Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18358)

Vierailija
2881/18358 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olen katsonut joidenkin lastenohjelmien jaksoja, joita minulla oli joskus lapsena suomenkielisellä puheella, olen huomannut, että alkuperäisessä englanninkielisessä versiossa on kohtia, jotka on jätetty suomenkielisestä pois, eivätkä nämä ole olleet mielestäni mitään sellaisia, jotka eivät sopisi lapsien katsottavaksi. Mistähän tuo johtuu? Näitä ohjelmia ovat muun muassa Ville Vallaton ja Tenavat.

Se voi johtua tekstityksestä eli joko kaikki ohjelmassa puhuttu teksti ei vaan sovi siihen merkkimäärään mitä sille on tilaa ja kääntäjä sitten jättää pois sellaista mikä ei haittaa kokonaisuuden ymmärtämistä. Sitten mahdollista on myös kääntäjän virhe tai tekninen virhe, jossa tekstitys ei toimi.

Anteeksi. Ilmaisin ilmeisesti asian epäselvästi. Nyt ei ollut kyse tekstityksestä, vaan kohtauksista. Tarkoitan, että joitakin kohtauksia on jätetty pois jaksojen suomenkielisistä versiosta, jossa ei siis ollut suomenkielistä tekstitystä, vaan suomenkielinen puhe.

Vierailija
2882/18358 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olen katsonut joidenkin lastenohjelmien jaksoja, joita minulla oli joskus lapsena suomenkielisellä puheella, olen huomannut, että alkuperäisessä englanninkielisessä versiossa on kohtia, jotka on jätetty suomenkielisestä pois, eivätkä nämä ole olleet mielestäni mitään sellaisia, jotka eivät sopisi lapsien katsottavaksi. Mistähän tuo johtuu? Näitä ohjelmia ovat muun muassa Ville Vallaton ja Tenavat.

Se voi johtua tekstityksestä eli joko kaikki ohjelmassa puhuttu teksti ei vaan sovi siihen merkkimäärään mitä sille on tilaa ja kääntäjä sitten jättää pois sellaista mikä ei haittaa kokonaisuuden ymmärtämistä. Sitten mahdollista on myös kääntäjän virhe tai tekninen virhe, jossa tekstitys ei toimi.

Anteeksi. Ilmaisin ilmeisesti asian epäselvästi. Nyt ei ollut kyse tekstityksestä, vaan kohtauksista. Tarkoitan, että joitakin kohtauksia on jätetty pois jaksojen suomenkielisistä versiosta, jossa ei siis ollut suomenkielistä tekstitystä, vaan suomenkielinen puhe.

Aaa, okei. No se taas johtuu todennäköisesti siitä, että ohjelma ei muuten mahdu sille varattuun aikaslottiin. Esim. Ohjelmalle on varattu kanavalla 30min mainoksineen, ja mainosaikaa on myyty 10 minuuttia, mutta ohjelman kesto onkin sen normaalin 20min sijaan 22min. Tästä kärsi mm. Sinkkuelämää silloin kun sitä esitettiin alunperin. Ne jaksot eivät olleet koskaan määrämittaisia, koska sinkkuelämää oli HBOn tuotantoa, joten vissiin joka ainoasta jaksosta tuolloin editoitiin kohtaus tai kaksi pois, riippuen kuinka pitkä alkuperäinen jakso oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2883/18358 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan lasten kanssa viikoksi Kreikan Santoriniin marraskuussa. Mistä aloitan matkan valmistelun? Oikeasti en tiedä, Viroa kauempana käyny koskaan. Hommaanko hotellin erikseen jostain ja lentoliput toisaalta?

Miten ihmiset osaavatkin matkustella ympäri maailmaa niin helponnäköisesti? Itse en osaisi astua edes lentokoneeseen, mutta nyt on uskallettava ja opeteltava.

Vierailija
2884/18358 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ensimmäiseksi selvitä lämpötila marraskuussa Santorinilla.

Vierailija
2885/18358 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Santorini ei taida olla oikein talvilomakohde. Sopisiko Kanarian saaret paremmin teille?

Ehkä kannattaa ostaa valmis pakettimatka niin ei tarvitse juuri huolehtia mistään.

Mutta itsekin voi hotellin ja lennot toki varata. Esim. ebookers nimisestä palvelusta.

Vierailija
2886/18358 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sille ylimääräiselle ruualle tehdään, jota jää esim. Master Chefissä? Heitetäänkö se vain roskiin vai syökö joku sen sitten? Kamalaa tuhlausta jos vain heitetään roskiin..

Vierailija
2887/18358 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aaa, okei. No se taas johtuu todennäköisesti siitä, että ohjelma ei muuten mahdu sille varattuun aikaslottiin. Esim. Ohjelmalle on varattu kanavalla 30min mainoksineen, ja mainosaikaa on myyty 10 minuuttia, mutta ohjelman kesto onkin sen normaalin 20min sijaan 22min. Tästä kärsi mm. Sinkkuelämää silloin kun sitä esitettiin alunperin. Ne jaksot eivät olleet koskaan määrämittaisia, koska sinkkuelämää oli HBOn tuotantoa, joten vissiin joka ainoasta jaksosta tuolloin editoitiin kohtaus tai kaksi pois, riippuen kuinka pitkä alkuperäinen jakso oli.

Nämä suomenkieliset Tenavat ja Ville Vallattomat olivat minulla videokasetilla, enkä tiedä, onko niitä koskaan esitetty televisiossa suomenkielisinä. Tai Ville Vallatontahan kyllä esitettiin myös suomenkielisenä televisiossa, mutta nämä videot, jotka minulla olivat, olivat Golden Voice Oy:n dubbaamia ja niitä oli kaikkiaan neljä kasettia ja televisiossa esitetty suomenkielinen versio taas on PVP Voicen tuotantoa. Eli en tiedä, onko nuo Golden Voice Oy:n dubbaamat jaksot dubattu uudestaan ja esitetty sitten televisiossa ja jos on, oliko niissä sitten mukana pois jätetyt kohdat.

Vierailija
2888/18358 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli Aki Sirkesalon puoluekanta?

En tiedä, mutta hänen Sohvi-serkkunsa on ainakin ollut Vihreiden ja Vasemmistoliiton kunnallisvaaliehdokkaana.

Vierailija
2889/18358 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut sanottavan Blondi tuli taloon -sarjaa huonoksi yritykseksi matkia Pulmusia. Eikös se ole Kyllä isä osaa, joka sitä matki? Vai oliko Blondissakin joitakin selkeästi Pulmusista lainattuja juttuja?

Pulmusissa on muistaakseni jakso, jossa epäillään, että perheen isällä olisi kolmaskin lapsi, ja myös Blondissa epäiltiin, että Hannulla olisi ollut, mutta ei sitten ollutkaan.

Vierailija
2890/18358 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkään auton täytty olla lämmityksessä ennen ajoa esim. -15 asteen pakkasella? Mikä on pakkasraja, jolloin auto kannattaa laittaa lämmitykseen?

Vierailija
2891/18358 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa nettitreffipalstoilla miesten toivomuksena itsestään huoltapitävä nainen? Säännöllistä liikkumista? Normaalipainoa? Sheivaamista? Meikkaamista? Jotain muuta?

Tätä minäkin olen monesti miettinyt ja tulkinnut sen kiertoilmaisuksi normaalipainoiselle, joka esim. käy säännöllisesti kampaajalla ja meikkaa päivittäin. Saatan toki olla väärässä. Joku itsestään huolta pitävää naista etsivä mies voisi vastata tähän.

Vierailija
2892/18358 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiina 45v. kirjoitti:

Minulla on vielä jäänyt tällainen juttu mieleen, joka on vaivannut minua

lapsuudesta asti. Olin silloin 4 tai 5-vuotias ja minulla oli Kristiina niminen muovinen nukke. Nukuin aina tämä nukke kainalossani äidin ja siskon välissä. Eräänä yönä heräsin siihen, kun en saanut henkeä ja näin kuinka nukke oli tarrautunut kaulaani ja yritti kuristaa minua. Silmissä sillä oli hurja ilme ja se oli tarrautunut tiukasti kaulaani. Joudun käyttämään todella voimiani saadakseni sen irti. Kun viimein sain sen irti heitin sen lattialle niin kauaksi kuin pystyin. No tuon jutun voisi laittaa unen ja lapsuuden mielikuvituksen piikkiin, mutta olen varma, että heräsin oikeasti. Heräsin tähän tukehtumisen tunteeseen ja muistan sen hurjan ilmeen, joka nukella oli ja aamulla nukke oli todellakin heitettynä lattialla. Enpä enää juuri leikkinyt sillä nukella tai ainakaan ottanut sitä viereeni yöksi. Mitä sinä yönä oikein tapahtui???

Hyi helkutti!

Vierailija
2893/18358 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiina 45v. kirjoitti:

lapsuudesta asti. Olin silloin 4 tai 5-vuotias ja minulla oli Kristiina niminen muovinen nukke. Nukuin aina tämä nukke kainalossani äidin ja siskon välissä. Eräänä yönä heräsin siihen, kun en saanut henkeä ja näin kuinka nukke oli tarrautunut kaulaani ja yritti kuristaa minua. Silmissä sillä oli hurja ilme ja se oli tarrautunut tiukasti kaulaani. Joudun käyttämään todella voimiani saadakseni sen irti. Kun viimein sain sen irti heitin sen lattialle niin kauaksi kuin pystyin. No tuon jutun voisi laittaa unen ja lapsuuden mielikuvituksen piikkiin, mutta olen varma, että heräsin oikeasti. Heräsin tähän tukehtumisen tunteeseen ja muistan sen hurjan ilmeen, joka nukella oli ja aamulla nukke oli todellakin heitettynä lattialla. Enpä enää juuri leikkinyt sillä nukella tai ainakaan ottanut sitä viereeni yöksi. Mitä sinä yönä oikein tapahtui???

Hyi helkutti!

Hyvinkin varmasti siskosi tai äitisi oli se joka kuristi sinua syystä tai toisesta. Alitajuisesti et voinut uskoa tätä järkyttävää tekoa todeksi joten lapsen mielesi kehitti tarinan että se oli nukke. Harmillinen tapahtuma.

T. Psykiatrian maisteri

Vierailija
2894/18358 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkään auton täytty olla lämmityksessä ennen ajoa esim. -15 asteen pakkasella? Mikä on pakkasraja, jolloin auto kannattaa laittaa lämmitykseen?

Vanhoissa autoissa sait hyötyö jo +5 asteen kohdalla, uusien autojen kohdalla  raja on 0 astetta. Vanha auto on tässä noin kymmennen vuotta vanha tai vanhempi.

-15 asteessa autoa kannattaa lämmittää kaksi tuntia, jos mahdollista.

Vierailija
2895/18358 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu, että sanaa "Hesa" pidetään tyylittömänä/nolona/mauttomana/junttina yms. Helsingin lyhenteenä? Minusta tuo sana kuulostaa neutraalilta, on lyhyt ja helppo lausua (kielelle helpompi ja yksinkertaisempi kuin vaikkapa sana Stadi, joka kuitenkin on "tyylikkäämpi")? Ymmärtäisin, jos Helsinki lyhennettäisiin vaikka Hessu, Hese, Heisu, Heppu, Hesu tms., koska ne sanat kuulostaisivat hassuilta tai liian söpöileviltä, mutta mihin niin neutraalin sanan kuin Hesan "nolous" perustuu?

Hesa on slangisana, jota ennenvanhaan alkuperäiset helsinkiläiset eivät käyttäneet, Helsinki oli joko stadi tai Helsinki.  Tuolloin Helsingin ulkopuoliset käyttivät sanaa Helsinki. Joten Hesa sanaa käyttivät henkiöt, jotka halusivat korostaa olevansa Hesalaisia.  Stadilaisuuteen ei taas katsottu liittyvän "oman erinomaisuuden" asunpaikana mukaan korostaminen.  

Mutta kieli ja sanojen merkitys muutuu ja jo useita vuosia osassa Helsingin aluieita Hesa on ihan yleisesti käytetty sana. Jopa paljasjalkaisten helsinkiläisten keskuudessa.

Tänään Hesasta huomauttelevat sitten ne, ihmiset joiden mielstä vain heidän oma slangi on oikea ja aito :)

Eli jos ennen oli noloa korostaa itseään sanomalla Hesalaiseksi tänään on noloa huomautella Hesa sanasta.

Ja koska kieli ja asuinpaikka on tärkeitä ja rakkaita asioita, Hesa- sanan käytöstä löytyy muitakin mielipiteitä kuin omani :)

Vierailija
2896/18358 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini on väittänyt, että kenelläkään ei ole varaa arvostella ketään. Miten niin ei ole?

Ajatusrakkennelma löytyy jo Raamatusta (ja varmaan vanhemmistakin läheistä): " Se joka teistä on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven."

Ajatuksen virhe, että kenelläkään ei ole varaa arvostella ketään on siinä mielessä virheellinen, että suurin osa ihmisistä lajittelee pahat teot eri suuruisiksi.

Toisaalta ajatuksen takana voi olla sekin, että toisia ihmisiä arvostella vaan heidän tekojaan. 

Ajatuksen takana voi olla myös se, että näemme helposti toisten virheet, mutta omiamme emme. Ja jos näemmekin omat virheet, niin selitämme ne parhain päin.

Vierailija
2897/18358 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa nettitreffipalstoilla miesten toivomuksena itsestään huoltapitävä nainen? Säännöllistä liikkumista? Normaalipainoa? Sheivaamista? Meikkaamista? Jotain muuta?

Tätä minäkin olen monesti miettinyt ja tulkinnut sen kiertoilmaisuksi normaalipainoiselle, joka esim. käy säännöllisesti kampaajalla ja meikkaa päivittäin. Saatan toki olla väärässä. Joku itsestään huolta pitävää naista etsivä mies voisi vastata tähän.

Normaalipaino ja perushygienia riittää. Miehet ei juuri ymmärrä naisten kampaajakäynneistä, ja aika harvaa se meikkaaminenkaan lopulta liikuttaa.

Vierailija
2898/18358 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti kuulee, että jos joku tuli huijatuksi, niin hän oli niin tyhmä, että ansaitsikin sen. Tarkoittavatko näin sanovat ihmiset sitä, että mitä tyhmempi joku on, niin sitä vähemmän väärin häntä on huijata?

Vierailija
2899/18358 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiina 45v. kirjoitti:

Se on voinut olla unihalvaus. 

https://yle.fi/uutiset/3-6705190

Vierailija
2900/18358 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten usein täytetyistä huulista tulee sellaiset, että ne eivät näytä aivan aidoilta vaan niistä voi arvata helposti (vaikka ei ole nähnyt ihmistä ennen), että niille on tehty jotain?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme