Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi köyhyys herättää raivoa? Nyt kertomaan mielipide HS:n Laurasta ja hänen valinnoistaan.

Vierailija
04.07.2017 |

"Puhelinlaskua kasvattavat esimerkiksi Lauran lahjoitukset SPR:lle, Unicefille ja Fidalle."

"Työssäkäyvälle tyttärelleen hän kustantaa kuntosalia."

”Jos kuntosalikortti olisi itselleni, olisin lopettanut sen jo aikaa sitten. Nyt en raaski.”

"Laura ei halua, että kotona asuva esikoinen osallistuu perheen kuluihin."

”Hän käy jossain töissä, mutta ei osta ruokaa eikä sitä vaadita. Hän saa säästää oman elämän aloitusta varten.”
"LAURA lainailee tarvittaessa lapsiltaan rahaa ja maksaa sitten takaisin. Köyhyys ja luottotiedottomuus saa ihmisen kekseliääksi.
”Koska minulla ei ole luottotietoja, käytän puhelinta moneen ostokseen.”

Kun Lauran tilin saldo näyttää nollaa, mutta ruokaa olisi saatava, hän saattaa tilata pizzan kännykällä. Toinen kikka on ostaa limupullo kännykällä. Kun sen palauttaa, saa 40 senttiä panttia. Sillä saa Lidlistä leipäpaketin, jolla perhe pärjää pari päivää."

Voi luoja ei voi taas paremmin sanoa.
Valittaa, että
- on köyhä, mutta kustantaa täysi-ikäistä työssäkäyvää lasta
- ostaa kännykällä ylihintaisen limun, että saa 40 senttiä panttia
Äly hoi älä jätä

Väittää, ettei käytä sossua, siitä sinänsä pisteet, mutta sääliä ei saa noilla hassuilla valinnoillaan.

Kommentit (228)

Vierailija
61/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen kanssa kummatkin tehdään osa-aikaisesti töitä, YHTEENSÄ palkat + asumistuki 2000 e. Tätä jatkunee vielä vajaa vuosi.

Ei ole lapsia, mutta hyvin pärjätään! Vuokra 830 e ja rahaa riittää hauskoihin "turhuuksiin" myös.

No meillä taas kolmihenkinen perhe (minä, mies ja meidän taaperomme) elää yhteensä n. 2200€ nettotuloilla :D

Meilläkin vuokra 840€ (pk-seutu, asuntoa ei saa kaupungilta ja tämä on yksityisistä se halvimmasta päästä), kaksiossa siis asutaan. Muita kuluja on puhelimet yhteensä n. 50€, bussikortit yhteensä jotain kuudenkympin - seitsemänkympin luokkaa,  netti parikymppiä, sähkö neljästi vuodessa, samoin koti- ja lapsivakuutus.

Mies valitettavasti tupakoi (-.-) joten siihen menee myös jotain määriä kuukaudessa, en tiedä tarkasti.

Niin ja olen siis opiskelija( vuoden sisään valmistuva) niin siksi pienet tulot.

Mutta pääpointti, näillä eväillä pärjää hyvin ja rahaa jää pakollisten menojen jälkeen käyttöön. Kulut on saatettu aikalailla minimiin, mutta ei tässä kyllä oikein edes tunne itseään köyhäksi.

Vierailija
62/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko HS tai iltalehti joskus tehdä jutun oikeasta köyhästä, jolla on elämänhallinta kunnossa? Näistä jutuista saa ihan väärän kuvan. Mä voisin vaikka kertoa mun elämästä. Siihen ei kuulu esim. pizzan tilailu puhelimella, alkoholin juominen tai tupakan polttaminen. En myöskään lahjoita hyväntekeväisyyteen tai harrasta mitään maksullista. Minulla on luottotiedot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonkaan kärvistelijän ei tarvitsisi tehdä muuta kuin hillitä auttamishalujaan. Puhelinlaskussa säästyisi useampi satanen ja nuoremmat lapset saisivat kunnon ruokaa.

Vierailija
64/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko HS tai iltalehti joskus tehdä jutun oikeasta köyhästä, jolla on elämänhallinta kunnossa? Näistä jutuista saa ihan väärän kuvan. Mä voisin vaikka kertoa mun elämästä. Siihen ei kuulu esim. pizzan tilailu puhelimella, alkoholin juominen tai tupakan polttaminen. En myöskään lahjoita hyväntekeväisyyteen tai harrasta mitään maksullista. Minulla on luottotiedot.

Ei taida tavallinen pienituloinen jolla elämänhallinta on hanskassa ja mm luottotiedot tallella olla riittävän mediaseksikäs. Tai sitten tämäkin teksti on vain tarkoitushakuista propagandaa.

Vierailija
65/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida tavallinen pienituloinen jolla elämänhallinta on hanskassa ja mm luottotiedot tallella olla riittävän mediaseksikäs. Tai sitten tämäkin teksti on vain tarkoitushakuista propagandaa.

Ei taida olla joo. Ärsyttää vaan ihan sikana, kun tämmöset "tällaista on köyhän Lauran elämä" -jutut vaan lisää ihmisten mielissä ajatusta siitä, että köyhät valittaa turhasta ja työttömät on vaan laiskoja elämäntapapummeja joilla on elämänhallinta hakusessa. Kun 95% tapauksista näin ei ole.

Vierailija
66/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa mikä mun silmään kolahti on nuo lahjoitukset järjestöille. Toki lastaan auttaa mikä on hyvä asia mutta jos rahat on noin tiukilla laittaisin tyttären maksamaan kuntosalikortista puolet

Niin eihän Raamatussakaan käsketä viimeistä senttiä antamaan vaan kykyjensä mukaan.

Vierailija
67/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla joo. Ärsyttää vaan ihan sikana, kun tämmöset "tällaista on köyhän Lauran elämä" -jutut vaan lisää ihmisten mielissä ajatusta siitä, että köyhät valittaa turhasta ja työttömät on vaan laiskoja elämäntapapummeja joilla on elämänhallinta hakusessa. Kun 95% tapauksista näin ei ole.

Tuohan tässä korpeaakin. Oikeasti epäilen että tämä on propagandatarkoituksessa kirjoitettu. Vähän turhan usein ne juttuihin eksyvät vähätuloiset ovat itse sen kuoppansa hölmöilyillään kaivaneet.

Vierailija
68/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesari. Agendaa ajavaa kommariskeidaa pahimmista päästä ja yhtään normaalilla ajatusmaailmalla varustettua ihmistä et sen toimituksesta löydä.

Vierailija
69/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinlaskuihin kuussa lähes 400 euroa. Huhhuh..

En sanoisi että köyhä, vaan keskituloja lähestyvä pienituloinen joka ei hallitse rahankäyttöään..

Vierailija
70/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesari. Agendaa ajavaa kommariskeidaa pahimmista päästä ja yhtään normaalilla ajatusmaailmalla varustettua ihmistä et sen toimituksesta löydä.

Ei taida kyllä köyhien mustamaalaaminen olla ihan sitä kommunismin terävintä kärkeä kuitenkaan. Itse epäilisin jälkien johtavan ihan eri suunnan sylttytehtaalle. Sehän on jo tullut todettua että tällä hetkellä valtaapitävillä ei ole mitään ongelmaa yrittää vaikuttaa siihen mitä media kertoo.

Vierailija
71/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alle 30 vuotias mies, jolla korkeakoulutukinto ja kolutusta vastaava vakituinen työ. Tienaan nettona tilille kk n. 2100 euroa. Minulla on säästössä ja sijoituksissa n. 26 000 euroa. Asun epävirallisesti tyttöystäväni luona enkä maksa tälle vuokraa, koska minulla on omakin asunto. Minulla on asunnossani epävirallinen vuokralainen, jolta saan tuloja joka kk. Tyttöystäväni palkka on paljon pienempi kuin minun ja hänellä jää paljon vähemmän säästöön rahaa kuin minulla. Olenko paha ihminen kun en maksa tyttikselleni vuokraa kun oleilen hänen kämpillään? Onko vääryyttä tapahtunut jos kaikki osapuolet ovat onnellisia eivätkä halua tilanteeseen muutosta?

Vierailija
72/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinlaskuihin kuussa lähes 400 euroa. Huhhuh..

En sanoisi että köyhä, vaan keskituloja lähestyvä pienituloinen joka ei hallitse rahankäyttöään..

Puhelinlaskut niin isot kun niillä ostetaan niitä pizzoja ym kun rahaa ei ole...

Minustakin oudointa jutussa oli se, että äiti ei tiedä missä tyttärensä käy töissä.

Vierailija
73/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa köyhä. Not. Aika älyttömän moni työtön saa kuussa 519€ käteen. Asumistuki kattaa melkein koko vuokran. Tuosta reilusta 500€ voi mennä vielä muutama kymppi vuokraan. Mutta sepä on sitten siinä, jos esim asut yksin.

Kun tulot on 519€/kk. niin voi jo puhua köyhästä ja silti moni työtön sillä elelee kuukaudesta toiseen. Ei osta kun pakolliset jutut, eikä tuhlaa mihinkään älyttömyyksiin, kuten puhelimella maksettuihin ylihintaisiin juttuihin.

Vierailija
74/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa köyhä. Not. Aika älyttömän moni työtön saa kuussa 519€ käteen. Asumistuki kattaa melkein koko vuokran. Tuosta reilusta 500€ voi mennä vielä muutama kymppi vuokraan. Mutta sepä on sitten siinä, jos esim asut yksin.

Kun tulot on 519€/kk. niin voi jo puhua köyhästä ja silti moni työtön sillä elelee kuukaudesta toiseen. Ei osta kun pakolliset jutut, eikä tuhlaa mihinkään älyttömyyksiin, kuten puhelimella maksettuihin ylihintaisiin juttuihin.

Jos vuokra on vaikka tonnin (täysin mahdollista pääkaupunkiseudulla) niin käteen jäävät tulot ennen vuokranmaksua 1519e. Monella työssäkäyvällä jää samanverran. Työttömällä aikaa juosta leipäjonoissa jolloin ruuastakaan ei tarvitse maksaa. Ei huono.

Vierailija
75/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa mikä mun silmään kolahti on nuo lahjoitukset järjestöille. Toki lastaan auttaa mikä on hyvä asia mutta jos rahat on noin tiukilla laittaisin tyttären maksamaan kuntosalikortista puolet

Kuntosalikortti ei ole perustarve, kyllä ilmankin pärjää ihan hyvin. Jos tilanne on se että leipää (!!!) saadakseen pitää suorittaa jotain pullopanttikikkailuja, niin todellakaan ei ole tarpeen maksaa rahaa (ei edes sitä puolikasta) jostain mitä voi ilmaiseksikin tehdä, esim lenkkeillen ulkona.

Juuri näin. Liikuntaharrastus on hyväksi, mutta sitä voi tehdä myös halvemmilla /ilmaisilla keinoilla. Youtubesta löytyy paljon hyviä lihastreenivideoita niin sisäisiin lihaksiin, kuin ulkoisiinkin. Lenkille voi lähteä niin, että pakkaat vaikka reppuun muutaman kilon lisäpainon.

Pienien tulojen kanssa on tehtävä jatkuvasti valintoja, koska kaikkea kivaa ei valitettavasti saa.

Tyttären laittaisin myös maksamaan ainakin oma salikorttinsa, jos ei muuta. Plus vähän ihmettelen tyttären moraalista puolta, ettei omaa palkkaa laiteta senttiäkään perheen eduksi, vaikka mamma maksaa salikortin ja tämän johdosta ei jää edes leipäpakettiin rahaa. Mihin menevät siis tyttären rahat, jos saa ihmetellä?

Tajuan pointin. Mutta jos oikeasti käyttää salikorttia ja nauttii siellä käymisestä, saattaa se olla 36 euron arvoinen (?). Tuon naisen talous kaatuu ihan muihin asioihin. 

Pari pizzaa vai salikortti, tai pari pizzaa vai käynti ruokakaupassa? Kyllä noilla tuloilla yksi salikortti ei ole kynnyskysymys. Nuo puhelimella tehdyt pizza ym ostokset on. Ja jos lahjoittaa rahaa useaan kohteeseen, siihen menee jo ihan turhaan rahaa. Typerää valittaa köyhyyttä ja samalla lahjoittaa rahaa hyväntekeväisyyteen säännöllisesti. Ja noilla tuloilla ei ole köyhä, tai sitten moni työssäkäyvä ihminen on köyhä. Muistaakseni suomessa pienituloisen raja kulkee jossain 5000€/kk, eli moni työssäkäyvä on tuon määritelmän mukaan vähävarainen. Se muistaakseni laskettiin jostain keskimääräisistä tuloista tuo. Muistan tämän uutisen vuosien takaa, kun pidin itseäni hyvin toimeentulevana palkallani, joka on alle 2000€/kk. Tarkoitan että laskut sai maksettua ja rahaa jäi vielä käytettäväksi mihin itse haluaa, harrastuksiin, heräteostoksiin, säästöön, tms. Mutta uutisten mukaan olen vähävarainen tai pienituloinen, siis köyhä. Mun mielestä perustoimeentulotuen ja työttömyyskorvauksia saava, n500€/kk on jo oikeasti pienituloinen tai köyhä. Nekin rahat voi käyttää järkevästi tai sitten ei. Sanontakin sanoo, ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Vierailija
76/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vuokra on vaikka tonnin (täysin mahdollista pääkaupunkiseudulla) niin käteen jäävät tulot ennen vuokranmaksua 1519e. Monella työssäkäyvällä jää samanverran. Työttömällä aikaa juosta leipäjonoissa jolloin ruuastakaan ei tarvitse maksaa. Ei huono.

No jos on yhtään isompi asunto, niin silloin se vuokran loppuosa jää työttömän maksettavaksi, asumistuki ei kata yksinasuvan vuokraa kun osittain, jos neliöitä on ns liikaa. Kaksikin ihmistä saa asua vain perus kaksiossa, tai loppuosa vuokrasta jää itselle maksettavaksi. Asumistuki maksetaan vaan tietyltä määrältä neliöitä .

Jos työssäkäyvälle jää pakollisten menojen (vuokra, sähkö, vesi) jälkeen alle 500€, niin on oikeutettu saamaan toimeentulotukea aivan kuten työtönkin. Eli ei voi tulla tilannetta että työtön tienaisi työssäkäyvää enemmän.

Vierailija
77/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei köyhyys herätä raivoa vaan tyhmyys.

Vierailija
78/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se noin mene. Asumiskuluissa on maksimit ja ylimenevän osan joutuu maksamaan omasta pussista. Ei yksinäinen ihminen saa todellakaan tonnia asumiskuluihin.

Vierailija
79/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se ostaa limpparipullon ja sen pantilla leipää?? Miksei se osta sillä rahalla leipää, isomman pussin sillä saa kuin pantilla?! Leipää voi myös pakastaa. Mitä mä nyt en tajua tässä...?

Et tajua tässä mitään. Jos rahaa ei ole, sillä ei voi ostaa.

Vierailija
80/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se varmaan vituttaa kun on paljon ihmisiä kenellä paljon vähemmän rahaa käytössä ja sitten hän valittaa vaikka varaa on monenlaiseen luksukseen.

Ja sitten niitä ketkä käy töissä ja maksaa veroja ärsyttää että verorahat meneekin ihme lahjoituksiin yms, kun se on aika eri asia kuin että yhteisistä rahoistaa kustantaa katon pään päälle ja ruokaa.