Voinko pyytää häävieraita tuomaan n. 35 euroa per nenä?
Olen laatinut alustavaa listaa siitä, mitä ensi vuoden häihimme tulee, ja ollaan sinänsä onnekkaassa asemassa, että suurin osa hääelementeistä tulee meille ilmaiseksi:
hääkutsut – lähetetään sähköisesti
sormukset – isäni tekee meille toiveidemme mukaiset sormukset
hääpuvut – mies käytää vanhaa pukuaan ja itse käytän äitini vanhaa hääpukua, jota olen tuunannut
kampaamo – siskoni hoitaa hiukset ja meikin
hääkimppu – äitini tekee (muita kukkia ei juhlaan tule)
hääpaikka – miehen vanhempien sukukartano
hääkuvaus – miehen siskon mies hoitaa
kakku – miehen sisko tekee
bändi – miehen kaverit soittaa 3 x 45 min setin
hääauto – siskon miehen auto + hän toimii myös kuskina
ruuat 80 hengelle – 2400 euroa
Eli ainoa rahallinen panostus on tuo ruokien kustantaminen 80 hengelle. Jos tästä 80 hengestä lasketaan minä ja mieheni pois sekä häihin enemmän panostavat edellä mainitut henkilöt (äitini joka tekee hääkimpun ja antaa hääpukunsa minulle, isäni joka tekee sormukset, miehen vanhemmat jotka antavat pitää häät kartanollaan, siskoni joka toimii kampaajana ja siskon mies joka toimii kuskina, miehen sisko joka tekee kakun ja miehen siskon mies joka kuvaa häät sekä miehen kaverit (4 kpl) jotka soittavat bändissä), niin jäljelle jää 66 vierasta, joiden voisi olettaa tuovan häälahjan (joukossa myös muutamia lapsiperheitä), joten olisiko ihan mahdoton olettaa, että vieraat maksaisivat vähintään noin 36 euroa per nenä, eli esim. pariskunnat maksaisivat vähintään 70 euroa meidän häätilille ja 2 lapsen lapsiperheet maksaisivat 150 euroa? Silloin tilanne olisi ikään kuin plusmiinusnolla, joten ei tarvitsisi stressata tuota rahanmenoa, kun meille 2400 euroakin on aika paljon.. mitenköhän tämän voisi muotoilla kutsuun kaikkein parhaiten? Voisiko suoraan pyytää vieraita tuomaan noin 35 euroa per nenä?
Kommentit (252)
häissäni kirjoitti:
Homma kannattaa ratkaista perinteiseen tyyliin. Eli kutsuun toive matkakassan (tai muun) kartuttamisesta ja tilinumero. Näin tekee iso osa ihmisistä ja aika monella "matkakassakin" on vain kiertoilmaus että pyydetään rahaa.
35€ on vieläpä niin pieni raha ettei tarvitse erikseen summaa mainita. Yleensä lahjaksi annetaan 50€ tai enemmän.
Yleensä 50 tai enemmän. No tuota. Riippuu vieraan elämäntilanteesta. 50 euroa per pää työssäkäyvältä hyvät tulot. 20 euroa per pää on hyvä jos pienemmät tulot. Ja jos vaikka työtön/opiskelee niin kortti tai suklaarasia riittää. Ei lahjan kuulu kaikkea kattaa. Lahja antajan mukaan aina! Tärkein että itselle rakkaat kutsutut ovat mukana! Ei voi pyytää mitään absoluuttista määrää esim 35e tai odottaa pienituloiset laittavan 50 e per pää. Ihmiset antavat jos pystyvät ja haluavat. Ja on kyllä kiva jos saisi kuvan Häämatkasta myöhemmin jos sinne kerättiin rahaa kutsussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoa halvempaa ruokaa. Osta tarjouskahvia ja -mehua ja tarjoa Karnevaalikeksejä. Maksakaa tarjoilut itse.
Hyväksy häälahjaksi kaikki se kauheus, jota ihmiset tuovat eli yksittäisiä lakanasettejä lehtitilauksista, merkillisiä boolimaljoja, suvun ns. perinne-esineitä jne.
Joo. wtun hieno idea. Tarjouskahveillahan voittaakin koko hommassa 8 euroa ja sitten kaikki kärvistelee.
Lisään: Maksan 15 centtiä kahveista extraa!
Sinkkumies
Kun et pysty ymmärtämään toisten kirjoituksia, niin älä kirjoita tänne.
KOSKAAN.
Suosittelen pitämään palaverin jossa tiedustelette haluavatko ystävät ja tuttavat että pidätte heille häät ja että tarjottavat tulee maksaa itse, ikään kuin nyyttäriperiaatteella :)!
Et voi olla tosissasi. Tosin olen nähnyt lähes sairasta pihiyttä läheltä. Uuden sukunimilakivatvomisen myötä voitte valita sukunimeksenne Yhteiskuntaloinen.
Jos hääpaikka vuokratila (kartano, ravintola, pitopalvelu) voisi vieraille ilmoittaa omakustanteisesta ruokailumahdollisuudesta. Hääkutsussa maininta hääkakkukahvit vihkimisen jälkeen.
Jos vihkiminen ja häätilaisuus kotona, ei tulisi mieleenkään pyytää rahaa tarjoilusta. Häälahjatoive -kun kaikkee jo on- pieni muistaminen häälahjatilille häämatkaa tai suurempaa hankintaa varten.
Tuskin saatte montaa vierasta jos häissänne on 35 euron "pääsymaksu". Loukkaa jo ajatuksena. Säästätte tosiaan ruokamenoissa.
No eihän pienempää lahjaa kehtaisi antaakkaan. Kyllä kai se nyt ainakin 100€ pitää oll, ainakin jos on tuttava. No rahattomalle lähes kaikki on liikaa ja joillekin lapsiperheille.
Keskustele isäsi kanssa asiasta ehkä hän rahoittaa loput tai miehesi isovanhemmat, kartanoherrat. Ehkä myös miehesi vanhemmat voivat rahoittaa osan, koska kartanon lapsia.
En ole kartanoihmisten perillinen, mutta, kun poikani avioitui noin 8 vuotta sitten annoin hänelle häälahjaksi 500-600 sataa en muista enään tarkemmin.
Ei 35 € ole paljoakaan, mutta tuskin kannattaa summaa mainita. Useimmat todennäköisesti antavat enemmän.
Jos ei ole varaa itse kustantaa isohkoja juhlia, kannattaa pelkistää kakkukahveihin. En ymmärrä ikinä näitä yli varojensa eläviä köyhiä. Hyvin yksinkertainen yhtälö: siksi ollaan köyhiä kun kulutetaan enemmän -turhuuksiin- kuin mihin on varaa. Ei mitään käsitystä rahan käytöstä. Vanha sanonta: "Paskallako se Taavetti linkkuveiten meinaa ostaa?"
Olen viime vuosina boikotoinut kaikkia juhlia (häät, syntymäpäiväjuhlat tms), joissa juhlat maksatetaan vierailla (illalliskortti maksaa).
Jos ei ole varaa maksaa itse häitään, niin kannattaa pitää pienen piirin häät, joissa vain ydinpiiri (siskot, vanhemmat ym)
Voi hyvä tavaton... Miten monissa maksullisissa hääjuhlissa olet itse vieraillut? Jos maksullisen kutsukortin lähettäminen on ystäväpiirissänne tapana niin silloin ymmärrän ajatuksesi, mutta silloinkin voisitte näyttää esimerkkiä muille ja hoitaa kustannukset itse. Ei pidä kutsua yhtään enempää vieraita kuin mihin on varaa. Jos sulhasesi on tällaisen idean takana niin veikkaanpa, että teillä on tiedossa ongelmia rahasta myöhemminkin!
Säästäkää ja viettäkää hääjuhlaa säästöjenne mukaan vasta sitten kun siihen pystytte tai älkää viettäkö hääjuhlaa. Suoraan sanoen jo ajatuskin häävieraiden maksamista juhlista yököttää... Vihkiminen onnistuu ilman juhliakin.
Pitäkää hippinyyttärihäät. Pyytäkää ihmisiä tuomaan ruokaa. Häistä tulisi varmaan hauskat. Ja ihmiset tuo yleensä nyyttäreille liikaakin ruokaa. Te voisitte kustantaa kotiviinit ja -kaljat sekä paperilautaset.
Itse tykkäisin tällaisista rennoista häistä.
Yllätyksiä, kukaan ei tiskaa
rikas XD kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
just kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
heh mitä summia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän nyt riippuu ihan siitä miten läheinen häävieras on. Joskus joku kysyi sopivia rahasummia tai häälahjan arvoa Helsingin sanomissa Kysy Kirstiltä -palstalla. Etiketti oli hänen mielestään se että kaikkein läheisimmät eli vanhemmat ja sisarukset antaisivat n. 300-500 euroa, tätä vähän kaukaisemmat eli isovanhemmat 200-300 euroa, tädit, sedät ja serkut n. 100 euroa, hyvät läheisimmät ystävät n. 80 euroa, ei aivan niin läheiset kaverit/tutut 50 euroa ja vähiten tutut vieraat, esim. opiskelijakaverit, joiden kanssa tekemisissä kuitenkin sen verran että kutsuu häihin niin n. 25-35 euroa.
Jaa eli pitäisi kolmasosa palkastani antaa häälahjaksi ja syödä kauravelliä koko kuukausi yksien juhlien takia? 300-500 e on raha, jolla pääsemme jo lomalle, huh sentään. ERi asia sitten ne rikkaat, mutta tavallinen työntekijä ei tuollaisia summia kykene eikä edes tahdo antaa. 50e on jo maksimiraja, ja sillä saisi alennuksista etsittyä toki arvokkaampia esinelahjoja mutta rahaa sitä yleensä tahdotaan. Joten sitä kannattaa sitten varautua "vähempiin" muttei vähempiarvoisempiin summiin, kun ei voi hyödyntää alennuksia ym...
Niin, kyseessä oli lähimmät sukulaiset, ja tuo oli suositus, ei mikään määräys. Ei kai kukaan elä niin kädestä suuhun että kaikki rahat mitä tienaa menevät samassa kuukaudessa samantien jos on töissä? Tai jos on luottokortti niin hyödyntää sitä vähän, maksaa vaikka kolmen kuukauden aikana 100 euroa kuukaudesas sillä normaalimenojen lisäksi. Saahan sitä antaa 50 euroa veljelleen joka menee naimisiin, mutta aika vähäinen on lahja ja arvostus silloin.
Itse vaimoni kanssa emme pyytäneet rahaa laisinkaan, mutta laitoimme kutsuun että ellei halua ostaa lahjaa tai ei löydä sopivaa niin sitten rahakin käy, laitoimme maininnaksi että esim. 20 euroa. Lahjalistan voi tehdä nettiin siitä mitä toivoo häälahjaksi, auttaa lahjan valinnassa vieraita ja saa sitä tavaraa mitä uuteen kotiin kokee tarvitsevansa.
Vanhemmat ostivat esim. n. 700 euron arvoisen taulun lahjaksi yhdessä eli menee etiketin ja suosituksen mukaan. Köyhempi opiskelijaveljeni osti n. 200 euron arvoisen lahjan, mitä pidin ihan kohtuullisena ottaen huomioon, ettei ollut kuin kesätöissä.
Eli luottokortti vain käyttöön ja monen sadan euron lahja sukulaiselle, kun ei itsellekään kykene ostamaan tuon hintaisia lahjoja? Ymmärrätkö, että esim 1500e palkastani vuokrien, laskujen, ruuan jälkeen ei hirveästi jää käteen, kuten ei puolisollankikaan. On kuitenkin kiva esim käydä halvalla salilla, mutta on ne vaatteetkin aina silloin tällöin uusittava, ja esim pitkän vuoden jälkeen tuo mainitsemasi 300-500 e rahalahja (luottokortilla, ei jestas XD) menee meidän omaan halpaa äkkilähtöön. Kyllä kuule meidän maassa on paljon niitä pienipalkkaisia työttömien lisäksi, jotka elävät kädestä suuhun. En aio syödä vettä ja näkkileipää ja jättää lomailu siihen, että saan istua Helsingin rannalla miettimässä, että kiva loma, mutta saipahan sisar ainakin tyyriin lahjan. Kukaan meidän suvusta ei anna monen sadan euron lahjoja, ei ole varaa siihen. Mutta kuten olin maininnut, rikkaat voivat tehdä niin. Tosin miehen suvun puolella on pari oikeasti rikasta, ja he antavat niitä 20e lahjoja, vaikka olisi varaa. Joten tiedä sitten, mielestäni rahalahjat aiheuttavat enemmän päänvaivaa ja noloutta kuin tavaralahjat, joita voi tosiaan ostaa etukäteen alennuksista. Näin meillä vähävaraisilla on, ja töitä tehdään paljon.
P.S 50e lahja on mielestäni todella suuri määrä rahaa, ja jos itse joskus saisin sellaisen setelin lahjaksi, itkisin ilosta. Sillä saisi ostettua paljon ruokaa meille, pakkaseen ja kuivakaappiin :)
No, ehkä minun on vaikeaa sitten asettua tuollaiseen elämään noin vähäisillä varoilla, etenkin kun kyseessä on työssä käyvä ihminen. Vuokralla ei kannattaisi asua juuri sen takia, että jäisi enemmän rahaa käyttöön ainakin edes sitten joskus, siis ainakaan ellei ole pakko asua vuokralla. Ajattele paljonko enemmän rahaa jäisi kuukaudessa ellei tarvitsisi maksaa vuokraa. Toki velattomassa omakotitalossa asuessa itse on helppo näin sanoa, mutta silti, vuokralta voi pyrkiä pois, jos on vakituiset palkkatulot.
50 euroa on minulle todella tavanomainen pikkuraha, toki ymmärrän että se jollekin on iso raha jos oikeasti on rahasta tiukkaa. Itse jos käyn kesälomalla vaikka ostamassa lomaosakeviikolle juomia alkosta menee helposti 90 euroa kerralla ja riippuen mitä ostaa saattaa olla että joutuu käydä ostamassa lisää vaikka 80 eurolla samalla viikolla alkosta juomia. Auton tankkaukseen menee 75-80 euroa noin 2 kertaa kuukaudessa. Jne.
Nyt oli kyse häistä ja häälahjasta ja siitä mikä on suositeltavaa tai asianmukaista asiantuntijan mukaan. Kyllä etiketti ja käytössääntöjen asiantuntijoita riittää Suomessa, joilta näistäkin asioista ajoittain kysytään, ettei munaa itseään ja myös kirjallisuutta löytyy mistä voi suositeltuja etikettiasioita ja käytöstapoja katsoa (vaikka ilmaiseksi kirjstosta). Kun pidät omat häät niin saathan sitten itse taas vastaavasti samalla lailla lahjat jos sukulaisesi ovat yhtään järkeviä ja muistavat sinun antaneen vaikka 300 euron arvoisen häälahjan, eikö?
Heh, vai saa lainaa... tiedätkö, jos mies on matalapalkka-alan yksityisyrittäjä, niin lainaa ei saa koska eipä ole vakuutta mitä asettaa, kun on riskaabelia tuo yksityisyrittäminen pankin mielestä, ja omat tuloni ovat pienet. Kysytty toki on ja eipä oltu pankin mieleisiä asiakkaita. Niin että kerro ihmeessä, miten pääsee vuokra-asunnosta pois siinä tapauksessa, jossei lottovoittoa voita :)? Haluaisin kovin tietää? Varsinkin jos täällä tosiaan kirjoittelee joku varakaskin eikä tällainen äitiyslomalla oleva tuore äitiä :). Niin, siis kun palkkamme lasketaan yhteen, vähennetään vuokra, autokulut (yksi rämä auto), vakuutukset, sähköt, lapsiin menevät rahat, auta armias sitä vaippamäärää ja kasvuaikaa vaatteissa, kun kaksi lasta yht, sekä ruokakulut, niin kuule eipä paljon jää. Luottokortti, jota ehdotit ja jonka käytön suosittelu kertoo joko sen ,että olet nuori provoilija tai kultalusikka suussa syntynyt (vahvasti epäilen että olisi tällä palstalla näin kesälomien aikaan). Jokaisen pitäisi tietää se, että varsinkaan pienituloisten ei pidä paikata menoja luotolla, ei koskaan. Siitä on jo uutisissa, pilvin pimein maksuhäiriömerkintöjä.
Mutta meidän häissä kyllä oli lahjatoivelista, jos joku täti laittoi rahaa 50e kirjekuoressa niin se oli kiva lisäyllätys. Ei pidä halveksua niitä, joille sinulle pieni summa on oikeasti iso määrä rahaa kattamaan ruokakuluja. Kirpparien kanta-asiakas kiittää ja kuittaa. P:S lahjaa ei mitata rahassa vaan se on lahjanantajan tapa huomioida, ja oikeasti etikettejä tunteva osaa olla iloinen lahjasta kuin lahjasta, nehän on kuitenkin yleensä tarkasti mietitty...
En ole provoilija enkä kultalusikka suussa syntynyt, 37-vuotias, jos se nyt on sinusta nuori vielä. Rahani olen ihan omalla raskaalla opiskelulla ja työllä hankkinut, lapsuudessa ei nyt puutetta ollut, mutta ei erityisen varakastakaan, vanhemmat eivät juuri mitään rahaa ikinä antaneet, eikä heidän tulonsa isot olleet, omakotitalossa asunut olen kuitenkin 3-vuotiaasta lähtien, mutta talotkin itse rakennettuja molemmat olivat. Vanhemmilla aina lainaa paljon oli ja onpa vieläkin auto rahoituksella ja ilmeisesti hitunen asuntolainaakin viimeisestä talostaan, joka ei enää itse tehty ollut. Mutta lapsille ei rahaa juuri yhtään koskaan annettu eikä tavaraakaan juuri ostettu, sukulaisten syntymäpäivälahjojen rahojen varassa ja rippijuhlalahjojen yms. varassa sai ostaa harrastusvälineet ja kaikki, vaatteet sai 18-vuotiaaksi saakka, mutta nekin halpoja eikä todellakaan mitään merkkivaatteita koskaan.
Päätinkin itse jo yläasteikäisenä että itse haluan kyllä riippumattomuutta ja varallisuuden hankkiminen siihen on tarpeen, en halua olla "pankin orja" tai maksaa vuokraa ollen vuokraisännän "armoilla" ja vielä menettää tienaamaani rahaa vuokraan. Lisäksi haluan ostaa sitä mitä haluan, tietenkin kohtuullisissa määrin, mutta esim. ensimmäisen käytetyn avomersuni josta olin haaveillut 19-vuotiaasta saakka ostin valmistuttuani yliopistosta ja armeijan käytyäni 26-vuotiaana. Opiskelin lääkäriksi ja olen tehnyt vielä viime vuosiin saakka paljonkin töitä, aikoinaan päivystyksiä ja viime vuosina myös virkatyön ohella yksityisvastaanottoa, kunnes siirryin nyt kokonaan yksityislääkäriksi, kahta työtä ei enää jaksanut tehdä ja kun ei lainaakaan ole ja talot ja autot ja venekin on niin mitä sitä enää rasittaa liikaa itseään? Lääkäriksi opiskelu vei lukion jälkeen 6 vuotta, lisensiaatin tutkinto on stressaava ja raskas suorittaa, lääketieteellisessä ei opinnot ole mitenkään helpoimmasta päästä alkuun raskasta tiedettä englannin kielellä lukien ja sitten myöhemmin sairaalassa ja leikkaussalissa opettavien erikoislääkäreiden nöyryytettävänä vittuiluakin joskus kuunnellen, kun se jotenkin etenkin kirurgialla kuuluu sairaalan hierarkkiseen kulttuuriin edelleen, toki varsinaiset dosentit ja kliiniset opettajat olivat asiallisempia, mutta jos oli avustamassa leikkauksessa ei-opettavaa kirurgia tai ensiavussa esim. niin kyllä sai niellä aika paljon. Potilastentteineen ja tietenkin muine tentteineen ja lopputöineen pikkututkimuksen tekeminen stressasivat melko lailla etenkin kun useimmat menevät opintojen ohella töihin kandeina jo 4 vuotta opiskeltuaan kahdeksi viimeiseksi vuodeksi, mutta siitä se tienaaminen sitten alkaa. Puhumattakaan lääkisen pääsykokeisiin lukemisesta ja lukion aikana jatkuvasta viimeisen päälle opiskelemisesta iltaan saakka, jotta pääsee sisään lääkikseen. Mutta nyt on rahaa, oma velaton omakotitalo, avomersu ja vene ja kotona sisustus viimeisen päälle laatuhuonekaluilla lähinnä Vepsäläiseltä, jonka vakioasiakas aikoinaan muutama vuosi sitten olin niin että oppivat hyvin tuntemaan. Skandinaavistyyppinen sisustus on. Kalliiksihan sekin on tullut, mutta kestävää ja ajatonta sisustusta jonka kun on kerran viimeisen päälle hankkinut niin kestää aikaa. Talon piha oli tekemätön ostaessa talo, koska talo oli uudenkarhea ostettaessa, pihaa en itse osaa tehdä eikä siinä ole järkeäkään että lääkäri tekee jotain omaa pihaa, vaan pitää sen ajan vastaanottoa, etenkin yksityislääkäri, kun voitollehan siinä jää kun käyttää saman ajan omiin töihin joita osaa paremmin ja joista tienaa enemmän. Pihan siis suunnittelivat ja toteuttivat ammattilaiset. Hääni maksoivat n. 7.500 euroa ja sillä sai todella hyvät häät, eikä se paljon ollut kahdelle hyvätuloiselle ihmiselle, kun jakaa tuon puoliksi maksaen ja kun vaimokin on lääkäri.
Häissäsi on varmasti hilpeä tunnelma. Ikinä en ole käynyt, enkä mene, maksullisiin häihin tai synttäreille, vaikka valitsemani lahja onkin yleensä arvokkaampi kuin tuo "pääsylippusi"
Nooh, tekstisi taisi olla provokatoorinen! (Toivottavasti)
Korkeintaan voit laittaa kutsuun tilinumeron ja pyynnön, että muistamiset rahana. Mitään summaa et voi määritellä, todella moukkamaista. Uskoakseni iso osa antaa noin sen 30-50e/hlö, läheisimmät jopa 100e/hlö, mutta joukossa voi olla köyhiä/opiskelijoita tms. jotka antavat tasan sen verran kuin pystyvät.
Vierailija kirjoitti:
rahan pyytäminen lahjaksi on niin noloa.. inhottaa nämä "haaveissamme" uusi auto, häämatka, talo, nahkasohva-kutsut tilinnumeroineen. Jos perustelee rahan pyytämisen sillä että on jo kaikkea niin vielä nolompaa kerjätä rahaa. Me laitettiin lahjalista missä halvimmat lahjat kympin (pyyhe) ja muutamasta toiveesta sai halutessaan vähän kalliimman esim. ostamalla useamman lautasen sekä paljon siltä väliltä. Ei ollut vaikeaa.
Miksi on niin vaikeaa noudattaa hääparin tahtoa? Kyllä itseä ainakin ottaisi päähän jos kymmenen vuoden yhteiselon jälkeen vietettäis häitä ja vieraat toisivat kippoja, kuppeja, lautasia ja pyyhkeitä. Ihan sama laittaisitko sitä rahaa kympin vai satasen, on se paljon parempi kuin ostaa krääsää jota ei tiedä parin tarvitsevan. Nykyään kuitenkin kodeissa on valmiiksi aika lailla kaikki, harva muuttaa enää vasta häiden jälkeen yhteen.
"Mehän saadaan kaikki nuo muut asiat meidän häissä ilmaiseksi, joten eihän se nyt iso panostus ole vierailta maksaa omat ruokansa :D "
Luepa ap ajatuksesi huolella uudelleen ja mieti onko tuossa mitään logiikkaa. Päin vastoin loogista (ja juhlien idean mukaan myös oikein) olisi todeta "kaikki muu saadaan ilmaiseksi, joten voidaan sitten itse maksaa edes vieraille tarjottava ruoka". Ja kuten moni jo totesikin, usein häät tulevat maksamaan monille vieraille jo muutenkin todella paljon lahjankin lisäksi (juhla-asu, matkat, mahdollinen majoitus), että ei heidän varmaan tarvitse "panostaa" enää yhtään lisää?
En sitä paitsi usko, että ootte niin pers'aukisia, ettei rahaa ole. Kommentissa 41 ainakin toteat, että kyllä teillä tilillä rahaa on. Listaat niin tarkasti noita muita asioita ja pyörittelet mahdollisuuksia sen oloisesti, että vaikuttaa, että nollabudjetti on sinulle jokin pakkomielle; ruoka enää ratkaistava, jotta voit kehua ja kiitellä itseäsi, kuinka järjestit häät nollabudjetilla. Mutta eihän niitä ole ilmaiseksi saatu aikaan, olet vain sälyttämässä kulut muiden maksettavaksi (äläkä leiki marttyyriä selittämällä kuinka "tuleehan teille maksettavaa", meikit ja kaikki - aika pisara meressä). Vai oletkko tosiaan suorittamassa lokkeilun ultraosaajan tutkintoa? Mutta jokin psykologinen pakkomielle ja ajatusharha kuitenkin, ei tosiasiallinen rahanpuute.
Ja jos olisikin rahaa vähän liian hintsusti, äkkiäkös tuon säästää kaksi henkilöä, ja loput lainalla (osa lahjarahalla, sitä kun tulee hiukan pyytämättäkin).
Kolmas: olen ollut häissä (kivoissa!), joissa ei tarjottu alkoholia. Jätän tämän säästömahdollisuuden pohdittavaksesi.
Ap täällä! En ymmärrä miksi näin moni on käsittänyt että tuo 35 euroa olisi joku pääsymaksu ja sen päälle olisimme vielä pyytämässä häälahjaa! :D Ei näin! Kun se 35 euroa olisi nimenomaan se häälahja! Sehän tulisi monelle sitäpaitsi halvemmaksi kun ei tarvii mitään satasta laittaa vaan pariskunta laittaisi vain sen 70!
Tulisin miellelläni häihinne. Arvaa Ap mitä toisin sinulle? 35 senttiä ja sanoisin että siirsin vain pilkun paikkaa.
Ap aikuisten oikeesti miksi noin kalliit ruuat? hanki edullisemmat. yks liha ja kasvisversio + kakku ja kahvi/tee. Ei varmanakaan mene 80e per nenä.
Ohhoh O.o Ap, oletko tosissasi?
Olemme yksilapsinen perhe, joten oletat, että automaattisesti laittaisimme 100-150e? Plus häälahja? Ei, emme valitettavasti pystyisi siihen. Yksilapsisena perheemme pystyisimme luultavasti laittamaan max. 50-75e plus jokin kiva pieni häälahja. Ja mielestäni se olisi jo "panostamista".
Mitä ihmettä oikeesti?!
Ai että ruuat ja lahja päälle. Huhhuh. Että 2 hlöä maksaisi 50 per nenä ruuasta ja lahja päälle. 100 euroa plus lahja. Huhhuh sun ajattelua. Sitten vielä matka hääpaikalle, ehkä yöpyminen, bensa ja muut kulut. Esim mekko jos ei ole.
Olin ystävän häissä ja polttaeeissa. Jälkeenpäin vitutti polttareihin mennyt raha 150 e! Enkä voinut osallistua edes kaikkeen kun oli jalka silloin siteessä. Ei ollut mekkoa juhliin siihen 60 e. Sitten tämä morsian ei ymmärtänyt sanoa että polttarit ovat jo lahja hänelle niin ei kehdannut olla maksamatta häälahjaa tilinumerolle johon keräsivät rajaa Häämatka varten. Eivät ikinä käyneet edes häämatkalla. Mulla ja miehellä meni yhteensä näihin juhliin jotain kymppiä päälle 300e. Ei ole varaa moniin häihin kesässä huhhuh. Oltiin tuolloin opiskelijoita joten ei sitten itse tehty kesällä mitään kivaa kun ei ollut töitä. Mun mielestä lapsista ei kuulu maksaa. Jos 3 lasta ja kaks aikuista niin 250 e? Voi luoja mitä ajattelua täällä näkee! Jos häät järjestetään niin ei tietysti voi olettaa että kulut katetaan lahjoilla.