Tuttava sairaanhoitaja paljasti saaneensa viime kuussa päälle 3400e/kk ja tekee kuulemma tosi harvoin yövuoroja. Mikä se sh:n palkka nyt onkaan siis?? Kovasti miettinyt itsekin alalle ryhtymistä!
Paljos fyssareiden liksa on? Johonki pitäis syksyllä hakea ja sairaanhoitajaksi en ole hakenut koska ''pska palkka'', mutta onko edes?? Onko se oikeasti huono, kertokaa!
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ihmetyttää sairaanhoitajien valitus palkan pienuudesta. Vanhemman konstaapelin peruspalkka on itselläkin reilun 10 vuoden kokemuksella se 2500 eur. Suurimman osan viikonlopuista, juhlapyhistä ja yötyötä tekemällä saa sen just joku 3400 hikisesti kasaan kuussa. Tutkinnassa peruspalkka olisi 2600 bruttona päivätyöstä samalla työkokemuksella. Työmäärä sekä kentällä ja tutkinnassa on nykyään kova. Sen tiedän palomiehenkin palkasta, että peruspalkka on vielä satasen huonompi kuin meillä ja hei ollaanhan me selvästi miesvaltaisia aloja. Silti rutinaa palkkauksesta ei tule ainakaan julkisesti läheskään niin paljon.
Olisiko niin että hoitajia on määrällisesti enemmän kuin esim. poliiseja? Sen vuoksi rutinaakin esiintyy enemmän.
Lisäksi hoitajat naisvaltaisia aloja, jolloin työssäolo vaikuttaa oleellisesti perheen pyöritykseen sillä lastenhoito on edelleen suurimmalta osin naisten vastuulla. Monet tekevät toisen työpäivän vielä kotonaan.
Tuntuu karulta vaikka 2 vuotiaan äitinä olla töissä illat ja vkloput kun muu perhe on vapaalla.
Onhan hoitajien ammattiryhmä paljon suurempi. Toinen syy on varmaan se, että valtio työnantajana on koko ajan vähentänyt väkeä ja rutina kohdistuu siihen. Huono palkkaus on vähän unohtunut sinne taustalle.
Vierailija kirjoitti:
Eikä, valmistun kohta luokanopettajaksi ja alkupalkka on jotain 2600e. Yksin vastuussa yli 20 ipanasta. Potilaista kai lopullisen vastuun kantaa kuitenkin lääkäri. En tunne sh:n työtä tarkemmin, mutta palkka kuulostaa kyllä hyvältä.
Olen sh ja opettaja. Olen tehnyt myös töitä ravintola- ja kaupan alalla nuorena. Mikään tekemäni työ ei ole ollut yhtä haasteellista,kiireistä ja vastuullista kuin sairaanhoitajan työ. Ja missään muualla en ole joutunut tekemään töitä "sata lasissa" jatkuvasti. Silti antoisinta työtä henkisellä tasolla, kun voi auttaa ihmisiä.
Yleinen harhaluulo on tuo lääkärin vastuu. Sama kun sinulle väittäisi että koulukuraattori tai rehtori on vastuussa lapsista. Sh:n peruspalkka on 2400€ ja tekemällä joka toinen vkl töitä ja yövuoroja, voi päästä suomalaisen keskiansioille. Tämä kaikki löytyy googlesta ja työehtosopimuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä, valmistun kohta luokanopettajaksi ja alkupalkka on jotain 2600e. Yksin vastuussa yli 20 ipanasta. Potilaista kai lopullisen vastuun kantaa kuitenkin lääkäri. En tunne sh:n työtä tarkemmin, mutta palkka kuulostaa kyllä hyvältä.
Olen sh ja opettaja. Olen tehnyt myös töitä ravintola- ja kaupan alalla nuorena. Mikään tekemäni työ ei ole ollut yhtä haasteellista,kiireistä ja vastuullista kuin sairaanhoitajan työ. Ja missään muualla en ole joutunut tekemään töitä "sata lasissa" jatkuvasti. Silti antoisinta työtä henkisellä tasolla, kun voi auttaa ihmisiä.
Yleinen harhaluulo on tuo lääkärin vastuu. Sama kun sinulle väittäisi että koulukuraattori tai rehtori on vastuussa lapsista. Sh:n peruspalkka on 2400€ ja tekemällä joka toinen vkl töitä ja yövuoroja, voi päästä suomalaisen keskiansioille. Tämä kaikki löytyy googlesta ja työehtosopimuksista.
Eli 2400€/brutto kun täällö iloisesti sekoitetaan aina netot ja brutot.
Mä oon valmistunu alle vuosi sitten eikä kertaakaa oo palkka ollu alle 3000e (brutto). Mutta teen kyllä tosi paljon öitä ja aina jos oon sunnuntain/muun pyhän töissä nii vuoro on 11-13h. Nyt viime palkkalaskelmassa 3 viikon lisät jo 1000e ja peruspalkka 2500e. En tiiä onko kuitenkaa kaikki menetetty aika ton rahan arvosta..
Itse sairaanhoitajana päivätyössä tk:ssa, palkka bruttona 2580 €, josta 60 euroa kokemuslisää. Monet täällä kommentoineet, että lääkäri on päävastuussa potilaista; entä täällä perustason mielenterveyspalveluissa, jossa kaikki potilaat eivät edes tapaa lääkäriä? Kyllä silloin pitkälti vastuu on hoitajilla siitä, että tehdään oikeanlaisia päätöksiä hoidon suhteen. Ja kyllä, joskus on kyse ihmisen hengestä, eikä aina vain pelkästään oikean lääkkeen muodossa.
Päivätyö, ei kokemuslisiä. Verojen jälkeen käteen jää 1800€. Vastuuta ja vauhtia riittää. En kyllä palkan takia suosittele hoitoalalle ryhtymistä..
Noin 2000 e netto/kk. T. sairaanhoitaja päivätyössä Helsingissä, työvuosia (=kokemusta, näkemystä, osaamista) yli 20v.
Antoisa ala mutta ei ylenemismahdollisuuksia, paitsi henkisesti:)
Arkipäivätyössä hoiturille jää n. 1700 euroa bruttona käteen, siitä lähdetään. Muu on lisiä.
Lomarahapalkkakuukausi on aina vähän erilainen kuin normaalipalkkakuukausi.
Mulla jää päivätyössä käteen 2200e ja olen hoitoalalla. Olen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen paikoissa te arvon kollegat oikein saatte noita kolmosella alkavia palkkoja? Mulla (sh) jää kuukaudessa verojen jälkeen käteen noin 2000-2100 € sisältäen vuorolisät. Teen kolmivuorotyötä. Usein oon töissä myös joulut, juhannukset ym. pyhät, kun olen perheetön.
Ja vastuu on aika suuri, esim. yövuoroissa työskentelee yksi sh-lh -pari ja potilaita voi olla 50, johon voi lukeutua myös saattohoitopotilaita tai muuten huonokuntoisia potilaita + tietenkin akuutit tilanteet, esim. kaatumiset tai sairaskohtaukset. Pidän työstäni, mutta palkka on suoraan sanottuna paska ja hoitajia aivan liian vähän. Ainakik jompaan kumpaan pitäisi tulla muutos.
Arvon kollega, kyllä sinullakin (BRUTTO)palkka liippaa kolmea tonnia, jos verojen jälkeen jää tuon verran käteen. Ja jos ei lisienkään kanssa mene lähelle sitä, et ehkä saa työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Edellyttäen tietysti, että teet säännöllisesti (etkä vaan satunnaisesti)sitä kolmivuorotyötä, iltoja, öitä, viikonloppuja ja juhlapyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Arkipäivätyössä hoiturille jää n. 1700 euroa bruttona käteen, siitä lähdetään. Muu on lisiä.
Taas vaihteeksi on puurot ja vellit sekaisin: NETTO on se mitä tulee tilille/jää käteen/miten nyt asian haluaa ilmaista.
Muutenkin voisi keskustella brutto-summista, eri ihmiset kun saavat verotuksessa erilaisia vähennyksiä ja liikaa maksetut verot saa palautuksina takaisin -> voi halutessaan itse "pienentää" nettopalkkaansa/kk tai toisinpäin jos maksaa liian vähän veroja.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Sairaanhoitajien keskiansiot on yleensä siinä 3100e paikkeilla, toiset tienaa sen alle ja toiset sen yli. Jotkut voivat tienata 3500e/kk tai enemmänkin. Ei se raha kovin helpolla duunilla varmaankaan tule.. en ymmärrä miksi sairaanhoitajien kolmen tonnin liksaa ihmetellään, kun monet muutkin amkkilaiset esim. tradenomit pääsevät samoille/paremmillekin liksoille? Miksi sairaanhoitaja ei saisi saada hyvää palkkaa? Sairaanhoitaja jos joku ansaitsee kunnon palkkaa.
Monelle tulee yllätyksenä se, että vaikka se palkka on sinänsä iso, niin se on silti vähän liian pieni siihen työmäärään nähden, mitä sairaanhoitajat joutuvat tekemään.
Toivotan tervetulleiksi alalle kaikki, jotka kadehtivat sairaanhoitajien mahtavia ja suuria palkkoja!
Koulutukseen pääsee apinakin ja koulutuksen juoksee kusemalla läpi. Työpaikkoja riittää kaikille halukkaille, jopa kotoa haetaan! Sitten kun on työsopimus kourassa, pääsee sisälle kivaan työyhteisöön ja voi alkaa viettää aikaa kahvihuoneessa kera täytekakun ja kiinnostavien juorujen! Potilaita hoidetaan, sitten kun jaksetaan, jos jaksetaan. Joten...?
Alanvalintakysymyshän se oli, eikö niin?
Lähihoitajana työskennellessäni (vanhainkoti) peruspalkka oli n. 1900e/brutto, josta jäi reilut 1600e käteen. Opiskelin 3 vuotta lisää sairaanhoitajaksi ja työskentelen nyt keskussairaalassa. Peruspalkka n. 2400e, josta käteen jää n. 1750e. Eli käteen jäävä osuus n. 150e enemmän 3 vuoden opiskelulla ja vastuu ja työn määrä aivan eri sfääreissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen paikoissa te arvon kollegat oikein saatte noita kolmosella alkavia palkkoja? Mulla (sh) jää kuukaudessa verojen jälkeen käteen noin 2000-2100 € sisältäen vuorolisät. Teen kolmivuorotyötä. Usein oon töissä myös joulut, juhannukset ym. pyhät, kun olen perheetön.
Ja vastuu on aika suuri, esim. yövuoroissa työskentelee yksi sh-lh -pari ja potilaita voi olla 50, johon voi lukeutua myös saattohoitopotilaita tai muuten huonokuntoisia potilaita + tietenkin akuutit tilanteet, esim. kaatumiset tai sairaskohtaukset. Pidän työstäni, mutta palkka on suoraan sanottuna paska ja hoitajia aivan liian vähän. Ainakik jompaan kumpaan pitäisi tulla muutos.
Arvon kollega, kyllä sinullakin (BRUTTO)palkka liippaa kolmea tonnia, jos verojen jälkeen jää tuon verran käteen. Ja jos ei lisienkään kanssa mene lähelle sitä, et ehkä saa työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Edellyttäen tietysti, että teet säännöllisesti (etkä vaan satunnaisesti)sitä kolmivuorotyötä, iltoja, öitä, viikonloppuja ja juhlapyhiä.
Tajutkaa jo nyt että ei ole aikuisen ihmisen puhetta vertailla nettopalkkoja! Oletko koskaan kuullut verovähennyksistä ? t myös sh
Verotus pitää täällä kyllä huolen siitä, että oman tulotasonsa nostaminen ei juuri kannata. Itse tienaan bruttona (ihan toisessa ammatissa kuin sh) pitkälti yli tonnin enemmän kuin muutama tuttava ja käteen jäävässä osuudessa ero on jo melko mitätön. Että kaipa sitä olisi pitänyt miettiä, kannattaako opiskella 5 vuotta vai olisiko tyytynyt kahteen. Toisaalta; enpä mitään duunia suostuisi tekemään pelkästään rahan vuoksi, eli sinänsä hyödytön pohdinta. Tämä kuukausi se taas riemastutti erityisesti, kun bruttopalkka alkoi kutosella ja netto kolmosella.
Onko tuo nyt sitten iso palkka mielestäsi siihen työmäärään ja ihmisläheisyyteen nähden?
Nörtti ja 5000 euroa br.