Teini oli niin pettynyt syntymäpäivälahjoihinsa, että on itkenyt huoneessaan eilisestä asti
Ei nyt taukoamatta, mutta jatkuvasti pitkin päivää ja nyt heti aamullakin. Sai toivomistaan viidestä lahjasta kolme, koska rahaa on rajallisesti. Korun , repun ja pyörän, mutta pyörä on halvempaa merkkiä mitä toivoi (halusi jopon, sai Soliferin) Nyt itkee ja huutaa että pyörä on paska eikä sillä kehtaa ajaa (se on saman mallinen kuin jopo eli en ihan tajua?) Onko muiden 14-vuotiaat yhtä herkkiä?
Kommentit (164)
Ymmärrän teiniä täysin. Kaikilla on Jopo ja nimenomaan sitä oli toivonut. Itse olisin ostanut sen Jopon enkä mitään muuta. Muut lahjatoiveet olisin vinkannut sukulaisille.
Minä olin lapsi ja teini 80/90-luvulla, ja kyllä silloinkin harmitti, kun vanhemmat aina ostivat näitä halpoja kopioita. Ärsyttävintä oli, kun vaikka pyysi 100 markkaa maksavaa laukkua, niin synttärinä paketista paljastui KAKSI halpiskopiolaukkua ja muuta irtokrääsää, joka oli maksanut enemmän kuin se alkuperäinen toive. Mutta kun vanhemmat halusivat "opettaa" että samaan hintaan saa enemmän kun ostaa halvempaa... eikä sillä mitään väliä, että en tarvinnut enkä halunnut mitään noista saamistani.
Ihan tuttua. Meillä antoi tarkat speksit Jopon väristä, kun tuli väärän sävyinen sininen, on pyörä saanut maata rauhassa kellarissa monta vuotta. Monet matkat olisi ollut helpompi mennä pyörällä, mutta varmaan olisi sitten ollut liian noloa tällä vääränsinisenvärisellä Jopolla. En usko että näitä ongelmia olisi ilman ryhmäpainetta. Nykyään on vaan niin tärkeää omistaa juuri tietyt asiat hyväksynnän saamiseksi. Esim tietokone on aivan useless jos ei ole Apple. Samoin puhelin. Järkyttävää.
Käy palauttamassa kaikki!! Vituttaa tollaset kiittämättömät pennut😨 Itsehän en edes saanut ton ikäisenä enään mitään lahjoja, mutta olinkin henkisesti paljon kypsempi kun miltä sun 14-vuotiaas kuulostaa 😂 N25
Pyydä teinin isoisää askartelemaan teinille merirosvolaiva.
Joo oisin ostanut pelkän Jopon en muuta..menis mullakin tunteisiin jos joku halpis tuotas tilalle..mieluummin oisin ilman..Jopo on kallis,mutta olisiko löytynyt ketään lahjakimppaan..jotain oisin keksinyt..
Käsittämättömiä äitejä täällä kommentoimassa. Lapselle ostetaan KAIKKI mitä se haluaa. Mutta tätä se on nykyvanhemmus. Pienestä pitäen kaikki mulle heti nyt jotten tule elämässä niitä pettymyksiä. Teininä sitten ferrari ja lukioikäisenä oma yksiö, kun se Jenny Lotta Noora haluuu-uuuu.
Mulle on jäänyt lapsuudesta mieleen yksi joulu, jolloin sain ennätyspaljon paketteja, mutta suoraan sanottuna kaikki oli ihan paskaa, käyttökelvotonta sellaista.
Ilmeisesti faija oli löytänyt jonkun halpahallin alennuskorin, ja kerännyt siitä jätettä mukaansa, jotka sain sitten lahjana.
Esimerkkinä esim korvalappustereot, jotka sain, pelkkää rahinaa ja rätinää kuului. Sitten oli eräs peli, jossa kyseltiin tämän vuoden jääkiuekkotietoutta, se vain, että peli oli jo ostettaessa ollut vuosia vanha. Sain myös kitaran, joka oli käyttökelvoton ja saatu kaupanpäälle.
Eli sain paljon kaikkea, mutta kaikki oli käyttökelvotonta, paskin joulu ikinä.
Eli ostakaa mitä halutaan, tai sitten ei ollenkaan, paskaa turha ostaa.
En ole koskaan ostanut tyttärelleni lahjaa,työllä on ansaittava leipänsä hänenkin, maailma on sen verran kova.
Ihmettelen nyt ap sitä, miksi ihmeessä et keskustellut teinisi kanssa heti alkuun, ettei viiteen syntymäpäivälahjaan ole varaa? Hän olisi sitten voinut miettiä asiaa ja päättää mikä lahjatoiveista olisi mieluisin. Jos budjetti ei riitä jopoon (ei tarvitse teinien synttärilahjoissa riittää) olisitte voineet sopia, että hän maksaa osan omista rahoistaan tai saa lahjaksi rahaa, ja säästää ja ostaa jopon kun rahat on kasassa. Keskustelisin teinin kanssa nyt että mistä kiikastaa. Jos halpispyörälle ei ole käyttöä voi sen käyttämättömänä varmasti palauttaa sinne mistä sen ostitkin. Kannattaisi heti alkuun tehdä selväksi realiteetit nuorelle, joka ei rahan arvoa ja taloudellista tilannettanne välttämättä vielä hahmota. Ei tule sitten synttäripettymyksiä toiste.
a0503067 kirjoitti:
Ihan tuttua. Meillä antoi tarkat speksit Jopon väristä, kun tuli väärän sävyinen sininen, on pyörä saanut maata rauhassa kellarissa monta vuotta. Monet matkat olisi ollut helpompi mennä pyörällä, mutta varmaan olisi sitten ollut liian noloa tällä vääränsinisenvärisellä Jopolla. En usko että näitä ongelmia olisi ilman ryhmäpainetta. Nykyään on vaan niin tärkeää omistaa juuri tietyt asiat hyväksynnän saamiseksi. Esim tietokone on aivan useless jos ei ole Apple. Samoin puhelin. Järkyttävää.
Joo, minäkin ostin kaverille vaaleansinisen iittalan kulhon kun tämä toivoi tummansinistä! Äiti sai syntymäpäivälahjaksi tummanvihreän takin sijaan kirkkaan limenvihreän takin. Ja kaverin poika sai punaisen paloauton sijaan lohenpunaisen auton. Ei se niin tarkkaa ole. Tuliko mieleen että joskus ne lahjatoiveet on valittu niin että ne miellyttää OMAA silmää?
Voi raukkaa, muistan miten rankkaa oli olla 14v, KAIKKI oli niin vaikeeta ja kaikesta sai draaman väännettyä... se oikeasti tuntui maailmanlopulta, vaikka varmasti kuulosti koomiselta.
Jätäpä seuraavaksi ilman lahjaa, josko oppii..
Vierailija kirjoitti:
Mulle on jäänyt lapsuudesta mieleen yksi joulu, jolloin sain ennätyspaljon paketteja, mutta suoraan sanottuna kaikki oli ihan paskaa, käyttökelvotonta sellaista.
Ilmeisesti faija oli löytänyt jonkun halpahallin alennuskorin, ja kerännyt siitä jätettä mukaansa, jotka sain sitten lahjana.
Esimerkkinä esim korvalappustereot, jotka sain, pelkkää rahinaa ja rätinää kuului. Sitten oli eräs peli, jossa kyseltiin tämän vuoden jääkiuekkotietoutta, se vain, että peli oli jo ostettaessa ollut vuosia vanha. Sain myös kitaran, joka oli käyttökelvoton ja saatu kaupanpäälle.
Ymmärrän, että harmitti, mutta yleisesti moni merkki on ihan hyvää ja laadukasta. Se että kutsuu turhaksi paskaksi muita pyöriä kuin jopoa, kertoo enemmän huonosta asenteesta kuin siitä onko pyörä ihan käyttökelpoinen.
Itse ihmettelen, että jos jopo on se juttu, miksi ostaa muuta? Eikö riittäisi, että ostaisitte yhden lahjan eli sen jopon.
Tori.fi on Jopoja satasella ja vähän päälle. Jos on rahasta tiukkaa, oisin itse ostanut tuollaisen käytetyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että harmitti, mutta yleisesti moni merkki on ihan hyvää ja laadukasta. Se että kutsuu turhaksi paskaksi muita pyöriä kuin jopoa, kertoo enemmän huonosta asenteesta kuin siitä onko pyörä ihan käyttökelpoinen.
Näytätkö vielä kohdan, jossa väitin muita pyöriä turhaksi paskaksi?
-Puhuin yleisellä tasolla, että paskaa turha ostaa. Jos se on sille lahjan saajalle paskaa, on ostos turha.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämättömiä äitejä täällä kommentoimassa. Lapselle ostetaan KAIKKI mitä se haluaa. Mutta tätä se on nykyvanhemmus. Pienestä pitäen kaikki mulle heti nyt jotten tule elämässä niitä pettymyksiä. Teininä sitten ferrari ja lukioikäisenä oma yksiö, kun se Jenny Lotta Noora haluuu-uuuu.
Samaa mieltä. Joo, olisin keskustellut nuoren kanssa siitä, ettei hän tule saamaan ylihintaista pyörää vain merkin vuoksi. Mutta en todellakaan tajua miksi aina ja kaikessa pitää saada juuri se tietty merkki.
Meillä nuoret saa joskus jonkun kalliimman merkkivaatteen tms mutta suurin osa on järkevän hintaista perusvaatetta. Teinipoika taas ei välitä vaatemerkeistä, hän on saanut vähän kalliimman puhelimen sitten. Pääosin kuitenkin kaikessa ostetaan järkevää hinta/laatusuhdetta.
Ja turha tulla pätemään, että joku merkkitavara olisi muka laadukkaampaa. Ei ole, samoissa tehtaissa/hikipajoissa ne tuotetaan, isketään vaan eri merkki kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Tori.fi on Jopoja satasella ja vähän päälle. Jos on rahasta tiukkaa, oisin itse ostanut tuollaisen käytetyn.
Sieltä voi myös etsiä omaa varastettua Jopoa...
Ja täälläpäin tuskaillaan, kun jopot varastetaan. Länsivantaalainen ns hyvä alue kyseessä. Kaikilla teineillä on melkein joku halppiskopio nykyään, tyttären kavereista neljältä on taidettu jopo varastaa.
Itse ongelmaan, asiasta olisi kannattanut neuvotella etukäteen. Todeta, että vaihtarit on solifer, teini tienaa itse osan tai ehkä käytetty jopo, jos siis pointtina on raha. Sitten teini olisi voinut miettiä, kuinka juttu ratkaistaan ja joutunut itsekin tajuamaan sen, että aina sitä kalleinta ei automaattisesti kanneta nokan eteen.
Vieläkin tilanteen voi pelastaa sillä, että jos epämieluisan pyörän voi palauttaa, esitätte nämä vaihtarit hänelle. Jos ei, sitten ei auta nitinä.