Siskon tytär ei tienny, että kuka oli Vasco da Gama
Kirjoittaa ylioppilaaksi ensi vuoden keväällä. Ei ole hirveästi opinnoista näköjään jääny käteen.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Historia on nykyään osittain valinnainen aine. Itse kirjoitin 80-luvun lopulla ja silloin noita kyllä tankattiin, tosin jo peruskoulun puolella, ei tuon tietämisen lukiota tarvinnut käydä. Mutta nykyään kait se kaikille pakollinen kurssi historiaa lukiossa on suht suppea.
Aivan. Tuo selittää miksi ei tiedetä kuka oli Vasco da Gama, mitä hän teki ja mitä merkitystä sillä oli. Siksi ei nykynuorilla olekaan kunnon käsitystä siitä miksi elämme maailmassa, jossa edelleen joudumme tekimisiin kolonialismin seurausten kanssa ja miksi käymme globaalia kauppaa. He eivät siis ymmärrä maailmaa, jossa elävät.
Lisäksi kun asenne on se, että "ei mun tartte tietää", niin surullistahan se on. Meillä on kumminkin demokraattinen poliittinen järjestelmä, joka perustuu sille, että jokainen äänestäjä olisi kykenevä ymmärtämään yhteiskuntaa ja tekemään harkitut päätöksensä faktojen pohjalta. "Ei mun tartte tietää" -ihmiset ovat siis huonoja kansalaisia.
Jokainen joka on ylpeä siitä ettei tiedä mitään "hyödyntöntä" on siis kaksinkertainen pässinpää. Ensiksi siksi että ylpeilee tietämättömyydellään -- toiseksi siksi ettei edes ymmärrä miten tärkeää tieto on kun elämme tietoyhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
vaskojakama kirjoitti:
Oletko kateellinen siskosi tyttärelle? Huoh. Vanhat naiset ja niiden katkeruus. Ei siellä lukiossa mitään nimiä opetella. Siellä opetellaan enimmäkseen niitä asioita mistä on hyötyä tulevissa opinnoissasi. Kieliä opiskelevan tuskin kannattaa ottaa kemiaa ja fysiikkaa pitkänä tjsp. Tietäisit tämän jos olisit käynyt lukion. Olen itse yliopistossa enkä ole kuullutkaan Vasco Da Gamasta eikä kiinnostakkaan kuulla.
Jos olet käynyt lukion, niin olet kuullut. Eli et ole käynyt lukiota, etkä myöskään ole nyt yliopistossa.
Ei yliopistoon pääsyyn tarvitse käydä lukiota...
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö ap googlaamatta kuka oli Sergei Korolev?
Tuskin kukaan yhtä tunnettu, kuin Vasco.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö ap keitä olivat esim. Susan B. Anthony ja Karol Wojtyla?
Paavit ovat tunnettuja paaviudestaan ja sen yhteydestä saamallaan nimellä. Ristimänimensä ovat ns. knoppitietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö ap googlaamatta kuka oli Sergei Korolev?
Tuskin kukaan yhtä tunnettu, kuin Vasco.
Ja eikö nimenomaan tarkoituksellisesti S. K.:n henkilöys haluttu pitää salassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Historia on nykyään osittain valinnainen aine. Itse kirjoitin 80-luvun lopulla ja silloin noita kyllä tankattiin, tosin jo peruskoulun puolella, ei tuon tietämisen lukiota tarvinnut käydä. Mutta nykyään kait se kaikille pakollinen kurssi historiaa lukiossa on suht suppea.
Aivan. Tuo selittää miksi ei tiedetä kuka oli Vasco da Gama, mitä hän teki ja mitä merkitystä sillä oli. Siksi ei nykynuorilla olekaan kunnon käsitystä siitä miksi elämme maailmassa, jossa edelleen joudumme tekimisiin kolonialismin seurausten kanssa ja miksi käymme globaalia kauppaa. He eivät siis ymmärrä maailmaa, jossa elävät.
Lisäksi kun asenne on se, että "ei mun tartte tietää", niin surullistahan se on. Meillä on kumminkin demokraattinen poliittinen järjestelmä, joka perustuu sille, että jokainen äänestäjä olisi kykenevä ymmärtämään yhteiskuntaa ja tekemään harkitut päätöksensä faktojen pohjalta. "Ei mun tartte tietää" -ihmiset ovat siis huonoja kansalaisia.
Jokainen joka on ylpeä siitä ettei tiedä mitään "hyödyntöntä" on siis kaksinkertainen pässinpää. Ensiksi siksi että ylpeilee tietämättömyydellään -- toiseksi siksi ettei edes ymmärrä miten tärkeää tieto on kun elämme tietoyhteiskunnassa.
Itse olen kyllä sopeutunut ihan hyvin yhteiskuntaan, ehdokkaat joita äänestän ajavat hyvin asiaani ja palkkani saan asiantuntijatyöstä jossa nimenomaan minulle maksetaan siitä että saan tietoani. Tietoyhteiskunnassa eläminen tarkoittaa mielestäni juuri sitä mitä itse teen. Ei sitä että joku amis jossain opettelee nippelitietoa ja pätee niillä vauva.fi foorumeilla. Sua vaan harmittaa että olen menestynyt ja onnellinen vaikka olen ottanut belfieitä. Myös pomoni esitteli instakuvaansa jossa poseerasi tyttäriensä kanssa. Maailma muuttuu.
kukavasko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kyllä sopeutunut ihan hyvin yhteiskuntaan, ehdokkaat joita äänestän ajavat hyvin asiaani ja palkkani saan asiantuntijatyöstä jossa nimenomaan minulle maksetaan siitä että saan tietoani. Tietoyhteiskunnassa eläminen tarkoittaa mielestäni juuri sitä mitä itse teen. Ei sitä että joku amis jossain opettelee nippelitietoa ja pätee niillä vauva.fi foorumeilla. Sua vaan harmittaa että olen menestynyt ja onnellinen vaikka olen ottanut belfieitä. Myös pomoni esitteli instakuvaansa jossa poseerasi tyttäriensä kanssa. Maailma muuttuu.
*jaan
Vierailija kirjoitti:
juupelis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihminen muistaa sellaiset asiat, joista on kiinnostunut. Minä tunnistan useimmat pihapiirin ötökät ja tuntemattomat selvitän. Lisäksi vahvuuksiani ovat tietämys evoluutiosta ja geenitekniikoista ja omalta alaltani, joka vaikuttaa meihin kaikkiin joka ikinen päivä.
Mutta en silti kehtaa väittää naapuriani, joka ei ötököitä tunnista, sivistymättömäksi moukaksi. Hän tuntee klassisen musiikin ja oopperat, jotka minulle ovat hiukka etäisempää sivistystä. Ap ja tää Karppisen ihmettelijä varmaan tietävät kaikki Verdin oopperat ja maailman kirjallisuuden klassikot ja osaavat suvereenisti keskustella niistä. Toinen naapurini on intohimoinen arkkitehtuurin ystävä. Kolmas taas on perehtynyt sotahistoriaan lähialueillamme ja muistaa kaikkien rauhojen rajat ja vuosiluvut, jotka meillä muilla ovat hakusassa. Yhdessä sivistämme toisiamme ja meillä on mielenkiintoisia keskusteluja.
Yhtä hyvin ap:n nuori sukulainen voi pitää häntä sivistymättömänä, kun ei tunne populaarikulttuurin vaikuttajia ja tubettajia, joilla saattaa olla paljonkin vaikutusta ihmisten ajatteluun ja asenteisiin tulevaisuudessa.
Keskustelun voi nyt päättää. Hieno viesti
t. En tiennyt kuka on vasco tai pertti mutta osaan soittaa 4 eri instrumenttia ja puhun 4 vierasta kieltä. Otan myös belfieitä. Pidän Haruki Murakamin kirjoista. Toisinaan käyn sienestämässä.
Kiitos, kun jaoit tiedon belfieistä. :D Ovatko soittamasi instrumentit mukana hanurikuvissa?
ohis
Ei ole. Belfiekin on itseasiassa parin vuoden takaa vaellukselta. En häpeä sitä. Miksi pitäisi edes. Ihan kivaksi kehuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tällä viittasit minuun, joka ei häpeä sitä ettei tiedä tutkimusmatkailijoiden nimiä, niin metsään menit. En missään vaiheessa sanonut etten tietäisi mitään 'hyödytöntä'. Tiedän paljonkin kiinalaisesta ja japanilaisesta kulttuurista sekä musiikista minkä joku voisi laskea hyödyttömäksi. Tiedän paljon instrumenteista ja seuraamieni urheilulajien historiasta. Paljonpaljon turhaa tietoa. Tiedän myös paljon nuorisokulttuurista, nuori kun olen. Keskitän energiani vain minua kiinnostaviin asioihin, sillä kaikkea tietoa maailmassa ei voi sisäistää. Kulttuureista sitä paitsi oppii parhaiten matkustelulla ja kielten opiskelulla. Yksittäisten knoppitietojen haaliminen yle areenan radio-ohjelmista on sen sijaan mielestäni ajanhukkaa.
Sen sijaan että vähättelet ja olet kateellinen siskosi lapselle, olisit onnitellut häntä. Onneksi oma tätini on ihana ja tukee minua vaikka hänkään ei saanut lapsia.