Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18353)

Vierailija
13621/18353 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän tulee aina alapeukkua ja vihareaktiota jos arvostelee hyveposeeraamista tällä palstalla ?

Vierailija
13622/18353 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku joutunut haastamaan yrityksen oikeuteen? Itse tiedän olevani oikeassa. Yritys polkee lakeja, johdossa narsisti. Sähköpostitodisteita on.

Miten homma kulkee? Voiko yritys vetäytyä yhtäkkiä, jos asianajaja tai minä itse haastamme oikeuteen? Tarkoitan, että nykyinen kiusaava käytös antaa vinkkiä siitä, että ei haluakaan tuomiota. Eikö prosessin voi keskeyttää kumpi vain? Kuka maksaa viulut?

Pliis - tää on tärkeää. Ei arvauksia, vaan tietoa. Kiitos!

Tähän on mahdoton vastata, koska et kerro mikä on suhteesi ko. yritykseen ja mistä asiasta veisit sen oikeuteen.

Riippuen siitä mikälainen riita- tai rikosasia on kyseessä, asia hoidetaan eri tavalla ja eri oikeusinstituutioissa.

Lisäksi pyydät tietoa eikä arvauksia, mutta vaatimasi "tieto" koskee vastapuolen strategian arvuuttelua. Sitä ei tiedä kukaan muu kuin se vastapuoli. Me muut joudumme arvailemaan ilman mitään taustatietoja ja yksityiskohtia, kun et niitäkään antanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13623/18353 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän tulee aina alapeukkua ja vihareaktiota jos arvostelee hyveposeeraamista tällä palstalla ?

Niin, sinä tuomitset jotkut ihmiset "hyveposeeraajiksi", mutta itsehän esität samalla tavalla muka fiksumpaa ja parempaa ihmistä kuin he. Sinä et voi tietää satavarmasti muista mitkä heidän vaikuttimensa ovat, aivan kuten mekään emme tiedä oletko oikeassa vai onko sinulla vain tarve maalittaa ja mustamaalata ihmisiä, jotka ovat eri mieltä jostain asioista kuin sinä. Mitenkäs se meninkään, onko veljelläsi rikka silmässä vai sinulla malka...

Vierailija
13624/18353 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koitan ensimmäistä kertaa merkata veroehdotukseen tulonhankkimismenoja. Löysin kyllä sen kohdan mihin niiden määrä laitetaan, mutta ohjeessa lukee että hankinnat pitää eritellä ja perustella, mutta sille ei ole missään kohtaa. Mihin nämä perustelut tulevat? Oon tyhmänä googletellut vaikka kuinka.

Ohjenuoraksi kaikissa asioissa: kannattaa aina ottaa yhteys sinne "pääkallopaikalle" eli tässä siis verotoimistoon. Joko soittelet sinne tai katsot netistä heidän sivustoltaan.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot-j…

Lisäksi kysymyksessäsi jäi auki se, että mitä työtä teet ja minkäluontoisista vähennyksistä on kyse ja ovathan yli 750 euroa?

Jos olet peruspalkansaaja, joka maksaa ammattiliiton tai kassan jäsenmaksuja (= vähennykset), niin jäsenmaksut on yleensä ilmoitettu suoraan liitosta/kassasta sinne veroehdotukseen, ja verohallinto tekee 750 e vähennyksen automaattisesti kaikilta palkansaajilta.

Jos olet vaikkapa tehnyt koronan takia etätöitä palkansaajana tai olet työskennellyt free-lancerina tai olet joutunut itse ostamaan työvälineitä yms., ja sulle on kertynyt vähennykseen oikeuttavia kuluja yli tuon kaikkien saaman 750 euron, sitten ne ilmoitetaan veroilmoituksessa. Ne ilmoitetaan joko siellä OmaVerossa tai sitten paperikaavakkeella. Yllä olevalta nettisivulta löytyy linkit. Siellä on myös esimerkkejä miten ne lasketaan eli jos on vaikka työhuonevähennystä tai muuta, siitä eivät veroviranomaiset tiedä ellet ilmoita tietoja erikseen.

Vierailija
13625/18353 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sääksiliveä seuraava kysyy: kuinka pitkäksi aikaa lintu voi jättää munat hautomatta ilman että pesintä (poikasen kuoriutuminen) epäonnistuu?

Tietysti ilman lämpötila vaikuttaa jonkin verran, mutta mistä lintu tietää kuinka kauan munat voivat olla "kylmentymässä"?

Varmaan vaikea sanoa tarkkaan, riippuu emolinnun poissaolon ajan lisäksi varmaan pesän rakenteesta, säästä, munien iästä, ja ehkä lintulajistakin sekä muistakin seikoista. Tässä taitaa olla sellainen asia, että se mikä on liian pitkä munien hylkäämisaika nähdään vasta sitten käytännössä kun munat jäävät kuoriutumatta.

Mitä olen Saimaan livekameran sääksiä seuraillut, nämä kaksi ovat onnistuneesti hautoneet munia usean vuoden ajan ja poikasia on kuoriutunut hyvin, paitsi viime vuonna. Asiantuntijat epäilivät syiksi ravinnon puutetta tai sitä että munat eivät olleet hedelmöittyneet. Sääkset hautoivat munia ja huolehtivat niistä hellästi ja ahkerasti ihan kuten ennenkin, joten syy ei tainnut olla hautomisessa tai hautomatta jättämisessä. Ehkä enemmänkin haudonnan loppuvaiheessa emolintu voi tajuta että munissa ei ole elämää, niistä ei tule mitään, ja jättää pesän sen jälkeen oman onnensa nojaan. Niin kävi Saimaan sääksillä viime vuonna.

Vierailija
13626/18353 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisenä saitte tietää, että sydän ei sijaitse rintakehällä vasemmalla vaan aivan keskellä rintakehää rintalastan alla ja keuhkojen keskellä? Mä olin 36-v.

Vierailija
13627/18353 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, kamalaa, joku varmaan osaa vastata tuohon ravisteluasiaan.

Itse ihmettelen kun välillä on ollut juttua siitä kuinka jonkun on onnistunut ilmoittaa olevansa kirjoilla jossain missä varsinaisten asukkaiden mukaan ei kuuluisi olla kirjoilla ketään muuta.

Miten voin varmuudella estää sen, ettei joku ei-toivottu siirrä kirjojaan minun osoitteeseeni? Esim. henkilö jonka majoitan tilapäisesti.

Kaikki eivät yleensäkään pidä kiinni siitä mitä on sovittu, tällaisessa yhteydessä ajatus on vähintään huolestuttava.

Yleensä asunnon omistaja tai haltija on vastuussa asunnosta tehtävistä ilmoituksista. Jollet ole ilmoittanut uutta asukasta talonkirjoihin, sitten hän ei ole kirjoilla asunnossa.

Jos haet talonkirjaotteesi ja siinä lukee jonkun asukkaan nimi, jota et ole itse ilmoittanut, sitten varmaan otat yhteyden sinne isännöitsijään.

Vierailija
13628/18353 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko nainen käyttää huvia siten, että se on laitettu ensin kaksinkerroin, sitten huivi kaulan ympäri ja sitten (mahdollinen) hapsupää pujotetaan lenkistä. Jostain syystä on olo, että teen väärin, johtuneeko siitä, etten ole yhdenkään naisen nähnyt pitävän huivia kyseisellä tavalla...

Tuota huivin käyttötapaa kyllä näkee esimerkiksi virkkaus- ja neulelehtien kuvissa, joten ei se väärin liene.

Pidän huivia aina näin

Täti

Tuo tapa sitoa huivi tuli tredinksi joskus 90-luvulla. Jotenkin muistelen että jalkapallonpelaaja David Beckham olisi ollut yksi noin huivia käyttänyt, johon itse kiinnitin huomiota.

Vierailija
13629/18353 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen kun välillä on ollut juttua siitä kuinka jonkun on onnistunut ilmoittaa olevansa kirjoilla jossain missä varsinaisten asukkaiden mukaan ei kuuluisi olla kirjoilla ketään muuta.

Miten voin varmuudella estää sen, ettei joku ei-toivottu siirrä kirjojaan minun osoitteeseeni? Esim. henkilö jonka majoitan tilapäisesti.

Kaikki eivät yleensäkään pidä kiinni siitä mitä on sovittu, tällaisessa yhteydessä ajatus on vähintään huolestuttava.

Asunnossa rekisteröityneenä olevasta ylimääräisestä asukkaasta voit ilmoittaa kirjallisesti Digi- ja väestötietovirastolle. Kirjallisessa ilmoituksessa tulee olla ilmoittajan nimi ja syntymäaika tai henkilötunnus sekä tieto asunnon osoitteesta ja tieto siitä, ketä asunnossa tosiasiallisesti asuu. Jos sinulla on tietoa siitä, minne ylimääräinen asukas on muuttanut, myös se kannattaa mainita ilmoituksessa. https://dvv.fi/muutto-suomessa

Vierailija
13630/18353 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan hirveä kysymys: mitä tarkoittaa, kun joku "on ravistellut lasta" eli pahoinpidellyt tätä. Siis nostaako joku vauvan käsiinsä ja ihan vain ravistelee, epätoivoisena ajatuksena hiljentää lasta? Vai miten se tapahtuu? Ja eikö se ole yleensä epätoivoinen rauhottelukeino, ei niinkään tarkoitus vahingoittaa lasta? 

Tää vastenmielinen kysymys nousi taas mieleeni, kun Hesarissa hoitaja kertoi hoitaneensa lasta, jota vanhempi on ravistellut.

Minusta lasta nimenomaan ravistellaan siksi että oletetaan että sellainen ei jätä jälkiä kuten lyöminen, kuristaminen, yms. keinot. Tahallisuudesta todistaa se, että eihän kukaan oleta että vauva hiljenee kun sitä ravistellaan ja toiseksi, varmasti kaikki tietävät että pienen vauvan niska on erityisen herkkä, siksihän sitä kannatellaan käsivarrella lasta sylissä pidettäessä. Ravisteluhan tehdään hyvin pienille vauvoille, usein alle 4 kuukauden ikäisille. Lisäksi tutkimusten perusteella tiedetään, että kun lasta on ravisteltu, lapsi tuodaan viiveellä sairaalahoitoon.

Valitettavasti kyseessä on siis tahallinen pahoinpitely. Hermostuessaan lapsen itkuun vanhempi tai lasta hoitava voi haluta "kostaa" jopa pienelle vauvalle.

Lääketieteellisesti ravistelu ei kuitenkaan (kuten suurin osa tervepäisistä tajuaa) ei ole lapselle vaaratonta saati ettei siitä jäisi jälkiä. Ravistelu nimittäin aiheuttaa lapselle aivovamman. Lisäksi kun aikuinen puristaa vauvaa vartalosta tiukasti ravistellessa, niin kyllä siinä voi tulla myös näkyviä ruhjeita ja jopa kylkiluut katkeilla.

Kyseessä ei siten ole todellakaan mikään "kasvatustoimenpide" vaan vauvan pahoinpitely, mikä useimmiten johtaa lapsen kuolemaan tai pysyvään vammautumiseen. Kyseessä on siis hengenvaarallinen pahoinpitely ja uhrina täysin avuton pieni vauva. Kun ravisteluvamma todetaan terveydenhuollossa siitä pitääkin aina ilmoittaa heti poliisille ja lasten suojeluun.

Vierailija
13631/18353 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä asunnon omistaja tai haltija on vastuussa asunnosta tehtävistä ilmoituksista. Jollet ole ilmoittanut uutta asukasta talonkirjoihin, sitten hän ei ole kirjoilla asunnossa.

Jos haet talonkirjaotteesi ja siinä lukee jonkun asukkaan nimi, jota et ole itse ilmoittanut, sitten varmaan otat yhteyden sinne isännöitsijään.

Kirjat tulevat kyllä virallisen muuttoilmoituksen kautta. Vaikka isännöitsijälle ilmoittaisikin muutosta, niin aina pitää tehdä virallinen muuttoilmoitus digi- ja viestintävirastolle. Samassa voi tehdä ilmoituksen myös postille.

Vierailija
13632/18353 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuu tuu tupakkarulla

mistäs tiesit tänne tulla?

Tulin pitkin turuntietä,

hämäläisten härkätietä.

Mistäs tunsit meidän portin?

Siitä tunsin uuden portin:

haka alla, pyörä päällä

karhuntalja portin päällä

Kuka tai mikä tämä tupakkarulla oikein on ja missä vaiheessa siitä on tullut lasten tuutulaulu?

Kapaloon kääritty pikkuvauva näyttää vähän kuin käärityltä tupakalta.

Laulu on tarkoitettu vauvan isommalle sisarukselle: laulussa kysytään, että miten vauva on osannut tulla juuri tähän taloon (tyyliin haikara toi) ja sitten vauva muka vastaa, että on kävellyt Turuntietä pitkin. Höpötyssanoitukset lasten nukahtamiseksi ja vanhempien vitsiksi.

Lisäksi voidaan olettaa että laulu on keksitty aluksi jossain Hämeessä. Sinne Turuntietä (Turun satamasta) tuli aikoinaan myös se tupakka uutena tuotteena. Ehkä siinäkin oli huumoria. Vauvaa käärönä verrattiin tupakkakääröön, joten varmaan kumpikin tuli Hämeeseen Turuntietä :D

Vierailija
13633/18353 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä saa naiset aloittamaan meikkauksen? Koska kaveritkin meikkaa ei riitä vastaukseksi, koska moni ei koskaan aloita tupakointia vaikka osa/kaikki kavereista tupakoisikin. Tupakointi myös osataan lopettaa jossain kohtaa kun tullaan järkiin, meikkaaminen harvoin loppuu, vaikka vieroituslaastareita siihen ei ole edes tarvinnut keksiä, koska kemikaalista riippuvuutta se ei aiheuta.

Vierailija
13634/18353 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä voi tehdä kodittoman hyväksi? Meiltä on ikkunasta näkymä puistoon, jossa yhdellä penkillä istuu päivästä toiseen, lähes aamusta iltaan mies. Hänellä on joku kassi mukana. Istuu siellä tuijottaen eteensä ja juopottelee, ei aiheuta häiriötä. Tuo puiston osa on vähän ränsistynyt ja penkki on syrjässä, puskien suojassa, joten siellä ei kukaan muu ikinä istu. Äsken kun katsoin tilannetta ikkunasta, näytti että hänen käsiään palelee, koska hänellä ei ollut käsineitä ja hän puhalteli käsiään. 

Jättäisinkö hänelle jotain ruokaa penkille, kun hän ei ole siellä? Mitä ruokaa, ja jätänkö jonkun lapun mukaan? Miten muuten voisi auttaa? En uskalla mennä juttelemaan, joten se on pois laskuista, mutta haluaisin tehdä jotain, koska tilanne vaikuttaa surulliselta. 

Vierailija
13635/18353 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä voi tehdä kodittoman hyväksi? Meiltä on ikkunasta näkymä puistoon, jossa yhdellä penkillä istuu päivästä toiseen, lähes aamusta iltaan mies. Hänellä on joku kassi mukana. Istuu siellä tuijottaen eteensä ja juopottelee, ei aiheuta häiriötä. Tuo puiston osa on vähän ränsistynyt ja penkki on syrjässä, puskien suojassa, joten siellä ei kukaan muu ikinä istu. Äsken kun katsoin tilannetta ikkunasta, näytti että hänen käsiään palelee, koska hänellä ei ollut käsineitä ja hän puhalteli käsiään. 

Jättäisinkö hänelle jotain ruokaa penkille, kun hän ei ole siellä? Mitä ruokaa, ja jätänkö jonkun lapun mukaan? Miten muuten voisi auttaa? En uskalla mennä juttelemaan, joten se on pois laskuista, mutta haluaisin tehdä jotain, koska tilanne vaikuttaa surulliselta. 

Vie hänelle joku lämmin viltti.

Vierailija
13636/18353 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla näkyy nyt maksullisia kanavia ilmaiseksi. En ole tilannut mitään kanavapakettia ja en siis katso netin kautta vaan ihan suoraan tv:stä näkyy. Mikä juttu tämä nyt on? Ihmettelen sitä. Huomasin vasta tänään, kun vahingossa painoin 45 numeroita ja yllätyin kun eurosport näkyi. Sitten kävin nuo maksulliset läpi ja muitakin näkyy nyt paljon. Ennen ei ole näkynyt. Nyt siis näkyy 41 eurosport, 41 cmore, 45 eurosport, 47 joku rikos kanava, 50 Disney sekä vielä 52 Disney, 60 action film, 62 V sport, 63 v sport, 65 V sport sekä 67 V sport. Nämä siis näkyvät kaikki nyt ilmaiseksi. En tiedä mikä juttu tämä nyt on. En ole mitään tilausta tehnyt eli ihan tyhjästä nyt ilmestyivät näkyviin. Joku muu voisi kokeilla näkyykö hänellä nuo kanavat. Tai tietääkö miksi näkyvät nyt ja kuinka kauan näkyvät. Kiitos jos joku tietää enemmän. Sinänsä mukava yllätys, mutta ehkä joku lyhytaikainen juttu vaan. Olen niin ihmeissäni täällä.

Minulla on nyt alkanut näkyä yksi ukrainankielinen kanava. Kai se jotenkin liittyy tähän sotaan, mutta en tiedä miten.

Vierailija
13637/18353 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla, ollessani pieni, rakas veljeni puhui aina miten Siwassa myydään apinanaivoja kun ovat kuulemma joidenkin ulkomaalaisten herkkua.

Kuulostaa vitsiltä, mutta tämä on syöpynyt päähäni sellaisena "Mitä jos se olikin totta"-juttuna, enkä todellakaan kehtaa kysyä keneltäkään tutulta :D

Eli, onko Suomessa koskaan missään myyty apinanaivoja ja ovatko ne oikeasti jonkun etnisen ryhmän kansallisherkku??

Tavallaan tiedän jo vastauksen, mutta tavallaan haluan varmistaa asian. Olen kolmekymppinen ja asia vaivaa edelleen!

Vierailija
13638/18353 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä eivät kaipaa ns. sääliä, koska monesti varsinkin umpijuopon kodittomuus on oma valinta (tunnen useita kodittomia "rapajuoppoja"), mutta varmasti esim.. jonkun mainitsema viltti lämmittäisi mieltä! Ruokaa ei ehkä kannata jättää, koska jyrsijät/linnut ja ei kodin/juoppo niitä uskalla välttämättä syödä, koska on pahan tahtoisia ihmisiä. Mutta voithan esim. kirjoittaa lapun viltin mukaan, että olisiko sinulla tälle käyttöä ja kysyä, että kaipaisiko hän vaikkapa kunnon eväsleipiä joskus, haluaisit ilahduttaa. Tosin, joskus voivat myös ihmisestä riippuen loukkaantua kaiken maailman ruokien ja tavaroiden tarjoamisesta. 

Vierailija
13639/18353 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuukautiset on loppuneet, onko naisella mahdollisuus silti saada lapsi esim hoidoilla? Pl. Adoptio.

Ei ole mahdollista. Kuukautiskierron pitää olla normaali.

Ei tarvitse olla normaali. Esimerkiksi äidilläni oli epäsäännölliset kuukautiset, ja hän tuli silti raskaaksi.

Eri asia olla epäsäännölliset kuukautiset = ovulaatio tapahtuu todennäköisesti lähes joka kierto ainakin

kuin että kuukautiset ovat loppuneet = ovulaatitoa ei tapahdu.

Hormonihoidoilla voidaan saada kohtu raskauskuntoon vaikka nainen olisi menopaussin jo kokenut, sitten nainen raskautetaan luovutetulla ja koeputkessa hedelmöitetyllä munasolulla.

Kiitos tästä vastauksesta! Eli periaatteessa siis on mahdollista tulla raskaaksi, vaikka kuukautiset ovat loppuneet? Ei vissiin tällaista vaan taideta tehdä ainakaan Suomessa?

Vierailija
13640/18353 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan hirveä kysymys: mitä tarkoittaa, kun joku "on ravistellut lasta" eli pahoinpidellyt tätä. Siis nostaako joku vauvan käsiinsä ja ihan vain ravistelee, epätoivoisena ajatuksena hiljentää lasta? Vai miten se tapahtuu? Ja eikö se ole yleensä epätoivoinen rauhottelukeino, ei niinkään tarkoitus vahingoittaa lasta? 

Tää vastenmielinen kysymys nousi taas mieleeni, kun Hesarissa hoitaja kertoi hoitaneensa lasta, jota vanhempi on ravistellut.

Minusta lasta nimenomaan ravistellaan siksi että oletetaan että sellainen ei jätä jälkiä kuten lyöminen, kuristaminen, yms. keinot. Tahallisuudesta todistaa se, että eihän kukaan oleta että vauva hiljenee kun sitä ravistellaan ja toiseksi, varmasti kaikki tietävät että pienen vauvan niska on erityisen herkkä, siksihän sitä kannatellaan käsivarrella lasta sylissä pidettäessä. Ravisteluhan tehdään hyvin pienille vauvoille, usein alle 4 kuukauden ikäisille. Lisäksi tutkimusten perusteella tiedetään, että kun lasta on ravisteltu, lapsi tuodaan viiveellä sairaalahoitoon.

Valitettavasti kyseessä on siis tahallinen pahoinpitely. Hermostuessaan lapsen itkuun vanhempi tai lasta hoitava voi haluta "kostaa" jopa pienelle vauvalle.

Lääketieteellisesti ravistelu ei kuitenkaan (kuten suurin osa tervepäisistä tajuaa) ei ole lapselle vaaratonta saati ettei siitä jäisi jälkiä. Ravistelu nimittäin aiheuttaa lapselle aivovamman. Lisäksi kun aikuinen puristaa vauvaa vartalosta tiukasti ravistellessa, niin kyllä siinä voi tulla myös näkyviä ruhjeita ja jopa kylkiluut katkeilla.

Kyseessä ei siten ole todellakaan mikään "kasvatustoimenpide" vaan vauvan pahoinpitely, mikä useimmiten johtaa lapsen kuolemaan tai pysyvään vammautumiseen. Kyseessä on siis hengenvaarallinen pahoinpitely ja uhrina täysin avuton pieni vauva. Kun ravisteluvamma todetaan terveydenhuollossa siitä pitääkin aina ilmoittaa heti poliisille ja lasten suojeluun.

En usko monenkaan pitävän vauvan ravistelua kasvatustoimenpiteenä, vaan, että väsynyt, masentunut, vihainen, päihteissä ja/tai ongelmainen vanhempi epätoivoissaan yrittää hiljentaa lasta. Sitten jonkin ajan päästä tajuavat mitä tuli tehtyä ja lähtevät lääkäriin ja yrittävät asiaa peitellä. Tottakai silti on kyseessä pahoinpitely ja lastensuojelu sekä poliisi pitää kutsua paikalle.

En ainakaan itse ole ikinä kuullut missään kenenkään sanovan, että kasvatustoimenpiteenä vauvaa pitäisi ravistella ja eihän se vauva muuten opi tms. Toisin kuin monet puhuvat isompien lasten pahoinpitelyistä "kurinpitona" ja pitävät sitä täysin oikeutettuna.