Miksi köyhyys herättää raivoa? Nyt kertomaan mielipide HS:n Laurasta ja hänen valinnoistaan.
"Puhelinlaskua kasvattavat esimerkiksi Lauran lahjoitukset SPR:lle, Unicefille ja Fidalle."
"Työssäkäyvälle tyttärelleen hän kustantaa kuntosalia."
”Jos kuntosalikortti olisi itselleni, olisin lopettanut sen jo aikaa sitten. Nyt en raaski.”
"Laura ei halua, että kotona asuva esikoinen osallistuu perheen kuluihin."
”Hän käy jossain töissä, mutta ei osta ruokaa eikä sitä vaadita. Hän saa säästää oman elämän aloitusta varten.”
"LAURA lainailee tarvittaessa lapsiltaan rahaa ja maksaa sitten takaisin. Köyhyys ja luottotiedottomuus saa ihmisen kekseliääksi.
”Koska minulla ei ole luottotietoja, käytän puhelinta moneen ostokseen.”
Kun Lauran tilin saldo näyttää nollaa, mutta ruokaa olisi saatava, hän saattaa tilata pizzan kännykällä. Toinen kikka on ostaa limupullo kännykällä. Kun sen palauttaa, saa 40 senttiä panttia. Sillä saa Lidlistä leipäpaketin, jolla perhe pärjää pari päivää."
Voi luoja ei voi taas paremmin sanoa.
Valittaa, että
- on köyhä, mutta kustantaa täysi-ikäistä työssäkäyvää lasta
- ostaa kännykällä ylihintaisen limun, että saa 40 senttiä panttia
Äly hoi älä jätä
Väittää, ettei käytä sossua, siitä sinänsä pisteet, mutta sääliä ei saa noilla hassuilla valinnoillaan.
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Aivan selkeästi tietyillä medioilla on käynnissä hallituksen masinoima kampanja, mielipiteiden muokkaamiseksi. Saadaan työssäkäyvä kansanosa vastustamaan kaikkia tukia, median tehtaillessa näitä juttuja elämänhallinnan puutteista kärsivistä, päivittäin. Ei koskaan tehdä juttua todellisista köyhistä, jotka kitkuttelevat työmarkkinatuilla, luottotiedot kunnossa, laskien jokaista senttiä selvitäkseen kuukaudesta toiseen. Ilman mitään ylimääräistä, syöden makaronia ja puuroa, kesät talvet. Luopuen kaikesta.Ei varaa hammashoitoon, terveyskeskuksessa käyntiin, vaatteisiin, meikeistä ja naamarasvoista puhumattakaan. Itse olen tälläinen, 54vuotias työtön nainen. Fillarista puhkesi kumi tänään , ei ole varaa korjauttaa, itse en osaa. Tulkaa hesarista tekemään juttu elämästäni, näytän mitä on oikea köyhyys suomessa.
On sekin melkoista uusavuttomuutta, jos puhjennutta pyörän kumia ei pysty itse korjaamaan. Ja jos todella kituutat puurolla ja makaronilla ja venytät kaikessa senttejä, mihin ne rahasi oikein menee kun niistä ei riitä edes hammashoitoon?
Mulla tulehtui viisurit talvella ja ne kaikki poistettiin yksi kerrallaan hammaslääkärissä. Kuluja tuli läkkeiden ja maksusuunnitelmista aiheutuneiden kulujen kanssa sellaiset 470 €, mutta olen jo saanut ne maksettua, vaikka käteen jää asumiskulujen jälkeen vaivaiset 280 €/kk.
Melkein itkettää kun lukee tuota juttua, "köyhälle" muijalle jää yli tonni käteen kuussa ja itselle jää ruokaan vajaa satku per kk ja joudun kuukauden loppuviikot elämään aina puurolla. Sillä aikaa kun Laura miettii Afrikan lapsia ja heidän hätäänsä, minä mietin samaa itseni kohdalla että näännynkö nälkään aina tulevan kuukauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulehtui viisurit talvella ja ne kaikki poistettiin yksi kerrallaan hammaslääkärissä. Kuluja tuli läkkeiden ja maksusuunnitelmista aiheutuneiden kulujen kanssa sellaiset 470 €, mutta olen jo saanut ne maksettua, vaikka käteen jää asumiskulujen jälkeen vaivaiset 280 €/kk.
Ihan mielenkiinnosta, miten sait maksettua ne laskut? Joillakin ei vain ole niin hyvää tuuria että kykenisivät nykyisistä menoistaan pihistämään kymmentä euroakaan, jos et sitä sattunut tajuamaan.
Laura voisi nyt lopettaa rahan lahjoittamisen hyväntekeväisyyteen edes pariksi kuukaudeksi. Säästyneillä rahoilla voisi ostaa kaurahiutaleita ja makaronia, jolloin ruoka riittäisi kuun loppuun asti eikä täytyisi tilata puhelinlaskulla pizzaa. Puhelinlaskun suuruudesta voidaan päätellä, että ellei Laura lahjoita jättisummia hyväntekeväisyyteen, pizzatilauksista säästyy melkoinen määrä rahaa. Joka tapauksessa säästyneen summan pitäisi olla jo parin kuukauden jälkeen niin suuri, että Laura voisi jatkaa hyväntekeväisyyttä entistä isommalla summalla ilman että kuun lopussa täytyisi tilata törkeän kallista pizzaa.
Parasta tietysti olisi, jos Laura järkevöittäisi rahankäytöään pidemmäksikin aikaa. Jos se nyt kuitenkin kokee velvollisuudekseen muiden auttamisen, en tajua miksei se tee edes näin. Tässähän voittaisi kaikki pizzerioita ja puhelinmaksuja välittäviä firmoja lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, miten sait maksettua ne laskut? Joillakin ei vain ole niin hyvää tuuria että kykenisivät nykyisistä menoistaan pihistämään kymmentä euroakaan, jos et sitä sattunut tajuamaan.
Ruoka n. 90 €/kk, puhelinlasku 22 €/kk, muut osamaksut 6 €/kk... Kuljen enimmäkseen pyörällä ja ainoa isompi ostokseni oli uudet laatukengät (90 € hyvästä tarjouksesta). Muuten pihistin kaikesta mistä pystyin.
Tajuan kyllä, että ihmisillä on erilaisia tilateita. Siksi juuri kysyinkin mihin se työmarkkinatuki kuluu, jos siitä ei kaikesta pihistämällä riitä edes hammashoitoon, kun mulle 280 €/kk on ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ne luottotiedotkin menneet samanlaisella touhulla? Ylipäätään tuo kännykän käyttö maksamiseen on aivan hullun hommaa, lahjoituksistakin (joita ei ylipäätään tarvitsisi tehdä jos rahat on noin vähissä) menee sitten osa operaattorille. Jos ei ole luottoa niin on opeteltava elämään sillä rahalla mitä on hallussa. Onko pikavipitkin käytössä?
Operaattorimaksujen jälkeen 95% lahjoituksesta menee lahjoistusorganisaation pyörittämiseen. 5% lahjoituksista päätyy avustettaville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka n. 90 €/kk, puhelinlasku 22 €/kk, muut osamaksut 6 €/kk... Kuljen enimmäkseen pyörällä ja ainoa isompi ostokseni oli uudet laatukengät (90 € hyvästä tarjouksesta). Muuten pihistin kaikesta mistä pystyin.
Tajuan kyllä, että ihmisillä on erilaisia tilateita. Siksi juuri kysyinkin mihin se työmarkkinatuki kuluu, jos siitä ei kaikesta pihistämällä riitä edes hammashoitoon, kun mulle 280 €/kk on ihan tarpeeksi.
90e/kk ruokaan? Alle 3e päiväbudjetti? Makaroniako olet vain syönyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosin kaurapuuroa, tummaa makaronia, kuivattuja papuja ja herneitä, tarjouskananmunia ja kaikkein halvimpia kasviksia. Idätän papuja myös, koska siitä saa vähällä vaivalla halpaa vihreää lautaselle. Silloin kun ostan lihaa, se on lähes aina joko punaisen hintalapun tarjousjauhista tai vielä paremmasta supertarjouksesta löytynyttä makkaraa.
Kun senttiä viilataan viimeisen päälle, silloin ei syödä sitä mitä tekee mieli vaan sitä mitä saa halvalla. Terveellisyttä unohtamatta, vaikka kompromisseja joutuu varmasti tekemään.
Edunvalvonta olisi oikea ratkaisu.
Mulla menee nyt alle 100 e kk ruokaan. Koska asun yksin heinäkuun, olen töissä aamut torilla ja osa palkasta on myymättömät tuotteet. Kuun lopussa on kaikki pakkaset täynnä esivalmistetttuja vihanneksia.
Mutta se on vain ja ainoastaan tämä kk.
Miten ihmeessä ihminen, jonka elämänhallinnassa on näin pahoja puutteita, on pystynyt pitämään työn josta tienaa 2 700 € kuussa? En voi millään ymmärtää. Luulisi tuon tason ongelmien vaikuttavan työntekoon niin paljon, että vakituisesta virastakin voisi potkia pois hyvällä syyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosin kaurapuuroa, tummaa makaronia, kuivattuja papuja ja herneitä, tarjouskananmunia ja kaikkein halvimpia kasviksia. Idätän papuja myös, koska siitä saa vähällä vaivalla halpaa vihreää lautaselle. Silloin kun ostan lihaa, se on lähes aina joko punaisen hintalapun tarjousjauhista tai vielä paremmasta supertarjouksesta löytynyttä makkaraa.
Kun senttiä viilataan viimeisen päälle, silloin ei syödä sitä mitä tekee mieli vaan sitä mitä saa halvalla. Terveellisyttä unohtamatta, vaikka kompromisseja joutuu varmasti tekemään.
Lainaa hakiessa pakolliseen tulo- ja menoarvioon oli ruoan kohdalle laitettu valmiiksi 160 egee. Pankin mielestä alle sen ei voi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaa hakiessa pakolliseen tulo- ja menoarvioon oli ruoan kohdalle laitettu valmiiksi 160 egee. Pankin mielestä alle sen ei voi mennä.
Mikä on pointtisi? Eiköhän lakikin määrää, ettei pankit saa hyväksyä äärimmäistä pihistelyä lainalaskelmiinsa. Muuten niille voi käydä köpelösti, jos asiakas haastaa ne oikeuteen kun vuosikausien äärimmäinen pihistely otti liian koville.
Ahaa. Enpä ole tajunnut, että mäkin olen köyhä. Olen kyllä keskituloinen, mutta jos vähennellään lainanlyhennykset, ulkomaanmatkat, harrastusmenot, ravintolassa syömiset jne. niin eihän mullakaan jää käteen kuin muutama saturainen kuukaudessa. Pitäisköhän soittaa Hesariin, että mun köyhyydestä vois tehdä juttua. Tai jos Seiska vaikka toimittais mulle jonkun apupaketin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no ne pankin kulut muutenkin aika rankasti yläkanttiin mitä siihen arvioon tuli. Aattelin että siinäkö rustaatte, jääpähän pelivaraa. Yksin irtosi se parisataa tonnia lainaa minkä halusin. enemmänkin olisi tyrkyttänyt mutta en huolinut. Minimi lyhennyksin mennään tällä hetkellä, olen nettovelaton joten kriisin iskiessä laina bullettina pois tai kämpän myynti ihan kumpi taloudellisesti kannattavampi sillon. Meillä menee perheessä max 400 €/kk ruokakauppaan (ruoka ja päivittäistavarat) yleensä reilusti alle.
Me oikeasti köyhät emme voi artikkelia edes kommentoida. Sehän on maksumuurin takana.
Mutta tosiaan olisi mukavaa jos joskus tehtäisiin juttuja köyhistä eikä elämänhallintansa menettäneistä alemman keskiluokan typeryksistä. Itse mikroyrittäjänä ja yksinhuoltajana en saa mitään muita tukia kun lapsilisät. Päivän nettotulot jäävät tyypillisesti alle 50 €. Mutta kun on yrittäjä niin ei ole oikeutettu tukiin.
En ollut uskoa silmiäni kun luin koko Hesarin jutun. Lauran mukaan perhe siis saisi luultavasti toimeentulotukea, mutta sitä ei voi hakea koska olisihan se aivan hirveää jos vanhin tytär joutuisi kertomaan äidille tulojensa suuruuden ja lähettämään tiliotteet Kelaan asti. Onhan tyttärellä oikeus itsenäisyyteen ja yksityisyyteen, daa! Eikä puhettakaan siitä, että itsenäistymisen voisi aloittaa osallistumalla oman asumisen ja elämisen rahoittamiseen kykyjensä mukaan...
Tämä rouva on kyllä ihan toivoton tapaus, hän on saanut jo tämänlaista palautetta jostain köyhien ryhmästä ja ilmeisesti yksikään solu ei ole liikahtanut siihen suuntaan, että järkevöittäisi rahankäyttöään, tai edes ihmetellyt, että voisiko jotain muuttaa. Onhan niitä televisiossakin ollut kaikenlaisia interventio-ohjelmia elämän ja talouden hallintaan, mutta kyllä meitä vaan on joka junaan, kai se täytyy hyväksyä.
Katselin sarjan alussa tuota ruotsalaisten uusavuttomien remontointiohjelmaa, jossa autetaan ja koulutetaan ihmisiä itse tekemään järkevästi asioita. Jälkivierailujaksossa yksikään ei ollut tehnyt pyhästi lupaamiaan asioita itse, vaan äskettäin korjatutkin tilat olivaat alkaneet rapistua.
Varmaan kouluissa pitäisi olla jonkinlainen elämän- ja taloudenhallintatunnit jo pienestä pitäen, kun vanhemmistakaan ei moni opeta niitä lapsilleen. Tässähän oli ehkä vuosi sitten kysely ja melkoinen osa teineistä ei esimerkiksi ymmärtänyt, että luottokorttiostokset pitää maksaa.
Harmi kun juttu on maksumuurin takana. Nyt jää epäilys siitä, onko ap vääristellyt juttua valikoimalla tarkoitushakuisesti parhaat palat ja jättämällä paljon oleellista kertomatta. En tahtoisi uskoa, että Hesari on alentunut köyhyysjuttujen kanssa iltapäivälehtien tasolle.
Vähän tuli sellainen tunne tuosta artikkelista, että aikuinen tytär on perinyt isänsä tavan käyttää hyväkseen Lauran löperyyttä. Hitsi, mä tiedän hyvänpäivän tuttujen naapurienkin työpaikan, miten joku ei voi tietää, missä samassa taloudessa äitinsä kustannuksella asuva tytär käy töissä?