Voinko pyytää häävieraita tuomaan n. 35 euroa per nenä?
Olen laatinut alustavaa listaa siitä, mitä ensi vuoden häihimme tulee, ja ollaan sinänsä onnekkaassa asemassa, että suurin osa hääelementeistä tulee meille ilmaiseksi:
hääkutsut – lähetetään sähköisesti
sormukset – isäni tekee meille toiveidemme mukaiset sormukset
hääpuvut – mies käytää vanhaa pukuaan ja itse käytän äitini vanhaa hääpukua, jota olen tuunannut
kampaamo – siskoni hoitaa hiukset ja meikin
hääkimppu – äitini tekee (muita kukkia ei juhlaan tule)
hääpaikka – miehen vanhempien sukukartano
hääkuvaus – miehen siskon mies hoitaa
kakku – miehen sisko tekee
bändi – miehen kaverit soittaa 3 x 45 min setin
hääauto – siskon miehen auto + hän toimii myös kuskina
ruuat 80 hengelle – 2400 euroa
Eli ainoa rahallinen panostus on tuo ruokien kustantaminen 80 hengelle. Jos tästä 80 hengestä lasketaan minä ja mieheni pois sekä häihin enemmän panostavat edellä mainitut henkilöt (äitini joka tekee hääkimpun ja antaa hääpukunsa minulle, isäni joka tekee sormukset, miehen vanhemmat jotka antavat pitää häät kartanollaan, siskoni joka toimii kampaajana ja siskon mies joka toimii kuskina, miehen sisko joka tekee kakun ja miehen siskon mies joka kuvaa häät sekä miehen kaverit (4 kpl) jotka soittavat bändissä), niin jäljelle jää 66 vierasta, joiden voisi olettaa tuovan häälahjan (joukossa myös muutamia lapsiperheitä), joten olisiko ihan mahdoton olettaa, että vieraat maksaisivat vähintään noin 36 euroa per nenä, eli esim. pariskunnat maksaisivat vähintään 70 euroa meidän häätilille ja 2 lapsen lapsiperheet maksaisivat 150 euroa? Silloin tilanne olisi ikään kuin plusmiinusnolla, joten ei tarvitsisi stressata tuota rahanmenoa, kun meille 2400 euroakin on aika paljon.. mitenköhän tämän voisi muotoilla kutsuun kaikkein parhaiten? Voisiko suoraan pyytää vieraita tuomaan noin 35 euroa per nenä?
Kommentit (252)
Kyllä rahalahja on tyylikkäämpi juttu kuin esim. jokin Stockmannin lahjalista.
Jos vieraalla on jokin erityinen idea häälahjasta (esim. jokin taulu), niin sitten vieraalla pitää olla toki mahdollisuus antaa sellainen lahja.
Mitään minimisummia tai "pääsymaksuja" ei pidä laittaa, se on tökeröä.
Vieras itse valitkoon summan.
ET VOI.
Älä mene naimisiin, jos on noin vaikeaa. Tai mene naimisiin toki, mutta älä pidä häitä, jos on noin vaikeaa.
Naimisiin pääsee maistraatissa ilman lisäkuluja.
Mä taidan olla jo muinaismuisto, mutta mulle on aina ollut itsestäänselvää että eletään varojen mukaan.
Esmes naimisiinmeno on ilmaista. Myös kirkossa.
Kustannuksia tulee sitten kun aletaan kasaamaan ympärille asioita: kallista tälläytymistä, tilavarauksia, juomia ja ruokia, sormuksia. Mikään näistä ei kuitenkaan ole PAKOLLISTA jotta pääsisi naimisiin. Jos taloustilanteenne on tiukka, sitten elätte sen mukaan ettekä loki hienompia häitä kuin mihin teillä on varaa. Teillä= teidän omalla pankkitilillä ennen häitä tai luotolla jonka maksueristä teillä kahdella on varaa suoriutua kunnialla. Sitä mitä teillä ei ole varaa maksaa itse, häissänne ei sitten kuulu näkyä. Teidän rahatilanne ei ole muiden ongelma eikä teillä ole mitään oikeutta saada muiden kustantamana sellaisia häitä mihin teidän oma maksukyky ei riitä. Jos teillä ei ole yhtään rahaa, sitten menette virka-aikana naimisiin kaapista löytyvissä vaatteissa ilman sormuksia ja pitäen omat nimenne niin ettei henkilöpapereiden vaihtamisesta tule kuluja. Jos teillä on häihin varaa satanen, niin sitten voitte vaikka tarjota todistajille kakkukahvit. Sitä rataa. Se mitä ette voi tehdä on päättää etukäteen mitä kaikkea häissänne on pakko olla ja maksattaa sen muilla. Jos koette että ette voi mennä naimisiin ollenkaan koska ette saa järkättyä unelmahäitä, kannattaa ehkä jättää avioituminen kokonaan väliin. Säästyy sitten ositukselta ja huoltoriidoilta myöhemmin.
35 euroa on joillekin pikkuraha, toisille iso raha. Päältä päin ei myöskään näe mikä tilanne on, ihmiset kun usein haluavat piilottaa tiukan tilanteensa tai ison varallisuutensa (kerjäläisten varalta). Vieraalle häihin osallistuminen maksaa joka tapauksessa jotain (matkat, juhlavaatteet, aika sekä tietty se fakta että monilla voi olla kesän aikana kutsu useampiin häihin), ei ketään kiinnosta maksaa siitä ilosta että sinä ja sun kultamussukkasi pääsette naimisiin prameammin kuin mihin teillä on varaa. Ainoat ihmiset joille te ja teidän rakkaus ja teidän häät ovat erityisiä olette te itse.
Vierailija kirjoitti:
Keskieurooppalainen tapa. Tosin hääpari ei pyydä mitään rahoja, vaan vieraat tietävät sen itse. Lahjakuoreen laitetaan yleendä 50 euroa per nenä. Usein se raha pakataan jotenkin kivasti. Mutta siis rahan antaminen sääntö, ei poikkeus. Eli vieraat maksavat häät suurimmalta osin. Fiksu tapa.
Ja mistähän tämä tieto on saatu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
heh mitä summia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän nyt riippuu ihan siitä miten läheinen häävieras on. Joskus joku kysyi sopivia rahasummia tai häälahjan arvoa Helsingin sanomissa Kysy Kirstiltä -palstalla. Etiketti oli hänen mielestään se että kaikkein läheisimmät eli vanhemmat ja sisarukset antaisivat n. 300-500 euroa, tätä vähän kaukaisemmat eli isovanhemmat 200-300 euroa, tädit, sedät ja serkut n. 100 euroa, hyvät läheisimmät ystävät n. 80 euroa, ei aivan niin läheiset kaverit/tutut 50 euroa ja vähiten tutut vieraat, esim. opiskelijakaverit, joiden kanssa tekemisissä kuitenkin sen verran että kutsuu häihin niin n. 25-35 euroa.
Jaa eli pitäisi kolmasosa palkastani antaa häälahjaksi ja syödä kauravelliä koko kuukausi yksien juhlien takia? 300-500 e on raha, jolla pääsemme jo lomalle, huh sentään. ERi asia sitten ne rikkaat, mutta tavallinen työntekijä ei tuollaisia summia kykene eikä edes tahdo antaa. 50e on jo maksimiraja, ja sillä saisi alennuksista etsittyä toki arvokkaampia esinelahjoja mutta rahaa sitä yleensä tahdotaan. Joten sitä kannattaa sitten varautua "vähempiin" muttei vähempiarvoisempiin summiin, kun ei voi hyödyntää alennuksia ym...
Niin, kyseessä oli lähimmät sukulaiset, ja tuo oli suositus, ei mikään määräys. Ei kai kukaan elä niin kädestä suuhun että kaikki rahat mitä tienaa menevät samassa kuukaudessa samantien jos on töissä? Tai jos on luottokortti niin hyödyntää sitä vähän, maksaa vaikka kolmen kuukauden aikana 100 euroa kuukaudesas sillä normaalimenojen lisäksi. Saahan sitä antaa 50 euroa veljelleen joka menee naimisiin, mutta aika vähäinen on lahja ja arvostus silloin.
Järkkyjä tyyppejä sitä onkin. Joku mittaa arvostusta rahalla. Tottakai sen bemarin täytyy olla uudempi ja parempi, kuin naapurilla?
Sinkkumies
No, ei se mitään arvostusta ole siis sen lahjan saamisen arvioimana ja mittaamana vaan arvostuksen osoitusta sen lahjan antajalta. Tuskin kukaan ei arvosta enää veljeään tai siskoaan jos ei anna häälahjaa vaikka ollenkaan (kuten toinen omista veljistäni teki, antoi vain pelkän kortin avovaimonsa kanssa, en silti suuttunut tai välit huonontuneet, mutta olihan se vähän heikko esitys heiltä silti), tärkeintä on että osallistuu häihin ja pitää siellä hauskaa veljensä kanssa jne.
Siis, edelleen, etiketti ja tapakulttuuri on kyseessä, ei mikään ahneus tai leuhkiminen kuinka paljon kykenee antamaan lahjaksi tai tällä lailla. Häät ovat Suomessa olleet perinteisesti se kaikkein arvokkain juhla johon jo köyhässä maatalousyhteiskunnassa satsattiin todella paljon vaikka 100 vuotta sitten. Toki silloin naimisiin menoa pidettiinkin pyhempänä asiana eikä avioeroja ollut juuri yhtään vuosina 1900-1950 tai se oli erityisen häpeällistä eikä eroa edes saanut jos toinen vastusti (esim. Mannerheim ei saanut eroa vaimostaan vaikkei nähnyt tätä vuosikymmeniin vaimon muuttaessa Pariisiin hotelliin asumaan). Mikä oli Jumalalle luvattu ja minkä Jumala oli yhdistänyt, sitä ei pitänyt ihmisen rikkoman. Onhan avioeron ottaja edelleen valapatto, koskapa on Jumalalle todistajien läsnäollessa luvannut rakastaa niin myötä- kuin vastoinkäymisissä, kunnes kuolema erottaa. Valan rikkojaa eli valapattoa en itse arvosta juuri lainkaan, edes jostain elämänsä suurimmista lupauksista olisi syytä pitää kiinni. Esim. avioeron ottaminen puolison sairauden takia on mielestäni törkeää ja raukkamaista.
Vierailija kirjoitti:
Siis, edelleen, etiketti ja tapakulttuuri on kyseessä, ei mikään ahneus tai leuhkiminen kuinka paljon kykenee antamaan lahjaksi tai tällä lailla. Häät ovat Suomessa olleet perinteisesti se kaikkein arvokkain juhla johon jo köyhässä maatalousyhteiskunnassa satsattiin todella paljon vaikka 100 vuotta sitten. Toki silloin naimisiin menoa pidettiinkin pyhempänä asiana eikä avioeroja ollut juuri yhtään vuosina 1900-1950 tai se oli erityisen häpeällistä eikä eroa edes saanut jos toinen vastusti (esim. Mannerheim ei saanut eroa vaimostaan vaikkei nähnyt tätä vuosikymmeniin vaimon muuttaessa Pariisiin hotelliin asumaan). Mikä oli Jumalalle luvattu ja minkä Jumala oli yhdistänyt, sitä ei pitänyt ihmisen rikkoman. Onhan avioeron ottaja edelleen valapatto, koskapa on Jumalalle todistajien läsnäollessa luvannut rakastaa niin myötä- kuin vastoinkäymisissä, kunnes kuolema erottaa. Valan rikkojaa eli valapattoa en itse arvosta juuri lainkaan, edes jostain elämänsä suurimmista lupauksista olisi syytä pitää kiinni. Esim. avioeron ottaminen puolison sairauden takia on mielestäni törkeää ja raukkamaista.
Aiheen vierestä mutta: Mitä sinä höpäjät?
Suomessa on käytössä myös siviiliavioliitto. Siinä ei luvata mitään jumalan edessä vaan esivallan edessä. Siviiliavioliiton voivat solmia kristittyjen ohella myös ateistit, muslimit ja maahistenpalvojat kun taas kirkossa naimisiin saavat mennä vain rippikoulun käyneet kristityt. Siviililiiton voi solmia mistä tahansa syystä ja niillä ehdoin kuin osapuolet haluavat. Mikään ei estä esim. sopimasta että avioeron saa ottaa jos toinen lopettaa sulkapalloharrastuksensa. Joten siinä mielessä siviiliavioliitto on ensisijainen, ja myös kirkossa solmittuihin avioliittoihin sovelletaan samoja lakeja esim. avioerosta kuin siviililiittoihin.
Mitä historiaan tulee, Suomessa oli myös tapana kaltoinkohdella avioliiton ulkopuolella syntyneitä lapsia, teettää abortti hengenvaarallisesti puoskarilla koska laillisesti sitä ei saanut, kieltää avioero koska täsmälleen sopivaa lainkohtaa ei löytynyt vaikka ihmiset kärsivät suuresti liitossa. Ovatko nämäkin tavat sinusta arvokkaita perinteitä? Jos eivät, miksi poimit yhdessä asiassa rusinat pullasta päästäksesi tuomitsemaan?
Itse olen ateisti ja pidän loukkaavana eräiden äärikristittyjen tapaa olettaa että koska olen naimisissa kannatan ahdasmielisiä moraaliarvoja ja aavikkouskonnon jumalia. Todellisuudessa siitä että ihminen on naimisissa ei voi päätellä tämän arvoista yhtään mitään. Vähän avarakatseisuutta vuoden 2017 kunniaksi, pliis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään tapauksessa ette voi pyytää tuomaan rahaa saati jotakin tiettyä summaa.
Tyttäreni sai vasta hienosti muotoillun nuoren parin hääkutsun, suunnillen näin siinä (kaiken muun kohteliaan ja mukavan lisäksi) luki:
Tärkeintä meille on, että tulette juhlimaan kanssamme tärkeää päiväämme. Jos kuitenkin haluatte muistaa meitä jotenkin, toivoisimme hämatkatilimme kartuttamista (tilnnumero)
Minusta tämä oli hienosti ilmaistu.
Tismalleen näin luki meidän kutsussa :O
Tuo on ihan hyvä ja asiallinen tyyli, samanlaisen kutsun olen itse saanut jossa ilmaistiin asia vielä niin että muutettuamme yhteen on meillä tavaraa liikaakin eikä astioitakaan tarvita lisää jne. joten jos haluatte muistaa niin voitte laittaa rahaa häämatkaa varten tilille se ja se, eikä summia mainittuna. Tässä tapauksessa jokainen jolla on järkeä osaa itse arvioida kuinka läheinen on ja mikä on sopiva summa, mitä läheisempi sen enemmän tietysti etiketin mukaan.
Viime syksynä järjestettiin häät joihin morsian oli huijannut rahat muistisairaalta isältään. Häälahjaksi pyydettiin rahaa matkakassaan. Mihin ovat tavat kadonneet?
Sinuna pitäisin häät nyyttikestiperiaatteella. "Tuothan omat ruuat ja juomat" :D :D :D
Jos 2400€ on teille iso raha, niin älkää menkö vielä naimisiin. Johan miehen vanhemmilta menee tuon verran rahaa juristeille, kun teettävät 10-sivuisen avioehdon. Tai vaihtoehtoisesti menette naimisiin maistraatissa, ei maksa mitään ja pääsette tavoittelemaanne nollatulokseen häiden suhteen.
Tervetuloa häihimme xx.xx.201x! Illalliskortti 35 € hengeltä. Sukulaiset ja muutamat ystävät ilmaiseksi. Minä en ainakaan noudattaisi tuollaista kutsua. Aina sitä jonkun tekosyyn tai valkoisen valheen keksii, miksi on estynyt saapumasta.
Mitä herkkuja te olette sitten aikoneet tarjota illallisella, kun hintaakin on kolem arkilounaan verran? Kyllä täytyy olla jo parasta sisäfileetä ja sekin ohueksi siivutettua, että nettoa tulee riittävästi. Kuvitteletteko muuten, että vieraat tuovat vielä lahjankin tuon maksun lisäksi? Älkää unta nähkö! Voi olla, että kaveripiirikin supistuu yllättäen.
Tietenkin voit, ja sitä pitää myös vieraiden noudattaa kirjaimellisesti.
Näin kävi ilmi toisesta hääketjusta.
Kannattaa kutsua häihin nää eukot tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskieurooppalainen tapa. Tosin hääpari ei pyydä mitään rahoja, vaan vieraat tietävät sen itse. Lahjakuoreen laitetaan yleendä 50 euroa per nenä. Usein se raha pakataan jotenkin kivasti. Mutta siis rahan antaminen sääntö, ei poikkeus. Eli vieraat maksavat häät suurimmalta osin. Fiksu tapa.
Ja mistähän tämä tieto on saatu?
22 vuoden asumisen perusteella ja lukemattomiin häihin osallistuneena, eikä todellakaan mihinkään wt-juhliin. Mutta korjaan sitä, että todellakaan hääparin ei ole täälläkään soveliasta pyytää osallistumismaksua :D Lahjan sijaan annetaan rahalahja niin yleisesti, että joku tavaralahja on todella poikkeuksellista. Kaveriporukan kanssa usein kerätään lahjarahat (50 euroa per vieras on yleisin, mutta jos hääpaikka on erityisen upea ja luvassa ihan tosi hienot bileet, enemmänkin sovitaan annettavaksi) ja askarrellaan yhdessä joku kiva tapa antaa se lahja. Kerran yksi ystäväni teki seteleistä perhosia fiikuksen oksille. Se oli aika hieno!
rahan pyytäminen lahjaksi on niin noloa.. inhottaa nämä "haaveissamme" uusi auto, häämatka, talo, nahkasohva-kutsut tilinnumeroineen. Jos perustelee rahan pyytämisen sillä että on jo kaikkea niin vielä nolompaa kerjätä rahaa. Me laitettiin lahjalista missä halvimmat lahjat kympin (pyyhe) ja muutamasta toiveesta sai halutessaan vähän kalliimman esim. ostamalla useamman lautasen sekä paljon siltä väliltä. Ei ollut vaikeaa.
Jos ap:lta tipahtaisi kutsu osallistua häihin (minä ja avokki=70€) ilmoittaisin, ettemme millään jouda paikalle koska viikonloppuna pitää maalata pätkä aitaa ja katsella maalin kuivumista.
Miksi kutsussa pitäisi lukea yhtään mitään lahjoista? Me olemme menneet 20v sitten naimisiin ja kutsussa oli paikka ja aika. Ei puhettakaan, että siinä olisi lukenut lahjoista jotain!!
Vierailija kirjoitti:
heh mitä summia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän nyt riippuu ihan siitä miten läheinen häävieras on. Joskus joku kysyi sopivia rahasummia tai häälahjan arvoa Helsingin sanomissa Kysy Kirstiltä -palstalla. Etiketti oli hänen mielestään se että kaikkein läheisimmät eli vanhemmat ja sisarukset antaisivat n. 300-500 euroa, tätä vähän kaukaisemmat eli isovanhemmat 200-300 euroa, tädit, sedät ja serkut n. 100 euroa, hyvät läheisimmät ystävät n. 80 euroa, ei aivan niin läheiset kaverit/tutut 50 euroa ja vähiten tutut vieraat, esim. opiskelijakaverit, joiden kanssa tekemisissä kuitenkin sen verran että kutsuu häihin niin n. 25-35 euroa.
Jaa eli pitäisi kolmasosa palkastani antaa häälahjaksi ja syödä kauravelliä koko kuukausi yksien juhlien takia? 300-500 e on raha, jolla pääsemme jo lomalle, huh sentään. ERi asia sitten ne rikkaat, mutta tavallinen työntekijä ei tuollaisia summia kykene eikä edes tahdo antaa. 50e on jo maksimiraja, ja sillä saisi alennuksista etsittyä toki arvokkaampia esinelahjoja mutta rahaa sitä yleensä tahdotaan. Joten sitä kannattaa sitten varautua "vähempiin" muttei vähempiarvoisempiin summiin, kun ei voi hyödyntää alennuksia ym...
Niin, kyseessä oli lähimmät sukulaiset, ja tuo oli suositus, ei mikään määräys. Ei kai kukaan elä niin kädestä suuhun että kaikki rahat mitä tienaa menevät samassa kuukaudessa samantien jos on töissä? Tai jos on luottokortti niin hyödyntää sitä vähän, maksaa vaikka kolmen kuukauden aikana 100 euroa kuukaudesas sillä normaalimenojen lisäksi. Saahan sitä antaa 50 euroa veljelleen joka menee naimisiin, mutta aika vähäinen on lahja ja arvostus silloin.
Itse vaimoni kanssa emme pyytäneet rahaa laisinkaan, mutta laitoimme kutsuun että ellei halua ostaa lahjaa tai ei löydä sopivaa niin sitten rahakin käy, laitoimme maininnaksi että esim. 20 euroa. Lahjalistan voi tehdä nettiin siitä mitä toivoo häälahjaksi, auttaa lahjan valinnassa vieraita ja saa sitä tavaraa mitä uuteen kotiin kokee tarvitsevansa.
Vanhemmat ostivat esim. n. 700 euron arvoisen taulun lahjaksi yhdessä eli menee etiketin ja suosituksen mukaan. Köyhempi opiskelijaveljeni osti n. 200 euron arvoisen lahjan, mitä pidin ihan kohtuullisena ottaen huomioon, ettei ollut kuin kesätöissä.
Eli luottokortti vain käyttöön ja monen sadan euron lahja sukulaiselle, kun ei itsellekään kykene ostamaan tuon hintaisia lahjoja? Ymmärrätkö, että esim 1500e palkastani vuokrien, laskujen, ruuan jälkeen ei hirveästi jää käteen, kuten ei puolisollankikaan. On kuitenkin kiva esim käydä halvalla salilla, mutta on ne vaatteetkin aina silloin tällöin uusittava, ja esim pitkän vuoden jälkeen tuo mainitsemasi 300-500 e rahalahja (luottokortilla, ei jestas XD) menee meidän omaan halpaa äkkilähtöön. Kyllä kuule meidän maassa on paljon niitä pienipalkkaisia työttömien lisäksi, jotka elävät kädestä suuhun. En aio syödä vettä ja näkkileipää ja jättää lomailu siihen, että saan istua Helsingin rannalla miettimässä, että kiva loma, mutta saipahan sisar ainakin tyyriin lahjan. Kukaan meidän suvusta ei anna monen sadan euron lahjoja, ei ole varaa siihen. Mutta kuten olin maininnut, rikkaat voivat tehdä niin. Tosin miehen suvun puolella on pari oikeasti rikasta, ja he antavat niitä 20e lahjoja, vaikka olisi varaa. Joten tiedä sitten, mielestäni rahalahjat aiheuttavat enemmän päänvaivaa ja noloutta kuin tavaralahjat, joita voi tosiaan ostaa etukäteen alennuksista. Näin meillä vähävaraisilla on, ja töitä tehdään paljon.
P.S 50e lahja on mielestäni todella suuri määrä rahaa, ja jos itse joskus saisin sellaisen setelin lahjaksi, itkisin ilosta. Sillä saisi ostettua paljon ruokaa meille, pakkaseen ja kuivakaappiin :)
Olet kohtuuton.
Vieraat ovat todella itsekkäitä, jos eivät tuo tuota rahasummaa silkkisessä kirjekuoressa hopeakyyhkyn tiputtaessa sen suoraan sievälle kämmenellesi.
Vierailija kirjoitti:
Voi jumankaade En uskonut löytäväni näin Pöljää kysymystä. Voittehan te pyytää tuomaan vaikka mitä esim. 5000-10 000 euroa tai maailmanympäri matkan, muuten missä järki ja suhteellisuus? Tuollainen 35 e on köyhääkin köyhemmän tyyli. Älkää vaan lisääntykö sillä ei lisää tööt-ihmisiä.
Siis aivan käsittämätöntä köyhäilyä jos jokainen antaa 35 eur häälahjaksi. Siis antaako sulhasen ja morsiamen vanhemmat ja sisaruksetkin kaikki vain 35 eur rahaa lahjaksi siinä missä kaikki muutkin, jotkut isän enot tai pikkuserkut tai kaukaiset vanhat lapsuuskaverit tms.?
Eikä kutsuun nyt todellakaan laiteta mitään summaa jota toivotaan vaan jokainen järkevä vieras osaa antaa lahjan sen mukaan kuin kokee kohteliaaksi ja etiketin mukaiseksi, riippuen siitä kuinka läheinen on morsiamelle ja/tai sulhaselle.
Järkkyjä tyyppejä sitä onkin. Joku mittaa arvostusta rahalla. Tottakai sen bemarin täytyy olla uudempi ja parempi, kuin naapurilla?
Sinkkumies