Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18334)
Mistä johtuu, että toiset kissat ja koirat reagoi peiliin? Olen paljon nähnyt näitä videoita ja tietenkin kyse on vain murto-osasta maailman ko. eläimistä. Perheelläni ja myös minulla on ollut aina eläimiä, mutta ei niitä ole peilit kiinnostaneet oman peilikuvansa suhteen.
No otsikossa jo virhe. Veetuiluhan = vittuilu. 😙
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tilanneet Temusta tuotteita? Miten onnistuneet kaupat tehdään, jos vaikka haluaisin tilata lompakon ja sähköhammasharja sieltä?? Saako valita postipaikan mihin tulee? Miten maksetaan ja meneekö tulliin jne jne... Olisi kiva tietää aasta ööhön miten homma hoituisi, Niin ja kauanko yleensä kestää tuotteen/tuotteiden tulo tilauksesta. Pitääkö olla jokin erityinen maksukortti vai voiko maksaa normi pankkitunnuksilla..Kiitos etukäteen vastajalle/vastaajille.
Olen tilannut ja kaikki on ollut sitä mitä pitikin. Maksutavaksi olen valinnut Klarnan, jolloin maksu on ollut noin kuukaudenpäästä. Omat ostokset ei ole jääneet tulliin. Noutanut olen lähimmästä postipisteestä, muistaakseni voi valita, mutta pakettiautomaattiin ei ole tullut ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumme kunnassa A, mutta työskentelemme kunnassa B. Kunta A ei tarjoa palveluseteliä muiden kuntien päiväkoteihin, eli tarjoaa päivähoitopaikkaa ainoastaan omasta kunnasta. Kunnassa B ei ole yksityisiä päiväkoteja tai perhepäivähoitajia. Voinko viedä silti lapsemme B kunnan kunnalliseen päiväkotiin, jos maksamme itse kulut (ja sinne luonnollisesti mahtuu)? Vai tarvitseeko kunta B aina "luvan" kotikunnasta, eli onko ainut vaihtoehto yksityisten puuttuessa viedä lapsi kunnan A päiväkotiin, koska kunta A ei tarjoa muuta vaihtoehtoa?
Meillä lapsi oli vastaavassa tapauksessa yksityisessä päiväkodissa ja maksoimme tavallisen hoitomaksun lisäksi myös kuntaosuuden itse. Kalliiksi tuli, mutta kannatti silti.
Kiitos vastauksesta, mutta meillä ei tosiaan ole työskentely- tai kotikunnassa yksityistä.
Ehkä voi selvittää, josko voitte viedä vieraan kunnan hoitopaikkaan, siten että maksatte kuntaosuuden itse ja tietysti normaalin hoitomaksun.
Tuossa tilanteessa oma kotikuntanne ei joutuisi maksumieheksi, vaan maksaisitte kunnan osuuden itse. Se on todennäköisesti huomattavasti suurempi kuin sen lisäksi tuleva normaali hoitomaksu.
Kallis tuo kuntaosuus toki on, mutta riippuu mitä saavutatte järjestelyllä. Kannattaa soittaa tuohon kuntaan, jonka hoitoon haluatte, ja kysyä.
Ehkä voi selvittää, josko voitte viedä vieraan kunnan hoitopaikkaan, siten että maksatte kuntaosuuden itse ja tietysti normaalin hoitomaksun.
Tuossa tilanteessa oma kotikuntanne ei joutuisi maksumieheksi, vaan maksaisitte kunnan osuuden itse. Se on todennäköisesti huomattavasti suurempi kuin sen lisäksi tuleva normaali hoitomaksu.
Kallis tuo kuntaosuus toki on, mutta riippuu mitä saavutatte järjestelyllä. Kannattaa soittaa tuohon kuntaan, jonka hoitoon haluatte, ja kysyä.
Tätä juuri mietin, että onko tällainen ylipäätään mahdollista, että vanhemmat siis maksavat hoitopaikan toisesta kunnasta täysin itse. Mutta tarvitaanko silti silloinkin "lupa" kotikunnan vakasta saadakseen paikan?
Lapselle tulisi 12h hoitopäivä matkoineen, jos emme saa häntä työssäkäyntikuntaan hoitoon. Yritin vedota lapsen etuun moneenkin tahoon, mutta kunnan A vastaus on, etteivät he maksa hoitopaikkaa toisesta kunnasta. Joten vaikka rahaa menisi, niin hyöty on lapsen kannalta niin iso, että kannattaa maksaa kaikki vaikka kokonaan itse. Toinen vaihtoehto on - liekö lopulta kaikista helpoin - että jos "eroamme" paperilla ja toinen vanhempi siirtää kirjat työssäkäyntikuntaan B vuokralle ja lapsi muuttaa mukana. Silloin lapsi taitaa automaattisesti kuulua tämän B kunnan vakaan, eikä hoitopäivät matkoineen ole ihan överit, kun hoitopaikka on 5-10min kävelymatkan päässä.
Voiko kivellisiä oliiveja syödä muuten kuin rääpimällä? Miksi niitä yleensä myydään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko rakentaa laillisesti asuintalon jättämällä sähköt vetämättä?
skaga-
Et. Rakennusmääräykset velvoittavat tiettyjä asioita asumiseen tarkoitetuille rakennuksille.
Onko tosiaan näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko rakentaa laillisesti asuintalon jättämällä sähköt vetämättä?
skaga-
Et. Rakennusmääräykset velvoittavat tiettyjä asioita asumiseen tarkoitetuille rakennuksille.
Onko tosiaan näin?
en kyllä itse äkkiseltään löytänyt että olisi pakollinen, joten vastaaja voisi laittaa tuon pakottavan velvoitteen kokonaisuudessaan mistä löytyy.
Miksi Afrikassa on keskiosassa kunnon kasvillisuutta, mutta pohjois- ja eteläpuoli on kuivaa ja "hiekkaista"? Raja on yllättävänkin hirmu tarkka, varsinkin kun katsoo satelliitista.
Minä opin koulussa että sienissä ei ole mitään energiaa ja olenkin aina ihmetellyt, miksi joku haluaa niitä valmistaa vaivalloisesti ja pitää niitä herkullisina kun kuitenkin täytyy se energia saada jostain muusta ruoka-aineesta.
Olen kyllä maistanut kaikenlaisia sieniruokia silloin kun muuta ei ole ollut tarjolla, joten tiedän, etten pidä niiden suutuntumasta tai mausta. Mielestänit voisi yhtä hyvin syödä vaahtomuovia.
Mitä ihmiset oikein tarkoittavat näissä keskusteluissa lainatessaan jonkun aiemman kirjoittajan tekstiä ja sitten kommentoidessaan siihen vain "Tämä."? Eihän pelkkä sana "Tämä" kerro edes mitään siitä, onko kommentoija samaa mieltä vai eri mieltä. Miten hyödyttää edes kommentoida siten?
Vierailija kirjoitti:
Minä opin koulussa että sienissä ei ole mitään energiaa ja olenkin aina ihmetellyt, miksi joku haluaa niitä valmistaa vaivalloisesti ja pitää niitä herkullisina kun kuitenkin täytyy se energia saada jostain muusta ruoka-aineesta.
Olen kyllä maistanut kaikenlaisia sieniruokia silloin kun muuta ei ole ollut tarjolla, joten tiedän, etten pidä niiden suutuntumasta tai mausta. Mielestänit voisi yhtä hyvin syödä vaahtomuovia.
Et suoraan kysy mitään, mutta pohdit sienten merkitystä ruokavaliossa. Sienistä saa runsaasti proteiinia ja ne sisältävät myös kivennäisaineita ja esim. B-ryhmän vitamiineja. Lisäksi niiden maku vaikkapa kastikkeessa miellyttää monia. Niitä käytetään myös keittojen maustamiseen.
Vaahtomuovin syöminen sienien sijaan ei ole hyvä vaihtoehto. Pelkästään sen nieleminen olisi hankalaa ja se voisi aiheuttaa suolitukoksen.
Vierailija kirjoitti:
Onko normaalia, jos aamusella on muna pystyssä herätessä?
Erittäin normaalia. Jokseenkin kaikilla miehillä on yleensä aamustondis, ihan yleinen käsite.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmiset oikein tarkoittavat näissä keskusteluissa lainatessaan jonkun aiemman kirjoittajan tekstiä ja sitten kommentoidessaan siihen vain "Tämä."? Eihän pelkkä sana "Tämä" kerro edes mitään siitä, onko kommentoija samaa mieltä vai eri mieltä. Miten hyödyttää edes kommentoida siten?
Joillain foorumeilla "tämä" on vakiintunut ilmaisu siitä, että on nimenomaan samaa mieltä, ja samalla tuo tokaisu myös sisältää viestin "tähän ei ole minulla mitään lisättävää". Kyseessä on netissä syntynyt ilmaisutapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et suoraan kysy mitään, mutta pohdit sienten merkitystä ruokavaliossa. Sienistä saa runsaasti proteiinia ja ne sisältävät myös kivennäisaineita ja esim. B-ryhmän vitamiineja. Lisäksi niiden maku vaikkapa kastikkeessa miellyttää monia. Niitä käytetään myös keittojen maustamiseen.
Vaahtomuovin syöminen sienien sijaan ei ole hyvä vaihtoehto. Pelkästään sen nieleminen olisi hankalaa ja se voisi aiheuttaa suolitukoksen.
&
Kiitos tiedosta! Minulle (ja monille muille) on siis opetettu koulussa ihan väärin. Kävin kouluni 1968-1980 joten kai tutkimustieto on sitten on myös parantunut.
Tuo proteiinin suuri määrä kyllä ihmetyttää, mutta tutkinpa asiaa eteenpäin.
Sienten maku ja suutuntuma ei tietysti tästäkään tiedosta parane omalla kohdallani.
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu, että toiset kissat ja koirat reagoi peiliin? Olen paljon nähnyt näitä videoita ja tietenkin kyse on vain murto-osasta maailman ko. eläimistä. Perheelläni ja myös minulla on ollut aina eläimiä, mutta ei niitä ole peilit kiinnostaneet oman peilikuvansa suhteen.
Mä luulen, että eläimet ymmärtävät kyseessä olevan heijastus. Onhan heijastavia pintoja luonnossa ja muuallakin. Eläimet tunnistanevat toisen eläimen hajun ja äänten perusteella, joita peilikuva ei tuota.
Nuoret eläimet ovat sen verran uteliaita ja leikkisiä, että ryhtyvät leikkimään peilikuvan kanssa lähinnä sen takia, että se liikkuu eikä niinkään sen takia, että luulisivat kyseessä olevan toinen eläin. Vähän samalla tavalla kun kissat saattavat jahdata valoja tai katsoa televisiota. Sitten vanhemmiten tuollainen ylenpalttinen kiinnostus kaikkea liikkuvaa kohtaan häviää suurimmalla osalla.
Ruostuuko kaikki ulos tarkoitetut kynttilälyhdyt aina sateessa? Onko olemassa lyhtyjä jotka pysyisi ehjinä jos ei ole sateensuojaa? Vai onko niiden tarkoituskin ruostua?
Miten ulkojouluvalot kestää ulkona kun sataa, jos ovat vain IP44 eli roiskevedenkestävät, kestääkö myös sadetta/seisovaa lunta? Miten sähkö valohin ulkona vedetään, maata pitkin ulkojatkojohdolla? Täytyykö liitoskohta suojata jotenkin? Entä valojen muuntaja, eikai sitä maassa voi lumen alla säilyttää, muovipussiinko?
Mikä tämän palstalla riehuvan puppa/mumma/vasu-jutun alkuperä on?
Vierailija kirjoitti:
Eläimet, ihminen mukaan lukien, ovat yksilöitä. Mikä kiinnostaa yhtä, ei kiinnosta toista. Myös älykkyys vaihtelee.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa mieleen vanha peruskoulun opettaja...
Mulla on aina ollut hankaluuksia matikassa, varsinkin peruskouluvuosina. Edellisessä koulussa olin saanut pari tuntia tukiopetusta matikassa ja ihan oikeasti, OPIN YMMÄRTÄMÄÄN vasta silloin, että esim. 3 x 5 on sama kuin 5 x 3!
Sitten muutimme toiselle paikkakunnalle, joten oli pakko vaihtaa koulua. Nyt ymmärsin jo tuon että jos on hankala laskea kertotaulua päässä, voi kääntää luvut toisinpäin. Siellä uudessa koulussa sitten kuitenkin opettaja yllätti ihan täysin. Sain taas tukiopetusta ja kun olimme opettajan kanssa kahdestaan, hän tietysti laittoi minut laskemaan kertolaskuja ja ihan oikeasti PAKOTTI "ajattelemaan ääneen". Siellä oli sitten jotain eri tasoisia kertolaskuja hänellä, ihan tyyliin 8 x 2 ja 4 x 5 ja 30 x 4 ja 5 x 15 ja 25 x 5 esim.
Oli siis pakko koko ajan selittää mitä mietin. Varsinkin jäi mieleen tuo 25 x 5 ja 30 x 4. Vanhassa koulussa siis opetettiin että luvut voi vaihtaa toisin päin; 25 x 5 on sama kuin 5 x 25 ja 30 x 4 on sama kuin 4 x 30. Mutta kun ne laskin ääneen, opettaja suuttui ja sanoi ettei tosiaankaan ole sama asia! Yritin puolustella että edellisessä koulussa oli opetettu niin, että vaikka tehtävä on annettu muodossa 25 x 5 tai 30 x 4 niin ne voi sen laskemisen ajaksi kääntää muotoon 5 x 25 ja 4 x 30 ja johan sain nopeammin laskettua ne päässä niin päin. Opettaja kuitenkin jankkasi vastaan ja sai minut itkemään.
Miten niin ei ole sama asia?!! Vielä nyt 32 vuotta myöhemmin en ymmärrä vieläkään?
Mielenkiintoista. Kyllä kertolaskun tekijät ilman muuta voi vaihtaa, 25 x 5 on täsmälleen sama kuin 5 x 25. Eri asia olisi, jos tuo lasku jatkuisikin esimerkiksi niin, että koko lasku olisi 25 x ( 5 + 4 ) . Sehän ei ole sama kuin 5 x ( 25 + 4 ) . Mutta tästä ilmeisesti ei ollut kyse.
Voisiko sitten olla, että tuolla opettajalla oli jonkinlainen pedagoginen tarkoitus pakottaa laskemaan 25 x 5 juuri niin päin, että niitä viitosia ruvetaan ynnäämään 25 kertaa toisiinsa, eli lasketaan 5...10...15...20...25 jne. lopputulokseen asti, joka on 125. Että ikään kuin saa enemmän numeroharjoitusta, kun laskee sitä pienempää numeroa yhteen kuin jos lähtisi liikeelle suuremmasta. Jokin tämäntapainen olisi ainoa vähänkin järkeenkäyvä selitys, muuten ei voi olla muuta kuin opettajan omaa hölmöilyä. Kertolaskun lopputulos ei todellakaan muutu, jos järjestystä vaihdetaan, ei silloinkaan, jos on monta keskenään kerrottavaa lukua, esimerkiksi 2 x 3 x 4 x 7 on täsmälleen sama kuin vaikkapa 4 x 3 x 7 x 2.
Päivähoitomaksu on kaksiosainen sekä kunnallisissa että yksityisissä päiväkodeissa.
Vanhemmat maksavat hoitomaksun ja kunta maksaa kuntaosuusmaksun. Kuntaosuusmaksu on suurempi.
Asian ydin ei ole siinä, onko hoitopaikka yksityinen vai kunnallinen, vaan siinä, maksaako kunta kuntaosuusmaksun siitä. Yksityinen ei ota hoitoon, jolleivät saa kuntaosuusmaksua eikä myöskään vieras kunta.
Siis veimme yksityiselle, mutta kunta ei tarjonnut tätä vaihtoehtoa eri kunnan alueella, joten maksoimme tuolle toisen kunnan alueella olevalle yksityiselle päiväkodille kuntaosuuden itse.
Päivähoitomaksu, jonka vanhemmat maksaa päiväkodille, kunnalliselle tai yksityiselle, on vain pieni osuus. Suurempi osuus on tuo kuntamaksu, jonka kunta siis maksaa, mutta ei välttämättä toisen kunnan alueelle.
Vaihtoehdoksi jää maksaa kuntaosuusmaksukin itse.