UUSI YRITYS (ketju poistettiin): Asunnon osto kaduttaa
Aloitan tämän ketjun uudestaan, koska se jostain kumman syystä poistettiin ja tulee vain "pääsy kielletty", kun yrittää mennä keskustelusivulle. En ihan ymmärrä: ketju oli minusta todella asiallinen ja olisin halunnut lukea muiden kokemuksista ja tsemppauksista lisää! Sitä paitsi tuo "pääsy kielletty" on todella epäselvä ilmaus, en tajunnut mitä se tarkoittaa ennen kuin löysin täältä ketjun, jossa ihmeteltiin, miksi se mun aloittama ketju on poistettu. No, tässä uudestaan, jos joku innostuisi kommentoimaan:
Hei,
onko aivan järjetöntä myydä omistusasunto ja muuttaa vuokralle? Olen eronnut vuosi sitten, ostanut asunnon, muuttanut sinne lasteni kanssa (olen käytännössä täysin yksin lapsista vastuussa, tapaavat isäänsä todella harvoin), ja nyt se on alkanut kaduttaa. Asumiskulut on isot, koska jouduin ottamaan todella ison lainan, jossa on laina-aika ja kuukausierä ihan tapissa, ja laina on maksettu vasta kun olen eläkkeellä. Eihän siinä ole mitään järkeä!
Olen koko ajan paniikissa, että joku asunnossa hajoaa, tai tulee muita yllättäviä menoja, niin kuin on tässä vuoden mittaan jo tullutkin.
Tuntuu, että omistusasuminen pääkaupunkiseudulla on iso huijaus. Joka paikassa, missä väitetään sen olevan vuokra-asumista halvempaa, unohdetaan, että lainasta maksetaan korkoja ja 30 vuoden asumisaikana asunto on jo rempattava keittiötä ja kylppäriä myöten täydellisesti, mikä tarkoittaa helposti 50 tonnin lisälainaa. Ja taloyhtiön remontteja kiten putkiremppa tulee tuona aikana vuorenvarmasti.
Olenko ihan hullu, jos myyn vasta ostamani asunnon ja muutan vuokralle? Vuokralla saisin asumistukeakin, eikä tarvitsisi stressata. Tai niin kuvittelen :(.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
jhjjh kirjoitti:
Voit saada asumistukea myös omistusasuntoon jos tulosi ovat pienet. Kannattaa pysyä omistusasunnossa, sillä vuokrat ovat niin järjettömiä. Laina+vastike niin kerrytät koko ajan omaa varallisuuttasi, vuokralla maksat vain toisille etkä saa itse mitään hyötyä. Ainahan voit sitten myöhemmin myydä jos siltä tuntuu.
Miksi otit niin ison lainan, ettet meinaa selvitä siitä?
Omituinen ajattelutapa tämä ettei vuokralla asuja saa maksamalleen rahalle mitään hyötyä. Saahan sitä paljonkin: asua ko. asunnossa, jätehuollon, kiinteistöhuollon palvelut + jos asunnossa hajoaa liesi, jääkaappi tms. asunnon omistaja hankkii uuden jne.
Mitä veikkaat, olenko hinnoitellut nuo mukaan vuokraan ja siihen päälle katteen noin 9 % ?
T:asuntosijoittaja.
Oletkohan nyt aivan realistisesti miettinyt sen vuokra-asunnon vuokran suuruutta? Kuulostaa aika hurjalta, että rivarikolmion saisi vuokrattua Helsingissä halvemmalla kuin mitä oman vastaavan kulut olisivat varsinkin parin ensimmäisen vuoden jälkeen kun pääoman ja näin korkomenojen osuus on alkanut lainassa kutistumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jhjjh kirjoitti:
Voit saada asumistukea myös omistusasuntoon jos tulosi ovat pienet. Kannattaa pysyä omistusasunnossa, sillä vuokrat ovat niin järjettömiä. Laina+vastike niin kerrytät koko ajan omaa varallisuuttasi, vuokralla maksat vain toisille etkä saa itse mitään hyötyä. Ainahan voit sitten myöhemmin myydä jos siltä tuntuu.
Omituinen ajattelutapa tämä ettei vuokralla asuja saa maksamalleen rahalle mitään hyötyä. Saahan sitä paljonkin: asua ko. asunnossa, jätehuollon, kiinteistöhuollon palvelut + jos asunnossa hajoaa liesi, jääkaappi tms. asunnon omistaja hankkii uuden jne.
Mitä veikkaat, olenko hinnoitellut nuo mukaan vuokraan ja siihen päälle katteen noin 9 % ?
Poistaako tämä seikka sen, että vuokraaja saa katon päänsä päälle sekä mainitut palvelut? Vai oletko huijari, joka ottaa rahat, muttei annakaan asuntoa asuttavaksi?
Meille parasvaihtoehto oli asumisoikeusasunto. Vuokra/vastike on selkeästi pienempi kuin vastaavanlaisen asunnon vuokrahinta, siihen pieni asuntolainanlyhennys päälle. Eli rivitalo kolmio Espoossa, vastike n.950€, + lainanlyhennys n.200€. Asuntolainaa 40t €. Ja mikä parasta, saadaan asumistukea.
Ihme, että nykyään edes saa sellaisen lainan, joka ei anna mitään liikkumavaraa. Lapset kasvaa ja muuttaa aikanaan pois, joten muuttoa kannattaa harkita vasta silloin tai esim. yläasteelle siirryttäessä.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että asuntojen hinnat eivät voi nousta pysyvästi eli jos olet nyt ostanut selkeästi ylikalliin asunnon (mitä Helsingin uudet asunnot yleensä on), et välttämättä saa ns. omiasi pois, jos myyt vaikka 10 vuoden päästä.
Onko sinulla mahdollisuutta muuttaa pienempään asuntoon tai sellaiseen, joka olisi hieman halvempi. Sekin voisi helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jhjjh kirjoitti:
Poistaako tämä seikka sen, että vuokraaja saa katon päänsä päälle sekä mainitut palvelut? Vai oletko huijari, joka ottaa rahat, muttei annakaan asuntoa asuttavaksi?
Saa toki, mutta ne eivät ole etuja verrattuna omistusasumiseen, niistä maksetaan kuten omistusasunnossakin. Sillä erolla että omistusasunnossa niitä kodinkoneita vaihdetaan parempaan niin halutessaan, jopa ennen käyttöiän päättymistä. Kodinkoneet mitä minä ostan vuokra-asuntoihini eivät todellakaan ole parasta mahdollista laatua, ainoastaan riittävän hyviä etteivät jatkuvasti hajoile. Enkä uusi laitteita mikäli ne ovat toimivia. Esimerkiksi sähkönkulutuksella ei ole mitään merkitystä laitevalintaa tehdessä, vuokralainenhan sen sähkön maksaa. Omassa kodissani taas energiankulutus ja elämää helpottavat toiminnot ovat ykkösjuttu kodinkoneita valittaessa.
Poika espoosta kirjoitti:
Meille parasvaihtoehto oli asumisoikeusasunto. Vuokra/vastike on selkeästi pienempi kuin vastaavanlaisen asunnon vuokrahinta, siihen pieni asuntolainanlyhennys päälle. Eli rivitalo kolmio Espoossa, vastike n.950€, + lainanlyhennys n.200€. Asuntolainaa 40t €. Ja mikä parasta, saadaan asumistukea.
Eikö samoilla kuukausikustannuksilla maksaisi jo lainaakin pois? Yksi syy miksi pk-seudulla asuminen on niin kallista on juuri tuo, että iso osa ihmisistä maksattaa osan asumisestaan veronmaksajilla.
Tietenkin itsekin maksattaisin, jos se olisi mahdollista, mutta koska meidän yhteiset tulot on sen verran korkeat eikä haluta mitään 200 000 euron henkilökohtaisia lainoja, emme asu kovin leveästi. Ja rahaa jää sitten muuhunkin elämään. Huvittaa vain, kun välillä lehdissä on ulinaa siitä miten suomalaiset asuu niin ahtaasti. Miksiköhän?
Ja se, että ihmiset kerryttävät varallisuuttaan ostamalla itselleen kodin, on mennyttä aikaa. Ei tavallisten asuntojen hinnat tavallisilla asuinalueilla nouse ja se, että ostat 500 000 euron asunnon, ei tarkoita, että sen arvo olisi oikeasti 500 000. Iso osa suomalaisten asuntovarallisuudesta on myös pienillä paikkakunnilla, joissa asunnon arvo on lähellä nollaa, jos kaikki työpaikat siirretään muualle.
Itse näen oman asunnon omistamisessa ainoastaan sen järkevyyden, ettei siitä kukaan voi heittää pois, jos on saanut lainan kutakuinkin maksettua (pankit kyllä joustaa vuoden tai pari, jos tulee maksuvaikeuksia). Ylimääräisiltä ja nousevilta kuluiltakaan ei voi välttyä, jos erilaisia veroja ja maksuja nostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille kommenteista ja mielipiteistä!
Jotenkin olen ollut henkisesti tosi lujilla asunto- ja raha-asioiden kanssa viimeisen vuoden, vaikka tietenkin osasin sitä jotenkin jo ennakoidakin. On raskasta ajatella, että joutuu kituuttelemaan näin kuin nyt teemme, mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa - eikä tule olemaan koskaan, koska asumiskulut ei voi tästä pienentyä, vaan pelkästään nousta! Ja koko ajan olen paniikissa, että joku paikka hajoaa. Niin kuin on jo hajoillutkin.
Mutta se asunnon myynti, kun olen vasta vuosi sitten sen ostanut... apua. Sehän on varmaan taas ihan kauhea rumba sekin. En ole ehtinyt erostakaan toipua.
Ja pilaanko lasten elämän, jos me taas muutetaan ja tällä kertaa vaihtuisi koulukin? Raskasta on näitä miettiä. Ja mitä jos asunto ei mene kaupaksi, eikä mieleistä vuokra-asuntoa löydykään sitten, kun se menee? En ole todellakaan valmis muuttamaan ihan millaiseen asuntoon vain, kyllä sen pitää olla vähintään yhtä hyvä kuin tämä nykyinen.
t. ap
Paljonko sulla on lainanlyhennys/ kk? Voisiko sitä pienentää?
Vierailija kirjoitti:
jhjjh kirjoitti:
Mäkin jouduin myymään asuntomme kun miehen kanssa tuli ero. Yksin ei kerta kaikkiaan ole mahdollisuutta (eikä rohkeutta) ottaa lainaa. Alussa surkuttelin kun joudun maksamaan vuokraa, josta en hyödy itse mitään... Kunnes vaan käänsin ajattelumallia, koska en tykkää surkuttelusta - hyödynhän minä siitä kodin verran! Ja tosiaan on pois se huoli vuosien lainan lyhennyksestä, nykyisestä voi aina muuttaa halvempaan, vaikka en mieluusti elämisen tasoa laskekaan, mutta kuukauden irtisanomisajalla se on mahdollista.
Totta kai ymmärrän omistusasunnon edut ja jos mahdollista, maksaisin itsekin omaa mieluiten pois, mutta aina se ei vain ole mahdollista tai järkevää. Nyt koitan elellä nykyisessä kodissa ja ajatella positiivisesti... Ehkä sitten vanhana, kun lapset muuttaa pois, ostan jonkun kivan pienen asunnon itselleni jota lyhentelen, siihen saakka maksanen vuokraa ja säästän siinä ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan nyt aivan realistisesti miettinyt sen vuokra-asunnon vuokran suuruutta? Kuulostaa aika hurjalta, että rivarikolmion saisi vuokrattua Helsingissä halvemmalla kuin mitä oman vastaavan kulut olisivat varsinkin parin ensimmäisen vuoden jälkeen kun pääoman ja näin korkomenojen osuus on alkanut lainassa kutistumaan?
Rivarikolmion vuokriin en ole verrannut, vaan hieman pienempien kerrostalokolmioiden. Ajattelin, että voisimme kyllä asua vähän ahtaamminkin, ja tosiaan ihan satasen säästön takia en olisikaan asuntoa myymässä. Ja emme asu Helsingissä, mutta pääkaupunkiseudulla kuitenkin (asunto on huomattavasti halvempi kuin Helsingin puolella, samoin alueen/lähialueiden vuokrataso).
Kuukausittaiset asumismenot tässä omistusasunnossa eivät pienene sillä, että korkomenot pienenevät. Kuukausierä on ihan yhtä iso.
t. ap
Sinun ongelmasi ei ole omistusasunto vaan liian kallis omistusasunto nykyisiin tuloihisi nähden.
Vuokralla asumista voi kannattaa monesta syystä, mutta kasvukeskuksissa se ei ole taloudellisesti järkevää. Kasvukeskuksissa vuokrat nousevat nopeammin kuin asuntojen hinnat.
Ymmärrän, että mietit perheesi tilannetta juuri nyt, mutta sinuna miettisin myös elämää vähän pidemmälle. Pystytkö maksamaan vuokraa, kun jäät eläkkeelle? Mitä jos sinulla olisi oma asunto siinä vaiheessa, miten paljon paremmin eläke riittäisi?
Jos haluat verrata omistus- ja vuokra-asumista, ainoa oikea tapa on laskea, kuinka paljon teidän korkomenot (näet verkkopankista) ja vastike tekevät kuussa. Summa on vaikka 500 euroa. Sitten katsot, saako samanlaiset vuokra-asunnon 500 eurolla kuussa. Toteat, että ei saa vaan vastaava vuokra-asunto maksaakin esimerkiksi 1000 euroa. Eli tässä tapauksessa asuminen vastaavassa vuokra-asunnossa maksaa 500 euroa kuussa enemmän. Joka kuukausi. Monta tonnia vuodessa.
Joko pankki on myöntänyt sinulle liian ison lainan - tai sinulla on menoja, joista pankki ei tiedä. Sinuna kävisin parin kuukauden ajalta kaikki menot läpi ja katsoisin, missä on rahareikiä. Lisäksi tarkistaisin kaikki mahdollisuudet saada mitään yhteiskunnan tukia.
Kysyisin myös pankista neuvoa. Laina-aikaa voi pidentää. Lyhennysvapaata voi ottaa, silloin kannattaa panna osa säästöön.
Onko mahdollista löytää omistuskerrostaloasunto nykyiseltä asuinalueelta? Vaihtaisin halvempaan, jos olisin sinä. Jos saisitte asumismenoja 200 euroa kuussa pienemmäksi, panisin siitä satasen säästöön puskuriksi sitä varten, jos asunnossa jotain hajoaa.
Ja tietenkään en ostaisi asuntoa talosta, jossa tiedän, että on tulossa isoja remontteja vaan ostaisin talosta, jossa on esim. putkiremontti tehty alle 20 vuotta sitten.
Omistuasunto on pienituloisen turva (keskituloisen myös). Omistusasumisen kustannukset on paljon paremmin ennkoitavissa kuin vuokra-asumisen.
Lisään vielä sen verran, että itsekin olen aina ajatellut, että omistusasuminen on paljon järkevämpää kuin vuokralla asuminen, sen takia halusinkin oman, kun se jotenkin oli mahdollista. Lisäksi minulla on ollut tärkeänä kriteerinä se, että omistusasuntovaltaisilla alueilla lasten ja itsenkin on vaan parempi asua, mihinkään vuokraslummeihin en aio lähteä. Mutta vuokra-asuntoja on muunkinlaisia, juurikin niitä sijoitusasuntoja ja sijoitusyhtiöiden asuntoja.
Nyt vaan tuntuu, että se stressaan liikaa asunnosta ja rahasta, pelkään paikkojen hajoamista, remonttikuluja, koronnousuja ja vaikka mitä ihan koko ajan. Tunnen olevani täysin epäonnistunut omistusasuja, musta ei ole tähän.
odota nyt ainakin vuosi, ettei tartte maksella myyntivoittoveroja, ja saat vähän taskunpohjalle sitä rahaa jos muutat takaisin vuokralle. Mieti nyt tarkasti toisenkin kerran... noi vuokrat täällä ruuhkasuomessa on ihan järettömiä!!!!
Meidän taas ei kannata vuokralle muuttaa, tietty rahaa palaa tasaiseen tahtiin remontoidessa tätä vanhaa taloa. Mutta lainanlyhennys on vajaa 800e/kk. ja korkoihinkaan ei mene kuin reilu 30e/kk. Vastaavan talon vuokrat pyörivät n.1500e/kk ja samat asumiskulut päälle mitkä tässä okt:ssä (vedet, sähköt, jäte, vakuutukset jne.). Kohta on puolet maksettu, jos möisi puolet tontissa, niin ei jäisi kun hitunen jäljelle. Mutta on ihanaa kun on iso piha.
Ja ainahan vuokralla asumisessa valitettavasti on se riski, että asunnon omistaja myykin asunnon tai ottaa omaan käyttöönsä. On sekin ikävä ajatus lasten kanssa...
Myin asuntoni viisi vuotta sitten. Ajoitus oli oikea - nyt ei kauppa sillä paikkakunnalla käy.
Maksoin velat pois ja nyt asun vuokralla. Koko "omistamisen" ajan olin pankin vuokralainen. Hiton kallis kämppä, kun laskee korot ja yhtiövastikkeen mukaan. Lisäksi piti ottaa välillä remppalainaa muun muassa salaojaputkien uudelleen virittelyyn. Milloin mitäkin.
Olen joutunut muuttamaan työn perässä useita kertoja. Helpompaa on lähteä, kun voi irtisanoa vuokrasopimuksen tuosta vain. Kamat on olleet välillä varastossakin, kun oli ulkomaan pesti.
Liikenevät rahat laitoin rahastoihin ja osakkeisiin. Paljon helpompaa kuin vuokralaisten ylläpito, vaikka itse vuokralainen olenkin.
Ei pidä kiintyä taloihin ja tavaroihin.
Vierailija kirjoitti:
Myin asunnon, pääsin veloista, muutin vuokralle enkä ressaa vaikka jääkaappi hajoaisi. Asunnosta sain sen verran että sain säästöönkin kivan summan.
Mä tein saman, sain asumisoikeuskämpän. Omilla rahoilla ei olisi ikinä varaa ostaa tällaista asuntoa ja asua näin mukavasti.
Ollaan miehen kanssa nyt viisikymppisiä ja muutettu uuteen kaupunkiin työn perässä. Aiotaan myydä vanha pois, jakaa rahat jo aikuisille lapsille ennakkoperintönä ja muuttaa vuokralle. Asunto on alueella, mistä on helppo saada asunnot kaupaksi. Meillä olisi vara ostaakin asunto, mutta joutuisimme ottamaan lisää lainaa saadaksemme sellaisen, kuin haluamme. Nyt asumiskulut kahdesta asunnosta ovat yhteensä sen verran paljon, että pystyisimme vuokraamaan jopa talon. Itse asiassa saisimme entistä paremman pelkästään niillä kustannuksilla, mitä siitä menee. Lainaa meillä on vielä vähän, vaikka olemme tämän ikäisiä kun on remontoitu asuntoa ostamisen jälkeen ja ostimme asunnon aika "vanhoina", laman uhreja kun 90-luvulla olimme.
Tuossa omistusasunnossa tulee jatkuvasti jotain eteen. Nyt on menossa viemäreiden pinnoitus, joka tietää 8000 euron laskua meidän asuntomme osalta. Sekä asunto vaatii pintaremonttia. Kyllä siinä asuu, mutta olisi kiva saada paremmat pinnat. Jätämme ne kuitenkin uuden asukkaan huoleksi, niin saa mieleisensä. Ei se omistusasunto oikeasti ole koskaan maksettu, sillä äkkiä arvo laskee, jos ei yhtään remontoi ja päivitä. Toki eri asia ne, jotka pystyvät maksamaan kaikki remontit käteisellä. Emme saa asuntoa hautaan ja lapset tarvitsevat rahaa nyt, opiskelijoina, eivätkä sitten käpyistä vanhaa asuntoa perintönä. Itselläni sellainen perintö riesanani on, kirkonkylässä, missä ei rintamamiestalot mene kaupaksi.
Älä myy! Nyt makselet lapsille perintöä! Itse asun vuokralla, koska käsiraha puuttuu enkä saa ikinä siihen säästettyä, koska vuokrat niin korkeita. Ja harmittaa, lapsille ei jää sitten mitään :(
Helsingin järjettömät asuntojen hinnat aiheuttavat sen, että asumisesta tulee ura. Koko elämä pitää suunnitella sen "omaisuuternsa kartuttamisen" ympärille, mihinkään ylimääräiseen, improvisaatioon tai riskin ottoon ei ole varaa. Tarkoitan vaikka alan vaihtoa, sapattivapaata, matkustelua, opiskelua. Onko se sitten sen arvoista, kun on karttunut omaisuutta, mutta elämä on jäänyt elämättä? Kun tavallisin tunnetila arjessa on huoli? Ja miksi omaisuutta pitää kartuttaa, miksi ei voi vain asua ja elää?