Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18364)

Vierailija
3841/18364 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko enää olemassa mitään keinoja työnantajan/pomon puuttua työpaikoilla kiusaamiseen? Voiko antaa kiusaajalle kirjallisen varoituksen, antaa siirron toiseen työpisteeseen tai jopa irtisanoa?  Riippuen tietenkin siitä, miten vakavasta kiusaamisesta on kysymys. Jotenkin tuntuu siltä että nykyään ei uskalleta/haluta puuttua mitenkään, vaikka esim. antaa edes sitä yhtä varoitusta, vaikka työpaikalla olisi erittäin hankala ihminen, jonka käytöksestä kärsivät kaikki ja joka savustaa systemaattisesti ihmisiä ulos. Onko pomo täysin keinoton tällaisessa tilanteessa, vai mistä johtuu että asiaan ei puututa?

Ymmärtääkseni ei olla oikeasti keinottomia, mutta ehkä johonkin 70-lukuun verrattuna on mietittävä vähän tarkemmin metodeja. Eli osapuolia pitää kuulla, pitää keskustella ja varoitukset voi antaa sellaisista rikkomuksista, jotka ovat todistetusti tapahtuneet ja täyttävät kriteerit. Ei voi antaa varoitusta siitä, että on hankala tyyppi ja "savustaa muita ulos" vaan pitää olla konkreettisempia näyttöjä.

Sinänsä tämä on mielestäni hyvä asia: selvät säännöt ovat reilummat. Työnantajalta tämä voi vaatia enemmän. Tuskin nuo tilanteet ovat koskaan olleet helppoja ja varmaan aina on ollut työnantajia, jotka eivät puutu mihinkään ongelmaan millään tavalla.

Tapauksia jotka itse tiedän: työntekijä varastaa rahaa firman kassasta ja jää kiinni -ei irtisanota, ei varoitusta, jatkaa työssään; työntekijä haukkuu esimiestä tämän (ja todistajien) kuullen kuvottavaksi läskiksi -ei saa varoitusta eikä mitään seurauksia, jatkaa työssään ja on entistäkin ilkeämpi. Siinä käsityksessä olen että ainakin tuo varastaminen on riittävä syy irtisanomiselle ja myös tuo pomon haukkuminen törkein sanakääntein riittää ainakin varoitukseen. Ja myös sen "hankalan tyypin" voi myös siirtää toiseen paikkaan (esim saman firman toinen osasto/piste, jossa sama työ). Kyllä se niin taitaa olla että työnantajat ei nykyään uskalla puuttua juuri mihinkään, ainakaan näissä kertomissani esimerkeissä ei puututtu. Kertokaa ihmeessä jos jollain on päinvastaisia esimerkkejä, olisi mielenkiintoista kuulla.

T.eri

Olen ollut työpaikassa, jossa on jaettu sekä suullisia että kirjallisia varoituksia ja irtisanottu useampi kuin yksi työntekijä käyttäytymisen vuoksi. Suulliset varoitukset ovat tulleet tilanteista, joissa on toimittu esim. turvallisuusmääräysten vastaisesti niin, että oikea toimintatapa on ollut varmasti tiedossa, mutta varsinaista vaaratilannetta ei ole syntynyt. Kirjalliset varoitukset olivat tilanteissa, joissa oli käyttäydytty selvästi epäasiallisesti toisia työntekijöitä kohtaan, tyyliin käyty kiroillen haukkumassa uusi työntekijä siitä, että tämä oli jättänyt taukohuoneessa laukkunsa väärään paikkaan.

Irtisanomiset tilanteissa, jotka ovat olleet suoraan myös lakia rikkovia, tyyliin humalassa trukilla ajeleminen.

Kyseessä iso työnantaja, jolla selvät toimintatavat erilaisiin tilanteisiin. Työpaikka itsessään oli ongelmarikas ja kaikkea tuntui sattuvan kaiken aikaa. Iso osa ongelmista ei varmaan koskaan tullut johdon tietoon ja varmasti tapahtui paljon sellaista, mistä itse en tavallisena rivityöntekijänä koskaan kuullut. Työnantaja olisi saanut puuttua ilmapiirikysymyksiin enemmänkin ja mielestäni ensisijaisesti muilla keinoilla kuin pelkästään varoituksella siinä vaiheessa, kun tilanne on jo riistäytynyt käsistä.

Mä en oikeasti edes usko tuohon, että nykyään asioihin ei puututtaisi samoin kuin ennen. Puuttumisen tavat ja sitä koskevat säännöt ovat muuttuneet. Lisäksi työpaikkojen väliset erot ovat suuret, kuten tästäkin käy ilmi. Jossain voi ihan hyvin olla työnantaja, jolla on mennyt sormi suuhun ja ei enää uskalla puuttua mihinkään kun pitäisi olla asianmukaiset perustelut ja osaaminen. Samaan aikaan toisaalla säännöt ovat selkeytyneet ja työhyvinvointiin panostetaan uudella tavalla ihan jo sen kustannusvaikutusten takia.

Sama

Kiva kuulla, että jossain sentään uskalletaan ja osataan puuttua selviin vääryyksiin. Itselle on osunut vain noita työpaikkoja joissa kaikki lakaistaan maton alle. Siitä nimittäin harvoin seuraa mitään hyvää. Ongelmat paisuu suuriksi. Jonkun pitäisi viheltää peli poikki jo paljon aiemmin ja se joku on mielestäni pomo.

Vierailija
3842/18364 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö ihmiset yleensä monta päivää on missäkin kuussa?

Kun mies täytti veroilmoitukseen työmatkakuluja, niin hän erikseen etsi vuoden 2017 vuoden kalenterin ja tarkisti monta päivää sinä vuonna on ollut joulukuussa. Ihmettelin asiaa, kun itse olisinihan ilmankalenteria asian tiennyt.

Että olenko minä harvinaisen viisas, vai mies harvinaisen tyhmä?

Minä ainakaan en muista kuukausien päivämääriä ulkoa, ja älykkyysosamääräni on varsin korkea. Onneksi olen joskus oppinut sen vinkin, jossa lasketaan rystysistä. Ehkä miehesi ei ole nähnyt sitä.

Tuon asian tietäminen ei korreloi älykkyyden kanssa.

Kysymyksesi saa vaikuttamaan siltä, ettet arvosta miestäsi kovinkaan paljoa, mutta itsesi arvostat hyvinkin korkealle. Kunnioituksen puute ei ennusta hyvää avioliitolle.

Kuukausien pituuksien muistivinkki: kesy marhu. Lisäksi tietenkin pitää muistaa erikseen helmikuu.

Minulla ei ole korkea äo, mutta kyllä vaan osaan sanoa heti että joulukuussa on 31 päivää, kun se vika päivä nyt sattuu olemaan uusivuosi ja sitä tulee juhlittua.

T. Alkuperäinen kysyjä

Alkuperäinen kysyjä vielä varmistaa, että kaikkiko tosissaan etsisivät erikseen vuoden 2017 kalenterin vaikka nenän edessä olisi tarjolla vuoden 2018. Eli eikö ihmiset oikeasti tiedä että joka vuonna on joulukuussa yhtä monta päivää?? No sitten en enää ihmettele vain miehen puuhia, jos minulle vastanneet olisivat tehneet samoin, nyt ihmetelen teitä kaikkia!

Hei nyt kaikki!

Mies oli tekemässä veroilmoitukseen TYÖMATKAKULUJA. Hän tarvitsi kalenteria tarkistaakseen, montako TYÖPÄIVÄÄ viime joulukuussa oli. Jos itsenäisyyspäivä on viikonloppuna, se on ihan eri asia kuin arkipyhä vaikka tiistaina, jolloin ei olla töissä. Sama juttu joulun pyhien kanssa. Muistatko itse, oliko 6.12 tiistai, torstai vai sunnuntai? Entä joulu? Oliko perjantaina vai keskiviikkona vai viikonloppuna?

Se, että joulukuussa on aina 31 päivää, ei ole tämän työmatkakuluilmoituksen kanssa mitään tekemistä. Vain tehdyt työpäivät ja tehdyt työmatkat ovat tarkastelun alla.

Aloittaja vastaa: ei ollut kyse työpäivien määrästä. Vaan tarvitsi lisätietoja kohtaan kirjoittaa ajan jakson x.x.2017-31.12.2017.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3843/18364 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioeroa haettaessa lasketaanko tämä puolen vuoden harkinta-aika siitä päivästä kun paperit on allekirjoitettu vai siitä kun ne on perillä virastossa ja virkamies laittaa asian vireille?

Jos hakee yksin eroa niin tuleeko siitä puolisolle kirjeellä tieto? Ja kuinka nopeasti?

Vierailija
3844/18364 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teini-ikäisenä kauhu- ja toimintaelokuvien ronskit kohtaukset meni kuin vettä vaan, mutta vanhempana, kun tulee elokuvassa kohtaus jossa esim. verta roiskahtaa niin on "Hyi ********!" ja silmät tiukasti kiinni?

Vierailija
3845/18364 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko väliä makuun tai muuhun, jos laittaakin suolan ruanvalmistuksessa jo alkuvaiheessa, eikä lopussa, niin kuin ohjeissa on. Minusta olisi helpompaa mita suola sekaan jo silloin kun esim. Hernekeittoa tehdessä mittaan herneet kattilaat taikka riisipuuroa tehdessä riisit.

Miksi ohjeissa käsketään laittaa suola viimeisenä?

Kannattaa laittaa lopussa, ihan niin kuin ohjeessakin sanotaan. Käsittääkseni ruoka imee suolan maun itseensä, jolloin loppuvaiheessa tulee vain turhaan lisättyä suolaa, kun se ei maistukaan ruoassa. Liika suola ei tee hyvää, joten tällaisten tapausten välttämiseksi ainakin itse lisään suolan aivan loppuvaiheessa.

Vierailija
3846/18364 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teini-ikäisenä kauhu- ja toimintaelokuvien ronskit kohtaukset meni kuin vettä vaan, mutta vanhempana, kun tulee elokuvassa kohtaus jossa esim. verta roiskahtaa niin on "Hyi ********!" ja silmät tiukasti kiinni?

Aikuinen voi muuttua leffamaun ja väkivallan näkemisen suhteen herkemmäksi tai ainakin....noh....aikuisemmaksi.

Lapsilla huomaa tämän myös: lapsi pystyy silmää räpäyttämättä katsomaan lastenohjelmien rajuja toimintakohtauksia, joita aikuinen ei jaksa katsoa.

Aikuisempana voi vältellä muutenkin asioita, jotka tuntuvat riskaabeleilta, esim. aikuinen ei välttämättä enää osaa/ uskalla tehdä kärrynpyörää, kiivetä köyttä pitkin kattoon tai sukeltaa. Samalla tavalla henkinen kantti voi heiketä, kun ikää tulee, ja väkivaltainen kohtaus aiheuttaa pahoinvointia tai inhoa, kun nuorena se ei aiheuttanut mitään tunteita tai oli jopa viihdyttävää.

Vierailija
3847/18364 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko väliä makuun tai muuhun, jos laittaakin suolan ruanvalmistuksessa jo alkuvaiheessa, eikä lopussa, niin kuin ohjeissa on. Minusta olisi helpompaa mita suola sekaan jo silloin kun esim. Hernekeittoa tehdessä mittaan herneet kattilaat taikka riisipuuroa tehdessä riisit.

Kannattaa laittaa lopussa, ihan niin kuin ohjeessakin sanotaan. Käsittääkseni ruoka imee suolan maun itseensä, jolloin loppuvaiheessa tulee vain turhaan lisättyä suolaa, kun se ei maistukaan ruoassa. Liika suola ei tee hyvää, joten tällaisten tapausten välttämiseksi ainakin itse lisään suolan aivan loppuvaiheessa.

Joo. En ymmärtänyt ollenkaan tuota aiempaa ohjetta, jonka mukaan ruuan voi pilata väärään aikaan laitetulla suolalla. Käytännössä suola kannattaa laittaa viimeiseksi, koska muuten se ei maistu, ja ruokaan joutuu joka tapauksessa lisäämään suolan vielä uudelleen, jos sitä on alkuvaiheessa sinne jo mennyt laittamaan.

Vierailija
3848/18364 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissakin ruuissa on väliä, esimerkiksi pitkään keitettävä maitoruoka voi juoksettua helpommin. Suola vetää nestettä pois aineksista liemeen. Siksi vaikkapa lihakeittoon kannattaa laittaa suola aluksi, jotta liemeen tulee kunnolla makua.

Suola voi hidastaa ruuan kypsymistä. Tämä tieto ei ole kirjaviisautta vaan erittäin kokeneen kokin kertomaa, kun oltiin jotain kastiketta tekemässä ja hänen mielestään suola oli laitettava lopuksi.

Vierailija
3849/18364 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että useaa miestä kiinnostaa tämä:

Lihooko anorektisen miehen penis kun lihottaa itseänsä?

Vastaus: kyllä lihoo!

Vierailija
3850/18364 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ei koskaan opettanut, enkä kehtaa keneltään kysyä. Enkä edes tiedä keneltä tätä voisi kysyä... Kuulin, että naisen pitäisi pyyhki edestä taakse ja olen aina tehnyt päinvastoin. Yritin etukautta, mutta "töykin" vain etuosan kipeäksi, enkä ole tarpeeksi notkea saadakseni takaosaa pyyhityksi. Takakautta taas ei riitä notkeus lainkaan etuosaan...

Joten, miten tämä homma kuuluisi hoitaa? Kyllähän minua vanhemmatkin naiset varmasti tekee näin ja he tuskin ovat yhtään sen notkeampia kuin minä.

Vierailija
3851/18364 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko maitojauheen syöminen vähän sama kuin söisi sokeria? Olen sokerilakossa, ja tuo maitojauhe on tosi hyvää ja maistuu ihanan makealta. Huijaankohan itseäni syömällä sitä?

Vierailija
3852/18364 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

NoloudenRuumillistuma kirjoitti:

Äiti ei koskaan opettanut, enkä kehtaa keneltään kysyä. Enkä edes tiedä keneltä tätä voisi kysyä... Kuulin, että naisen pitäisi pyyhki edestä taakse ja olen aina tehnyt päinvastoin. Yritin etukautta, mutta "töykin" vain etuosan kipeäksi, enkä ole tarpeeksi notkea saadakseni takaosaa pyyhityksi. Takakautta taas ei riitä notkeus lainkaan etuosaan...

Joten, miten tämä homma kuuluisi hoitaa? Kyllähän minua vanhemmatkin naiset varmasti tekee näin ja he tuskin ovat yhtään sen notkeampia kuin minä.

Siis minä olen käsittänyt tuon ohjeen niin, että liike on edestä-taakse-suuntainen, eikä niin että kirjaimellisesti pyyhitään etukautta. Olenkohan minä käsittänyt väärin?

Vierailija
3853/18364 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takakautta siten että pyyhitään edestä taakse. Näin siksi etteivät ulostebakteerit kulkeutuu emättimeen ja virtsaputkeen ja aiheuta mahdollisesti tulehdusta

Vierailija
3854/18364 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti joku jaksaa antaa neuvoja, kiitän etukäteen. Haluan matkustaa. Varaan matkan netistä. Miten toimin, kun "matka alkaa"? Miten pääsen sinne lentokoneeseen asti? Entä laivaan asti?

Vierailija
3855/18364 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys!

Suolaa saatetaan lisätä ruokaan useasta syystä. Perunaveteen tai makaroniveteen lisätään ripaus suolaa sen takia että vesi kiehuisi nopeammin.

Jos puhutaan kuitenkin vain ruoan maustamisesta tilanteita on useanlaisia. Jos tehdään wokkia, pihviä, paistetaan kalaa tai keitetään vihanneksia, niin suola olisi hyvä lisätä valmistuksen alkuvaiheessa, koska suola maustaa ruoan hitaasti ja sen imeytyvyys paranee aina paistolämpötilan kohotessa.

Vierailija
3856/18364 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietävätkö naiset miehiä paremmin henkilöiden koko nimiä? Eräässä videossa Youtubessa on pätkä Greed-visailusta, jossa naispuoliselta kilpailijalta kysytään Tarja Halosen toista etunimeä, ja hän ei osaa sitä paremmin perustella, mutta hänestä vain tuntuu, että se olisi Kaarina. Miespuolinen kapteeni sanoo sitten, että luulen että naiset tietävät nimiasiat paremmin. Jos näin on, mistä se johtuu?

Veikkaan, että jos kysyt kaveripiirisi nuorilta naisilta ja miehiltä mitkä näiden lähimpien kaverien koko nimet ovat ja mitkä on näiden kaverien tarkat syntymäpäivät ovat, niin naiset tietävät nämä yleensä melko helposti, miehillä voi olla vaikeampaa.

En tiedä mistä se johtuu, mutta epäilen, että nykyisin naisilla on enemmän paineita olla sosiaalisia, kun taas miehen "moukkamaisuus" hyväksytään helpommin. Perheessä usein nainen (vaimo/äiti/sisar) hoitaa sosiaaliset kontaktit myös miesten puolesta.

En usko että syy on geneettinen tai biologinen, koska varmasti Venäjän ajan Suomessa yhteiskunnassa on tarkat luokkaerot, ja ihmisiä piti osata kohdella oikein, tietää arvonimet, puhuttelunimet, ynnä muut  ja tämä vaadittiin nimenomaan miehiltä.

Vierailija
3857/18364 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioeroa haettaessa lasketaanko tämä puolen vuoden harkinta-aika siitä päivästä kun paperit on allekirjoitettu vai siitä kun ne on perillä virastossa ja virkamies laittaa asian vireille?

Jos hakee yksin eroa niin tuleeko siitä puolisolle kirjeellä tieto? Ja kuinka nopeasti?

Aika lasketaan siitä kun viranomainen rekisteröi hakemuksen. Eli jos tehdään virastossa, samantien tai postittaessa kun mennyt perille.

Viranomainen pistää siitä toiselle puolisolle tiedoksi kirjeen, normi postinkulkuaikataulu.

Vierailija
3858/18364 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin, että riippuu aivojen kehityksestä. Nuorilla aivot eivät ole vielä kehittyneet ymmärtämään tekojen seurauksia. Nuoret ovat myös usein hyvin itsekeskeisiä, joten heillä saattaa olla sellainen tunne ettei heille itselleen voi tapahtua mitään pahaa. Nuoret käyttävät myös paljon poplaarikulttuuria, jossa on väkivaltaa ja verta, joten nuorena sitä ajattelee, että "se on vaan feikkiä, vaan elokuvaa."

Aikuisempi tajuaa paremmin asioiden seuraukset. Hän myös pystyy samastumaan ruudulla näkemäänsä eri tavalla ja hahmottaa sen, että vaikka kyseessä on näytelty väkivalta, sellaista tapahtuu oikeastikin ja sitä voi sattua itsellekin saati läheisille.

Vierailija
3859/18364 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

NoloudenRuumillistuma kirjoitti:

No jo vauvan peppu pitäisi pyyhkiä edestä taaksepäin ja näin vanhemmat yleensä tekevät. Syy on se ettei peräsuolen haitallisemmat bakteerit pääsisi etupuolelle.

Miten tämän toteuttaa konkreettisesti, sitä kannattaa harjoitella. Pienet selkäjumpat auttaa tekemään tämän takakautta niin että aloitat edestä.

Mutta jos ei onnistu jäykän selän tai liian lyhyiden käsivarsien takia, silloin kannattaa pyyhkiä kumpikin puoli erikseen: taaksepäin takaa ja erikseen etupuoli varovasti eteenpäin. Ja tässä ei auta "töykkiä" vaan etenet hyvin rauhallisesti ja hellin käsin.

Vierailija
3860/18364 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko maitojauheen syöminen vähän sama kuin söisi sokeria? Olen sokerilakossa, ja tuo maitojauhe on tosi hyvää ja maistuu ihanan makealta. Huijaankohan itseäni syömällä sitä?

No maitojauhe sisältää laktoosia eli maitosokeria. Ja voihan siinä olla lisättyäkin sokeria. Tarkista! Jos pelkkää laktoosia niin ellet ole laktoosi-intolerantti, ei se ole yhtä paha kuin valkoisen sokerin syöminen, mutta niissä voi olla myös paljon maitorasvaa, joka ei ole kovin terveellistä. Jauheet ovat myös tiivisteitä, joten lusikallinen voi olla kaloririkkaampaa kuin kuvittelet.

MUTTA: Miksi sun pitää yleensä väkisin vetää jotain makeaa?

Ilmeisesti et saa tarpeeksi energiaa ruoasta jota syöt. Maitojauheen vetämisen sijaan olisi fiksumpaa syödä kunnolla ruoka-aikoina ja/tai syödä ravintorikkaampi välipala, esim. banaani.