Miksi isojen häiden, näyttävien kosintojen yms. haluaminen on muka jotain prinsessailua?
Miten se on sinulta pois, jos joku toinen näin tekee oman kumppaninsa kanssa?
Lisäksi jos toinen osapuoli suhteessa pitää kosintaa/häitä tosi tärkeänä ja toiselle on ns. ihan sama, niin miksi asiat pitäisi tehdä sen tyylillä jolle asialla on vähemmän merkitystä?
Kommentit (64)
Kaino neito viattomissa valkoisissa luovutetaan isän toimesta miehelään :D
Saahan sitä haluta ja niin toimiakin. Toisaalta kosinta ja häät ovat loppujelopuksi vain pieni osa, pääasiahan on kumppanin kanssa sitoutuminen mieluiten loppuelämäksi. Siksi tuntuu vähän oudolta kasata mielettömiä paineita 1-2 tapahtumaan/päivään, kun parhaimmillaan ollaan yhdessä kymmeniä vuosia. Etenkin jos se kumppani ei ole samoilla linjoilla näyttävyyden kanssa, silloin on parempi tehdä kompromisseja, kummankin eikä itsepäisesti jankuttaa kaikessa "mutta kun minä haluan ja vaadin että tämä tehdään just näin". Jos taas kumpikin on valmis panostamaan kosintaan, häihin yms samalla tavalla niin mikäs siinä. Toki kannattaa myös muistaa pitää mielessä realiteetit, 2 pienituloisen opiskelijan nyt vain olisi tyhmää hankkiutua kymppitonnien velkoihin toteuttaakseen kosinnan Tokiossa, 200 hlö mahtihäät komeimmalla kaavalla ja häämatkalle maailman ympäri.
Aina tulee mieleen joku häähullut tms. ohjelman yksi jakso, jossa pariskunta oli sängyllä haastateltavana, nainen istui edessä ja mies makoili takana. Nainen kertoi, että olivat pohtineet ostaako asunnon vai laittaako kaikki rahat häihin ja päätyivät laittamaan ne (todella isoihin) häihin kun "ne on vaan kerran elämässä". Miehen ilme naisen selän takana kyllä kertoi että ratkaisu ei kyllä ollut ihan se mitä hän olisi halunnut... Pariskunnasta jäi kyllä pahasti sellainen olo että toinen jyräsi toista kuuntelematta, ja niinhän sen ei pitäisi mennä, joustoa piäisi löytä puolin ja toisin.
Itseäni nolottaisi. Tulee olo, että nainen on ikään kuin saanut mieheltään jotain, mitä mies on roikottanut nenän edessä. Häät edustaa voittoa; mies halua olla minun kanssani! Tulee olo, että nainen on vähän rassukka ja mies on pitänyt häntä epätietoisuudessa. Suhde ei ole ollut täysi ennen häitä. On epävarmuuksia, jotka joku rituaali vie pois. Jotenkin vaan tosi noloa ja naisesta tulee näissä vähän yksinkertainen ja reppana kuva.
Ei ole multa pois toisten häät, vaikka itselleni päivä prinsessana olisi helvetin esikartano.
Sen verran kuitenkin sanon, että rahalahjojen pyytäminen ja antaminen on moukkamaista. Eli rahoitus sekä häihin että häämatkalle kannattaa järjestää ihan itse.
En ymmärrä, miksi isoista häistä automaattisesti ajatellaan, että niitä on stressattu pari vuotta, morsian on prinsessaleikkeihin jämähtänyt bridezilla, on teemavärit ja tuntikausien koristeaskartelut ja muut.
Olen samaa mieltä kanssasi siinä, että eihän se keneltäkään muulta pois ole. Voisin itse kuvitella pitäväni isot häät siinä mielessä, että koko suvun ja kaikki läheisimmät ystävät saisi kestitettyä hyvin, kun niin iloinen juhlan aihekin on.
Ja sitten vastaan kysymykseesi, miksi se voi näyttää prinsessailulta: ajattelen niin, että juridisia muutoksia lukuun ottamatta avioliitto ei käytännössä muuta parisuhdetta lainkaan, kun useimmat parit ovat nykypäivänä asuneetkin jo yhdessä ennen sitä. Naimisiinmeno ei lisää rakkautta eikä ratkaise suhteen ongelmia. Arki on sitä about samaa yhteiseloa kuin avoliitossakin. Mutta sitähän varten avioliitto juuri on - lupaus jakaa elämän myötä- ja vastatuulet toisen kanssa.
Joten silloin kun näen sellaisia bridezilloja, jotka uhkailevat erolla (en sinua AP sellaiseksi sano, vaan puhun yleisestä esimerkkitilanteesta), jos mies ei halua naimisiin isoissa megajuhlissa, tulee vähän sellainen olo, että kumpi tässä nyt olikaan tärkeämpää, niiden bileiden saaminen vai loppuelämä rakkaan kanssa. Heck, ne ikuisissa teinikihloissakin olevat voivat olla sitoutuneempia siippoihinsa kuin nämä pahimmat prinsessailijat, joille tärkeintä on vain saada ihq mekko ja olla päivän Disney-prinsessa, ai niin ja meneehän se sulhanenkin tässä naimisiin.
Plus tietty se, että häät maksavat ja elämää ja laskuja on häiden jälkeenkin.
Jos haluat isot häät, pidä sellaiset, onhan syytäkin juhlaan! Kunhan juhlien pääpaino pysyy parin rakkaudessa eikä morsiamen diivailussa.
On se minusta prinsessailua. Saat sinä silti järjestää ihan sellaiset häät mistä itse pidät. Minä tai kukaan muukaan ei niistä sinun häistäsi ole lopulta kovin kiinnostunut, joten anna muiden ajatella mitä tykkää.
Noh kun oma kokemus noista isoista häistä on just se, että morsian halusi oman prinsessapäivän. Kumma, ettei koskaan sulhanen ole se, joka vaatimalla vaatii isoja häitä? Pidän vain jotenkin älyttömänä laittaa rahaa monta tonnia yhteen päivään. Ne rahat voisi käyttää järkevämminkin. Joo, olen ehkä tylsä. Noi häät on kuitenkin olleet aina niin perinteiset leikkeineen, että häävieraat ovat meinanneet tylsistyä kuoliaiksi. Eli pelkästään morsiamen takia järkätään hervottomat juhlat. Se on prinsessamaista. Ja itsekästä.
Yksi tuttu mies oli KYMMENIEN TUHANSIEN EUROJEN VELOISSA häiden jälkeen, ja morsiamella oli uusi mies kierroksessa jo muutama kuukausi hääpäivän jälkeen – saattoi tosin olla mukana kuvioissa jo ennen häitäkin... Tällaiset naiset ovat niitä, jotka minun nähdäkseni haikailevat niitä isoja juhlia. En voi arvostaa.
Mitä muuta tuo sitten on kuin prinsessailua? Jos sinusta prinsessailu on kiva juttu, miksi otat nokkiisi, jos toiset pitävät sitä turhana?
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta tuo sitten on kuin prinsessailua? Jos sinusta prinsessailu on kiva juttu, miksi otat nokkiisi, jos toiset pitävät sitä turhana?
Mitä prinsessailua siinä on, että haluaa kutsua paikalle enemmän kuin kymmenen vierasta? Laskettiin taannoin miehen kanssa, että jos haluttaisiin kutsua häihin ystävät ja kummankin lähisuku, siitä tulisi jo melkein sata aikuista ja pitkälti toistakymmentä lasta. En ole ap enkä lestadiolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan halua mitään isoja mustalaishäitä ja julkisia super noloja kosintoja....
Usko tai älä, sinä voit tehdä ihan niin kun haluat riippumatta siitä, mitä muut ajattelevat. Ja jos jollain toisella on mielestäsi "nolo" kosinta tai häät, senkään ei pitäisi sinun takapuoltasi kamalasti kutittaa.
Sinä näköjään et voi tehdä mitä haluat, vaan tule tänne ulisemaan koska sinua pidetään prinsessana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi koet tarpeelliseksi haukkua muiden ihmisten elämänvalintoja? Monestiko tällä palstalla on esim. ketjuja että "Olipa nolot pikkuhäät, niillä ei varmaan ole yhtään kavereita!", kun taas isoja häitä haukutaan jatkuvasti, mutta muita isoja juhlia ei?
Varmaan sinullakin on elämässäsi haaveita, joita minä pidän itselleni tarpeettomina, mutta en tule haukkumaan sinua.
T: AP
Osta ap hääpuku ja tiara ja pidä niitä joka lauantai saunan jälkeen.
Et tarvitse häitä prinsessaleikkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Osta ap hääpuku ja tiara ja pidä niitä joka lauantai saunan jälkeen.
Et tarvitse häitä prinsessaleikkeihin.
Tämä ilahduttaisi luultavasti miestäsikin. Rahaakin säästyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan halua mitään isoja mustalaishäitä ja julkisia super noloja kosintoja....
Usko tai älä, sinä voit tehdä ihan niin kun haluat riippumatta siitä, mitä muut ajattelevat. Ja jos jollain toisella on mielestäsi "nolo" kosinta tai häät, senkään ei pitäisi sinun takapuoltasi kamalasti kutittaa.
Sinä näköjään et voi tehdä mitä haluat, vaan tule tänne ulisemaan koska sinua pidetään prinsessana.
Toki voin. Ihmetyttää vaan mistä tämä täysin suhteeton viha isoja häitä ja romanttisia, suuria eleitä kohtaan kumpuaa. Ettei vain olis haukkujan omasta parisuhteesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä prinsessailua siinä on, että haluaa kutsua paikalle enemmän kuin kymmenen vierasta? Laskettiin taannoin miehen kanssa, että jos haluttaisiin kutsua häihin ystävät ja kummankin lähisuku, siitä tulisi jo melkein sata aikuista ja pitkälti toistakymmentä lasta. En ole ap enkä lestadiolainen.
Niin? Minä en ole edes pitänyt häitä. Ne eivät ole mitenkään pakolliset, vaan täysin vapaaehtoiset. Näin ollen ei ole kyse mistään muusta kuin omasta halusta pitää juhlat joihin tulee x määrä väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voin. Ihmetyttää vaan mistä tämä täysin suhteeton viha isoja häitä ja romanttisia, suuria eleitä kohtaan kumpuaa. Ettei vain olis haukkujan omasta parisuhteesta?
Mikä suhteeton viha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Minä en ole edes pitänyt häitä. Ne eivät ole mitenkään pakolliset, vaan täysin vapaaehtoiset. Näin ollen ei ole kyse mistään muusta kuin omasta halusta pitää juhlat joihin tulee x määrä väkeä.
Eli juhlien pitäminen ylipäänsä on prinsessailua. Koskeko tämä vain häitä, vai myös esimerkiksi tasavuosisynttäreitä tai yo-juhlia?
Jos joku haluaa järjestää isot syntymäpäiväjuhlat, niin onko se prinsessailua?
Tai jos valmistujaisiin panostetaan?
Entä jos haluaa järjestää rock-konsertin, pitäisikö sen olla mieluummin intiimi tapahtuma vai onko tuhansien ihmisten konsertti prinsessailua? Onhan sekin vain yhden kerran, on pyrotekniikka, esiintymisasut ja alkoholia. Muusikot turhamaisia kiukuttelijoita.
Onko pienempi aina parempi?
Jos joku haluaa laittaa tuhansia laukkuihin, siitä vaan. Joku muu varustelee autoaan tai harrastusvälineet on viimesen päälle. Joku haluaa ne häät, entäs sitten? Ihan sama mulle.
Mieluummin enemmän juhlia ja hauskanpitoa kuin yksin synkistelyä ja anteeksipyytelevää vaatimattomuutta ja nöyristelyä.
Somen sivutuotteena ihmiset ovat yksinäisempiä kuin ennen, olisi hyvä tavata ihmisiä kasvotusten. Ehkä häissä on usein mukavampi meininki kuin lähibaarissa. Ihmisiä tulee muualtakin.
On häillä itselleni muunlainenkin funktio kuin vain nätti puku.
Omista häistäni en tiedä, käy sekä pienet että isot, riippuu mitä mies haluaa.
Koska se on prinsessailua. Mitä väliä? Jos haluat olla prinsessa yhden päivän niin ole sitte. En ite kehtais koska se olisi noloa eikä sopisi ollenkaan mulle, mutta jos sulla on pokkaa niin anna mennä.
Mun pahin painajainen on se jos mies kosisi suurieleisesti jossain julkisella paikalla. En kyllä edes suostuisi sellaiseen kosintaan.