Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18521)
Pahoittelut, kun jäi kappalejaot edellisestä.
Kun yritän katsoa läppärillä Yle Areenasta ohjelmia, vähän aikaa näkyy, sitten tulee ruutuun ohjelman päälle pyöreä merkki ja teksti " Hups,jokin meni pieleen. Sisältöä ei voitu toistaa". Aiemmin toiminut hyvin. Mistä tämä johtuu? Olen poistanut selaishistorian ja päivittänyt cromen.
Elämmekö juuri nyt Kolmatta Maailmansotaa? Jos ensimmäiseen Maailmansotaan "osallistui" noin 30+ valtiota, pääasiassa Euroopasta, sitä kutsuttiin juurikin Ensimmäiseksi Maailmansodaksi. Toiseen Maailmansotaan "osallistui" jopa 70+ valtiota käytännöllisesti ympäri maapallon, sitä kutsuttiin juurikin Toiseksi Maailmansodaksi. Juuri tällä hetkellä noin 35 maata ympäri maapallon sotii, muutamat maat kuten Kiina, Ecuador ja Venezuela ovat enemmän tai vähemmän lähellä sotaa, ehkä on muitakin. Kuten ensimmäinen lause/kysymys: Elämmekö juuri nyt Kolmatta Maailmansotaa?
Vierailija kirjoitti:
Mietin itse sitä, että miten Suomessa ja muuallakin voidaan ns tuomita ihminen heti, kun kuullaan, että hän on Venäjältä kotoisin tai asuu siellä. Venäjä on iso maa jossa asuu hyvin monenlaisia ihmisiä. On vähemmistökansoja myös. Samoin jokainen venäläinen ajattelee kaikesta omien käsitystensä mukaan. Ei ole kuitenkaan olemassa mitään sellaista, että jokainen kannattaisi sotaa. Tämä on ihan väärä kuva. Näin kukaan yksittäinen venäläinen ei voi saada ns tuomiota vaan kansallisuutensa mukaan. Minäkin tunnen esim nuoria sieltä, jotka eivät kannata sotaa. On nuori joka kuuluu vähemmistö kansaan sekä muutamia sukupuolivähemmistöön kuuluvia. Monilla nuorilla on ajatus, että Venäjän toiminta on väärin. Silti mitä he voivat tehdä sen enempää. Venäjälläkin on yritetty mielenosoituksia sotaa vastaan yms. Nämä toisaalta tukahdutetaan heti. Samoin siellä oikeasti voi joutua vankilaan tai saada uhkailuja tms jos näkyvästi vastustaa johtoa.
Jatkan vielä tähän viestiini missä ihmettelin mitä tavallinen venäläinen voi tehdä vastuktaakseen sotaa yms. Nyt on "sattumalta" jäänyt Putinin vastainen tunnettu runoilija Lev Rubinstein "auton alle". Eli siis varmasti tarkoituksella ajettu hänen päälleen. Eli kuka tavallinenkaan ihminen siellä on turvassa jos tunnetutkin eliminoidaan. Näitä "ikkunasta putoamisia" yms on myös ollut. Täällä Suomessa on helppoa huudella kuinka kansan pitää vastustaa. Kyllä se huutelu loppuisi jos esim jonkun kirjoituksensa myötä olisi riski "jäädä auton alle" tuolla kadulla kulkiessaan tai joku perheenjäsen kokisi saman kohtalon. Niin typerää arvostella ihmisiä täällä vapaassa maassa asuessaan. Kukaan ei ole edes vastannut tähän mitään. Silti tuntuu olevan jokaisen venäläisen velvollisuus maksaa vaikka hengellään, että on vaan vastustanut sotaa ja uskaltanut osoittaa mieltään. Kun tyyppi on kerran venäläinen niin ei hänellä sitten olekaan enää väliä. Kurjaa tälläinenkin ajattelutapa.
Olen aina halunnut vastauksen tähän..
Mitä tarkoittaa sanonta- parempi pyy pivossa kuin puolukka perseessä.
Tietävätkö kuurot ihmiset että pierusta lähtee ääni? Mun mielestä niille pitäis kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistaako joku tämän runon? Onkohan tässä vain osa:
Hän kulki askelin joutuisin,
ja hymyssä suin, ja hymyssä suin
ja nuorin sykkivin sydämin
ja elämään ihastuin.
Olis tiellensä tähtiä toivonut
niin kirkkahia, niin kirkkahia
Minusta se vaikuttaa vajaalta. Tietäisikö joku tekijän, niin asian voisi tarkistaa, kiitos!
Vieläkin mietin tätä!
Ostin kaksi sisä- ja ulkokäyttöön sopivaa Led valosarjaa, mutta huomasin muuntajien sirisevän ihan sama mihin pistorasiaan laittaa, sisälle tai ulos. Minulla on useampi valosarja, jotka eivät sirise. Onko nämä uudet kaksi nyt viallisia ja täten palautettavia? Mistä sirinä johtuu?
Yle Areenasta minullakin kysymys:
kun olen jostais sarjasta katsonut yhden jakson, niin sarja "kummittelee" sivulla koko ajan "jatka". Miten sen saa pois, kun en halua jatkaa?
Jotain olen saanut pois siten, että olen katsonut jakson ihan alun ja siirtynyt loppuun, seuraava jakso samoin, seuraava jakso samoin jne.
Onko nopeampaa tapaa? En ainakaan ole löytänyt.
Miten kaupoissa reagoidaan jos joku lapsi tai selkeästi alaikäinen haluaa ostaa jotain ns vaarallista? Voiko joku lapsi vaan mennä esim rauta kauppaan ja hänelle myydään vasaroita, sahoja sekä jotain maaleja yms myrkyllisiä tuotteita. Onko siihen joku raja mitä lapsi voi ostaa näistä liikkeistä? Tai joku Tokmanni yms jossa myös myydään kaikenlaista? Voiko joku lapsi tai yläkouluikäinen ostaa sieltä jonkun työkalun kuten poran tai muun sähkölaitteen (jonkun hiomakoneen tms) ilman mitään valvontaa. Aloin miettiä tätä.
Vierailija kirjoitti:
Miten kaupoissa reagoidaan jos joku lapsi tai selkeästi alaikäinen haluaa ostaa jotain ns vaarallista? Voiko joku lapsi vaan mennä esim rauta kauppaan ja hänelle myydään vasaroita, sahoja sekä jotain maaleja yms myrkyllisiä tuotteita. Onko siihen joku raja mitä lapsi voi ostaa näistä liikkeistä? Tai joku Tokmanni yms jossa myös myydään kaikenlaista? Voiko joku lapsi tai yläkouluikäinen ostaa sieltä jonkun työkalun kuten poran tai muun sähkölaitteen (jonkun hiomakoneen tms) ilman mitään valvontaa. Aloin miettiä tätä.
Ei sitä lailla ole kielletty, poikkeuksina tietysti tupakka ja alkoholi. Kauppiaiden omassa harkinnassa on kieltäytyä myymästä.
Viime huhtikuussa uutisoitiin tällaisesta: https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009539722.html
"K-Market Herttoniemessä sekä K-Market Ruokakipparissa on Koposen mukaan huomattu toistuvasti selvää tuotteiden väärinkäyttöä. [...] Viime viikosta alkaen [...] kaupoissa on päätetty rajoittaa useiden tuotteiden myyntiä nuorille. Tarkoituksena on [...] rauhoittaa alueen tilannetta ja vähentää ilkivaltaa. Pannassa ovat alaikäisten kohdalla ainakin putkenavaajat, sytytysnesteet ja -palat, tulitikut, sytkärit, kertakäyttögrillit, hiilet ja metalliset grillivartaat. Eli kaikenlaiset välineet, joilla voisi esimerkiksi sytyttää tulipaloja, tehdä omatekoisia pullopommeja tai aiheuttaa muuta vahinkoa toisten omaisuudelle."
Pitääkö paikkansa, että noin 93 % maailman ihmisistä ei ole koskaan matkustanut lentokoneella?
Mistä on saanut alkunsa lausahdus "elämä on"?
Vierailija kirjoitti:
Mistä on saanut alkunsa lausahdus "elämä on"?
DNA:n mainoskampanjasta.
https://www.google.com/search?q=el%C3%A4m%C3%A4+on+dna&rlz=1C1GCEB_enFI…
Kiiitos! Selvisipä tuokin!!
Eikö kukaan ole kääntänyt Kaarlo Kramsun runoja ruotsiksi? Esim. Ilkka ja mitä niitä muita nuijasotaa koskevia tekstejä onkaan. Ilkkaahan siteerataan usein.
Huomasin kotiin ehdittyäni, että ostamani makkarapaketti on "löysä", siis ei sellainen tiukka vakuumi kuin yleensä vaan siellä vaikuttaisi olevan ilmaa. Uskaltaako näitä syödä?
Vierailija kirjoitti:
Elämmekö juuri nyt Kolmatta Maailmansotaa? Jos ensimmäiseen Maailmansotaan "osallistui" noin 30+ valtiota, pääasiassa Euroopasta, sitä kutsuttiin juurikin Ensimmäiseksi Maailmansodaksi. Toiseen Maailmansotaan "osallistui" jopa 70+ valtiota käytännöllisesti ympäri maapallon, sitä kutsuttiin juurikin Toiseksi Maailmansodaksi. Juuri tällä hetkellä noin 35 maata ympäri maapallon sotii, muutamat maat kuten Kiina, Ecuador ja Venezuela ovat enemmän tai vähemmän lähellä sotaa, ehkä on muitakin. Kuten ensimmäinen lause/kysymys: Elämmekö juuri nyt Kolmatta Maailmansotaa?
Emme, koska nuo tällä hetkellä sotivat noin 35 maata eivät kaikki sodi mitään yhtä samaa sotaa samojen tavoitteiden puolesta tai niitä vastaan.
Sekä ensimmäinen että toinen maailmansota syttyivät olennaisesti Saksan ja Ranskan välille, ja ne olivat itse asiassa tärkeässä mielessä jatketta jo vuosina 1870-71 käydylle Saksan-Ranskan sodalle. Tältä pohjalta voisi jopa esittää, että minimivaatimuksena sille, että jokin sota on maailmansota, on se, että Saksa ja Ranska ovat siinä vastakkaisilla puolilla. Tällaiseen tilanteeseen joutumista on tällä hetkellä hyvin vaikea kuvitella. EEC, josta sittemmin muototui EU, perustettiin alun perin juuri sitomaan Saksa ja Ranska taloudellisesti niin tiukasti toisiinsa, ettei sota niiden välillä olisi enää mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan ole kääntänyt Kaarlo Kramsun runoja ruotsiksi? Esim. Ilkka ja mitä niitä muita nuijasotaa koskevia tekstejä onkaan. Ilkkaahan siteerataan usein.
Kramsun Ilkka-runo löytyy ruotsiksi teoksesta Finsk lyrik: ett urval dikter från den finska konstpoesins uppspirande till dess nuvarande blomstring. Del 1 (1926). Kääntäjä on Rafael Lindqvist.
Kramsua löytyy tuoreempina ruotsinnoksina myös ainakin teoksesta Skapa den sol som inte finns: hundra år av finsk lyrik (2012). Tämä on Torsten Petterssonin kokoama ja kääntämä valikoima, jossa on yhteensä 144 vuosina 1866-1969 kirjoitettua runoa kahdeksaltatoista suomalaiselta runoilijalta. Kramsu on yksi heistä.
https://www.boksampo.fi/sv/kulsa/http%253A%252F%252Fwww.btj.fi%252Fat_1…
Mietin itse sitä, että miten Suomessa ja muuallakin voidaan ns tuomita ihminen heti, kun kuullaan, että hän on Venäjältä kotoisin tai asuu siellä. Venäjä on iso maa jossa asuu hyvin monenlaisia ihmisiä. On vähemmistökansoja myös. Samoin jokainen venäläinen ajattelee kaikesta omien käsitystensä mukaan. Ei ole kuitenkaan olemassa mitään sellaista, että jokainen kannattaisi sotaa. Tämä on ihan väärä kuva. Näin kukaan yksittäinen venäläinen ei voi saada ns tuomiota vaan kansallisuutensa mukaan. Minäkin tunnen esim nuoria sieltä, jotka eivät kannata sotaa. On nuori joka kuuluu vähemmistö kansaan sekä muutamia sukupuolivähemmistöön kuuluvia. Monilla nuorilla on ajatus, että Venäjän toiminta on väärin. Silti mitä he voivat tehdä sen enempää. Venäjälläkin on yritetty mielenosoituksia sotaa vastaan yms. Nämä toisaalta tukahdutetaan heti. Samoin siellä oikeasti voi joutua vankilaan tai saada uhkailuja tms jos näkyvästi vastustaa johtoa. Näin täällä Suomessa on helppoa osallistua esim Ukrainaa tukevaan mielenosoitukseen. Täällä voi vaan mennä sinne ja tietää kuinka kaikki menee hyvin. Venäjällä voit joutua jopa vankilaan jo tuosta. Menisitkö itse esim mielenosoitukseen jos pelkona vankila tai väkivalta? Kyllä monen kynnys mennä kasvaisi. Samoin moni nuorikin on hyvin köyhä Venäjällä. Minunkin tuntemistani melkein jokainen haluaisi pois. He saattavat pitää jostain kotimaassaan. Kulttuurista tai luonnosta yms. Silti se kokonaiskuva on huono. Silti ei heillä vaan ole mahdollisuutta lähteä. Nyt tietysti vielä vähemmän. En tämän kaiken vuoksi oikeastaan ymmärrä mitä tavallinen venäläinen voisi sen enempää tehdä kaiken eteen. Siellä opetetaan kouluissakin kaikki sotaan liittyvää nyt. Joku vanhempikin oli saanut uhkailuja ja joutunut vankilaan, kun hänen lapsensa oli piirtänyt jonkun sopimattoman rauhaa kannattavan piirroksen. Näin pieni juttu ja heti puututaan. Täällä Suomessa on helppoa vaatia tavallisia ihmisiä puuttumaan kaikkeen ja vastustamaan. Kuka täälläkään uhraisi elämäänsä sen vuoksi, että asettaisi perheensä vaaraan vastustaessaan sotaa. Toisaalta myös moni äiti esim ei ole todellakaan halukas uhraamaan poikaansa sodan takia. Ei se sotaan lähtö sielläkään mikään ilo ole ja moni oikeasti piileksii, ettei joutuisi sinne. Se ongelma on siellä valtion johdossa. Venäjä ei siinä mielessä ole pitkään aikaan ollut mikään tavallinen maa. Se hallinnon osalta diktatuuri. Näin mietin itse kuinka asiat eivät saisi olla liian mustavalkoisia. En itse ole venäläinen enkä voi sanoa tietäväni kaikkea. Tiedän silti jotain ja sen perusteella mietin näitä juttuja. Ei koko kansaa saisi ikinä tuomita. Ja tämä viesti ei tarkoita, että olisin Venäjän puolella tai kiistäisin sotaan liittyvät asiat.