Voinko pyytää häävieraita tuomaan n. 35 euroa per nenä?
Olen laatinut alustavaa listaa siitä, mitä ensi vuoden häihimme tulee, ja ollaan sinänsä onnekkaassa asemassa, että suurin osa hääelementeistä tulee meille ilmaiseksi:
hääkutsut – lähetetään sähköisesti
sormukset – isäni tekee meille toiveidemme mukaiset sormukset
hääpuvut – mies käytää vanhaa pukuaan ja itse käytän äitini vanhaa hääpukua, jota olen tuunannut
kampaamo – siskoni hoitaa hiukset ja meikin
hääkimppu – äitini tekee (muita kukkia ei juhlaan tule)
hääpaikka – miehen vanhempien sukukartano
hääkuvaus – miehen siskon mies hoitaa
kakku – miehen sisko tekee
bändi – miehen kaverit soittaa 3 x 45 min setin
hääauto – siskon miehen auto + hän toimii myös kuskina
ruuat 80 hengelle – 2400 euroa
Eli ainoa rahallinen panostus on tuo ruokien kustantaminen 80 hengelle. Jos tästä 80 hengestä lasketaan minä ja mieheni pois sekä häihin enemmän panostavat edellä mainitut henkilöt (äitini joka tekee hääkimpun ja antaa hääpukunsa minulle, isäni joka tekee sormukset, miehen vanhemmat jotka antavat pitää häät kartanollaan, siskoni joka toimii kampaajana ja siskon mies joka toimii kuskina, miehen sisko joka tekee kakun ja miehen siskon mies joka kuvaa häät sekä miehen kaverit (4 kpl) jotka soittavat bändissä), niin jäljelle jää 66 vierasta, joiden voisi olettaa tuovan häälahjan (joukossa myös muutamia lapsiperheitä), joten olisiko ihan mahdoton olettaa, että vieraat maksaisivat vähintään noin 36 euroa per nenä, eli esim. pariskunnat maksaisivat vähintään 70 euroa meidän häätilille ja 2 lapsen lapsiperheet maksaisivat 150 euroa? Silloin tilanne olisi ikään kuin plusmiinusnolla, joten ei tarvitsisi stressata tuota rahanmenoa, kun meille 2400 euroakin on aika paljon.. mitenköhän tämän voisi muotoilla kutsuun kaikkein parhaiten? Voisiko suoraan pyytää vieraita tuomaan noin 35 euroa per nenä?
Kommentit (252)
Pitäkää nyyttärit. Lähisukunne jo osallistuukin omalla panoksellaan, te hommaatte juomat ja kutsutut vieraat toisivat ruoat. Voisi tulla hyvinkin hupaisaa :)
Itse en lähtökohtaisesti osallistuisi häihin, joissa vaaditaan maksamaan ruokailuista lahjan lisäksi. Antaa pikkuisen ahneen vaikutelman hääparista, vaikka aikomuksenne olisikin hyvä.
Tarjoa halvempaa ruokaa. Osta tarjouskahvia ja -mehua ja tarjoa Karnevaalikeksejä. Maksakaa tarjoilut itse.
Hyväksy häälahjaksi kaikki se kauheus, jota ihmiset tuovat eli yksittäisiä lakanasettejä lehtitilauksista, merkillisiä boolimaljoja, suvun ns. perinne-esineitä jne.
Vierailija kirjoitti:
Asun kartanon naapurissa siinä keltaisessa talossa, jossa on kuisti tielle päin. Olen käynyt tarvittaessa auttelemassa kartanon keittiöllä erilaisissa sukujuhlissa. Olenpa tainnut olla "kaffarina" ap:n sulhasen ristiäisissäkin. Veikeä vekara😊 Tulen tietysti tarvittaessa häihinne auttamaan tarjoilussa ja muissakin keittiöhommissa. Minulla on laktoosi-intoleranssi, mutta ei huolta: voin kipaista kotona haukkaamassa jotain pientä tarjoilujen välissä. Anoppisi kanssa tästä naapuriavusta olikin jo puhetta, joten häissänne tavataan!
Hienoa, että yhteisöllisyyttä ja auttamishalua vielä löytyy! Itse pidän golfkentän kesäravintolaa täällä naapurikartanon mailla ja olisinkin valmis tarjoamaan osan ruoasta ap:n häihin ihan näin hyväntahdon eleenä, kun rahasta tuntuu teillä olevan tiukkaa. Ap, tulehan käymään lähipäivinä niin sovitaan asiasta tarkemmin!
Vierailija kirjoitti:
mitenköhän tämän voisi muotoilla kutsuun kaikkein parhaiten?
Näin: pääsymaksu 35 euroa/hlö sisältäen narikan tai ei sisällä narikkaa, riippuen haluatko tienata vähän ekstraa.
Tietenkin, jos et kehtaa vaatia pääsymaksua, voit myös laittaa tarjolle jotain vähän halvempaa ruokaa. Miten olisi vaikkapa 200 grammaa makaronilaatikkoa per henkilö? Ennakkoilmoittautumisten perusteella voit päätellä, jäisikö budjetista yli vielä sen verran, että saisit lisäksi raikkaita voileipiä.
Jos te menette vaan kihloihin ja säästätte sitten yhdessä häihin? Eikö se olisi mukavampaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskieurooppalainen tapa. Tosin hääpari ei pyydä mitään rahoja, vaan vieraat tietävät sen itse. Lahjakuoreen laitetaan yleendä 50 euroa per nenä. Usein se raha pakataan jotenkin kivasti. Mutta siis rahan antaminen sääntö, ei poikkeus. Eli vieraat maksavat häät suurimmalta osin. Fiksu tapa.
Kuule, nyt ollaan Suomessa.
Niin ollaankin. Kerroinpahan vaan, että siellä on näin ja pidän sitä erittäin fiksuna käytäntönä ja soisin sen rantautuvan Suomeenkin.
Mun mielestä se ei kyllä ole yhtään fiksu tapa. Taidat olla järjestänyt itse tällaiset häät,jotka ovat vieraanne maksaneet. Kaikkea wt:tä sitä kuuleekin.
Sun mielestä ei ole fiksu tapa, mutta tosiaan tämä on muualla Euroopassa todella yleistä, kuuluu ns. hääetikettiin ja vieraat sanomattakin tietävät, että rahaa annetaan suunnilleen sen verran, mitä oletetaan syömiseen menevän, ja lisäksi on tapana antaa siihen päälle häälahja. Itsekin toivoisin tämän rantautuvan Suomeen edes jossain määrin, mutta varmaan vähän turha toivo tänne takapajulaan toivoa mitään sellaista.
Takapajula , heh. Suomi on hyäv maa ja toistaiseksi suht turvallinen, niitä räjäytyksiä ei ole vielä sattunut. Kuule, etiketti=hyvät käytöstavat. Lahja=vapaaehtoinen aineellinen tai aineeton, hinnan ym määrittele lahjan antaja, ei yleensä saaja, ja lahja annetaan hyvällä mielellä ja jos on yhtään käytöstapoja opetettu lapsena, lahja otetaan hyvällä mielellä vastaan. Itse en kyllä halua maksaa vierailijana juhlaruuista, vaan lahjani on tarkoitettu juhlittavalle muistoksi, kunnioittamaan juhlittavaa asiaa. Jos rahaa on toivottu, sitä tulee sen verran miten läheinen suhde on, tavaraa niin oman varallisuuteni mukaan. Mutta vaikka olisi rahalahja, en sillä katso maksavani ruokailuani, sillä ravintolassa saa paljoon parempaa tarvittaessa XD, lahja on lahja eikä pääsymaksu juhliin. Kukin antaa lahjan oman kykynsä ja mielensä mukaan. Takapajulassa sentään ei ole aiemmin vaadittu pääsymaksua juhliin, joten en nyt sitten tiedä kummin päin menee, onko keskieuroopan tavat parempia (mielestäni ei, ja paljon siellä asunutkin ;)
Häihin osallistuminen vieraana itsessään ei ole ilmaista (matkat, mahd. yöpymiset, vaatteet , muistamiset) niin näyttää kyllä aika omituiselta jos pyydetään jokin tietty summa/hlö "osallistumismaksua" vieraat kun ovat KUTSUVIERAITA! Tuossa tilanteessa olisi fiksuinta laittaa hääkutsuun toive että tavaralahjojen sijasta toivoisitte vieraiden muistavan teitä häämatkakassaan ja tilinumero ilman mitään summia/hlö. Ette menetä kasvojanne törkeydellä. Otatte sen minkä saatte niistä noihin ruokakuluihin ja unohdatte sen häämatkan mikäli niistä ei jää enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskieurooppalainen tapa. Tosin hääpari ei pyydä mitään rahoja, vaan vieraat tietävät sen itse. Lahjakuoreen laitetaan yleendä 50 euroa per nenä. Usein se raha pakataan jotenkin kivasti. Mutta siis rahan antaminen sääntö, ei poikkeus. Eli vieraat maksavat häät suurimmalta osin. Fiksu tapa.
No,me asutaan Suomessa.Täällä ei ole sellaista tapaa.
Tapojen ei tarvitse olla muuttumattomia. Jos hääpari on pienituloinen (eikä varakkaita vanhempia), niin olisi ihan asiallista, että häälahjan asemesta voisi pyytää antamaan sopivan rahalahjoituksen. Tai vieras voisi vaikka itse valita kumman haluaa antaa. Minulle häävieraana sopisi ihan hyvin rahalahjoituksen antaminen, en näe miksi minun nimenomaan pitäisi ostaa jokin tavara vastaavalla rahasummalla. Keskieurooppalainen tapa on fiksu. Myös muissa maissa on ihan yleistä, että hääparille annetaan nimenomaan rahaa (varmaan parempi kuin 8 leivänpaahdinta).
Vierailija kirjoitti:
Tämähän nyt riippuu ihan siitä miten läheinen häävieras on. Joskus joku kysyi sopivia rahasummia tai häälahjan arvoa Helsingin sanomissa Kysy Kirstiltä -palstalla. Etiketti oli hänen mielestään se että kaikkein läheisimmät eli vanhemmat ja sisarukset antaisivat n. 300-500 euroa, tätä vähän kaukaisemmat eli isovanhemmat 200-300 euroa, tädit, sedät ja serkut n. 100 euroa, hyvät läheisimmät ystävät n. 80 euroa, ei aivan niin läheiset kaverit/tutut 50 euroa ja vähiten tutut vieraat, esim. opiskelijakaverit, joiden kanssa tekemisissä kuitenkin sen verran että kutsuu häihin niin n. 25-35 euroa.
Jaa eli pitäisi kolmasosa palkastani antaa häälahjaksi ja syödä kauravelliä koko kuukausi yksien juhlien takia? 300-500 e on raha, jolla pääsemme jo lomalle, huh sentään. ERi asia sitten ne rikkaat, mutta tavallinen työntekijä ei tuollaisia summia kykene eikä edes tahdo antaa. 50e on jo maksimiraja, ja sillä saisi alennuksista etsittyä toki arvokkaampia esinelahjoja mutta rahaa sitä yleensä tahdotaan. Joten sitä kannattaa sitten varautua "vähempiin" muttei vähempiarvoisempiin summiin, kun ei voi hyödyntää alennuksia ym...
Suomalaisessa kulttuurissa raha on tabu. Rahan pyytäminen Suomessa nähdään outona käytöksenä, ihan puhtaasti kulttuurinen asia. Muissa maissa raha nähdään enemmän käytännöllisenä asiana.
On tämä totta tai ei, niin tälläisiä hääpareja ikävä kyllä löytyy. Mielestäni häät saa maksaa sen verran, että hääpari on valmis sen kokonaisuudessaan maksamaan. Mitään mahdollisia rahalahjoja ei lasketa budjettia suunnitellessa! Monesti lukee kritisoitavan häitä varten otettua lainaa, mutta kyllä se mielestäni paljon parempi vaihtoehto on kuin vierailla maksattaminen. Jos siis säästäminen tai pienet/maistraattihäät ei kelpaa.
Se häihin osallistuminen kun, ikävä kyllä, ei useinkaan ole (lähipiiriä lukuunottamatta ) mikään vieraiden toiveiden täyttymys vaan lähinnä velvollisuus. Unohtamatta niitä muita kuluja lahjan lisäksi - matkat vihkipaikkaan, juhlapaikkaan ja kotiin, mahdollinen yöpyminen, polttarit, lastenvahdit, juhlavaatteet (jos ei ole valmiina) ja niin edelleen. Usean satasen reissu siis helposti..
Voit mielestäni pyytää häävieraita antamaan rahaa häälahjan asemasta. Ei kannata kuitenkaan mitään tiettyä summaa laittaa, vaan anna häävieraiden itse valita. Suomessahan annetaan yo-lahjaksi yleisesti rahaa, vaikka yo-juhlien järjestäminen ei maksa paljon mitään häiden järjestämiseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
On tämä totta tai ei, niin tälläisiä hääpareja ikävä kyllä löytyy. Mielestäni häät saa maksaa sen verran, että hääpari on valmis sen kokonaisuudessaan maksamaan. Mitään mahdollisia rahalahjoja ei lasketa budjettia suunnitellessa! Monesti lukee kritisoitavan häitä varten otettua lainaa, mutta kyllä se mielestäni paljon parempi vaihtoehto on kuin vierailla maksattaminen. Jos siis säästäminen tai pienet/maistraattihäät ei kelpaa.
Se häihin osallistuminen kun, ikävä kyllä, ei useinkaan ole (lähipiiriä lukuunottamatta ) mikään vieraiden toiveiden täyttymys vaan lähinnä velvollisuus. Unohtamatta niitä muita kuluja lahjan lisäksi - matkat vihkipaikkaan, juhlapaikkaan ja kotiin, mahdollinen yöpyminen, polttarit, lastenvahdit, juhlavaatteet (jos ei ole valmiina) ja niin edelleen. Usean satasen reissu siis helposti..
Useimmat häävieraat kuitenkin ostavat häälahjan, miksei häälahjan KORVAAMINEN rahalahjalla voisi olla ok? Jos vieras näin itse valitsee.
heh mitä summia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän nyt riippuu ihan siitä miten läheinen häävieras on. Joskus joku kysyi sopivia rahasummia tai häälahjan arvoa Helsingin sanomissa Kysy Kirstiltä -palstalla. Etiketti oli hänen mielestään se että kaikkein läheisimmät eli vanhemmat ja sisarukset antaisivat n. 300-500 euroa, tätä vähän kaukaisemmat eli isovanhemmat 200-300 euroa, tädit, sedät ja serkut n. 100 euroa, hyvät läheisimmät ystävät n. 80 euroa, ei aivan niin läheiset kaverit/tutut 50 euroa ja vähiten tutut vieraat, esim. opiskelijakaverit, joiden kanssa tekemisissä kuitenkin sen verran että kutsuu häihin niin n. 25-35 euroa.
Jaa eli pitäisi kolmasosa palkastani antaa häälahjaksi ja syödä kauravelliä koko kuukausi yksien juhlien takia? 300-500 e on raha, jolla pääsemme jo lomalle, huh sentään. ERi asia sitten ne rikkaat, mutta tavallinen työntekijä ei tuollaisia summia kykene eikä edes tahdo antaa. 50e on jo maksimiraja, ja sillä saisi alennuksista etsittyä toki arvokkaampia esinelahjoja mutta rahaa sitä yleensä tahdotaan. Joten sitä kannattaa sitten varautua "vähempiin" muttei vähempiarvoisempiin summiin, kun ei voi hyödyntää alennuksia ym...
Niin, kyseessä oli lähimmät sukulaiset, ja tuo oli suositus, ei mikään määräys. Ei kai kukaan elä niin kädestä suuhun että kaikki rahat mitä tienaa menevät samassa kuukaudessa samantien jos on töissä? Tai jos on luottokortti niin hyödyntää sitä vähän, maksaa vaikka kolmen kuukauden aikana 100 euroa kuukaudesas sillä normaalimenojen lisäksi. Saahan sitä antaa 50 euroa veljelleen joka menee naimisiin, mutta aika vähäinen on lahja ja arvostus silloin.
Itse vaimoni kanssa emme pyytäneet rahaa laisinkaan, mutta laitoimme kutsuun että ellei halua ostaa lahjaa tai ei löydä sopivaa niin sitten rahakin käy, laitoimme maininnaksi että esim. 20 euroa. Lahjalistan voi tehdä nettiin siitä mitä toivoo häälahjaksi, auttaa lahjan valinnassa vieraita ja saa sitä tavaraa mitä uuteen kotiin kokee tarvitsevansa.
Vanhemmat ostivat esim. n. 700 euron arvoisen taulun lahjaksi yhdessä eli menee etiketin ja suosituksen mukaan. Köyhempi opiskelijaveljeni osti n. 200 euron arvoisen lahjan, mitä pidin ihan kohtuullisena ottaen huomioon, ettei ollut kuin kesätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Häihin osallistuminen vieraana itsessään ei ole ilmaista (matkat, mahd. yöpymiset, vaatteet , muistamiset) niin näyttää kyllä aika omituiselta jos pyydetään jokin tietty summa/hlö "osallistumismaksua" vieraat kun ovat KUTSUVIERAITA! Tuossa tilanteessa olisi fiksuinta laittaa hääkutsuun toive että tavaralahjojen sijasta toivoisitte vieraiden muistavan teitä häämatkakassaan ja tilinumero ilman mitään summia/hlö. Ette menetä kasvojanne törkeydellä. Otatte sen minkä saatte niistä noihin ruokakuluihin ja unohdatte sen häämatkan mikäli niistä ei jää enää.
Juurikin näin. Itse sinkkuna osallistuin ystävän häihin ja kyllä tuli tyyriiksi, kun toiset maksoivat pariskuntina puoliksi hotelliyön, kulkemiset, lahjan (rahalahja). Yksin maksoin hitto hotellihuoneestakin enemmän, rahalahjaksi sain kaivettua kuvetta 50e , kulkemiset siihen päälle. NIin ja se polttariristeleily, johon osallistuin. Niin pitkälti yli 200e maksoi nuo häät. Jälkikäteen harmittelin, että olisin hyvin voinut jättää väliin "sairastelun vuoksi", sillä olin työtön ja myin huutonetissä tavaroita jotta pystyin vielä hotellihuoneenkin maksamaan. Eivät edes olleet mitkään kummoiset juhlat, ihmisiä riiteli ja hääpari näytti nyrpeää naamaa. Nyt pari jo eronnut enkä edes nähnyt ystävääni häiden jälkeen kun muuttivat. Mutta siis tosiaan kallista on osallistua juhliin, jos ovat toisella paikkakunnalla. Onneksi sain jälleen töitä ja sitten olikin sisarukseni häät, jotka yhtä laill amaksoivat niin vaivaa kun kaasona autteli että kulkemisen, yöpymisen kuin lahjankin suhteen. Ehkäpä itse joskus pääsen naimisiin niin saan kanssa lahjoja, kun näin sinkkuna ei niitä paljon saa kuin itselleen ostaman XD
Vierailija kirjoitti:
... Se häihin osallistuminen kun, ikävä kyllä, ei useinkaan ole (lähipiiriä lukuunottamatta ) mikään vieraiden toiveiden täyttymys vaan lähinnä velvollisuus. ...
OT, mutta miksi sinä menet tuollaisiin häihin? Jos joku pikkuserkku, jota en ole nähnyt 15 vuoteen, kutsuu häihin toiselle puolelle Suomea, niin kiitän kutsusta, mutta ilmoitan ettemme pääse kyseisiin häihin.
Miksi tuhlaisin viikonlopun häissä, joihin osallistuminen on vain "velvollisuus"?
Toki häälahjan voi korvata rahalla, ei se ole ongelma. Voi jopa pyytää (mielestäni) tekemään niin. Ja itse yleensä annankin rahaa. Mutta ongelma on siinä, jos aletaan määrittelemään/laskeskelemaan minimisummia millä voi osallistua, jotta saadaan kulut katettua. Kun niiden vieraiden ei kuulukaan maksaa niitä häitä.
T. Se, jolta kysyttiin, miksi ei voisi korvata rahalla
Vierailija kirjoitti:
Tarjoa halvempaa ruokaa. Osta tarjouskahvia ja -mehua ja tarjoa Karnevaalikeksejä. Maksakaa tarjoilut itse.
Hyväksy häälahjaksi kaikki se kauheus, jota ihmiset tuovat eli yksittäisiä lakanasettejä lehtitilauksista, merkillisiä boolimaljoja, suvun ns. perinne-esineitä jne.
Joo. wtun hieno idea. Tarjouskahveillahan voittaakin koko hommassa 8 euroa ja sitten kaikki kärvistelee.
Lisään: Maksan 15 centtiä kahveista extraa!
Sinkkumies
Ihan vaan vinkkinä, että jos juhliin ei ole varaa, on ne jätettävä järjestämättä tai sitten vähennätte vieraiden määrää. Jos ette pysty tuota 2400€ säästämään, niin sitten juhlat jää väliin. Tai siirtäkää vaikka juhlat vuodella eteenpäin. Jos säästätte kumpainenkin 100€ /kk, niin summa kasassa vuoden jälkeen.
P.s. Mikä tekee Iranista korkeakulttuurin verrattuna Suomeen? Ei nyt ihan heti tule mieleen yhtään syytä. Ehkä päinvastoin voisin heittää toisinpäin ihan pari ideaa, mutta jätetään ne toiseen kertaan.
Jos ei ole varaa maksaa isoja häitä, niin silloin niitä ei kyllä järjestetääkkään on neuvoni.