Paras ystäväni ei antanut häälahjaksi edes korttia
Menimme naimisiin mieheni kanssa vastikään, järkytyin hieman kun lapsuudesta asti paras ystäväni ei jättänyt edes onnittelukorttia. En toki oletakaan, että kaikki ostaisivat lahjaa, koska kutsukortissakin luki että meille tärkeintä on että pääset paikalle (mikä on siis totta). Silti, hän oli ainoa, joka ei muistanut meitä millään tapaa (vieraita 70), minusta edes kortin jättäminen kuuluu hyviin tapoihin, varsinkin jos kyseessä on läheinen ihminen. En ole sanonut enkä aiokaan mainita hänelle asiasta mitään, en ole suuttunut, vaan enemmänkin yllättynyt. Mieheni sanoi minulle, että siinä vasta ystävä. Mitä mieltä tästä?
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista huomaa taas miten ihmiset luulevat, että jos heille häät on tärkeä juttu, niin ne ovat sitä kaikille. Esim. monelle ateistille häät eivät merkitse mitään erityistä, vaan ne ovat vain hassu näytelmä ja ikivanha jäänne. Erotilastojen valossa katsottuna häät näyttävät jopa naurettavalta teatterilta.
Häätilaisuudet voivat olla monille välttämätön pakko, joissa hikoillaan epämukavissa vaatteissa pakotettuna puhumaan small talkia vieraiden ihmisten kanssa. Jos vielä on kaunis kesäpäivä, niin koko päivä menee tilaisuuden takia hukkaan. Silloin siinä, että on kuitenkin tullut paikalle ja uhraa kesä / lomapäivän pitäisi jo olla lahjaa tarpeeksi.
Ei siinä ole mitään uskonnon kanssa tekemistä, että kykenee ymmärtämään että hääpäivä on toisille tärkeä, vaikkei itse usko jumalaan tai edes avioliittoon.
Jos sun mielestä häät ovat paskaa, niin eihän niihin tartte osallistua. Tai jos osallistuu, niin koittaa sitten edes olla iloinen TOISTEN puolesta. Sitä voi sen pään vetää sieltä perseestä välillä, ja ajatella muitakin kuin vain itseään.
Kaikki eivät näe häitä suurena elämäntapahtumana. Jotkut voivat nähdä sen jopa onnettomana tapahtumana, johon pitäisi tuoda onnittelukortin sijaan osanottokortti. Silloin on ehkä parempi ettei tuo korttia ollenkaan... Kannattaisi muistaa, että kaikki maailman asiat eivät merkkaa kaikille samaa. Silloin vasta ymmärtää ihmisiä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No häihin ei todellakaan kuulu minkään etiketin mukaan viedä kukkia.
Ihmeelisiä vastauksia täällä. Tarkoitin juhlia yleensäkin. Jos menet jonnekin vieraaksi, kuuluu mielestäni hyviin tapoihin jotenkin muistaa sankaria/ valmistunutta/ hääparia. Ehkä olen jotenkin viallinen sitten.
Ap
No tottakai kuuluu hyviin tapoihin viedä jotain, JOS ei ole erikseen kutsussa nimenomaan toisin sanottu. Ja teidän kutsussanne nyt nimenomaan luki, että tärkeintä on tulla paikalle, mikä normaalin etikettitulkinnan mukaan tarkoittaa, ettette halua/toivo kutsuttujen tuovan mitään mukanaan. Ihmeellistä sinun puoleltasi jälkikäteen kummastella, jos joku noudatti toivettanne, eikä osannut arvata, että tarkoitattekin jotain ihan muuta ja haluatte vähintään kortin. Jos ette halunneet lahjoja kannettavaksi, vaan kortti olisi riittänyt, olisi kutsuun pitänyt kirjoittaa juurikin niin. Jos halusitte lahjojakin, niin olisi kaikki korulauseet pitänyt jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeelisiä vastauksia täällä. Tarkoitin juhlia yleensäkin. Jos menet jonnekin vieraaksi, kuuluu mielestäni hyviin tapoihin jotenkin muistaa sankaria/ valmistunutta/ hääparia. Ehkä olen jotenkin viallinen sitten.
ApNo tottakai kuuluu hyviin tapoihin viedä jotain, JOS ei ole erikseen kutsussa nimenomaan toisin sanottu. Ja teidän kutsussanne nyt nimenomaan luki, että tärkeintä on tulla paikalle, mikä normaalin etikettitulkinnan mukaan tarkoittaa, ettette halua/toivo kutsuttujen tuovan mitään mukanaan. Ihmeellistä sinun puoleltasi jälkikäteen kummastella, jos joku noudatti toivettanne, eikä osannut arvata, että tarkoitattekin jotain ihan muuta ja haluatte vähintään kortin. Jos ette halunneet lahjoja kannettavaksi, vaan kortti olisi riittänyt, olisi kutsuun pitänyt kirjoittaa juurikin niin. Jos halusitte lahjojakin, niin olisi kaikki korulauseet pitänyt jättää pois.
Lapsellista saivartelua ap:lle, kun ei haluta ymmärtää pointtia.
Kun miettii häitä syvällisemmin, niin ne ovat itse asiassa surullinen tapahtuma. Niissä nainen luopuu omasta sukunimestään ja identiteetistään, kun hänestä tulee vain jonkun vaimo ja suvunjatkaja. Mies taas luopuu jo ennakkoon puolesta omaisuudestaan, sillä tilastojen valossa ero on todennäköinen seuraus. Häistä alkaa alamäki, muistakaa se. Ehkä siksi häissä sukulaistädit itkevät...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, voisitko vastata näin kuuden sivun jälkeen, miksi kirjoitit kutsuun "Meille on tärkeintä, että tulet paikalle". On käynyt selväksi, että pidit kuitenkin itsestäänselvyytenä, että vieraat tuovat pienen kortin tai tuomisen, koska itsekin tekisit niin.
Tähän toivoisin selitystä!
En pitänyt enkä pidä itsestäänselvyytenä lahjaa, ehkä korttia kuitenkin pidän itsestäänselvyytenä ja kivana eleenä. Itse kyllä, jos menen häihin tai muihin juhliin, en koskaan menisi tyhjin käsin. Ymmärrän kuitenkin ihmisten mm. erilaiset rahatilanteet ja etteivät kaikki edes lahjaa voisi ostaa, siksi en tosiaan pidä sitä itsestään selvyytenä eikä se oikeasti se itse lahja ehkä olekaan tärkeä. Kirjoitukseni pointti oli se, että minulle on opetettu että juhliin kuin juhliin mentäessä on hyvän tavan mukaista viedä jotain tai jotenkin muistaa, edes kortilla, lukisi kortissa mitä hyvänsä ja vaikka saaja ei edes korttia arvostaisi. Olen kyllä tämän jo nyt aika monta kertaa sanonut. Lisäksi tässä nyt oli taustalla muutakin juttua ystävän kanssa, joten en jaksa enää toistaa itseäni lue ketju.
Ap
Tässä ketjussa on jo vaikka miten moni sanonut, ettei koskaan säästä saamiaan kortteja, pitää niitä turhana roskana ja heittää ne roskiin. Jos sinä olisit lukenut ketjun ja ymmärtänyt lukemasi, et ehkä ihmettelisi, miksi kaikki eivät välttämättä pidä sitä korttia itsestäänselvyytenä. Newsflash: ihmiset ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista huomaa taas miten ihmiset luulevat, että jos heille häät on tärkeä juttu, niin ne ovat sitä kaikille. Esim. monelle ateistille häät eivät merkitse mitään erityistä, vaan ne ovat vain hassu näytelmä ja ikivanha jäänne. Erotilastojen valossa katsottuna häät näyttävät jopa naurettavalta teatterilta.
Häätilaisuudet voivat olla monille välttämätön pakko, joissa hikoillaan epämukavissa vaatteissa pakotettuna puhumaan small talkia vieraiden ihmisten kanssa. Jos vielä on kaunis kesäpäivä, niin koko päivä menee tilaisuuden takia hukkaan. Silloin siinä, että on kuitenkin tullut paikalle ja uhraa kesä / lomapäivän pitäisi jo olla lahjaa tarpeeksi.
Ei siinä ole mitään uskonnon kanssa tekemistä, että kykenee ymmärtämään että hääpäivä on toisille tärkeä, vaikkei itse usko jumalaan tai edes avioliittoon.
Jos sun mielestä häät ovat paskaa, niin eihän niihin tartte osallistua. Tai jos osallistuu, niin koittaa sitten edes olla iloinen TOISTEN puolesta. Sitä voi sen pään vetää sieltä perseestä välillä, ja ajatella muitakin kuin vain itseään.
Ei tarvitse osallistua ei. Siitäkin ratkaisusta usein vedetään herne nenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kortti on kortti ja lahja sitten erikseen. Mihinkään juhliin ei tule mennä tyhjin käsin. Vähintä mitä voi viedä, on kortti tai kukkia.
Kysymys oli ap:n parhaasta ystävästä, joka todennäköisesti on ollut myös kaasona - järjestänyt polttarit, osallistunut ja antanut lukemattomia työtunteja häiden järjestelyyn jne. jne.
Ja mitä hän saa palkaksi ja osakseen - julkista haukkumista, panettelua jne.
Siinä hyvät käytöstavat ja etiketti on hyvin kaukana, kun ahneudella ja pahansuopaisuudella ei ole rajoja.Lue keskustelu, hän ei ollut kaasona, eikä laittanut rahaa kalliseen pukuun tai kampaukseen tai yhtään mihinkään muuhunkaan, joten turha selittää tökeröä käytöstä jollain "hänellä meni omaisuus pelkästään siihen että tuli häihisi". En ole valittanut, tai sinänsä ehkä vähän kyllä, mutta eniten vain olen yllättynyt, etteikö hän sen vertaa ystävästään (eli minusta) välitä, että viitsisi vaikka kortin askarrella tai hankkia. Ei faktojen kertominen ole panettelua.
Ap
Voisitko nyt jo lopettaa tuon yhdestä helvetin kortista jauhamisen?? Kun se nyt vaan EI OLE KAIKILLE MIKÄÄN JUTTU! Ihmiset ovat erilaisia, toisilla on tapana lähettää kortti, jos eivät itse pääse paikalle, toiset tuovat kortin silloinkin, jos ovat mukana juhlissa, olipa varsinaista lahjaa tai ei.
Elämä olis niin paljon helpompaa, jos kerrottaisiin ihan suoraan mitä halutaan. Vältyttäisiin turhalta vinkumiselta. Pätee muuhunkin kuin häihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiksi sitten laitoit kutsuun, että riittää, kun tulee paikalle?
Kutsussa oli siis jotenkin näin "meille tärkeintä on, että pääset paikalle juhlimaan kanssamme, mikäli kuintenkin haluat jollain toisella tapaa muistaa hääparia.... " sitten oli että mikä tapa se oli millä voi halutessaan muistaa. Itse, parhaan ystävän ollessa kyseessä, haluaisin jollain muullakin tavalla muistaa ja onnitella. Olen kai sitten poikkeus :D
Ap
Ymmärsin pointtisi. Ihmettelisin itsekin. Nimenomaan ihmettelisin. En välittäisi gai ihmettelisi sitä että muut eivät antaisi, mutta kyllä itsekin bestikselle jotain laittaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, voisitko vastata näin kuuden sivun jälkeen, miksi kirjoitit kutsuun "Meille on tärkeintä, että tulet paikalle". On käynyt selväksi, että pidit kuitenkin itsestäänselvyytenä, että vieraat tuovat pienen kortin tai tuomisen, koska itsekin tekisit niin.
En pitänyt enkä pidä itsestäänselvyytenä lahjaa, ehkä korttia kuitenkin pidän itsestäänselvyytenä ja kivana eleenä. Itse kyllä, jos menen häihin tai muihin juhliin, en koskaan menisi tyhjin käsin. Ymmärrän kuitenkin ihmisten mm. erilaiset rahatilanteet ja etteivät kaikki edes lahjaa voisi ostaa, siksi en tosiaan pidä sitä itsestään selvyytenä eikä se oikeasti se itse lahja ehkä olekaan tärkeä. Kirjoitukseni pointti oli se, että minulle on opetettu että juhliin kuin juhliin mentäessä on hyvän tavan mukaista viedä jotain tai jotenkin muistaa, edes kortilla, lukisi kortissa mitä hyvänsä ja vaikka saaja ei edes korttia arvostaisi. Olen kyllä tämän jo nyt aika monta kertaa sanonut. Lisäksi tässä nyt oli taustalla muutakin juttua ystävän kanssa, joten en jaksa enää toistaa itseäni lue ketju.
ApTässä ketjussa on jo vaikka miten moni sanonut, ettei koskaan säästä saamiaan kortteja, pitää niitä turhana roskana ja heittää ne roskiin. Jos sinä olisit lukenut ketjun ja ymmärtänyt lukemasi, et ehkä ihmettelisi, miksi kaikki eivät välttämättä pidä sitä korttia itsestäänselvyytenä. Newsflash: ihmiset ovat erilaisia.
Nimenomaan, ihmiset ovat erilaisia. Minä ja tuttavani säästämme kortit, emmekä pidä niitä roskana. Meidän piirissä on tapana antaa juhlissa sankarille tai hääparille toivottu lahja sekä lisäksi kortti, hyviä tapoja. Tähän ketjuun ei tee mieli enempää kommentoida, kun katkerien katku tulee tänne asti. Jatkaa läyhäystä häävihaajat, hääpareille toivotan voimia ja hauskuutta hääjärjestelyihin.
Hän varmaan onnitteli sinua/teitä häissä? Nosti maljan muiden vieraiden tavoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTässä ketjussa on jo vaikka miten moni sanonut, ettei koskaan säästä saamiaan kortteja, pitää niitä turhana roskana ja heittää ne roskiin. Jos sinä olisit lukenut ketjun ja ymmärtänyt lukemasi, et ehkä ihmettelisi, miksi kaikki eivät välttämättä pidä sitä korttia itsestäänselvyytenä. Newsflash: ihmiset ovat erilaisia.
Nimenomaan, ihmiset ovat erilaisia. Minä ja tuttavani säästämme kortit, emmekä pidä niitä roskana. Meidän piirissä on tapana antaa juhlissa sankarille tai hääparille toivottu lahja sekä lisäksi kortti, hyviä tapoja. Tähän ketjuun ei tee mieli enempää kommentoida, kun katkerien katku tulee tänne asti. Jatkaa läyhäystä häävihaajat, hääpareille toivotan voimia ja hauskuutta hääjärjestelyihin.
No, ap:n ystävä ei selvästikään ole sinun tuttavapiirisi kaltainen. Jos kyseessä on niin hyvä ystävä kuin ap on ketjussa antanut ymmärtää, tämä asia olisi ap:n tiedossa, jolloin hän ei olisi vetänyt koko hernepellollista nenäänsä, kun kortti jäi saamatta.
Itsekin pidän korteista, etenkin sellaisista, jotka on ajatuksella valittu tai itse tehty, ja minulla on edelleen hääkortit jossain laatikossa tallessa, vaikka erokin ehti tulla jo lähes 10 vuotta sitten. Silti tajuan, että kaikki eivät ole minun kaltaisiani hamstereita, vaan heittävät kaiken ylimääräisen saman tien pois. Tällaiset ihmiset eivät välttämättä tajua, että kortti voi jollekulle olla niin tärkeä asia kuin se selvästikin ap:lle on. Surullista, jos ei pysty hyväksymään ystävänsä erilaisuutta, vaan siitä pitää vinkua jossain keskustelupalstalla.
Samalla tavalla kuin jotkut haaveilevat nuoresta tytöstä saakka häistä, minä olen haaveillut omasta hevosesta. Kun sitten vihdoin työelämään päästyäni minulla oli varaa omaan hevoseen, hevosen ostopäivä oli minulle yhtä suuri elämäntapahtuma kuin joillekin häät. Silti en vaatinut, että koko suku ja ystävät tulevat tallille sitä juhlistamaan ja tuovat lahjoja.
Hevosen hankinta ei näyttänyt saavan aikaan kummempia reaktioita sukulaisissa tai ystävissä, miksi siis minun pitäisi tehdä numero jonkun häistä kun ne ovat mielestäni yhtä epäkiinnostavat kuin muille hevoseni.
Moukkamainen ystävä. Ei tulisi mieleenikään mennä kenenkään häihin ilman lahjaa, luki kutsussa sitten mitä tahansa.
Huomaatteko eron?
1: Tervetuloa juhlistamaan häitämme päivämäärällä x paikkaan x.
Sitten vapaa valintaista tekstiä oman mielen mukaan.
Häälahjatoiveet löytyvät osoiteesta x ja häämatka tilimme on x.
Tervetuloa!
2: Tervetuloa juhlistamaan häitämme päivämäärällä x paikkaan x.
Sitten vapaa valintaista tekstiä oman mielen mukaan.
Tärkeintä on, että pääsisit paikalle, halutessasi voit muistaa meitä haluamallasi tavalla.
Tervetuloa!
Kilpailu on päättynyt: Ap on voittanut vuoden ahneimman morsiamen tittelin. Onnea voittajalle!
Vaikka lukisi ettei tarvitse millään tavalla muistaa, niin kyllä nyt ihan normaaleihin käytöstapoihin kuuluu jotain viedä jos menee juhliin.
Mä en kehtaisi pelkkää korttia antaa. Kortit kuuluu joko lahjan yhteyteen tai lähetettäväksi, jos haluaa onnitella, mutta ei pääse paikalle. Joko ilman lahjaa tai lahja + kortti olisi tässä tapauksessa ok.
Tiedäpä tuota sitten. Meillä on ensi talvena vähän isompaa juhlaa tulossa. Kutsukortiin pitää varmaankin kirjoittaa jotenkin näin: "Toivomme, että tulette paikalle, mutta ettehän tuo lahjoja. Ei rahaa, ei kukkia, ei kortteja eikä varsinkaan mitään tavaraa. Tarkoitamme tätä! Todella!"
Koska ilmeisesti muuten osa tulijoista kokee velvollisuudekseen tuoda silti jotain...