Miksi köyhyys herättää raivoa? Nyt kertomaan mielipide HS:n Laurasta ja hänen valinnoistaan.
"Puhelinlaskua kasvattavat esimerkiksi Lauran lahjoitukset SPR:lle, Unicefille ja Fidalle."
"Työssäkäyvälle tyttärelleen hän kustantaa kuntosalia."
”Jos kuntosalikortti olisi itselleni, olisin lopettanut sen jo aikaa sitten. Nyt en raaski.”
"Laura ei halua, että kotona asuva esikoinen osallistuu perheen kuluihin."
”Hän käy jossain töissä, mutta ei osta ruokaa eikä sitä vaadita. Hän saa säästää oman elämän aloitusta varten.”
"LAURA lainailee tarvittaessa lapsiltaan rahaa ja maksaa sitten takaisin. Köyhyys ja luottotiedottomuus saa ihmisen kekseliääksi.
”Koska minulla ei ole luottotietoja, käytän puhelinta moneen ostokseen.”
Kun Lauran tilin saldo näyttää nollaa, mutta ruokaa olisi saatava, hän saattaa tilata pizzan kännykällä. Toinen kikka on ostaa limupullo kännykällä. Kun sen palauttaa, saa 40 senttiä panttia. Sillä saa Lidlistä leipäpaketin, jolla perhe pärjää pari päivää."
Voi luoja ei voi taas paremmin sanoa.
Valittaa, että
- on köyhä, mutta kustantaa täysi-ikäistä työssäkäyvää lasta
- ostaa kännykällä ylihintaisen limun, että saa 40 senttiä panttia
Äly hoi älä jätä
Väittää, ettei käytä sossua, siitä sinänsä pisteet, mutta sääliä ei saa noilla hassuilla valinnoillaan.
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku ihana kopioida Hesarin koko jutun tänne, kiitos? En pääse lukemaan.
Ei ihminen ole ihana, jos hän tekee laittomuuksia. Jotain yksittäisiä lauseita kai voi lainailla, mutta ei koko juttua.
Aivan järjettömät puhelinlaskut + vielä erikseen mediamaksu?? Ei kai tilaa jotain tyhmiä kanavia tms., kun halvimmallakin nettiyhteydellä katsoo ihan tehokkaasti Youtubea ym.? :o Ja koska osamaksusopparit on vielä lueteltu erikseen, mitä ihmettä tuolla puhelinlasku+mediamaksusummalla oikein ostetaan kuukausittain?
Mallikansalainen kun ruokkii taloutta noin avokätisesti. Kädestä suuhun on paras tapa saada Suomen talous jonkinlaiseen kasvuun. Mitä väliä tulevaisuudella kun saa ostettua kännykkälaskuun pizzan :D. Siis mitä V*TTUA mä taas luin!!!???
Lapsilisä on satasen yhdestä lapsesta. 900e vuokraan? Eikö saa asumistukia? Miten niin noin paljon jää käteen eikä vouti vie? Ja miten luottotiedottomana saanut puhelin liittymän?
Joku tässä mättää. Ja pahasti.
Itse olen ollut 5v työtön. Ei luottotietoja. Tai olen ollut pätkä osa-aika töissä mutta ulostoon menee tuloista niin että mulle jää 700e . Netto.
Myös liiton rahoista meni ulosotto. Lomarahat ulosottoon.
Soskusta en saa mitään koska asun ilmaiseksi.
( pitkä juttu) .
En saa asuntoa koska ei ole luottotietoja. En lainaa enkä vakuutuksia. Täällä ei ole parempia töitä mutta minnekkään et rahatta lähde.
Mihin sitten käytän 518e työmarkkinatukea kun en ole osa-aika pätkätyössä?
Ruoka. Lääkkeet. Puhelin joka prepaid. Harrastus 50e/kk. Suurin piirtein noin. Ruoka on 2lle hengelle, mies maksaa asumisen.
Bensan ostan joskus kun tunnen velvotteeni ostaa miehen autoon jota käytän. Auto on yli 15v vanha.
Olemmeko köyhiä? En tiedä. Mutta eniten raastaa tuo luottotietojen menetys ja se ettei niitä saa maksettua.
Täysi-ikäinen tytär saa oman huoneen, ruuan, sakikortin, varmaan myös siivous- ja pyykkipalvelut ilmaiseksi, eikä edes kerro äidilleen, missä on töissä, koska äiti haluaa antaa lapselle _itsenäisyyttä_. Ei hyvää päivää.
Samaan aikaan kaksi nuorempaa sisarusta jakaa huoneen ja äiti nukkuu olohuoneessa, ruuasta tingitään jne. Sossusta ei voida hakea tukea, koska silloin esikoisen olisi paljastettava tulonsa.
Plus taas on köyhyyttä narisevalla kissoja ja koira. Toki lemmikki hoitaa sielua, mutta pitääkö niitä olla monta?
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä nämä Lauran esimerkkikuukauden menot:
"vuokra 886€
(ulosotto 550€ )
puhelinlaskut 365€
ruoka- ja päivittäisostokset 169€
vapaa-aika 146€
media 79€
liikkuminen 73€
osamaksusopimukset 72€
vakuutukset 53€
vaatteet ja kosmetiikka 53€
siirrot lapsille 36€
muut 106€"
Ei voi muuta sanoa kuin että voi luoja tätä pelleilyä. Ei ihme jos ei saa edes vertaisryhmässä paijausta.
Ja tulot:
"palkka 1986€ (- 550€ -> 1436€)
lapsilisät 297€
lisätienestit 154€
(lapseneläke 150€ - menee lapselle suoraan omaan käyttöön, Laura on siis leski)
siirto lapselta 7€"
Eli palkan päälle tulee vielä lapsilisät ynnämuut. Melkein kaksi tonnia kuussa mutta ei vaan riitä. Huokaus.
Helsingin Sanomat ja Iltasanomatkin julkaisevat tuon tuosta juttuja "köyhistä" eli elämänhallintaongelmaisista. Menossa jokin kampanja asenteiden muuttamiseksi, jotta voidaan taas nipistää työttömyyskorvauksia ja muita yhteiskunnan tukia?
Olisipa HS haastatellut minua työttömyysaikoinani. Olisin näyttänyt vuosi-, kuukausi- ja viikkobudjettini, kertonut, mistä kaikesta perheeni on luopunut, koska ei ole varaa. Ja silti pärjäillyt ja säilyttänyt luottotiedot. Miksi sellaisista köyhistä, joilla on elämänhallinta tallella, ei tehdä juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1400 kuussa nettona ulosoton ym. jälkeen.
Muijahan on vähintään keskituloinen.Ei helvetti. Ei ihme jos ihmiset ajattelevat että sosiaaliturva yms on ihan turhaa kun lukevat tällaisen "köyhän" tekstejä, jos ei ole omaa kokemusta tuosta tulee vain se fiilis että köyhillä ei ole rahaa siksi että rahankäyttö on täysin holtitonta. Eihän tuo akka ole köyhää nähnytkään. Vaikka eihän sitä saisi yhtä raflaavaa juttua jostain oikeasti köyhästä joka siivosti elelee, suunnittelee budjettinsa tarkkaan ja syö puuroa jos tulee ylimääräisiä menoeriä sen sijaan että ostelisi kännykällä pizzoja.
Kaikissa julkisuudessa köyhistä kertovissa jutuissa on tällaisia, vähintään kummallisesti eläviä ihmisiä.
Olen tullut siihen johtopäätökseen, että se on tarkoituksellista mielipiteenmuokkausta. Köyhät esitetään tarkoituksellisesti ihmisinä, joiden elämänhallinnassa ja valinnoissa on aina jotain pielessä.
Hallitus suunnittelee sosiaaliturvan uudistusta. Kuten olemme huomanneet, uudistukset tarkoittavat aina heikennyksiä.
Minulla on lähipiirissä ihmisiä, jotka oikeasti sinnittelevät pienillä tuloillaan ilman idioottimaisuuksia, hyvin vastuullisesti ja järkevästi.
Tuntuu tosi pahalta, että heitä vastaan käydään tällaista kampanjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä mun silmään kolahti on nuo lahjoitukset järjestöille. Toki lastaan auttaa mikä on hyvä asia mutta jos rahat on noin tiukilla laittaisin tyttären maksamaan kuntosalikortista puolet
Kuntosalikortti ei ole perustarve, kyllä ilmankin pärjää ihan hyvin. Jos tilanne on se että leipää (!!!) saadakseen pitää suorittaa jotain pullopanttikikkailuja, niin todellakaan ei ole tarpeen maksaa rahaa (ei edes sitä puolikasta) jostain mitä voi ilmaiseksikin tehdä, esim lenkkeillen ulkona.
Juuri näin. Liikuntaharrastus on hyväksi, mutta sitä voi tehdä myös halvemmilla /ilmaisilla keinoilla. Youtubesta löytyy paljon hyviä lihastreenivideoita niin sisäisiin lihaksiin, kuin ulkoisiinkin. Lenkille voi lähteä niin, että pakkaat vaikka reppuun muutaman kilon lisäpainon.
Pienien tulojen kanssa on tehtävä jatkuvasti valintoja, koska kaikkea kivaa ei valitettavasti saa.
Tyttären laittaisin myös maksamaan ainakin oma salikorttinsa, jos ei muuta. Plus vähän ihmettelen tyttären moraalista puolta, ettei omaa palkkaa laiteta senttiäkään perheen eduksi, vaikka mamma maksaa salikortin ja tämän johdosta ei jää edes leipäpakettiin rahaa. Mihin menevät siis tyttären rahat, jos saa ihmetellä?
Kauan jo nähty journalistinen kikka: tehdään juttu uusavuttomasta, raha-asioissa hövelistä "köyhästä", josta käynnistyy verkkokeskustelu, jossa ylemmyydentuntoiset keskustelijat paheksuvan jutun kohteen typerää rahankäyttöä ja kertovat mihin ja miten sitä rahaa pitää käyttää.
Hohhoijaa.
Kaikille lapsille pitäisi opettaa järkevää taloudenhoitoa. Toisaalta ehkä jotkut nyt vaan synnynnäisesti ovat siinä taitavampia kuin toiset, toisaalta jotkut oppivat kantapään ja lähipiirin hyvien neuvojen avulla, toiset eivät suostu ottamaan vastaan neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Juuhh ja silti esim opiskelijat posottavat menemään 500e kuukausituloilla, joista lähtee vuokra, vakuutus, sähkö, vesi, puhelinkulut yms. EI vaan voi ymmärtää kuinka huonolla tolalla on elämänhallinta jos lähes kolminkertainen summa ei riitä.
Saat syyttää itseäsi. Olen myös opiskelija, ja kuukausituloni ovat seuraavat: 500e kelalta (tosin nyt tottakai se summa puolittuu, koska minulla on avopuoliso, joka muuten EI tule elättämään minua), 400e/kk lainaa, ja tottakai teen osa-aikaisia pskahommia kassalla niin paljon kuin saa (660e/kk brutto, = n.480e netto). Eli mistä ihmeen 500e/kk puhut?? Helvetin rankkaahan se on tehdä töitä opiskelujen ohella, mutta silti ärsyttää tuollainen, olet ihan itse valinnut noin pienet tulot.
Miksi se ostaa limpparipullon ja sen pantilla leipää?? Miksei se osta sillä rahalla leipää, isomman pussin sillä saa kuin pantilla?! Leipää voi myös pakastaa. Mitä mä nyt en tajua tässä...?
Ahaa, puhelinmaksujen järjettömyyttä selittääkin nuo lahjoitukset. Itse lopetin lahjoittamisen, kun jäin minimieläkkeelle, koska budjettini mukaan minulla ei ollut siihen varaa. Laura voisi lahjoittaa esim. Fidalle antamalla vanhoja tavaroitaan heille, tulevat hakemaan ihan kotoa asti ainakin pk-seudulla. Lisäksi hyväntekeväisyyttä voi harjoittaa myös toimimalla itse vapaaehtoisena, aina ei tarvitse lahjoittaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin Sanomat ja Iltasanomatkin julkaisevat tuon tuosta juttuja "köyhistä" eli elämänhallintaongelmaisista. Menossa jokin kampanja asenteiden muuttamiseksi, jotta voidaan taas nipistää työttömyyskorvauksia ja muita yhteiskunnan tukia?
Olisipa HS haastatellut minua työttömyysaikoinani. Olisin näyttänyt vuosi-, kuukausi- ja viikkobudjettini, kertonut, mistä kaikesta perheeni on luopunut, koska ei ole varaa. Ja silti pärjäillyt ja säilyttänyt luottotiedot. Miksi sellaisista köyhistä, joilla on elämänhallinta tallella, ei tehdä juttuja?
Tätä juuri. Minussakin heräsi salaliitto-vainoharha. Kirjoitetaanko näitä juttuja sillä tarkoituksella, että saadaan ihmisiltä kaikki sympatiat köyhiä kohtaan poistettua ja lisää leikkauksia sosiaaliturvaan?
Näinhän se köyhyys periytyy tai paremmin sanottuna ajattelutavan köyhyys kun opetetaan jo jälkikasvukin siihen että ei tarvitse kantaa vastuuta vaan joku muu maksaa .. Jos rahat ei riitä niin ensimmäisenä karsitaan tarpeettomat kulut, mikähän siinä niin vaikeaa on joillakin käsittää ja tuo eukko ei ole köyhää nähnytkään noilla tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se ostaa limpparipullon ja sen pantilla leipää?? Miksei se osta sillä rahalla leipää, isomman pussin sillä saa kuin pantilla?! Leipää voi myös pakastaa. Mitä mä nyt en tajua tässä...?
Koska ei ole mitään rahaa. Limpparipullon voi ostaa kännykällä (leipää ei) ja limpparipullon pantilla taas voi maksaa leivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuhh ja silti esim opiskelijat posottavat menemään 500e kuukausituloilla, joista lähtee vuokra, vakuutus, sähkö, vesi, puhelinkulut yms. EI vaan voi ymmärtää kuinka huonolla tolalla on elämänhallinta jos lähes kolminkertainen summa ei riitä.
Saat syyttää itseäsi. Olen myös opiskelija, ja kuukausituloni ovat seuraavat: 500e kelalta (tosin nyt tottakai se summa puolittuu, koska minulla on avopuoliso, joka muuten EI tule elättämään minua), 400e/kk lainaa, ja tottakai teen osa-aikaisia pskahommia kassalla niin paljon kuin saa (660e/kk brutto, = n.480e netto). Eli mistä ihmeen 500e/kk puhut?? Helvetin rankkaahan se on tehdä töitä opiskelujen ohella, mutta silti ärsyttää tuollainen, olet ihan itse valinnut noin pienet tulot.
Sulla menee tosi hyvin kun olet saanut osa-aikatöitä,kaikki ei todellakaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Kauan jo nähty journalistinen kikka: tehdään juttu uusavuttomasta, raha-asioissa hövelistä "köyhästä", josta käynnistyy verkkokeskustelu, jossa ylemmyydentuntoiset keskustelijat paheksuvan jutun kohteen typerää rahankäyttöä ja kertovat mihin ja miten sitä rahaa pitää käyttää.
Hohhoijaa.
[ /quote]
Juu, tämä juttu oli makuuni turhan selvä. Joskus juttu on edes naamioitu köhän puolella olevaksi. Tässä jutussa kakkaryöpyn haku oli aivan ilmeistä.
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri kirjoittamassa samaa... Selvä agendahan tässä on takana, surullista, että uppoaa suurimpaan osaan ihmisistä. Hesari nyt varsinkin on hallituksen talutusnuorassa. Miten saadaan tyhmä kansa hyväksymään suuret leikkaukset perusturvaan? No tekemällä mediaan juttuja mahdollisimman ärsyttävistä "köyhiksi" itseään tituleeraavista kansalaisista. Kas, koventuneet asenteet työttömiä ym. kohtaan jo nähtävissä.
Tässäpä nämä Lauran esimerkkikuukauden menot:
"vuokra 886€
(ulosotto 550€ )
puhelinlaskut 365€
ruoka- ja päivittäisostokset 169€
vapaa-aika 146€
media 79€
liikkuminen 73€
osamaksusopimukset 72€
vakuutukset 53€
vaatteet ja kosmetiikka 53€
siirrot lapsille 36€
muut 106€"
Ei voi muuta sanoa kuin että voi luoja tätä pelleilyä. Ei ihme jos ei saa edes vertaisryhmässä paijausta.