Miksi köyhyys herättää raivoa? Nyt kertomaan mielipide HS:n Laurasta ja hänen valinnoistaan.
"Puhelinlaskua kasvattavat esimerkiksi Lauran lahjoitukset SPR:lle, Unicefille ja Fidalle."
"Työssäkäyvälle tyttärelleen hän kustantaa kuntosalia."
”Jos kuntosalikortti olisi itselleni, olisin lopettanut sen jo aikaa sitten. Nyt en raaski.”
"Laura ei halua, että kotona asuva esikoinen osallistuu perheen kuluihin."
”Hän käy jossain töissä, mutta ei osta ruokaa eikä sitä vaadita. Hän saa säästää oman elämän aloitusta varten.”
"LAURA lainailee tarvittaessa lapsiltaan rahaa ja maksaa sitten takaisin. Köyhyys ja luottotiedottomuus saa ihmisen kekseliääksi.
”Koska minulla ei ole luottotietoja, käytän puhelinta moneen ostokseen.”
Kun Lauran tilin saldo näyttää nollaa, mutta ruokaa olisi saatava, hän saattaa tilata pizzan kännykällä. Toinen kikka on ostaa limupullo kännykällä. Kun sen palauttaa, saa 40 senttiä panttia. Sillä saa Lidlistä leipäpaketin, jolla perhe pärjää pari päivää."
Voi luoja ei voi taas paremmin sanoa.
Valittaa, että
- on köyhä, mutta kustantaa täysi-ikäistä työssäkäyvää lasta
- ostaa kännykällä ylihintaisen limun, että saa 40 senttiä panttia
Äly hoi älä jätä
Väittää, ettei käytä sossua, siitä sinänsä pisteet, mutta sääliä ei saa noilla hassuilla valinnoillaan.
Kommentit (228)
Puhelinmaksulla pizzan tilaaminen jatkuvassa rahapulassa on kyllä huippunerokasta. Maksufirmalle lähtee tilauksesta useampi euro ylimääräistä, sillä ostaisi seuraavassa kuussa toisenkin leipäpaketin ilman mitään myöskin sikahintaisilla puhelinmaksulimppareilla kikkailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä mun silmään kolahti on nuo lahjoitukset järjestöille. Toki lastaan auttaa mikä on hyvä asia mutta jos rahat on noin tiukilla laittaisin tyttären maksamaan kuntosalikortista puolet
Kuntosalikortti ei ole perustarve, kyllä ilmankin pärjää ihan hyvin. Jos tilanne on se että leipää (!!!) saadakseen pitää suorittaa jotain pullopanttikikkailuja, niin todellakaan ei ole tarpeen maksaa rahaa (ei edes sitä puolikasta) jostain mitä voi ilmaiseksikin tehdä, esim lenkkeillen ulkona.
Juuri näin. Liikuntaharrastus on hyväksi, mutta sitä voi tehdä myös halvemmilla /ilmaisilla keinoilla. Youtubesta löytyy paljon hyviä lihastreenivideoita niin sisäisiin lihaksiin, kuin ulkoisiinkin. Lenkille voi lähteä niin, että pakkaat vaikka reppuun muutaman kilon lisäpainon.
Pienien tulojen kanssa on tehtävä jatkuvasti valintoja, koska kaikkea kivaa ei valitettavasti saa.
Tyttären laittaisin myös maksamaan ainakin oma salikorttinsa, jos ei muuta. Plus vähän ihmettelen tyttären moraalista puolta, ettei omaa palkkaa laiteta senttiäkään perheen eduksi, vaikka mamma maksaa salikortin ja tämän johdosta ei jää edes leipäpakettiin rahaa. Mihin menevät siis tyttären rahat, jos saa ihmetellä?
Tajuan pointin. Mutta jos oikeasti käyttää salikorttia ja nauttii siellä käymisestä, saattaa se olla 36 euron arvoinen (?). Tuon naisen talous kaatuu ihan muihin asioihin.
Pari pizzaa vai salikortti, tai pari pizzaa vai käynti ruokakaupassa? Kyllä noilla tuloilla yksi salikortti ei ole kynnyskysymys. Nuo puhelimella tehdyt pizza ym ostokset on. Ja jos lahjoittaa rahaa useaan kohteeseen, siihen menee jo ihan turhaan rahaa. Typerää valittaa köyhyyttä ja samalla lahjoittaa rahaa hyväntekeväisyyteen säännöllisesti. Ja noilla tuloilla ei ole köyhä, tai sitten moni työssäkäyvä ihminen on köyhä. Muistaakseni suomessa pienituloisen raja kulkee jossain 5000€/kk, eli moni työssäkäyvä on tuon määritelmän mukaan vähävarainen. Se muistaakseni laskettiin jostain keskimääräisistä tuloista tuo. Muistan tämän uutisen vuosien takaa, kun pidin itseäni hyvin toimeentulevana palkallani, joka on alle 2000€/kk. Tarkoitan että laskut sai maksettua ja rahaa jäi vielä käytettäväksi mihin itse haluaa, harrastuksiin, heräteostoksiin, säästöön, tms. Mutta uutisten mukaan olen vähävarainen tai pienituloinen, siis köyhä. Mun mielestä perustoimeentulotuen ja työttömyyskorvauksia saava, n500€/kk on jo oikeasti pienituloinen tai köyhä. Nekin rahat voi käyttää järkevästi tai sitten ei. Sanontakin sanoo, ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Katsoisit vähän mitä lehtiä luet.
Taulukossa on tilastokeskuksen määrittemänä pienituloisuuden rajoja perhekoon mukaan. Yksin asuvalla raja on 14 220 €/vuosi eli 1185 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se ostaa limpparipullon ja sen pantilla leipää?? Miksei se osta sillä rahalla leipää, isomman pussin sillä saa kuin pantilla?! Leipää voi myös pakastaa. Mitä mä nyt en tajua tässä...?
Et tajua tässä mitään. Jos rahaa ei ole, sillä ei voi ostaa.
Tuolla tavalla toki varmistaa myös sen,että seuraavassakaan kuussa sitä rahaa ei ole kun maksaa yhdestä leipäpaketista + (turhasta) limupullosta sikahinnan joka pitää maksaa seuraavassa puhelinlaskussa pois. Sama noiden puhelinmaksettujen pizzojen kanssa. Kallista ruokaa, kallis maksutapa ja taas seuraavalta kuulta pois nekin rahat.
Aito vihervasemmistolainen, lahjoittaa muille rahaa joka täytyy itse hankkia velaksi. Yllättäin ulosotossa.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmaksulla pizzan tilaaminen jatkuvassa rahapulassa on kyllä huippunerokasta. Maksufirmalle lähtee tilauksesta useampi euro ylimääräistä, sillä ostaisi seuraavassa kuussa toisenkin leipäpaketin ilman mitään myöskin sikahintaisilla puhelinmaksulimppareilla kikkailua.
Lauraa syytetään tyhmyydestä, mutta tyhmyyttä on myös se ettei tajuta esim. tämän kikkailun syytä. Kysehän ei ole siitä ettei ruokaan olisi yleensä rahaa, vaan siitä että joskus rahat loppuvat ennen palkkapäivää ja loppuaika pitää vaan selvitä jollakin keinolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lauraa syytetään tyhmyydestä, mutta tyhmyyttä on myös se ettei tajuta esim. tämän kikkailun syytä. Kysehän ei ole siitä ettei ruokaan olisi yleensä rahaa, vaan siitä että joskus rahat loppuvat ennen palkkapäivää ja loppuaika pitää vaan selvitä jollakin keinolla.
Niin, paljonko tulee esim. pizzalle lisähintaa kun se maksetaan puhelimella? Ja lahjoitukset myös ilmeisesti puhelimella? Melkein 400 euron puhelinlasku antaa vinkkiä. Osamaksuja, mediamaksuja jne. Ja kehtaa valittaa lehdessä, kyllä mä tyhmänä pidän noilla tuloilla. Tosin epäilen koko Lauraa trolliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kikkailun syy on tyhmyys ja/tai lyhytnäköisyys. Jos Laura ei olisi edellisessäkin kuussa tilaillut holtittomasti pizzaa ja limppareita, niin Lauran rahat riittäisivät koko kuukaudeksi. Lauralla ei ole varaa käyttää tuollaisia keinoja. Ei köyhällä ole varaa ottaa pikavippejäkään ja nuo puhelinmaksut ovat sama asia pienemmässä mittakaavassa. Fiksusti suunnittelemalla rahat eivät lopu ennen palkkapäivää kuin poikkeustapauksissa. Laura taas maksaa tyhjästä ja on silti loppukuusta PA.
Tuolle joka ihmetteli miksei vouti vie Lauralta enempää. Suojaosuus on korkeampi jos on huollettava ja mitä enemmän on huollettavia, sitä korkeampi suojaosuus on.
Vierailija kirjoitti:
Olen alle 30 vuotias mies, jolla korkeakoulutukinto ja kolutusta vastaava vakituinen työ. Tienaan nettona tilille kk n. 2100 euroa. Minulla on säästössä ja sijoituksissa n. 26 000 euroa. Asun epävirallisesti tyttöystäväni luona enkä maksa tälle vuokraa, koska minulla on omakin asunto. Minulla on asunnossani epävirallinen vuokralainen, jolta saan tuloja joka kk. Tyttöystäväni palkka on paljon pienempi kuin minun ja hänellä jää paljon vähemmän säästöön rahaa kuin minulla. Olenko paha ihminen kun en maksa tyttikselleni vuokraa kun oleilen hänen kämpillään? Onko vääryyttä tapahtunut jos kaikki osapuolet ovat onnellisia eivätkä halua tilanteeseen muutosta?
Eli kierrät veroja sillä että sinulla on "epävirallinen vuokralainen"....
Vierailija kirjoitti:
Olen alle 30 vuotias mies, jolla korkeakoulutukinto ja kolutusta vastaava vakituinen työ. Tienaan nettona tilille kk n. 2100 euroa. Minulla on säästössä ja sijoituksissa n. 26 000 euroa. Asun epävirallisesti tyttöystäväni luona enkä maksa tälle vuokraa, koska minulla on omakin asunto. Minulla on asunnossani epävirallinen vuokralainen, jolta saan tuloja joka kk. Tyttöystäväni palkka on paljon pienempi kuin minun ja hänellä jää paljon vähemmän säästöön rahaa kuin minulla. Olenko paha ihminen kun en maksa tyttikselleni vuokraa kun oleilen hänen kämpillään? Onko vääryyttä tapahtunut jos kaikki osapuolet ovat onnellisia eivätkä halua tilanteeseen muutosta?
Siinä mielessä että kuitenkin asutte koko ajan tyttöystävän luona ettekä vietä aikaa sinun asunnossasi (eli tyttöystäväsi ei hyödy sinun kämpästäsi) olisi kohtuullista osallistua tyttöystävän kämpän kuluihin pienen vuokran muodossa tai maksamalla osan hoitovastikkeesta jos kyse on omistusasunnosta. Tuskin se tyttöystävääsi harmittaisi jos vaikka vähän enemmän jäisi hänellekin säästöön.
Tässä viestiketjussa muutama on tajunnut käynnissä olevan kampanja kaikkien tukien leikkaamisen puolesta. Tehdään juttuja jotka saavat ihmiset vastustamaan tukia.
Ei mikään muu voi selittää miksi aina näissä "köyhistä" kertovissa tarinoissa ihmiset eivät ole köyhiä vaan aivan kokonaan elämänhallinnan hukanneita. Yhteistä on aivan älyttömät puhelinlaskut, osamaksut, lukuisat eläimet ( isot koirat ), ...
Miksi ei tehdä juttua siitä sairauden takia nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle joutuneesta? Siitä jolla tulot on 760 euroa/kk, pakolliset lääkkeet ilman erityiskorvattavuutta, eikä mitään toivoa paremmasta. Silti tällä henkilöllä elämänhallinta on kunnossa. Maksaa puhelin+nettiliittymästä n. 30 euroa/kk. osaa suunnitella ruokansa, ei ole osamaksuja maksettavana, EIKÄ lahjoita rahaa kun sitä Ei ole!
Mutta ahdistuu siitä jos tulee yllättävä meno kuten kengät hajoaa tai kahvinkeitin hajoaa saati jos tietokone hajoaa niin se on taloudellinen katastrofi. Puhumattakaan äkillisistä terveydenhuoltoon liittyvistä kuluista.
T: Keskiviivan mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, paljonko tulee esim. pizzalle lisähintaa kun se maksetaan puhelimella? Ja lahjoitukset myös ilmeisesti puhelimella? Melkein 400 euron puhelinlasku antaa vinkkiä. Osamaksuja, mediamaksuja jne. Ja kehtaa valittaa lehdessä, kyllä mä tyhmänä pidän noilla tuloilla. Tosin epäilen koko Lauraa trolliksi.
Jossakin vaiheessa (useampi vuosi takaperin) parinkympin pitsalaskulle saattoi tulla 6-7 euroa lisähintaa kun puhelimella maksoi, mutta en tiedä miten nykyään kun ei ole tuota tullut enää harrastettua.
Ei tuossa köyhyys raivoa herätä, vaan suunnaton typeryys. Jos on vähissä rahoissa, silloin ei syydetä rahoja keräyksiin. On turha vinkua jos hukkaa rahansa, kyllä maailmassa pyytäjiä riittää!
Ainakin pk-seudulla on kuntosalilaitteita ilmeiseksikin puistoissa yms.
Lapsen eläke 150€/kk suoraan 16-vuotiaan omaan käyttöön.. Tuossa perheessä ongelma on se että äiti on yksinkertaisesti tyhmä ja tahdoton. Ymmärtääkseni lapsen eläkettä maksetaan isän kuoleman johdosta korvaamaan toisen vanhemman osuutta lapsen elatuksesta. Raha pitäisi olla äidin käytössä, jolla ostetaan lapselle ruokaa, vaatteita ja muuta elatusta. Mutta tämä vatipää-äiti antaa sen suoraan lapselle. Kuinka monessa perheessä 16-vuotias saa 150€/kk kahvilarahaa??
Ja mitä mahtaa vanhempi tytär tehdä työkseen jos siitä ei kerro äidille? Tytöllä sugar daddy? Eihän semmoisia perheitä ole, joissa äiti ei tiedä missä lapsensa on töissä... ja puhelinlasku 300-400€/kk.
Kämpässä asuttu 5 vuotta ja taulut ja lamput laittamatta. Joskus käy mielessä että sodasta on kulunut liian kauan aikaa...
Se yksi YH, joka lehdessä valitti, ettei ole varaa edes jätskiä ostaa eikä viedä poikaa Powerparkkiin, kerää pulloja ja ostaa pullorahoilla vissyä
Kyseinen henkilö ei ole köyhä. Kyseinen henkilö saisi neljä jäljellä olevaa vuotta ulosotosta maksettua parissa vuodessa, jos miettisi valintojaan.
Epäilen olleeni samassa face-ryhmässä tämän tapauksen, tai ainakin hyvin vastaavan kanssa. Raivoa herättää, että 1400 euron nettotuloilla ja edullisella vuokrakämpällä ihminen tulee valittamaan sellaisten ihmisten keskelle, joista lähes kaikilla tulot ovat alle puolet tuosta. Eikä ole valmis ottamaan vastaan mitään neuvoja, ei edes todella pieniä ehdotuksia menojen vähentämiseksi. Kyllä siinä vaiheessa alkaa itse kullakin savu nousta korvista, kun tiukalla budjetoinnilla saa juuri ja juuri ruoat ostettua ja toinen ei ole valmis luopumaan edes yhdestä kuukausilahjoituksesta ja budjetoimaan sitä ruokaan.
Mutta hienosti sai taas hesari ihmiset uskomaan, että oikeastikin köyhillä on vastaavia idioottimaisia menoja ja vain sen takia on ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Se yksi YH, joka lehdessä valitti, ettei ole varaa edes jätskiä ostaa eikä viedä poikaa Powerparkkiin, kerää pulloja ja ostaa pullorahoilla vissyä
Kyseessä oli vissypullo sairaalle lapselle, kaupan halpamerkeiltä sellaisen saa alle eurolla. Ko. henkilöllä oli paljon muita ylimitoitettuja menoja, mutta juuri tämä kyseinen meno ei ehkä ole se, joka kamelin selän katkaisee. Eivätkä ne pullorahat veisi perhettä huvipuistoon.
Aivan selkeästi tietyillä medioilla on käynnissä hallituksen masinoima kampanja, mielipiteiden muokkaamiseksi. Saadaan työssäkäyvä kansanosa vastustamaan kaikkia tukia, median tehtaillessa näitä juttuja elämänhallinnan puutteista kärsivistä, päivittäin. Ei koskaan tehdä juttua todellisista köyhistä, jotka kitkuttelevat työmarkkinatuilla, luottotiedot kunnossa, laskien jokaista senttiä selvitäkseen kuukaudesta toiseen. Ilman mitään ylimääräistä, syöden makaronia ja puuroa, kesät talvet. Luopuen kaikesta.Ei varaa hammashoitoon, terveyskeskuksessa käyntiin, vaatteisiin, meikeistä ja naamarasvoista puhumattakaan. Itse olen tälläinen, 54vuotias työtön nainen. Fillarista puhkesi kumi tänään , ei ole varaa korjauttaa, itse en osaa. Tulkaa hesarista tekemään juttu elämästäni, näytän mitä on oikea köyhyys suomessa.
Tiedä sitten, onko tämä(kään) tapaus edes totta.
Lehtien pitää saada klikkauksia ja tämä on aika tehokas tapa siihen. Onhan noin tyhmiä ihmisiä olemassa toki, mutta silti nämä uutiset ovat järjestään kovin silminpistävän raflaavia.