille läheisyyttä tai perusturvallisuuden tunnetta. Kukin valitkoon itse omat imetystapansa ja samoin toivon, että minun valintani jätettäisiin rauhaan.
imetyksen läheisyydessä on oma taikansa. Mun vilkas lapsi ei myöskään koskaan muulloin rauhoittunut syliin samalla tavalla kuin imetyksessä.
Olisiko teillä jotenkin erityisen mukava ilta siellä kotisohvilla jos tietäisitte, että tänään Suomenmaassa imetetään ainoastaan vauvoja? Voisitte huokaista että vihdoinkin se loppui?
Taisivat vastustajien argumentit loppua..?
Ihme juttu, että ihmisillä asian pitäisi olla just toisinpäin.
mutta seurattuaan lapsen antamia merkkejä mielenkiinnon hiipumisesta tms. Harvoilla lapsi varmaankaan saa täysin itse päättää.
Mitä se kenenkään p***että kutittaa, jos joku imettää 2-vuotiastaan ja toinen ei? Itse imetin 1 v 4 kk ja välillä vieläkin harmittaa, että vieroitin, mutta pärjää tuo lapsi näköjään muutenkin.
aikainen vieroitus? Eivät vain osaa sitä yhtä aikuisesti myöntää ja käsitellä, joten tulevat tänne aukomaan päätään toisin valinneille?
Pusituuteri2n:
Nykyäideistä(kin) on niin moni hyvinkin vieraantunut ihmisen biologiasta ja luonnonmukaisuudesta.Jos olet niin kovin tietoinen ihmisen biologiasta ja luonnonmukaisuudesta, niin mietipä silloin muutamaa biologista ja luonnonmukaista tosiseikkaa:
- ihmisellä on aina ollut ja on edelleen karvoitusta. Onko silloin luonnonmukaista sheivata ne pois?
- Jos anaaliseksi olisi luonnonmukaista tai tarkoitettu ihmisen fysiologiseksi perustarpeeksi, peräaukkokin olisi varmasti " luotu" kostumaan.
- Jos lapsia ei olisi tarkoitettu imeväiseksi, niin aivot eivät varmasti erittäisi hormoneita, jotta rinnoista erittyisi maitoa
Terkuin, olikohan se 22
No, ihminen on aikojen alusta saakka koettanut kaunistaa ja muuttaa ulkomuotoaan, jo ammoiset luolakansat siistivät karvoitustaan, kiinnittivät huomiota vaatetuksensa puhtauteen, koristivat asuinsijojaan ja ihoaan jne.
Täysin psoliineja ihmisiä en tiedä mutta kyllä heitäkin varmaan on enkä tod sanoisi heitä luonnottomiksi saati sairaiksi. Kovin runsas karvoitus voi olla myös terveydellinen haitta, ei vain esteettinen.
Ihminen määrittelee pitkälti itse omat perustarpeensa yms. Jos noin ajatellaan niin suukin on vain ruokailua varten ei suuseksiä tai suutelua. Ihan vain esimerkkinä. Ja miehellä esimerkiksi on aika herkkä alue, ns eturauhanen, miehen g-piste, alapäässään mihin pääsee parhaiten käsiksi juuri pepun kautta..
Ja kostuuhan se peppukin, jos ei muuten niin liukasteilla;) Ai niin muttei sitä saa käyttää kun se ei ole " luonnontuote" :)
Psst, eikö ihminen saa tehdä mitään " vain" sen tuoman nautinnon vuoksi? täytyykö kaiken olla meihin kirjoitettuna jo alkuihmisestä ja ajoista lähtien eikä mitään uusia nautinnon lähteitä saa ihminen keksiä?
Toisaalta taas anaaliseksi on iänvanha juttu.
Tuota imeväisjuttua en oikein tajunnut, en ole missään kyseenalaistanut etteikö ihmislapsi olisi imeväinen.
Pusituuteri2n *joka ei jaksanut tätä pikaista käyntiä varten rekisteröityä*
Ei yhtään mitään, paitsi hänelle itselleen. Ei liikuta mua vähäisimmässäkään määrin, ei myöskään muiden imetykset. Miten teitä hyvät ihmiset voi tällainen asia painaa? Eikö teillä ole tärkeämpiä asioita mietittäväksi? Jotain, mistä todella kannattaa olla huolissaan? Viisaampaa olisi käyttää ylimenevä energia maailman kärsivien lasten hyödyksi.
Luonnollisuus/epäluonnollisuus on huterin argumentti, jolla voi mitään yrittää vastustaa tai kannattaa.
Onko tavoitteenamme mahdollisimman suuri luonnollisuus? Jos on, meidän lienee syytä luopua ehkäisystä, vaatteista, avioliitosta, koulunkäynnistä, lääkkeistä, silmälaseista, käytöstavoista, hiusten leikkaamisesta jne. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, jos tarkoituksenamme olisi saavuttaa jonkinlainen alkuihmisyys.
Vieraat asiat aiheuttavat ihmisissä epävarmuutta. Onneksi on kuitenkin niin, että itse ei tarvitse tehdä niitä asioita, joita muut tekevät. Jos anaaliseksi ällöttää, sen voi jättää väliin. Sen verran voi sivistyneeltä ihmiseltä vaatia epävarmuuden sietokykyä, että kestää toisten ihmisten erilaiset, mutta muille harmittomat tavat.
Isoisäni joka syntyi lähes sata vuotta sitten muisteli aikanaan pitkää imetystään. Karjalassa oli siihen aikaan tapana imettää pitkään. Hän kävi aina välillä sanomassa äidilleen, että mennään vähän lepäämään :)
Johannes Virolainen muisteli myös aikanaan lämmöllä pitkää imetystä, karjalaisia hänkin. Jossain varmaan on jotain tietoa imetystavoista entisaikoina eri puolilla Suomea?