Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi köyhyys herättää raivoa? Nyt kertomaan mielipide HS:n Laurasta ja hänen valinnoistaan.

Vierailija
04.07.2017 |

"Puhelinlaskua kasvattavat esimerkiksi Lauran lahjoitukset SPR:lle, Unicefille ja Fidalle."

"Työssäkäyvälle tyttärelleen hän kustantaa kuntosalia."

”Jos kuntosalikortti olisi itselleni, olisin lopettanut sen jo aikaa sitten. Nyt en raaski.”

"Laura ei halua, että kotona asuva esikoinen osallistuu perheen kuluihin."

”Hän käy jossain töissä, mutta ei osta ruokaa eikä sitä vaadita. Hän saa säästää oman elämän aloitusta varten.”
"LAURA lainailee tarvittaessa lapsiltaan rahaa ja maksaa sitten takaisin. Köyhyys ja luottotiedottomuus saa ihmisen kekseliääksi.
”Koska minulla ei ole luottotietoja, käytän puhelinta moneen ostokseen.”

Kun Lauran tilin saldo näyttää nollaa, mutta ruokaa olisi saatava, hän saattaa tilata pizzan kännykällä. Toinen kikka on ostaa limupullo kännykällä. Kun sen palauttaa, saa 40 senttiä panttia. Sillä saa Lidlistä leipäpaketin, jolla perhe pärjää pari päivää."

Voi luoja ei voi taas paremmin sanoa.
Valittaa, että
- on köyhä, mutta kustantaa täysi-ikäistä työssäkäyvää lasta
- ostaa kännykällä ylihintaisen limun, että saa 40 senttiä panttia
Äly hoi älä jätä

Väittää, ettei käytä sossua, siitä sinänsä pisteet, mutta sääliä ei saa noilla hassuilla valinnoillaan.

Kommentit (228)

Vierailija
41/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin Sanomat ja Iltasanomatkin julkaisevat tuon tuosta juttuja "köyhistä" eli elämänhallintaongelmaisista. Menossa jokin kampanja asenteiden muuttamiseksi, jotta voidaan taas nipistää työttömyyskorvauksia ja muita yhteiskunnan tukia?

Olisipa HS haastatellut minua työttömyysaikoinani. Olisin näyttänyt vuosi-, kuukausi- ja viikkobudjettini, kertonut, mistä kaikesta perheeni on luopunut, koska ei ole varaa. Ja silti pärjäillyt ja säilyttänyt luottotiedot. Miksi sellaisista köyhistä, joilla on elämänhallinta tallella, ei tehdä juttuja?

Tätä juuri. Minussakin heräsi salaliitto-vainoharha. Kirjoitetaanko näitä juttuja sillä tarkoituksella, että saadaan ihmisiltä kaikki sympatiat köyhiä kohtaan poistettua ja lisää leikkauksia sosiaaliturvaan?

Jotain tällaista varmasti, nämä lehdissä olevat "köyhät" on poikkeustapauksia. Media on täynnä eri puolueiden propagandaa. Johan Sipilä/Yle touhu sen osoitti.

Vierailija
42/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukulainen on vähän samantyylinen, asuu yksin kolmiossa ja haukkuu sossua/Kelaa minkä ehtii- he kun eivät kustanna hänelle koko kolmion vuokraa, joutuu itse maksamaan reilun osan siitä. Syy sille, miksi ei voi muuttaa edes kaksioon (jossei peräti sinne yksiöön), on että "kun mulla on niin paljon tavaraa"! Niin, pesästä vuosia sitten pois lentäneiden lasten vanhoja piirrustuksia, leluja ym. krääsää jolla ei tee yhtään mitään. Ja sen takia "pitää" olla se kolmio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin Sanomat ja Iltasanomatkin julkaisevat tuon tuosta juttuja "köyhistä" eli elämänhallintaongelmaisista. Menossa jokin kampanja asenteiden muuttamiseksi, jotta voidaan taas nipistää työttömyyskorvauksia ja muita yhteiskunnan tukia?

Olisipa HS haastatellut minua työttömyysaikoinani. Olisin näyttänyt vuosi-, kuukausi- ja viikkobudjettini, kertonut, mistä kaikesta perheeni on luopunut, koska ei ole varaa. Ja silti pärjäillyt ja säilyttänyt luottotiedot. Miksi sellaisista köyhistä, joilla on elämänhallinta tallella, ei tehdä juttuja?

Tätä juuri. Minussakin heräsi salaliitto-vainoharha. Kirjoitetaanko näitä juttuja sillä tarkoituksella, että saadaan ihmisiltä kaikki sympatiat köyhiä kohtaan poistettua ja lisää leikkauksia sosiaaliturvaan?

Bingo! *ojentaa pokaalin* Sanoman mediat ovat Kokoomuksen taskussa, ja "uutiset" sen mukaisia.

Vierailija
44/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisi tehdä juttu niistä ketkä eivät tarvitse lapsilisiä mihinkään vaan laittavat ne säästöön. Jos keskimäärin yhdestä lapsesta saa tämän elinaikana 0- 17 v tuloa 20 500 euroa ja vuodessa syntyy 60 000 lasta niin siinä on aika paljon nipistettävää rahaa niiltä jotka ei mitään lisiä tarvitse.

Vierailija
45/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko tämän maan "vapaa" lehdistö tehdä kerrankin jutun perusköyhästä, eli sellaisesta joka elää esim. kuntoutustuella, toimeentulotuella tai työttömyyspäivärahalla, omistaa luottotiedot ja hoitaa muutenkin asiansa kunnolla? Sellaisesta ihmisestä, joka ei kerjää lapsilleen joulun alla kinkkua/kuusenkoristeita/leluja tai ole saamapuolella kaikissa paikkakuntansa keräyksissä? Jne.

Vierailija
46/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauan jo nähty journalistinen kikka: tehdään juttu uusavuttomasta, raha-asioissa hövelistä "köyhästä", josta käynnistyy verkkokeskustelu, jossa ylemmyydentuntoiset keskustelijat paheksuvan jutun kohteen typerää rahankäyttöä ja kertovat mihin ja miten sitä rahaa pitää käyttää.

Hohhoijaa.

[ /quote]

Juu, tämä juttu oli makuuni turhan selvä. Joskus juttu on edes naamioitu köhän puolella olevaksi. Tässä jutussa kakkaryöpyn haku oli aivan ilmeistä.

No hei, ehkä se on joku nuori kesätoimittaja, joka vasta harjoittelee.... Luultavasti teki tämän aloituksenkin. Iltis voi sitten kätevästi tehdä jatkojutun tänne tulevista kauhistelevista kommenteista.

Vierailija
47/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko tämän maan "vapaa" lehdistö tehdä kerrankin jutun perusköyhästä, eli sellaisesta joka elää esim. kuntoutustuella, toimeentulotuella tai työttömyyspäivärahalla, omistaa luottotiedot ja hoitaa muutenkin asiansa kunnolla? Sellaisesta ihmisestä, joka ei kerjää lapsilleen joulun alla kinkkua/kuusenkoristeita/leluja tai ole saamapuolella kaikissa paikkakuntansa keräyksissä? Jne.

No ei tietenkään voi, koska se ei tue hallituksen köyhät kyykkyyn - agendaa.

Vierailija
48/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lottovoittoja oottaen kirjoitti:

Lapsilisä on satasen yhdestä lapsesta. 900e vuokraan? Eikö saa asumistukia? Miten niin noin paljon jää käteen eikä vouti vie? Ja miten luottotiedottomana saanut puhelin liittymän?

Joku tässä mättää. Ja pahasti.

Itse olen ollut 5v työtön. Ei luottotietoja. Tai olen ollut pätkä osa-aika töissä mutta ulostoon menee tuloista niin että mulle jää 700e . Netto.

Myös liiton rahoista meni ulosotto. Lomarahat ulosottoon.
Soskusta en saa mitään koska asun ilmaiseksi.

( pitkä juttu)
.

En saa asuntoa koska ei ole luottotietoja. En lainaa enkä vakuutuksia. Täällä ei ole parempia töitä mutta minnekkään et rahatta lähde.

Mihin sitten käytän 518e työmarkkinatukea kun en ole osa-aika pätkätyössä?

Ruoka. Lääkkeet. Puhelin joka prepaid. Harrastus 50e/kk. Suurin piirtein noin. Ruoka on 2lle hengelle, mies maksaa asumisen.

Bensan ostan joskus kun tunnen velvotteeni ostaa miehen autoon jota käytän. Auto on yli 15v vanha.

Olemmeko köyhiä? En tiedä. Mutta eniten raastaa tuo luottotietojen menetys ja se ettei niitä saa maksettua.

Olipa pitkä juttu.

Eli olette kahden hengen talous, jossa otetaan huomioon myös kahden hengen tulot.

Vierailija
49/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuhh ja silti esim opiskelijat posottavat menemään 500e kuukausituloilla, joista lähtee vuokra, vakuutus, sähkö, vesi, puhelinkulut yms. EI vaan voi ymmärtää kuinka huonolla tolalla on elämänhallinta jos lähes kolminkertainen summa ei riitä. 

Saat syyttää itseäsi. Olen myös opiskelija, ja kuukausituloni ovat seuraavat: 500e kelalta (tosin nyt tottakai se summa puolittuu, koska minulla on avopuoliso, joka muuten EI tule elättämään minua), 400e/kk lainaa, ja tottakai teen osa-aikaisia pskahommia kassalla niin paljon kuin saa (660e/kk brutto, = n.480e netto). Eli mistä ihmeen 500e/kk puhut?? Helvetin rankkaahan se on tehdä töitä opiskelujen ohella, mutta silti ärsyttää tuollainen, olet ihan itse valinnut noin pienet tulot.

What :D Valitinko tilanteestani? En. Mielestäni pärjään ihan hyvin. Suoritan yliopistotutkinnon (tuotantotalous) neljään vuoteen, joten aikaa ei riitä töihin opintojen ohella. Vuodessa suoritan siis keskimäärin 75 opintpistettä. Hienoa että sinä teet töitä opintojesi ohella saadaksesi enemmän rahaa, mutta itse olen kyllä kokenut, että ihan hyvin tuolla 500 eurollakin pärjää elämässä, vähän kun osaa järkeä käyttää. Lisäksi täälläpäin ei kuule kuka tahansa pääse sinne kassallekkaan. Iso opiskelijakaupunki ja opiskelijoihin nähden verrattain vähän hommia, joita voisi opintojen ohessa tehdä. 

Vierailija
50/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa mikä mun silmään kolahti on nuo lahjoitukset järjestöille. Toki lastaan auttaa mikä on hyvä asia mutta jos rahat on noin tiukilla laittaisin tyttären maksamaan kuntosalikortista puolet

Kuntosalikortti ei ole perustarve, kyllä ilmankin pärjää ihan hyvin. Jos tilanne on se että leipää (!!!) saadakseen pitää suorittaa jotain pullopanttikikkailuja, niin todellakaan ei ole tarpeen maksaa rahaa (ei edes sitä puolikasta) jostain mitä voi ilmaiseksikin tehdä, esim lenkkeillen ulkona.

Juuri näin. Liikuntaharrastus on hyväksi, mutta sitä voi tehdä myös halvemmilla /ilmaisilla keinoilla. Youtubesta löytyy paljon hyviä lihastreenivideoita niin sisäisiin lihaksiin, kuin ulkoisiinkin. Lenkille voi lähteä niin, että pakkaat vaikka reppuun muutaman kilon lisäpainon.

Pienien tulojen kanssa on tehtävä jatkuvasti valintoja, koska kaikkea kivaa ei valitettavasti saa.

Tyttären laittaisin myös maksamaan ainakin oma salikorttinsa, jos ei muuta. Plus vähän ihmettelen tyttären moraalista puolta, ettei omaa palkkaa laiteta senttiäkään perheen eduksi, vaikka mamma maksaa salikortin ja tämän johdosta ei jää edes leipäpakettiin rahaa. Mihin menevät siis tyttären rahat, jos saa ihmetellä?

Tajuan pointin. Mutta jos oikeasti käyttää salikorttia ja nauttii siellä käymisestä, saattaa se olla 36 euron arvoinen (?). Tuon naisen talous kaatuu ihan muihin asioihin. 

Vierailija
51/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kanssa kummatkin tehdään osa-aikaisesti töitä, YHTEENSÄ palkat + asumistuki 2000 e. Tätä jatkunee vielä vajaa vuosi.

Ei ole lapsia, mutta hyvin pärjätään! Vuokra 830 e ja rahaa riittää hauskoihin "turhuuksiin" myös.

Vierailija
52/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa mikä mun silmään kolahti on nuo lahjoitukset järjestöille. Toki lastaan auttaa mikä on hyvä asia mutta jos rahat on noin tiukilla laittaisin tyttären maksamaan kuntosalikortista puolet

Kuntosalikortti ei ole perustarve, kyllä ilmankin pärjää ihan hyvin. Jos tilanne on se että leipää (!!!) saadakseen pitää suorittaa jotain pullopanttikikkailuja, niin todellakaan ei ole tarpeen maksaa rahaa (ei edes sitä puolikasta) jostain mitä voi ilmaiseksikin tehdä, esim lenkkeillen ulkona.

Juuri näin. Liikuntaharrastus on hyväksi, mutta sitä voi tehdä myös halvemmilla /ilmaisilla keinoilla. Youtubesta löytyy paljon hyviä lihastreenivideoita niin sisäisiin lihaksiin, kuin ulkoisiinkin. Lenkille voi lähteä niin, että pakkaat vaikka reppuun muutaman kilon lisäpainon.

Pienien tulojen kanssa on tehtävä jatkuvasti valintoja, koska kaikkea kivaa ei valitettavasti saa.

Tyttären laittaisin myös maksamaan ainakin oma salikorttinsa, jos ei muuta. Plus vähän ihmettelen tyttären moraalista puolta, ettei omaa palkkaa laiteta senttiäkään perheen eduksi, vaikka mamma maksaa salikortin ja tämän johdosta ei jää edes leipäpakettiin rahaa. Mihin menevät siis tyttären rahat, jos saa ihmetellä?

Tajuan pointin. Mutta jos oikeasti käyttää salikorttia ja nauttii siellä käymisestä, saattaa se olla 36 euron arvoinen (?). Tuon naisen talous kaatuu ihan muihin asioihin. 

Paitsi että hän maksoi taisi maksaa työssäkäyvän, täysi-ikäisen lapsen salikortin. Ei itselleen. Tämä työssäkäyvä lapsi ei joudu millään tavalla rahallisesti ottamaan osaa talouteen. Eli ne muut lapset kärsii, esim huonon ruoan muodossa että äiti esim maksaa sen salikortin. Jos lapsi asuu kotona, käy päivätöissä eikä ole opiskelija niin kyllä silloin vähän kuuluu myös sen perheen talouden eteen omistaan laittaa. Varsinkin tällaisessa tilanteessa kun muut kärsii taloudellisesta tilanteesta.

Vierailija
53/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lottovoittoja oottaen kirjoitti:

Lapsilisä on satasen yhdestä lapsesta. 900e vuokraan? Eikö saa asumistukia? Miten niin noin paljon jää käteen eikä vouti vie? Ja miten luottotiedottomana saanut puhelin liittymän?

Joku tässä mättää. Ja pahasti.

Itse olen ollut 5v työtön. Ei luottotietoja. Tai olen ollut pätkä osa-aika töissä mutta ulostoon menee tuloista niin että mulle jää 700e . Netto.

Myös liiton rahoista meni ulosotto. Lomarahat ulosottoon.
Soskusta en saa mitään koska asun ilmaiseksi.

( pitkä juttu)
.

En saa asuntoa koska ei ole luottotietoja. En lainaa enkä vakuutuksia. Täällä ei ole parempia töitä mutta minnekkään et rahatta lähde.

Mihin sitten käytän 518e työmarkkinatukea kun en ole osa-aika pätkätyössä?

Ruoka. Lääkkeet. Puhelin joka prepaid. Harrastus 50e/kk. Suurin piirtein noin. Ruoka on 2lle hengelle, mies maksaa asumisen.

Bensan ostan joskus kun tunnen velvotteeni ostaa miehen autoon jota käytän. Auto on yli 15v vanha.

Olemmeko köyhiä? En tiedä. Mutta eniten raastaa tuo luottotietojen menetys ja se ettei niitä saa maksettua.

Olipa pitkä juttu.

Eli olette kahden hengen talous, jossa otetaan huomioon myös kahden hengen tulot.

Kutakuinkin noin.

Vierailija
54/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, siis periaatteessahan noilla tuloilla olisi ihan hyvin varaa siihen kuntosalikorttiin jos asiat olisivat muuten kunnossa, mutta jutussa tosiaan harmittelee miten kuntosalimaksu menee niin nopeasti perintään ja kertoilee miten perheessä syödään välillä liian huonosti kun rahaa ei ole. Syytähän olisi ottaa totaalinen tuhlauspaasto muutamaksi kuukaudeksi (pitäen sisällään ne kuntosalit ja lahjoitukset ja muut mihin tuota rahaa uppoaa huomattavasti enemmän kuin siihen ruokaan) ja ruveta sitten katsomaan mihin kaikkeen halutaan panostaa. Järkevällä suunnittelullahan tuosta jäisi helposti jopa säästöön pahan päivän varalle.

Vierailija
55/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wft nämä "köyhät" taas... Itsehän törsää turhuuksiin, kuten nuo lahjoitukset. Työssä käyvä tytär voi itse maksaa salikorttinsa, ei tarvitsisi sitten mamman lainata häneltä rahaa. Idioottimaista narinaa. Ne valinnat, ne valinnat. Pizza on halpaa itse tehtynä ja limut voi jättää ostamatta.

Terveisin takuueläkeläinen, joka pärjää oikein mainiosti. Rahaa jää kivasti säästöönkin.

Vierailija
56/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on turha päivitellä kun pelkkää hallituksen propagandaa koko juttu. Hallitus hallitsee ihmisten mieliä juuri tämänlaisella manipuloinnilla, koska ihminen on melko tyhmä otus.

Vierailija
57/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ainakin tuo ensimmäinen kohta pisti silmään, eli että hän on osallistunut joihinkin avustusjärjestöjen keräyksiin. Kyllä minäkin ja perheeni joskus on niihin langennut. Varsinkin silloin, kun tapahtui se Thaimaassa tsunami, mutta jokin järki nyt käteen sentään Laura! Moni varmasti ajattelee samalla tavalla, eli haluaa auttaa muita ihmisiä ja osallistua hyväntekeväisyyteen, mutta sitä ei pidä mennä tekemään oman elämänsä alaspäin menemisen kustannuksella. En nyt kehota ketään olemaan narsisti, tai ryhtymään sellaiseksi. Itsellänikin oli tuo sama elämänvaihe, eli halusin osallistua aktiivisesti muiden ihmisten auttamiseen, tai yhteiskunnan toimintaan. Mutta sitten oli vain pakko lopettaa se. Onneksi en osallistunut kuin vain pariin kolmeen keräykseen. Olisin saattanut ajautua samalaiseksi, kuin tämä Laura. 

Muuten minun taustani on vähän samanlainen, kuin Lauralla, eli velkaannuin aikoinaan juuri nimenomaan kalliiden puhelinlaskujen takia. Operaattori velotti jättisummia palvelupuheiluista. Jossakin vaiheessa laskujen loppusumma huiteli siellä 2000 euron tietämillä. Lasku koostui monista asioista, mm. päivittäisistä puheluista ja tekstareista silloiselle miesystävälle. Olin aivan liian kiltti ja halusin miellyttää häntä, joten koko elämä meni ihan väärille raiteille. Olin jo joutua ulosottoon, kunnes voitin arvassa kohtuullisen voiton. Se oli hyvin ahdistavaa aikaa. Perheeni avulla sain lopulta maksettua velkani. Mutta anteeksi en ole antanut, en silloiselle sänkykumppanille, kuin eräälle palvelupuhelinyrityksellekään. Toisaalta, elämä on valintoja. Itsepähän töppäsin. Virheistä pitää vain ottaa opikseen. Pysyvästi ja koko loppuelämäksi. Pikavippejä ei koskaan kannata ottaa. Itsekin harkitsin sitä aikoinaan. Mutta onneksi tsekkasin ne takaisinmaksun korkoprosentit, että mitä ne on. Siksi en niihin langennut. Jos niihin olisin langennut, velkani olisi ollut nopealla aikataululla jotakin yli 5000-6000 euroa.

Vierailija
58/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuo köyhä Laura on ammatiltaan? 2000 e nettopalkka. Helvetin hyvin. Haluan saman ammatin kun Laura koska ansaitsee noin  hyvin.

Vierailija
59/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenties näitä "perusköyhiä" ei ole, on vain hölmöjä, liian suurpiirteisiä, liian kilttejä, elämänhallintansa menettäneitä, joiden köyhyys johtuu omista tietoisen huonoista valinnoista.

Vierailija
60/228 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuo köyhä Laura on ammatiltaan? 2000 e nettopalkka. Helvetin hyvin. Haluan saman ammatin kun Laura koska ansaitsee noin  hyvin.

Hoitoalalla. Tuolla palkalla luulisin olevan lähihoitaja mutta voi olla joku muukin.