Voinko pyytää häävieraita tuomaan n. 35 euroa per nenä?
Olen laatinut alustavaa listaa siitä, mitä ensi vuoden häihimme tulee, ja ollaan sinänsä onnekkaassa asemassa, että suurin osa hääelementeistä tulee meille ilmaiseksi:
hääkutsut – lähetetään sähköisesti
sormukset – isäni tekee meille toiveidemme mukaiset sormukset
hääpuvut – mies käytää vanhaa pukuaan ja itse käytän äitini vanhaa hääpukua, jota olen tuunannut
kampaamo – siskoni hoitaa hiukset ja meikin
hääkimppu – äitini tekee (muita kukkia ei juhlaan tule)
hääpaikka – miehen vanhempien sukukartano
hääkuvaus – miehen siskon mies hoitaa
kakku – miehen sisko tekee
bändi – miehen kaverit soittaa 3 x 45 min setin
hääauto – siskon miehen auto + hän toimii myös kuskina
ruuat 80 hengelle – 2400 euroa
Eli ainoa rahallinen panostus on tuo ruokien kustantaminen 80 hengelle. Jos tästä 80 hengestä lasketaan minä ja mieheni pois sekä häihin enemmän panostavat edellä mainitut henkilöt (äitini joka tekee hääkimpun ja antaa hääpukunsa minulle, isäni joka tekee sormukset, miehen vanhemmat jotka antavat pitää häät kartanollaan, siskoni joka toimii kampaajana ja siskon mies joka toimii kuskina, miehen sisko joka tekee kakun ja miehen siskon mies joka kuvaa häät sekä miehen kaverit (4 kpl) jotka soittavat bändissä), niin jäljelle jää 66 vierasta, joiden voisi olettaa tuovan häälahjan (joukossa myös muutamia lapsiperheitä), joten olisiko ihan mahdoton olettaa, että vieraat maksaisivat vähintään noin 36 euroa per nenä, eli esim. pariskunnat maksaisivat vähintään 70 euroa meidän häätilille ja 2 lapsen lapsiperheet maksaisivat 150 euroa? Silloin tilanne olisi ikään kuin plusmiinusnolla, joten ei tarvitsisi stressata tuota rahanmenoa, kun meille 2400 euroakin on aika paljon.. mitenköhän tämän voisi muotoilla kutsuun kaikkein parhaiten? Voisiko suoraan pyytää vieraita tuomaan noin 35 euroa per nenä?
Kommentit (252)
Taisin olla ainoa, kenen mielestä tuo ei kuulostanut kauhean pahalta ehdotukselta, sillä se 35e ei ole paljoa.. Itse en toki kehtaisi suoraan sitä summaa pyytää, mutta ihmiset tosiaan käyttävät yleensä häälahjoihin 50-150e, miksei jotkut lähimmät vaikka enemmänkin. Maksamalla pelkän ruokakustannuksen, sillä jo säästää (toki se 150e lapsiperheeltä on jo liikaa).
Mutta tuolla aiemmin jo sanottiin, että paras tapa on laittaa tyyliä "Haluamme vain kaikkien pääsevän paikalle, mutta jos meitä jotenkin haluatte muistaa, niin voitte kartuttaa häätiliämme" tms. "lahjoja ei tarvitse, sillä meillä on jo kaikkea". Itse voisin kuvitella noin tekeväni, sillä mulla tosiaan on kaikkea, mutta ketään en mitään pakottaisi maksamaan. Haluan vain että ne ystävät tulevat paikalle.
Mitä ihmettä? Sun häissä vieraat maksavat jopa hääparin ja muiden avustajien juhla-ateriat.
Missä on vieraanvaraisuus? Yleensä hääpari tarjoaa kutsutuille vieraille, mutta teillä se on toisin päin.
Jos ei ole varaa vieraanvaraisuuteen, pidä vaatimattomat häät ja tarjoa ainoastaan hääkahvit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskieurooppalainen tapa. Tosin hääpari ei pyydä mitään rahoja, vaan vieraat tietävät sen itse. Lahjakuoreen laitetaan yleendä 50 euroa per nenä. Usein se raha pakataan jotenkin kivasti. Mutta siis rahan antaminen sääntö, ei poikkeus. Eli vieraat maksavat häät suurimmalta osin. Fiksu tapa.
No,me asutaan Suomessa.Täällä ei ole sellaista tapaa.
Kyllä tuo on ihan vanha suomalainenkin tapa. Varmaan johtuu siitä että paljon huvituksia ei ollut ja kenelläkään ei ollut varaa ruokkia koko kylää.
Isoäitini, jonka häät olivat 1957 kertoi kuinka toiselta puolen kylää emäntä toi voita kun heidän häitään valmisteltiin, vaikka tätä emäntää ei oltu edes häihin kutsuttu.
Rahaa ei kenelläkään ollut tuotiin aineksia, joista ruuat saatiin valmistettua. Samoin kertoi että samalla tavalla ihmiset toivat ruoka-aineita kun isoäidin isän hautajaisia järjesteltiin.
Isoäidilleni, 82v, on todella tärkeää että lahjan, jonka hän antaa, hinta on enemmän kuin kuin kulut hänen juhlimisestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt ymmärtänyt kaiken oikein? Äitisi ostaa kukat kimppuun? Kakuntekijä ostaa aineet, koristeet? Valokuvaaja maksaa omasta pussistaan kuvien teon? Jne. Minäkin olen tarjoutunut leipomaan siskon juhliin. Sisko maksaa (tietysti, kysymättä selvä) aineet.
Juuri näin :) Asianomaiset ovat itse ehdottaneet näin, ja se on heidän tapansa antaa häälahja. Arvostamme tätä kovasti, koska rahat on tällä hetkellä aika tiukilla.
ap
Millä rahalla te alunperin olitte ajatelleet kaiken kustantaa, ennen kuin siis sukulaisenne tarjosivat teille ilmaisia palveluitaan häälahjana teille? Onhan teidän täytynyt ensin alkaa häitä suunnittelemaan ennen kuin sukulaisenne ovat voineet tarjota noita asioita ilmaiseksi teille. Eli millä rahalla te olisitte kustantaneet juhlatilan, kuvauksen, kakun, puvut, meikit, kampaukset ja sormukset, jos niitä ei olisi teille häälahjana tarjottu?
Olin yksissä häissä, joihin oli vastaavanlainen pääsymaksu ja kyllähän se tuntui oudolta. Tuli heti semmonen olo, että jaahas jaahas, saman rahan maksoin, mutta erikoisruokavalioni on huomioitu kehnosti, takkiin tulee. Ja että juomia juodaan sitten koko rahan edestä.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään tapauksessa ette voi pyytää tuomaan rahaa saati jotakin tiettyä summaa.
Tyttäreni sai vasta hienosti muotoillun nuoren parin hääkutsun, suunnillen näin siinä (kaiken muun kohteliaan ja mukavan lisäksi) luki:
Tärkeintä meille on, että tulette juhlimaan kanssamme tärkeää päiväämme. Jos kuitenkin haluatte muistaa meitä jotenkin, toivoisimme hämatkatilimme kartuttamista (tilnnumero)
Minusta tämä oli hienosti ilmaistu.
Samaa mieltä! Olemme osallistuneet muutamankin ystävämme häämatkatiliin. Ja yhteen remonttiinkin! Ja aina hyvillä mielin. :)
Tuli mieleen noista rahakuorista, joista on ketjun alussa puhe:
En tiennyt, että se on "keski-eurooppalainen tapa", kuten joku väittää. Ehkä on, ehkä ei. Mä yhdistän sen mafiaan ja Italiaan, katolisuuteen, koska Scorsesen Mafiaveljissä on niin näyttävä hääkohtaus. Juutalainen morsian hämmästyy tapaa, hänen kulttuurissaan sitä ei tunneta.
Tavalla on varmaan historialliset juuret: siirtolaiset tulivat "vanhasta maasta" rutiköyhinä ja raha oli paras lahja minkä saattoi antaa. Sillä nuoripari sai katon päänsä päälle, maton lattialle, ruokaa pöytään.
Pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa 2010-luvulla tilanne on ehkä "hieman eri".
Mietin edelleen millaista ruokaa yksi ihminen 35 eurolla saa. Ap:llä täytyy olla buffa, koska hän ei halua maksaa henkilökunnasta (ja sukulaiset on jo käytetty muihin hommiin). Jos on kylmiä ja lämpimiä alku- ja pääruokia lisukkeineen, niin tuo summa ehkä riittää. Varsinkin jos ei ole paljon ruokarajotteita, joiden mukaan pitäisi tehdä ruokia erikseen. Sisältyykö hintaan edes lasi, pari viiniä tai pullo olutta ruoan kanssa? Hyvä suomalainen hanavesi on tietysti mainio ilmainen ruokajuoma sekin. Jos joku haluaa osallistua hääparin onneksi shampanjamaljaan, sen voi maksaa erikseen. Jos haluaa päästä halvalla, vaihtaa shampanjan kuohuviiniin ja jos ilmaiseksi, niin joku sukulainen tekee simaa omalla kustannuksellaan.
Koska henkilökuntaa ei ole, vieraat vievät tietysti käytetyt astiansa keittiön tiskikoneeseen.
Isä maksaa sormusten kullan, äiti poimii kukkaiset luonnosta tai ostaa omalla rahalla kaupasta. Kuski-sukulainen maksaa auton pesun ja mahd. koristelun omasta pussistaan, bändin jätkät luopuvat ehkä tähdellisemmästä tekemisestä soittaakseen näissä häissä kolme pitkää settiä. Toivotaan, että he ovat harrastelijamuusikoita, eivät ammattilaisia. Ja että setit ovat valmista ohjelmistoa, ettei heidän tarvitse treenata tuntikaupalla häitä varten.
Ap:n vierasmäärä on 80, hänen suunnitelmallaan arvioin, että vieraita tulee n. 30-40.
Eiköhän tuo "keskieurooppalainen tapa" ollut ihan vaan vitsi...
Kaikki ilmaisikisi saapi tulla kirkko on, illalillisille haluavat voivat lunastaa illlaliskortin, muuta lahjaa emme toivo.
No mene hyvä ihminen maistraatissa naimisiin! Kustannat todistajille kivan lounaan ja lähdette lopuilla rahoilla häämatkalle.
Vierailija kirjoitti:
Haluan nähdä sen lapsen, joka syö saman kuin aikuinen ja on siis velvoitettu maksamaan ruuastaan täyden hinnan.
tai juo kahvit ja alkoholit
Illaliskortti systeemi on selkein tuollainen ennakkorahastus hoitaa
Et. Miksi et vain käy sulhasen kanssa maistraatissa ja se on sitten siinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt ymmärtänyt kaiken oikein? Äitisi ostaa kukat kimppuun? Kakuntekijä ostaa aineet, koristeet? Valokuvaaja maksaa omasta pussistaan kuvien teon? Jne. Minäkin olen tarjoutunut leipomaan siskon juhliin. Sisko maksaa (tietysti, kysymättä selvä) aineet.
Juuri näin :) Asianomaiset ovat itse ehdottaneet näin, ja se on heidän tapansa antaa häälahja. Arvostamme tätä kovasti, koska rahat on tällä hetkellä aika tiukilla.
ap
Millä rahalla te alunperin olitte ajatelleet kaiken kustantaa, ennen kuin siis sukulaisenne tarjosivat teille ilmaisia palveluitaan häälahjana teille? Onhan teidän täytynyt ensin alkaa häitä suunnittelemaan ennen kuin sukulaisenne ovat voineet tarjota noita asioita ilmaiseksi teille. Eli millä rahalla te olisitte kustantaneet juhlatilan, kuvauksen, kakun, puvut, meikit, kampaukset ja sormukset, jos niitä ei olisi teille häälahjana tarjottu?
Ei ku anna ku arvaan.Kukaan ei ole tarjoutunut tekemään näitä asioita vaan hääpari on ihan pokkana kysynyt suoraan ilmaisia palveluja,eikä kukaan ole uskaltanut sanoa ei.
Ei herran jeesus. Tämän palstan aloittaja ei taida ymmärtää käsitettä vieras tai juhlien järjestäminen. :D En tiedä nauraako vai itkeä.
Itselläni iranilaiset juuret niin koitan hieman selventää miten korkeakulttuurissa toimitaan.
Eli vieras ja vieraan viihtyvyys on kaikista tärkein. Oma viihtyvyys menee vieraiden edelle, jopa omissa häissä. Hään tai juhlien ajatus on että ystävä tai vieras ihminen jakaa hetken sinun ja perheesi kanssa:
Vieraalta ei koskaan pyydetä mitään. Jos vieras tuo lahjan sinulle niin sanotaan vieraalle " Ei teidän olisi tarvinnut tuoda tällaista, mutta kiitoksia erittäin paljon".
Vieras tietää tämän. Ja vieraana sinun tärkein tehtäväsi on osoittaa ystävällisyytesi olemalla mahdollisimman auttava tällaisessa suuressa tapahtumassa. Jos pari ei ole ilmoittanut kutsussa mitään lahjasta/rahasta niin siitä huolimatta tuot AINA lahjan. Jos pari sanoo ettei tarvitse tuota mitään lahjaksi niin siitä huolimatta tuot AINA lahjan.
Vaikka hääpari arvostaa läsnäoloasi enemmän kuin lahjaasi niin pyrit antamaan lahjaksi keskivertoa enemmän. Häihin annat 60-100e. Ei missään nimessä jotai 15-20e.. Vakka onkin isoja rahoja.
Persialaisessa kulttuurissa kaikki tällainen on kirjoittamattomia lakeja, eli niistä ei puhuta mutta kaikki tietää jo miten toimia.
Toinen esimerkki tavoista:
Minä ja vaimoni törmäämme toiseen pariskuntaan, ehdotan heille et lähdetään viikonloppuna hienoon ravintolaan. Illan päätteeksi tarjoilija tuo laskun ja näin iranilaisessa kulttuurissa toimitaan: Lähes välittömästi kummankin seurueen miehet ottaa lompakon taskustaan ja alkavat tappelemaan siitä että kumpi saa maksaa :D Mies1" Nyt lompakko pois, minä maksan tämän" Mies2" En todellakaan, me hoidetaan tämä" . Jotenkin noin :D Tämä "riita" kestää yleensä sen 1-2 minuuttia.
Yleensä se joka alunperin kutsui, niin maksaa. Eli tässä tapauksessa minä.
ps:
Sain muuten hetkittäin kutsun kaverini häihin. Kortissa sanottiin että läsnäolosi on kaikista tärkein mutta jos haluat muistaa meidät lahjalla niin tuotko sen kirjeenä tai sitten häämatkatilille xxx-xxx-xxx. Minusta oli ihan kiva ja asiallinen.
Voinko tilata mitä haluan ja maksaa sen mukaan. Rossossa saa jo pihviaterian rontti pariinkymppiin. Voin tuoda omat juomat.
Sinkkumies
Et todellakaan voi laittaa vieraista kustantamaan hääjuhliasi. Älä juhli isosti, se ei ole mitenkään pakollista.
Miksi aina näissä ketjuissa ehdotetaan pienien häiden paikaksi maistraattia?!?! Kyllä kirkossakin voi mennä vaikka vain todistajien läsnäollessa naimisiin. Meillä oli 10 henkilöä kirkossa. Oli ainakin tunnelmallista.
Toisekseen: Olen saanut hääkutsun, johon osallistuakseen piti lunastaa illalliskortti, se on ehkä edes vähän parempi kuin tuo ap:n rahan pyytäminen.
Ei kahden noin köyhän pitäisi edes mennä naimisiin ennen kuin siihen on varaa. Säästäkää.
Olen hieman pahoillani aloittajan puolesta, mikäli tämä ei siis ole provo. Hän on saanut paljon kuraa niskaansa, mikä ei todellisessa tilanteessa tunnu kovin kivalta.
Jos oletetaan, että ap on tosissaan, viesteistä välittyy ilo ja innostus tulevista häistä. Lapsellisuuttaan hän ei ole tullut ajatelleeksi asiaa muuten kuin heidän itsensä kannalta. Vanhempana hän voi tällä julkituomallaan suunnitelmalla osallistua "nolointa mitä olet tehnyt tai sanonut"-ketjuun. Mutta ymmärrän häntä, silittäisin ja lohduttaisin, jos olisin omainen tai ystävä.
Joskus toivoo itsekin, että saisi jonkun suustaan päästetyn sammakon takaisin, mutta eihän se onnistu. Parempi olisi todella ajatella ensin mitä sanoo, kuin sanoa mitä ajattelee.. Vastaisen varalle kehotan ensin juttelemaan suunnitelmista ihan pienen luottohenkilöpiirin kanssa. Siellä on aina joku, joka osaa antaa kompromissiehdotuksen, mikäli morsian puolustaa henkeen ja vereen omaa suunnitelmaansa. Onhan toki näitäkin olemassa, jotka jalkaa polkien pitävät päänsä, mutta en usko aloittajan kuuluvan heihin.
Iäkäs lähipiiriini kuuluva rouva sai kutsun oman lapsenlapsensa häihin. Kutsussa luki suoraan, että häävastaanotto on siinä ja siinä ruokaravintolassa, ruokavaihtoehdot ovat nämä ja nämä ja maksavat omakustanteisesti tämän ja tämän. Rouva jätti menemättä. Hän oli loukkaantunut ja tuohtuneena sanoi että jos mummin pitää maksaa jälkikasvunsa häihin osallistumisesta, hän ei niihin osallistu. Omille omaisilleen hän ei loukkaantumisestaan kertonut, sanoi vain ettei jaksa tulla.
Voi jumankaade En uskonut löytäväni näin Pöljää kysymystä. Voittehan te pyytää tuomaan vaikka mitä esim. 5000-10 000 euroa tai maailmanympäri matkan, muuten missä järki ja suhteellisuus? Tuollainen 35 e on köyhääkin köyhemmän tyyli. Älkää vaan lisääntykö sillä ei lisää tööt-ihmisiä.
Nyt on kyllä ahneuden huippu. Älä järjestä häitä joihin ei ole varaa ja maksata niitä muilla. Saatte muutenkin suurimmalta osin hoidettua häänne ilman kuluja.