Voinko pyytää häävieraita tuomaan n. 35 euroa per nenä?
Olen laatinut alustavaa listaa siitä, mitä ensi vuoden häihimme tulee, ja ollaan sinänsä onnekkaassa asemassa, että suurin osa hääelementeistä tulee meille ilmaiseksi:
hääkutsut – lähetetään sähköisesti
sormukset – isäni tekee meille toiveidemme mukaiset sormukset
hääpuvut – mies käytää vanhaa pukuaan ja itse käytän äitini vanhaa hääpukua, jota olen tuunannut
kampaamo – siskoni hoitaa hiukset ja meikin
hääkimppu – äitini tekee (muita kukkia ei juhlaan tule)
hääpaikka – miehen vanhempien sukukartano
hääkuvaus – miehen siskon mies hoitaa
kakku – miehen sisko tekee
bändi – miehen kaverit soittaa 3 x 45 min setin
hääauto – siskon miehen auto + hän toimii myös kuskina
ruuat 80 hengelle – 2400 euroa
Eli ainoa rahallinen panostus on tuo ruokien kustantaminen 80 hengelle. Jos tästä 80 hengestä lasketaan minä ja mieheni pois sekä häihin enemmän panostavat edellä mainitut henkilöt (äitini joka tekee hääkimpun ja antaa hääpukunsa minulle, isäni joka tekee sormukset, miehen vanhemmat jotka antavat pitää häät kartanollaan, siskoni joka toimii kampaajana ja siskon mies joka toimii kuskina, miehen sisko joka tekee kakun ja miehen siskon mies joka kuvaa häät sekä miehen kaverit (4 kpl) jotka soittavat bändissä), niin jäljelle jää 66 vierasta, joiden voisi olettaa tuovan häälahjan (joukossa myös muutamia lapsiperheitä), joten olisiko ihan mahdoton olettaa, että vieraat maksaisivat vähintään noin 36 euroa per nenä, eli esim. pariskunnat maksaisivat vähintään 70 euroa meidän häätilille ja 2 lapsen lapsiperheet maksaisivat 150 euroa? Silloin tilanne olisi ikään kuin plusmiinusnolla, joten ei tarvitsisi stressata tuota rahanmenoa, kun meille 2400 euroakin on aika paljon.. mitenköhän tämän voisi muotoilla kutsuun kaikkein parhaiten? Voisiko suoraan pyytää vieraita tuomaan noin 35 euroa per nenä?
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh O.o Ap, oletko tosissasi?
Olemme yksilapsinen perhe, joten oletat, että automaattisesti laittaisimme 100-150e? Plus häälahja? Ei, emme valitettavasti pystyisi siihen. Yksilapsisena perheemme pystyisimme luultavasti laittamaan max. 50-75e plus jokin kiva pieni häälahja. Ja mielestäni se olisi jo "panostamista".
Mitä ihmettä oikeesti?!
Laitan tähän aiemman kommenttini, eli:
En ymmärrä miksi näin moni on käsittänyt että tuo 35 euroa olisi joku pääsymaksu ja sen päälle olisimme vielä pyytämässä häälahjaa! :D Ei näin! Kun se 35 euroa olisi nimenomaan se häälahja! Sehän tulisi monelle sitäpaitsi halvemmaksi kun ei tarvii mitään satasta laittaa vaan pariskunta laittaisi vain sen 70!
Ap
Laita kutsuun että omat eväät mukaan, pääset siihen toivottuun nollabudjettiisi.
vierailija 100 kirjoitti:
Käykää maistraatissa...
Miksi kirkossa ei saa käydä? Maksaako se jotain?
Olen saanut pari kertaa kutsun moisiin pääsylippu-häihin. Ensimmäisellä kertaa menin ja hinta oli 50e. Ruoka oli jotain risottoa tai vastaavaa, josta ei lähtenyt nälkä, kakku niin karmeaa että jäi syömättä ja viinilasilliset sai maksaa erikseen. Opiskelijan budjetille oli aika kallis tikki kun päälle tuli matkat ja vaatteet ja lopuksi vielä reissu pikaruokalaan kun jäi niin huutava nälkä. Toista kertaa en menisi.
Tilinumeron voi aina kutsuun laittaa ja kannattaakin, sillä moni antaa mielellään rahaa. Sen varaan ei kuitenkaan voi laskea ja pääsymaksujen laskeskelu on törkeää. Kyllä jäisi nykyään perheellisenä todellakin juhlat välistä jos 150e pitäisi maksaa, sillä kun saa vaihtoehtoisesti mm. viikon ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Syökö lapset tuon 35€ edestä?
Kyllä lapsiperheillä etenkin on raha yleensä tiukassa, jäisi minulla tuollaiset kekkerit välistä 😂
Siis muuten kyllä automaattisesti mieluiten juuri rahalahjan antaisin mutta 150€ meidän perheeltä olisi jo meidän budjetille liian suuri
Tosin nämä hääthän olivatki porvoossa?
Voi herraisä. Pakko kai tämän on olla provo. Nimenomaan niin kuin itse sanoit, saatte KAIKEN MUUN ILMAISEKSI ja nyt pitäisi vielä luistaa ruuan kustannuksista? Kiva juttu, jos teidän läheiset ihmiset haluaa ja ovat kykeneviä henkilökohtaisilla kyvyillään teitä auttamaan noissa muissa, mutta oikeesti. Jos siihen kutsuun lätkäiset, että tuokaapa muuten sitten 35 euroa ruokakuluja varten, niin uskallan veikata teillä olevan aikamoinen vieraskato. Et saa sitä muotoiltua niin, että se olisi kohtelias ja ymmärrettävä pyyntö. Häihin tullaan jumalauta vieraiksi. Eikö teille oo tärkeintä se, että ystävät ja läheiset tulee teidän kanssa juhlimaan teidän omaa päivää? Raivostuttavaa oman navan ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ymmärrän kyllä että se suoraan 35 euron pyytäminen on ehkä hieman vastoin etikettiä, mutta kun eihän se ole edes suuri summa! Mehän saadaan kaikki nuo muut asiat meidän häissä ilmaiseksi, joten eihän se nyt iso panostus ole vierailta maksaa omat ruokansa :D Monet varmaan muutenkin tuo tuon summan, joten ehkä sitä ei tarvitse suoraan laittaa, mutta ajattelin, että se olisi ainakin keino varmistaa että ruokakustannukset tulisi katettua. Mutta ehkä jätän sen mainitsematta.
ap
Voi herraisä. Pakko kai tämän on olla provo. Nimenomaan niin kuin itse sanoit, saatte KAIKEN MUUN ILMAISEKSI ja nyt pitäisi vielä luistaa ruuan kustannuksista? Kiva juttu, jos teidän läheiset ihmiset haluaa ja ovat kykeneviä henkilökohtaisilla kyvyillään teitä auttamaan noissa muissa, mutta oikeesti. Jos siihen kutsuun lätkäiset, että tuokaapa muuten sitten 35 euroa ruokakuluja varten, niin uskallan veikata teillä olevan aikamoinen vieraskato. Et saa sitä muotoiltua niin, että se olisi kohtelias ja ymmärrettävä pyyntö. Häihin tullaan jumalauta vieraiksi. Eikö teille oo tärkeintä se, että ystävät ja läheiset tulee teidän kanssa juhlimaan teidän omaa päivää? Raivostuttavaa oman navan ajattelua.
Miksi lasten osallistuminen on kalliimpaa kuin aikuisten? Jos lapseton pariskunta siis maksaisi 70€ ja kaksilapsinen perhe 150€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rahan pyytäminen lahjaksi on niin noloa.. inhottaa nämä "haaveissamme" uusi auto, häämatka, talo, nahkasohva-kutsut tilinnumeroineen. Jos perustelee rahan pyytämisen sillä että on jo kaikkea niin vielä nolompaa kerjätä rahaa. Me laitettiin lahjalista missä halvimmat lahjat kympin (pyyhe) ja muutamasta toiveesta sai halutessaan vähän kalliimman esim. ostamalla useamman lautasen sekä paljon siltä väliltä. Ei ollut vaikeaa.
Miksi on niin vaikeaa noudattaa hääparin tahtoa? Kyllä itseä ainakin ottaisi päähän jos kymmenen vuoden yhteiselon jälkeen vietettäis häitä ja vieraat toisivat kippoja, kuppeja, lautasia ja pyyhkeitä. Ihan sama laittaisitko sitä rahaa kympin vai satasen, on se paljon parempi kuin ostaa krääsää jota ei tiedä parin tarvitsevan. Nykyään kuitenkin kodeissa on valmiiksi aika lailla kaikki, harva muuttaa enää vasta häiden jälkeen yhteen.
No, varmaan kaikki arkiesineet ovat, mutta onko oikeita tauluja eikä mitään sisustustauluja tai esim. Artekia, Aaltoa tarpeeksi, todella laadukkaita viinilaseja koko setti (esim. Iiittala Essence tai Riedel), laadukasta elektroniikkaa vanhan halvan tilalle (esim. Tivoli Audio, Geneva), laadukkaita oikeita veitsiä, esim. aitoa japanilaista kokkiveistä tai vaikka koko veitsisettiä esim. Victorinox puisessa kunnon telineessä, voihan sitä morsiamellekin ostaa vaikka tyylikkään kaulakorun tai sulhaselle arvokellon, miehellä voi olla kolmekin kelloa eri tilanteisiin ihan hyvin. Vaikka laadukas italialainen silkkikravatti on sekin ihan hyvä lahja jne. Ei olisi pitänyt laittaa itsekään koko tilinumeroa kutsuun, tuntuu jälkeenpäin hölmölle, mutta toki se varmasti joidenkin vieraiden mahdollisia "lahjaongelmia" helpotti, ja sen takia se siihen laitettiin lauseella että "ellet keksi mitään lahjaa niin tässä varalle tilinumero" antaen ymmärtää että ensisijaisesti oikea lahja eikä mitään tilisiirtoja.
Pyydä 100 e, sekin on todella vähän, niin ja kun laitat kutsut, pyydä, että laittavat maksukenttään osallistujan nimet ja ehdottomasti päivä milloin häälahjamaksu pitää olla suoritettu. Tällä menettelyllä säästätte myös siinä, että ylimääräistä ruokaa ja juomaa ei tule hankittua.
En lukenut kaikkia viestejä, en tiedä onko tätä jo ihmetelty, mutta ystäviä tulee soittamaan häihinne..saatte tuon bändin ilmaiseksi kunnon kavereita. Ettekö edes tarjoa heille rahaa? Kakut tekee joku ilmaiseksi.
Tuo bändi eniten kauhistuttaa. Toivottavasti ette ole vain kysyneet, että voitteko tulla soittamaan ja oletatte, että ilmaiseksi soittaa. Törkeää olla tarjoamatta rahaa!
Ja joo älä todellakaan laita hintaa kutsuun. Rahaa saa toivo. Osa tuo osa ei. Osa myöskin enemmän kuin 35/henkilö. Itse veimme juuri 100 e yhteensä minä ja mieheni. Oli tuttavan häät. Jos kutsussa olisi lukenut että tuokaa 35 e/henkilö, niin en tiedä mitä olisin ajatellut.
Ap, pyydä suosiolla, että kukin vieras tuo häämakaronilaatikkoa 400g ja lapset 200g per nenä. Jotain tasoa nähin juttuihin!
Pakko olla provo tuo aloitus... :) Voiko olla mitään moukkamaisempaa kuin suorasanaisesti kerjätä etukäteen ilmoitettu X-määrä rahaa suvulta ja muilta vierailta...
Me ainakin säästettiin ja varauduttiin maksamaan omista häistämme jopa kymppitonni, eikä pyydetty todellakaan keneltäkään mitään apua. Iloinen yllätys oli sitten hääjärjestelyjen koittaessa se, että appiukko tarjoutui maksamaan virosta haetun viinalastin, ja lisäksi vanhempamme maksoivat puoliksi häiden ruokalaskun, meille ikäänkuin häälahjaksi. Omasta tahdostaan vanhempamme halusivat osallistua hääkuluihimme, ei tarvinnut pyytää!
Itse maksoimme siis hääpuvut, koristeet/kutsutarvikkeet yms tilpehöörit, kukat, kampauksen, hääauton, loput viinat, halvan mutta hyvän hääbändin (palkkio 100e/soittaja eli 500e), hääkakut leipomosta, sekä tietty bestmanien lahjat. Lisäksi ostin vielä seremoniamestarillemme (häiden juontaja yms apulainen) juhlapuvun (noin 50e). Niin ja kaasolle lisäksi kustansin ennen häitä kanssani rentouttavan iltapäivän kauneushoitolaan (kuumakivihieronta ja manikyyri molemmille).
Siltikään meillä ei mennyt häihimme rahaa varmasti puoliakaan tuosta varatusta kymppitonnista, kun vanhempamme osallistuivat niin paljon, kiitos heille!
Ja hääkutsussamme muuten luki häämatkaa varten tilinro, ja lisäksi meillä oli vielä pieni lahjalista netissä siltä varalta että joku haluaa mieluummin antaa tavaraa kuin rahaa. Tuli sitä rahaakin paljon enemmän kuin kuvittelimme.
ps. meillä on ainakin kaveripiirissä tapana että ei anneta kavereille häissä kuin vaan esim 25e/pää lahjaksi. Koska ollaanhan me kaverit jo maksettu ne polttaritkin, ja kaikki tietävät sen, joten kukaan ei edes odota lähikaveripiiriltä yhtään enempää lahjaksi!
Vierailija kirjoitti:
Keskieurooppalainen tapa. Tosin hääpari ei pyydä mitään rahoja, vaan vieraat tietävät sen itse. Lahjakuoreen laitetaan yleendä 50 euroa per nenä. Usein se raha pakataan jotenkin kivasti. Mutta siis rahan antaminen sääntö, ei poikkeus. Eli vieraat maksavat häät suurimmalta osin. Fiksu tapa.
mikään keskieurooppalainen tapa ole!
Ei tulisi mieleenkään maksaa kenenkään polttareista, eikä varsinkaan osallistua häihin, jonka kutsussa mainitaan jostain typerästä maksusta. Miten jotkut suostuu tällaiseen? Voin hyvinkin lahjoittaa hääparille vaikkapa 100 euroa mutta vain jos itse siltä tuntuu.
Tuollaista maksujuttua en ole täällä keskieuroopassa koskaan kuullut. Sen vain tiedän, että joskus häihin kutsuttujen LISÄKSI voi osallistua sellaiset tuttavat, jotka itse maksavat ruokansa.
Jäisi kyllä osallistumatta.
Olen kyllä saanut tämän ketjun lukemisesta suurta nautintoa. Sen verran vaan, että onkohan kukaan maininnut vielä makaronilaatikkoa? 200 grammaa ja naisille riittää ½ siitä! Voisitko vielä pyytää ompelutaitoista sukulaista ompelemaan häävieraille Munsalan kansallispuvut!
on vain yksinkertaisesti epäkohteliasta pyytää vierailta rahaa.
tilinumeron jättäminen kutsuun on myös kohtelista kutsutun kannalta, jotta jos hän halutessaan haluaa antaa lahjana jotakin, voi hän sen myös tehdä mahdollisimman helposti.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ymmärrän kyllä että se suoraan 35 euron pyytäminen on ehkä hieman vastoin etikettiä, mutta kun eihän se ole edes suuri summa! Mehän saadaan kaikki nuo muut asiat meidän häissä ilmaiseksi, joten eihän se nyt iso panostus ole vierailta maksaa omat ruokansa :D Monet varmaan muutenkin tuo tuon summan, joten ehkä sitä ei tarvitse suoraan laittaa, mutta ajattelin, että se olisi ainakin keino varmistaa että ruokakustannukset tulisi katettua. Mutta ehkä jätän sen mainitsematta.
ap
Ei ole sua kyllä järjellä pilattu. Kyse ei ole 35 eurosta, vaan periaatteesta! En voisi itse ikinä pyytää juhlieni VIERAILTA pääsymaksua, ihan sama olisiko hinta 1 tai 100€
.......2400 euroa jaettuna 80 henkilöllä on kylläkin 30 euroa per nenä. Mistä sait tuon 80 euroa?