Paras ystäväni ei antanut häälahjaksi edes korttia
Menimme naimisiin mieheni kanssa vastikään, järkytyin hieman kun lapsuudesta asti paras ystäväni ei jättänyt edes onnittelukorttia. En toki oletakaan, että kaikki ostaisivat lahjaa, koska kutsukortissakin luki että meille tärkeintä on että pääset paikalle (mikä on siis totta). Silti, hän oli ainoa, joka ei muistanut meitä millään tapaa (vieraita 70), minusta edes kortin jättäminen kuuluu hyviin tapoihin, varsinkin jos kyseessä on läheinen ihminen. En ole sanonut enkä aiokaan mainita hänelle asiasta mitään, en ole suuttunut, vaan enemmänkin yllättynyt. Mieheni sanoi minulle, että siinä vasta ystävä. Mitä mieltä tästä?
Kommentit (209)
Naimisissa oltu pian 8v ja juuri tässä pähkäilin, että onko noita häissä saatuja kortteja järkeä säilyttää. En niillä mitään tee. Eikä mieheni varmasti myöskään. Aiemmin on annettu/myyty pois sellaiset lahjat (mm. aivan kamala enkelin eväspussin kyltti ja vaasi) jotka ei ollut mieleen. Kortit jäänyt pyörimään.
Aloin juuri miettiä, olenkohan edes lukenut kortteja?
Minulle ei ole tärkeitä.
Mutta edelleen muistan hääni mukavina juhlina ja sen, miten lähipiiri auttoi juhlien järjestämisessä (itse maksettiin, mutta muuten saatiin paljon apua; kaverien bändi tuli soittamaan ilmaiseksi, moni auttoi koristeluissa ja juhlien jälkeen siivoamisessa jne.). Mukavat juhlat.
En edes tiedä jättikö joki kortin ostamatta tai rahan matkakassaan siirtämättä. Ja vain pari vierasta ei päässyt juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista huomaa taas miten ihmiset luulevat, että jos heille häät on tärkeä juttu, niin ne ovat sitä kaikille. Esim. monelle ateistille häät eivät merkitse mitään erityistä, vaan ne ovat vain hassu näytelmä ja ikivanha jäänne. Erotilastojen valossa katsottuna häät näyttävät jopa naurettavalta teatterilta.
Häätilaisuudet voivat olla monille välttämätön pakko, joissa hikoillaan epämukavissa vaatteissa pakotettuna puhumaan small talkia vieraiden ihmisten kanssa. Jos vielä on kaunis kesäpäivä, niin koko päivä menee tilaisuuden takia hukkaan. Silloin siinä, että on kuitenkin tullut paikalle ja uhraa kesä / lomapäivän pitäisi jo olla lahjaa tarpeeksi.
Ei siinä ole mitään uskonnon kanssa tekemistä, että kykenee ymmärtämään että hääpäivä on toisille tärkeä, vaikkei itse usko jumalaan tai edes avioliittoon.
Jos sun mielestä häät ovat paskaa, niin eihän niihin tartte osallistua. Tai jos osallistuu, niin koittaa sitten edes olla iloinen TOISTEN puolesta. Sitä voi sen pään vetää sieltä perseestä välillä, ja ajatella muitakin kuin vain itseään.
Ei tarvitse osallistua ei. Siitäkin ratkaisusta usein vedetään herne nenään.
Minulle ainakin ystävyys merkitsee sitä, että osataan halutaan toiselle hyvää ja onnellisuutta ja osataan myös ystävän puolesta iloita. Sellainen "ystävä", joka ei tärkeänä päivänä tulisi paikalle, ei olisi ainakaan minun silmissäni enää ystävä. Ellei siis hänellä olisi oikeasti jokin painava syy olla tulematta.
Asiahan on näin, että osa ihmisistä (esim. minä jolla on jo toinen mies kierroksessa) ei edes HALUA lahjoja. Koska aina tullee ties mitä krääsää, ja meillä on jo lyöty yhteen kaksi huushollia joten kamaa tulee ulos ovista ja ikkunoista.
Toivoimme rahalahjaa häämatkaa varten, joskin se oli vapaaehtoista. SILTI saimme ties kuinka paljon tavaroita.
Kortti on tietysti kiva muisto, mutta ei kaikkien mielestä.
Minun mielestäni ei kuulu kutsuun kirjoittaa että ei halua lahjaa, jos sen silti haluaa.
Jos minä en olisi saanut lahjaa joltakulta (vaikken juuri niin kirjoittanutkaan), olisin ajatellut että se on heidän ongelmansa, ei minun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun miettii häitä syvällisemmin, niin ne ovat itse asiassa surullinen tapahtuma. Niissä nainen luopuu omasta sukunimestään ja identiteetistään, kun hänestä tulee vain jonkun vaimo ja suvunjatkaja. Mies taas luopuu jo ennakkoon puolesta omaisuudestaan, sillä tilastojen valossa ero on todennäköinen seuraus. Häistä alkaa alamäki, muistakaa se. Ehkä siksi häissä sukulaistädit itkevät...
Ja millähän perusteella juuri se MIES on se, jolla on se omaisuus? Salli mun nauraa. Lisäksi nykyään monet naiset pitävät oman sukunimensä, joskus jopa mies ottaa naisen sukunimen. Miltä vuosisadalta olet?
Ap
En ole se jolta kysyt ja oikeassa olet siinä, että naisellakin voi olla omaisuutta ja hän saa pitää halutessaan oman nimensä. Totuus on, että suuri osa liitoista päättyy eroon, joten fiksua on miettiä kannattaako tämä kaikki. Avioliitto on istituutiona vanhanaikainen ja suurin muutos on paperilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, voisitko vastata näin kuuden sivun jälkeen, miksi kirjoitit kutsuun "Meille on tärkeintä, että tulet paikalle". On käynyt selväksi, että pidit kuitenkin itsestäänselvyytenä, että vieraat tuovat pienen kortin tai tuomisen, koska itsekin tekisit niin.
Tähän toivoisin selitystä!
En pitänyt enkä pidä itsestäänselvyytenä lahjaa, ehkä korttia kuitenkin pidän itsestäänselvyytenä ja kivana eleenä. Itse kyllä, jos menen häihin tai muihin juhliin, en koskaan menisi tyhjin käsin. Ymmärrän kuitenkin ihmisten mm. erilaiset rahatilanteet ja etteivät kaikki edes lahjaa voisi ostaa, siksi en tosiaan pidä sitä itsestään selvyytenä eikä se oikeasti se itse lahja ehkä olekaan tärkeä. Kirjoitukseni pointti oli se, että minulle on opetettu että juhliin kuin juhliin mentäessä on hyvän tavan mukaista viedä jotain tai jotenkin muistaa, edes kortilla, lukisi kortissa mitä hyvänsä ja vaikka saaja ei edes korttia arvostaisi. Olen kyllä tämän jo nyt aika monta kertaa sanonut. Lisäksi tässä nyt oli taustalla muutakin juttua ystävän kanssa, joten en jaksa enää toistaa itseäni lue ketju.
ApTässä ketjussa on jo vaikka miten moni sanonut, ettei koskaan säästä saamiaan kortteja, pitää niitä turhana roskana ja heittää ne roskiin. Jos sinä olisit lukenut ketjun ja ymmärtänyt lukemasi, et ehkä ihmettelisi, miksi kaikki eivät välttämättä pidä sitä korttia itsestäänselvyytenä. Newsflash: ihmiset ovat erilaisia.
Nimenomaan, ihmiset ovat erilaisia. Minä ja tuttavani säästämme kortit, emmekä pidä niitä roskana. Meidän piirissä on tapana antaa juhlissa sankarille tai hääparille toivottu lahja sekä lisäksi kortti, hyviä tapoja. Tähän ketjuun ei tee mieli enempää kommentoida, kun katkerien katku tulee tänne asti. Jatkaa läyhäystä häävihaajat, hääpareille toivotan voimia ja hauskuutta hääjärjestelyihin.
No, ap:n ystävä ei selvästikään ole sinun tuttavapiirisi kaltainen. Jos kyseessä on niin hyvä ystävä kuin ap on ketjussa antanut ymmärtää, tämä asia olisi ap:n tiedossa, jolloin hän ei olisi vetänyt koko hernepellollista nenäänsä, kun kortti jäi saamatta.
Itsekin pidän korteista, etenkin sellaisista, jotka on ajatuksella valittu tai itse tehty, ja minulla on edelleen hääkortit jossain laatikossa tallessa, vaikka erokin ehti tulla jo lähes 10 vuotta sitten. Silti tajuan, että kaikki eivät ole minun kaltaisiani hamstereita, vaan heittävät kaiken ylimääräisen saman tien pois. Tällaiset ihmiset eivät välttämättä tajua, että kortti voi jollekulle olla niin tärkeä asia kuin se selvästikin ap:lle on. Surullista, jos ei pysty hyväksymään ystävänsä erilaisuutta, vaan siitä pitää vinkua jossain keskustelupalstalla.
Ihmiset ovat erilaisia, vai onko sittenkin niin, että he eivät hallitse perus kohteliaisuutta ja käytöstapoja tullessaan juhliin? Monet täällä saivartelevat, kyllä te syvällä sisimmässänne mun pointin ymmärrätte. Ja en ole mitään ystävyyttä tämän takia poikki laittamassa, mutta yleisesti avasin ketjun koska yllätyin tästä. Toistan täällä sadatta kertaa itseäni. Monet ovatkin pointtini ymmärtäneet ja se on kiva kuulla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla kuin jotkut haaveilevat nuoresta tytöstä saakka häistä, minä olen haaveillut omasta hevosesta. Kun sitten vihdoin työelämään päästyäni minulla oli varaa omaan hevoseen, hevosen ostopäivä oli minulle yhtä suuri elämäntapahtuma kuin joillekin häät. Silti en vaatinut, että koko suku ja ystävät tulevat tallille sitä juhlistamaan ja tuovat lahjoja.
Hevosen hankinta ei näyttänyt saavan aikaan kummempia reaktioita sukulaisissa tai ystävissä, miksi siis minun pitäisi tehdä numero jonkun häistä kun ne ovat mielestäni yhtä epäkiinnostavat kuin muille hevoseni.
No, me lähetimme tärkeimmille ihmisille kutsukortit, joissa luki "Tervetuloa silloin ja silloin juhlimaan tärkeää päiväämme". Kyllä varmasti sinunkin läheiset olisivat tulleet hevosjuhliisi, mikäli sellaiset olisit järjestänyt ja kertonut, että se on nyt elämäsi tärkein päivä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista huomaa taas miten ihmiset luulevat, että jos heille häät on tärkeä juttu, niin ne ovat sitä kaikille. Esim. monelle ateistille häät eivät merkitse mitään erityistä, vaan ne ovat vain hassu näytelmä ja ikivanha jäänne. Erotilastojen valossa katsottuna häät näyttävät jopa naurettavalta teatterilta.
Häätilaisuudet voivat olla monille välttämätön pakko, joissa hikoillaan epämukavissa vaatteissa pakotettuna puhumaan small talkia vieraiden ihmisten kanssa. Jos vielä on kaunis kesäpäivä, niin koko päivä menee tilaisuuden takia hukkaan. Silloin siinä, että on kuitenkin tullut paikalle ja uhraa kesä / lomapäivän pitäisi jo olla lahjaa tarpeeksi.
Ei siinä ole mitään uskonnon kanssa tekemistä, että kykenee ymmärtämään että hääpäivä on toisille tärkeä, vaikkei itse usko jumalaan tai edes avioliittoon.
Jos sun mielestä häät ovat paskaa, niin eihän niihin tartte osallistua. Tai jos osallistuu, niin koittaa sitten edes olla iloinen TOISTEN puolesta. Sitä voi sen pään vetää sieltä perseestä välillä, ja ajatella muitakin kuin vain itseään.
Ei tarvitse osallistua ei. Siitäkin ratkaisusta usein vedetään herne nenään.
Minulle ainakin ystävyys merkitsee sitä, että osataan halutaan toiselle hyvää ja onnellisuutta ja osataan myös ystävän puolesta iloita. Sellainen "ystävä", joka ei tärkeänä päivänä tulisi paikalle, ei olisi ainakaan minun silmissäni enää ystävä. Ellei siis hänellä olisi oikeasti jokin painava syy olla tulematta.
Niin, tässä oli nyt kyse siitä, että ei tarvitse tulla paikalle "pilaamaan" häitä, jos niihin ei halua syystä tai toisesta osallistua. Se mikä on kenellekin hyvä syy olla tulematta on jokaisen oma valinta. Mielestäni siitä ei pidä loukkaantua tai vaatia selitystä. Aikuisia tässä kaikki ollaan kuitenkin. Kaikille ne toisten asiat eivät ole tärkeimpiä, vaikka toki hääparille yms. ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Huomaatteko eron?
1: Tervetuloa juhlistamaan häitämme päivämäärällä x paikkaan x.
Sitten vapaa valintaista tekstiä oman mielen mukaan.
Häälahjatoiveet löytyvät osoiteesta x ja häämatka tilimme on x.
Tervetuloa!
2: Tervetuloa juhlistamaan häitämme päivämäärällä x paikkaan x.
Tärkeintä on, että pääsisit paikalle, halutessasi voit muistaa meitä haluamallasi tavalla.
Tervetuloa!
Huomaan eron. Kyllä, meillä luki HALUTESSASI, ja juuri sitä tässä ihmettelen, että tämä ns. paras ystäväni EI HALUNNUT. Jos hän menisi naimisiin, niin itse kyllä HALUAISIN. Huomaatko eron?
Ap
Jos kutsussa lukee noin, että halutessasi voit muistaa, mutta ei ole tärkeintä, niin itse kyllä ostaisin lahjan. En kehtaisi häihin varsinkaan mennä ilman lahjaa. Kohtelias summa/arvohan on ruuan hinta eli 30-40 e. Eriasia jos on maininta, että emme halua lahjoja.
Itselläni häät on ensi vuonna ja kutsulistalla on pari ystävää joista tiedän, että heillä on hirveä rahapula. Ovat hyviä ystäviä ja todella haluamme heidät häihin. Heiltä emme halua mitään lahjaa todelkakaan. Muotoilen itsekkin jotenkin, että toivomme läsnäoloasi, jos haluat muistaa meitä niin plääplää. Ja olisin kyllä ihmeissäni jos muut vieraat kenellä rahaa on, eivät toisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaatteko eron?
Tervetuloa!
Tärkeintä on, että pääsisit paikalle, halutessasi voit muistaa meitä haluamallasi tavalla.
Tervetuloa!
Huomaan eron. Kyllä, meillä luki HALUTESSASI, ja juuri sitä tässä ihmettelen, että tämä ns. paras ystäväni EI HALUNNUT. Jos hän menisi naimisiin, niin itse kyllä HALUAISIN. Huomaatko eron?
No sitten hän ei halunnut. Minkäs sille voi? Ehkä ette olekaan niin hyviä ystäviä kuin luulet. Ehkä hänellä ei ole rahaa ylimääräiseen tai ehkä hän ei tajunnut kortin merkitystä sinulle, mene ja tiedä. Pointti on se, että miksi kirjoitat halutessasi, jos tämä asia on sulle näin maata kaatavan tärkeä? Ja koska olet oletettavasti aikuinen, niin miten jaksat jauhaa siitä näin paljon? Pääse yli ja jos asia vaivaa, kysy suoraan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaatteko eron?
Tervetuloa!
Tervetuloa!
No sitten hän ei halunnut. Minkäs sille voi? Ehkä ette olekaan niin hyviä ystäviä kuin luulet. Ehkä hänellä ei ole rahaa ylimääräiseen tai ehkä hän ei tajunnut kortin merkitystä sinulle, mene ja tiedä. Pointti on se, että miksi kirjoitat halutessasi, jos tämä asia on sulle näin maata kaatavan tärkeä? Ja koska olet oletettavasti aikuinen, niin miten jaksat jauhaa siitä näin paljon? Pääse yli ja jos asia vaivaa, kysy suoraan.
Ap
Jauhan koska minulta on monet täällä ketjussa suoraan kysyneet ja pyytäneet vastausta. Olen kyllä tästä asiasta päässyt yli mutta olen jauhaja tyyppiä ja seison mielipiteeni takana yleensä. En sinänsä tiedä tarkkaa syytä miksi ketjun avasin.
Ap
Soita kaverillesi ja kysy asiaa. Ei tarvitse täällä pohtia. Jos ette olleetkaan niin hyviä ystäviä loppujen lopuksi et siinä mitään menetä ja saat rauhan.
Hei,
Kerrotko AP vielä koko kutsun tiedot. Minua kiinnostaa miten jatkuu kohta "..mutta mikäli haluatte muistaa hääparia.." oliko tämän jälkeen tieto lahjalistasta vai mitä kutsusssa luki (kun tilinumeroa ei ollut)? Tuo kyllä kumoaa sen, että riittää, kun tulee paikalle. Tuollainen teksti kertoo, että kohteliaasti sanotaan, että paikalletulo riittää, mutta oikeasti kuitenkin lahjaa odotetaan. Mikäli pelkkä paikalletulo olisi riittänyt niin kortissa ei olisi sen jälkeen mitään tietoa lahjalistoista, tilinumerosta tms. eikä hääpaikalla olisi lahjapöytää. Eli tuo oli kyllä korusanoja, jotka ystäväsi on ottanut kirjaimellisesti. Tosin vihje siihen, että kyse on korusanoista on hyvin vahva, jos lahjalista mainittu, että ystävän on ainakin pitänyt tajuta, että jos lahjaa/korttia ei tule niin siitä tulee sanomista. Ja niinhän siitä tuli. Hatunnosto ystävällesi, että tulkitsi rohkeasti tuota ekaa lausetta ja toimi sen mukaan.
Kyllä pitää muistaa jollain tavoin vaikka kutsussa sanottaisiin mitä hyvänsä, kaikki eivät kehtaa tai omaavat hyvän kasvatuksen.. pyytää rahaa jne. kortti ja väliin rahaa vaikka 30 e. ihan hyvä lahja ! ei tarvitse olla paljon vähemmänkin riittää...
En yhtään ihmettele, että ap:n ja ystävän välillä on ollut jo aiemmin kitkaa, jos ap ilmaisee noin huonosti oman tahtonsa ja loukkaantuu, kun ihmiset eivät luekaan hänen ajatuksiaan. Onnea vaan avioliittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaatteko eron?
Tervetuloa!
Tervetuloa!
Ap
Jauhan koska minulta on monet täällä ketjussa suoraan kysyneet ja pyytäneet vastausta. Olen kyllä tästä asiasta päässyt yli mutta olen jauhaja tyyppiä ja seison mielipiteeni takana yleensä. En sinänsä tiedä tarkkaa syytä miksi ketjun avasin.
Ap
Miksi ihmeessä et laita jotakin lähdettä, jos se kuuluu hyviin käytöstapoihin ja etikettiin.
Olet käynyt perhejuhlissa vuosikymmeniä, enkä ole koskaan törmännyt kenenkään kutsuvieraan tulleen kortin kanssa oli häät millaiset tahansa, eikä myöskään muissa perhejuhlissa.
Onnittelukortti lähetetään, jos ei osallistuta juhlaan tai lahjan yhteyteen, jotta juhlakalu tietäisi keneltä lahja on.
Nykyään häät ovat kutsuvieraille todella painajaisia, jotkut kinuavat rahaa, toiset kortteja ja kaikesta mahdollisesta prinsessat pahoittavat mielensä.
Hyviin käytöstapoihin ja hienotunteisuuteen ei kuulu arvostella lahjahevosen suuta, saati haukkua kutsuvieraat.
Ap, on todella moukkamaista käytöstä ystävältäsi. En tiedä mikä hullu porukka täällä vastailee?
Asia selvä. Ap on harvinaisen rasittava jauhajatyyppi, joka jumiutuu omiin mielipiteisiinsä. Minusta hän edustaa raivostuttavan itsekeskeistä ihmistyyppiä, jonka mielestä kaikkien pitäisi olla haltioissaan hänen pääsystään aviosäätyyn. Lisäksi hän esittää vaatimatonta, vaikka oikeasti on hyvin vaativainen.
Ja millähän perusteella juuri se MIES on se, jolla on se omaisuus? Salli mun nauraa. Lisäksi nykyään monet naiset pitävät oman sukunimensä, joskus jopa mies ottaa naisen sukunimen. Miltä vuosisadalta olet?
Ap