Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi isojen häiden, näyttävien kosintojen yms. haluaminen on muka jotain prinsessailua?

Vierailija
30.06.2017 |

Miten se on sinulta pois, jos joku toinen näin tekee oman kumppaninsa kanssa?

Lisäksi jos toinen osapuoli suhteessa pitää kosintaa/häitä tosi tärkeänä ja toiselle on ns. ihan sama, niin miksi asiat pitäisi tehdä sen tyylillä jolle asialla on vähemmän merkitystä?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta tuo sitten on kuin prinsessailua? Jos sinusta prinsessailu on kiva juttu, miksi otat nokkiisi, jos toiset pitävät sitä turhana?

Miksi koet tarpeelliseksi haukkua muiden ihmisten elämänvalintoja? Monestiko tällä palstalla on esim. ketjuja että "Olipa nolot pikkuhäät, niillä ei varmaan ole yhtään kavereita!", kun taas isoja häitä haukutaan jatkuvasti, mutta muita isoja juhlia ei?

Varmaan sinullakin on elämässäsi haaveita, joita minä pidän itselleni tarpeettomina, mutta en tule haukkumaan sinua.

T: AP

Missä minä haukuin sinua? Jos sinä haluat pitää juhlat, jossa pidät prinsessamekkoa, miksi prisessailuksi sanominen on haukkumista? Mikä sinun ongelmasi nyt on? Häistä puhutaan ihan yleisellä tasollakin, että moni haluaa viettää päivän prinsessana.

Vierailija
42/64 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se minulta mitenkään ole pois mutta onhan se nyt aikamoista prinsessaleikkiä hommata viimeisen päälle kermakakkumekot sun muuta kyyhkyset vapautettavaksi vihkimisen jälkeen yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku haluaa järjestää isot syntymäpäiväjuhlat, niin onko se prinsessailua?

Tai jos valmistujaisiin panostetaan?

Entä jos haluaa järjestää rock-konsertin, pitäisikö sen olla mieluummin intiimi tapahtuma vai onko tuhansien ihmisten konsertti prinsessailua? Onhan sekin vain yhden kerran, on pyrotekniikka, esiintymisasut ja alkoholia. Muusikot turhamaisia kiukuttelijoita.

Onko pienempi aina parempi?

Jos joku haluaa laittaa tuhansia laukkuihin, siitä vaan. Joku muu varustelee autoaan tai harrastusvälineet on viimesen päälle. Joku haluaa ne häät, entäs sitten? Ihan sama mulle.

Mieluummin enemmän juhlia ja hauskanpitoa kuin yksin synkistelyä ja anteeksipyytelevää vaatimattomuutta ja nöyristelyä.

Somen sivutuotteena ihmiset ovat yksinäisempiä kuin ennen, olisi hyvä tavata ihmisiä kasvotusten. Ehkä häissä on usein mukavampi meininki kuin lähibaarissa. Ihmisiä tulee muualtakin.

On häillä itselleni muunlainenkin funktio kuin vain nätti puku.

Omista häistäni en tiedä, käy sekä pienet että isot, riippuu mitä mies haluaa.

Jos järjestät syntymäpäiväjuhlat tai rokkikonsertin, jossa pukeudut prinsessamekkoon ja kehystät siitä päivästä kuvan seinälle, kyllä, sekin on prinsessailua. Mikä tässä nyt on vaikeaa? Esimerkiksi vanhojen tanssitkin ovat prinsessailua, koska silloin laitetaan se mekko päälle ja meikataan ja laitetaan kampaukset.

Vierailija
44/64 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta tuo sitten on kuin prinsessailua? Jos sinusta prinsessailu on kiva juttu, miksi otat nokkiisi, jos toiset pitävät sitä turhana?

Mitä prinsessailua siinä on, että haluaa kutsua paikalle enemmän kuin kymmenen vierasta? Laskettiin taannoin miehen kanssa, että jos haluttaisiin kutsua häihin ystävät ja kummankin lähisuku, siitä tulisi jo melkein sata aikuista ja pitkälti toistakymmentä lasta. En ole ap enkä lestadiolainen.

Niin? Minä en ole edes pitänyt häitä. Ne eivät ole mitenkään pakolliset, vaan täysin vapaaehtoiset. Näin ollen ei ole kyse mistään muusta kuin omasta halusta pitää juhlat joihin tulee x määrä väkeä.

Eli juhlien pitäminen ylipäänsä on prinsessailua. Koskeko tämä vain häitä, vai myös esimerkiksi tasavuosisynttäreitä tai yo-juhlia?

Kaikki juhlat, joissa pukeudut prinsessamekkoon, ovat prinsessailua.

Vierailija
45/64 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos saavut ylioppilasjuhliisi limusiinilla tai hevosrattailla, sekin on prinsessailua. Onko tämä nyt jotenkin vaikeaa hahmottaa, mitä prinsessalla tarkoitetaan?

Vierailija
46/64 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut muutamissa isoissa häissä, joita on suunniteltu kauan ja hartaasti, rahaa oli mennyt enemmän kuin oli ajateltu ja aikaa oli tuhlaantunut pariskunnan lisäksi myös rouvan vanhemmilla, appivanhemmilla, sisaruksilla ja ystävillä. Minua pyydettiin yhden tällaisten prinsessahäiden kaasoksi, mutta koska inhoan häitä yli kaiken, niin kieltäydyin. En myöskään nähnyt pariskunnalla mitään mahdollisuuksia pitkään yhteiseen tulevaisuuteen, joten en edes harkinnut tätä hyvin vastuullista ja aikaa vievää tehtävää.

Prinsessahäiden idea valkoisine mekkoineen, huntuineen, isältä luvan saamisineen, lahjoineen jne. on myös niin naurettavan noloa ja myötähäpeää aiheuttavaa, että en voisi edes ajatella seisovani pystypäin sellaisessa paikassa. Usein myös sulhanen on vaiennettu ja hänen mielipiteillään ei ole mitään väliä, vain tulevan rouvan sana on oikea. Joten ei kiitos, en halua edes nähdä isoja häitä, saati sitten kuulla niistä sanaakaan.

Itse menin mieheni kanssa naimisiin liki 20 vuotta sitten maistraatissa eräänä kevätperjantaina. Paikalla olivat vain meidän molempien vanhemmat ja sisarukset. Sen jälkeen menimme syömään ja juhlat olivat siinä. Samanlaiset juhlat, mutta pienemmät, järjestäisin nytkin jos pitäisi.

Vierailija
47/64 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä prinsessailua siinä on, että haluaa kutsua paikalle enemmän kuin kymmenen vierasta? Laskettiin taannoin miehen kanssa, että jos haluttaisiin kutsua häihin ystävät ja kummankin lähisuku, siitä tulisi jo melkein sata aikuista ja pitkälti toistakymmentä lasta. En ole ap enkä lestadiolainen.

Niin? Minä en ole edes pitänyt häitä. Ne eivät ole mitenkään pakolliset, vaan täysin vapaaehtoiset. Näin ollen ei ole kyse mistään muusta kuin omasta halusta pitää juhlat joihin tulee x määrä väkeä.

Eli juhlien pitäminen ylipäänsä on prinsessailua. Koskeko tämä vain häitä, vai myös esimerkiksi tasavuosisynttäreitä tai yo-juhlia?

Koskee. En järjestä sellaisiakaan. En ole juhlinut mitään merkkipäiviä, en rippijuhliani, en valmistumistani, en häitäni, en nelikymppisiäni. Lasten kastejuhlat olen järjestänyt niin pienellä osanottajamäärällä kuin mahdollista.

Vierailija
48/64 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä johtuu siitä, että Suomessa vähempi on parempi ja mitä halvempi, sen parempi. Suurimalle osalle juhlavaatteet ovat vastemielinen paha ja niitä omistetaan tasan yksi kappale, joka vedetään päälle juhliin kuin juhliin. Suomalaisen unelmajuhlat olisivat farkut jalassa ja t-paita päällä kesällä mahdollisimman paljon ilmaista alkoholia ja makkaraa. 

Suomessa suurin osa ihmisiä pitää juhlia lähinnä ajanhukkana ja välttämättömänä pahana, joihin kuluu rahaa. Paljon mukavampaa olisi jäädä kotiin lojumaan TV:n ääreen tai kitkemään kasvimaata. Jos juhlakutsu tulee, pitää asiasta selvitä mahdollisimman halvalla ja mielellään vielä olla juhlissa naama norsunvitulla, erityisesti, jos ei saa ilmaista alkoholia rajatta. Lähtö kotiin tehdään heti kuin kehdataan ja toivotaan, että seuraavaan kutsuun on mahdollisimman pitkä aika. 

Sitten vielä mietitään, miksi suomalaiset ovat niin yksinäisiä...

Vierailija
49/64 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi koet tarpeelliseksi haukkua muiden ihmisten elämänvalintoja? Monestiko tällä palstalla on esim. ketjuja että "Olipa nolot pikkuhäät, niillä ei varmaan ole yhtään kavereita!", kun taas isoja häitä haukutaan jatkuvasti, mutta muita isoja juhlia ei?

Varmaan sinullakin on elämässäsi haaveita, joita minä pidän itselleni tarpeettomina, mutta en tule haukkumaan sinua.

Missä minä haukuin sinua? Jos sinä haluat pitää juhlat, jossa pidät prinsessamekkoa, miksi prisessailuksi sanominen on haukkumista? Mikä sinun ongelmasi nyt on? Häistä puhutaan ihan yleisellä tasollakin, että moni haluaa viettää päivän prinsessana.

Entä jos pitää isot häät ilman prinsessamekkoa, limusiineja, hevoskärryjä ja kyyhkysiä?

Vierailija
50/64 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos pitää isot häät ilman prinsessamekkoa, limusiineja, hevoskärryjä ja kyyhkysiä?

No ei sitten tietenkään ole prinsessailua, jos ei ole mitään romantiikkahömppäpömppäkermakakkurimpsumekkojuttuja. Etkö sinä oikein ymmärrä, mitä häiden kontekstissa tarkoittaa sana prinsessa?

Vierailija
51/64 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin järjestetään isot unelmahäät, joissa matkitaan kaikki kaavan mukaan, sitten erotaan ja toistetaan sama rumba uudestaan, joskus useammankin kerran. Ihmettelen, jos joku ei näe sellaisessa toiminnassa mitään koomista.

Vierailija
52/64 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki juhlat, joissa pukeudut prinsessamekkoon, ovat prinsessailua.

Kaikki hääpuvut eivät ole prinsessamekkoja.

Vierailija
53/64 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sitten tietenkään ole prinsessailua, jos ei ole mitään romantiikkahömppäpömppäkermakakkurimpsumekkojuttuja. Etkö sinä oikein ymmärrä, mitä häiden kontekstissa tarkoittaa sana prinsessa?

Ööö, eikö koko tämä aloitus koskenut sitä ajattelutapaa, että isot häät ovat aina "prinsessailua", kun taas pienet häät ovat tae onnellisesta suhteesta?

Vierailija
54/64 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa omilla rahoillaan järjestää sellaiset häät kuin puolisonsa kanssa haluavat. Ei kuulu muille.

Näyttävän kosinnan haluamista en ymmärrä. Kosija kosii, sillä lailla kuin kokee luontevaksi. Jos haluaa näyttävän kosinnan, kosii itse. Jos itselle on tärkeää, että se toinen kosii, niin sitten odottaa kosintaa puhumatta avioliittoon liittyvistä asioista mitään, ja ottaa sen kosinnan, minkä saa, valittamatta. Jos sanelee toisen kosinnalle etukäteen ehtoja, käytännössä kosii itse, mutta haluaa lavastaa toiselle typerän teatterin, koska tämän kosinta ei sellaisenaan kelpaa. Typerä alku avioliitolle.

Kosinnan korostaminen on joku ihan uusi juttu. Nelikymppisten kesken ei kosinnoista juurikaan puhuttu. Kihloihin mentiin kun päätettiin mennä naimisiin. Oma mieheni kosi minua yllättäen, mutta aika arkisessa paikassa ilman rekvisiittaa. Ikinä en vaihtaisi miestäni suureellisiin eleisiin, tai pilaisi mieheni kosintaa vaatimalla dramaattisempaa ympäristöä.

Vierailija
55/64 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai jos saavut ylioppilasjuhliisi limusiinilla tai hevosrattailla, sekin on prinsessailua. Onko tämä nyt jotenkin vaikeaa hahmottaa, mitä prinsessalla tarkoitetaan?

On se hieman hankalaa, kun tarkoitus muuttuu koko ajan.

Vierailija
56/64 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se on sinulta pois, jos joku toinen näin tekee oman kumppaninsa kanssa?

Lisäksi jos toinen osapuoli suhteessa pitää kosintaa/häitä tosi tärkeänä ja toiselle on ns. ihan sama, niin miksi asiat pitäisi tehdä sen tyylillä jolle asialla on vähemmän merkitystä?

Jos oma jälkipolveni haluaisi suuret - tuhansia euroja maksavat - häät minun laskuuni, se raha olisi minulta pois. Muutoin minulle ei ole erityistä väliä, millaiset häät itse kukin pitää - paitsi jos he edellyttävät, että vieraat "korvaavat" häiden kulut ostamalla kalliit lahjat. Silloin se on häävierailta pois. Myös minulta, jos minut on kutsuttu häihin ja annettu ymmärtää lahjojen korkea hintataso.

Ja jos toiselle on ihan sama, ei hän  välttämättä yritäkään estellä. Kyse voi olla vain siitä, että hän tuntee (yleensä) morsiamen tiukasti vaatiman suurellisen hääjuhlan tärkeämmäksi kuin sulhasen - ja oletatko sinä, että kukaan mies haluaisi olla häissä vain se "välttämätön paha". 

Minä ja mieheni olemme tukevasti naimisissa, vaikka häissämme (syksyllä on 28-v hääpäivä) oli vain alle 30 henkeä. Eräs naapuri oli mennyt naimisiin puolisen vuotta myöhemmin, ja häissä oli ollut parisataa vierasta. Muistaakseni heidän avioliittonsa kesti kolmisen vuotta. Ei sen puoleen, omat vanhempani olivat pitäneet isot häät ja olivat naimisissa yli 60 vuotta eli toisen kuolemaan asti. Isot häät eivät siis takaa pitkää eivätkä lyhyttä avioliittoa. 

Muuten: jos olisimme kutsuneet häihin koko suvut (serkut, työkaverit, ystävät ym), kutsuttavia olisi ollut 300-400 henkeä. Me vain olimme sitä mieltä, että elämää on häiden jälkeenkin (lue: rahaa tarvitaan sittenkin), joten emme halunneet kituuttaa yhden päivän takia. Jos muut haluavat nuukailla vuosia, se olkoon heidän asiansa niin kauan kuin minun ei tarvitse maksaa muiden häitä kuin omani (ehkä voisin avustaa omia lapsiani vointini mukaan, mutta se vointi ei riittäisi satoihin vieraisiin).

Vierailija
57/64 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se hieman hankalaa, kun tarkoitus muuttuu koko ajan.

Ei minulla ainakaan. Minä olen koko ajan tarkottanut nimenomaan sellaisia prinsessaunelmahäitä. Siihen liittyy muutakin kuin suuri vierasmäärä.

Vierailija
58/64 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mega suuria häitä haluavat tietysti kerrankin ihailua itseensä, mutta epäilen että suurin osa yleisöstä ei toivo pelkkää hyvää parille, vaan enemmistö toivoo pahaa tulevaisuutta

Vierailija
59/64 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan ne isot häät prinsessamekkoineen prinsessailua. Ei se minulta silti mitenkään pois ole, prinsessoilkaa ihan niin paljon kuin haluatte.

Mutta pliis älkää järjestäkö häitä, missä on joku tosi spesifi värikoodi pukeutumiseen, niinkuin vaikka magenta. Ei mulla ole varaa ostaa uutta mekkoa ja näytän possulta magentassa.

Vierailija
60/64 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua haittaa vähääkään toisten isot juhlat tai näyttävät kosinnat. Oikeastaan nautin hienoista juhlista. Ja silti minusta ne prinsessahäät on "prinsessailua". Mitä pahaa siinä on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi