Siskon tytär ei tienny, että kuka oli Vasco da Gama
Kirjoittaa ylioppilaaksi ensi vuoden keväällä. Ei ole hirveästi opinnoista näköjään jääny käteen.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joku saattaa joskus ihmetellä, että mitä kieltä Brasiliassa puhutaan ja miksi juuri sitä kieltä. Saattaa olla jotain tekemistä Vasco da Gaman kanssa.
Toki on paljon tärkeämpää olla huulet törröllään selfieissä kuin tietää jotain noin triviaalia.
Tässä hyvä esimerkki, miksi kaikki liittyy jossain vaiheessa kaikkeen. Kun tietää yhden asian, se johtaa toiseen jne. Onhan se aivan eri tietää miksi puhutaan jotain kieltä kuin pelkästään se että puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joku saattaa joskus ihmetellä, että mitä kieltä Brasiliassa puhutaan ja miksi juuri sitä kieltä. Saattaa olla jotain tekemistä Vasco da Gaman kanssa.
Toki on paljon tärkeämpää olla huulet törröllään selfieissä kuin tietää jotain noin triviaalia.
Ei törröllään oleminen ole karsinut mitään elämästäni. Olen täysin tyytyväinen sosiaaliseen elämääni, alkavaan uraani, ulkonäkööni, harrastuksiini jne. Se että en tiedä jotain yksittäisiä historiallisia henkilöitä ei ole rajoittanut mitään. Aina olen töitä saanut ja haluamani opiskelupaikan myös. Katkera vanha muori tule kanssani lenkille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oma kummipoikani ei tiedä kuka on Pertti Karppinen, ihmetteli jotain Diasporal mainosta, että kuka tuo ukko on, pitäiskö tuntea.
Sen tunteminen on sama kuin tuntee pihalla olevan etanan. Kaikki aika mitä siihen kuluttaa on hukkaan heitettyä aikaa.
Onhan se hyödyllisempää ottaa belfie Instaan =D
Vierailija kirjoitti:
miksisinullaonpakkomiellenimistä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikinostelelelel kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kateelliset kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oma kummipoikani ei tiedä kuka on Pertti Karppinen, ihmetteli jotain Diasporal mainosta, että kuka tuo ukko on, pitäiskö tuntea.
En itsekään tiedä vaikka olen 25v yliopisto-opiskelija. Ei kyllä voisi vähempää kiinostaakkaan. Ei siitä tiedosta olisi mitään hyötyä elämässäni. Ei minkäänlaista.
No kuinka moni suomalainen on voittanut kolme olympiakultaa? Kyllä yleissivistykseen kuuluu tämä tietää.
Ei tuollaisella nippelitiedolla ole mitään merkitystä? Seppo Räty? Paavo Nurmi? Samppa Lajunen? Mika Myllylä? Ei mitään käryä. Seuraan vain jääkiekkoa ja formuloita ja jalkapalloa.
Olet nolo =( Vaikka et tietäisi, niin on noloa olla ylpeä tietämättömyydestään.
Turha haalia tietoa aiheista joista ei ole kiinnostunut. Tiedän laajasti aiheesta johon olen kasvamassa asiantuntijaksi ja osaan useita kieliä. Minulla on ihania ystäviä, ihana tyttöystävä, rakas perhe, kiva työ ja työkaverit, opiskelut lopuillaan ja harrastus josta pidän. Olen kaikin puolin tyytyväinen elämääni eikä silloin haittaa tämänkaltaiset asiat enkä vaadi niitä muiltakaan. Teen monia asioita jotka moni voisi kokea noloksi mutta ei se elämääni vaikuta jos joku ajattelee jotain nolona :D päinvastoin. Kiva hämmentää ihmisiä ^__^
Lukeminen ja opiskelu ei ole koskaan turhaa. Ei ole koskaan turhaa tietää enemmän kuin tarvitsee elämässä. Ei kai sitä paljoa tarvitse tietää, jos niin ajattelee. Yleissivistys on erittäin hieno asia eikä se, että keskittyy johonkin yhteen asiaan. Nämähän ei pois sulje toisiaan.
Ei itsellänikään sulje pois. Tällähetkellä kiinnostaa japanilainen ja kiinalainen kulttuuri ja musiikki. En varmaan tarvitse tietoa mutta kyse onkin siitä että käytän energiani siihen mistä olen kiinnostunut.
Eihän se yksi tissimissi tiennyt Matti Nykäsen taustaa kun ihmetteli miksi Mattia ei valita Vuoden Turhimmaksi Julkkikseksi vaikka on pelkkä huono laulaja ja 7-tähti.
Kiinnostuneille tiedoksi: Yle Areenassa radion historiasarjassa on mielenkiitoisia ohjelmia, esimerkiksi portugalilaisista löytöretkelijöistä ja heidän käyttämistään kartoista. Näyttää esim ihan eri valossa tuon Amerikan "löytämisen". Suosittelen!
vaskojakama kirjoitti:
Oletko kateellinen siskosi tyttärelle? Huoh. Vanhat naiset ja niiden katkeruus. Ei siellä lukiossa mitään nimiä opetella. Siellä opetellaan enimmäkseen niitä asioita mistä on hyötyä tulevissa opinnoissasi. Kieliä opiskelevan tuskin kannattaa ottaa kemiaa ja fysiikkaa pitkänä tjsp. Tietäisit tämän jos olisit käynyt lukion. Olen itse yliopistossa enkä ole kuullutkaan Vasco Da Gamasta eikä kiinnostakkaan kuulla.
Ei ole tällä korkeakouluopiskelijalla oikeinkirjoitus täysin hallussa.
Perustelu lienee se, että ei siellä lukiossa mitään oikeinkirjoitusta ja kielioppijuttuja opiskella, pääpaino on nykyään itsensä ilmaisemissa ja esiintymistaidoissa, ei missään kirjoittamiseen liittyvässä.
Kyllä yliopistossa opiskelee sellaisiakin tyhjäpäitä ettei oo tosikaan. Opintotoimistossa näkee kaikenlaista porukkaa...
Oma lapseni väitteli juuri tohtoriksi, kysyin häneltä tätä nimeä ja ei sanonut hänellekkään mitään. Ihan turhaan siis koulunsa käynyt!!
Yleensä ihminen muistaa sellaiset asiat, joista on kiinnostunut. Minä tunnistan useimmat pihapiirin ötökät ja tuntemattomat selvitän. Lisäksi vahvuuksiani ovat tietämys evoluutiosta ja geenitekniikoista ja omalta alaltani, joka vaikuttaa meihin kaikkiin joka ikinen päivä.
Mutta en silti kehtaa väittää naapuriani, joka ei ötököitä tunnista, sivistymättömäksi moukaksi. Hän tuntee klassisen musiikin ja oopperat, jotka minulle ovat hiukka etäisempää sivistystä. Ap ja tää Karppisen ihmettelijä varmaan tietävät kaikki Verdin oopperat ja maailman kirjallisuuden klassikot ja osaavat suvereenisti keskustella niistä. Toinen naapurini on intohimoinen arkkitehtuurin ystävä. Kolmas taas on perehtynyt sotahistoriaan lähialueillamme ja muistaa kaikkien rauhojen rajat ja vuosiluvut, jotka meillä muilla ovat hakusassa. Yhdessä sivistämme toisiamme ja meillä on mielenkiintoisia keskusteluja.
Yhtä hyvin ap:n nuori sukulainen voi pitää häntä sivistymättömänä, kun ei tunne populaarikulttuurin vaikuttajia ja tubettajia, joilla saattaa olla paljonkin vaikutusta ihmisten ajatteluun ja asenteisiin tulevaisuudessa.
Minä tiesin Pertin ja Vascon, mutta eipä niillä tiedoilla ole naista saanut
Vierailija kirjoitti:
vaskojakama kirjoitti:
Oletko kateellinen siskosi tyttärelle? Huoh. Vanhat naiset ja niiden katkeruus. Ei siellä lukiossa mitään nimiä opetella. Siellä opetellaan enimmäkseen niitä asioita mistä on hyötyä tulevissa opinnoissasi. Kieliä opiskelevan tuskin kannattaa ottaa kemiaa ja fysiikkaa pitkänä tjsp. Tietäisit tämän jos olisit käynyt lukion. Olen itse yliopistossa enkä ole kuullutkaan Vasco Da Gamasta eikä kiinnostakkaan kuulla.
Ei ole tällä korkeakouluopiskelijalla oikeinkirjoitus täysin hallussa.
Perustelu lienee se, että ei siellä lukiossa mitään oikeinkirjoitusta ja kielioppijuttuja opiskella, pääpaino on nykyään itsensä ilmaisemissa ja esiintymistaidoissa, ei missään kirjoittamiseen liittyvässä.
Word ja kandi/graduohjaajat ja ystävät pitävät huolen tärkeiden töiden oikeinkirjoituksesta. Ketä kiinnostaa vauva - palstan oikeinkirjoitus? :s Tieteellinen kirjoittaminen ja kirjallisuuskatsaukset ovat muutenkin hieman eri tyyppistä tekstiä.
Jokainen meistä unohtaa nimiä, tapahtumia ja tapahtuma-aikoja historiasta. Älä tuomitse sukulaislastasi noin pienen asian vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiesin Pertin ja Vascon, mutta eipä niillä tiedoilla ole naista saanut
En minäkään. Joudun edelleen itse siivoamaan kotini ja kokkaamaan ruokani.
N, hetero
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihminen muistaa sellaiset asiat, joista on kiinnostunut. Minä tunnistan useimmat pihapiirin ötökät ja tuntemattomat selvitän. Lisäksi vahvuuksiani ovat tietämys evoluutiosta ja geenitekniikoista ja omalta alaltani, joka vaikuttaa meihin kaikkiin joka ikinen päivä.
Mutta en silti kehtaa väittää naapuriani, joka ei ötököitä tunnista, sivistymättömäksi moukaksi. Hän tuntee klassisen musiikin ja oopperat, jotka minulle ovat hiukka etäisempää sivistystä. Ap ja tää Karppisen ihmettelijä varmaan tietävät kaikki Verdin oopperat ja maailman kirjallisuuden klassikot ja osaavat suvereenisti keskustella niistä. Toinen naapurini on intohimoinen arkkitehtuurin ystävä. Kolmas taas on perehtynyt sotahistoriaan lähialueillamme ja muistaa kaikkien rauhojen rajat ja vuosiluvut, jotka meillä muilla ovat hakusassa. Yhdessä sivistämme toisiamme ja meillä on mielenkiintoisia keskusteluja.
Yhtä hyvin ap:n nuori sukulainen voi pitää häntä sivistymättömänä, kun ei tunne populaarikulttuurin vaikuttajia ja tubettajia, joilla saattaa olla paljonkin vaikutusta ihmisten ajatteluun ja asenteisiin tulevaisuudessa.
Keskustelun voi nyt päättää. Hieno viesti
t. En tiennyt kuka on vasco tai pertti mutta osaan soittaa 4 eri instrumenttia ja puhun 4 vierasta kieltä. Otan myös belfieitä. Pidän Haruki Murakamin kirjoista. Toisinaan käyn sienestämässä.
juupelis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun voi nyt päättää. Hieno viesti
t. En tiennyt kuka on vasco tai pertti mutta osaan soittaa 4 eri instrumenttia ja puhun 4 vierasta kieltä. Otan myös belfieitä. Pidän Haruki Murakamin kirjoista. Toisinaan käyn sienestämässä.
Kiitos, kun jaoit tiedon belfieistä. :D Ovatko soittamasi instrumentit mukana hanurikuvissa?
ohis
Taru- kirjoitti:
Kirjoittaa ylioppilaaksi ensi vuoden keväällä. Ei ole hirveästi opinnoista näköjään jääny käteen.
Pojan poika ei tiennyt kuka on Samuli Paulaharju heh heh...
Tohtorinväitöskirjan tekijän kannattaa opettaa äidilleen, miten kirjoittaa sullekin, hänellekin jne.
Tietääkö ap keitä olivat esim. Susan B. Anthony ja Karol Wojtyla?
Lukeminen ja opiskelu ei ole koskaan turhaa. Ei ole koskaan turhaa tietää enemmän kuin tarvitsee elämässä. Ei kai sitä paljoa tarvitse tietää, jos niin ajattelee. Yleissivistys on erittäin hieno asia eikä se, että keskittyy johonkin yhteen asiaan. Nämähän ei pois sulje toisiaan.