Voinko pyytää häävieraita tuomaan n. 35 euroa per nenä?
Olen laatinut alustavaa listaa siitä, mitä ensi vuoden häihimme tulee, ja ollaan sinänsä onnekkaassa asemassa, että suurin osa hääelementeistä tulee meille ilmaiseksi:
hääkutsut – lähetetään sähköisesti
sormukset – isäni tekee meille toiveidemme mukaiset sormukset
hääpuvut – mies käytää vanhaa pukuaan ja itse käytän äitini vanhaa hääpukua, jota olen tuunannut
kampaamo – siskoni hoitaa hiukset ja meikin
hääkimppu – äitini tekee (muita kukkia ei juhlaan tule)
hääpaikka – miehen vanhempien sukukartano
hääkuvaus – miehen siskon mies hoitaa
kakku – miehen sisko tekee
bändi – miehen kaverit soittaa 3 x 45 min setin
hääauto – siskon miehen auto + hän toimii myös kuskina
ruuat 80 hengelle – 2400 euroa
Eli ainoa rahallinen panostus on tuo ruokien kustantaminen 80 hengelle. Jos tästä 80 hengestä lasketaan minä ja mieheni pois sekä häihin enemmän panostavat edellä mainitut henkilöt (äitini joka tekee hääkimpun ja antaa hääpukunsa minulle, isäni joka tekee sormukset, miehen vanhemmat jotka antavat pitää häät kartanollaan, siskoni joka toimii kampaajana ja siskon mies joka toimii kuskina, miehen sisko joka tekee kakun ja miehen siskon mies joka kuvaa häät sekä miehen kaverit (4 kpl) jotka soittavat bändissä), niin jäljelle jää 66 vierasta, joiden voisi olettaa tuovan häälahjan (joukossa myös muutamia lapsiperheitä), joten olisiko ihan mahdoton olettaa, että vieraat maksaisivat vähintään noin 36 euroa per nenä, eli esim. pariskunnat maksaisivat vähintään 70 euroa meidän häätilille ja 2 lapsen lapsiperheet maksaisivat 150 euroa? Silloin tilanne olisi ikään kuin plusmiinusnolla, joten ei tarvitsisi stressata tuota rahanmenoa, kun meille 2400 euroakin on aika paljon.. mitenköhän tämän voisi muotoilla kutsuun kaikkein parhaiten? Voisiko suoraan pyytää vieraita tuomaan noin 35 euroa per nenä?
Kommentit (252)
Et voi pyytää mitään rahaa häävierailta, kaikki maksavat omat hääkustannuksensa itse. Ei kannata järjestää sellaisia häitä, joihin ei ole varaa. Ruoan maksaminen ei ole vieraiden tehtävä.
just kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
heh mitä summia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän nyt riippuu ihan siitä miten läheinen häävieras on. Joskus joku kysyi sopivia rahasummia tai häälahjan arvoa Helsingin sanomissa Kysy Kirstiltä -palstalla. Etiketti oli hänen mielestään se että kaikkein läheisimmät eli vanhemmat ja sisarukset antaisivat n. 300-500 euroa, tätä vähän kaukaisemmat eli isovanhemmat 200-300 euroa, tädit, sedät ja serkut n. 100 euroa, hyvät läheisimmät ystävät n. 80 euroa, ei aivan niin läheiset kaverit/tutut 50 euroa ja vähiten tutut vieraat, esim. opiskelijakaverit, joiden kanssa tekemisissä kuitenkin sen verran että kutsuu häihin niin n. 25-35 euroa.
Jaa eli pitäisi kolmasosa palkastani antaa häälahjaksi ja syödä kauravelliä koko kuukausi yksien juhlien takia? 300-500 e on raha, jolla pääsemme jo lomalle, huh sentään. ERi asia sitten ne rikkaat, mutta tavallinen työntekijä ei tuollaisia summia kykene eikä edes tahdo antaa. 50e on jo maksimiraja, ja sillä saisi alennuksista etsittyä toki arvokkaampia esinelahjoja mutta rahaa sitä yleensä tahdotaan. Joten sitä kannattaa sitten varautua "vähempiin" muttei vähempiarvoisempiin summiin, kun ei voi hyödyntää alennuksia ym...
Niin, kyseessä oli lähimmät sukulaiset, ja tuo oli suositus, ei mikään määräys. Ei kai kukaan elä niin kädestä suuhun että kaikki rahat mitä tienaa menevät samassa kuukaudessa samantien jos on töissä? Tai jos on luottokortti niin hyödyntää sitä vähän, maksaa vaikka kolmen kuukauden aikana 100 euroa kuukaudesas sillä normaalimenojen lisäksi. Saahan sitä antaa 50 euroa veljelleen joka menee naimisiin, mutta aika vähäinen on lahja ja arvostus silloin.
Itse vaimoni kanssa emme pyytäneet rahaa laisinkaan, mutta laitoimme kutsuun että ellei halua ostaa lahjaa tai ei löydä sopivaa niin sitten rahakin käy, laitoimme maininnaksi että esim. 20 euroa. Lahjalistan voi tehdä nettiin siitä mitä toivoo häälahjaksi, auttaa lahjan valinnassa vieraita ja saa sitä tavaraa mitä uuteen kotiin kokee tarvitsevansa.
Vanhemmat ostivat esim. n. 700 euron arvoisen taulun lahjaksi yhdessä eli menee etiketin ja suosituksen mukaan. Köyhempi opiskelijaveljeni osti n. 200 euron arvoisen lahjan, mitä pidin ihan kohtuullisena ottaen huomioon, ettei ollut kuin kesätöissä.
Eli luottokortti vain käyttöön ja monen sadan euron lahja sukulaiselle, kun ei itsellekään kykene ostamaan tuon hintaisia lahjoja? Ymmärrätkö, että esim 1500e palkastani vuokrien, laskujen, ruuan jälkeen ei hirveästi jää käteen, kuten ei puolisollankikaan. On kuitenkin kiva esim käydä halvalla salilla, mutta on ne vaatteetkin aina silloin tällöin uusittava, ja esim pitkän vuoden jälkeen tuo mainitsemasi 300-500 e rahalahja (luottokortilla, ei jestas XD) menee meidän omaan halpaa äkkilähtöön. Kyllä kuule meidän maassa on paljon niitä pienipalkkaisia työttömien lisäksi, jotka elävät kädestä suuhun. En aio syödä vettä ja näkkileipää ja jättää lomailu siihen, että saan istua Helsingin rannalla miettimässä, että kiva loma, mutta saipahan sisar ainakin tyyriin lahjan. Kukaan meidän suvusta ei anna monen sadan euron lahjoja, ei ole varaa siihen. Mutta kuten olin maininnut, rikkaat voivat tehdä niin. Tosin miehen suvun puolella on pari oikeasti rikasta, ja he antavat niitä 20e lahjoja, vaikka olisi varaa. Joten tiedä sitten, mielestäni rahalahjat aiheuttavat enemmän päänvaivaa ja noloutta kuin tavaralahjat, joita voi tosiaan ostaa etukäteen alennuksista. Näin meillä vähävaraisilla on, ja töitä tehdään paljon.
P.S 50e lahja on mielestäni todella suuri määrä rahaa, ja jos itse joskus saisin sellaisen setelin lahjaksi, itkisin ilosta. Sillä saisi ostettua paljon ruokaa meille, pakkaseen ja kuivakaappiin :)
No, ehkä minun on vaikeaa sitten asettua tuollaiseen elämään noin vähäisillä varoilla, etenkin kun kyseessä on työssä käyvä ihminen. Vuokralla ei kannattaisi asua juuri sen takia, että jäisi enemmän rahaa käyttöön ainakin edes sitten joskus, siis ainakaan ellei ole pakko asua vuokralla. Ajattele paljonko enemmän rahaa jäisi kuukaudessa ellei tarvitsisi maksaa vuokraa. Toki velattomassa omakotitalossa asuessa itse on helppo näin sanoa, mutta silti, vuokralta voi pyrkiä pois, jos on vakituiset palkkatulot.
50 euroa on minulle todella tavanomainen pikkuraha, toki ymmärrän että se jollekin on iso raha jos oikeasti on rahasta tiukkaa. Itse jos käyn kesälomalla vaikka ostamassa lomaosakeviikolle juomia alkosta menee helposti 90 euroa kerralla ja riippuen mitä ostaa saattaa olla että joutuu käydä ostamassa lisää vaikka 80 eurolla samalla viikolla alkosta juomia. Auton tankkaukseen menee 75-80 euroa noin 2 kertaa kuukaudessa. Jne.
Nyt oli kyse häistä ja häälahjasta ja siitä mikä on suositeltavaa tai asianmukaista asiantuntijan mukaan. Kyllä etiketti ja käytössääntöjen asiantuntijoita riittää Suomessa, joilta näistäkin asioista ajoittain kysytään, ettei munaa itseään ja myös kirjallisuutta löytyy mistä voi suositeltuja etikettiasioita ja käytöstapoja katsoa (vaikka ilmaiseksi kirjstosta). Kun pidät omat häät niin saathan sitten itse taas vastaavasti samalla lailla lahjat jos sukulaisesi ovat yhtään järkeviä ja muistavat sinun antaneen vaikka 300 euron arvoisen häälahjan, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskieurooppalainen tapa. Tosin hääpari ei pyydä mitään rahoja, vaan vieraat tietävät sen itse. Lahjakuoreen laitetaan yleendä 50 euroa per nenä. Usein se raha pakataan jotenkin kivasti. Mutta siis rahan antaminen sääntö, ei poikkeus. Eli vieraat maksavat häät suurimmalta osin. Fiksu tapa.
Ja mistähän tämä tieto on saatu?
22 vuoden asumisen perusteella ja lukemattomiin häihin osallistuneena, eikä todellakaan mihinkään wt-juhliin. Mutta korjaan sitä, että todellakaan hääparin ei ole täälläkään soveliasta pyytää osallistumismaksua :D Lahjan sijaan annetaan rahalahja niin yleisesti, että joku tavaralahja on todella poikkeuksellista. Kaveriporukan kanssa usein kerätään lahjarahat (50 euroa per vieras on yleisin, mutta jos hääpaikka on erityisen upea ja luvassa ihan tosi hienot bileet, enemmänkin sovitaan annettavaksi) ja askarrellaan yhdessä joku kiva tapa antaa se lahja. Kerran yksi ystäväni teki seteleistä perhosia fiikuksen oksille. Se oli aika hieno!
Itse olen ollut vain kaksissa häissä ulkomailla, toiset olivat Belgiassa ja toiset Etelä-Ranskassa.
Molemmissa häissä morsiusparin vanhemmat olivat kutsujina (vaikka molemmat olivat ihan aikuisia) ja kutsut olivat hyvin muodolliset "save the date" -kortteineen, sanamuotoineen jne. Oletan siis vanhempien kustantaneen häät? En tiedä onko tämä tavallista?
Molemmissa häissä oli ihan notkuvat lahjapöydät, jossa oli tavaralahjoja. Ihan kuten Suomessa. Varmaan silti moni antoi rahaakin. Vein suomalaista lasia.
En sitten tiedä, ehkä jossain pöydän alla rahakuoret vaihtoivat omistajaa ja minä vaan olin niin moukka etten sitä tajunnut. Siis noiden tavaralahjojen lisäksi.
Eurooppaankin mahtuu aika monenlaisia kulttuureja ja tapoja. Oletko siis 22 vuoden aikana vieraillut häissä kaikissa maissa ja niissäkin eri puolilla noita maita? Kun yleistät että "Keski-Euroopassa "
Miettii ihan Suomessakin, miten häänviettotavat ja lahjatkin eroavat toistaan: perinteiset pohjalaiset mahtihäät vs. helsinkiläisen pariskunnan kymmenen hengen häät jossain intiimissä ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
just kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän nyt riippuu ihan siitä miten läheinen häävieras on. Joskus joku kysyi sopivia rahasummia tai häälahjan arvoa Helsingin sanomissa Kysy Kirstiltä -palstalla. Etiketti oli hänen mielestään se että kaikkein läheisimmät eli vanhemmat ja sisarukset antaisivat n. 300-500 euroa, tätä vähän kaukaisemmat eli isovanhemmat 200-300 euroa, tädit, sedät ja serkut n. 100 euroa, hyvät läheisimmät ystävät n. 80 euroa, ei aivan niin läheiset kaverit/tutut 50 euroa ja vähiten tutut vieraat, esim. opiskelijakaverit, joiden kanssa tekemisissä kuitenkin sen verran että kutsuu häihin niin n. 25-35 euroa.
Jaa eli pitäisi kolmasosa palkastani antaa häälahjaksi ja syödä kauravelliä koko kuukausi yksien juhlien takia? 300-500 e on raha, jolla pääsemme jo lomalle, huh sentään. ERi asia sitten ne rikkaat, mutta tavallinen työntekijä ei tuollaisia summia kykene eikä edes tahdo antaa. 50e on jo maksimiraja, ja sillä saisi alennuksista etsittyä toki arvokkaampia esinelahjoja mutta rahaa sitä yleensä tahdotaan. Joten sitä kannattaa sitten varautua "vähempiin" muttei vähempiarvoisempiin summiin, kun ei voi hyödyntää alennuksia ym...
Niin, kyseessä oli lähimmät sukulaiset, ja tuo oli suositus, ei mikään määräys. Ei kai kukaan elä niin kädestä suuhun että kaikki rahat mitä tienaa menevät samassa kuukaudessa samantien jos on töissä? Tai jos on luottokortti niin hyödyntää sitä vähän, maksaa vaikka kolmen kuukauden aikana 100 euroa kuukaudesas sillä normaalimenojen lisäksi. Saahan sitä antaa 50 euroa veljelleen joka menee naimisiin, mutta aika vähäinen on lahja ja arvostus silloin.
Itse vaimoni kanssa emme pyytäneet rahaa laisinkaan, mutta laitoimme kutsuun että ellei halua ostaa lahjaa tai ei löydä sopivaa niin sitten rahakin käy, laitoimme maininnaksi että esim. 20 euroa. Lahjalistan voi tehdä nettiin siitä mitä toivoo häälahjaksi, auttaa lahjan valinnassa vieraita ja saa sitä tavaraa mitä uuteen kotiin kokee tarvitsevansa.
Vanhemmat ostivat esim. n. 700 euron arvoisen taulun lahjaksi yhdessä eli menee etiketin ja suosituksen mukaan. Köyhempi opiskelijaveljeni osti n. 200 euron arvoisen lahjan, mitä pidin ihan kohtuullisena ottaen huomioon, ettei ollut kuin kesätöissä.
Eli luottokortti vain käyttöön ja monen sadan euron lahja sukulaiselle, kun ei itsellekään kykene ostamaan tuon hintaisia lahjoja? Ymmärrätkö, että esim 1500e palkastani vuokrien, laskujen, ruuan jälkeen ei hirveästi jää käteen, kuten ei puolisollankikaan. On kuitenkin kiva esim käydä halvalla salilla, mutta on ne vaatteetkin aina silloin tällöin uusittava, ja esim pitkän vuoden jälkeen tuo mainitsemasi 300-500 e rahalahja (luottokortilla, ei jestas XD) menee meidän omaan halpaa äkkilähtöön. Kyllä kuule meidän maassa on paljon niitä pienipalkkaisia työttömien lisäksi, jotka elävät kädestä suuhun. En aio syödä vettä ja näkkileipää ja jättää lomailu siihen, että saan istua Helsingin rannalla miettimässä, että kiva loma, mutta saipahan sisar ainakin tyyriin lahjan. Kukaan meidän suvusta ei anna monen sadan euron lahjoja, ei ole varaa siihen. Mutta kuten olin maininnut, rikkaat voivat tehdä niin. Tosin miehen suvun puolella on pari oikeasti rikasta, ja he antavat niitä 20e lahjoja, vaikka olisi varaa. Joten tiedä sitten, mielestäni rahalahjat aiheuttavat enemmän päänvaivaa ja noloutta kuin tavaralahjat, joita voi tosiaan ostaa etukäteen alennuksista. Näin meillä vähävaraisilla on, ja töitä tehdään paljon.
P.S 50e lahja on mielestäni todella suuri määrä rahaa, ja jos itse joskus saisin sellaisen setelin lahjaksi, itkisin ilosta. Sillä saisi ostettua paljon ruokaa meille, pakkaseen ja kuivakaappiin :)
No, ehkä minun on vaikeaa sitten asettua tuollaiseen elämään noin vähäisillä varoilla, etenkin kun kyseessä on työssä käyvä ihminen. Vuokralla ei kannattaisi asua juuri sen takia, että jäisi enemmän rahaa käyttöön ainakin edes sitten joskus, siis ainakaan ellei ole pakko asua vuokralla. Ajattele paljonko enemmän rahaa jäisi kuukaudessa ellei tarvitsisi maksaa vuokraa. Toki velattomassa omakotitalossa asuessa itse on helppo näin sanoa, mutta silti, vuokralta voi pyrkiä pois, jos on vakituiset palkkatulot.
50 euroa on minulle todella tavanomainen pikkuraha, toki ymmärrän että se jollekin on iso raha jos oikeasti on rahasta tiukkaa. Itse jos käyn kesälomalla vaikka ostamassa lomaosakeviikolle juomia alkosta menee helposti 90 euroa kerralla ja riippuen mitä ostaa saattaa olla että joutuu käydä ostamassa lisää vaikka 80 eurolla samalla viikolla alkosta juomia. Auton tankkaukseen menee 75-80 euroa noin 2 kertaa kuukaudessa. Jne.
Nyt oli kyse häistä ja häälahjasta ja siitä mikä on suositeltavaa tai asianmukaista asiantuntijan mukaan. Kyllä etiketti ja käytössääntöjen asiantuntijoita riittää Suomessa, joilta näistäkin asioista ajoittain kysytään, ettei munaa itseään ja myös kirjallisuutta löytyy mistä voi suositeltuja etikettiasioita ja käytöstapoja katsoa (vaikka ilmaiseksi kirjstosta). Kun pidät omat häät niin saathan sitten itse taas vastaavasti samalla lailla lahjat jos sukulaisesi ovat yhtään järkeviä ja muistavat sinun antaneen vaikka 300 euron arvoisen häälahjan, eikö?
Heh, vai saa lainaa... tiedätkö, jos mies on matalapalkka-alan yksityisyrittäjä, niin lainaa ei saa koska eipä ole vakuutta mitä asettaa, kun on riskaabelia tuo yksityisyrittäminen pankin mielestä, ja omat tuloni ovat pienet. Kysytty toki on ja eipä oltu pankin mieleisiä asiakkaita. Niin että kerro ihmeessä, miten pääsee vuokra-asunnosta pois siinä tapauksessa, jossei lottovoittoa voita :)? Haluaisin kovin tietää? Varsinkin jos täällä tosiaan kirjoittelee joku varakaskin eikä tällainen äitiyslomalla oleva tuore äitiä :). Niin, siis kun palkkamme lasketaan yhteen, vähennetään vuokra, autokulut (yksi rämä auto), vakuutukset, sähköt, lapsiin menevät rahat, auta armias sitä vaippamäärää ja kasvuaikaa vaatteissa, kun kaksi lasta yht, sekä ruokakulut, niin kuule eipä paljon jää. Luottokortti, jota ehdotit ja jonka käytön suosittelu kertoo joko sen ,että olet nuori provoilija tai kultalusikka suussa syntynyt (vahvasti epäilen että olisi tällä palstalla näin kesälomien aikaan). Jokaisen pitäisi tietää se, että varsinkaan pienituloisten ei pidä paikata menoja luotolla, ei koskaan. Siitä on jo uutisissa, pilvin pimein maksuhäiriömerkintöjä.
Mutta meidän häissä kyllä oli lahjatoivelista, jos joku täti laittoi rahaa 50e kirjekuoressa niin se oli kiva lisäyllätys. Ei pidä halveksua niitä, joille sinulle pieni summa on oikeasti iso määrä rahaa kattamaan ruokakuluja. Kirpparien kanta-asiakas kiittää ja kuittaa. P:S lahjaa ei mitata rahassa vaan se on lahjanantajan tapa huomioida, ja oikeasti etikettejä tunteva osaa olla iloinen lahjasta kuin lahjasta, nehän on kuitenkin yleensä tarkasti mietitty...
Et voi. Jos ei ole rahaa mennä naimisiin niin älkää menkö.Muilla et voi sitä maksattaa, jos kaikesta huolimatta pyydätte pääsymaksun hinnan niin älkää pettykö kun ei tulijoita ole=)
Vierailija kirjoitti:
just kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän häät maksoi 10 000 euroa. Vieraita oli 50. Eli minun olisi kuulunut pyytää 200e/vieras? Aika hiljaista olisi ollut, veikkaisin.
Korvataanko noille sukulaisille jotka tekevät häihin kaiken mitenkään. Esim. Maksaako kakuntekijä aineet kakkuihin itse? Kutsujen teki
Mitä olet itse tekemässä häittesi eteen?
Ihana olla sun sukulainen ja raataa häittesi eteen. Not
Tarjoa vieraille se 200g makaronilaatikkoa ja vesijohtovettä niin ei tartte pyytää kun kymppi per lärvi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskieurooppalainen tapa. Tosin hääpari ei pyydä mitään rahoja, vaan vieraat tietävät sen itse. Lahjakuoreen laitetaan yleendä 50 euroa per nenä. Usein se raha pakataan jotenkin kivasti. Mutta siis rahan antaminen sääntö, ei poikkeus. Eli vieraat maksavat häät suurimmalta osin. Fiksu tapa.
No,me asutaan Suomessa.Täällä ei ole sellaista tapaa.
"Laittakaa tilille 35 euroa per nokka, mutta tehkää se silleen hienostuneesti, niinku keskieurooppalaiseen tapaan. Laittakaa viesti vaikka saksaksi tai jotain. Danke schön!"
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos alkaisitte kerää sitä kaupan punalappuista ruokaa pakastimeen niin säästäisitte puolet ruokakuluissa. Teette sit pyttipannua tai jotain muuta sopivaa. Vuoden aikana ennättää haalia joululootat ja kaikki, vain mielikuvitus on rajana mitä voi pakastaa. Nuo valmisruuat voi feikata itsetehdyiksi: sekottaa samat lootat omiin astioihin ja kuorruttaa uudelleen uunissa.
Loistava idea! Joulun jälkeen hamstratkaa joulukinkkuja puoleen hintaan, ne pakkaseen, siirtäkää häät ensi kesäksi ja sitten hullunhauskat jouluhäät!
Muista liittää kutsuun ennakkolasku, jonka laskuerittelystä käy ilmi mitä maksu sisältää. Kuittia vastaan pääsee aterioimaan tai vaihtoehtoisesti eväät mukaan. Vaakaolis hyvä vaihtoehto, niin jokainen voi punnita kilohinnoitetellun ruuan ja maksaa sen mitä syö.
Ei se tyhmä ole joka pyytää vaan se joka antaa.
En jaksanut lukea koko keskustelua, joten en tiedä, onko tätä jo ehdotettu, mutta budjetin saa helposti pienemmäksi tarjoamalla häissä 200 grammaa makaronilaatikkoa vierasta kohden ja tuon päälle muutaman kalapuikon ja 50 grammaa perunamuusia. Tuollaiseen luulisi olevan varaa. Tarjolle myös täytekakkua noin 60 henkilölle kun kaikki eivät kuitenkaan pidä makeasta.
Otatte illalla vaan tilaukset mäkkäriin, montako juustoo kukin vieras haluaa. Vieraat voi maksaa sit omansa, tulee halvemmaks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mistähän tämä tieto on saatu?
22 vuoden asumisen perusteella ja lukemattomiin häihin osallistuneena, eikä todellakaan mihinkään wt-juhliin. Mutta korjaan sitä, että todellakaan hääparin ei ole täälläkään soveliasta pyytää osallistumismaksua :D Lahjan sijaan annetaan rahalahja niin yleisesti, että joku tavaralahja on todella poikkeuksellista. Kaveriporukan kanssa usein kerätään lahjarahat (50 euroa per vieras on yleisin, mutta jos hääpaikka on erityisen upea ja luvassa ihan tosi hienot bileet, enemmänkin sovitaan annettavaksi) ja askarrellaan yhdessä joku kiva tapa antaa se lahja. Kerran yksi ystäväni teki seteleistä perhosia fiikuksen oksille. Se oli aika hieno!
Itse olen ollut vain kaksissa häissä ulkomailla, toiset olivat Belgiassa ja toiset Etelä-Ranskassa.
Molemmissa häissä morsiusparin vanhemmat olivat kutsujina (vaikka molemmat olivat ihan aikuisia) ja kutsut olivat hyvin muodolliset "save the date" -kortteineen, sanamuotoineen jne. Oletan siis vanhempien kustantaneen häät? En tiedä onko tämä tavallista?
Molemmissa häissä oli ihan notkuvat lahjapöydät, jossa oli tavaralahjoja. Ihan kuten Suomessa. Varmaan silti moni antoi rahaakin. Vein suomalaista lasia.
En sitten tiedä, ehkä jossain pöydän alla rahakuoret vaihtoivat omistajaa ja minä vaan olin niin moukka etten sitä tajunnut. Siis noiden tavaralahjojen lisäksi.
Eurooppaankin mahtuu aika monenlaisia kulttuureja ja tapoja. Oletko siis 22 vuoden aikana vieraillut häissä kaikissa maissa ja niissäkin eri puolilla noita maita? Kun yleistät että "Keski-Euroopassa "
Sinä olet ollut kaksissa ja heti olit dissaamassa toisen vastausta :D
Minusta tuo tapa antaa yhteinen rahalahja nätisti koristellen kuulostaa kivalta.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoa vieraille se 200g makaronilaatikkoa ja vesijohtovettä niin ei tartte pyytää kun kymppi per lärvi
Usein makaroneja on tarjouksessa 19 senttiä pussi ja jauhelihan ja kananmunat voi ostaa parasta ennen päiväyksellä -30%. Ja naisille ja lapsille riittää annoskooksi ihan hyvin 150g.
Häämakaronilaatikko on mainio vierastarjoilu ja maksaa vain 20-30 senttiä/annos, jolloin ap. jää pelkkää voittoa lähes 35€ kutsuvieras. Bisnestä parhaimmillaan.
Juhlavamman version makaronilaatikosta saa käyttämällä naudan jauhelihaa ja paremmista jauhoista tehtyä ravinteikkaampaa makaronia ja munamaitoon punaista maitoa. Tämä toki maksaa sitten enemmän.
En ymmärrä hankittuja lahjoja tai rahalahjoja. Ainoa minkä lahjana ymmärrän on jokin itse tehty juttu tai palvelus. Tärkeintä on yhdessä oleminen. Juhlan järjestäjä järjestäkööt sellaisen tilaisuuden minkä itse haluaa.