Kokemuksia kaupunkiasunnosta "kesämökkinä"?
Kellään kokemuksia? Eli asunto toisesta kaupungista ja siellä viettäisi viikonloppuja ja lomia. Kuulostaako hauskemmalta kuin mitä oikeasti on ja tylsyys tulee pian vastaan tai tuleeko jotain yllättäviä ongelmia, kun asunnossa on vain satunnaisesti?
Kommentit (11)
Vierailija wrote:
Esim. rivitalo tai paritalo kivalla luonnonläheisellä alueeella pienemmässä kaupungissa maksaa murto-osan siitä mitä rantatontti jossain Saimaalla. Taloyhtiö hoitaa remontit. Meillä on kesäasuntona rivitalo isolla pihalla. Järvelle matkaa kilometri.
Kuulostaa todella ihanalta. Käyttekö ollenkaan talviaikaan?
Ap
Hanko on aivan täynnä näitä. Lukemattomia kerrosaloasuntoja loma-asuntoina. Tykkäävät lomailla kun on rannat, metsät, kahvilat ja ravintolat myös.
Rivi- tai paritalo: Kuka hoitaa lumityöt ja ruohonleikkuut silloin kun ette itse ole paikalla? Harvoin missään paritalossa ainakaan mitään huoltoyhtiötä on?
Olen pitkään haaveillut yksiöstä järvenrannalla, taloyhtiön takapihalla olisi uimalaituri. Lähellä kaikkia palveluita ja julkisen liikenteen pysäkkiä. Autottomana syntyperäisenä helsinkiläisenä sellainen olisi unelmakesämökkini. Asuntojen hinnat laskevat tällä hetkellä varsinkin muuttotappiokunnissa joten unelmani lipuu yhä lähemmäksi.
Vierailija wrote:
Rivi- tai paritalo: Kuka hoitaa lumityöt ja ruohonleikkuut silloin kun ette itse ole paikalla? Harvoin missään paritalossa ainakaan mitään huoltoyhtiötä on?
Ruohonleikkuut itse, talvella käydään välillä ja kiva naapuri tassuttelee meidän etu-ja takapihalla jälkiä lumeen koiransa kanssa niin näyttää asutulta. Tekisi lumityötkin oven edestä, ehdotti itse, mutta ollaan sanottu ettei tarvitse.
Vierailija wrote:
Olen pitkään haaveillut yksiöstä järvenrannalla, taloyhtiön takapihalla olisi uimalaituri. Lähellä kaikkia palveluita ja julkisen liikenteen pysäkkiä. Autottomana syntyperäisenä helsinkiläisenä sellainen olisi unelmakesämökkini. Asuntojen hinnat laskevat tällä hetkellä varsinkin muuttotappiokunnissa joten unelmani lipuu yhä lähemmäksi.
Muuttotappiokunnissa saat vain haaveilla lähellä olevasta julkisen liikenteen pysäkistä. Tai saattaa se pysäkki vielä olla jäljellä, mutta linja-autoa siihen ei ole kulkenut vuosiin.
Meillä on yksiö Treen ydinkeskustassa kesämökkinä. Asumme maalla ok talossa, matkaa ”mökille” 1,5h. Rakastan sitä. Mahdumme kaikki tarvittaessa sinne nukkumaan, lyhyt matka harrastamaan ja kulttuurin ja urheilun pariin. Ei tarvi huoltaa mitään. Tarvittaessa sieltä voi myös ajaa töihin tai olla siellä välillä etäpäivällä ja käydä lounaalla, ravintolassa tai kahvilassa. Ja sitten taas mukava tulla landelle. Tarvittaessa myös helppo vuokrata joksikin aikaa eteenpäin tai lapset voi muuttaa sinne jos innostuvat siellä opiskelemaan.
Mulla on ollut tuollaisia. Oon pitänyt aina muutaman vuoden yhdessä kaupungissa, myynyt pois ja ostanut uuden toisesta.
Ne on ihan kivoja, kunhan välimatka ei ole niin pitkä ettei tule lähdettyä. Mutta kyllä ke pienehkön kaupungin kesäterassit aika äkkiä on kierretty ja talvisin useimmissa suomalaisissa kaupungeissa on aika vähän nähtävää. Jotain toki aina, jos ei ole liian nirso.
Eikä se tietenkään oikeaa kesämökkiä korvaa. Siis sellaista, missä ollaan ulkona ja uidaan kaiket päivät.
Kannattaa muistaa myös vastikkeet. Ne voi kaksiossakin olla kolmen sadan pintaan kuussa, isommassa asunnossa enemmän.
Meillä on puutalo-osake keskellä oulua. Käydään pitkin vuotta. Puolisolla siellä sukua ja metsää. Pääsee uimaan, hiihtämään ja pyöräilemään paremmin kuin täällä landella lounassa. Ja pääasia omanrauha, ei tarvi yöpyä nurkissa.
Esim. rivitalo tai paritalo kivalla luonnonläheisellä alueeella pienemmässä kaupungissa maksaa murto-osan siitä mitä rantatontti jossain Saimaalla. Taloyhtiö hoitaa remontit. Meillä on kesäasuntona rivitalo isolla pihalla. Järvelle matkaa kilometri.