Voinko pyytää häävieraita tuomaan n. 35 euroa per nenä?
Olen laatinut alustavaa listaa siitä, mitä ensi vuoden häihimme tulee, ja ollaan sinänsä onnekkaassa asemassa, että suurin osa hääelementeistä tulee meille ilmaiseksi:
hääkutsut – lähetetään sähköisesti
sormukset – isäni tekee meille toiveidemme mukaiset sormukset
hääpuvut – mies käytää vanhaa pukuaan ja itse käytän äitini vanhaa hääpukua, jota olen tuunannut
kampaamo – siskoni hoitaa hiukset ja meikin
hääkimppu – äitini tekee (muita kukkia ei juhlaan tule)
hääpaikka – miehen vanhempien sukukartano
hääkuvaus – miehen siskon mies hoitaa
kakku – miehen sisko tekee
bändi – miehen kaverit soittaa 3 x 45 min setin
hääauto – siskon miehen auto + hän toimii myös kuskina
ruuat 80 hengelle – 2400 euroa
Eli ainoa rahallinen panostus on tuo ruokien kustantaminen 80 hengelle. Jos tästä 80 hengestä lasketaan minä ja mieheni pois sekä häihin enemmän panostavat edellä mainitut henkilöt (äitini joka tekee hääkimpun ja antaa hääpukunsa minulle, isäni joka tekee sormukset, miehen vanhemmat jotka antavat pitää häät kartanollaan, siskoni joka toimii kampaajana ja siskon mies joka toimii kuskina, miehen sisko joka tekee kakun ja miehen siskon mies joka kuvaa häät sekä miehen kaverit (4 kpl) jotka soittavat bändissä), niin jäljelle jää 66 vierasta, joiden voisi olettaa tuovan häälahjan (joukossa myös muutamia lapsiperheitä), joten olisiko ihan mahdoton olettaa, että vieraat maksaisivat vähintään noin 36 euroa per nenä, eli esim. pariskunnat maksaisivat vähintään 70 euroa meidän häätilille ja 2 lapsen lapsiperheet maksaisivat 150 euroa? Silloin tilanne olisi ikään kuin plusmiinusnolla, joten ei tarvitsisi stressata tuota rahanmenoa, kun meille 2400 euroakin on aika paljon.. mitenköhän tämän voisi muotoilla kutsuun kaikkein parhaiten? Voisiko suoraan pyytää vieraita tuomaan noin 35 euroa per nenä?
Kommentit (252)
Ensinnäkin toi ruoka/per henkilö kuullostaa suht kalliillta. Vai onko kyseessä väh, kolmen ruokalajin menuu.
Toisekseen eihän tosiaan teidän häitänne kuulu vieraiden maksaa.
Voitte laittaa lahjatoivomukseen tilinumeron ja siihen teksti että häälahjaraha tilille.
Homma kannattaa ratkaista perinteiseen tyyliin. Eli kutsuun toive matkakassan (tai muun) kartuttamisesta ja tilinumero. Näin tekee iso osa ihmisistä ja aika monella "matkakassakin" on vain kiertoilmaus että pyydetään rahaa.
35€ on vieläpä niin pieni raha ettei tarvitse erikseen summaa mainita. Yleensä lahjaksi annetaan 50€ tai enemmän.
Korkeee11 kirjoitti:
Ei herran jeesus. Tämän palstan aloittaja ei taida ymmärtää käsitettä vieras tai juhlien järjestäminen. :D En tiedä nauraako vai itkeä.
Itselläni iranilaiset juuret niin koitan hieman selventää miten korkeakulttuurissa toimitaan.
Eli vieras ja vieraan viihtyvyys on kaikista tärkein. Oma viihtyvyys menee vieraiden edelle, jopa omissa häissä. Hään tai juhlien ajatus on että ystävä tai vieras ihminen jakaa hetken sinun ja perheesi kanssa:
Vieraalta ei koskaan pyydetä mitään. Jos vieras tuo lahjan sinulle niin sanotaan vieraalle " Ei teidän olisi tarvinnut tuoda tällaista, mutta kiitoksia erittäin paljon".Vieras tietää tämän. Ja vieraana sinun tärkein tehtäväsi on osoittaa ystävällisyytesi olemalla mahdollisimman auttava tällaisessa suuressa tapahtumassa. Jos pari ei ole ilmoittanut kutsussa mitään lahjasta/rahasta niin siitä huolimatta tuot AINA lahjan. Jos pari sanoo ettei tarvitse tuota mitään lahjaksi niin siitä huolimatta tuot AINA lahjan.
Vaikka hääpari arvostaa läsnäoloasi enemmän kuin lahjaasi niin pyrit antamaan lahjaksi keskivertoa enemmän. Häihin annat 60-100e. Ei missään nimessä jotai 15-20e.. Vakka onkin isoja rahoja.Persialaisessa kulttuurissa kaikki tällainen on kirjoittamattomia lakeja, eli niistä ei puhuta mutta kaikki tietää jo miten toimia.
Toinen esimerkki tavoista:
Minä ja vaimoni törmäämme toiseen pariskuntaan, ehdotan heille et lähdetään viikonloppuna hienoon ravintolaan. Illan päätteeksi tarjoilija tuo laskun ja näin iranilaisessa kulttuurissa toimitaan: Lähes välittömästi kummankin seurueen miehet ottaa lompakon taskustaan ja alkavat tappelemaan siitä että kumpi saa maksaa :D Mies1" Nyt lompakko pois, minä maksan tämän" Mies2" En todellakaan, me hoidetaan tämä" . Jotenkin noin :D Tämä "riita" kestää yleensä sen 1-2 minuuttia.
Yleensä se joka alunperin kutsui, niin maksaa. Eli tässä tapauksessa minä.ps:
Sain muuten hetkittäin kutsun kaverini häihin. Kortissa sanottiin että läsnäolosi on kaikista tärkein mutta jos haluat muistaa meidät lahjalla niin tuotko sen kirjeenä tai sitten häämatkatilille xxx-xxx-xxx. Minusta oli ihan kiva ja asiallinen.
Ei juuri poikkea meidän savo-karjalaisista tavoista. Ravintolassa 1-2 minuutin tappelu, jonka voittaa kutsuja. Häälahja vähintään 100 €, jos on vielä ruokahäät (siis kaksi henkeä voi just ja just mennä satasella, jos yksin niin voi olla allekin); jos on lähisukua, annetaan reilusti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään tapauksessa ette voi pyytää tuomaan rahaa saati jotakin tiettyä summaa.
Tyttäreni sai vasta hienosti muotoillun nuoren parin hääkutsun, suunnillen näin siinä (kaiken muun kohteliaan ja mukavan lisäksi) luki:
Tärkeintä meille on, että tulette juhlimaan kanssamme tärkeää päiväämme. Jos kuitenkin haluatte muistaa meitä jotenkin, toivoisimme hämatkatilimme kartuttamista (tilnnumero)
Minusta tämä oli hienosti ilmaistu.
Samaa mieltä! Olemme osallistuneet muutamankin ystävämme häämatkatiliin. Ja yhteen remonttiinkin! Ja aina hyvillä mielin. :)
Tuli mieleen noista rahakuorista, joista on ketjun alussa puhe:
En tiennyt, että se on "keski-eurooppalainen tapa", kuten joku väittää. Ehkä on, ehkä ei. Mä yhdistän sen mafiaan ja Italiaan, katolisuuteen, koska Scorsesen Mafiaveljissä on niin näyttävä hääkohtaus. Juutalainen morsian hämmästyy tapaa, hänen kulttuurissaan sitä ei tunneta.
Tavalla on varmaan historialliset juuret: siirtolaiset tulivat "vanhasta maasta" rutiköyhinä ja raha oli paras lahja minkä saattoi antaa. Sillä nuoripari sai katon päänsä päälle, maton lattialle, ruokaa pöytään.
Pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa 2010-luvulla tilanne on ehkä "hieman eri".
Mietin edelleen millaista ruokaa yksi ihminen 35 eurolla saa. Ap:llä täytyy olla buffa, koska hän ei halua maksaa henkilökunnasta (ja sukulaiset on jo käytetty muihin hommiin). Jos on kylmiä ja lämpimiä alku- ja pääruokia lisukkeineen, niin tuo summa ehkä riittää. Varsinkin jos ei ole paljon ruokarajotteita, joiden mukaan pitäisi tehdä ruokia erikseen. Sisältyykö hintaan edes lasi, pari viiniä tai pullo olutta ruoan kanssa? Hyvä suomalainen hanavesi on tietysti mainio ilmainen ruokajuoma sekin. Jos joku haluaa osallistua hääparin onneksi shampanjamaljaan, sen voi maksaa erikseen. Jos haluaa päästä halvalla, vaihtaa shampanjan kuohuviiniin ja jos ilmaiseksi, niin joku sukulainen tekee simaa omalla kustannuksellaan.
Koska henkilökuntaa ei ole, vieraat vievät tietysti käytetyt astiansa keittiön tiskikoneeseen.
Isä maksaa sormusten kullan, äiti poimii kukkaiset luonnosta tai ostaa omalla rahalla kaupasta. Kuski-sukulainen maksaa auton pesun ja mahd. koristelun omasta pussistaan, bändin jätkät luopuvat ehkä tähdellisemmästä tekemisestä soittaakseen näissä häissä kolme pitkää settiä. Toivotaan, että he ovat harrastelijamuusikoita, eivät ammattilaisia. Ja että setit ovat valmista ohjelmistoa, ettei heidän tarvitse treenata tuntikaupalla häitä varten.
Ap:n vierasmäärä on 80, hänen suunnitelmallaan arvioin, että vieraita tulee n. 30-40.
Eiköhän tuo "keskieurooppalainen tapa" ollut ihan vaan vitsi...
Eteläeurooppalainen tapa on antaa LAHJAKSI vähintään se mitä ruuan oletetaan maksavan. Ei ole muita lahjoja tai maksuja. Jos ostetaan lahjaksi tavaraa, niin ei mitään rahaa sen lisäksi enää anneta.
Ap:n ehdotus on osallistumismaksu häihin. Silloin ei pitäisi puhua edes vieraista, vaan osallistumisesta joka maksaa 35€ per henkilö. Vieraana oleminen tarkoittaa, että kutsuja tarjoaa. Osallistuja maksaa oman osuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskieurooppalainen tapa. Tosin hääpari ei pyydä mitään rahoja, vaan vieraat tietävät sen itse. Lahjakuoreen laitetaan yleendä 50 euroa per nenä. Usein se raha pakataan jotenkin kivasti. Mutta siis rahan antaminen sääntö, ei poikkeus. Eli vieraat maksavat häät suurimmalta osin. Fiksu tapa.
Kuule, nyt ollaan Suomessa.
Niin ollaankin. Kerroinpahan vaan, että siellä on näin ja pidän sitä erittäin fiksuna käytäntönä ja soisin sen rantautuvan Suomeenkin.
Mun mielestä se ei kyllä ole yhtään fiksu tapa. Taidat olla järjestänyt itse tällaiset häät,jotka ovat vieraanne maksaneet. Kaikkea wt:tä sitä kuuleekin.
Sun mielestä ei ole fiksu tapa, mutta tosiaan tämä on muualla Euroopassa todella yleistä, kuuluu ns. hääetikettiin ja vieraat sanomattakin tietävät, että rahaa annetaan suunnilleen sen verran, mitä oletetaan syömiseen menevän, ja lisäksi on tapana antaa siihen päälle häälahja. Itsekin toivoisin tämän rantautuvan Suomeen edes jossain määrin, mutta varmaan vähän turha toivo tänne takapajulaan toivoa mitään sellaista.
Täällä takapajulassa on ihan omat hääperinteet. Ja ne on tasan yhtä hienoja ja arvokkaita kuin siellä muualla Euroopassa olevat perinteet. Mä en ymmärrä tällaista suomalaisten tapojen halveksimista ja vähättelyä. Ei omat perinteet ole mitään takapajuisuutta. Takapajuisuutta on se että matkii muita. Enkä ymmärrä miksi ne omat perinteet pitäis korvata jollain vierailla perinteillä. No, ehkä tää on sellaista perisuomalaista ajattelua että kaikki suomalainen on niin noloa ja huonoa.
Suomessa on aina ollut tapana tarjota vieraille juhlissa syötävät ja juotavat, se on ollut juhlien järjestäjälle oikein kunnia asia. Ja tämä hieno perinne pitäis vahtaa johonkin kerjuumeinkinkiin. Ei kiitos. Jos ei ole rahaa järkätä juhlia niin sitten säästetään ja pidetään bileet kun on rahat koossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ymmärrän kyllä että se suoraan 35 euron pyytäminen on ehkä hieman vastoin etikettiä, mutta kun eihän se ole edes suuri summa! Mehän saadaan kaikki nuo muut asiat meidän häissä ilmaiseksi, joten eihän se nyt iso panostus ole vierailta maksaa omat ruokansa :D Monet varmaan muutenkin tuo tuon summan, joten ehkä sitä ei tarvitse suoraan laittaa, mutta ajattelin, että se olisi ainakin keino varmistaa että ruokakustannukset tulisi katettua. Mutta ehkä jätän sen mainitsematta.
ap
Siis miksi sun häät pitäisi olla sulle ilmaiset, mutta vieraille ei?
Eihän se meille ilmaista ole, kyllähän siinä tulee kaikenlaisia kuluja kun itse tuunaa hääpuvun ja käyttää omia meikkejä häämeikin tekemiseen yms. Ai niin ja unohdin juomat, jotka pitää hakea ulkomailta! Että ne nyt ainakin tulee meidän omasta pussista :) Siksi olisi hyvä jos vieraat "kuittaisivat" oman ruokailunsa. Ei me olla ahneita, koska eihän me jäädä tavallaan "plussalle"; me halutaan vain tarjota kiva juhlapäivä vieraille ja juhlistaa meidän naimisiinmenoa :)
ap
Ettehän te tarjoa yhtään mitään. Vieraathan tarjoaa itselleen ja teille ne juhlat.
Pienennä ruoka-annoksia, niin saat painettua kuluja alas! Naiselle riittää kyllä 100 grammaa ja miehelle 150 grammaa. Lapsille ei tarvitse varata ruokaa ollenkaan - nehän sottaavat muutenkin paikat.
Voiko tuoda 200 g makaroonilaatikkoa?
Lomaosake XD kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
just kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
heh mitä summia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän nyt riippuu ihan siitä miten läheinen häävieras on. Joskus joku kysyi sopivia rahasummia tai häälahjan arvoa Helsingin sanomissa Kysy Kirstiltä -palstalla. Etiketti oli hänen mielestään se että kaikkein läheisimmät eli vanhemmat ja sisarukset antaisivat n. 300-500 euroa, tätä vähän kaukaisemmat eli isovanhemmat 200-300 euroa, tädit, sedät ja serkut n. 100 euroa, hyvät läheisimmät ystävät n. 80 euroa, ei aivan niin läheiset kaverit/tutut 50 euroa ja vähiten tutut vieraat, esim. opiskelijakaverit, joiden kanssa tekemisissä kuitenkin sen verran että kutsuu häihin niin n. 25-35 euroa.
Jaa eli pitäisi kolmasosa palkastani antaa häälahjaksi ja syödä kauravelliä koko kuukausi yksien juhlien takia? 300-500 e on raha, jolla pääsemme jo lomalle, huh sentään. ERi asia sitten ne rikkaat, mutta tavallinen työntekijä ei tuollaisia summia kykene eikä edes tahdo antaa. 50e on jo maksimiraja, ja sillä saisi alennuksista etsittyä toki arvokkaampia esinelahjoja mutta rahaa sitä yleensä tahdotaan. Joten sitä kannattaa sitten varautua "vähempiin" muttei vähempiarvoisempiin summiin, kun ei voi hyödyntää alennuksia ym...
Niin, kyseessä oli lähimmät sukulaiset, ja tuo oli suositus, ei mikään määräys. Ei kai kukaan elä niin kädestä suuhun että kaikki rahat mitä tienaa menevät samassa kuukaudessa samantien jos on töissä? Tai jos on luottokortti niin hyödyntää sitä vähän, maksaa vaikka kolmen kuukauden aikana 100 euroa kuukaudesas sillä normaalimenojen lisäksi. Saahan sitä antaa 50 euroa veljelleen joka menee naimisiin, mutta aika vähäinen on lahja ja arvostus silloin.
Itse vaimoni kanssa emme pyytäneet rahaa laisinkaan, mutta laitoimme kutsuun että ellei halua ostaa lahjaa tai ei löydä sopivaa niin sitten rahakin käy, laitoimme maininnaksi että esim. 20 euroa. Lahjalistan voi tehdä nettiin siitä mitä toivoo häälahjaksi, auttaa lahjan valinnassa vieraita ja saa sitä tavaraa mitä uuteen kotiin kokee tarvitsevansa.
Vanhemmat ostivat esim. n. 700 euron arvoisen taulun lahjaksi yhdessä eli menee etiketin ja suosituksen mukaan. Köyhempi opiskelijaveljeni osti n. 200 euron arvoisen lahjan, mitä pidin ihan kohtuullisena ottaen huomioon, ettei ollut kuin kesätöissä.
Eli luottokortti vain käyttöön ja monen sadan euron lahja sukulaiselle, kun ei itsellekään kykene ostamaan tuon hintaisia lahjoja? Ymmärrätkö, että esim 1500e palkastani vuokrien, laskujen, ruuan jälkeen ei hirveästi jää käteen, kuten ei puolisollankikaan. On kuitenkin kiva esim käydä halvalla salilla, mutta on ne vaatteetkin aina silloin tällöin uusittava, ja esim pitkän vuoden jälkeen tuo mainitsemasi 300-500 e rahalahja (luottokortilla, ei jestas XD) menee meidän omaan halpaa äkkilähtöön. Kyllä kuule meidän maassa on paljon niitä pienipalkkaisia työttömien lisäksi, jotka elävät kädestä suuhun. En aio syödä vettä ja näkkileipää ja jättää lomailu siihen, että saan istua Helsingin rannalla miettimässä, että kiva loma, mutta saipahan sisar ainakin tyyriin lahjan. Kukaan meidän suvusta ei anna monen sadan euron lahjoja, ei ole varaa siihen. Mutta kuten olin maininnut, rikkaat voivat tehdä niin. Tosin miehen suvun puolella on pari oikeasti rikasta, ja he antavat niitä 20e lahjoja, vaikka olisi varaa. Joten tiedä sitten, mielestäni rahalahjat aiheuttavat enemmän päänvaivaa ja noloutta kuin tavaralahjat, joita voi tosiaan ostaa etukäteen alennuksista. Näin meillä vähävaraisilla on, ja töitä tehdään paljon.
P.S 50e lahja on mielestäni todella suuri määrä rahaa, ja jos itse joskus saisin sellaisen setelin lahjaksi, itkisin ilosta. Sillä saisi ostettua paljon ruokaa meille, pakkaseen ja kuivakaappiin :)
No, ehkä minun on vaikeaa sitten asettua tuollaiseen elämään noin vähäisillä varoilla, etenkin kun kyseessä on työssä käyvä ihminen. Vuokralla ei kannattaisi asua juuri sen takia, että jäisi enemmän rahaa käyttöön ainakin edes sitten joskus, siis ainakaan ellei ole pakko asua vuokralla. Ajattele paljonko enemmän rahaa jäisi kuukaudessa ellei tarvitsisi maksaa vuokraa. Toki velattomassa omakotitalossa asuessa itse on helppo näin sanoa, mutta silti, vuokralta voi pyrkiä pois, jos on vakituiset palkkatulot.
50 euroa on minulle todella tavanomainen pikkuraha, toki ymmärrän että se jollekin on iso raha jos oikeasti on rahasta tiukkaa. Itse jos käyn kesälomalla vaikka ostamassa lomaosakeviikolle juomia alkosta menee helposti 90 euroa kerralla ja riippuen mitä ostaa saattaa olla että joutuu käydä ostamassa lisää vaikka 80 eurolla samalla viikolla alkosta juomia. Auton tankkaukseen menee 75-80 euroa noin 2 kertaa kuukaudessa. Jne.
Nyt oli kyse häistä ja häälahjasta ja siitä mikä on suositeltavaa tai asianmukaista asiantuntijan mukaan. Kyllä etiketti ja käytössääntöjen asiantuntijoita riittää Suomessa, joilta näistäkin asioista ajoittain kysytään, ettei munaa itseään ja myös kirjallisuutta löytyy mistä voi suositeltuja etikettiasioita ja käytöstapoja katsoa (vaikka ilmaiseksi kirjstosta). Kun pidät omat häät niin saathan sitten itse taas vastaavasti samalla lailla lahjat jos sukulaisesi ovat yhtään järkeviä ja muistavat sinun antaneen vaikka 300 euron arvoisen häälahjan, eikö?
No lomaosake siksi, että se on niin kätevä ja vaivaton, oma mökki joka tapauksessa olisi valtaosan vuodesta tyhjillään ja se vaatisi kunnossapitoa, rännien putsausta, pihan hoitoa, lumitöitäkin. Omakotitalossa asuessa nuo menevät siinä sivussa samalla kun asuu, mutta kahta kiinteistöä ei jaksa välttämättä hoitaa.Omalle viikolle mennessä on mökki aina siivottu, puhdas, ikkunat puhtaat, takkapuut saa hakea varastosta, valmiina puhtaat lakanat ja pyyhkeet, ei tarvitse kotoa ottaa. mukaan näitä tai pestä itse näitä. Ei tarvitse huolehtia nuohouksesta yms. Eli helpolla pääsee, omakotitalossa on oma hoitamisensa siinäkin, mutta vielä toisen kiinteistön hoito alkaisi usein vaikuttaa että mökki on työleirit jossainmäärin. Lomaosakeviikoilla sen kuin ottaa harrastusvälineet mukaan, lähtee koskelle kalaan ja veneetkin järvelle löytyvät ilman että siitäkään tarvitsee itse huolehtia. Ruuat, vaatteet ja harrastusvälineet aution kyytiin ja ajelee mökille, jossa kaikuI valmiina odottamassa, no ruuat ja ne juomat toki pitää ostaa.
Herra siunaa, oletko hullu!? Ehdotan, että käytte vaivihkaa maistraatissa vihillä arkivaatteissanne. Luonnosta voi kerätä pari kukkaa. Ei tuu maksaa vieraille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Keskieurooppalainen tapa. Tosin hääpari ei pyydä mitään rahoja, vaan vieraat tietävät sen itse. Lahjakuoreen laitetaan yleendä 50 euroa per nenä. Usein se raha pakataan jotenkin kivasti. Mutta siis rahan antaminen sääntö, ei poikkeus. Eli vieraat maksavat häät suurimmalta osin. Fiksu tapa.
En tiedä minkä maan tavasta puhut, mutta keskieurooppalaisessa asuinmaassani tuollaista tapaa ei kyllä ole. Joo rahaa yleensä annetaan, mutta ei todella 50€/vieras. 20€-25€ / naama tai 50€/perhe on aika yleinen. Lähisukulaisille ja parhaille ystäville sitten jonkin verran enemmän.
Mitä teet jos joku kaksilapsinen perhe maksaakin tilille vaan 70euroa? Lähetätkö laskun perään?
Itse antaisin meidän perheeltä häälahjaksi 50e ihan max. Siskolleni voisin enemmän mutten kellekään muulle! Oltiin kerran tuttavan rippijuhlissa johon veimme 40euroa, joka on meidän taloudessa iso raha. (Täältäkin kyselin ja suurimman osan mielestä 20eurookin oisi riittänyt.) Saimme juhlissa kuulla moneen otteeseen kuinka tarjoilut oli sitten maksanut 25euroa per pää ja päivittelyä siitä kuinka lapsetkin maksoivat heille sen saman summan. Meidän perhe ei osallistunut tästä syystä saman perheen pojan ylppäreihin.
Tottakai voit vaikka 50e/hlö
Kyllä fiksut sen ymmärtää että häistä tulee kuluja ja yleensä myös huomioivat sen lahjarahassa
Kaalilaatikko ilman jauhelihaa on myös oivallinen, maukas ja juhlava ruoka, mikä sopii myös vegetaristeille, keliaakikoille ja laktoosi-intolerantikoille.
Kaalia voi ostaa varastot täyteen syksyllä, kun se on halpaa. Riisiä saa halvalla, kun ostaa itämaisesta kaupasta kerralla 10 kilon säkin. Kasvisliemikuutiot on tämän herkun kallein osanen, mutta niitäkin saa edukkaasti Lidlistä. Sitten vain surautat kaalit pieneksi, sekoitat kaalimössön raa'an riisin kanssa ja jaat sekoituksen paistovuokiin. Päälle kaadat kasvisliemen ja tuuppaat herkun uuniin hitaasti hautumaan.
Tuleekin sellaista nannaa, että voipi hyvinkin mennä enemmän kuin 200 grammaa per nenä! Mutta kerranhan sitä vaan naimisiin mennään kerrallaan, joten voi olla aika avokätinen. Ja tokihan se 35 euroa kattaa nämäkin kulut. Rahaa riittää hienosti vielä jälkkäriksi tuleviin mokkapaloihin (siskon tytär tekee)!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, edelleen, etiketti ja tapakulttuuri on kyseessä, ei mikään ahneus tai leuhkiminen kuinka paljon kykenee antamaan lahjaksi tai tällä lailla. Häät ovat Suomessa olleet perinteisesti se kaikkein arvokkain juhla johon jo köyhässä maatalousyhteiskunnassa satsattiin todella paljon vaikka 100 vuotta sitten. Toki silloin naimisiin menoa pidettiinkin pyhempänä asiana eikä avioeroja ollut juuri yhtään vuosina 1900-1950 tai se oli erityisen häpeällistä eikä eroa edes saanut jos toinen vastusti (esim. Mannerheim ei saanut eroa vaimostaan vaikkei nähnyt tätä vuosikymmeniin vaimon muuttaessa Pariisiin hotelliin asumaan). Mikä oli Jumalalle luvattu ja minkä Jumala oli yhdistänyt, sitä ei pitänyt ihmisen rikkoman. Onhan avioeron ottaja edelleen valapatto, koskapa on Jumalalle todistajien läsnäollessa luvannut rakastaa niin myötä- kuin vastoinkäymisissä, kunnes kuolema erottaa. Valan rikkojaa eli valapattoa en itse arvosta juuri lainkaan, edes jostain elämänsä suurimmista lupauksista olisi syytä pitää kiinni. Esim. avioeron ottaminen puolison sairauden takia on mielestäni törkeää ja raukkamaista.
Aiheen vierestä mutta: Mitä sinä höpäjät?
Suomessa on käytössä myös siviiliavioliitto. Siinä ei luvata mitään jumalan edessä vaan esivallan edessä. Siviiliavioliiton voivat solmia kristittyjen ohella myös ateistit, muslimit ja maahistenpalvojat kun taas kirkossa naimisiin saavat mennä vain rippikoulun käyneet kristityt. Siviililiiton voi solmia mistä tahansa syystä ja niillä ehdoin kuin osapuolet haluavat. Mikään ei estä esim. sopimasta että avioeron saa ottaa jos toinen lopettaa sulkapalloharrastuksensa. Joten siinä mielessä siviiliavioliitto on ensisijainen, ja myös kirkossa solmittuihin avioliittoihin sovelletaan samoja lakeja esim. avioerosta kuin siviililiittoihin.
Mitä historiaan tulee, Suomessa oli myös tapana kaltoinkohdella avioliiton ulkopuolella syntyneitä lapsia, teettää abortti hengenvaarallisesti puoskarilla koska laillisesti sitä ei saanut, kieltää avioero koska täsmälleen sopivaa lainkohtaa ei löytynyt vaikka ihmiset kärsivät suuresti liitossa. Ovatko nämäkin tavat sinusta arvokkaita perinteitä? Jos eivät, miksi poimit yhdessä asiassa rusinat pullasta päästäksesi tuomitsemaan?
Itse olen ateisti ja pidän loukkaavana eräiden äärikristittyjen tapaa olettaa että koska olen naimisissa kannatan ahdasmielisiä moraaliarvoja ja aavikkouskonnon jumalia. Todellisuudessa siitä että ihminen on naimisissa ei voi päätellä tämän arvoista yhtään mitään. Vähän avarakatseisuutta vuoden 2017 kunniaksi, pliis!
Niin, no, olen aika konservatiivinen ja minä olen käynyt rippikoulun ja konfirmoitu, samaten vaimoni ja molemmat kuulumme kirkkoon, molemmat evankelis-luterilaisia. Kirkossa pappi vihkinyt ja kirkossa vihkikaavan mukaan avioliittolupaus annettu tavanomaiseen tapaan. Tarkoitin että tällaisessa tapauksessa rikkoo lupauksensa ja valansa ja on valapatto jos ottaa eron vastoinkäymisten takia ja se luvattu halu rakastaa jää vain niihin myötäkäymisiin.
Olen ollut todella monissa häissä, en jaksa edes laskea kuinka monissa ja vain yhdessä tapauksessa oli kyse siviilivihkimisestä, keikkapaikalle tuli joku virkamies maistraatista kysymään tahdotko sinä ottaa tämän aviopuolisoksesi ja tahdotko sinä myös ottaa tämän aviopuolisoksesi. Tässä tapauksessa nainen ei kuulunut kirkkoon, eikä ollut ripiltä päässyt, mies kylläkin molempia.
Onhan avioliitolla ollut perinteisesti yhteiskunnassa suuri merkitys ja vaikuttaahan se edelleen moneen asiaan, moneen lakiin vaikuttaa onko avioliitossa vai ei perheen ja kumppaneiden osalta. Onpa nyt alettu avoliitonkin osalta pistää jotain velvoitteita jos on avoliitossa ja parilla on avioton yhteinen lapsi. Avioliiton merkitys ja kunnioitus on toki vähenemään päin, mutta kyllähän nyt edelleen monet nuoremmatkin ihmiset pitävät vähän nolona jos kaverille syntyy avioton äpärä verrattuna siihen että ollaan normaalisti naimisissa ja saadaan sittten jossain vaiheessa toivottu lapsi.
Puuttuiko juomat listaltasi? Raikas ja helmeilevä juoma tulee kraanavedestä, johon lisätään jääkuutioita ja neljännesmansikka (isän täti tekee).
En maksais ja miettisin tulisinko ollenkaan, jos rahaa oltaisiin vailla. Eri juttu, jos haluaisin antaa vapaaehtoisesti.
öö, laittaisit mieluummin että ruoka on omakustanteinen ja syö jos haluaa? tosin toimii vain jos teillä on esim joku ravintola/hotelli varattuna, säästät helposti tuon 50€-100€/hlö, saa myös tietysti syödä etukäteen jos haluaa, jos laitat toivelahjaksi tuon 35€ niin voi aika moni jättää tulematta
Ainahan voi pyytää. Toinen vaihtoehto on odottaa, kunnes säästöön on kertynyt häiden ruokatarjoilut kattava summa.
Tai mennä sinne Keski-Eurooppaan... Ainiin. Ei taida olla varaa.