Miksi köyhyys herättää raivoa? Nyt kertomaan mielipide HS:n Laurasta ja hänen valinnoistaan.
"Puhelinlaskua kasvattavat esimerkiksi Lauran lahjoitukset SPR:lle, Unicefille ja Fidalle."
"Työssäkäyvälle tyttärelleen hän kustantaa kuntosalia."
”Jos kuntosalikortti olisi itselleni, olisin lopettanut sen jo aikaa sitten. Nyt en raaski.”
"Laura ei halua, että kotona asuva esikoinen osallistuu perheen kuluihin."
”Hän käy jossain töissä, mutta ei osta ruokaa eikä sitä vaadita. Hän saa säästää oman elämän aloitusta varten.”
"LAURA lainailee tarvittaessa lapsiltaan rahaa ja maksaa sitten takaisin. Köyhyys ja luottotiedottomuus saa ihmisen kekseliääksi.
”Koska minulla ei ole luottotietoja, käytän puhelinta moneen ostokseen.”
Kun Lauran tilin saldo näyttää nollaa, mutta ruokaa olisi saatava, hän saattaa tilata pizzan kännykällä. Toinen kikka on ostaa limupullo kännykällä. Kun sen palauttaa, saa 40 senttiä panttia. Sillä saa Lidlistä leipäpaketin, jolla perhe pärjää pari päivää."
Voi luoja ei voi taas paremmin sanoa.
Valittaa, että
- on köyhä, mutta kustantaa täysi-ikäistä työssäkäyvää lasta
- ostaa kännykällä ylihintaisen limun, että saa 40 senttiä panttia
Äly hoi älä jätä
Väittää, ettei käytä sossua, siitä sinänsä pisteet, mutta sääliä ei saa noilla hassuilla valinnoillaan.
Kommentit (228)
Tämä kyseinen tapaus kyllä vahvistaa uskoa väitteeseen, että vaikka kaikki maailman omaisuus jaettaisiin nyt tasan kaikkien maailman ihmisten kesken, tilanne olisi kutakuinkin ennallaan parissa kymmenessä vuodessa. siis varallisuuden jakautumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan selkeästi tietyillä medioilla on käynnissä hallituksen masinoima kampanja, mielipiteiden muokkaamiseksi. Saadaan työssäkäyvä kansanosa vastustamaan kaikkia tukia, median tehtaillessa näitä juttuja elämänhallinnan puutteista kärsivistä, päivittäin. Ei koskaan tehdä juttua todellisista köyhistä, jotka kitkuttelevat työmarkkinatuilla, luottotiedot kunnossa, laskien jokaista senttiä selvitäkseen kuukaudesta toiseen. Ilman mitään ylimääräistä, syöden makaronia ja puuroa, kesät talvet. Luopuen kaikesta.Ei varaa hammashoitoon, terveyskeskuksessa käyntiin, vaatteisiin, meikeistä ja naamarasvoista puhumattakaan. Itse olen tälläinen, 54vuotias työtön nainen. Fillarista puhkesi kumi tänään , ei ole varaa korjauttaa, itse en osaa. Tulkaa hesarista tekemään juttu elämästäni, näytän mitä on oikea köyhyys suomessa.
Olet oikeassa kuten muutama muukin tässä viestiketjussa tämä median " näin köyhät elää, tähän sinun verosi menee! " tarkoituksesta. Saadaan ihmiset uskomaan miten avokätinen sekä miten helppoa on elää Suomessa tuilla. Kyllä sillä palkansaajalla nousee vitutus huippuun kun itsellä jää käteen se 1300 euroa per kuukausi tai vähemmän, josta asumiskulut pois ainakin osittain. Samalla sitten joku saa enemmän käteen ja ei tee mitään, paitsi hemmetin ääliömäisiä toimintoja ( hemmetin kalliit puhelin/nettilaskut, osamaksuja, jatkuvaa huomattavaa ylivarojen elämistä... ). Päätelmä on leikataan yhteiskunnan tukia voimakkaasti kun niillä elää niin hyvin.
T: Keskiviivan mies.
HS:n logiikalla siis köyhä voi olla, vaikka 8 000€/kk bruttona tienaava Matti tai Heidi, joka sattumoisin on vaan liikaa ostellut luksusveneitä tms, jonka takia ulosotto vie palkasta muun paitsi suoja osuuden. Tai jos vaan menot sattuu olemaan kovat, vaikka kallis leasing-auto tm.
Kaikkihan siis köyhiä on tuolla tavalla, jos vaan tuhlaa. Musta keskituloinen ei ole köyhä, kuten Laura on. Köyhä on pienituloinen.
Kyseisen artikkelin keskituloinen Lauran ongelma ei ole köyhyys vaan tuhlaaminen. Tuhlaamisen takia on mennyt ulosottoon. Ja ulosotosta huolimatta hän pärjäisi hyvin, jos ei tuhlaisi rahoja. Puhelinlaskulla (360e/kk) ostaa säkillisen teippejä kuukaudessa, jos vain käyttäisi puhelinta, kuten normaaleilla ihmisillä on tapana.
Köyhyys ei siis herätä raivoa. Raivoa herättää valehteleminen ja uhriutuminen ja muiden syyttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se ostaa limpparipullon ja sen pantilla leipää?? Miksei se osta sillä rahalla leipää, isomman pussin sillä saa kuin pantilla?! Leipää voi myös pakastaa. Mitä mä nyt en tajua tässä...?
Koska ei ole mitään rahaa. Limpparipullon voi ostaa kännykällä (leipää ei) ja limpparipullon pantilla taas voi maksaa leivän.
Eikö se limpparipullo maksa paljonkin yli pantin verran enemmän automaatista kuin kaupasta ostettuna?
Vierailija kirjoitti:
Tämä kyseinen tapaus kyllä vahvistaa uskoa väitteeseen, että vaikka kaikki maailman omaisuus jaettaisiin nyt tasan kaikkien maailman ihmisten kesken, tilanne olisi kutakuinkin ennallaan parissa kymmenessä vuodessa. siis varallisuuden jakautumisessa.
Väite on tuulesta temmattu ja sillä on aivan sama tarkoitus kuin näilä "köyhistä"kertovilla jutuillakin.
Lontoossa testatiin asiaa:
https://seura.fi/galileon-keskisormi/2016/12/12/paraneeko-koyhyys-rahal…
2011 käyhyysvuoden viikon kokeilu:
EU:n köyhyysvuoden projektipäällikkö Anna Keto-Tokoi, elämäntaidon valmentaja Sanna Mämmi ja Turun arkkihiippakunnan piispa Kaarlo Kalliala elivät viikon köyhyysrajan alapuolella. Heille annettiin käyttöön tulot, jotka vastaavat kaupan kassan, takuueläkeläisen ja toimeentulotuen saajan ansioita.
Viikon kokeen yksi tulos oli se, että köyhyysrajan alapuolella selviää vain hyvillä arkielämän perustaidoilla. Pitää osata olla suunnitelmallinen, järjestelykykyinen ja pitää osata tehdä itse ruokaa. Jos arkipäivän perustaitoja ei ole, köyhänä toimeen tuleminen on hyvin vaikeaa. Kaikista ei ole köyhiksi.
"On aivan tavattoman tärkeää se, että sellaiset ihmiset niin kuin minä, jollakin lailla edes koettaisivat saada jonkin kalpean harmaan kirjavan aavistuksen siitä, minkälaista muunlaista todellisuutta tässäkin maassa on, maailmasta nyt puhumattakaan", arvioi Turun piispa Kaarlo Kalliala.
Köyhyysviikko tarkoitti käytännössä sitä, että piti kävellä paljon. Piti luopua pyykinpesuaineesta, hiusten leikkaamisesta, ja ystävien tapaamisesta. Silti viikko pienillä tuloilla ei ollut mahdoton, koska jokainen heistä tiesi, että seuraava viikko olisi jo erilainen. Edessä ei olisi sitä seuraava ja sitä seuraava ja sitä seuraavaa viikkoa pienillä tuloilla.
Köyhyysviikko antoi häivähdyksen siitä, millaista arvottomuutta ja syyllisyyttä köyhänä eläminen voi merkitä. Suklaalevyn ostamisestakin tuli ongelma, sanoo projektipäällikkö Anna Keto-Tokoi: "En voinut ostaa suklaalevyäkään ilman, että tuli syyllinen olo. Joutui miettimään, että mistä mä nyt sitten pihistän, että saan kurottua sen suklaalevyn umpeen".
Eikä toimeentulotuella voi oikeasti tulla toimeen, sanoo Turun arkkihiippakunnan piispa: "Tuntuu, että olen koko ajan rakentamassa mahdotonta yhtälöä. Että loppujen lopuksi siitä, mistä ei voi luopua, on myös luovuttava."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan selkeästi tietyillä medioilla on käynnissä hallituksen masinoima kampanja, mielipiteiden muokkaamiseksi. Saadaan työssäkäyvä kansanosa vastustamaan kaikkia tukia, median tehtaillessa näitä juttuja elämänhallinnan puutteista kärsivistä, päivittäin. Ei koskaan tehdä juttua todellisista köyhistä, jotka kitkuttelevat työmarkkinatuilla, luottotiedot kunnossa, laskien jokaista senttiä selvitäkseen kuukaudesta toiseen. Ilman mitään ylimääräistä, syöden makaronia ja puuroa, kesät talvet. Luopuen kaikesta.Ei varaa hammashoitoon, terveyskeskuksessa käyntiin, vaatteisiin, meikeistä ja naamarasvoista puhumattakaan. Itse olen tälläinen, 54vuotias työtön nainen. Fillarista puhkesi kumi tänään , ei ole varaa korjauttaa, itse en osaa. Tulkaa hesarista tekemään juttu elämästäni, näytän mitä on oikea köyhyys suomessa.
Fillarin kumin paikkaamisesta selviytyy kyllä kuka tahansa netistä löytyvillä ohjeilla jos haluaa. Paikkarasia toki maksaa muutaman euron. Uusi sisäkumikaan ei juuri kymppiä enempää maksa, silloin pääsee vielä vähemmällä ja lopputulos on yleensä kestävämpi. Kokeile, ja yllätä itsesi, tuskimpa pienistä onnistumisen tunteista kituuttamisen keskellä haittaakaan on.
Noin muuten olen kyllä samaa mieltä, että uutisointi vähän epäilyttää.
Haluan nähdä kun ihminen joka ei ikinä ole paikannut pyöränrengasta tai tehnyt mitään huoltoa pyörälle paitsi pumpannut ilmaa renkaaseen. Ostaa paikkasarjan ja paikkaa 6 rattaisen takapyörän kumin. Ilman mitään työkaluja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väite on tuulesta temmattu ja sillä on aivan sama tarkoitus kuin näilä "köyhistä"kertovilla jutuillakin.
Lontoossa testatiin asiaa:
https://seura.fi/galileon-keskisormi/2016/12/12/paraneeko-koyhyys-rahal…
2011 käyhyysvuoden viikon kokeilu:
EU:n köyhyysvuoden projektipäällikkö Anna Keto-Tokoi, elämäntaidon valmentaja Sanna Mämmi ja Turun arkkihiippakunnan piispa Kaarlo Kalliala elivät viikon köyhyysrajan alapuolella. Heille annettiin käyttöön tulot, jotka vastaavat kaupan kassan, takuueläkeläisen ja toimeentulotuen saajan ansioita.
Viikon kokeen yksi tulos oli se, että köyhyysrajan alapuolella selviää vain hyvillä arkielämän perustaidoilla. Pitää osata olla suunnitelmallinen, järjestelykykyinen ja pitää osata tehdä itse ruokaa. Jos arkipäivän perustaitoja ei ole, köyhänä toimeen tuleminen on hyvin vaikeaa. Kaikista ei ole köyhiksi.
"On aivan tavattoman tärkeää se, että sellaiset ihmiset niin kuin minä, jollakin lailla edes koettaisivat saada jonkin kalpean harmaan kirjavan aavistuksen siitä, minkälaista muunlaista todellisuutta tässäkin maassa on, maailmasta nyt puhumattakaan", arvioi Turun piispa Kaarlo Kalliala.
Köyhyysviikko tarkoitti käytännössä sitä, että piti kävellä paljon. Piti luopua pyykinpesuaineesta, hiusten leikkaamisesta, ja ystävien tapaamisesta. Silti viikko pienillä tuloilla ei ollut mahdoton, koska jokainen heistä tiesi, että seuraava viikko olisi jo erilainen. Edessä ei olisi sitä seuraava ja sitä seuraava ja sitä seuraavaa viikkoa pienillä tuloilla.
Köyhyysviikko antoi häivähdyksen siitä, millaista arvottomuutta ja syyllisyyttä köyhänä eläminen voi merkitä. Suklaalevyn ostamisestakin tuli ongelma, sanoo projektipäällikkö Anna Keto-Tokoi: "En voinut ostaa suklaalevyäkään ilman, että tuli syyllinen olo. Joutui miettimään, että mistä mä nyt sitten pihistän, että saan kurottua sen suklaalevyn umpeen".
Eikä toimeentulotuella voi oikeasti tulla toimeen, sanoo Turun arkkihiippakunnan piispa: "Tuntuu, että olen koko ajan rakentamassa mahdotonta yhtälöä. Että loppujen lopuksi siitä, mistä ei voi luopua, on myös luovuttava."
Nyt otit kyllä esimerkin aivan vierestä. Siis jos kaikki omaisuus jaettaisiin tasan niin omaisuus hakeutuisi kuitenkin tiettyjen henkilöiden haltuun, kun taas osa pääsisi siitä hyvinkin nopsaan eroon. Teoriassa ei kuitenkaan nämä joille se kertyy ole välttämättä samat henkilöt kuin jotka nyt omistavat isoja omaisuuksia. Se vain on totta että osalla raha polttaa reiät taskuun ja osa osaa sitä kerryttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fillarin kumin paikkaamisesta selviytyy kyllä kuka tahansa netistä löytyvillä ohjeilla jos haluaa. Paikkarasia toki maksaa muutaman euron. Uusi sisäkumikaan ei juuri kymppiä enempää maksa, silloin pääsee vielä vähemmällä ja lopputulos on yleensä kestävämpi. Kokeile, ja yllätä itsesi, tuskimpa pienistä onnistumisen tunteista kituuttamisen keskellä haittaakaan on.
Haluan nähdä kun ihminen joka ei ikinä ole paikannut pyöränrengasta tai tehnyt mitään huoltoa pyörälle paitsi pumpannut ilmaa renkaaseen. Ostaa paikkasarjan ja paikkaa 6 rattaisen takapyörän kumin. Ilman mitään työkaluja...
Mjaa. Youtubevideon opastamana minäkin ensimmäisen renkaani paikkasin vaikka täysi tumpelo käsistäni olenkin. Aikaa toki meni enemmän kuin videolla, mutta mitäään rakettitiedettä homma ei ollut. Voihan sitä toki myös nostaa kädet pystyyn jo kokeilematta ja todeta ettei osaa. Jonkunhan se on pyöränkorjaajienkin palkka maksettava. Köyhän kannattaisi silti tehdä itse sen minkä pystyy eikä kuvitella olevansa avuttomampi kuin onkaan.
Perustyökalut pitäisi löytyä jokaisesta kodista tai vähintään naapurista.
Minähän elän kuin köyhä:) En osta kaupasta muutakuin ruokaa ja sekin niitä kaikkien halveksimaa porkkana-osastoa. Lapset juovat vettä--aina. He eivät saa edes jäätelöä jätskikiskalta! Koskaan! Meillä on vaan yksi palasaippua kylppärissä jolla pestään kaikki hiukset mukaan lukien ja hammastahna tietenkin.
Lapset menevät kävellen kouluun 1.5 km ja minä töihin 2km lasten koululta. Meillä on kuitenkin sosiaalista elämää HYVIN PALJON eikä se vaadi taloudellista panostusta ellei ihan itse halua.
On köyhää, niin köyhää mutta palmujen katveessa on kiva asua ja sekin on kivaa että pankkitilin saldo nousee koko ajan. Köyhyydestä Suomessa ei tiedetä mitään. Siellä kaikenlainen köyhyys on itse hankittua.
Vierailija kirjoitti:
Tässä viestiketjussa muutama on tajunnut käynnissä olevan kampanja kaikkien tukien leikkaamisen puolesta. Tehdään juttuja jotka saavat ihmiset vastustamaan tukia.
Ei mikään muu voi selittää miksi aina näissä "köyhistä" kertovissa tarinoissa ihmiset eivät ole köyhiä vaan aivan kokonaan elämänhallinnan hukanneita. Yhteistä on aivan älyttömät puhelinlaskut, osamaksut, lukuisat eläimet ( isot koirat ), ...
Miksi ei tehdä juttua siitä sairauden takia nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle joutuneesta? Siitä jolla tulot on 760 euroa/kk, pakolliset lääkkeet ilman erityiskorvattavuutta, eikä mitään toivoa paremmasta. Silti tällä henkilöllä elämänhallinta on kunnossa. Maksaa puhelin+nettiliittymästä n. 30 euroa/kk. osaa suunnitella ruokansa, ei ole osamaksuja maksettavana, EIKÄ lahjoita rahaa kun sitä Ei ole!
Mutta ahdistuu siitä jos tulee yllättävä meno kuten kengät hajoaa tai kahvinkeitin hajoaa saati jos tietokone hajoaa niin se on taloudellinen katastrofi. Puhumattakaan äkillisistä terveydenhuoltoon liittyvistä kuluista.
T: Keskiviivan mies.
Ei ne näitä tukia leikkaamaan pysty. Siitä pitää eu huolen, koska Suomi on sitoutunut sen sääntöihin, joita myös valvotaan tukien osalta. Suomihan saikin nyt keväällä huomautuksen eu:lta jälleen kerran ja Suomi joutuu nyt raportoimaan eu_lle, mitä tehdään niiden parantamiseksi, sillä Suomessa tuet ovat liian alhaiset verrattuna eu:n antamiin määräyksiin. Vaikka Suomessa onkin todella empatiaköyhää tutkimustenkin mukaan, niin onneksi sivistyneemmässä euroopassa ymmärretään muunkin kuin rahan päälle, eli arvojen päälle. Yksi arvo on toisista huolen pitäminen. Suomi elää yhäkin sodan jälkeisillä arvoilla luullen sen olevan jotenkin ylvästä. Tämä maa on yksinkertaisesti niin nolo kaikessa kovuudessaan. Ei missään Euroopassa ole tälläistä kovuuden palvontaa.
Suomalainen suo köyhille veden, leivän ja katon pään päälle. Vaatteet kirpparilta. Liikkuminen omin lihasvoimin, huolimatta etäisyydestä. Sodankin jälkeen liikuttiin joka paikkaan jalkaisin. Puhelin ja muut laitteet oltava alkeellisinta tasoa, mielellään Nokian vanha näppäinpuhelin ja kuvaputkitelkka, mikäli sellainen löytyy kirppikseltä. Nettiyhteyden saa kyllä kirjastostakin. Kotona ei sellaisia hömpötyksiä tarvita. Ulkomaan matkalle edes Viroon ei saa olla varaa. Se on osoitus rikkaudesta. Rikkaita suomalaiset eivät muuten hyvällä katsokaan ja sellaiset pellet saa kuulla kyllä kunniansa! Lomat olisi hyvä viettää omassa kaupungissa, jotta on tavoitettavissa työhön päivän sisällä. Eikä loma muutenkaan saa olla millään tavalla elämyksellinen, koska silloin köyhällä on ollut kivaa. Köyhällä ei saa olla kivaa ja köyhän on osoitettava katumusta. Ruoan on hyvä olla aamuisin puuroa ja Extra-margariinilla voideltu näkkärin pala kurkulla. Päivälliseksi voi syödä perunoita ja sikanautaa, ulkomaisen tomaatin, porkkanan, lanttua ja ulkomaista kurkkua. Illalla puuroa ja vettä. Koko viikko tätä samaa. Harrastukseksi kävelyä, koska se on ilmaista ja siinä saa happea. Se ei myöskään ole millään tavalla elämystä tai vaihtelua tarjoavaa. Parturissa ei tarvitse käydä kuin kerran vuodessa, kun hiukset leikkaa kaljuksi, koskee myös naisia. Näin säästyy rahaa. Meikata ei tarvitse, koska se on ihan turhaa itsensä korostamista. Tätä suomalaiset eivät katso hyvällä! Tämän kaiken jälkeen on köyhä todistanut, että hän on nöyrä ja kiitollinen muiden armeliaisuuden edessä, eikä yritä vedättää ja kieroilla yhtään mitään, niin kuin ne ulkomaan pellet yrittää.
Missään muualla ei valtio kustanna ihmisten ostoksia ja elämää samalla tavalla kuin Suomessa. Se siitä kovuudesta. Todellista tyhmyyttä on se, että pitää valittaa kun koulut on loppu ja itse pitää tehdä ruokaa mutta mikä on todella järkyttävää on se, että tälläiselle löytyy paljon ymmärtäjiä. Ja missä helkarissa on sanottu että lasten elämä on köyhää ilman jätskikioskilta ostettua jätskiä:/ Aikuiset ihmiset kehtaavat puhua tälläistä. Suomi ei ole enää sivistysvaltio muuten kuin tilastoissa. Tilalle on tullut täydellinen avuttomuus omien asioiden hoidossa ja suhteellisuudentajuttomuus. Vaaditaan kaikenlaista vaikkei itsellä ole antaa mitään takaisin.
Suomi joutuu perääntymään tukiasioissa koska rahaa ei ole. Eu vaatii Suomelta asioita sen perusteella millaisia tilastoja Suomi heille esittää tilanteesta. Keplottelu tilastoilla kääntyy Suomea vastaan. Ja seon vain ajan kysymys. Myös se leikkiminen akateemisuudella (tiedättehän muissa maissa ei ajatella että suuri akateemisen koulutuksen läpikäyneiden prosentti olisi positiivista vaan päinvastoin ja näkyyhän se jo Suomessa. Kalliisti koulutettuja "akateemisia" jotka työskentelevät laitoshoitajina, siivoojina, tarjoilijoina jne. Jokainen maa kun tarvitsee akateemisia vain pienen prosentin mutta suurimmaksi osaksi juurikin perustason duunareita.
"Missään muualla ei valtio kustanna ihmisten ostoksia ja elämää samalla tavalla kuin Suomessa. Se siitä kovuudesta. "
Suomessa ei sosiaaliturva ole millään tavalla sen anteliaampi, kuin vaikkapa muissa pohjoismaissa. Jopa espanjassa on parempi sos.turva. Näistä ei suomi muuten olisi saanut huomautuksia turhaan.
"Suomi joutuu perääntymään tukiasioissa koska rahaa ei ole."
Kovasti rahaa löytyy miljardien yritystukiin jopa kannattaville yrityksille. Kannattamattomien rahoitus vuosi toisensa perään syö puolestaan kapasiteettia menestyksekkäämmältä yritystoiminnalta. Miten yriotykset voivat kehittyä, jos saman saa ylläpitämällä kehnoja yrityksiä pystyssä. Samoin löytyy rahaa aluetukiin, sekä kaikenlaisiin verovähennyksiin. Varaa löytyy myös siihen, että peritään Euroopan alhaisinta pääomatuloveroa. 5,5 miljardia liian vähän vuodessa eu-maiden keskitasoon verrattuna. NÄin kirjoittaa Tilastokeskuksen Savela blogissaan.
ja täällä huutelee immeiset jotka eiole tehneet muutakun olleet isin pöytälaatikkofirmassa "töissä" kultalusikka hanurissa
"miten voi jättää laskut maksamatta" tulee melkein jokaisessa tälläsessä esille, nokun ne ei aina ole vain perus parinkympin kännykkälaskuja vaan ihan kunno mätkyjä, useamman tonnin hintaisia jos oot ollut pienyrittäjänä niin seon menoa sitte
m85 kirjoitti:
ja täällä huutelee immeiset jotka eiole tehneet muutakun olleet isin pöytälaatikkofirmassa "töissä" kultalusikka hanurissa
"miten voi jättää laskut maksamatta" tulee melkein jokaisessa tälläsessä esille, nokun ne ei aina ole vain perus parinkympin kännykkälaskuja vaan ihan kunno mätkyjä, useamman tonnin hintaisia jos oot ollut pienyrittäjänä niin seon menoa sitte
Ihan mielenkiinnosta kysyn että miten ne mätkyt tulevat yllätyksenä? Kai sinä tiedät mistä ne koostuvat? Yrittäjissä on niitä jotka osaavat ennakoida ja niitä jotka toivovat että verottajalta jää jotakin huomaamatta. Tässäkin kohtaa voi sanoa että on yrittäjiä ja "yrittäjiä".
Olenko muka ainoa joka ymmärtää ylihintaisten limsojen ostamisen panttirahojen takia? Siis tietysti olettaen, että kyse on tilanteesta jossa rahat on kertakaikkisen loppu, ruokaa on saatava äkkiä ja vaihtoehtoisia keinoja rahan hankkimiseksi ole (ainakaan ellei ohikulkijoilta kerjäämistä lasketa). On tietysti idioottimaista joutua sellaiseen tilanteeseen, mutta kun paskat on jo housuissa, silloin ei auta muu kuin selvitä tilanteesta parhaansa mukaan. Sillehän Laura ei voi mitään, että pulloautomaatteja on vähän kaikkialla mutta leipäautomaatteja saa hakemalla hakea eikä kaupassa voi maksaa kännykällä. Parempi ostaa se pullo ja hakea panttirahoilla leipää kaupasta kuin tilata monta kertaa kalliimmaksi tuleva pizza.
siiris kirjoitti:
m85 kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn että miten ne mätkyt tulevat yllätyksenä? Kai sinä tiedät mistä ne koostuvat? Yrittäjissä on niitä jotka osaavat ennakoida ja niitä jotka toivovat että verottajalta jää jotakin huomaamatta. Tässäkin kohtaa voi sanoa että on yrittäjiä ja "yrittäjiä".
Lienet tietoinen, että monilla aloilla palvelun tai tuotteen menekki vaihtelee rajustikin. Ennakkoverojen arviointi voi olla huomattavan hankalaa. Mistään kiinteästä kuukausituloista harvoin on kyse. Mutta pakkohan se on yrittäjiä aina pilkata. Ymmärtämättä asioista juurikaan.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Tuonkaan kärvistelijän ei tarvitsisi tehdä muuta kuin hillitä auttamishalujaan. Puhelinlaskussa säästyisi useampi satanen ja nuoremmat lapset saisivat kunnon ruokaa.
Juu. En todellakaan ymmärrä, millainen hyväntekijä lahjoittaa jatkuvasti isoja summia rahaa eri järjestöille omien lastensa terveyden kustannuksella. Vai eikö Laura ole oppinut, että se mitä lapset syö vaikuttaa niiden terveyteen koko loppuelämän ajan?
Käyttäjä2676 kirjoitti:
Suomalainen suo köyhille veden, leivän ja katon pään päälle. Vaatteet kirpparilta. Liikkuminen omin lihasvoimin, huolimatta etäisyydestä. Sodankin jälkeen liikuttiin joka paikkaan jalkaisin. Puhelin ja muut laitteet oltava alkeellisinta tasoa, mielellään Nokian vanha näppäinpuhelin ja kuvaputkitelkka, mikäli sellainen löytyy kirppikseltä. Nettiyhteyden saa kyllä kirjastostakin. Kotona ei sellaisia hömpötyksiä tarvita. Ulkomaan matkalle edes Viroon ei saa olla varaa. Se on osoitus rikkaudesta. Rikkaita suomalaiset eivät muuten hyvällä katsokaan ja sellaiset pellet saa kuulla kyllä kunniansa! Lomat olisi hyvä viettää omassa kaupungissa, jotta on tavoitettavissa työhön päivän sisällä. Eikä loma muutenkaan saa olla millään tavalla elämyksellinen, koska silloin köyhällä on ollut kivaa. Köyhällä ei saa olla kivaa ja köyhän on osoitettava katumusta. Ruoan on hyvä olla aamuisin puuroa ja Extra-margariinilla voideltu näkkärin pala kurkulla. Päivälliseksi voi syödä perunoita ja sikanautaa, ulkomaisen tomaatin, porkkanan, lanttua ja ulkomaista kurkkua. Illalla puuroa ja vettä. Koko viikko tätä samaa. Harrastukseksi kävelyä, koska se on ilmaista ja siinä saa happea. Se ei myöskään ole millään tavalla elämystä tai vaihtelua tarjoavaa. Parturissa ei tarvitse käydä kuin kerran vuodessa, kun hiukset leikkaa kaljuksi, koskee myös naisia. Näin säästyy rahaa. Meikata ei tarvitse, koska se on ihan turhaa itsensä korostamista. Tätä suomalaiset eivät katso hyvällä! Tämän kaiken jälkeen on köyhä todistanut, että hän on nöyrä ja kiitollinen muiden armeliaisuuden edessä, eikä yritä vedättää ja kieroilla yhtään mitään, niin kuin ne ulkomaan pellet yrittää.
Ja mikähän oli se syy että vähätuloisella pitää olla sama elintaso kuin keskiluokkaisella tai varakkaalla? Huomaa että Suomessa on köyhillä asiat hyvin kun on varaa valita laittaako rahat ruokaan vai kuukausilahjoituksiin ja työssäkäyvän tyttären salikorttiin.